Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kendra schreef:Mistral_Bink schreef:er zijn zat paarden die van de ene baas naar de andere baas nog steeds een perfect leven hebben! het is niet leuk dat ze altijd maar weer worden verkocht, maar toch denk ik dat ze liever lekker op het land staan met soort genoten en dan overdag een uurtje worden mee geplukt om iets te doen.
Vind je het ene paard anders als het andere? is allebei van vlees en bloed toch?
Als dat jouw idee is over verantwoordelijkheid nemen, moet je 't vooral zo doen. Denk dat jouw gedachte dat het soort paarden waar het hier over gaat bij de gemiddelde handelaar lekker op het land staan wat optimistisch is. 't Zijn namelijk meestal geen filantropische instellingen...
kabwan schreef:Ik heb zelf ook paarden en ik vind het helemaal niet erg om een frikandel te eten omdat daar paard in zit. En we hebben zelf koeien, waarom word een paard als een edel dier gezien, en in India is een koe heilig. En in China eten ze katten en honden. Waarom zou een paard dan erger zijn dan een koe Fivaldi? Als ik in de wei ben komen die ook na mij toe om geknuffeld te worden.
Mistral_Bink schreef:Nou ook ik weet wel beter hoor! maar dat is je eerste gedachte gang als je hierover na gaat denken, ik ben gewoon van mening dat zo,n geweldig dier die jaren voor iemand heeft gewerkt niet zomaar bij de slacht hoort te eindigen natuurlijk!
ninz schreef:Ze hebben het wel over dat de prijzen e.d. zo laag zijn Maar als je op bijv. marktplaats kijkt vind ik het toch nog wel meevallen eerlijk gezegd.
wij zijn bijvoorbeeld op zoek naar een shetlander merrie/ ruin (gewoon als maatje dus mag niet te veel kosten..)
en dan hoeven we nog niet eens papieren of iets erbij... En de prijzen die daarvoor gevraagd worden!! onder de 250 is er niks te vinden..
Fivaldi schreef:Ja ik snap je puntIk eet ook geen koe, varken, ben dus vegatarisch, en heb idd ook respect voor elk levend wezen hier net zoals Silass zegt. Als ik dit artikel lees word ik gewoon heel boos dat er zo over paarden word gesproken. Ik heb totaal wel respect voor mensen die hun paard naar de slacht doen omdat hij/zij niet meer kan, niet meer te redden valt, een dodende ziekte heeft etc etc, en toch geen leuk leven meer kan hebben. En ja, ik zei dat ik mensen ziek vind als ze zo licht denken over dat een paard ook wel als bio-industrie dier gezien kan worden. Het voelt bij mij van binnen écht fout om een paard als vleesproduct te zien. Zie je het al voor je? Paarden die met zijn allen in de bio-industrie gehouden worden en nooit daglicht zien. Waarom nog een dier hetzelfde leed aandoen dat veel koeien, varkens, kippen en nog meer al hebben? 'Gewoon omdat het ook een dier is, net zoals een kip'? Nou ik ben van mening dat paarden toch even wat meer besef hebben dan een kip, dat is nog geen reden om kippen ook slecht te behandelen als in de bio-industrie, maar waarom zou je het je rijmaatje/knuffelmaatje/het dier waarmee je superveel plezier kan beleven, dat aandoen? Waarom deze industrie bevorderen door idd. zoveel paarden te fokken die later toch in je frikandel belanden? Er zijn idd veel paarden die het al niet goed hebben en veel van baasje, manege, etc veranderen, maar het gaat toch wel een beetje ver om deze dieren dan maar te slachten omdat dat ''beter'' voor ze is?
En idd. Paarden worden steeds vaker als gebruiksvoorwerp gezien, niet meer nuttig? weg ermee! Ja, mensen denken steeds meer en vaker te 'luchtig' over dieren, in dit geval paarden. En ik vind het zó frustrerend dat ik er zo weinig aan kan doen, want vandaag woren er wereldweid weer een heeeeeeel stel paarden, die helemaal niet verloren zijn, onnodig geslacht, gedood. En die paarden zijn dezelfde wezens waar de meeste mensen hier op dit forum zoveel van houden, hetzelfde wezen als je eigen paard. En dan ook nog mensen hier in dit topic die gaan zeggen dat het 'ook nog zo lekker zoet is!' Kan ik al helemaal niet bevatten, en dat op een paardenforum.
Graag een beetje respect tegenover dieren, want je bent zelf ook een dier.
En nee, ik denk ik idd niet licht over, en dat zouden meer mensen moeten doen.
Asyaa schreef:Paarden hebben niet meer besef dan kippen.
Enigste andere is kippen niemand nodig hebben om te overleven, ze redden zich wel, paarden zijn afhankelijk van anderen voor overleving, dat maakt ze geschikt voor training.
Janine1990 schreef:Asyaa schreef:Paarden hebben niet meer besef dan kippen.
Enigste andere is kippen niemand nodig hebben om te overleven, ze redden zich wel, paarden zijn afhankelijk van anderen voor overleving, dat maakt ze geschikt voor training.
Dus kippen zijn eigenlijk veel intelligenter, zij kunnen zichzelf verzorgen...
Janine1990 schreef:Fivaldi schreef:Ja ik snap je puntIk eet ook geen koe, varken, ben dus vegatarisch, en heb idd ook respect voor elk levend wezen hier net zoals Silass zegt. Als ik dit artikel lees word ik gewoon heel boos dat er zo over paarden word gesproken. Ik heb totaal wel respect voor mensen die hun paard naar de slacht doen omdat hij/zij niet meer kan, niet meer te redden valt, een dodende ziekte heeft etc etc, en toch geen leuk leven meer kan hebben. En ja, ik zei dat ik mensen ziek vind als ze zo licht denken over dat een paard ook wel als bio-industrie dier gezien kan worden. Het voelt bij mij van binnen écht fout om een paard als vleesproduct te zien. Zie je het al voor je? Paarden die met zijn allen in de bio-industrie gehouden worden en nooit daglicht zien. Waarom nog een dier hetzelfde leed aandoen dat veel koeien, varkens, kippen en nog meer al hebben? 'Gewoon omdat het ook een dier is, net zoals een kip'? Nou ik ben van mening dat paarden toch even wat meer besef hebben dan een kip, dat is nog geen reden om kippen ook slecht te behandelen als in de bio-industrie, maar waarom zou je het je rijmaatje/knuffelmaatje/het dier waarmee je superveel plezier kan beleven, dat aandoen? Waarom deze industrie bevorderen door idd. zoveel paarden te fokken die later toch in je frikandel belanden? Er zijn idd veel paarden die het al niet goed hebben en veel van baasje, manege, etc veranderen, maar het gaat toch wel een beetje ver om deze dieren dan maar te slachten omdat dat ''beter'' voor ze is?
En idd. Paarden worden steeds vaker als gebruiksvoorwerp gezien, niet meer nuttig? weg ermee! Ja, mensen denken steeds meer en vaker te 'luchtig' over dieren, in dit geval paarden. En ik vind het zó frustrerend dat ik er zo weinig aan kan doen, want vandaag woren er wereldweid weer een heeeeeeel stel paarden, die helemaal niet verloren zijn, onnodig geslacht, gedood. En die paarden zijn dezelfde wezens waar de meeste mensen hier op dit forum zoveel van houden, hetzelfde wezen als je eigen paard. En dan ook nog mensen hier in dit topic die gaan zeggen dat het 'ook nog zo lekker zoet is!' Kan ik al helemaal niet bevatten, en dat op een paardenforum.
Graag een beetje respect tegenover dieren, want je bent zelf ook een dier.
En nee, ik denk ik idd niet licht over, en dat zouden meer mensen moeten doen.
Kom nu eerst eens met feiten, aan een mening heeft dat dier niets... -.-
En wees een goede vegetariër, gebruik geen leren schoenen, lees geen boeken, ga niet knutselen, eet geen snoepjes.
Most off all, als je niet wilt dat paarden als gebruiksvoorwerp worden gezien? RIJ/KOOP geen paard, laat ze in de vrije natuur.
Ohja, en koop even de Bit... En lees het stuk over de VS.
Fivaldi schreef:Tja, ik geef nu alleen mijn mening, ik denk er zo over, dat kun je mij niet kwalijk nemen. Als je geen leer draagt, geen snoepjes eet etc. ben je veganist, ik ben van mening dat ik al help doordat ik geen vlees eet, als ik veganist zou zijn zou ik net zo goed niet kunnen bestaan want dan zou heel veel niet mogelijk zijn, en plus dat je bijvoorbeeld snoep eet waar gelatine in zit, wat dus van botten van dieren is gemaakt: dieren worden niet gedood voor de gelatine, koeien worden niet gedood voor de huid, maar in de eerste reden voor het vlees. Ergens moet je als vegatarier de grens trekken, want anders is een beetje normaal leven niet mogelijk.
En over het rijden/kopen van een paard: ik vind dat wanneer je goed voor je paard zorgt, respect toont, je paard écht wel gelukkig is. Paarden kunnen nu ook niet eens meer in de vrije natuur leven zonder ook met mensen te maken te hebben, bijvoorbeeld de Australian Brumbies, worden met helicopters doodgeschoten als er een overschot is. Je kan een paard zeker wel een gelukkig leven geven in gevangenschap. En met paarden zien als gebruiksvoorwerp bedoel ik dus respectloos zijn tegenover je paard, zelf alleen profiteren van paarden, en ik dacht dat dat ook wel op te maken was uit mijn stukje.
lovejw schreef:Waarom wel koeien, varkens en kippenvlees? Waarom geen paardenvlees? Sorry hoor, ik run zelf een dressuurstal maar ik zie niet in waarom een koe minder is dan een paard. Wss krijg ik nu een lading commentaar over me heen, maar dat zal wel. Om mensen die paardenvlees eten ziek te noemen, vind ik echt heel veel te ver gaan. Dood gaan ze toch, beter een kogel door de kop (hoofd) dan verpieteren in een landje.
Janine1990 schreef:Fivaldi schreef:Tja, ik geef nu alleen mijn mening, ik denk er zo over, dat kun je mij niet kwalijk nemen. Als je geen leer draagt, geen snoepjes eet etc. ben je veganist, ik ben van mening dat ik al help doordat ik geen vlees eet, als ik veganist zou zijn zou ik net zo goed niet kunnen bestaan want dan zou heel veel niet mogelijk zijn, en plus dat je bijvoorbeeld snoep eet waar gelatine in zit, wat dus van botten van dieren is gemaakt: dieren worden niet gedood voor de gelatine, koeien worden niet gedood voor de huid, maar in de eerste reden voor het vlees. Ergens moet je als vegatarier de grens trekken, want anders is een beetje normaal leven niet mogelijk.
En over het rijden/kopen van een paard: ik vind dat wanneer je goed voor je paard zorgt, respect toont, je paard écht wel gelukkig is. Paarden kunnen nu ook niet eens meer in de vrije natuur leven zonder ook met mensen te maken te hebben, bijvoorbeeld de Australian Brumbies, worden met helicopters doodgeschoten als er een overschot is. Je kan een paard zeker wel een gelukkig leven geven in gevangenschap. En met paarden zien als gebruiksvoorwerp bedoel ik dus respectloos zijn tegenover je paard, zelf alleen profiteren van paarden, en ik dacht dat dat ook wel op te maken was uit mijn stukje.
Je vindt te veel, kom nu eens met feiten!
En vraag Ranna maar eens, die is veganist en heeft een prima en normaal leven. Maar die staat voor meer dingen dan voor een gewone vegetariër. Daar heb ik meer respect voor dan voor iemand die geen vlees eet omdat slachten zielig en respectloos is, maar wel gewoon snoep vreet en leren schoenen draagt.
Geef toe, iedereen die paardrijdt, profiteert van het paard...
Fivaldi schreef:dat heb ik dus niet gezegd, ik vind het slachten natuurlijk niet een grappig iets, maar ik heb ook gezegd dat ik er respect voor heb als je paard dodend ziek is, artrose heeft, altijd pijn heeft, etc etc.