"Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:58

Ik eet nooit paardenvlees maar dat is omdat ik de smaak van paardenrookvlees vroeger nooit lekker vond.
ik geloof dat ik het ook een keer ga proberen. ik houd wel van wat zoetig vlees.
overigens sla ik een kroketje ook niet af en aangezien ik ooit mijn eigen paard naar de slacht heb gebracht, is er theoretisch kans dat er een stukje van haar in mijn kroketten is beland.
Zielig? Nee hoor, voelt ze niets meer van.
inderdaad dit is provocerend bedoeld, maar het is geen verzinsel

Ik heb wat moeite met sommige reacties hier. natuurlijk kan je van mening verschillen. Ik respecteer als mensen geen vlees willen eten. Als je andere vleessoorten wel eet, vind ik dat wat inconsequent, maar ala.
Maar goed, dan nog, al ben je zelf vegetariër dan vind ik dat je moet respecteren dat mensen een keuze maken voor de slacht. Daar speelt geld zelden een rol, maar meer de overtuiging een humane dood te kiezen voor hun paard. Heb ik ook gedaan. Ik sta daar nog steeds voor de volle 100% achter. Al zijn er natuurlijk ook heel goed situaties denkbaar dat doodspuiten humaner is.
ik vind het dus onfatsoenlijk om een slachter of een eigenaar die voor slacht kiest, 'ziek' te noemen.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:01

Kendra schreef:
Mistral_Bink schreef:
er zijn zat paarden die van de ene baas naar de andere baas nog steeds een perfect leven hebben! het is niet leuk dat ze altijd maar weer worden verkocht, maar toch denk ik dat ze liever lekker op het land staan met soort genoten en dan overdag een uurtje worden mee geplukt om iets te doen.
Vind je het ene paard anders als het andere? is allebei van vlees en bloed toch?

Als dat jouw idee is over verantwoordelijkheid nemen, moet je 't vooral zo doen. Denk dat jouw gedachte dat het soort paarden waar het hier over gaat bij de gemiddelde handelaar lekker op het land staan wat optimistisch is. 't Zijn namelijk meestal geen filantropische instellingen...

Nou ook ik weet wel beter hoor! maar dat is je eerste gedachte gang als je hierover na gaat denken, ik ben gewoon van mening dat zo,n geweldig dier die jaren voor iemand heeft gewerkt niet zomaar bij de slacht hoort te eindigen natuurlijk!

Maar toch vind ik dat je dit soort dingen wel degelijk met elkaar kan vergelijken! alles leeft en alles is in "mijn ogen" belangrijk!

Zo heeft inderdaad iedereen zijn eigen mening hierover een kind kan zeggen ik wil niet dood een paard heb je die dat ooit wel eens horen zeggen? NEE maar weet wel zeker dat hij zou kiezen voor het leven!

Fivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:04

kabwan schreef:
Ik heb zelf ook paarden en ik vind het helemaal niet erg om een frikandel te eten omdat daar paard in zit. En we hebben zelf koeien, waarom word een paard als een edel dier gezien, en in India is een koe heilig. En in China eten ze katten en honden. Waarom zou een paard dan erger zijn dan een koe Fivaldi? Als ik in de wei ben komen die ook na mij toe om geknuffeld te worden.

Ja ik snap je punt ;) Ik eet ook geen koe, varken, ben dus vegatarisch, en heb idd ook respect voor elk levend wezen hier net zoals Silass zegt. Als ik dit artikel lees word ik gewoon heel boos dat er zo over paarden word gesproken. Ik heb totaal wel respect voor mensen die hun paard naar de slacht doen omdat hij/zij niet meer kan, niet meer te redden valt, een dodende ziekte heeft etc etc, en toch geen leuk leven meer kan hebben. En ja, ik zei dat ik mensen ziek vind als ze zo licht denken over dat een paard ook wel als bio-industrie dier gezien kan worden. Het voelt bij mij van binnen écht fout om een paard als vleesproduct te zien. Zie je het al voor je? Paarden die met zijn allen in de bio-industrie gehouden worden en nooit daglicht zien. Waarom nog een dier hetzelfde leed aandoen dat veel koeien, varkens, kippen en nog meer al hebben? 'Gewoon omdat het ook een dier is, net zoals een kip'? Nou ik ben van mening dat paarden toch even wat meer besef hebben dan een kip, dat is nog geen reden om kippen ook slecht te behandelen als in de bio-industrie, maar waarom zou je het je rijmaatje/knuffelmaatje/het dier waarmee je superveel plezier kan beleven, dat aandoen? Waarom deze industrie bevorderen door idd. zoveel paarden te fokken die later toch in je frikandel belanden? Er zijn idd veel paarden die het al niet goed hebben en veel van baasje, manege, etc veranderen, maar het gaat toch wel een beetje ver om deze dieren dan maar te slachten omdat dat ''beter'' voor ze is?
En idd. Paarden worden steeds vaker als gebruiksvoorwerp gezien, niet meer nuttig? weg ermee! Ja, mensen denken steeds meer en vaker te 'luchtig' over dieren, in dit geval paarden. En ik vind het zó frustrerend dat ik er zo weinig aan kan doen, want vandaag woren er wereldweid weer een heeeeeeel stel paarden, die helemaal niet verloren zijn, onnodig geslacht, gedood. En die paarden zijn dezelfde wezens waar de meeste mensen hier op dit forum zoveel van houden, hetzelfde wezen als je eigen paard. En dan ook nog mensen hier in dit topic die gaan zeggen dat het 'ook nog zo lekker zoet is!' Kan ik al helemaal niet bevatten, en dat op een paardenforum.

Graag een beetje respect tegenover dieren, want je bent zelf ook een dier.

En nee, ik denk ik idd niet licht over, en dat zouden meer mensen moeten doen.
Laatst bijgewerkt door Fivaldi op 05-09-10 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:04

Ik ben gek op dieren maar ik eet gewoon vlees. Heb nog geen paard gehad maar zou er denk ik niet zo'n probleem mee hebben. Paarden hebben van de slachtdieren vaak wel het beste leven. Als er teveel is, ja, dan is het soms nodig wat meer te slachten. Maar zo denk ik ook wel eens over de mensen :P

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:05

Ze hebben het wel over dat de prijzen e.d. zo laag zijn Maar als je op bijv. marktplaats kijkt vind ik het toch nog wel meevallen eerlijk gezegd.
wij zijn bijvoorbeeld op zoek naar een shetlander merrie/ ruin (gewoon als maatje dus mag niet te veel kosten..)
en dan hoeven we nog niet eens papieren of iets erbij... En de prijzen die daarvoor gevraagd worden!! onder de 250 is er nauwelijks wat te vinden..
Laatst bijgewerkt door FBN op 05-09-10 13:06, in het totaal 2 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:05

Mistral_Bink schreef:
Nou ook ik weet wel beter hoor! maar dat is je eerste gedachte gang als je hierover na gaat denken, ik ben gewoon van mening dat zo,n geweldig dier die jaren voor iemand heeft gewerkt niet zomaar bij de slacht hoort te eindigen natuurlijk!

Ik ben van mening dat zo'n geweldig dier dat jaren voor iemand heeft gewerkt, niet verdient om jaren op een weitje weg te kwijnen met veel pijn/ongemak.
Inslapen is dan de enige optie. En inslapen kan heel snel en pijnloos met een schietmasker, of met een injectie, maar dat gaat niet altijd vlekkeloos. Vandaar mijn keuze voor schietmasker. Voor de bezitter een rotgezicht maar voor het paard een totale verrassing.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:06

ninz schreef:
Ze hebben het wel over dat de prijzen e.d. zo laag zijn Maar als je op bijv. marktplaats kijkt vind ik het toch nog wel meevallen eerlijk gezegd.
wij zijn bijvoorbeeld op zoek naar een shetlander merrie/ ruin (gewoon als maatje dus mag niet te veel kosten..)
en dan hoeven we nog niet eens papieren of iets erbij... En de prijzen die daarvoor gevraagd worden!! onder de 250 is er niks te vinden..

O wacht maar even een maandje tot het weideseizoen voorbij is. Ga naar de markt en tegen sluitingstijd wordt het tientjeswerk!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:12

Fivaldi schreef:
Ja ik snap je punt ;) Ik eet ook geen koe, varken, ben dus vegatarisch, en heb idd ook respect voor elk levend wezen hier net zoals Silass zegt. Als ik dit artikel lees word ik gewoon heel boos dat er zo over paarden word gesproken. Ik heb totaal wel respect voor mensen die hun paard naar de slacht doen omdat hij/zij niet meer kan, niet meer te redden valt, een dodende ziekte heeft etc etc, en toch geen leuk leven meer kan hebben. En ja, ik zei dat ik mensen ziek vind als ze zo licht denken over dat een paard ook wel als bio-industrie dier gezien kan worden. Het voelt bij mij van binnen écht fout om een paard als vleesproduct te zien. Zie je het al voor je? Paarden die met zijn allen in de bio-industrie gehouden worden en nooit daglicht zien. Waarom nog een dier hetzelfde leed aandoen dat veel koeien, varkens, kippen en nog meer al hebben? 'Gewoon omdat het ook een dier is, net zoals een kip'? Nou ik ben van mening dat paarden toch even wat meer besef hebben dan een kip, dat is nog geen reden om kippen ook slecht te behandelen als in de bio-industrie, maar waarom zou je het je rijmaatje/knuffelmaatje/het dier waarmee je superveel plezier kan beleven, dat aandoen? Waarom deze industrie bevorderen door idd. zoveel paarden te fokken die later toch in je frikandel belanden? Er zijn idd veel paarden die het al niet goed hebben en veel van baasje, manege, etc veranderen, maar het gaat toch wel een beetje ver om deze dieren dan maar te slachten omdat dat ''beter'' voor ze is?
En idd. Paarden worden steeds vaker als gebruiksvoorwerp gezien, niet meer nuttig? weg ermee! Ja, mensen denken steeds meer en vaker te 'luchtig' over dieren, in dit geval paarden. En ik vind het zó frustrerend dat ik er zo weinig aan kan doen, want vandaag woren er wereldweid weer een heeeeeeel stel paarden, die helemaal niet verloren zijn, onnodig geslacht, gedood. En die paarden zijn dezelfde wezens waar de meeste mensen hier op dit forum zoveel van houden, hetzelfde wezen als je eigen paard. En dan ook nog mensen hier in dit topic die gaan zeggen dat het 'ook nog zo lekker zoet is!' Kan ik al helemaal niet bevatten, en dat op een paardenforum.

Kom nu eerst eens met feiten, aan een mening heeft dat dier niets... -.-

En wees een goede vegetariër, gebruik geen leren schoenen, lees geen boeken, ga niet knutselen, eet geen snoepjes.
Most off all, als je niet wilt dat paarden als gebruiksvoorwerp worden gezien? RIJ/KOOP geen paard, laat ze in de vrije natuur.

Ohja, en koop even de Bit... En lees het stuk over de VS.

Anoniem

Re: "Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:26

Paarden hebben niet meer besef dan kippen.
Enigste andere is kippen niemand nodig hebben om te overleven, ze redden zich wel, paarden zijn afhankelijk van anderen voor overleving, dat maakt ze geschikt voor training.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:30

Asyaa schreef:
Enigste andere is kippen niemand nodig hebben om te overleven, ze redden zich wel, paarden zijn afhankelijk van anderen voor overleving, dat maakt ze geschikt voor training.

Dus kippen zijn eigenlijk veel intelligenter, zij kunnen zichzelf verzorgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:32

Janine1990 schreef:
Asyaa schreef:

Dus kippen zijn eigenlijk veel intelligenter, zij kunnen zichzelf verzorgen...

Nee, zo zit evolutie gewoon in elkaar. Zo zijn katten moeilijker te trainen dan honden, honden hebben vaak een will to please, katten willen vaak eten en slapen, punt. Tuurlijk zijn er verschillen tussen kippen en paarden, maar paarden hebben niet een compleet ander besef dan kippen. Paarden kunnen zichzelf wel verzorgen, alleen een paard veel slechter. Paarden zijn voor overleving afhankelijk van soortgenoten.

Fivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:33

Janine1990 schreef:
Fivaldi schreef:

Kom nu eerst eens met feiten, aan een mening heeft dat dier niets... -.-

En wees een goede vegetariër, gebruik geen leren schoenen, lees geen boeken, ga niet knutselen, eet geen snoepjes.
Most off all, als je niet wilt dat paarden als gebruiksvoorwerp worden gezien? RIJ/KOOP geen paard, laat ze in de vrije natuur.

Ohja, en koop even de Bit... En lees het stuk over de VS.

Tja, ik geef nu alleen mijn mening, ik denk er zo over, dat kun je mij niet kwalijk nemen. Als je geen leer draagt, geen snoepjes eet etc. ben je veganist, ik ben van mening dat ik al help doordat ik geen vlees eet, als ik veganist zou zijn zou ik net zo goed niet kunnen bestaan want dan zou heel veel niet mogelijk zijn, en plus dat je bijvoorbeeld snoep eet waar gelatine in zit, wat dus van botten van dieren is gemaakt: dieren worden niet gedood voor de gelatine, koeien worden niet gedood voor de huid, maar in de eerste reden voor het vlees. Ergens moet je als vegatarier de grens trekken, want anders is een beetje normaal leven niet mogelijk.

En over het rijden/kopen van een paard: ik vind dat wanneer je goed voor je paard zorgt, respect toont, je paard écht wel gelukkig is. Paarden kunnen nu ook niet eens meer in de vrije natuur leven zonder ook met mensen te maken te hebben, bijvoorbeeld de Australian Brumbies, worden met helicopters doodgeschoten als er een overschot is. Je kan een paard zeker wel een gelukkig leven geven in gevangenschap. En met paarden zien als gebruiksvoorwerp bedoel ik dus respectloos zijn tegenover je paard, zelf alleen profiteren van paarden, en ik dacht dat dat ook wel op te maken was uit mijn stukje.

-------

En dat ik dus vind dat paarden meer 'besef' hebben dan kippen:

Ik weet dus niet waar het aan ligt, maar jullie zeggen dat het aan het overlevingsinstinct ligt, dat paarden afhankelijk zijn van anderen, ik gaf alleen mijn mening en ik ben dus van mening dat je met een paard door dit instinct dus een veel betere band dan met een kip kan scheppen, maar dat maakt verder niet uit. Ik zei ook dat kippen ook niet het recht hebben om in de bio industrie te zitten.

Maar dat jullie het dus blijkbaar willen hebben over de intelligentie van een paard vergeleken met een kip is een béetje off-topic, en was ook maar een klein stukje uit mijn verhaal, dat jullie dus als fout zien, tja ik ben ook geen biologie-geleerde en weet dus ook niet alle intelligentie cijfers uit mijn hoofd.
Laatst bijgewerkt door Fivaldi op 05-09-10 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

lovejw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:36

Waarom wel koeien, varkens en kippenvlees? Waarom geen paardenvlees? Sorry hoor, ik run zelf een dressuurstal maar ik zie niet in waarom een koe minder is dan een paard. Wss krijg ik nu een lading commentaar over me heen, maar dat zal wel. Om mensen die paardenvlees eten ziek te noemen, vind ik echt heel veel te ver gaan. Dood gaan ze toch, beter een kogel door de kop (hoofd := ) dan verpieteren in een landje.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:37

IK zou niet naar een winkel toe lopen en paardenvlees bestellen , maar als het in vlees zit en ik weet het niet , maakt het mij niks uit.Dus ik weet ook niet hoe het smaakt ;)

Ik vind het wel jammer dat de paarden'handel'een beetje op z'n kont ligt..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:39

Fivaldi schreef:
Tja, ik geef nu alleen mijn mening, ik denk er zo over, dat kun je mij niet kwalijk nemen. Als je geen leer draagt, geen snoepjes eet etc. ben je veganist, ik ben van mening dat ik al help doordat ik geen vlees eet, als ik veganist zou zijn zou ik net zo goed niet kunnen bestaan want dan zou heel veel niet mogelijk zijn, en plus dat je bijvoorbeeld snoep eet waar gelatine in zit, wat dus van botten van dieren is gemaakt: dieren worden niet gedood voor de gelatine, koeien worden niet gedood voor de huid, maar in de eerste reden voor het vlees. Ergens moet je als vegatarier de grens trekken, want anders is een beetje normaal leven niet mogelijk.

En over het rijden/kopen van een paard: ik vind dat wanneer je goed voor je paard zorgt, respect toont, je paard écht wel gelukkig is. Paarden kunnen nu ook niet eens meer in de vrije natuur leven zonder ook met mensen te maken te hebben, bijvoorbeeld de Australian Brumbies, worden met helicopters doodgeschoten als er een overschot is. Je kan een paard zeker wel een gelukkig leven geven in gevangenschap. En met paarden zien als gebruiksvoorwerp bedoel ik dus respectloos zijn tegenover je paard, zelf alleen profiteren van paarden, en ik dacht dat dat ook wel op te maken was uit mijn stukje.

Je vindt te veel, kom nu eens met feiten!
En vraag Ranna maar eens, die is veganist en heeft een prima en normaal leven. Maar die staat voor meer dingen dan voor een gewone vegetariër. Daar heb ik meer respect voor dan voor iemand die geen vlees eet omdat slachten zielig en respectloos is, maar wel gewoon snoep vreet en leren schoenen draagt.

Geef toe, iedereen die paardrijdt, profiteert van het paard...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:39

lovejw schreef:
Waarom wel koeien, varkens en kippenvlees? Waarom geen paardenvlees? Sorry hoor, ik run zelf een dressuurstal maar ik zie niet in waarom een koe minder is dan een paard. Wss krijg ik nu een lading commentaar over me heen, maar dat zal wel. Om mensen die paardenvlees eten ziek te noemen, vind ik echt heel veel te ver gaan. Dood gaan ze toch, beter een kogel door de kop (hoofd := ) dan verpieteren in een landje.

Nee hoor, krijg je niet... Alleen 16- :)

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:45

Ik heb schapen als mijn huisdieren, en daar ga ik in de wei zitten en dan komen ze allemaal na mij toen om geknuffeld te worden, ik heb geen voer bij me niks. Maar ze willen gewoon aandacht en 'liefde' net als een paard. Maar waarom zou je dan wel een broodje döner halen maar geen paardenvlees... Het zou beter zijn als meer mensen het zouden eten, omdat het gezonder vlees is en natuurlijk hebben 99% van alle paarden een goed leven gehad.

Fivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:47

Janine1990 schreef:
Fivaldi schreef:

Je vindt te veel, kom nu eens met feiten!
En vraag Ranna maar eens, die is veganist en heeft een prima en normaal leven. Maar die staat voor meer dingen dan voor een gewone vegetariër. Daar heb ik meer respect voor dan voor iemand die geen vlees eet omdat slachten zielig en respectloos is, maar wel gewoon snoep vreet en leren schoenen draagt.

Geef toe, iedereen die paardrijdt, profiteert van het paard...

dat heb ik dus niet gezegd, ik vind het slachten natuurlijk niet een grappig iets, maar ik heb ook gezegd dat ik er respect voor heb als je paard dodend ziek is, artrose heeft, altijd pijn heeft, etc etc.

En als je rijd profiteer je idd van je paard, maar je hebt profiteren met respect, maar ook zonder respect.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:48

Fivaldi schreef:
dat heb ik dus niet gezegd, ik vind het slachten natuurlijk niet een grappig iets, maar ik heb ook gezegd dat ik er respect voor heb als je paard dodend ziek is, artrose heeft, altijd pijn heeft, etc etc.

Dit zijn nog steeds geen feiten!!!!

Je hebt het over een kip die minder slim is dan een paard... waar zijn de feiten?
Je vindt te veel, kom nu eens met feiten.

Fivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:54

Ik mag toch mijn mening geven? Ik weet misschien niet alle feiten maar ik mag niet zo goed, legaal, mijn mening geven. Waar wil je feiten over? de intelligentie van een paard en een kip? Ik ben geen doorgeleerde professor, ik ben 16 en geef idd.. mijn mening! en daar is bokt ook voor. Ik houd nu eenmaal van paarden en zie ze niet graag onnodig naar de slacht gaan, maar ik kan er idd weinig aan doen!

En je kan het me niet kwalijk nemen dat ik de gedachten van het begin artikel gewoon ziek vind, paard als varkens-cyclus, bio-industrie

Tja, ieder zo zijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:56

@Fivaldi
Een goede mening kan je onderbouwen met argumenten. Een slechte mening is iets roepen zonder argumenten te (kunnen) geven. Of iemand het met jou mening eens is of niet doet niks af aan de 'correctheid' van jou mening, zolang jij hem maar kan onderbouwen en verdedigen.

Ellen_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:59

God, wat kunnen sommige mensen hier moeilijk doen ség. Maar bon ik eet geen paardenvlees, niet omdat ik het niet lust, maar omdat ik het niet lekker vind eten. Dan moet ik echt gaan sleure om er een stuk af te krijgen. Maar ik zou het verder ook niet eten omdat het evengoed later mijn paardje zou kunnen zijn :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:01

Hier in Zwitserland ligt paardenvlees rijkelijk in de schappen van de supermarkt. Ik eet het zelf heel graag. Heel soms zit er wel eens een taaier geval tussen die misschien niet meer zo jong was.
Bij de slager vind je veulenvlees. Dit is vooral afkomstig van Freibergers waarschijnlijk. De selectie is net als bij Haflingers behoorlijk sterk. Ze gaan naar de keuring en alles met 1e premie gaat de opfok in en alles eronder heeft de kans opgegeten te worden of 'gered' te worden door o.a. Nederlanders. Die kun je namelijk net als mindere Hafjes voor een habbekrats kopen. Ik zie de logica wel hoor, zo hou je het ras goed.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:02

Ik snap het niet: waarom zijn het zieke mensen die paarden humaan aan hun einde helpen en opeten?

Paarden hebben het vele malen beter dan de koeien en varkens hoor.

Het is alleen erg dat er maar raak gefokt wordt (niet voor sport en of proffesioneel bedoeld) waarvan de paarden in deze tijden er nu de dupe van zijn.

Het blijft een dure hobby en er zijn veel grasmaaiers en of paarden waar wat mee is, daar is helaas niet veel vraag meer naar en omdat men tegenwoordig steeds betere paarden willen.

Paarden leven langer tegenwoordig, omdat het zielig is om het weg te doen.

Vroeger, gingen ze gelijk weg voor de dood, ouderdom of mankeert wat, dus zit je nu met overschot.

Oh ja: wat een vriendelijke koppie heeft Van de Veen, tenminste als hij het was op journaal gisteravond.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:25

zoo hee, wat confronterend om die paarden bij het slachthuis te zien staan en naar binnen te zien worden geleid!

dit alles is voor mij reden te meer om mijn best te doen onze pony te kunnen houden en te kunnen blijven onderhouden.
want 10 tegen 1 dat zij bij het overschot hoort vanaf het moment dat ik haar loslaat.
paarden zijn voor ons eerder huisdieren dan vee.
en vooral die huisdier-pony's, daar moeten we als baasjes goed op passen.
ik geloof dat het beter zou zijn je lieve pony-tje die eigenlijk niet helemaal goed is ofzo (wat voor jou niet uitmaakt maar waardoor ze niet de handel in moet) zelf te houden en als het niet meer gaat zelf in te laten slapen, dan het te verkopen idd.
dus tot de dood te houden.

ik kan me heus wel inleven in het idee dat een paard net als een koe of schaap als vee kan worden gezien, en dat slachten niet veel anders is dan bij ander vee,
maar een schaap die je als huisdier houdt is bijvoorbeeld ook al heel anders dan een weiland vol schapen die uiteindelijk naar de slacht gaan.
het voelt anders.
persoonlijk vind ik het niet nodig de emoties die we als mensen bij onze dieren hebben te bagitaliseren en weg te redeneren.
die emoties en die band mogen er gewoon zijn, en ik hoop dat niemand voor de keuze komt te staan zijn of haar geliefde pony of paard noodgedwongen bij de slager achter te laten, omdat het niet verkocht raakt en niet gehouden kan worden vanwege geld of omstandigheden.
ondertussen zo te lezen wel eerlijker om een pony of paard die je niet kan houden en die niet 100 punten is dan zelf weg te brengen ipv goedkoop de handel in te doen, omdat de kans groot is dat hij dan via omwegen alsnog bij de slager terecht komt.
ben in elk geval wel blij met mensen zoals dhr v Veen, omdat die de paarden netjes en in eigen land van de wereld helpt, gelukkig bestaat die optie en ik hoop dat de mensen die voor deze keuze staan het paard dan ook daar heen brengen en niet op transport laten gaan want dat is regelrechte drama.
in america was laatst (en is wellicht nu nog) hetzelfde aan de hand en daar kunnen paarden dus niet geslacht worden, en daar komt heel erg veel drama uit voort...
het is best heel erg te moeten zien hoe de luxe minder wordt, en hoe de dieren daardoor overschot worden...

en paardenvlees eten, nouja ikzelf ben nog steeds niet zo ver.
ik ben te gek met paarden.
ik denk dat ik het wel zou doen of in elk geval overwegen als ik het rechtstreeks van v Veen kon kopen, omdat je alleen dan zeker weet dat het niet uit italië komt.
ik denk dat het goed zal zijn als er op paardenvlees uit nederland een label komt, en de mensen erover geïnformeerd worden.
dan komt de vraag naar eerlijk pardenvlees ook in ons land op gang, en dat zou momenteel niet verkeerd zijn.
het zou ook aanzet geven tot het bewuster met paardenvlees omgaan, en de slagers in nl de kans geven beter te verkopen, en daarmee het transport naar, en het importeren van vlees uit italië ontmoedigen.