Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:19

meredith schreef:
nou wat een droevenis zeg. er zijn zoveel manege.s die een knap paard zoeken voor een lage prijs, ga je echt je paard niet voor slachten :r

van zulke verhalen krijg je nu crisis, alles dumpen naar de slacht, weg ermee het is niet meer te betalen dus dood aan de paarden getver

Uhm, nu heb ik mijn paard naar een manege verkocht maar dan weer niet de eerste de beste.

Ik denk dat heel wat paarden beter af zijn bij de slacht dan op een manege!

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:20

Nessah schreef:
@Moeni11: Oudere merries worden slecht drachtig inderdaad, dus staan te koop als ze geen veulens meer krijgen. Ik weet wel wat een IBOP is, dat kan niet elk paard halen.. Dat is redelijk streng,zeker gezien de leeftijd die de paarden vaak hebben.
Maar goed, dit gaat offtopic verder.

Feit is en blijft, dat een paard gemiddeld 7 jaar wordt in Nederland omdat er veel jaarlingen naar de slacht gaan.

Er zijn er ook zat die wel makkelijk drachtig worden, maar door de huidige economie verkocht worden.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:22

8nnemiek schreef:
[

Als je een paard wil kopen, maar vantevoren weet dat je dat paard niet tot aan zijn dood kan houden, dan verdien je niet eens paarden vind ik! ..

Katten en honden worden hier oud. Paarden worden vaak verkocht. Die heb ik over het algemeen niet om ze bejaard te laten worden, maar voor de sport en evt handel.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:24

nee als ze daar niet meer geschikt voor zijn , dan gaan de manege,s ze verleasen overal is geld aan te verdienen.

Ik blijf erbij, door dat de paarden zo gemakkelijk afgekeurd worden door de verzekering en andere mensen een paard wat normaal naar de slacht had gemoeten mee rondjes gaan rijden want hij is zo leuk is het gewoon overbevolkt. De sportpaarden gingen normaal naar het buitenland en dat ligt ook behoorlijk stil(alhoewel) dus er is gewoon geen afzet voor goede paarden. De zeldzame aparte paarden blijven altijd hun aftrek hebben en dat zal ook niet anders worden.Daar zijn er gelukkig niet heel veel van.
Mensen met een slecht paard blijven er mee zitten en kunnen hierdoor niet meer een ander paard kopen ,dus ook daar valt niets meer aan te verkopen .
Dus een toeloop bij het slachthuis is niet zo moeilijk te verklaren men dumpt de troep / kaft van het koren enzv.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:25

Citaat:
Als je een paard wil kopen, maar vantevoren weet dat je dat paard niet tot aan zijn dood kan houden, dan verdien je niet eens paarden vind ik!

Tsssssssssss wat een onzin.

Ik heb 2 paarden gehad, allebei verkocht, gezorgd dat ze goed of beter terecht kwamen.

Ben ik nu een of ander onmens? Hou toch op.

Dan mogen er zeker ook geen paardenhandelaren bestaan?
Laatst bijgewerkt door Abeltje77 op 31-08-10 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:25

Moeni11 schreef:
meredith schreef:
nou wat een droevenis zeg. er zijn zoveel manege.s die een knap paard zoeken voor een lage prijs, ga je echt je paard niet voor slachten :r

Niet zoveel paarden zijn geschikt voor het manegewerk.

... en net of dat een fijne toekomst is.

Slachten is simpelweg én voor veel paarden een humane uitweg én voor menig eigenaar de enige uitweg.

De waarde van een paard bestaat niet zonder koper en het betaalt geen eten.
Het kóst wel geld.
Als je de eindjes niet aan elkaar kan knopen een paard zonder koper is alleen de kostenbesparing waard.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:26

Ik heb heel veel posten gelezen, maar wat mij eigenlijk nog wel opvalt is dat de dieren die te koop worden aangeboden nog goed aan de prijs zijn. Kijk als jij echt van je dier af moet, dan bied je em toch goedkoper aan? De slachtprijs is namelijk nog geen 1000 euro voor een volwassen paard.

Maar goed als koper zijnde is deze crisis niet verkeerd. Ik ben nog zoekende en wacht nog rustig af. Als alle paarden op stal staan zakken de prijzen weer en dan kom ik vast wel iets tegen wat voldoet aan mijn eisen tegen een leuke prijs...

meredith

Re: Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:27

de slachtprijs voor een paard is netto ongev.170 euro

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:31

Rianneke schreef:
Ik heb heel veel posten gelezen, maar wat mij eigenlijk nog wel opvalt is dat de dieren die te koop worden aangeboden nog goed aan de prijs zijn. Kijk als jij echt van je dier af moet, dan bied je em toch goedkoper aan? De slachtprijs is namelijk nog geen 1000 euro voor een volwassen paard.

Maar goed als koper zijnde is deze crisis niet verkeerd. Ik ben nog zoekende en wacht nog rustig af. Als alle paarden op stal staan zakken de prijzen weer en dan kom ik vast wel iets tegen wat voldoet aan mijn eisen tegen een leuke prijs...

quote; net als bij de huizenmarkt je bent precies het schoolvoorbeeld waarom er geen handel is.
bij ons rijdt er ook iemand op een paard en die weet de prijs, ze zegt gewoon tegen ons het wordt vanzelf winter :( nou sorry , wij zeggen dan : ik vreet hem nog liever op :D

ik begrijp het wel maar toch...

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:32

Ik ga half bokt over me heen krijgen nu............;-)

Hoezo alleen fokken met prok etc....??...Ik denk dat er nog een reden is voor zoveel aanbod is, niet alleen de geldcrisis, maar ook omdat er zoveel "hoog in t bloed staande paarden" gefokt worden, waarbij niet meer naar karakter gekeken wordt, maar naar gang etc (weet dat ze ook beoordelen op karakter, maar in 5 minuten is dat niet te zien). Een klein deel van paardrijdend nederland haalt uit zulke dieren het beste naar boven, een ander deel kan er leuk mee overweg en het gros.................heeft zo'n dier omdat ie mooi is (voor de buitenwereld) maar er totaal niet mee overweg kunnen. Dan moet ie weg omdat ie onhandelbaar is. Volgens mij zijn er veel bloedpaarden die men niet kwijt kan door deze reden en is er een tekort aan brave(!) beginnnerspaarden/ recreatiepaarden. Want er zijn meer mensen die gewoon een braaf paard willen dan een topsporter. (ik weet dat op bokt het merendeel wedstrijden rijdt......).
Wel ben ik het eens dat mensen beter moeten nadenken voordat je een veulen fokt, waarbij (in mijn ogen) het niet uitmaakt wat het ras is, maar voor welk doel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:37

Rianneke schreef:

Nee, dat is erg simplistisch gezien.
Voor de eigenaar is een verkoop meer risico dan een slacht.
Bij een economische dringende reden tot verkoop moet je de kosten tijdens het te koop staan uit de verkoop halen, anders is slachten gunstiger.
Voor het paard is dood = dood en geen onzekere toekomst met daarbij in de regel hoe goedkoper een paard hoe goedkoper de koper.
Als je er echt vanaf moet is goedkoper aanbieden een risico en slachten een zekere uitweg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:40

Quintusgl: er is meer reden om alleen met PROK-gekeurde paarden te fokken of paarden met predikaten. Dit geldt ook niet puur voor KWPN-ers of andere warmbloeden (hoewel daar ook genoeg paarden tussenzitten met een fijn karakter). Ook een paard van een ander ras kan op deze wijze (met röntgenfoto's) gekeurd worden! Zo voorkom je de 'kneusjes' die nooit (klinisch) goedgekeurd worden omdat ze een (vaak erfelijke) aandoening hebben en dus een grotere kans hebben om in deze tijd in het slachthuis te belanden.
Vergeet niet dat het niet zo is dat er nu voornamelijk sportpaarden in het slachthuis belanden.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:41

ja , weg doen voor de slacht doe je alleen maar als het paard niet geschikt is om te leven, of je moet hem zelf in vriezen om zodoende weer te eten hebben. Zou ook zo maar kunnen :(
Laatst bijgewerkt door meredith op 31-08-10 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:43

meredith schreef:
ja , weg doen voor de slacht doe je alleen maar als het paard niet geschikt is om te leven, of je moet hem zelf in vriezen en zodoende weet te eten hebt. Zou ook zo maar kunnen :(

Er zijn mensen die voorspellen dat de economie zodanig verdampt dat iedereen weer zelf letterlijk voor zijn natje en droogje moet gaan zorgen en dan past dit wel goed in dit plaatje.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:47

nou zolang het gros van de mensen 3x per jaar op vakantie gaan en de nw auto,s de deur uitvliegen en met oud en nieuw miljoenen worden afgestoken zie ik dat nog niet gebeuren.
de zondevloed ja , :D

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:48

8nnemiek schreef:
Ik ken véél paarden die lekker van hun pensioen mogen genieten hoor! Bij ons op wei staat er ook eentje, was niet eens hun eigen paardje, beestje zou ook in de handel of slacht gaan, maar die mensen hebben hem voor een prikkie overgenomen en hij staat nu als grasmaaier op de wei. Wordt prima verzorgd, totdat hij eens echt op is of pijn krijgt, dan krijgt ie een spuitje. Prima toch?
Probeer jij nu niet gewoon een beetje goed te praten dat je jouw eigen paardje blijkbaar geen pensioen kan/wil geven?

Als je een paard wil kopen, maar vantevoren weet dat je dat paard niet tot aan zijn dood kan houden, dan verdien je niet eens paarden vind ik! Andere dieren koop je toch ook niet als je ze niet kan houden? Hoe vaak worden er wel niet jonge konijntjes gekocht.. biggetjes.. kuikentjes.. puppies.. want ze zijn zo schattig als ze klein zijn.. en dan een jaar later moeten ze weg omdat er geen plaats voor is. En dan moet je bokt eens horen.. Maar met paarden is dat wel allemaal oké?!
Het zijn geen levenloze dingen zonder gevoel, het zijn geen auto's die je gewoon weg doet als ie te oud wordt..

Nee 8nnemiek.. Ik heb mijn paard 7 jaar gehad, maar ook door de crisis en een aantal andere redenen heb ik ervoor moeten kiezen hem te verkopen, met pijn in mijn hart.. Hij werd echter op 1 been afgekeurd op de klinische keuring. Hadden die mensen hem niet alsnog gekocht, had hij naar de slacht gegaan.. Dat is altijd nog 100x beter als niet voor gezorgd te kunnen worden of de handel in te gaan met een slechte poot..

En normaliter had hij zeker tot zijn dood bij mij gebleven, echter, als je de financiele mogelijkheden er niet toe hebt, is dat dan eerlijk ten opzichte van het dier? Is liefde niet loslaten als het niet meer kan? En ik wist 7 jaar terug echt niet dat het op een dag minder zou gaan.. Hield er rekening mee, maar niet alles is te voorzien..

Ik heb mijn katten al 13 en 14 jaar, die gaan pas weg na hun laatste adem.. Je moet wel uitkijken met dit soort uitspraken.. ;) Ik ken namelijk wel mensen die op deze wijze hun paard in pensioen hebben gedaan.. Helaas.. Heb paarden zien aftakelen..
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 31-08-10 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:48

Dit is ook één van de redenen dat ik geen veulens meer ga fokken bij mijn tinkermerrie... Het laatste veulen van mijn merrie had een behoorlijke tijd te koop gestaan voordat ik eindelijk een nieuw baasje had gevonden (had ook wel een apart kleurtje waar je dan juist op moet vallen). Ik laat haar uit principe nu niet meer opnieuw dekken. De markt ligt al een behoorlijke tijd op zn gat, en ik wil niet weten waar zo'n beestje uiteindelijk beland....

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:49

Ffortuna: dat ben ik helemaal met je eens. Een gezond paard met een gezond karakter is een vereiste voor je gaat fokken. Ik heb zelf ook een warmbloed en ben er super wijs mee, wat ik bedoel te zeggen is dat er ook een andere reden is waardoor paarden naar de slacht gaan buiten de economische crisis om........Hoevaak lees, hoor of zie je niet dat iemand een paard heeft gekocht die totaal niet past. Paard onhandelbaar/gevaarlijk dussss........volgens diegene te gevaarlijk om door te verkopen......gevolg: slacht.

edit: en inderdaad kan je nooit van tevoren zien hoe je financiele daadkracht er over 10 jaar uitziet.....(voor degene die maar zeggen dat je je paard je hele leven houdt). Ik zeg het ook, maar je kunt niet in de toekomst kijken. En voor degene die dat wel kunnen...........leer het me!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:56

Suzanne F. schreef:
Cayenne schreef:
Het einde is voorlopig niet in zicht. We fokken in Nederland stevig door, terwijl de vraag vanuit binnen- en buitenland (de belangrijke Amerikaanse markt verdween) nihil blijft.

Als mensen hier nou eens mee gaan stoppen. Stoppen met VB of merries met gebreken te laten dekken om er een lief veulentje uit te fokken.
Ik pleit al jaren om alleen met minimaal Ster (waardige) Prok merries te dekken.
Er is zoveel zooi en die belandt bij de slager.

Maar waarom???
Als ik mijzelf als voorbeeld neem, we hebben op het moment 12 paarden en pony's waaronder 4 volwassen Friese merries waarmee we fokken. We hebben tot nog toe altijd alles kunnen verkopen, of hebben ze zelf aangehouden maar onze merries hebben geen predikaten. Ik vindt het nogal onzin om te gaan verkondigen dat die mensen dan niet meer mogen fokken. En dan heb ik ze ook nog goed kunnen verkopen, oa naar Frankrijk, Mexico en binnen Nederland aan een PSG ruiter.. So whats the problem?

Ik denk dat het probleem meer ligt met de kwaliteit van de aangeboden paarden en pony's. En dat in combinatie met de bijbehorende prijzen.. Mensen die voor waardeloze paarden en pony's de hoofdprijs vragen, tsja dat gaat hem gewoon niet worden nu..

En daarbij, vrijwel ALLE handelsstallen hebben last van de ingestorte markt. De handelsstallen met de lage en middenklasse en de handelsstallen met het mooiste van het mooiste. Iedereen ondervindt moeite met het verkopen, ALTHANS! Moeite met het verkopen van de prijzen die ze ervoor willen hebben..

Ik heb dit jaar meerdere pony's zonder problemen gekocht, maar als verkoper moet je gewoon wel reeel blijven, en dat zijn er een hoop niet!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:58

Er blijft in principe altijd vraag naar goede gezonde sportpony's en paarden. Fok die dan!

Dus laat al die shetlanders voor wat het is, en ga alleen nog fokken met goede gezonde paarden, maar dan hoeven ze niet perse predikaten te hebben.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:59

Quintusgl: ik ben het met je eens.
PROK is geen garantie voor een gezond bruikbaar paard.
Er lopen genoeg paarden met een 'puntje' die hun levenlang gezond zijn en ook prima nakomelingen hebben.
En als je eens een kritische blik werpt op al die dure stamboekpaarden.... >;)
Er zijn veel meer factoren die meespelen, zelfs meer dan de wetenschap nu kent.
Juist fokgroepen (stamboeken) kweken vaak weer hun eigen kneusjes of afwijkingen.
(ja, ook goedgekeurde hengsten en stermerries)
Het is gezond om een veelzijdige, brede populatie te hebben in een diersoort. Niet gedominineerd door een bepaalde visie.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:05

Ik heb momenteel 2 merrie's drachtig en tot op heden mijn veulens altijd snel kunnen verkopen (maar dat komt vooral omdat anderen vaak echt bizarre prijzen aanhouden..).
Van het weekend een leuke (tinker) merrie gezien, maar ga echt geen 3000 betalen voor een 2 jarige merrie zonder bekende (NL) afstamming :n vindt dat mensen ondanks de crisis nog behoorlijk wat geld durven te vragen.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:07

VAN WAKKER DIER

Niet geschikt voor de sport zijn bijvoorbeeld pony’s en ponyachtigen (Shetlanders). Deze zijn vaak
te vinden bij mensen in de wei, maar worden na enige tijd, als men er niets meer mee kan naar de
slachterij gebracht. Daarnaast worden veulens die met een afwijking geboren worden naar de slacht
gebracht. Een groot deel van de paarden die geslacht worden zijn jonger dan 8 jaar. Beneden die leeftijd
wordt duidelijk dat deze paarden niet geschikt zijn voor de recreatie of sport. Redenen hiervoor zijn
bijvoorbeeld een afwijking in de rug, of een krom been. Paarden die een sportblessure hebben, worden
indien ze veel pijn hebben en niet meer beter kunnen worden naar de slacht gebracht. Wanneer
deze paarden bij de slachterij komen zijn ze vaak oud. De meeste van deze paarden gaan via de verzekering
naar de slacht. Veel paardenhouders verzekeren hun goede (sport)paarden voor een bepaald
bedrag. Wanneer een paard dan bijvoorbeeld kreupel wordt en niet meer geschikt is voor de
sport, kan het paard naar de verzekering. De eigenaar krijgt dan een geldbedrag uitgekeerd en de verzekering
zorgt voor een snelle en adequate afhandeling. In de meeste gevallen betekent dit dat de
paarden naar de slacht gebracht worden, maar de houder heeft ook de mogelijkheid het paard zelf te
houden of te euthanaseren. Uit de praktijk blijkt dat in Nederland de meeste paarden die bij de slachter
terecht komen dus of heel jong (< 8) of juist heel oud (ongeveer 20) zijn.
6.2 Slachtprocedure

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:08

senna21 schreef:
Quintusgl: ik ben het met je eens.
PROK is geen garantie voor een gezond bruikbaar paard.
Er lopen genoeg paarden met een 'puntje' die hun levenlang gezond zijn en ook prima nakomelingen hebben.
En als je eens een kritische blik werpt op al die dure stamboekpaarden.... >;)
Er zijn veel meer factoren die meespelen, zelfs meer dan de wetenschap nu kent.
Juist fokgroepen (stamboeken) kweken vaak weer hun eigen kneusjes of afwijkingen.
(ja, ook goedgekeurde hengsten en stermerries)
Het is gezond om een veelzijdige, brede populatie te hebben in een diersoort. Niet gedominineerd door een bepaalde visie.

Dus de fokkers van Frieslingers, Oldenbelgen, Fjordshetten en al die soorten moeten de vrije hand krijgen? De wereld staat er al vol mee en men kan ze aan de stoeptegels niet kwijt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:12

Ik ben pas op de kopersmarkt geweest maar ik vind eerlijk gezegd dat de prijzen nog veel en veel te hoog liggen voor wat er geboden wordt.
Mensen overschatten echt de kwaliteiten van hun eigen paarden dus zo vreemd is het niet dat ze uiteindelijk bij de slacht terecht komen. Er zijn maar weinig leuke paarden te koop voor normaal geld.