Partij voor de Dieren stelt kamervragen over LDR methode

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:38

easygoing schreef:
scoxxx schreef:
Bepaalde mensen die tegen rollkur zijn, hebben het wereldje en meerdere(!) beoefenaars van de rollkur van dichtbij meegemaakt, voordat ze daadwerkelijk een mening vormen.
Jullie ook? ;-)

Ehmm ja ik toevallig wel en nee ik deel je mening over het geruisloos uitmesten niet!
Ook heb ik gezien met welke deskundigheid en begrip voor de paarden er getraind werd.

En ik ook, dus blijkbaar ben jij ook niet op de topstallen geweest waar ik heb meegemaakt met hoeveel geduld, liefde voor het dier en inzicht in hun aard elke dag verder werd gewerkt aan het verfijnen van de hulpen en reacties.
Misschien moet jij jezelf dan eens gaan afvragen of het aan de methode lag of aan de mensen die hem uitvoerden?

Ik heb ook op een klassieke dressuurstal dingen gezien die ik hier niet wil navertellen, maar gelukkig ben ik slim genoeg om te beseffen dat wat daar mis ging niets met de voorschriften van klassiek te maken hadden, maar met de uitvoering ervan door die persoon....

HC, als je klassiek fout uitvoert krijgt een paard kissing spines, daarmee is het potentieel gevaarlijk en reeds bewezen gevaarlijk, dus dat mag nu als eerste afgeschaft worden volgens jouw principes dan?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:41

Het lijkt mij een beter plan als ze zich eens gaan richten op het vrij verkopen van allerlei hulpteugels aan totaal ondeskundige ruiters. Over paardenwelzijn gesproken!!!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:42

En dan nog welke paardenleek weet wat LDR betekent? Kom op zeg er is meer in de wereld dan paarden. Als ik dat hier op men werk moest vragen: " Hallo ik rijd paard op de de LDR manier", dan zal ik nog al een verdwaasde blikken krijgen. Van reacties van 'Ja we weten dat je paardrijdt, tot wat heb jij gedronken gast!
Als ik dan moest zeggen Anky van Grunsven en NL, dan zou er bij een enkeling mss al eens een lichtje gaan branden in de zin van: 'Is dat niet die meervoudig olympisch kampioene?'
Maar daar houdt het dan ook bij op.

Net zoals de meeste onder ons ook niet de details kennen van andere topsporten op hoog niveau en al dan niet omstreden trainingstechnieken. En ok je kan wel zeggen, ja dat zijn mensen, dus die hebben eigen keuze. Maar dan deel ik die mening deels, want wederom kijken we dan vaak vanuit onze situaties om een andere te (ver)oordelen. (denk dan bvb aan groot naties op OS, zoals rusland, china, ... daar gaat het verder dan vrije wil daar ben je of goed of slecht en als je goed bent kan je ervoor zorgen dat je je land eer toebrengt tegen welke prijs dan ook)

Dus een politiek debat vind ik echt overroepen

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:49

Ik ben ook niet voor klassiek. Bij mensen, als landgenoot Branderup krijg je geen beeld van blije paarden.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:51

bijdehandje1 schreef:
Ik ben ook niet voor klassiek. Bij mensen, als landgenoot Branderup krijg je geen beeld van blije paarden.

Vertel?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:52

easygoing schreef:
Het lijkt mij een beter plan als ze zich eens gaan richten op het vrij verkopen van allerlei hulpteugels aan totaal ondeskundige ruiters. Over paardenwelzijn gesproken!!!

Of over het vrij verkopen van paarden aan mensen die niet kunnen rijden :o

SamCo

Maar beste mensen, waarom zijn jullie zo fel voor rollkur dan?
Het is immers vervelend -lijkt mij- om je iedere keer te verdedigen voor deze door jullie alom geprezen rollkur?

Waardoor onstaat, volgens jullie dan, al die negatieviteit bij met name mensen die niet in het dressuurwereldje zitten?
Het is een bekend fenomeen dat als je zelf in een bepaald wereldje zit en jezelf daarin weet te handhaven, je akkoord gaat met wat hetgeen in dat wereldje gebeurt.... anders was je er wel uitgestapt, ja toch?

Het is toch vreemd dat trainingsmethode's gelijk rollkur continue verdedigd moeten worden?
Een vriendelijke trainingsmethode voor bijv honden, wordt nooit met zoveel "afgrijzen" aangevallen en zo "vurig" terug verdedigd.

Kortom, waar rook is, is vuur. En het feit dat de rollkur zo fel aangevallen en terug verdedigd wordt.... is eigenlijk zeer verdacht voor het fenomeen rollkur an sich.

Abiola

Huertecilla schreef:
Het is beter dat níet ruiters de vraag of NL dat met belastinggeld gesubsidieerd als vertegenwoordiging wil beantwoorden.
Zo kijkt de rest van de wereld er namelijk ook tegenaan :)*

Zeg je nou dat de rest van de wereld het beter vindt dat mensen die niet terzake kundig zijn een oordeel gaan vellen over het wel of niet laten starten van Anky voor Nederland?

Dus voetbalhooligans moeten dat bijvooreeld gaan bepalen? En dat de ruiters dan gaan bepalen of een elleboog bij voetbal 1 of 5 wedstrijden schorsing op moet gaan leveren? En dat de vegetarier gaat bepalen hoeveel subsidie er naar de bio-industrie gaat???

Of zeg je dat er buiten NL niemand LDR traint?

Of zeg je dat de rest van de wereld niet wil dat Anky start? En dan natuurlijk niet omdat ze dan hun eigen kansen vergroten, maar omdat Salinero zo ontzettend mishandelt wordt, en ze daar niet naar willen kijken?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:53

De volgende kamerkwestie wordt dus het voorstel van de PvdD om "bijdehandje1" bij alle paarden langs te laten gaan om vast te stellen of de paarden er blij uit zien of niet, en als zij er niet blij uitzien, wordt de methode waarmee ze gereden worden per direct verboden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:53

horseyfries schreef:
HC, als je klassiek fout uitvoert krijgt een paard kissing spines, daarmee is het potentieel gevaarlijk en reeds bewezen gevaarlijk, dus dat mag nu als eerste afgeschaft worden volgens jouw principes dan?

Zoals je had hunnen lezen vind ík paardrijden en -houden op zich al hárd aan een ARBO-wet voor paarden toe.
Wat mij betreft mag het ´verboden tenzij ´worden.
Toon maar aan dat je kennis en mogelijkheden hebt om een paard te houden en rijden met het respecteren van de universele vrijheden van het gedomesticeerde dier.

Ik begrijp ook in het geheel niet wat iemand die een dier lief heeft daar op tegen kan hebben.
De enige reden is niet willen uit tegengesteld eigen ruíterbelang.
Alle tegenargumenten zijn drogredeneringen want de vrijheden en invulling ervan zijn al láng en breed goed onderbouwd voor de diersoort gedomestieerd paard.
Bij de ideale invulling kan zelfs heel redelijk een optimum compromis met beschikbare middelen aangegeven worden. Dat is ook al lang en breed onderzocht.
´Ja maar....´ = Nee, want dan kan ík niet paardrijden. Niet meer niet minder.

Komt vanzelf.
Hoe dieper de ruiterij de kop in het zand steekt, hoe harder de schop onder het achterwerk aankomt.

Kijk naar de kamervragen. Dat loopt wéér met een sisser af, maar dat blijft echt wel smeulen. Steeds breder.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:54

scoxxx schreef:
Maar beste mensen, waarom zijn jullie zo fel voor rollkur dan?
Het is immers vervelend -lijkt mij- om je iedere keer te verdedigen voor deze door jullie alom geprezen rollkur?

Waardoor onstaat, volgens jullie dan, al die negatieviteit bij met name mensen die niet in het dressuurwereldje zitten?
Het is een bekend fenomeen dat als je zelf in een bepaald wereldje zit en jezelf daarin weet te handhaven, je akkoord gaat met wat hetgeen in dat wereldje gebeurt.... anders was je er wel uitgestapt, ja toch?

Het is toch vreemd dat trainingsmethode's gelijk rollkur continue verdedigd moeten worden?
Een vriendelijke trainingsmethode voor bijv honden, wordt nooit met zoveel "afgrijzen" aangevallen en zo "vurig" terug verdedigd.

Kortom, waar rook is, is vuur. En het feit dat de rollkur zo fel aangevallen en terug verdedigd wordt.... is eigenlijk zeer verdacht voor het fenomeen rollkur an sich.

LDR beste scoxxx is niet hetzelfde als rollkür, dat moet jij als "kenner" toch weten....

bijdehandje1

gummie schreef:
bijdehandje1 schreef:

Vertel?

Kwestie van goed kijken.

Soxxx, Rollkür is geen LDR. Rollkür is verboden, LDR niet.

horseyfries

Huertecilla schreef:
horseyfries schreef:

Zoals je had hunnen lezen vind ík paardrijden en -houden op zich al hárd aan een ARBO-wet voor paarden toe.
Wat mij betreft mag het ´verboden tenzij ´worden.
Toon maar aan dat je kennis en mogelijkheden hebt om een paard te houden en rijden met het respecteren van de universele vrijheden van het gedomesticeerde dier.

Ik begrijp ook in het geheel niet wat iemand die een dier lief heeft daar op tegen kan hebben.
De enige reden is niet willen uit tegengesteld eigen ruíterbelang.
Alle tegenargumenten zijn drogredeneringen want de vrijheden en invulling ervan zijn al láng en breed goed onderbouwd voor de diersoort gedomestieerd paard.
Bij de ideale invulling kan zelfs heel redelijk een optimum compromis met beschikbare middelen aangegeven worden. Dat is ook al lang en breed onderzocht.
´Ja maar....´ = Nee, want dan kan ík niet paardrijden. Niet meer niet minder.

Komt vanzelf.
Hoe dieper de ruiterij de kop in het zand steekt, hoe harder de schop onder het achterwerk aankomt.

Kijk naar de kamervragen. Dat loopt wéér met een sisser af, maar dat blijft echt wel smeulen. Steeds breder.

Hoe ben je zelf ooit begonnen? Als alwetende super rijdende kenner geboren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:55

Joepie ze heeft weer wat onzinnigs bedacht, ach erger dan d'r onzin argumenten over ufo's, buitenaardse wezens en proefpersonen in een georganiseerde discussie over proefdieren op de uni kan het niet worden 8)7 Hoe kan je jezelf voor e*kel zetten? Alsof het ze daar wat interesseert? Ze zijn het in de paardenwereld er niet eens over eens, hoe moet iemand van buitenaf dan die vragen gaan beantwoorden. Wat wil ze hier dan weer mee bereiken? :Z

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:56

horseyfries schreef:
De volgende kamerkwestie wordt dus het voorstel van de PvdD om "bijdehandje1" bij alle paarden langs te laten gaan om vast te stellen of de paarden er blij uit zien of niet, en als zij er niet blij uitzien, wordt de methode waarmee ze gereden worden per direct verboden.

Ik bedoel het zo. Door aanhangers van het klassieke gebeuren wordt de top de kop afgebeten, en de klassieke gasten op een voetstuk gezet :D
Maar ik sluit niet uit, dat de PVVD straks Jan Klaassen en Katrijn op pad stuurt voor controles.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:57

Citaat:
Kwestie van goed kijken.

Soxxx, Rollkür is geen LDR. Rollkür is verboden, LDR niet.

Knap dat jij dat zo goed kan zien :D Geef je op voor het zesde zintuig zou ik zeggen := Ik ben nog steeds van mening dat zulke dingen onderzocht moeten worden door onafhankelijke derden die er verstand van hebben.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:58

Cayenne schreef:
http://www.horses.nl

3. Bent u van mening dat ‘Laag, Diep en Rond’ verschilt van de ‘Rollkür’? Zo ja, kunt u dit toelichten? Zijn er onafhankelijke definities en meetinstrumenten voorhanden om de mate van kracht en agressie bij de gehanteerde methoden vast te kunnen stellen? Zo ja, welke zijn dit en hoe wordt de toepassing van de methode(n) in de praktijk gecontroleerd? Zo nee, waarom zijn deze er niet?
4. Kunt u zich iets voorstellen bij de overtuiging van verschillende dressuurkenners dat ‘Laag, Diep en Rond’ niets anders is dan een nieuwe naam voor de ‘Rollkür’? Wat vindt u ervan dat ons nationale dressuurteam werkt met een methode die nog altijd zeer omstreden is?

Toe joh, geef eens antwoord op mijn vragen. Bovenstaand geeft al mijn antwoord op jullie opmerkingen "je gebruikt niet de juiste bewoording scoxxx".

Janine1990

Re: Partij voor de Dieren stelt kamervragen over LDR methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:00

Scoxx, misschien had je de afgelopen maanden wat beter moeten lezen wat de FEI hierover heeft uitgesproken.
Dan weet je wat het verschil is.

Mevrouw Ouwehand en haar partij weten zelf niet eens wat paardrijden inhoudt...

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:01

LDR bereik je niet met dwang. Rollkür wel.
Iedereen die regelmatig bijleest over dressuur en alles heeft gevolgd kan dit weten.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:01

Ik begrijp nog steeds niet waarom iedereen zo fel reageert op de kritiek die er nu eenmaal bestaat rondom bepaalde trainingsmethoden. Moeten we kritiekloos zijn, omdat het een methode betreft die door Anky wordt gehanteerd en Anky niet mag worden aangevallen omdat zij gouden medailles wint?

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:03

gummie schreef:
Ik begrijp nog steeds niet waarom iedereen zo fel reageert op de kritiek die er nu eenmaal bestaat rondom bepaalde trainingsmethoden. Moeten we kritiekloos zijn, omdat het een methode betreft die door Anky wordt gehanteerd en Anky niet mag worden aangevallen omdat zij gouden medailles wint?

Aangezien de meeste kritiek is ontstaan uit onkunde, zijn er heel wat die hun kritiek beter maar terug kunnen nemen.
Als mensen niet weten wat het verschil is tussen RK en LDR, zegt dat al genoeg.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:06

Dat kan, maar waarom moeten jullie je dan altijd zo fel verdedigen?
Een methode die eerlijk en fair is, daar ben je trots op... dat hoef je niet continue met hand en tand te verdedigen (met persoonlijke aanvallen).

easygoing

Re: Partij voor de Dieren stelt kamervragen over LDR methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:06

Misschien juist omdat de methode continu ten onrechte aangevallen word.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:07

horseyfries schreef:
Hoe ben je zelf ooit begonnen? Als alwetende super rijdende kenner geboren?

Een ethisch standpunt over hoe je met dieren omgaat is de basis :)*

Ik heb het simpel nooit begrepen waarom je een paard pijn zou willen kunnen doen om het te laten doen wat jij wil.
Daarom heb ik >35 jaar geleden besloten om er níet aan te beginnen en eerst meer te studeren op hoe dan wel.
Is bezint eer ge begint zo ruitervreemd?
De conclusie was dat ik niet in NL in de omstandigheden was om paarden zo te houden/berijden als ik ethisch verantwoord vond.

Vervelend, maar een logische consequentie en helemaal niet zo vreemd.
Ik heb ook nooit mijn lief eerst hoeven beleren met een stok om te begrijpen dat je zo geen liefhebbende partner krijgt.

De ruiterij is simpelweg een 19de eeuws anachronisme mbt de ethiek.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 30-08-10 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:07

Overigens heb ik geen persoonlijke aanvallen gezien buiten dan de aanvallen op Anky van Grunsven en Sjef Jansen.