Anky van Grunsven spant zaak aan tegen journaliste

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zigoteau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:13

magda_90 schreef:
arie53 schreef:
Volgens de reglementen van de FEI (art. 401.3) moet de dressuur eruit zien ‘alsof het paard het uit zichzelf doet en daarbij zijn natuurlijke bewegingen laat zien’. In een goede uitgestrekte draf moet het paard volgens de regels van de FEI een zweefmoment laten zien.

Maar kijk eens naar de films en de foto’s van de dressuurpaarden van tegenwoordig. Die staan in de uitgestrekte draf meestal scheef of op één voorbeen, wat betekent dat ze op de voorhand en dus uit balans lopen. Dit is het gevolg van de fokkerij en een daarop afgestemde rijderij. Wat een mode idioterie! En het is compleet tegen het voorgeschreven evenwicht van alle dressuuuronderdelen van het FEI reglement.
Evenwicht = kwaliteit = schoonheid = tijdloos. De Nederlandse dressuursport behaalt de grootste successen met de achteroverhangende Hollandse polder manier van rijden en die fout ligt bij de juryleden. Die geven de verkeerde presentaties de hoogste punten. Een taktfout in de uitgestrekte draf kost punten, maar een paard dat op zijn kop en achter de loodlijn loopt, krijgt hoge cijfers. Er moet meer uniformiteit komen hoe de uitvoeringen er precies uit horen te zien. Zelfs de Nederlandse KNHS dressuurregels wijken af van die van de FEI. Dat mag toch helemaal niet voorkomen! Ze moeten het afstraffen als het paard achter de loodlijn loopt en als de ruiter niet correct zit, moet de ruiter daarop worden aangesproken, want de massa laat zich leiden door de voorbeelden die ze krijgen. Nu denken ze dat het paard moet zo hectisch lopen als Totilas. Terwijl juist dit paard bij uitstek het werkelijke voorgeschreven FEI-dressuurballet in al zijn schoonheid had kunnen laten zien. Met kunsten en trukendozen maken we een groot circus van de dressuur. Dat is een verarming van de sport. En we vernielen het paard! Dat is het ergste.”

Het duo Van Grunsven/Janssen probeert deze misstanden, waar zij rijkelijk de vruchten van plukt, coûte que coûte in het leven te houden door de pers, de hoeders van het kwaad, met veel verbaal geweld en dreigementen de mond te snoeren. Astrid Appels is een van de weinige journalisten die het lef en de kennis heeft om deze onnatuurlijke en dieronvriendelijke methode voor de paarden publiek aan de kaak te stellen. Zij verdient derhalve publiek alle support van de paardenliefhebbers die nog wel weten dat de rijkunst wat meer is dan de geforceerde, onnatuurlijke en paardonvriendelijke methodes van het duo Janssen/van Grunsven .

Daar ben ik het ook helemaal mee eens. :j

horseyfries

Re: Anky van Grunsven spant zaak aan tegen journaliste

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:31

"die nog wel weten dat de rijkunst meer is dan...."??

Ik heb nu toch al heel wat oude filmpjes bekeken, en kan alleen maar blij worden van hetgeen er hedentendage te zien is. De lichtheid en fijne hulpen die tegenwoordig te zien zijn, zie je nergens op oude filmpjes. Mannen die zwaar zitten, behoorlijke ophoudingen maken en veelvuldig spoor gebruiken, dat zie je.
Tsja, het is maar net wat je dieronvriendelijk noemt natuurlijk...

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:45

arie53 schreef:
Volgens de reglementen van de FEI (art. 401.3) moet de dressuur eruit zien ‘alsof het paard het uit zichzelf doet en daarbij zijn natuurlijke bewegingen laat zien’. In een goede uitgestrekte draf moet het paard volgens de regels van de FEI een zweefmoment laten zien.

Maar kijk eens naar de films en de foto’s van de dressuurpaarden van tegenwoordig. Die staan in de uitgestrekte draf meestal scheef of op één voorbeen, wat betekent dat ze op de voorhand en dus uit balans lopen. Dit is het gevolg van de fokkerij en een daarop afgestemde rijderij. Wat een mode idioterie! En het is compleet tegen het voorgeschreven evenwicht van alle dressuuuronderdelen van het FEI reglement.
Evenwicht = kwaliteit = schoonheid = tijdloos. De Nederlandse dressuursport behaalt de grootste successen met de achteroverhangende Hollandse polder manier van rijden en die fout ligt bij de juryleden. Die geven de verkeerde presentaties de hoogste punten. Een taktfout in de uitgestrekte draf kost punten, maar een paard dat op zijn kop en achter de loodlijn loopt, krijgt hoge cijfers. Er moet meer uniformiteit komen hoe de uitvoeringen er precies uit horen te zien. Zelfs de Nederlandse KNHS dressuurregels wijken af van die van de FEI. Dat mag toch helemaal niet voorkomen! Ze moeten het afstraffen als het paard achter de loodlijn loopt en als de ruiter niet correct zit, moet de ruiter daarop worden aangesproken, want de massa laat zich leiden door de voorbeelden die ze krijgen. Nu denken ze dat het paard moet zo hectisch lopen als Totilas. Terwijl juist dit paard bij uitstek het werkelijke voorgeschreven FEI-dressuurballet in al zijn schoonheid had kunnen laten zien. Met kunsten en trukendozen maken we een groot circus van de dressuur. Dat is een verarming van de sport. En we vernielen het paard! Dat is het ergste.”

Het duo Van Grunsven/Janssen probeert deze misstanden, waar zij rijkelijk de vruchten van plukt, coûte que coûte in het leven te houden door de pers, de hoeders van het kwaad, met veel verbaal geweld en dreigementen de mond te snoeren. Astrid Appels is een van de weinige journalisten die het lef en de kennis heeft om deze onnatuurlijke en dieronvriendelijke methode voor de paarden publiek aan de kaak te stellen. Zij verdient derhalve publiek alle support van de paardenliefhebbers die nog wel weten dat de rijkunst wat meer is dan de geforceerde, onnatuurlijke en paardonvriendelijke methodes van het duo Janssen/van Grunsven .

Ergens heb je gelijk, maar als Anky daadwerkelijk zo onvriendelijk rijd dat de paarden er onder lijden hoe kan het dan dat juist haar paarden zo constant en toch een ruime tijd presteren op hoog niveau zonder enige blessures?

Als je het hier over de "renionale en amateurs" hebt kan ik niet anders als je gelijk geven, maar op top niveau ben ik nog niet overtuigd

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:47

Hé joh, niet zover nadenken! Hard roepen over mensen die presteren aan de top en zeggen dat je het zelf véél beter doet is veel leuker!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:52

Even voor een deel hier op inhakend, ik vind het zo mooi hier hè het fenomeen 'momentopname'.

Is het namelijk nog een momentopname wanneer er op zowel youtube als op foto's steeds maar weer dezelfde houding te zien is? En dan bedoel ik niet die korte seconden filmpjes maar die 8 minuten film van een proef? Er is nu zoveel materiaal te zien op internet dat ik eigenlijk heel zwaar begin te twijfelen aan het feit dat het daadwerkelijk een momentopname is of dat er geschuild wordt achter een 'momentopname' (ook denkend aan het Totilas topic). Naar mijn gevoel begint het te lijken dat wanneer iets niet zint, de 'momentopname' meteen maar als excuus wordt gebruikt (zie ook topics op HAW).
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 25-08-10 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:55

het Totilas topic heb ik niet gevolgd al lijkt het mij zeer interessant.

Mensen schuilen teveel achter het fenomeen "momentopname" en men schroomt ook niet om daar gebruik van te maken.
Erg jammer, maar geloof ook wel dat het in sommige gevallen daadwerkelijk zo is (Anky even in het midden gelaten)

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:55

Prisco is stokoud geworden, Bonfire geniet nog volop van zijn pensioen....volgens mij waren die paarden nooit zo oud geworden als het allemaal zo vreselijk is wat Anky doet.
Daarbij komen ze ook lekker buiten, ziet er allemaal prima uit daar in Erp.
Je kunt het als sportpaard veel slechter treffen denk ik.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:57

Pashon schreef:

Mensen schuilen teveel achter het fenomeen "momentopname" en men schroomt ook niet om daar gebruik van te maken.
Erg jammer, maar geloof ook wel dat het in sommige gevallen daadwerkelijk zo is (Anky even in het midden gelaten)

Klopt ook zeker, er zijn zeker gevallen (zulke rijfoto's heeft vast iedereen). Het is alleen de vraag of je nog steeds van een momentopname kunt spreken wanneer je op het internet eigenlijk alleen maar dát materiaal kunt vinden en dan bedoel ik recente beelden.

[edit] Post wat aangepast.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 25-08-10 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:58

magda"das niet correct, als je de 3 filmpjes van anky nou eens ff bekijkt van de JIM waarbij ze het LDR uitlegt, dan weet je dat het juist steeds korte momenten waarbij het paard zo sterk doorgevraagd wordt en dat het juist om de afwisseling gaat!! dus om het veranderen van de houding, het bevorderen van losgelatenheid en bewegelijkheid, met behoud van evenwicht en controle

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:00

Ik schrijf niet voor niets dat ik voor een deel inhaak op deze discussie, want mij boeit het niet wat Anky uitvreet, van mijn part zit ze achterstevoren de GP te rijden. Ik wou alleen inhaken op het 'momentopname-fenomeen'. De verdere discussie voeren jullie maar verder zonder mij.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:01

Misschien moeten jullie eens ipv youtube filmpjes bekijken, daadwerkelijk naar wedstrijden en het losrijterrein gaan kijken. Dan krijg je een beter idee van de werkelijkheid dan van al dat knip en plakwerk van tegenstanders die denken uit te leggen wat LDR is maar eigenlijk laten zien dat ze geen flauw benul hebben wat het inhoudt.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:02

magda_90 schreef:
Pashon schreef:

Klopt ook zeker, er zijn zeker gevallen (zulke rijfoto's heeft vast iedereen). Het is alleen de vraag of je nog steeds van een momentopname kunt spreken wanneer je op het internet eigenlijk alleen maar dát materiaal kunt vinden, en dan bedoel ik recente beelden.

Als je enkel zulk soort foto's ziet moet je inderdaad gaan twijfelen of het fenomeen "momentopname" van toepassing is, echter van super presterende mensen ziet men graag de afgang en zullen de "slechte" foto's sneller rond gestrooid worden als de betere.
afgunst en jaloezie maakt dat een mens gekke dingen gaat doen, geloof ook zeker dat het in het geval van Totilas zeker van toepassing is.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 25-08-10 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: op verzoek quote aangepast

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:03

Ach letterlijk "hoge bomen vangen veel wind" . Haar manier van trainen vind ik niet zo slecht. Wat ik wel slecht vind is dat andere mensen ( pennymeisjes/leken ) deze manier van trainen over gaan nemen omdat Anky het doet. Ze kan nog zo vaak zeggen dat je het alleen verantwoord mag doen, dat helpt al die jonge meiden niet. En als je deze methode verkeerd aanpakt zijn je paarden HEEL snel naar de filistijnen.... en ja.. eerlijk is eerlijk.. die van Anky zijn volgens mij allemaal gezond en happy en genieten op de weide en van hun pensioen....

Het zijn allemaal getrainde spieren van jarenlange training... Dat vergeten mensen vaak. Het is mijn keuze niet, maar ik rij dan ook niet op dat niveau....

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:05

Pashon schreef:
Als je enkel zulk soort foto's ziet moet je inderdaad gaan twijfelen of het fenomeen "momentopname" van toepassing is, echter van super presterende mensen ziet men graag de afgang en zullen de "slechte" foto's sneller rond gestrooid worden als de betere.
afgunst en jaloezie maakt dat een mens gekke dingen gaat doen, geloof ook zeker dat het in het geval van Totilas zeker van toepassing is.

Klopt ook zeker, ik heb verder zelf niet rondgekeken of je alleen dat materiaal ziet, doe ik ook niet, boeit mij ook niet, ik wou alleen dit stukje toch even toevoegen aan het topic, want soms lijkt het even vergeten te zijn.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:06

Ik zie net zoveel mensen op allerlei andere manieren verkeerd rijden, zelfs mensen die hier moord en brand schreeuwen over Anky hebben avatars die rijtechnisch om te huilen zijn, dus de conclusie mag zijn dat je goed rijden niet leert door anderen af te kraken....

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:06

horseyfries schreef:
Ik zie net zoveel mensen op allerlei andere manieren verkeerd rijden, zelfs mensen die hier moord en brand schreeuwen over Anky hebben avatars die rijtechnisch om te huilen zijn, dus de conclusie mag zijn dat je goed rijden niet leert door anderen af te kraken....

_/-\o_

Met jou kan ik praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:07

horseyfries schreef:

Dan zat heel bokt vol met gp ruiters :Y)

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:09

horseyfries schreef:

een avater ,hoe klein is dat dingetje nu? Als je mensen zozeer wilt bekritiseren kun je beter minimaal even op het profiel kijken.

Ik vind wel,er zijn behoorlijk wat mensen indd die zelf ook niet de sterren vand e hemel rijden mar die wel comment op anky hebben, nou zeg ik niet dat ik de aller beste ben hoor ,vergeleken met anky ben ik een dikke amateur ja als je kijkt wat zei heeft neergezet...

Des al niet te min, er word commetn gegeven,en ik had al mijn mening gezegt, dat ik absoluut niet vóór deze methode ben, maar des al niet te min,ze heeft het wel geflikt. ze is wel meervoudig olympisch kampioene,petje af. De beelden die ik zie van de rollkur,maken me gewoon echt aan het schrikken. Als het moment opnamens zijn,wat goed kan, zijn er aardig veel moment opnamens..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:11

Nog even om in te haken, en dan houd het voor mij op. Dat vind ik ook erg jammer, alleen maar omdat de praktische kennis ontbreekt mag je geen commentaar geven op andere ruiters?

Omdat ik dus niet kan wijken mag ik niet tegen een stalgenoot zeggen dat haar paard tijdens het wijken scheef is en dat de achterhand nog wat meer mee moet komen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:16

.
magda_90 schreef:
Nog even om in te haken, en dan houd het voor mij op. Dat vind ik ook erg jammer, alleen maar omdat de praktische kennis ontbreekt mag je geen commentaar geven op andere ruiters?

Omdat ik dus niet kan wijken mag ik niet tegen een stalgenoot zeggen dat haar paard tijdens het wijken scheef is en dat de achterhand nog wat meer mee moet komen?

Dat is iets anders dan iemand af te branden omdat je wat foto's ziet terwijl je geen idee hebt op wat voor moment die genomen zijn .....
Ik nodig iedereen uit om eens samen met mij naar een nationale/internationale wedstrijd te gaan, gaan we bij het losrijden kijken en eens een poging doen om te begrijpen wat men doet en waarom.
Ik kan mijn neefje ook vertellen dat 1 + 1 geen drie maar twee is, maar ik ga geen wiskundige vertellen hoe een formule gebruikt moet worden want daar heb ik de ballen verstand van, maar gelukkig besef ik dat en zet ik mezelf niet voor aap door die man te vertellen hoe ik denk dat het moet.

@Vilouma: gelukkig zijn ze maar klein, die Avatars, want als je op zo'n klein ding al kunt zien dat het slecht is ziet het er vergroot nog erger uit :Y)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:19

thysvisscher schreef:
Meer on-topic: waarom heeft mejuffrouw Appel geen portretrechten betaald aan Anky voor het gebruik van een foto van haar paard op haar "journalistieke" website?? Het lijkt mij dat als ze deze foto als verduidelijking wilde gebruiken er een vergoeding tegenover moet staan (uiteraard NADAT er toestemming is gegeven om het beeld te mogen gebruiken, en dat is overduidelijk niet het geval) want het is geen nieuwsfoto!! (ik kan me nl voorstellen dat portretrecht bij een nieuwsfoto niet op gaat??)

een paard in een openbare gelegenheid heeft geen portretrecht......

dus in deze staat anky niet sterk in haar schoenen...

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:21

ikdoemaarwat schreef:
thysvisscher schreef:
Meer on-topic: waarom heeft mejuffrouw Appel geen portretrechten betaald aan Anky voor het gebruik van een foto van haar paard op haar "journalistieke" website?? Het lijkt mij dat als ze deze foto als verduidelijking wilde gebruiken er een vergoeding tegenover moet staan (uiteraard NADAT er toestemming is gegeven om het beeld te mogen gebruiken, en dat is overduidelijk niet het geval) want het is geen nieuwsfoto!! (ik kan me nl voorstellen dat portretrecht bij een nieuwsfoto niet op gaat??)

portretrecht of niet, ze kan wel heel duidelijk maken dat haar foto in verband gebracht word met nagatieve publiciteit.
ze heeft dergelijke zaken al eerder gewonnen, dus waarom deze niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:22

ikdoemaarwat schreef:
thysvisscher schreef:

Portretrecht geldt nog steeds in openbare plekken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:23

Het gaat niet om het portretrecht, haar advocaat geeft ook aan dat het om het om een grievende criminaliserende manier van voorstellen van Anky gaat, en dan heeft hij denk ik best een sterke zaak!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:23

Asyaa schreef:
Portretrecht geldt nog steeds in openbare plekken.

mensen ja.........dieren niet