'Het opruimen van paardenmest is een kwestie van fatsoen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:38

wanneer ze die groenstroken naast het fietspad dan ook eens hondenstrontvrij maken kan ik daar met een gerust hart overheen.

Hier ligt alles vol met hondenstront dus denk maar niet dat ik mijn paard daar doorheen ga sturen,niks zo smerig dan na een ritje de hoeven van je paard schoon te maken en er een dot hondenstront uit te halen :r ,dan erbij vind ik het niet hygiënisch voor mijn paard!

Dus aan de gemeente de taak de bermen hondenstrontvrij te houden,of speciale hondenuitlaatplaatsen maken die ook schoongehouden worden zodat je hond niet onder de stront van een andere hond zit,men betaald niet voor niks hondenbelasting,dan kunnen wij gewoon de groenstrook gebruiken!

Een schep of bezem meenemen te paard doe ik zowiezo niet,belachelijk idee!

Mocht ze een keer poepen op de straat of fietspad en het is niet te ver van stal vandaan ruim ik het wel op,en anders hebben ze pech,na een paar dagen is het weg of platgereden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:40

Tja. Ik snap dat het soms misschien vervelend is voor sommigen.

Ik heb toevallig een maand terug woorden gehad met iemand hierover nadat mijn paard iets was verloren.

Hondenpoep stinkt harder en dat blijft ook liggen. Mestgereedschap krijg ik te paard niet mee. En ik heb geen auto waarmee ik terug ga rijden om het op te ruimen.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:41

In het berichtje staat dat de beste man een grote mond krijgt van degenen die op het paard zitten. Ik vraag mij dan heel erg af op wat voor manier de man zijn standpunten/vragen heeft afgevuurd.

Als mijn pony in de woonwijk poept kom ik het later even opruimen tenzij ik op het moment zelf er wat aan kan veranderen(in de goot schuiven oid). Achja we kunnen allemaal wel naar een ander wijzen, maar vaak heeft dat weinig zin :+ .

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:42

ik ruim altijd netjes op, meestal de berm in.. maar als het vlakbij is ga ik terug met een stalboy. Voor mij is dit eigenlijk vanzelfsprekend, en ik snap eerlijk gezegt niet dat het voor andere niet zo is.. Ben echt heel erg verbaasd dat er zoveel mensen zijn die het maar laten liggen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:44

Nou, dat is wel waar, met de auto is het na een paar keer al platgereden, hoor. :D

Hondenpoep is vre-se-lijk!!! Ik heb hier zo'n parkje achter mijn huis, waar aan elke ingang een bord staat dat er geen honden uitgelaten mogen worden, maar je wilt niet weten hoe vaak we hondeneigenaren aan moeten spreken dat er BORDEN staan!! En mijn kind speelt daar elke dag met alle gevolgen van dien :+ . Ik erger me daar echt kapot aan (net als alle buren hier). Ja, ik weet dat het niets met dit topic te maken heeft, maar de overlast van bepaald verkeer en hondenpoep is echt erger dan de paardenpoep in dit dorp, terwijl er hier veel paarden lopen, hoor. ;)

Maar goed, ik weet niet hoe erg het daadwerkelijk is in Apeldoorn.... Ben er vorige week nog geweest en die omgeving is nog landelijker dan hier, dus hoe erg is het echt daar? :+

lesilla

Re: 'Het opruimen van paardenmest is een kwestie van fatsoen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:47

Ik vind het ook kwestie van fatsoen, er zijn al verschillende ongelukken mee gebeurt. Dus des te groter de reden om er iets aan te doen.

En hondenstrond is even hinderlijk, maar daar gaat het nu niet om.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:50

Het gaat misschien niet om de hondenstront maar om het principe.
Zolang het merendeel van de mensen hier te beroerd is zijn hondenstront op te ruimen, ga ik ook geen moeite doen. Klinkt misschien kort door de bocht maar zo simpel is het.

En dan is het echt niet zo dat ik niet begrijp dat het hinderlijk is. Ik zal ten alle tijde proberen het in de berm te doen, of zoveel mogelijk naar de kant, maar soms is het niet anders.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:54

Ongelukken mee gebeurd :? ? Nou, hier echt niet, hoor....... Je kunt ook overdrijven. ;)
En verder denk ik ook wel een beetje zoals Chaos. Ik schuif het ook de berm of de goot in, en ik ben ook wel eens terug gegaan om het op te vegen (bij mij in de straat of een straatje verder bijvoorbeeld). Maar ga er verder ook geen drama van maken........... ;)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 00:06

Twiggy2008 schreef:
Ongelukken mee gebeurd :? ? Nou, hier echt niet, hoor....... Je kunt ook overdrijven. ;)
En verder denk ik ook wel een beetje zoals Chaos. Ik schuif het ook de berm of de goot in, en ik ben ook wel eens terug gegaan om het op te vegen (bij mij in de straat of een straatje verder bijvoorbeeld). Maar ga er verder ook geen drama van maken........... ;)

Daarvoor hoef ik helaas niet te overdrijven, dodelijke ongeluk met motorvoertuig (heeft in de belgische krant gestaan) en gewone ongelukken met fietsers. Omdat het niet bij jou gebeurt, of gebeurd met je medeweten betekend niet dat het onbestaand is...
Of ga jij tegen die mensen zeggen dat ze overdrijven ;)

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 00:16

Chaos schreef:
Het gaat misschien niet om de hondenstront maar om het principe.
Zolang het merendeel van de mensen hier te beroerd is zijn hondenstront op te ruimen, ga ik ook geen moeite doen. Klinkt misschien kort door de bocht maar zo simpel is het.

En dan is het echt niet zo dat ik niet begrijp dat het hinderlijk is. Ik zal ten alle tijde proberen het in de berm te doen, of zoveel mogelijk naar de kant, maar soms is het niet anders.

Denk idd dat niemand expres midden op het fietspad of straat gaat staan om zijn paard op het gemakkie te laten poepen,automatisch stuur je richting berm wanneer je het voelt aankomen,daarna gauw weer uit de berm zodat mn paard niet in de hondenshit staat!

Dan erbij je blijft stappen dus hoe breed is een paardendrol,hoe breed is een fietsband en hoe breed is een fietspad,dan moet je toch wel heel raar fietsen om op je bekkie te gaan bij het ontwijken van een paardenmopje,en als fietser hoor je ook gewoon vooruit te kijken waar je fietst en opletten in het verkeer,dus een tegenligger zie je ruimschoots aankomen en een opstakel op de grond ook oh en niet te vergeten wanneer er gevaar dreigt er zit gewoon een rem op je fiets hoor! :+

Die "ongelukken"die gebeuren zijn vaak door kletsende niet oplettende fietsers,die blindelings een pad volgen of hardrijdende met een waas voor het oog hebbende mafkezen die zonder te remmen zo snel mogelijk hun ritje willen rijden.!

En wat is er nou vies aan paardenpoep? Een samengeperst balletje van granen,grassen,tarwe,zaden,zemelen en maiskorreltjes,niks is sneller biologisch afbreekbaar,dus zie het probleem niet!

Dat men zich maar eens meer gaat bekommeren om het zwerfvuil wat iedereen zomaar op straat of in de berm gooit,of hele zakken afval in de polder dumpt,je komt zelfs TV's e.d tegen,kapotgegooide bier of wijnflessen,leeggegooide asbakken!

Op het ruiterpad hier in de buurt die naar het bos leidt,hele tassen en zakken vol puin,kapotte paraplu's,kapotgeslagen houten kasten enz en dan tegen ons zeuren dat we de berm of de kant in moeten,nou rij eerst zelf maar eens naar de stort of dichtstbijzijnde prullenbak/container zou ik zeggen!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 00:18

Zwerfafval is geen reden om je paardenpoep te laten liggen.
Allebei is gewoon niet oké.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 00:22

lesilla schreef:
Twiggy2008 schreef:

Daarvoor hoef ik helaas niet te overdrijven, dodelijke ongeluk met motorvoertuig (heeft in de belgische krant gestaan) en gewone ongelukken met fietsers. Omdat het niet bij jou gebeurt, of gebeurd met je medeweten betekend niet dat het onbestaand is...
Of ga jij tegen die mensen zeggen dat ze overdrijven ;)

Tja in België is het niet zo moeilijk om op je bekkie te gaan,zelfs op de snelweg liggen de putdeksels los en zijn er gewoon stukken asfalt verdwenen,moet je maar eens voor de gein met je motor rijden,dan leer je wat manoeuvreren is! :+

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 00:33

Pauline schreef:
Zwerfafval is geen reden om je paardenpoep te laten liggen.
Allebei is gewoon niet oké.

Nou ik vind in een boerendorp,in de polder en in het bos hoort paardenstront!!
Wie daar niet tegen kan gaat maar lekker in het centrum of de stad wonen,autorijden en fietsen en zijn hond uitlaten,dan is het zwerfvuil en hondenstrontoverlast ook niet zo'n probleem,
,blijven de bermen begaanbaar en kan de paardenpoep gewoon in de berm liggen waar het hoort!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 01:08

Verbeter de wereld begin bij jezelf! Ruim dus gewoon je paard's mest op. Of rij na je buitenritje nog even een rondje op je fiets om de mest even in de berm te schoppen. Is dat teveel tijd? Dan moet je of beter plannen of kortere rondjes gaan rijden. Of je maakt met stallen uit de buurt een afspraak dat je per stal met enige regelmaat de wegen even naloopt. In de praktijk zal dat voor velen betekenen dat ze 1 keer in de zoveel tijd even met een kruiwagentje en een schep een rondje door de buurt moeten maken. Vermoed dat je daarmee als paardeneigenaar een hoop goodwill kweekt bij omwonenden.

En meestal voel je het van te voren wel als je paard wil gaan mesten. Diegenen die dat niet voelen hebben of een bijzonder onzindelijk paard, of letten niet goed op. Voordat ze gaan mesten spannen ze zich iets op, gaan meestal iets korter lopen en dat ze hun staart optillen voel je als ruiter als het goed is ook. Vanaf dat moment heb je nog een paar seconden om je paard naar de berm/ goot te sturen met z'n achterwerk. Ik heb nog nooit een paard gereden waarbij ik mesten niet van te voren voelde aankomen, al zullen er best een paar zijn die het op voelen komen en ook meteen laten vallen.

Wat hondenstront, zwerfafval en weet ik veel wat er allemaal aan excuses voorbij zijn gekomen met het onderwerp te maken heeft begrijp ik niet zo goed. En op het platteland is het ook normaal dat je even je bende achter je (paard's) reet opruimt lijkt me.

Natuurlijk is de ideale oplossing dat er gewoon ruiterpaden komen. Dat is in de praktijk alleen een illusie, dus zal je als ruiter over het algemeen de weg moeten delen. Wat dus inhoud dat je ook je troep achter je gat opruimt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 01:24

Tja. Dat is een verschil van mening.

En waarom zou ik in godsnaam een rondje maken op mijn fietsje om de stront in de berm te schoppen. Leer mij mensen kennen, dan krijg je het gezeur waarom je het niet opruimt in plaats van het te verplaatsen. Eerlijk gezegd snap ik dat ook niet, het ligt er dan toch nog?! Als je dan al de moeite neemt ruim het dan op, verplaatsen vind ik helemaal lachwekkend.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 02:01

Ik heb liever een hoop paardenpoep dan hondepoep. Die hoop van het paard zie je tenminste liggen.... ;)

Wat ik wel raar vind is dat je als hondeneigenaar hondenbelasting moet betalen en als paardeneigenaar geen paardenbelasting. Als van het geld van de paardenbelasting iemand de wegen poepvrij houden en de ruiterpaden bijhouden, dan is er al een groot deel opgelost.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 02:03

Godzijdank niet! Paardenbelasting.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 02:04

Omdat afstappen niet altijd veilig is, en als je daarna consequent even een rondje maakt heeft de buurt dat ook na een paar keer wel door. En met de fiets kan je nog een zak meenemen waar je de boel in deponeert en die leegt op de mesthoop.

Ik zie zelf wel wat in het initiatief om met de stallen samen te gaan werken en wekelijks via een roulatieschema de buurt mestvrij te krijgen. Denk dat ik dat hier in de buurt maar eens op ga gooien. Scheelt bergen ergernis en laat meteen zien dat je er wel degelijk wat aan doet. En met een beetje goodwill van omwonenden maak je het jezelf een stuk makkelijker, dan is men meteen een stuk toleranter naar ruiters.

Het niet op ruimen zorgt juist voor veel onwil bij medeweggebruikers en dat heeft voor elke ruiter negatieve gevolgen, tot het afsluiten van gebieden voor ruiters aan toe!

Als de omgeving wekelijks iemand met een kruiwagentje de mest ziet verzamelen (en de ruiters zich verder ook fatsoenlijk gedragen) bereik je op alle fronten meer dan asociaal je troep laten liggen. Dat roept al zoveel weerstand op dat men daarna elke fout van een ruiter onder een vergrootglas gaat leggen, met als mogelijk gevolg dat steeds meer gebieden verboden worden voor ruiters. Dat zou pas zonde zijn!

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 02:05

Chaos schreef:
Godzijdank niet! Paardenbelasting.

Dat betaal ik liever, dan dat ik met een mestzak onder de kont van het paard moet gaan rijden.

Om met andere stallen zelf de mest op te ruimen klinkt ideaal, alleen de uitvoer ervan zal hier in de omgeving moeilijk te organiseren zijn. Als nu al mensen de verantwoording niet nemen om 1 hoop van hun eigen paard op te ruimen, hoe moet dat dan als iemand met een kruiwagen op pad moet om ook nog eens de mest van een ander op te halen?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 07:22

Mijn opa vertelde eens dat ze vroeger bijna vochten met de buren om hetgeen het paard van de kolen- of melkboer heeft laten vallen, die mest ging op de composthoop en was een verrijking voor de groentetuin. :D

Ik blij erbij, in landelijk gebied hoort het er gewoon een beetje bij, geen boer doet moeilijk over een paardendrol, in een woonwijk ruim je het achteraf even op. Buurtbewoners moeten dan wel snappen dat je later terug komt omdat je geen schep en bezem in je rugzak hebt.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 07:37

Haha een bezem mee op je paard! Die steek je zo even onder je riem.. jaaaaaaa hoor! Die man moet eerst zelf maar eens op een paard een buitenrit gaan doen met een bezem!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 07:39

Chaos schreef:
Tja. Dat is een verschil van mening.

En waarom zou ik in godsnaam een rondje maken op mijn fietsje om de stront in de berm te schoppen. Leer mij mensen kennen, dan krijg je het gezeur waarom je het niet opruimt in plaats van het te verplaatsen. Eerlijk gezegd snap ik dat ook niet, het ligt er dan toch nog?! Als je dan al de moeite neemt ruim het dan op, verplaatsen vind ik helemaal lachwekkend.

Ja dat ben ik dus helemaal met je eens.Vind het zelfs een beetje hypocriet om jezelf op de borst te kloppen omdat jij zo'n goede ruiter bent want jij schuift de mesthoop opzij maar opuntje bij paaltje ligt de hoop er dus nog steeds en is er eigenlijk helemaal niet opgeruimd.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 07:51

ik kan echt wel begrijpen dat mest op de weg vervelend is, maar ik beschrijf eventjes de situatie bij ons:
van de stal tot mij mij thuis is het +- een halve km, de helft door een wijk, de andere helft over straat met een bredere grasberm. Bij mij in de (doodlopende) straat staan er dan nog eens 2 glasbollen en elk uur een ander wrak dat voor bus moet doorgaan.

nu waarom over straat?
- het gras in de berm is minstens een halve meter hoog
- de berm zelf is zodanig zacht dat je paard er minstens 5 cm diep in zakt, vlak naast een gracht van een meter diep
- opsomming van wat er in de berm te vinden is: een steelpan, een kook pan, een heel gamma aan al dan niet lege blikjes (echt super voor onbeslagen voetjes!), plastic yohourtpotjes, zakjes van de Quick (compleet met schuimbakjes van de hamburger en eventuele resten)...

opsomming van wat er ROND de glasbollen ligt (containerpark is 200 m verderop): momenteel een 8-tal autobanden, friteuses, vazen, luchtmatrassen, koffiezetapparaten, lege dozen, terug zakjes van de Quick, terug pannen, terug glas verspreid over de helft van de weg, met nieuwjaar 12 dozen lege flessen op elkaar gestapeld NAAST de glasbollen, ...

voor en na de wijk begint de bebouwde kom, maar de auto's komen van een 70km weg dus vlammen ze gewoon lekker door aan +80km per uur

dus nee dank u, ik stap niet af en ik rij niet op het fietspad. Maar vergelijk de natuurlijke verwerkingstijd die ene hoop mest eens met alles wat ik opgenoemd heb? Juist ja, sommige dingen liggen er nog binnen een paar eeuwen...

voor iemands voordeur opkuisen? ja (in de gracht/berm gooien) maar in de meeste andere gevallen vind ik het echt vergezocht. Wat wil je nu, met een paardenpoepzakje gaan rondlopen? komaan zeg.

En vergelijken met hondenpoep vind ik ook niet juist want:
- probeer maar eens een mesthoop over het hoofd te zien, wie in zo'n grote hoop trapt moet toch echt dringend naar de opticien
- honden zijn vleeseters, en dat is er aan te zien en vooral ruiken

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:03

Twiggy2008 schreef:
Ik lees vaak op bokt dat je niet met je paard op de fietspaden mag rijden. Het grappige is dat in ons dorp (Loosdrecht), wat een echt paardendorp is, juist over de fietspaden naar de hei en het bos moet rijden. Dat is jaren geleden al zo bepaald door de gemeente. ;)
Tuurlijk zijn er ook een paar stukjes openbare weg (50 km weg), maar waar mijn paard eerdaags komt te staan, mag ik toch echt over het fietspad. :)
En daar ben ik heel blij mee, want ik vind de weg ronduit gevaarlijk. Geen hond rijdt er 50 km, hier op de dijken. :n
Welnee, ze rijden je daar van je paard (en je fiets) af, als ze de kans krijgen.....

Ik probeer mest meestal wel weg te vegen met mijn laarzen, maar maak me drukker over wat andere mensen aan plastic en troep overal neergooien. Dat probleem vind ik nog veel erger dan wat mest wat biologisch afbreekbaar is. :+

Dat lees je vaak omdat dat gewoon zo in de wegenverkeerswet is vastgelegd. Dat jullie gemeente daar een uitzondering op maakt is fijn, maar in de rest van NL moet je met je paard gewoon op de weg of in de berm.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:14

Citaat:
Wat voor een moeite is het nu om een bezem mee te nemen als je gaat paard rijden. Die steek je zo door je riem.

LOL *-:) Hier moest ik serieus hardop om lachen.
Als deze meneer dit tegen passerende ruiters zegt kan ik me voorstellen dat hij wordt uitgelachen.
Serieus... als ze dit vanuit het niets tegen je zeggen terwijl je aan het paardrijden bent dan kunt je er toch geen zinnig antwoord op verzinnen.