Manege-eigenaar woedend vanwege overvliegende straaljagers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 12:50

Urielle schreef:
Dit was echt iets anders dan een helicoptertje. Heb gisteren nog eens op zitten letten en er kwam erg veel vliegverkeer over, maar had het anders niet eens opgemerkt en de paarden hebben het ook niet opgemerkt.

Ik weet niet of je het weet maar helikopters kunnen ook veel lawaai maken. Trouwens daar gaat het helemaal niet om!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 17:27

kiolette schreef:
Ik ken dat, das pas laag, hier kun je de piloot bijna in de ogen kijken ;)

Dat is nog veel toffer! Zo laag hebben wij ze dan weer alleen met showvliegen. Maar dat is te ver offtopic. :)

oversized schreef:
Urielle schreef:
Dit was echt iets anders dan een helicoptertje. Heb gisteren nog eens op zitten letten en er kwam erg veel vliegverkeer over, maar had het anders niet eens opgemerkt en de paarden hebben het ook niet opgemerkt.

Ik weet niet of je het weet maar helikopters kunnen ook veel lawaai maken. Trouwens daar gaat het helemaal niet om!

Klopt, vooral met de luchtstomingen kunnen zij "enger" en dus luidruchtiger zijn. Maar dat is ook te ver offtopic.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:15

russel schreef:
karijn schreef:
Dus de luchtmacht had in alle landelijke dagbladen, op alle TV zenders, op alle radiozenders, op alle informatieve internetsites en weet ik veel wat nog meer (briefjes in alle brievenbussen), moeten aankondigen dat ze afgelopen dinsdag laag over zouden vliegen? Wat een onzin! Dan nog leest niet iedereen de krant, kijkt TV of luistert naar de radio. En als je een NEE/NEE sticker op je deur hebt geplakt...

Ja waarom niet? Het is toch ook best een behoorlijk dure operatie wat ze hebben gedaan, is belastinggeld en het is wel zo beleefd om te vertellen dat er vlak boven de bebouwde kom gevlogen gaat worden....dat er nabranders komen en dat het vlieglawaai xxxx decibels gaat worden.....

Je doet nu net of het een helicoptertje is die overkomt, duidelijk dat je niet gehoord hebt wat voor lawaai het geweest.

A: knap dat jij het helemaal in Gelderland hebt kunnen horen...Heb je ook de naverbranders gehoord? Die kan jij onmogelijk gehoord hebben daar op het moment suprème want de naverbranding haalt de snelheid van geluid niet eens. Dus geen sonic boom die je wel in heel NL kan horen.
B: als je de hele topic had gelezen, had je kunnen lezen dat ik die middag daar aanwezig was.

Feit in het hele verhaal is dat de luchtmacht netjes melding heeft gedaan van die missie in de lokale media. Als jij je als burger niet geroepen voelt om de media te raadplegen om wat voor reden dan ook...die keuze is aan jou. Maar stop dan niet je hoofd in het zand en doen alsof je niet wist van de melding. Bij de meeste, volgens mijn vader (ex luchtmacht officier) alle, militaire oefeningen boven bewoond gebied wordt er tegenwoordig door de luchtmacht een persbericht uitgebracht, vooral juist in de lokale media. Daar heeft de luchtmacht dit keer ook niets verkeerd aan gedaan. Dat de eigenaar van de manege of de medewerker die persoonlijk contact heeft gehad met de luchtmacht niet weet wat hij met de waarschuwing aan moet, dat is ook een persoonlijke keuze geweest op dat moment. Het meest vervelende in dit verhaal was dat de paarden vooral schrokken van de naverbranders. Niemand had dat verwacht. Maar ook niemand die zich afvraagt waarom die naverbranders even werden geactiveerd...Het zou toch heel vervelend geweest zijn als er een paar straaljagers na afloop naar beneden waren komen zeilen, omdat ze te weinig vermogen hadden om in de lucht te blijven...Ook als er in het persbericht had gestaan dat er naverbranders geactiveerd zouden worden, niemand had dit kunnen anticiperen.

Het was op dat moment gewoon heel vervelend, zowel voor de paarden, ruiters als alle andere mensen die toen aanwezig waren.

magda_90

Re: Manege-eigenaar woedend vanwege overvliegende straaljagers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:28

Naverbranders voel je vooral inderdaad, horen doe je het overigens wel, maar dan meer in de zin dat een F16 meer geluid dan normaal maakt.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:34

En dan nog is dat geluid niet sneller dan de officiële snelheid van geluid waarbij je de sonic boom krijgt.
Ik ben het ermee eens dat het echt een rotgeluid was en dat de paarden ervan schrokken was ook een hele natuurlijke reactie. En als 1 paard in de kudde aan de kletter gaat...

Brace

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:30

Wat een schijnheilige vertoning als je de Klu de schuld wil geven van je verkeerde beslissing om niet even een pauze te houden het commercieel belang was blijkbaar belangrijker dan de veiligheid van zijn klanten/gasten.
Het stond ook nog maar sinds maandagavond op de regionale tv zenders.
En over die fantasten die de vlieger konden zien zitten en knallen boom hoorden zullen we het maar niet hebben.
Hoe weet ik het dan omdat ik er bij was om een collega de laatste eer te bewijzen.
Paardenhater nee integendeel bezit er zelf een en werkt met vliegtuigen.

Militairy Jetnoise the sound of (your) Freedom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 08:15

Karijn, zouden het oefeningen kunnen zijn geweest? Want ik dacht nl, he gaan het weer beginnen, heb jarenlang toen ik in Brabant woonde deze ongein moeten aanhoren, je moest naar binnen omdat het lawaai te erg was. Ze oefenden toen over de Loonse en Drunense duinen, maar dat wordt wel eens verkeerd uitgemeten.

En ja, raar he dat ik dat heb gehoord, maar het luchtruim van Nederland is niet zo groot hoor met een F16 ben je er zo doorheen.

Dus nu wil jij beweren dat ik het uit mijn duim zuig? :D

Als jij mijn bericht goed had gelezen dat zeg ik dat ik niet meer goed weet of het dinsdag of woensdag was en dat het wellicht de oefening was geweest. En idd met nabranders en heel veel lawaai en heel laag vliegen.

Kan je je nog de oefening herinneren een paar jaar geleden toen hier een gebied zonder stroom zat? Kennelijk is hier een oefen gebied.