KWPN verrichtingshengst raakt gewond door 'paraplu-test'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:07

maverick schreef:
Ik snap de test wel. Maar als ze deze test hadden gedaan bij bijv Salinero, Parsival, Nadine of heel vroeger bij Ferro (even een aantal die me zo even te binnen schiet)hebben ze allemaal 2 dingen gemeen. Ze waren waarschijnlijk allemaal gezakt voor de test,maar presterden wel allemaal op GP niveau.
Wat zegt de test dan over de bruikbaarheid?

NEE
nog een keer dan maar: Er is (vooralsnog) geen gewenst resultaat. Je verkiest niet het één boven het ander. Je wil het gewoon wéten (en meten). Dan kun je namelijk pas gaan bekijken opf je er verder iets mee kunt. Als je het niet meet en vastlegt kun je ook nooit bekijken óf en wát het zegt.
Ik verwacht ook niet dat er ooit een 'winnende reactie' komt. Zoals al gezegd: ieder zijn eigen voorkeur.

Nu wordt hier gedaan of opvoeding alles is. Opvoeding is heeeeel veeeeel maar niet 100%.
Voorbeeld: Mijn paard heeft een bepaalde 'aard': cool. Je kunt hem heet maken en zelf zijn reacties sensibel maken maar zijn aard blijft altijd cool. Hij zal altijd rustiger reageren op een situatie dan een ander paard (met dezelfde opvoeding) met een heet karakter. Dat wil niet zeggen dat die hete niet kan leren een enge situatie netjes te doorstaan maar de eerste intentie van zo'n paard zal altijd anders blijven dan die van die van mij. Daar verander je nada aan.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:18

DDW1190
Teruggetrokken niet, maar bestempeld wel.
Maar ik had ergens vernomen dat deze test nog niet officieel wordt opgenomen, maar bon dat zal snel volgen wss.

GINI, maar heet en sensibel vind ik gedrag en zelf eigenschappen waarover een goed sportpaard moet beschikken.
Sensibel heb je nodig voor het grote werk en heet moet je omzetten in werklust en doorzettingsvermogen.
Verder is heet op heet daarom niet altijd heter.
Maar ik heb zelf sensibele en hete beesten, maar wel eerlijk. Ik ben er zeker van dat mijn merrie, volledig door haar dak zal gaan op die test als ik ze los die baan in laat. Zet mij erop en die test zal al heel anders zijn.
Wat is dan doorslaggevender, een reactie in vrijheid of een reactie onder de man? We fokken beide rijpaarden, dus paarden waar mensen mee moeten kunnen wegrijden.

Die merrie van ons heeft nakommelingen succesvol tot op interniveau. Twee ervan zijn tot daar gereden door 'amateur' ruiters, dus mensen als jij en ik die heel het programma doorlopen hebben. En dat zijn één voor één hete en sensibele beestjes, maar wel werkers en eerlijk. Jaag die paarden de stuipen op het lijf en idd dan zullen die daar zeker op reageren.
Maar maakt dat hen minder geschikt voor hun doel? Moet 1 uitgelokte reactie een stempel drukken op een paard of in zijn beoordeling dan naar en door derden?
Het is ook maar 1 test, dus in welke mate moet je daar al veel belang aan hechten. En indien het amper iets is, wat is het nut dan. Een ietsofwat getrainde fokker, ziet al tijdens de bezichtigingen wat voor type beest een hengst is. En eens gekeurd zie je de hengsten vaak op concoursen en kan je nog een oordeel vellen of ga je op bezoek bij de hengstenhouder voor een echte face-to face beoordeling.

pol013

Re: KWPN verrichtingshengst raakt gewond door 'paraplu-test'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:28

Bulck: en wanneer het gaat om het vinden van een passende combi paard-ruiter dan? Zie je er dan ook het nut niet van in? Je zult toch ook erkennen dat sommige mensen gewoon echt geen heet en sensibel paard nodig hebben?

En wie zegt dat die paarden bestempeld worden? En wie zegt of dat positief of negatiuef is? Jij in deze want het KWPN doet dat dus niet.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:39

pol013 schreef:
maverick schreef:
Ik snap de test wel. Maar als ze deze test hadden gedaan bij bijv Salinero, Parsival, Nadine of heel vroeger bij Ferro (even een aantal die me zo even te binnen schiet)hebben ze allemaal 2 dingen gemeen. Ze waren waarschijnlijk allemaal gezakt voor de test,maar presterden wel allemaal op GP niveau.
Wat zegt de test dan over de bruikbaarheid?

NEE
nog een keer dan maar: Er is (vooralsnog) geen gewenst resultaat. Je verkiest niet het één boven het ander. Je wil het gewoon wéten (en meten). Dan kun je namelijk pas gaan bekijken opf je er verder iets mee kunt. Als je het niet meet en vastlegt kun je ook nooit bekijken óf en wát het zegt.
Ik verwacht ook niet dat er ooit een 'winnende reactie' komt. Zoals al gezegd: ieder zijn eigen voorkeur.

Nu wordt hier gedaan of opvoeding alles is. Opvoeding is heeeeel veeeeel maar niet 100%.
Voorbeeld: Mijn paard heeft een bepaalde 'aard': cool. Je kunt hem heet maken en zelf zijn reacties sensibel maken maar zijn aard blijft altijd cool. Hij zal altijd rustiger reageren op een situatie dan een ander paard (met dezelfde opvoeding) met een heet karakter. Dat wil niet zeggen dat die hete niet kan leren een enge situatie netjes te doorstaan maar de eerste intentie van zo'n paard zal altijd anders blijven dan die van die van mij. Daar verander je nada aan.[/quote]

Maar wat is dan het nut van die test! Want zoals je zegt jouw paard is een coole (of zo staat die bij jouw gekend) maar is hij dat ook tijdens een dergelijke test? En visa versa mss is een hete, wel helemaal onder de indruk op die moment. En wat is dan het resultaat?
Een bestempeling: Dat paard is een nuchtere, dat is een hete bok en dan al wat er tussenzit. Ok ze zullen er wel wat meer tekst rondbreien, maar toch.
Hoe moet je dat aan een nieuwe beginnende fokker concreet uitleggen, want buiten een 1-malige indicatie en beoordeling stelt dat niets voor en zegt het eigenlijk weinig over dat paard.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:41

En natuurlijk is dat jouw goed recht. Wat al gezegd is, zo een test heeft geen goed of slecht resultaat, alleen een resultaat. Het is dan aan de fokker hoe zwaar die dat resultaat laat doorwegen. Ik heb liever geen TE heet paard, dus ik zou dat wel laten meetellen.
Het is ook niet zo dat ik enkel op die test afga. Dat doet een fokker nooit, een fokker volgt een hengst, wint advies in en maakt dan een keuze.
Ik zeg ook niet dat iedereen moet fokken zoals ik doe. Voor velen tellen alleen de prestaties en als dat dan een rotbok is maakt niet uit zolang die maar springt, nog anderen willen juist een makker ding onder hun kont enz enz.
Maar tussen heet en mak zitten nog zo veel gradaties. Net zoals bij die paraplu-test, er zitten heel veel gradaties tussen totaal niet schrikken en als een gek door heel de baan scheuren.

Citaat:
Moet 1 uitgelokte reactie een stempel drukken op een paard of in zijn beoordeling dan naar en door derden?

Nee, zeer zeker niet. Net zoals je een hengst niet beoordeeld op 1 sprong of op 1 uitgestrekte draf. Maar het geeft je wel een idee. Als een hengst bv. een bloedlijn heeft die gekend is om het heet-zijn. En je vindt dat ook overduidelijk terug in zijn gedrag (dus in de schriktest, in het parcours, bij keuringen, bij voorstellingen,...) dan zal ik idd twijfelen om die hengst op een hete merrie te zetten. En juist die schriktest vind ik dan wel leuk omdat daar het alleen paard vs. paraplu is (dus zonder begeleider en/of ruiter). Want kijk nu (het eerste wat in mij opkomt) naar Okidoki. Onder Albert Zoer vond ik dat altijd een heel aansprekend paard, rustig maar toch dat beetje pit om over de hindernis te willen. Nu met die nieuwe ruiter, jeetje zeg, opgejaagd, hitsig, op de hindernissen afstormen, onrustig, helemaal geen leuk plaatje meer.
Juist dan is het leuk om een paard in vrijheid bezig te zien.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:43

jawel het zegt heel veel over dat paard. Stel ik wil die van mijn de galopwissel leren en hij snapt het niet. Dan zal hij vrolijk door blijven galopperen en denken 'doe jij het jouwe maarm ik snap hem niet'. Een hete zal in deze situatie eerder aan de ren gaan. Uieindelijk kunnen ze beide de wissel netjes leren springen. Beide situaties zijn bewerkbaar maar je kan wel een voorkeur hebben voor 1 van beide paarden.
De aard van een paard zal altijd in iedere situatie weer de kop op steken. Hoe lang en hoe heftig ligt mi aan de opvoeding. Maar je hebt er wel altijd mee te maken.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:47

pol013 schreef:
Bulck: en wanneer het gaat om het vinden van een passende combi paard-ruiter dan? Zie je er dan ook het nut niet van in? Je zult toch ook erkennen dat sommige mensen gewoon echt geen heet en sensibel paard nodig hebben?

En wie zegt dat die paarden bestempeld worden? En wie zegt of dat positief of negatiuef is? Jij in deze want het KWPN doet dat dus niet.

Dat is juist mijn vraag, wat gaat het KWPN ermee doen :-)
Bij het minste dat ze er iets op beoordelen, gaan ze stempelen op een 1-malige test. Daar zit voor mij het probleem en verder is het ook maar 1 aspect dat ze belichten en is dat weinig representatief voor een totale beoordeling van een karakter of gedrag.

daisjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:04

zonde maar ja een paraplu is wel ineens een heel eng iets:S

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:09

@ dasjuh dat is wel een nuttige bijdrage aan het topic ja ;)

Ik vind het een beetje onzin dat een heet paard schrikachtiger is dan een cool paard.
Ik heb zelf een vrij heet type die absoluut niet op omgeving reageert(mits ik erop zit) maar zich zelf ophitst!
Als ik bij mijn paard een paraplu in de bak gooi terwijl die losstaat zou die er waarschijnlijk zich dood van schrikken maar als ik erop zit dan kijkt ze er niet naar hoor!

Dus waarom niet bij het KWPN is een paraplu dan als ze dat zo graag willen bij een paard neergooien waar een ruiter op zit ipv los in de bak erbij.

Je wilt toch zien hoe bewerkbaar het paard is als er een ruiter op zit en schrikt wat boeit het verder hoe hij zichzelf hersteld als hij losstaat

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:15

Het waarom hebben diverse mensen hier al proberen uit te leggen.....

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:58

pol013, gelijk heb je, maar zoals ik al eerder zei: sommigen snappen het niet of wìllen het gewoon niet snappen.
Ik doe nog een laatste poging aan de hand van o.a. een voorbeeldje.

Eerst nog eens duidelijk een quote uit het artikel, want dat snappen velen blijkbaar al niet:
Citaat:
Tijdens het verrichtingsonderzoek beoordeelt het KWPN de hengsten op hun natuurlijke aanleg, en het onderzoek naar karakter is hiervan een onderdeel.

Het is dus niet bepalend, er wordt GEEN stempel op het dier geplaatst, en men VERoordeelt een hengst niet om het schrikken. Het schrikken MOET, het is de reactie die erop volgt die men bekijkt en noteert. Wat er verder mee gebeurt, dat is aan de fokker. Het zal net zo gaan meetellen in het bepalen van de hengst die men wil als bijvoorbeeld stokmaat, kleur, capaciteiten.
Als jij persoonlijk vindt dat die test geen toegevoegde waarde is, dan hoef jij er geen rekening mee te houden bij het uitkiezen van een hengst. Anderen willen dat misschien wèl graag doen.

Om nog eens terug te komen op wat bulck tot in den treure blijft herhalen: het rijden van een parcours om te zien hoe een paard reageert. Dat kan, en dat zal ook wel goed zijn, maar daar meet je hetzelfde niet mee. Je kan geen appelen met peren vergelijken.
Voorbeeldje:

Je wil het concentratievermogen en/of studeerbereidheid van een kind vaststellen.
Optie 1: Je zet het kind in een lege ruimte aan een bankje en laat het een tekstje lezen, terwijl er ook een leuke tekenfilm wordt getoond op een tv op dat bankje.
Optie 2: je neemt hetzelfde kind, hetzelfde bankje, hetzelfde tekstje, dezelfde tekenfilm op tv, mààààr... je zet de papa of de mama naast het kind terwijl het zich op dat tekstje moet gaan concentreren.

Als je nadien vragen gaat stellen aan dat kind over de inhoud van het tekstje, denk je dat je in de beide gevallen hetzelfde resultaat zal bekomen? Ik dacht het niet.
Bij de eerste opstelling krijg je een indicatie van het NATUURLIJKE concentratievermogen/studeerbereidheid.
Bij de 2de opstelling krijg je een vertekend beeld omdat het kind onder invloed zal zijn van de volwassene naast hem.

Nog een voorbeeldje:

Als je een kind, helemaal alleen, in een gesloten ruimte plaatst en er dan een kleine keffende hond bij laat lopen, dan zie je de natuurlijke angstreactie van het kind.
Terwijl hetzelfde kind misschien weinig tot geen angst zal tonen voor een grote, blaffende hond als papa het kind bij de hand heeft of op de arm heeft.

Bij het 2de krijg je dus een vertekend beeld van de natuurlijke angstreactie van dat kind.

Zo werkt het dus ook bij die paraplu-test.
Men kon ook geopteerd hebben voor een bal, een hoed, een paar laarzen of een badkuip (wat dan weer voor praktische problemen zorgt om die uit de lucht te laten vallen), maar het is een paraplu geworden.

Snap je 't nu?

PS: de test met het kind en de hond is enkel als voorbeeld, nu niet gaan reageren dat ik onnodig een kind in gevaar zou brenegen door het alleen te laten met een vreemde hond, hé!! :D :+

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:24

Dat weet ik allemaal wel en daar hebben jullie ook gelijk in, maar toch ben ik benieuwd naar de toegevoegde waarde van deze test
Ik vind immers dat ervaren trainers en ruiters het karakter van een paard wel zouden moeten kunnen inschatten na zoveel weken trainen en omgang, zo'n test zegt dan toch niet veel extra meer?

Dat ze meer aandacht willen besteden aan karakter vind ik prima, al vind ik de meeste kwpn (springers) die ik ken een fijn en werkbaar karakter hebben :j

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:35

Voltigeur schreef:
pol013, gelijk heb je, maar zoals ik al eerder zei: sommigen snappen het niet of wìllen het gewoon niet snappen.
Ik doe nog een laatste poging aan de hand van o.a. een voorbeeldje.

Eerst nog eens duidelijk een quote uit het artikel, want dat snappen velen blijkbaar al niet:
Citaat:
Tijdens het verrichtingsonderzoek beoordeelt het KWPN de hengsten op hun natuurlijke aanleg, en het onderzoek naar karakter is hiervan een onderdeel.

Het is dus niet bepalend, er wordt GEEN stempel op het dier geplaatst, en men VERoordeelt een hengst niet om het schrikken. Het schrikken MOET, het is de reactie die erop volgt die men bekijkt en noteert. Wat er verder mee gebeurt, dat is aan de fokker. Het zal net zo gaan meetellen in het bepalen van de hengst die men wil als bijvoorbeeld stokmaat, kleur, capaciteiten.
Als jij persoonlijk vindt dat die test geen toegevoegde waarde is, dan hoef jij er geen rekening mee te houden bij het uitkiezen van een hengst. Anderen willen dat misschien wèl graag doen.

Om nog eens terug te komen op wat bulck tot in den treure blijft herhalen: het rijden van een parcours om te zien hoe een paard reageert. Dat kan, en dat zal ook wel goed zijn, maar daar meet je hetzelfde niet mee. Je kan geen appelen met peren vergelijken.
Voorbeeldje:

Je wil het concentratievermogen en/of studeerbereidheid van een kind vaststellen.
Optie 1: Je zet het kind in een lege ruimte aan een bankje en laat het een tekstje lezen, terwijl er ook een leuke tekenfilm wordt getoond op een tv op dat bankje.
Optie 2: je neemt hetzelfde kind, hetzelfde bankje, hetzelfde tekstje, dezelfde tekenfilm op tv, mààààr... je zet de papa of de mama naast het kind terwijl het zich op dat tekstje moet gaan concentreren.

Als je nadien vragen gaat stellen aan dat kind over de inhoud van het tekstje, denk je dat je in de beide gevallen hetzelfde resultaat zal bekomen? Ik dacht het niet.
Bij de eerste opstelling krijg je een indicatie van het NATUURLIJKE concentratievermogen/studeerbereidheid.
Bij de 2de opstelling krijg je een vertekend beeld omdat het kind onder invloed zal zijn van de volwassene naast hem.

Nog een voorbeeldje:

Als je een kind, helemaal alleen, in een gesloten ruimte plaatst en er dan een kleine keffende hond bij laat lopen, dan zie je de natuurlijke angstreactie van het kind.
Terwijl hetzelfde kind misschien weinig tot geen angst zal tonen voor een grote, blaffende hond als papa het kind bij de hand heeft of op de arm heeft.

Bij het 2de krijg je dus een vertekend beeld van de natuurlijke angstreactie van dat kind.

Zo werkt het dus ook bij die paraplu-test.
Men kon ook geopteerd hebben voor een bal, een hoed, een paar laarzen of een badkuip (wat dan weer voor praktische problemen zorgt om die uit de lucht te laten vallen), maar het is een paraplu geworden.

Snap je 't nu?

PS: de test met het kind en de hond is enkel als voorbeeld, nu niet gaan reageren dat ik onnodig een kind in gevaar zou brenegen door het alleen te laten met een vreemde hond, hé!! :D :+

Nee je snapt nog altijd niet wat ik wil zeggen. Dat die test iets laat zien, uiteraard daar ben ik volledig mee eens. Maar de meerwaarde tov een hengstenkeuring door een sportstamboek, dat ontgaat me.
Want wat doet de natuurlijke reactie er nu toe? En wat zegt die reactie tov de kwaliteiten van de hengst en de erfelijkheid ervan?

We fokken rijpaarden, dus onlosmakkelijk moet je een paard hebben dat zich onder de man goed gedraagt. (schrikken mag altijd, maar het is maar net in welke mate ze daarin blijven, of juist snel herstellen en verder gaan met wat gevraagd werd, maw een betrouwbaar en bewerkbaar paard) En dat kan wezenlijk verschillen tussen los en onder de man. En ja dan heb je er een partij bij (nl de ruiter) maar daar fokken we toch voor?

En eigenlijk zeg je hetzelf al, neem dat ze het vervangen door een bal of een badkuip. idd wat als dat paard nu net voor een paraplu een hemelse schrik heeft (of een bal of eender welk gekozen opject), is die test dan nog even objectief?
Ik heb hier een ruin die als de dood is voor koeien, verder super handig beest. Dus stel als ze tijdens die test dan een koe gebruikt hadden en hij was ook nog hengst. Ja dan was zijn reactie buitensporig geweest enkel door de aangeboden prikkel, die nu net niet zijn ding is. Zet daar dan een kleine pony id plek en hij zou al anders gereageerd hebben (om maar ff een stom vb aan te halen, maar die ervaring heb ik nu zelf mogen meemaken, bij het eerste zou hij wss de piste het liefst asap uitgesprongen zijn en bij die andere zou hij nieuwsgierig zijn en willen imponeren, dus twee totaal verschillende reacties van eenzelfde paard met initieel eenzelfde bedoeling) Stel dat het kwpn dan en beoordeling meeneemt, dan zou in het eerste geval wss iets vermeld worden van een angstig paard, dat geen affiniteit zocht met de schrikprikkel en zich verder zo afzijdig mogelijk houdt tov ervan. In dat tweede geval zou je dan krijgen, bloederig type dat uitermate gefascineerd afgaat op de aanwezige prikkkel.
Nu mag jij als fokker zeggen, welk type beoordeling je dan het liefst zou zien staan. Of uiteraard ook als hengsthouder.

Dus ik vind het zeker een goede zaak dat ze karakter mee willen nemen in hun beoordeling, maar doet dat dan in lijn van je stamboek.
Kwpn, wil zich als sportstamboek profieleren, dus moeten ze atleten voortbrengen die bewerkbaar zijn langs de ene kant en aan de hoogst mogelijke sportcapaciteiten voldoen aan de andere kant.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:18

Het KWPN besteedt aandacht aan het karakter omdat dit onder de fokkers en gebruikers een hot item is. Er is vraag naar.

Dit is een paar jaar geleden gebleken, toen men vroeg hoe het KWPN paard er in 2020 uit zou moeten zien.
Verder wordt een groot deel van de paarden geexporteerd en is het van groot belang dat dit vooral bruikbare paarden zijn.
Ieder paard dat naar bijv. Amerika gaat heeft echt niet de potentie in zich om een GP paard te worden.
Het staat er daar met de rijderij nog veel slechter voor dan in Nederland :D , dus een fijn karakter is van levensbelang!

Verder 'keurt het KWPN geen paarden/hensten goed of af' op basis van deze test.
Er is geen slecht of goed, het is gewoon een beoordeling/informatie waar de fokker, als hij daar waarde aanhecht, gebruik van kan maken.
Net als de exterieurindex of de sportindex of in de toekomst een soort van OC/OCD index.
Allemaal puur informatie waar je als fokker zijnde mee kunt doen wat je wilt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:49

orienta schreef:
Ik vind het een beetje onzin dat een heet paard schrikachtiger is dan een cool paard.
Ik heb zelf een vrij heet type die absoluut niet op omgeving reageert(mits ik erop zit) maar zich zelf ophitst!
Als ik bij mijn paard een paraplu in de bak gooi terwijl die losstaat zou die er waarschijnlijk zich dood van schrikken maar als ik erop zit dan kijkt ze er niet naar hoor!

Dus waarom niet bij het KWPN is een paraplu dan als ze dat zo graag willen bij een paard neergooien waar een ruiter op zit ipv los in de bak erbij.

Je wilt toch zien hoe bewerkbaar het paard is als er een ruiter op zit en schrikt wat boeit het verder hoe hij zichzelf hersteld als hij losstaat

Ze willen het paard los zien, wat die dan doet. Met de ruiter geeft een vertekend beeld. En trouwens, hoe bewerkbaar een paard is wordt toch ook getest/gekeurd?
Waarom moet het ene het andere uitsluiten? Waarom is enkel het gedrag onder het zadel belangrijk?

En al gezegd: als je de paraplu-test onzin vindt, kom dan met een alternatief. (En terreinrit test niet het karakter/aard van het beestje).

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:56

Gini schreef:
orienta schreef:

Ze willen het paard los zien, wat die dan doet. Met de ruiter geeft een vertekend beeld. En trouwens, hoe bewerkbaar een paard is wordt toch ook getest/gekeurd?
Waarom moet het ene het andere uitsluiten? Waarom is enkel het gedrag onder het zadel belangrijk?

En al gezegd: als je de paraplu-test onzin vindt, kom dan met een alternatief. (En terreinrit test niet het karakter/aard van het beestje).

Zoals ik al eerder zei:
Als ik een paard voor de sport wil zal het mij worst wezen hoe hij reageert als hij losloopt of ik met hem wandel,het interesseert mij dan alleen nog maar hoe bewerkbaar hij is als ik erop zit.
Stalgedrag maakt mij ook niet uit,ik heb een paard voor de sport en ben geen penny meisje en hoef niet een paardje te hebben wat lekker knuffelbaar is of waar ik urenlang mee rondjes kan wandelen zonder dat hij schrikt
Ik zie geen alternatief voor de paraplu test want het interesseert mij niet hoe een paard op prikkels reageert als ik er niet op zit.
Voor fokkers is dit ook niet van belang die verkopen 9 van de 10 keer een paard op beweging en bewerkbaarheid ONDER het zadel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:10

orienta schreef:
Zoals ik al eerder zei:
Als ik een paard voor de sport wil zal het mij worst wezen hoe hij reageert als hij losloopt of ik met hem wandel,het interesseert mij dan alleen nog maar hoe bewerkbaar hij is als ik erop zit.
Stalgedrag maakt mij ook niet uit,ik heb een paard voor de sport en ben geen penny meisje en hoef niet een paardje te hebben wat lekker knuffelbaar is of waar ik urenlang mee rondjes kan wandelen zonder dat hij schrikt
Ik zie geen alternatief voor de paraplu test want het interesseert mij niet hoe een paard op prikkels reageert als ik er niet op zit.
Voor fokkers is dit ook niet van belang die verkopen 9 van de 10 keer een paard op beweging en bewerkbaarheid ONDER het zadel.

Dat dat jouw mening is respecteer ik. Maar je moet niet afkomen met dat geen enkele fokker daarnaar kijkt. Ik zit al lang genoeg in de fokkerwereld om te weten van wel. Juist wel. Als ik zeg: 'ik ga dit jaar met een Contender-zoon fokken' is het eerste wat ik hoor 'Oeeeh, ik ben benieuwd wat een heet ding daar uitkomt'.
Ik kom dikwijls op stal bij een bekende ruiter/fokker en gedrag zonder zadel maakt zeker uit. Je hebt niks aan een paard dat flipt als die in de stalgang moet vaststaan, je hebt niks aan een nerveus paard op de vrachtwagen, je hebt niks aan hete paarden als je ze met vier tegelijk naar de wei moet brengen,...hete paarden moeten al echt serieus kunnen springen willen ze blijven en anders worden ze zeker gedekt om ze iets rustiger te krijgen.
Ik woon in België dus misschien dat dat anders is als in Nederland, maar hier is het zeker niet hoe heter, hoe beter.
Dat de test jou niet interesseert, maakt de test niet slecht.

En als laatste, waarom moet je altijd penny zijn als je met je paard wil knuffelen?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:15

Gini schreef:
orienta schreef:
Zoals ik al eerder zei:

Dat dat jouw mening is respecteer ik. Maar je moet niet afkomen met dat geen enkele fokker daarnaar kijkt. Ik zit al lang genoeg in de fokkerwereld om te weten van wel. Juist wel. Als ik zeg: 'ik ga dit jaar met een Contender-zoon fokken' is het eerste wat ik hoor 'Oeeeh, ik ben benieuwd wat een heet ding daar uitkomt'.
Ik kom dikwijls op stal bij een bekende ruiter/fokker en gedrag zonder zadel maakt zeker uit. Je hebt niks aan een paard dat flipt als die in de stalgang moet vaststaan, je hebt niks aan een nerveus paard op de vrachtwagen, je hebt niks aan hete paarden als je ze met vier tegelijk naar de wei moet brengen,...hete paarden moeten al echt serieus kunnen springen willen ze blijven en anders worden ze zeker gedekt om ze iets rustiger te krijgen.
Ik woon in België dus misschien dat dat anders is als in Nederland, maar hier is het zeker niet hoe heter, hoe beter.
Dat de test jou niet interesseert, maakt de test niet slecht.

En als laatste, waarom moet je altijd penny zijn als je met je paard wil knuffelen?

Ik zeg ook zeker niet hoe heter hoe beter!
Ik heb het over beweging en een paard met goede bewegingen hoef niet altijd heel heet te zijn!

Daarnaast ben je toch zeker wel mee eens dat kundigheid en opvoeding toch ook wel heel erg meespeelt
bij reacties van een paard?
En inderdaad met de paraplu test heeft vooral de 1e factor weinig invloed maar of dat interessant is om te weten? ik twijfel eraan.
Daarnaast zegt een papiertje natuurlijk ook niets! ik ken genoeg paarden met heel "cool bloed" van beide kanten wat rotzakken zijn en andersom dus waarom dan naar zon paraplu test kijken?

Oke dat penny was ietwat uit context gerukt maar je begrijp wel wat ik bedoel ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:28

Ja idd, daarin volg ik je. Bewegingen en prestaties zijn ook belangrijk. Je zou idioot zijn om een hengst uit te kiezen enkel en alleen met de paraplu-test als uitgangspunt. Je kan ook zelf beslissen of je die test in je uiteindelijke beslissing meepakt. Maar dat die er is, is toch alleen een pluspunt. Dat je op zoveel mogelijk gebieden kan vergelijken.

Opvoeding speelt zeker een rol. Luisteren moet ieder paard, ook al zijn ze zo heet als Angelina Jolie. Maar het karakter blijft het karakter. Een schrikkerig paard kan je wat meer zelfvertrouwen geven, maar een dapper paard zal het nooit worden.
En ook met het laatste ben ik eens: fokken is gokken. Maar in het beste geval kan je de gok wel inschatten.

Ik begrijp wat je bedoelt. Ik vraag idd veel van mijn paarden, ze moeten de moed en het pittige hebben om over 1.40m te durven, maar ze moeten in de omgang braaf zijn (niet doods). Ik heb gewoon geen zin in een opgehitste dribbelkont die schrikt als opeens de riek omvalt. Veel eisen? Ja. Moeilijk te realiseren? Mmmm, niet echt. En dat maakt fokken zo leuk.

Jij wil een paard dat onder het zadel top is, erlangs maakt niet uit, goed. Er zullen genoeg paarden zijn die aan jouw eisen voldoen. Maar dat wil niet zeggen dat de test nutteloos is, of dat niemand belang hecht aan het natuurlijke karakter van een paard.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:33

Gini schreef:
Ja idd, daarin volg ik je. Bewegingen en prestaties zijn ook belangrijk. Je zou idioot zijn om een hengst uit te kiezen enkel en alleen met de paraplu-test als uitgangspunt. Je kan ook zelf beslissen of je die test in je uiteindelijke beslissing meepakt. Maar dat die er is, is toch alleen een pluspunt. Dat je op zoveel mogelijk gebieden kan vergelijken.

Opvoeding speelt zeker een rol. Luisteren moet ieder paard, ook al zijn ze zo heet als Angelina Jolie. Maar het karakter blijft het karakter. Een schrikkerig paard kan je wat meer zelfvertrouwen geven, maar een dapper paard zal het nooit worden.
En ook met het laatste ben ik eens: fokken is gokken. Maar in het beste geval kan je de gok wel inschatten.

Ik begrijp wat je bedoelt. Ik vraag idd veel van mijn paarden, ze moeten de moed en het pittige hebben om over 1.40m te durven, maar ze moeten in de omgang braaf zijn (niet doods). Ik heb gewoon geen zin in een opgehitste dribbelkont die schrikt als opeens de riek omvalt. Veel eisen? Ja. Moeilijk te realiseren? Mmmm, niet echt. En dat maakt fokken zo leuk.

Jij wil een paard dat onder het zadel top is, erlangs maakt niet uit, goed. Er zullen genoeg paarden zijn die aan jouw eisen voldoen. Maar dat wil niet zeggen dat de test nutteloos is, of dat niemand belang hecht aan het natuurlijke karakter van een paard.

Ik volg jou ook wel hoor
Mijn paard is op papier ook niet waar je van gaat juichen maar voor mij prima te gebruiken als sportpaard,natuurlijk heb ik dan wel erg wisselende resultaten ik kom met dikke winst of bijna verlies uit de ring maar ik kan daar dan wel weer extra van genieten als het goed gaat :D

ik moest trouwens erg lachen om je vergelijking met angelina jolie :')

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:42

En de plu zelf, hoe is het daarmee afgelopen, vraag ik me af. :')

Dat ze het karakter willen testen vind ik een goed idee. Maar de omgeving zou wel veiliger mogen, al vraag ik me af of een echt in blinde paniek totaal aan de kletter gaand paard nog wel veilig te stoppen is door wat dan ook...

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:44

ik snap het idee erachter wel, maar het KWPN wil toch ''sportpaarden'' van hun stamboek maken en daar hoort een ruiter ook bij!
en een paard reageert wel degelijk anders met een ruiter op de rug!