Paard raakt gewond tijdens inbeslagname van de AID

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:49

piezze schreef:
Shahazai schreef:
Ik had toch liever gezien dat ze aan die andere honderden paarden die er nog slechter bij staan iets zouden doen.

De eigenaar kan je het trouwens ook niet helemaal verwijten. Hij kreeg toch door de gemeente een nieuw stuk grond aangewezen en kreeg vervolgens geen vergunning voor het bouwen van nieuwe stallen? (correct me if I'm wrong).

Ik vind dat deze paarden best meevallen. Wat me echt tegen het hoofd stoot is de manier waarop de AID met deze dieren omgaat.

EDIT: Mensen van de AID behoren verstand van zaken te hebben! Dit houdt in OOK van paarden, blijkbaar kan dit soort dingen dus wel met varkens en koeien maar niet met paarden... En ook in het geval van varkens en koeien heb ik er mijn vraagtekens bij.

TJEEZ, ga een keer kijken op een boerderij en bij een slachthuis en welcome to the real world

TJEEZ, geloof me daar ben ik ook geweest, betekent dat dat ik het ermee eens moet zijn??

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:50

Een verhaal heeft gelukkig altijd 2 kanten. En zo lang we niet weten hoe het zit precies omdat we er niet bij waren en ook niet weten voor dit hoe het was en alles. Vind ik dat we eigenlijk helemaal geen mening kunnen hebben over het welles nietiss spelletje...wie er nu gelijk heeft de AID of De stal...

Je kunt hooguit een mening hebben en die mag je gelukkig uiten in NL. Maar vind niet dat je kunt oordelen.

Vervelend voor het paard dat zoiets gebeurd. Dat is zeker en hoop voor het paard dat hij er niets aan over heeft gehouden.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:51

piezze schreef:
TJEEZ, ga een keer kijken op een boerderij en bij een slachthuis en welcome to the real world

Nee waar het mij om gaat is dat die paarden met veel heisa daar weggehaald worden omdat de eigenaar niet goed zou zijn voor zijn dieren.
Maar Dat de AID vervolgens ook niet goed handelt.

Nou lekker dan.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:53

Nicolletje schreef:
piezze schreef:

Nee waar het mij om gaat is dat die paarden met veel heisa daar weggehaald worden omdat de eigenaar niet goed zou zijn voor zijn dieren.
Maar Dat de AID vervolgens ook niet goed handelt.

Nou lekker dan.

Jij denkt dat de AID niet goed handelt maar dat weten wij allemaal niet. Ze kunnen een fout maken met inladen maar jij en ik weten niet waar de paarden nu zijn en hoe ze het hebben. Feit is dat waar ze waren ze er slecht uitzagen. Goed dan toch dat er een instantie is die ingrijpt?

Sterker nog, hoe zou jij het dan oplossen? Er even rekening mee houdend dat de paarden wellicht niet goed aan de hand te nemen zijn. Er geen betere materialen voorhanden zijn en er snelheid vereist is omdat er niet zulke welwillende eigenaars omheen lopen?
Laatst bijgewerkt door piezze op 21-05-10 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:55

AID is hier erg fout. Zo laad je geen paarden. Dat is vragen om ongelukken.
Zorg dat je deskundie mensen in de hand neemt, niet een paar varkensdrijvers.

Maar de houder lijkt me ook niet zonder fouten.
De paarden zitten voor deze tijd van het jaar erg slecht in het haar.
Zijn aan de schrale kant, want niet heel erg is, beter dan te vet. Maar samen met die slechte vacht vraag ik me toch af of ze niet belangrijke voedingstoffen en wormkeuren tekort komen.
Wat ik ook wel wil weten is hoe dat stuk zand/mest eruit ziet bij regenval.
Hoe de paarden erbij stonden in de winter.
Ik heb een vermoeden tot aan de knieën in de blubber.
Ook niet erg als er een stal is voor de nacht, maar om daar nu dag en nacht in te moeten leven lijkt me geen goed plan.
Dan kun je de schuld bij de gemeente leggen, maar je kunt ook zeggen, huur in de winter stallen tot de vergunningen rond zijn.
Of beter nog, hou niet zoveel dieren tot er stallen zijn, met vergunning.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:55

Ik vind een bouwhek verre van doordacht. Opdrijven kan ik me nog iets bij voorstellen, maar ik vind dit echt van de zotte, sorry.

Bij een goede vrachtwagen gaan ze niet naast de klep staan, want dan heb je oploopschotten. Als deze mensen professionele paardenvervoerders zijn mag je toch verwachten dat ze wel het een en ander van laden van paarden weten.

Ook niet halstermakke paarden hoef je niet zo achteloos mee om te gaan. Een beetje handig iemand vangt zo een beestje vrij simpel en als je er een hebt krijg je de rest ook wel mee.

Dat de eigenaar danwel, danniet goed voor zijn beesten zorgt heeft toch geen ruk te maken met dat je op zo een manier geen paarden op laadt? Dit is de instantie die ons oplegt hoe we paarden moeten transporteren en overtredingen aan moet pakken! Lekkere voorbeeldsfunctie.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:56

Er werd eerder gereageerd met dat er 'zo vaak' ongelukken gebeuren met inladen.
Ik heb het ook vaker gehoord/ gelezen.

Wij vinden dat blijkbaar allemaal normaal? Want de paarden gaan schijnbaar een beter bestaan tegemoet dus dan mag dit wel even...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:57

manic schreef:
Dit is de instantie die ons oplegt hoe we paarden moeten transporteren en overtredingen aan moet pakken! Lekkere voorbeeldsfunctie.

Ja precies!

Kitsolu

piezze schreef:
Jij denkt dat de AID niet goed handelt maar dat weten wij allemaal niet.

Zie jij ECHT niet dat de AID hier fout bezig is??

Er had politie bij moeten zijn en minstens 1 DA, dat ten eerste. Daarnaast is de vrachtwagen te klein voor 19 paarden en NIET geschikt voor het vervoer van paarden het algemeen.

Dit zijn maar feitjes. Over de manier van handelen (hekken, jagen ed. ) valt te discussièren.

piezze

manic schreef:
Ik vind een bouwhek verre van doordacht. Opdrijven kan ik me nog iets bij voorstellen, maar ik vind dit echt van de zotte, sorry.

Bij een goede vrachtwagen gaan ze niet naast de klep staan, want dan heb je oploopschotten. Als deze mensen professionele paardenvervoerders zijn mag je toch verwachten dat ze wel het een en ander van laden van paarden weten.

Ook niet halstermakke paarden hoef je niet zo achteloos mee om te gaan. Een beetje handig iemand vangt zo een beestje vrij simpel en als je er een hebt krijg je de rest ook wel mee.

Dat de eigenaar danwel, danniet goed voor zijn beesten zorgt heeft toch geen ruk te maken met dat je op zo een manier geen paarden op laadt? Dit is de instantie die ons oplegt hoe we paarden moeten transporteren en overtredingen aan moet pakken! Lekkere voorbeeldsfunctie.

NOu ik zou zeggen solliciteren daar dan als je denkt dat je het beter kan!

wake_up

Re: Paard raakt gewond tijdens inbeslagname van de AID

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:58

ik heb niet het hele topic gelezen, maar weet iemand hoe het paard eraan toe is nu? want het zag er lelijk uit, die snee, en het bloedde ook flink :(:)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:58

Het opladen doen ze absoluut fout maar je weet niet wat er daarna gebeurt, dat bedoel ik te zeggen.
In sommige situaties moeten ze denk ik snel zijn en een beetje flexibel. Anders haalt de eigenaar de beesten zelf weg waarschijnlijk. Misschien hebben ze dan geen tijd om op een dierenarts en een politieagent te wachten? Ik weet dat ook niet. Trouwens misschien waren die er wel bij, wie zal het zeggen. (ook die maken wel eens een fout)

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:02

nou als ze door die voeten verwaarloosd zijn dan is mijn paard dat ook !
mijn paard heeft ook platvoeten wilt dat dan zeggen dat ik mijn dieren verwaarloos

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:02

Van de website van de AID mbt paardenmarkten:

Welzijn
De welzijnseisen waaraan het vervoer van paardachtigen moet voldoen, zijn vastgelegd in de Transportverordening. Zieke of gewonde paarden, ezels en pony’s mogen niet vervoerd worden. Ook moeten er een vervoersvergunning en een vakbewaamheidsdiploma aanwezig zijn bij het transport. De vervoerder moet door middel van vervoersdocumenten onder andere de plaats van zowel vertrek als bestemming kunnen aantonen. Tot slot moet vervoermiddel waarin de paarden worden vervoerd voldoen aan de gestelde eisen. De veiligheid van de paardachtigen moet gegarandeerd zijn, ze mogen zich niet kunnen verwonden.

http://www.aid.nl/paardenmarkten.htm

Ik zie wel wat er daarna gebeurt. Niks. Die vent blijft gewoon lekker op een baal kuil zitten wachten tot dat paard zich weer omhoog wurmt, zijn voet kapot trekt en vervolgens op 3 benen wegstrompelt.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:03

Als er dierenartsen bij waren geweest had de eigenaar niet om een dierenarts geschreeuwd toen het paard weer op de been was. En ook al zouden de paarden het nog zo slecht hebben en snel naar een nieuwe locatie moeten, dat rechvaardigd dit nog steeds niet.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:04

Overigens hoef ik nergens naar te solliciteren. Ik betaal belasting aan de overheid om dit soort instellingen op te zetten zodat dit soort zaken op een goede manier gebeuren

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:05

En jij weet ook waar die paarden nu staan dan en of ze het nog slechter hebben? Ik in ieder geval niet en gelukkig hoef ik er ook niet over te oordelen. Daar hebben we de instanties voor en hopelijk worden die gecontroleerd (al verwacht ik het niet gezien de laatste nieuwsberichten over jeugdzorg, waar tot nu toe ook nauwelijks controle op is)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:07

Weet niet of het over mij gaat, maar ik heb nooit een toespeling gemaakt over het al dan niet goede tijdelijke adres van deze paarden.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:07

manic schreef:
Overigens hoef ik nergens naar te solliciteren. Ik betaal belasting aan de overheid om dit soort instellingen op te zetten zodat dit soort zaken op een goede manier gebeuren

Oke als je je schuld afgekocht dmv betalen van belasting, mag je vervolgens gaan lopen roepen dat anderen het zo verkeerd doen?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:10

Shahazai schreef:
Weet niet of het over mij gaat, maar ik heb nooit een toespeling gemaakt over het al dan niet goede tijdelijke adres van deze paarden.

Nee hoor dat was ik zelf, ik had zoiets geschreven dat er beter wat gedaan kan worden als dieren er slecht aan toe zijn en dat het rot is dat ze niet goed opgeladen worden maar dat dat misschien beter is dan niets doen en dat ze het nu wellicht beter hebben.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:13

Wat een passieve horken zeg, die lui van de AID. Dat het voorkomen had kunnen worden zijn we allemaal eens, maar goed het is gebeurd. Maar ipv dat er iets gedaan word staan ze een beetje, handen in de zakken, steekt er 1 een peuk op, even zitten op een baal kuil, beetje mompelen. Beest blijft hulpeloos liggen, trekt zichzelf uiteindelijk overeind (en kapot)...
Bel een DA, probeer het paard te kalmeren en het hek te verplaatsen oid (toen het net was gebeurd) duidelijk dat de dieren niet bang zijn (waren) voor mensen, het gewonde paardje komt direct naar het hek en laat zich later gewoon aaien en aanraken. Een slagaderlijke bloeding spuit niet altijd, ligt eraan of er een huidflapje overheen ligt (en waar en op welke diepte), want dan spuit het daartegen en loopt vervolgens in een stevige stroom van het been af. het zou dus best een slagader kunnen zijn. Een ader die spuit is altijd een slagader maar een slagader 'spuit' niet altijd (snap je? Voorbeeld: Een koe is altijd een dier maar een dier is niet altijd een koe)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:14

piezze schreef:
manic schreef:

Oke als je je schuld afgekocht dmv betalen van belasting, mag je vervolgens gaan lopen roepen dat anderen het zo verkeerd doen?

Ja, als onze ambtenaren en semi-ambtenaren regels opstellen, mag je van ze verwachten dat ze deze op zijn minst zelf naleven. Dit noemen ze voorbeeldfunctie.

Ik wil de opfokker niet vrijpleiten, maar de handelswijze van de AID is ronduit schandalig een schadelijk voor de betreffende dieren. Wat mij betreft mag dit verhaal een lang en duur staartje hebben.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:20

DAt is waar, ik zeg ook niet dat ik ermee eens ben maar erger me wel dat hier moord en brand geschreeuwd wordt en dat het allemaal zo meevalt met die dieren. Ik dacht dat iedere leek zou zien dat ze er niet zo best uitzien. En het verbaast me dat dat niet het geval is.
AID maakt hier absoluut fouten maar dat pleit de eigenaar niet vrij.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:22

Ook ik vind het niet netjes en diervriendelijk hoe het er aan toe gaat. als ik me het goed herinner is AID al vaker in het plaatje geweest wat betreft de omgang met dieren. Kan me herinneren dat ik op bokt ook een topic met dode honden heb gezien met allemaal wonden die ze voor heen niet hadden omdat deze tot de gevaarlijke rassen hoorde en een verkeerd uiterlijk hadden.

Dit moet naar mijn idee wel anders kunnen. Dit even los gezien van de toestand van de paarden.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:24

[quote van Fiona
[/quote]

Oke als je je schuld afgekocht dmv betalen van belasting, mag je vervolgens gaan lopen roepen dat anderen het zo verkeerd doen?[/quote]

Ja, als onze ambtenaren en semi-ambtenaren regels opstellen, mag je van ze verwachten dat ze deze op zijn minst zelf naleven. Dit noemen ze voorbeeldfunctie.

Ik wil de opfokker niet vrijpleiten, maar de handelswijze van de AID is ronduit schandalig een schadelijk voor de betreffende dieren. Wat mij betreft mag dit verhaal een lang en duur staartje hebben.[/quote]

DAt is waar, ik denk dat er een groot verschil is tussen de ambtenaren die regels bedenken en de ambtenaren die ze moeten uitvoeren. Dat is overal zo, in het bedrijfsleven en ook bij de overheid.