AID neemt paarden in beslag in Tilburg *update filmpje*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:26

Wij zien ook maar een momentopname op een zonnige dag, net voer erin gegooid omdat de AID er bij staat, de slechtste paarden staan misschien voor die vrachtwagen en zien wij niet goed op de film.

Overigens vind ik er geeneen echt lekker gevuld bij staan en lijkt het mij niet onwaarschijnlijk dat er een minimalistisch voerbeleid is (crisis hè). Daarnaast is dit géén opfok dus het argument dat het allemaal twenters zijn die uit een zware winter komen is kul. Bovendien zien ook jonge paarden in de opfok er niet zo uit als die 2 magere die op gegeven moment in beeld komen.

Als de AID het zorgvuldig heeft onderzocht en er al meerdere waarschuwingen zijn geweest dan ga ik er van uit dat er redenen voor zijn (ben ik wel benieuwd naar).
De AID heeft zich ook aan richtlijnen te houden en bij de rechtszaak zal wel naar boven komen of ze dat goed gedaan hebben.

Daarnaast lijkt het me prima dat ze wat strenger worden, daar vragen we tenslotte al lang om. Gebeurt het een keer op tijd, dan wordt er hier weer geroepen dat de paarden toch echt eerst op sterven na dood moeten zijn voordat ze in beslag genomen mogen worden. 8)7

Dan komt het ineens te dicht bij huis en is iedereen bang dat hun 30-jarige met cushing ook ineens in beslag kan worden genomen. Geloof me, als deze mensen een volstrekt logische en/of medische verklaring hadden gehad dan kan en zal de AID ze echt niet meenemen. En anders hebben ze een probleem straks in de rechtszaal

EL4a1990

Re: AID neemt paarden in beslag in Tilburg *update filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:28

De paarden staan nooit op gras hoor! heb ze daar elke keer zien staan in de blub.
Ik ben er inderdaad niet dag en nacht bij geweest nee maar weet van de mensen (die daar tegen over werken, wonen) dat ze nooit echt voer hadden.
En dat ze niet buiten gevoerd worden dat kan maar deze paarden konden niet naar binnen dus moesten ze wel buiten eten!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:33

Waves schreef:
Wij zien ook maar een momentopname op een zonnige dag, net voer erin gegooid omdat de AID er bij staat, de slechtste paarden staan misschien voor die vrachtwagen en zien wij niet goed op de film.

Overigens vind ik er geeneen echt lekker gevuld bij staan en lijkt het mij niet onwaarschijnlijk dat er een minimalistisch voerbeleid is (crisis hè). Daarnaast is dit géén opfok dus het argument dat het allemaal twenters zijn die uit een zware winter komen is kul. Bovendien zien ook jonge paarden in de opfok er niet zo uit als die 2 magere die op gegeven moment in beeld komen.

Dit zijn ook veronderstellingen die geen grondslag hebben.
Andere mogen de beelden niet beoordelen, want de AID zal niet zomaar gezonde paarden in beslag nemen.
Maar jij beoordeeld wel (want mss staan de slechte paarden wel uit beeld) wat dus ook niet zeker is.

We gaan er (maar) vanuit dat de AID dit niet voor niks doet, maar ik ben wel heel benieuwd welke waarschuwingen de paardenhouder heeft gehad en op welke gronden ze in beslag zijn genomen. En dan bedoel ik niet zo'n globale reden als verwaarlozing, maar wat gedetailleerde.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:39

Brainless schreef:
Dit zijn ook veronderstellingen die geen grondslag hebben.
Andere mogen de beelden niet beoordelen, want de AID zal niet zomaar gezonde paarden in beslag nemen.
Maar jij beoordeeld wel (want mss staan de slechte paarden wel uit beeld) wat dus ook niet zeker is.

Daarom formuleer ik het ook heel voorzichtig... ;) Maar ik wilde toch wel even wat inbrengen tegen alle meningen dat het allemaal maar normaal is en er niks aan de hand is. Dat weten we inderdaad niet.

Citaat:
We gaan er (maar) vanuit dat de AID dit niet voor niks doet, maar ik ben wel heel benieuwd welke waarschuwingen de paardenhouder heeft gehad en op welke gronden ze in beslag zijn genomen. En dan bedoel ik niet zo'n globale reden als verwaarlozing, maar wat gedetailleerde.

Ja, dat zou ik ook graag willen weten. :) Maar ik denk niet dat ze dat mogen vertellen voordat de rechtszaak is geweest.

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:52

amies100 schreef:
Ok jij noemt mij dus naïef, is natuurlijk jouw keuze.....

Maar waarschijnlijk heb jij dan ook maar 1 paardje wat je 3x per dag voert met de juiste hoeveelheid brok etc etc

Over dat transport: natuurlijk zijn ze niet komen aanwandelen maar ze zijn ook niet aangekomen terwijl ze met 19 paarden in een te kleine vrachtwagen geduwd zijn en ook nog los staan wat natuurlijk gevaarlijk is met zoveel paarden in een donker hok wat beweegt.

Eigenlijk moet jij eens gaan kijken bij een opvang waar de paarden terecht komen na inbeslagname, dan ga je waarschijnlijk ook iets anders denken over de AID. Geloof me, paarden stonden daar beter dan op hun opvangadres.

Weet niet wat dat er toe doet hoeveel paarden ik heb om te voeren!
Of je er nu 1 of 20 of nog meer hebt ze hebben gewoon allemaal recht op fatsoenlijk eten.
Of ga je me nu wijsmaken dat op de grote stallen dat ze daar altijd iets anders krijgen of misschien helemaal niets.

En over de AID ben jij gisteren meegeweest naar waar de paarden naartoe werden gebracht?
Weiland met gras? Ze staan er nu echt beter bij als daar.
Weet niet op welk opvangadres jij geweest bent.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:59

vonnie schreef:
amies100 schreef:
Ok jij noemt mij dus naïef, is natuurlijk jouw keuze.....

Maar waarschijnlijk heb jij dan ook maar 1 paardje wat je 3x per dag voert met de juiste hoeveelheid brok etc etc

Over dat transport: natuurlijk zijn ze niet komen aanwandelen maar ze zijn ook niet aangekomen terwijl ze met 19 paarden in een te kleine vrachtwagen geduwd zijn en ook nog los staan wat natuurlijk gevaarlijk is met zoveel paarden in een donker hok wat beweegt.

Eigenlijk moet jij eens gaan kijken bij een opvang waar de paarden terecht komen na inbeslagname, dan ga je waarschijnlijk ook iets anders denken over de AID. Geloof me, paarden stonden daar beter dan op hun opvangadres.

Of je er nu 1 of 20 of nog meer hebt ze hebben gewoon allemaal recht op fatsoenlijk eten.
Of ga je me nu wijsmaken dat op de grote stallen dat ze daar altijd iets anders krijgen of misschien helemaal niets.

En over de AID ben jij gisteren meegeweest naar waar de paarden naartoe werden gebracht?

Paarden komen bij de tussenopvang niet in de wei, vaak zijn het grote oude koeienstallen die leeg staan. waarvan de deuren dichtgaan om de paarden uit het zicht te houden.
Pas als een rechter beslist heeft gaan de paarden naar een ander adres. Dit kan in de praktijk lang gaan duren ivm procedures die de eigenaar opstart.

Dus nee ze krijgen het de eerste tijd niet beter.

Natuurlijk krijgen de paarden op grote stallen ook te eten maar vind niet dat je iedereen met elkaar kan vergelijken, het gebeurd op elke plaats anders en naar paarden die in de kudde staan op een groot weiland wordt echt niet elke dag naar omgekeken.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:03

Ik heb het filmpje bekeken en tja..

Vind niet dat ze er geweldig bij staan met een aantal met uitstekende ruggegraat slechte vacht en een bar slechte ondergrond. Zo zou ik echt geen paarden willen houden, zeker als je bedenkt dat het nou nog redelijk weer was. Hoe zullen ze het hebben gehad met een winter zoals de laatste? Ook kunnen we op het filmpje niet zien of de paarden bijv onder de mok zitten, veel wormen hebben oid.

Maar er zijn ook ergere gevallen, maar moeten we nou altijd van het ergste uitgaan?
Ik vind dat elk dier goed verzorgd moet worden. Anders moet je gewoon geen dieren nemen.

Om een ding moest ik wel hard lachen "Het zijn allemaal dure sportpaarden, ze komen van een veiling" Als het echt zulke dure sportpaarden waren zijn ze er hard op achteruit gegaan, ze zijn nu niet meer waard dan de kg prijs.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:07

vonnie schreef:

A: klopt niet helemaal, meestal worden ze voor een hele tijd binnen gehouden (als ze geluk hebben met meerdere in een ruimere stal).
B: als ze dus de mijne op het gras zouden zetten is het gebeurd... kunnen ze hem afvoeren naar de slacht.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:09

Vonnie, wat een boosheid en frustratie spreekt er uit je post.
Mijn advies en lees je post en de topic nog eens en kijk dan eens of de inhoud eigenlijk niet iets genuanceerder had gemoeten want waar je ons nu allemaal van beschuldigd doe jezelf naar mijn bescheiden mening met deze post ook.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:11

Brainless schreef:
B: als ze dus de mijne op het gras zouden zetten is het gebeurd... kunnen ze hem afvoeren naar de slacht.

Dat geldt niet voor de paarden uit het filmpje, die kunnen wel een paar uurtjes fatsoenlijk weidegang gebruiken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:12

in mijn mening zijn het gewoon jonge paarden in de groei die bijkomen van een strenge winter............. ik vind er echt, echt niks schokkends aan

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:16

KiWiKo schreef:
in mijn mening zijn het gewoon jonge paarden in de groei die bijkomen van een strenge winter............. ik vind er echt, echt niks schokkends aan

Onze jonge paarden stonden er toch echt stukken beter bij, lekker grote weide. Genoeg te eten en genoeg bewegingvrijheid.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:17

ook in de winter op de weide??? alle 20???

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:19

KiWiKo schreef:
ook in de winter op de weide??? alle 20???

Ja die komen in de winter ook gewoon naar buiten, grote weide met vooraan 'ruwe' betonnen platen zodat je geen modderbende krijgt bij het hek, en 's nachts staan ze in grote opfokstallen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:21

dan heb jij het leuk voor elkaar :) andere mensen in andere gebieden met andere grond zullen dat nooit voor elkaar krijgen om de paarden in de wintermaanden ook op het land te hebben :)

en dan gaan ze inderdaad een paddock in....... zolang er onbeperkt hooi ligt is dat geen probleem!!

en ik denk dat er in elk koppel wel een of twee schrale dieren lopen........ dat is heel normaal!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:25

@vonnie

woon jij daar vlakbij?

ik zie alleen de beelden die hier getoond worden
maar misschien staan de paarden s`nachts wel op stal,ik lees nergens van niet.

en dat ze nu eten gehad hebben omdat de AID er is lijkt me ook gewoon l*lpraatje
ze staan best rustig te eten en zoeken geen ruzie om het hooi

mijn paard krijgt ook buiten geen hooi en staat voor een buitenstaander die af en toe langs rijd met de auto ook de hele dag op het zand in een relatief kleine ruimte zonder water

mensen willen graag dingen zien hoe het in hun straatje past.

mijn vader heeft vroeger de dierenbescherming en politie op zijn dak gehad omdat mensen hadden geklaagd en zelfs een bord met tekst op de wei hadden gehangen ;

wij ponies hebben kou ,honger en dorst
===============================

wij hadden in de winter de wei van de boer erbij en hadden de draad open gemaakt zodat ze beide stukken hadden
van ons zelf met stallen vol met hooi en waterbakken,en van de boer een groot grasland waar ze uiteraard viel inliepen

maar dat zagen de mensen niet!!!!!

en dat is hier ook,wat er te zien is is in mijn ogen geen dierenkwelling.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:25

KiWiKo schreef:
dan heb jij het leuk voor elkaar :) andere mensen in andere gebieden met andere grond zullen dat nooit voor elkaar krijgen om de paarden in de wintermaanden ook op het land te hebben :)

en dan gaan ze inderdaad een paddock in....... zolang er onbeperkt hooi ligt is dat geen probleem!!

en ik denk dat er in elk koppel wel een of twee schrale dieren lopen........ dat is heel normaal!

Klopt, eigenlijk ideaal.

Ja 1 of 2 schrale paarden in een koppel heb je altijd wel. Dat is niet schokkend.
Ik had een kwpn'er met veel volbloed (french buffet xx), die was ook altijd schraal.

Maargoed, de winter is over, en ik vind dat als de paarden er uit het filmpje er het hele jaar zo bij staan dat niet echt een bijna ideaal beeld ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:26

ik denk dat het land misschien nog niet goed genoeg was :)

er is toch niemand die zn paard in de opfok gooit waar ze geen land hebben? :) hoop ik!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:28

KiWiKo schreef:

Maar het zijn niet alleen maar jonge paarden hè. Het is geen opfok, ze verkopen gewoon volwassen paarden.

Daarnaast, al was het een opfok, juist in een opfok zouden paarden de ruimte moeten hebben om te bewegen. Dat lukt niet met z´n 20en op een formaat buitenbak.
En ik zou mijn paard niet graag aantreffen zoals die paar waar de ruggegraat er bovenop ligt, winter of geen winter, dan zou ik de stalhouder toch even zeer hartig toespreken. Jij niet?

Of ze in beslag moeten worden genomen is een tweede. Maar om nou te zeggen dat dit hartstikke jofel en normaal is... nee... :')

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:29

KiWiKo schreef:
ik denk dat het land misschien nog niet goed genoeg was :)

er is toch niemand die zn paard in de opfok gooit waar ze geen land hebben? :) hoop ik!

Dat hoop ik ook, maar hoorde de mevrouw in het filmpje niet over land waar ze op gaan oid.. Dus ik vrees..
Maar je hebt er echt genoeg mensen bij die over (paarden)lijken gaan.

Ik ben echt geen extremist, een paard is niet van suiker, maar vind gewoon dat die dieren in ieders geval ruimte en een normale ondergrond en fatsoenlijk voer en water moeten hebben. En dat hoeft echt niet op de meest luxe manier.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:31

helemaal mee eens hoor :) zeker paarden in de groei.

en er zijn inderdaad dombo's op deze wereld.........

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:33

KiWiKo schreef:
helemaal mee eens hoor :) zeker paarden in de groei.

en er zijn inderdaad dombo's op deze wereld.........

Ja jammer genoeg wel, echt slechte voeding in de groei is later zo moeilijk weer in te halen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:34

bijna niet eigenlijk :) een paard dat jong veel mist, zal dat heel, heel moielijk in halen op latere leeftijd. De achterstand blijft eigenlijk altijd wel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:35

Maar het toch ook zo dat ze (als 1 en 2 jarige) beter (iets) te schraal kunnen zijn dat te dik?

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:35

KiWiKo schreef:
bijna niet eigenlijk :) een paard dat jong veel mist, zal dat heel, heel moielijk in halen op latere leeftijd. De achterstand blijft eigenlijk altijd wel.

Ja klopt. Zonde is dat. Dat is het zelfde als paarden die niet in de opfok komen. Voor mijn gevoel missen ze dan ook een stukje natuurlijke opvoeding.