Veiligheid bij werken met paarden ernstig onderschat

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bentofan

Berichten: 368
Geregistreerd: 13-09-07
Woonplaats: Silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:24

Ja, ik ken ze ook de mensen die op slippers bij de paarden lopen... Ik deed het bij mijn pony's af en toe ook wel moet ik heel eerlijk bekennen :o :o . Maar sinds ik een paard heb draag ik altijd schoenen met stalen neuzen zowel mijn stalschoenen als jophurs hebben een stalen neus. Dat voelt toch veiliger.

Ik ben ook erg blij met de regel dat nu ook op paardenbedrijven stalen neuzen verplicht zijn. ;)

R0oszs
Berichten: 2762
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:29

bij ons is het sinds dit jaar verplicht om met cap te rijden en rijschoenen of laarzen. Ook als je naar de wei op je paard gaat moet je een cap op.
Met naar het duin gaan moet je zelf weten maar de meeste doen wel de cap op.

Bij ons zie ik ook af en toe met slippers naar z'n paard gaan, en dan ook uit de wei halen/poetsen enzo..

Zelf doe ik in de zomer wel af en toe slippers aan bij de paarden maar ik zal ze dan nooit uit de wei halen, dan zul je zien dat ze dan op je voeten gaan staan ;)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Veiligheid bij werken met paarden ernstig onderschat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:33

k heb ook slippers aan op stal, totdat ik me met een paard ga bemoeien, dan trek ik degelijk schoeisel aan :)

Tancreda4

Berichten: 24175
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:08

Dit is idd wel een 'issue'. Tja, je eigen paard vertrouw je ook snel door en door, en heb je een cap of goede schoenen niet nodig. Ik kan overigens niet snel met andere schoenen aan komen lopen, mijn paard heeft een schoenen fobie, en heeft binnen 2 minuten door dat ik andere schoenen dan normaal aan heb, en dat is eng :z Teenslippertjes heb ik wel eens mee als ik ook ga zwemmen in de zomer, maar dan doe ik niets met het paard. Ik moet er niet aan denken, laatst MET paardenschoenen al weer een giantisch blauwe voet opgelopen. Cap heb ik eigenlijk altijd wel op. Uh, nou ja, ik lieg, want heeeel af en toe met een stapritje heb ik hem niet op. Waarom eigenlijk niet, geen idee eigenlijk, want voor mijn haar hoef ik hem niet af te laten :o

Veel mensen weten dondersgoed 'wat de risiscos' zijn, eigen keus noemen ze het dan. Hier ook tig topics van 'ik weet wat de gevolgen kunnen zijn, eigen risico'.

Je kan je nooit 100% beschermen, maar je kan het wel tegemoed komen. Omdat er tig andere ongelukken kunnen gebeuren met autos, maakt de gordel niet echt veel verschil? Een trap in het gezicht heb je niets aan een cap, maar hij kan wel verschil maken bij andere ongelukken, en je hoofd is toch wel een kwetsbaar ding als je van een paard valt. Helaas hebben wij niet die mooie mogelijkheid om netjes op de pootjes te landen bij een val :)

_Boy_

Berichten: 20
Geregistreerd: 18-08-09
Woonplaats: Friesland

Re: Veiligheid bij werken met paarden ernstig onderschat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:33

Nu ik dit zo allemaal lees word ik zelf wat 'bangig' en denk ik meer na, ben blij dat dit topic er is.

Toen ik 8/9 jaar was liep ik een keer achter ons toenmalige paard om haar wat hooi te geven. Bam daar lag ik op de grond, snakken naar adem en ik kroop het weiland uit, ik kon eerst niet eens opstaan best wel raar. Ik heb nog steeds last van mijn middenrif tijdens het sporten.

Sindsdien loop ik altijd met voorbedachten rade achter een paard, bij mijn eigen paard loop ik soms zelfs nog bangig, met mijn handen op zijn bil en zachtjes zeggend 'hoo maar Boy' achter hem langs en nog heb ik kippenvel. Dit durf ik ook pas sinds een paar maanden terwijl ik hem 2 jaar geleden heb gekocht. Bij andere paarden loop ik met een boog van 1.5 meter langs de achterhand.

Lielle

Berichten: 66272
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:33