Springruiter beschuldigd van ernstige mishandeling paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:43

randie schreef:
wat een verschrikkelijk naieve reacties hier zeg := ..Wat denken jullie? Dat al die toppaarden zo ver gekomen
zijn met een suikerklontje en een aai? Dream on, dit soort dingen gebeuren veel vaker, idem in de dressuur..

Ik weet niet waar jij deze ervaringen opgedaan hebt, maar neem maar van mij aan dat de meeste toppaarden hun hele leven geen zweep te zien krijgen. des te meer zweep ze zien, des te wardelozer de ruiter/amazone die er op zit.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:54

randie schreef:
denken jullie nou werkelijk dat alle paarden die een flink niveau springen dit doen voor een paar lieve woordjes...? Enkele misschien, maar een hele hoop krijgen gewoon een pak slaag wanneer ze stoppen om niets, verschil is dat hij het openbaar doet. keur het niet goed maar ik denk niet dat deze man de enige is die zo werkt :)

Echt...nogmaals...jij hebt een complete verkeerde voorstelling van hoe een toppaard opgeleid wordt!!
Maar dit is echt niet op de manier zoals jij nu zegt dat het gebeurt!!!
Om op topniveau over zulke hoge hindernissen te springen uit alles standen is het juist belangrijk dat je een paard hebt dat blindelings in de ruiter vertrouwt, en ontspannen de dingen doet. Zeker niet uit angst.

xMelissaa

Re: Springruiter beschuldigd van ernstige mishandeling paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:56

@ springert
helemaal mee eens!
het komt ook uit vertrouwen!
en dat gaat niet met een zweep

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:57

werkelijk belachelijk om zo met je paard om te gaan!

sprietje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:09

echt heel erg hoop dat ie geschorst word en een proces aan zijn broek krijgt of zo iets
dat is mishandeling het is een edel dier waar je op rijdt het is geen machine waar je ff op los kan rammen het zijn en blijven dieren en als ze weigeren dan is het niet altijd hun schuld

Cherry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:59

Hoe is die aan zijn diploma gesukkeld?
vind het verschrikkelijk om te zien,dat zelfs de top soms helemaal niet met hun paarden kunnen omgaan...

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:04

zo moet dat toch? "je paard over de hindernis slaan"
heb bij verschillende topruiters gereden waarbij ik de opmerkingen kreeg; 'nix weigeren sla hem eroverheen', 'balk eraf, volgende sprong met een tik op de voorbenen optillen moettie ze'....... weer een balk eraf stonden ze naast de hindernis.. dan maar barreren.....

Springert: je heb gelijk het kan op de vriendelijke manier maar dan zijn ze pas top na 15 jaar en dan zijn ze te oud.. de paarden tegenwoordeig moeten met 7 jaar 1.60m springen.
doen ze het niet uit hun zelf dan worden ze 'geholpen'

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:16

vitaquilla: dan heb je echt slechte instructeurs gehad.
Dat soort opmerkingen heb ik nog nooit gehoord. Een tikje kan best eens maar erover slaan? nope!

Vraag me toch af waar sommige mensen komen/kijken. Ik zie het overgrote deel leuk omgaan met zijn dieren. ook op concours.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 04:01

Vitaquilla schreef:
zo moet dat toch? "je paard over de hindernis slaan"
heb bij verschillende topruiters gereden waarbij ik de opmerkingen kreeg; 'nix weigeren sla hem eroverheen', 'balk eraf, volgende sprong met een tik op de voorbenen optillen moettie ze'....... weer een balk eraf stonden ze naast de hindernis.. dan maar barreren.....

Springert: je heb gelijk het kan op de vriendelijke manier maar dan zijn ze pas top na 15 jaar en dan zijn ze te oud.. de paarden tegenwoordeig moeten met 7 jaar 1.60m springen.
doen ze het niet uit hun zelf dan worden ze 'geholpen'

Ten eerste denk ik dat jij dit niet van topruiters gehoord hebt, maar hooguit van ruiters die zelf nog nooit een Grote Prijs gereden hebben. En dat zijn geen topruiters dus. Ten tweede heb ik zelf tientallen paarden van niks naar Grote Prijs gereden en bij niet 1 is er een zweep aan te pas gekomen...sterker, mijn foto's uit mijn profiel bewijzen dat ik de meeste zelfs zonder sporen reed. Dus dit is echt een fabeltje wat je hier vertelt! En ze waren zeker geen 15 toen ze eindelijk de dikke proeven sprongen, maar allemaal rond de 8 of 9 jaar. Ik ken echt iedere topruiter persoonlijk en niet een heeft de mentaliteit die jij hier schetst.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 07:08

Als wij op wedstrijd zo meppen op een paard moeten we nadien bij de jury komen en krijgen we een flinke uitbrander hoor. Kwam bij ons in de ponyclub bij meerdere gefrustreerde jongeren voor!
Mijn paard werd bij de vorige eigenaar ook altijd hard aangepakt. Wanneer ze een balk nam, kreeg ze altijd een mep. Ik rij mijn merrie nu bijna 4 jaar en wanneer ze een balk pakt rent ze meestal nog steeds ontzettend hard weg. Terwijl ik haar nog nooit een tik heb gegeven bij het springen!

ainty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:53

wat een idioot zeg :(

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:15

Bloempjeh_ schreef:
Als wij op wedstrijd zo meppen op een paard moeten we nadien bij de jury komen en krijgen we een flinke uitbrander hoor. Kwam bij ons in de ponyclub bij meerdere gefrustreerde jongeren voor!
Mijn paard werd bij de vorige eigenaar ook altijd hard aangepakt. Wanneer ze een balk nam, kreeg ze altijd een mep. Ik rij mijn merrie nu bijna 4 jaar en wanneer ze een balk pakt rent ze meestal nog steeds ontzettend hard weg. Terwijl ik haar nog nooit een tik heb gegeven bij het springen!

Ja, precies zo is het. Jij geeft een perfect voorbeeld van hoe je paarden in korte tijd voor de rest van hun leven kunt verpesten.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:18

ik noem geen namen maar ik heb les gehad van 2 (duitse)topruiters die oa ook de olympische spelen en wereldbeker hebben gereden.. die worden toch onder te topruiters geschaart.

het is ook niet mijn manier van rijden. maar zo werd het je daar wel aangepraat. en zo werden de paarden opgeleid..

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:23

Springert schreef:
Ten eerste denk ik dat jij dit niet van topruiters gehoord hebt, maar hooguit van ruiters die zelf nog nooit een Grote Prijs gereden hebben. En dat zijn geen topruiters dus. Ten tweede heb ik zelf tientallen paarden van niks naar Grote Prijs gereden en bij niet 1 is er een zweep aan te pas gekomen...sterker, mijn foto's uit mijn profiel bewijzen dat ik de meeste zelfs zonder sporen reed. Dus dit is echt een fabeltje wat je hier vertelt! En ze waren zeker geen 15 toen ze eindelijk de dikke proeven sprongen, maar allemaal rond de 8 of 9 jaar. Ik ken echt iedere topruiter persoonlijk en niet een heeft de mentaliteit die jij hier schetst.

Inderdaad. :j
Dat deze man zijn paard slaat hoeft nog niet te zeggen dat alle ruiters dit doen.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:27

Wat belachelijk dat iemand, die zo'n hoog niveau rijd, zo met zijn paarden omgaat.
Natuurlijk is het niet acceptabel als iemand, op welk niveau dan ook, zo met zijn paard omgaat. Maar als dit vaker gebeurd, dan is het een geweldig paard als die nog springt!

Deejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:31

Belachelijk zeg !! :(

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:55

Springert schreef:
randie schreef:
denken jullie nou werkelijk dat alle paarden die een flink niveau springen dit doen voor een paar lieve woordjes...? Enkele misschien, maar een hele hoop krijgen gewoon een pak slaag wanneer ze stoppen om niets, verschil is dat hij het openbaar doet. keur het niet goed maar ik denk niet dat deze man de enige is die zo werkt :)

Echt...nogmaals...jij hebt een complete verkeerde voorstelling van hoe een toppaard opgeleid wordt!!
Om op topniveau over zulke hoge hindernissen te springen uit alles standen is het juist belangrijk dat je een paard hebt dat blindelings in de ruiter vertrouwt, en ontspannen de dingen doet. Zeker niet uit angst.

ik vraag me dan toch af, als alle topruiters zou geweldig met hun paarden omgaan, waarom er toch van die verschrikkelijke filmpjes van topruiters op bv you tube staan, waar ze helemaal niet zo lief met hun paard om gaan.

ik vind dit echt absurd, en dat ie het an publiek doet, brrr dan krijg ik nu al de rillingen als ik bedenk hoe die thuis dan wel niet met het paard omgaat. het paard reageert niet eens op de zweep, hij is er waarschijnlijk al immuum voor. en ookal zijn er ergere vormen van mishandeling te noemen, ik vind het goed dat ze dit soort 'kleine' gevallen ookal hard aanpakken. je meot bij de kleine dingen beginnen om het grote voor te kunnen zijn.

Deejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 14:13

Nogmaaals echt niet normaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 14:18

Echt niet normaal dit.. Hij lijkt trouwens ook behoorlijk slecht aan te rijden. Maar dit kan ook erg vertekenen op het filmpje.

Als ik dit bij mijn paard zou doen. Zou hij alsnog niet springen. Alleen zo verschrikkelijk gemeen gaan bokken dat niemand er meer op blijft zitten..

Jaimylover13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:34

jeej arm beesje,, stom mens je slaat zo'n paard toch niet zó hard,,

ik zou het hem wel is heel graag laten voelen!!

chllover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 16:37

echt heel zielig!!

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 19:36

Belachelijk zeg!
Mijn paard krijgt ook wel eens een tikje als hij iets doet wat niet mag.
Maar hij ramt er wel heel erg op los, te hard en veel te vaak!
Arm beestje :(:)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 19:42

Diskwalificeren en te voetstelling voor onbepaalde tijd. Onvoorstelbaar dat een ruiter die op zo'n niveau rijdt niet de vaardigheid heeft om zo'n situatie op een andere manier op te lossen. En dat nog wel en plein publique... alsof het algemeen geaccepteerd is om er zo op los te meppen. :n

Randie, als wat jij zegt waar is, heeft de springsport wat mij betreft geen bestaansrecht. :)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:50

Citaat:

maar dan vraag ik me af, waarom er toch vaak van die filmpjes/nieuwsverhalen naar buiten komen waarin duidelijk te zien is dat de topruiters op een niet diervriendelijke manier hun paard trainen.
niet dat dit niet gebeurt op gewone manege's en pensionstallen, maar ik denk niet dat iedere topsporten altijd zo vriendelijk met z'n paard om gaat..

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:54

Niet altijd, maar vergeet niet dat een topcombinatie afhankelijk is van slechts een goede ruiter. Niet iedereen zal ooit op een (ex)toppaard hebben gezeten, gereden, laat staan in dit geval gesprongen. Deze dieren hebben zo'n apart karakter, deze paarden hebben denk ik wel dezelfde passie voor het zwaarste werk dan de ruiter die erop zit. Misschien dat ze zelfs wel niet helemaal sporen op een bepaald niveau.

De echte misstanden vind je vaker bij de ruiters die het allemaal net-niet hebben. Net niet de jusite instelling voor de topsport, net niet de juiste paarden, net niet genoeg geld, enz. En dat veroorzaakt vaak de frustratie die je in dit filmpje terug ziet. Ga maar eens bij 'normale' springwedstrijden kijken op de losrijring.. :n Voor de mensen die hier graag 'iets' aan willen doen is dit de place to be.....