Drie paarden dood op de dag voor de Grand National

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Uggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:50

Springert schreef:
kyrkelover schreef:
Er komen ook heel veeel jockey's om hoor hoef je niet bang voor te zijn.

Lang niet genoeg!!

Precies, die onschuldige paarden sterven, maar het zouden de jockeys moeten zijn, dan stoppen ze misschien met deze mishandeling van de paarden! Ik zou dat mijn paarden nooit aandoen, ik heb altijd het beste met ze voor

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 00:55

kyrkelover schreef:
Springert schreef:

Klopt...Alleen overleven die het parcours gewoon. Hoe vaak heb jij een springpaard dood de ring zien verlaten?
Bij de Grand Nationaal is het normaal dat er ieder jaar weer een paar paarden sterven tijdens het evenement.
Paarden zijn gewoon afvalproducten hier, en het gaat maar om 1 ding....geld!

Dood in de ring niet wel met ernstige blessures waardoor ze daarna nog afgemaakt moeten worden.
Ik vindt de grand national ook niks op de manier zoals het nu gaat maar je moet wel goed nadenken wat je zegt.

Ik weet precies wat ik zeg. Mijn dierenarts is ook dierenarts op de renbaan, en zelfs hij zegt dat het aantal zware peesblessures bij renpaarden gewoon niet te tellen is. En bij springpaarden is het zeer, zeer zeldzaam dat ze een blessure oplopen die ze het leven kost.
Dus de vergelijking gaat compleet mank.

Apple

Re: Drie paarden dood tijdens Britse Grand National renwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:32

De titel klopt niet. Deze paarden zijn niet overleden tijdens de Grand National, maar tijdens een andere race. Wel op Aintree en wel tijdens de festival week, maar niet in de Grand National.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:40

Love_Uggs schreef:
manishdra schreef:
Wat me dan opvalt is dat er paarden meedoen niet nog nooit over dergelijke hindernissen heen gesprongen zijn... dat zou toch niet mogen en is vragen om ongelukken!!!

Natuurlijk gaan ze dit niet trainen, de kans dat het tijdens de training mis gaat is heeel groot :S echt verschrikkelijk, maar je moet niet alleen maar naar de organisatie kijken, de ruiters zijn zelf ook vreselijk fout bezig, dat zij het durven om hun paarden op dat soort wedstrijden te rijden, je zal wel veel geld kunnen verdienen en naar de paarden wordt niet gekeken!
Echt een schande, als wij op concours gaan staat het welzijn van het paard voorop!(springamazone) (zoals bij velen van jullie wel het geval zal zijn)
Bah om ziek van te worden!

Dit trainen ze wel. Een renstal heeft ook enkele steeple chase hindernissen staan zodat ze leren de steeples te springen.

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:49

Ik vind t te gek voor woorden!!!!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:50

Deze paarden worden extreem goed getraind!!
Waarschijnlijk véél beter dan jullie allemaal bij elkaar jullie eigen paarden trainen.
En over dat het alleen om geld gaat. Geloof me om paarden op dit niveau te laten lopen kost het waarschijnlijk meer dan het opbrengt.
Geloof me deze trainers en jockeys zijn gek op hun paarden en het verdriet als er iets gebeurd is echt heel groot.
Daarnaast worden deze paarden absoluut niet gedwongen. Bij de start zaterdag was er ook 1 paard dat niet wilde (King Artur's Castle geloof ik) en dat paard heeft ook geen klappen of enige dwang gehad en is gewoon teruggetrokken.

En ik vind het wél een mooie race!
Laatst bijgewerkt door _lautje_ op 12-04-10 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:55

Ik vind het ook mooi om te zien, daar niet van, maar er zouden minder ongelukken moeten gebeuren. Maar de vraag is hoe. En het loopt niet altijd slecht af met die paarden. Ik heb een paar filmpjes bekeken (uit 2002) en daar zag je het grootste deel van de gevallen paarden opstaan en doorrennen, doorspringen. En die zagen er niet kreupel uit en galopeerden het hele parcours door.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:58

De Grand National is al erg aangepast. Hindernissen zijn lager gemaakt en veiliger.

Punt met horden en steeples is dat er heel veel paarden in het veld zijn en elkaar dus ook in de weg kunnen rijden. Komt regelmatig voor dat een paard zonder ruiter plots haaks afslaat en zo wat andere deelnemers voor de voeten loopt.

Elk dood paard is er eentje teveel, dat is zeker.

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:06

Daar geef ik je wel gelijk in ... Dat zou een idee zijn, minder deelnemers in een koers. Ik vond het er inderdaad behoorlijk druk uitzien ja, maar juist omdat er zoveel paarden in een koers kunnen lopen is er zoveel prijzengeld. als er maar, ik zeg maar wat, 15 paarden in een koers mogen lopen, dan is er maar 15 x het inschrijfgeld binnengekomen. Dan heb je ook nog de gokkers, maar alsnog verdienen ze er dan wel wat minder aan denk ik.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:19

Er wordt voornamelijk verdient op het gokken en niet zozeer op het inschrijfgeld.

Even vanuit een ander perspectief: er zijn zo ongeveer 7 races per dag. Aintree festival is 3 dagen dus 21 races. Zeg een gemiddelde van 15 paarden per race: 315 deelnemende paarden.

4 paarden overleden: dat is iets meer dan 1 procent op deze meeting in Aintree. Nog steeds teveel, maar dit zet het iets meer in perspectief.

Elk weekend zijn er races over horden en steeples. De hoeveelheid paarden die daar aan mee doet is echt enorm.

Love_Uggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:50

peanutbutter schreef:
Deze paarden worden extreem goed getraind!!
Waarschijnlijk véél beter dan jullie allemaal bij elkaar jullie eigen paarden trainen.
En over dat het alleen om geld gaat. Geloof me om paarden op dit niveau te laten lopen kost het waarschijnlijk meer dan het opbrengt.
Geloof me deze trainers en jockeys zijn gek op hun paarden en het verdriet als er iets gebeurd is echt heel groot.
Daarnaast worden deze paarden absoluut niet gedwongen. Bij de start zaterdag was er ook 1 paard dat niet wilde (King Artur's Castle geloof ik) en dat paard heeft ook geen klappen of enige dwang gehad en is gewoon teruggetrokken.

En ik vind het wél een mooie race!

Maar dan nog, ik kan me niet voorstellen dat als je van je paard houdt je aan deze gevaarlijke races, waarvan je van te voren weet dat er veel mis kan gaan, mee gaat doen! En als het zoveel geld kost om die paarden zo goed te trainen, zou ik HELEMAAL dat risico niet willen lopen dat het "dure paard" na 1 race al met een gebroken nek/rug/been of wat dan ook, daar op de baan ligt te creperen. Dat is 1, zonde van het paard, 2, de tijd die je erin gestopt hebt en ja op plek 3, het geld wat het allemaal gekost heeft. Ben je alles in 1 klap kwijt..
En ik train mijn paarden elke dag zeer serieus dus je moet niet zeggen dat wij onze paarden niet goed trainen. ;)
Ik heb de race van zaterdag ook gezien en ook gezien dat die schimmel niet wilde vertrekken, nou.. ik zou hetzelfde gedaan hebben!!

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:03

Ja maar voor hetzelfde geld ga je naar buiten met je paard, gaat je paard ervandoor, valt en breekt zijn been. Bedenk dus dat iedere keer dat jij wat met je paard doet, het nooit voor de volle 100 % veilig kan zijn. Zelfs bij een rustig wandelingetje kunnen er zoveel dingen fout gaan. En kom op, je ziet in de koers toch ook heel veel paarden er GOED vanaf komen? Alleen daar wordt niet vaak wat over verteld, ze laten ook vooral foto's zien van paarden die verongelukt zijn etcetera.
Zelfs als je er naar zoekt vind je bijna alleen maar ellendige plaatjes...
http://www.grandnational.org.uk/Grand%2 ... Fences.jpg
http://grandnationalevent.files.wordpre ... 239814.jpg
http://www.crunchvictims.com/wp-content ... tional.jpg

genoeg plaatjes waarop het wel goed gaat? want zodra je een beetje goed gaat zoeken vind je er genoeg ...

Love_Uggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:11

nadias schreef:
Ja maar voor hetzelfde geld ga je naar buiten met je paard, gaat je paard ervandoor, valt en breekt zijn been. Bedenk dus dat iedere keer dat jij wat met je paard doet, het nooit voor de volle 100 % veilig kan zijn. Zelfs bij een rustig wandelingetje kunnen er zoveel dingen fout gaan. En kom op, je ziet in de koers toch ook heel veel paarden er GOED vanaf komen? Alleen daar wordt niet vaak wat over verteld, ze laten ook vooral foto's zien van paarden die verongelukt zijn etcetera.
Zelfs als je er naar zoekt vind je bijna alleen maar ellendige plaatjes...
http://www.grandnational.org.uk/Grand%2 ... Fences.jpg
http://grandnationalevent.files.wordpre ... 239814.jpg
http://www.crunchvictims.com/wp-content ... tional.jpg

genoeg plaatjes waarop het wel goed gaat? want zodra je een beetje goed gaat zoeken vind je er genoeg ...

Op het eerste plaatje gaat die schimmel ieder moment vallen en die man met dat gele shirt blijft denk ik ook niet overeind, plaatje 2 gaat die 3e echt wel over de kop en op het 3e plaatje zie je maar 5 van de 40 deelnemers..
Je hebt gelijk dat je nooit 100 % velig bent, maar ik weet zeker dat als ik ga vergelijken hoeveel ongelukken met dodelijk afloop of ernstige blessures er gebeuren tijdens een race of een rustig wandelingetje, dat je dan zelf de uitslag wel weet ;)
Ja en er komen er zeker wel wat goed vanaf, maar het is toch waanzin dat je bij iedere sprong die die paarden maken je naar je hart grijpt en hoopt dat ze er goed overheen komen?! Ik zou dat echt nooit op mijn geweten willen hebben dat ik met zo'n paard aan het vallen kom, en dat het onschuldige paard, wat alles voor zijn ruiter doet, neersmakt op de grond, zelfs al heeft het dier niets, ik vind het verschrikkelijk.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:27

Love_Uggs schreef:

Maar dan nog, ik kan me niet voorstellen dat als je van je paard houdt je aan deze gevaarlijke races, waarvan je van te voren weet dat er veel mis kan gaan, mee gaat doen! En als het zoveel geld kost om die paarden zo goed te trainen, zou ik HELEMAAL dat risico niet willen lopen dat het "dure paard" na 1 race al met een gebroken nek/rug/been of wat dan ook, daar op de baan ligt te creperen. Dat is 1, zonde van het paard, 2, de tijd die je erin gestopt hebt en ja op plek 3, het geld wat het allemaal gekost heeft. Ben je alles in 1 klap kwijt..
En ik train mijn paarden elke dag zeer serieus dus je moet niet zeggen dat wij onze paarden niet goed trainen. ;)
Ik heb de race van zaterdag ook gezien en ook gezien dat die schimmel niet wilde vertrekken, nou.. ik zou hetzelfde gedaan hebben!![/quote]

Tsja ik rijd ook eventing en weet ook dat daar risico's aan verbonden zitten. Toch doen ik en mijn paard het met veel plezier.
Deze wedstrijd is zo groot dat dit iets is waar paarden 10 jaar naar toe worden gewerkt. Dit zijn de Olympische spelen van de steeple.

Love_Uggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:28

Eventing is ook lang niet zo gevaarlijk dan dit maar goed dat terzijde. Maar ik kan me gewoon nog steets niet voorstellen dat je als jockey en eigenaar zoveel op het spel wilt zetten om te winnen?!

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:32

Ik heb die val idd gezien en dacht nog SH*T ze staan niet op erg naar gezicht. Wens de eigenaren, trainers en verzorgers sterkte.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:06

Apple schreef:
Dit trainen ze wel. Een renstal heeft ook enkele steeple chase hindernissen staan zodat ze leren de steeples te springen.

Er wordt wel steeples gesprongen, maar dat is zoals eerder aangegeven, bijna M niveau met Z niveau vergelijken. De grand national hindernissen zijn bijna niet na te bootsen, in ieder geval niet in die hoeveelheid en daarom zijn niet alle paarden getraind op dit niveau.

Love_Uggs schreef:
Eventing is ook lang niet zo gevaarlijk dan dit maar goed dat terzijde. Maar ik kan me gewoon nog steets niet voorstellen dat je als jockey en eigenaar zoveel op het spel wilt zetten om te winnen?!

Het gaat ze dus ook niet om het geld :)*

Love_Uggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:43

labyrinth schreef:
Apple schreef:

Er wordt wel steeples gesprongen, maar dat is zoals eerder aangegeven, bijna M niveau met Z niveau vergelijken. De grand national hindernissen zijn bijna niet na te bootsen, in ieder geval niet in die hoeveelheid en daarom zijn niet alle paarden getraind op dit niveau.

Love_Uggs schreef:

Het gaat ze dus ook niet om het geld :)*

? ik snap het niet? Ze laten die paarden over supergevaarlijke en met hoge snelheid hindernissen springen, sommige levens eindigen hier met verschrikkelijke afloop, en dan denk je niet dat het om het geld gaat? Als ze niet zulke hoge prijzen zouden weggeven zou meer dan de helft niet mee doen. Dus waar gaat het om?

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:06

Love_Uggs schreef:
? ik snap het niet? Ze laten die paarden over supergevaarlijke en met hoge snelheid hindernissen springen, sommige levens eindigen hier met verschrikkelijke afloop, en dan denk je niet dat het om het geld gaat? Als ze niet zulke hoge prijzen zouden weggeven zou meer dan de helft niet mee doen. Dus waar gaat het om?

Like it or not, het gaat om de wedstrijd, het is dé wedstrijd voor hun, de roem, het mee mogen doen met je paard, het mee mogen doen als jockey. Het geld dat ze ermee verdienen als ze winnen is sure welcome, maar de hoofdzaak is het meedoen, en de roem die je krijgt als winnaar.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:07

Het hebben van een renpaard is uit liefhebberij en hobby. Daarnaast is het in Engeland een hele respectabele manier om je geld te spenderen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:17

Nee om er geld mee te verdienen moet je hier niet aan mee doen.
Het heet niet voor niks de sport of kings.
Dit heeft meerdere betekenissen maar ook vooral omdat het vooral rijkelui zijn die hieraan deelnemen.
Tegenwoordig wat minder maar vroeger zeker.
En dan heb ik het over de eigenaren.
Als je zelf 50 paarden hebben zullen misschien als je veel geluk hebt 2 het ECHT goed doen en die moeten dus wel het hele zaakje in stand houden dus ook voor die andere 48 te kunnen bekostigen.

gootje12

Re: Drie paarden dood op de dag voor de Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:30

Zo ik ben d`r weer even bij.

@Love_uggs: Ik las dat ik me moest schamen ???
Waarom zou ik.Ik kom tenminste voor mijn mening uit en weet heel goed waarover ik praat.
Ik vraag mij sterk af ,of jij ooit een renpaard in je kleine leventje hebt gezien, dus waar praat je over ??!!
Nogmaals '' DE BESTE STUURLUI STAAN ALTIJD AAN WAL"".En hebben de grootste mond van allemaal.
En hier wou ik het bij laten,dus niks meer over schamen of iets in die trand.!!!!!

Love_Uggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:30

gootje12 schreef:
Zo ik ben d`r weer even bij.

@Love_uggs: Ik las dat ik me moest schamen ???
Waarom zou ik.Ik kom tenminste voor mijn mening uit en weet heel goed waarover ik praat.
Ik vraag mij sterk af ,of jij ooit een renpaard in je kleine leventje hebt gezien, dus waar praat je over ??!!
Nogmaals '' DE BESTE STUURLUI STAAN ALTIJD AAN WAL"".En hebben de grootste mond van allemaal.
En hier wou ik het bij laten,dus niks meer over schamen of iets in die trand.!!!!!

je moet vinden wat je zelf wilt, en ik kom ook voor mijn eigen mening uit, maar ik vind het geen porum dat je zegt dat het een geweldige race is terwijl er paarden bij dood komen!? Ik snap dat niet, heus ik snap dat het misschien gaaf is mee te doen aan zo'n race, maar ik snap niet dat mensen zo'n groot risico willen lopen en wel het risico dat ze hun paard zien blesseren of zien dood gaan.
En wat heeft het er mee te maken of ik ooit een renpaard heb gezien? Heus dat ik ook wel weet dat sportpaarden goed verzorgt worden, maar het gaat erom wat er in de ring afspeelt. En ik wil ook absoluut niet zeggen dat ik het beter zou kunnen, maar nogmaals ik snap niet dat je zo'n grote prijs durft in te zetten voor deze race.

Love_Uggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:32

labyrinth schreef:
Love_Uggs schreef:

Like it or not, het gaat om de wedstrijd, het is dé wedstrijd voor hun, de roem, het mee mogen doen met je paard, het mee mogen doen als jockey. Het geld dat ze ermee verdienen als ze winnen is sure welcome, maar de hoofdzaak is het meedoen, en de roem die je krijgt als winnaar.

Maar dan nog snap ik niet dat jockeys en eigenaren zo'n hoge prijs durven in te zetten voor hun eigen "roem"

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 05:38

Morris schreef:
Bleh, hier draai m'n maag van om.
Ik ben niet tegen dit soort races, maar er moet gekeken worden naar de veiligheid van de hindernissen, ruiter en paard. En er moet ook zeker gekeken worden naar de ervaring/training die de deelnemende paarden (en ruiters) hebben.

edit: ook in de eventing, zijn veel zaken verbeterd de laatste jaren, wat heeft gezorgd voor minder dodelijke ongelukken. Helaas kun je natuurlijk niet alles voor komen.

ruiters zijn ervaren jockeys..niet iedereen kan zomaar deelnemen..dus daar hoeft niet naar gekeken te worden :S