Stichting doet aangifte tegen Staatsbosbeheer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:55

_sparta_ schreef:
Anya schreef:
je kunt zo'n burgerinitiatief starten. Het wordt woensdag in een spoeddebat besproken. Een hele bak handtekeningen kan zeker helpen.

Hoe moet dat? Of is dat al ergerns online?
Ik teken maar wat graag om dit te voorkomen. Zoals ze op de veluwe wel doen, daar den ze ook niet het smoesje af het kan niet.

Ik teken ook, desnoods ga ik persoonlijk naar het binnenhof om een petitie te overhandigen.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:56

easygoing schreef:
wouterpaard schreef:
nou start een giro nr op en zamel geld in :Y)

En wat wil je bereiken met geld?

Misschien voor balen kuil/hooi oid ?
Laatst bijgewerkt door parouscha op 11-03-10 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:57

In het filmpje werd gezegd dat een dier circa 90 dagen een lijdensweg heeft voor hij de hongersdood sterft. Dus das ongeveer van 1 januari tot nu. En bij herkauwers zou het nog vele malen pijnlijker zijn. Lekker heel, diervriendelijk ook.

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:57

@ karl66

je blijft hameren over 'natuur' je moet idd maar even de uitzending bekijken en dan eens goed luisteren wat hoogleraren, deskundigen en getuigen (dwz mensen die er zeer regelmatig komen en met eigen ogen zien wat er gebeurt) erover zeggen!
Dit is gèèn natuurlijke situatie, de dieren zijn op een te klein en kunstmatig stuk grond opgesloten met te weinig en niet gevarieerde vegetatie om in leven te kunnen blijven!
Dit is pure dierenmishandeling en heeft niets met 'natuur' te maken!!!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:58

WillemYntJee schreef:
Goh was ik toch niet helemaal achterlijk met mn verhaal over ovulatie ;)
Zoals al door iemand aangehaald werd, sterft in het wild maar 20%!!! door roofdieren en de overige 80% aan een hongerdood. Het protecol om over te gaan op afschieten is door het ICMO opgesteld en hierdoor hoeven de dieren juist niet te lang honger te lijden.

Ik heb de film overigens niet gezien, misschien morgen op uitzending gemist :)

Nee dat zeg ik niet Nickyu, waar lees je dat? Ik zeg alleen, net zoals in de brief ook wordt aangehaald, dat de cyclus op rust gaat doordat de merrie 'weet' dat het niet mogelijk is om zelf te overleven en een veulen te baren in de lente daarna. Ik ben er afgelopen oktober geweest en je wilt niet weten hoe vet die beesten waren, omdat ze gewend zijn om genoeg te eten om de winter door te komen.
Zoals ik al zei protecol + foto's van de beesten in oktober zijn verkrijgbaar bij mij.

nou leg mij het dan maar eens heel goed uit wat je dan wel zegt
daar de merries IN DE WINTER als ze dus honger lijden REEDS ZWANGER ZIJN
stel in augustis zijn ze weer een beetje bijgetrokken en voila weer hengstig weer zwanger
in de winter dus ook veulen 11 mnd na dekking ..

vertel mij nu eens wanneer wat op rust gaat ?

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:01

Heeft iedereen wel door dat die 190 paarden (praat nu alleen even over de paarden, maar zelfde principe geldt voor de andere grote grazers) die dood gegaan zijn hetzelfde aantal is als vorig jaar. Het sterfte cijfer is zelfs al een paar jaar constant. Misschien heeft iemand het al door gehad. Maar volgens mij duidt dit echt op een evenwicht hoor...

Nog even over de cyclus van een paard in de winter: zoals ook in de brief van SBB staat, eten paarden in de winter alleen om hun darmstelsel op gang te houden. Het vet dat ze opbouwen in de zomer/najaar, daar leven ze van gedurende de winter.

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:05

Nou ja zo vet zullen ze niet zijn ;(
En vind jij het dan ook ok zoals ze sterven??

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:05

Nickyu, het gaat alleen bij de merrie's die te zwak zijn om een veulen te baren in de lente op rust, lijkt me niet moeilijk te snappen toch?

JE, ik heb t inderdaad ook al aangehaald maargoed iedereen blijft alleen maar keihard roepen dat t zo zielig is :)

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:07

JewEmm schreef:
Heeft iedereen wel door dat die 190 paarden (praat nu alleen even over de paarden, maar zelfde principe geldt voor de andere grote grazers) die dood gegaan zijn hetzelfde aantal is als vorig jaar. Het sterfte cijfer is zelfs al een paar jaar constant. Misschien heeft iemand het al door gehad. Maar volgens mij duidt dit echt op een evenwicht hoor...

Nog even over de cyclus van een paard in de winter: zoals ook in de brief van SBB staat, eten paarden in de winter alleen om hun darmstelsel op gang te houden. Het vet dat ze opbouwen in de zomer/najaar, daar leven ze van gedurende de winter.

Tuurlijk is er een evenwicht bereikt alleen wel een heel fout evenwicht.
Dieren liggen daar dus al jaren lang te creperen in de winter. Heb je wel gekeken naar dat filmpje?
Hoe dat arme hert nog probeert weg te komen en vervolgens in een heel simpel ondiep watertje verdrinkt omdat het simpel weg geen kracht meer heeft om te vechten en op te staan!!!!
Als SBB hun werk goed hadden gedaan dan was dit dier al veel eerder afgeschoten namelijk VOORDAT HET BEGON TE CREPEREN.

Ohhhh ik begin nu toch wel heel erg pissig te worden.

En wat betreft de cyclus, een paard eet in de winter om zijn darmen op gang te houden.
Dan zullen er in de winter toch heel wat paarden zijn daar die creperen van koliek en vervolgens een zeer pijnlijke dood sterven. Want er staat daar geen eten in de winter.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:08

WillemYntJee schreef:
Nickyu, het gaat alleen bij de merrie's die te zwak zijn om een veulen te baren in de lente op rust, lijkt me niet moeilijk te snappen toch?

JE, ik heb t inderdaad ook al aangehaald maargoed iedereen blijft alleen maar keihard roepen dat t zo zielig is :)

Misschien moet je je oogkleppen af doen, wedden dat er dan een hele wereld voor je open gaat ;)

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:08

easygoing schreef:
Vond het trouwens hartverscheurende beelden, vreselijk heb met een dikke keel zitten kijken. En wat werd ik kwaad door de man die het allemaal zo goed verzonnen had, tjee wat is die blind zeg.
Struisvogelpolitiek weer. Oke ze hebben het geprobeerd maar het lukt niet dus over en sluiten met het experiment. Overgaan op een ander diervriendelijk systeem dus.

En hij zag er ook weldoorvoedt uit, en genoeg wintervacht op zijn kin.

Die beesten leven in het 'semi' wild en zullen dus ook 'semi' bijgevoerd moeten worden om het experiment te laten slagen. Het overschot uitvangen, [verkopen of slachten] om het aantal op peil te houden.
Als je bedenkt hoe lang er dit jaar sneeuw gelegen heeft en hoe weinig onder die sneeuw te vinden was/is, is het je reinste dierenmishandeling en heeft het totaal niks te maken met het creeren van een natuurlijke situatie!

En dan wel allemaal hekjes plaatsen voor de padden en ze in een emmertje naar de overkant brengen, zodat ik als 'natuurlijke' vijand met mijn auto er niet meer voor kan zorgen om de populatie in stand te houden!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:10

palo2 schreef:
easygoing schreef:
Vond het trouwens hartverscheurende beelden, vreselijk heb met een dikke keel zitten kijken. En wat werd ik kwaad door de man die het allemaal zo goed verzonnen had, tjee wat is die blind zeg.
Struisvogelpolitiek weer. Oke ze hebben het geprobeerd maar het lukt niet dus over en sluiten met het experiment. Overgaan op een ander diervriendelijk systeem dus.

En hij zag er ook weldoorvoedt uit, en genoeg wintervacht op zijn kin.

Die beesten leven in het 'semi' wild en zullen dus ook 'semi' bijgevoerd moeten worden om het experiment te laten slagen. Het overschot uitvangen, [verkopen of slachten] om het aantal op peil te houden.
Als je bedenkt hoe lang er dit jaar sneeuw gelegen heeft en hoe weinig onder die sneeuw te vinden was/is, is het je reinste dierenmishandeling en heeft het totaal niks te maken met het creeren van een natuurlijke situatie!

En dan wel allemaal hekjes plaatsen voor de padden en ze in een emmertje naar de overkant brengen, zodat ik als 'natuurlijke' vijand met mijn auto er niet meer voor kan zorgen om de populatie in stand te houden!

Ja idd die man kan wel 3 winters door zonder eten als hij zich aan zijn eigen beleid zou houden.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:10

easygoing schreef:
WillemYntJee schreef:

Misschien moet je je oogkleppen af doen, wedden dat er dan een hele wereld voor je open gaat ;)

*proest* sorry hoor maar dat je t niet met me eens bent vind ik prima, maar dit slaat werkelijk nergens op.
als je t werkelijk zo zielig enz. vindt, DOE er dan zelf wat aan. Ga op t binnehof staan of weet ik veel wat, maar alleen maar hard roepen op een forum heeft echt geen enkel nut. Wie moet z'n oogkleppen nu af doen?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:12

WillemYntJee schreef:
easygoing schreef:

*proest* sorry hoor maar dat je t niet met me eens bent vind ik prima, maar dit slaat werkelijk nergens op.
als je t werkelijk zo zielig enz. vindt, DOE er dan zelf wat aan. Ga op t binnehof staan of weet ik veel wat, maar alleen maar hard roepen op een forum heeft echt geen enkel nut. Wie moet z'n oogkleppen nu af doen?[/quote]

Nou als je goed gelezen hebt dan had je gezien dat ik die voorzet idd al gegeven heb.

WillemYntJee

Re: Stichting doet aangifte tegen Staatsbosbeheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:12

Mooi zo, maar wat is dan de reden om mij zo aan te vallen!?
Dat heeft namelijk al helemaaaaal geen zin :D

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:13

Overigens zit ik me nu te bedenken dat als die dieren wettelijk van niemand zijn dan is het dus ook niet strafbaar (verboden) om ze particulier bij te voeren, toch?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:15

WillemYntJee schreef:
Mooi zo, maar wat is dan de reden om mij zo aan te vallen!?
Dat heeft namelijk al helemaaaaal geen zin :D

Joh ik ben helemaal klaar met jou. Wat een tunnelvisie.
Als je het zelf niet snapt waarom ik hier nu boos geworden ben dan is er echt iets goed mis.

Begrijp werkelijk niet dat je glashard kan verkondigen dat het allemaal wel oke is na de beelden die vele van ons zojuist gezien hebben.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:16

Ik was erbij toen de foto's op pagina 1 gemaakt werden. Dit was midden in de zomer. Deze merrie is inmiddels overleden. Deze paardjes staan er al jaren beroerd bij, telkens wordt er een nieuw paardje bij gezet als er eentje overlijd. De merrie op de foto was dus zo ontzettend dun, toch werd ze telkens weer gedekt door de hengst (die er overigens als enige wel goed uitzag). Alle hoeven van deze pony's zijn meer dan beroerd. Ze hebben niks te eten, er staat alleen onkruid, heel veel bosjes en lage bomen. Eigenlijk helemaal geen gras meer. Voor wie z'n lol houden we deze paarden dan in het wild vraag ik me af? %)

Afbeelding

edit; ben er al een tijd niet geweest.Ik zal binnenkort eens kijken hoeveel pony's deze strenge winter overleefd hebben! :n

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:22

Is de uitzending ergens terug te zien?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:23

easygoing schreef:
Overigens zit ik me nu te bedenken dat als die dieren wettelijk van niemand zijn dan is het dus ook niet strafbaar (verboden) om ze particulier bij te voeren, toch?

Het zijn wettelijk gezien geen GEHOUDEN dieren, dat betekent niet dat ze niet van iemand zijn maar dat ze niet als bijv. de koeien van de boer worden gezien. Omdat het gehele gebied waarin ze staan groter is dan 6000 hectare, worden ze volgens de wet gezien als wild.

Dat jij mij aanvalt omdat ik een andere mening heb verklaart eerder jouw tunnelvisie dan de mijne.
Discussieren houdt ook in dat je de mening van een ander respecteert ;)

Nogmaals ik heb t filmpje niet gezien.
Mootjah vast wel op uitzending gemist, vanavond of morgenochtend.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:23

Ik denk die vanavond laat nog wel een keer uitgezonden zal worden. anders even op internet zoeken.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:26

Hij is op uitzending gemist al te zien, alleen geeft heel uitzending gemist bij mij een error :(

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:29

WillemYntJee schreef:
easygoing schreef:

Het zijn wettelijk gezien geen GEHOUDEN dieren, dat betekent niet dat ze niet van iemand zijn maar dat ze niet als bijv. de koeien van de boer worden gezien. Omdat het gehele gebied waarin ze staan groter is dan 6000 hectare, worden ze volgens de wet gezien als wild.

Dat jij mij aanvalt omdat ik een andere mening heb verklaart eerder jouw tunnelvisie dan de mijne.
Discussieren houdt ook in dat je de mening van een ander respecteert ;)

Nogmaals ik heb t filmpje niet gezien.
Mootjah vast wel op uitzending gemist, vanavond of morgenochtend.

Wild is dus vrij en van niemand!!!

Een andere mening is niet erg maar ik kan wel vreselijk kwaad worden als je geen enkel negatief feit in wil zien en het maar blijft verdedigen.

Kijk ik vind het opzich prachtig dat SBB deze dieren hier laat lopen en ze een fantastisch gebied aanbied maar, ja daar komt de maar, ze behoren de dieren dan wel naar behoefte van de dieren te voorzien van eerste levensbehoefte in tijden van nood.
Dat is dus water en voedsel en als het nodig is een verlossend schot (maar wel op tijd).

Geef mij nou eens antwoord op de vraag waarom ze de populatie kosten wat het kost op deze manier in toom willen houden?
Waarom nou niet gewoon jaarlijks het overschot er uit vissen en verkopen of slachten?
Waarom moeten die dieren nou zo lijden?
Waarom?
Waarom?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:36

Wild tussen aanhalingstekens, ze zijn van SBB.
Ik probeer je/jullie alleen maar om t ook is van de andere kant te laten bekijken, iedereen roept maar meteen oh wat zielig enz. Maar ga je is echt verdiepen in het gebied en alles wat erbij hoort, dan kom je er achter dat t heel wat complexer is dan dat de gemiddelde nederlander begrijpt.
En je kan je wel boos maken, maar waarom zou je? Ik ga er echt niet anders over denken hoor.

Ze willen de populatie op deze manier in toom houden omdat dat hun beleid is, wat door het ICMO is vast gesteld als een goede manier (hebben ze dus niet zelf bedacht). De populatie is al een aantal jaar/jaren (weet niet precies hoeveel) in evenwicht, dus blijkbaar gaat er toch iets goed!
De dieren lijden minder dan je denkt, denk je dat t voor die boswachters leuk is om zo'n beestje te moeten afschieten? Die willen de dieren ook het lijden besparen, maar ze moeten zich houden aan die regels van het ICMO.

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:38

Een schande voor ons land: deze groene maffia!