_shana_ schreef:Houdt men in deze ook rekening met natuurlijke selectie? Ben van mening dat de dieren uitgezet zijn, en hun nakomelingen wel degelijk wild zijn.
In feite komt het erop neer dat meer dieren overleefd hebben dan geraamd, en bijvoederen zou de zwakkeren in de populatie meer overlevingskansen hebben geboden, in de natuur is dat echter niet het geval...
En het feit dat er een hek omheen staat, betekend dat soms dat de natuur zijn gang niet mag en kan gaan?
Moet de mens altijd ingrijpen? Kijk een willekeurige documentaire over de natuur, daar word ook in gejaagd, gedood, en gegeten...
De zieke en zwakkeren in een groep, alsmede de jonge dieren zullen vaker het slachtoffer zijn.
Daar de dieren in "onze" natuurgebieden geen natuurlijke vijanden hebben, moet men ze dus bijvoeren, of niet, afschieten, of niet...
Ik zelf ben van mening dat als en populatie te groot wordt, de natuur zelf zorgt dat deze op peil blijft, aanbod van voedsel neemt af, waardoor er inderdaad dieren verhongeren...
Ethisch, of niet, vergeet niet dat er iedere dag mensen omkomen van de honger, worden ook niet afgeschoten...dat lijkt me meer een ethische kwestie...
De natuur is hard, meedogenloos zelfs, maar soms is menselijk ingrijpen de beste van de slechte overwegingen...
Dus: om de dieren niet te laten kreperen ben ik voor afschot, maar de natuur beschikt over een zelfherstellend vermogen, en regulatie behoort daartoe....
leuk ... maar dan mag je er op rekenen dat dit gebied in paar jaar tijd woesternij is geworden waar een enkele grote grazer zou overleven (lees 10?? ) land hersteld zich weer met geluk
met pech niet en sterven die laatsten ook
maar allee ,met geluk overleven er een paar en die kunnen zichdan weer voortplanten en voor overbevolking zorgen
die slopen het terrein weer en voila cirkeltje weer rond
prima die instelling maar dan moet je ook echt HELEMAAL niet ingrijpen en de dode dieren ook niet weghalen
etc etc gewon uit het gebied blijven , hadden ze er ook niks moeten plaatsen zoals grootvee , niks nada noppes er domweg
vanaf blijven en dan ook niet zeiken over teveel of te weinig van plantje x of boompje ij
punt is dat de gemiddelde nederlander vind dat er ruim voor die tijd ingegrepen behoort te worden
daarbij wil sbb daar graag diertjes zien ..
betekend dat als ze daar een ideaal beeldje natuurlijke dierentuin willen tonen
dus moeten reguleren