Eerste Barockpinto hengstenkeuring verloopt naar wens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:42

stef schreef:
probleem waar t KWPN nu wel redelijk tegenaan loopt met alle Gribjes, Jazzjes en krackjes.... Zoiets moet zeer zeker voorkomen zien te worden

100% mee eens, zonde hoor goede paarden, maar weinig keus zonder dit bloed.
en voeg Ferro er nog maar aan toe.
en dat is ook wat Arnold bedoeld met zijn verhalen, dit moet voorkomen worden.
bij het friese stamboek hebben ze ook al jaren dit probleem

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:55

Colorance schreef:
Met verbazing heb ik de reacties van enkele mensen gelezen op dit forum.

Hoe makkelijk is het om een andermans paard de grond in te stampen. Kijk ik dan op website van deze mensen dan word ik ook niet echt vrolijk en denk bij mezelf wat zouden deze mensen wel niet allemaal gepresteerd hebben in de fokkerij.

niets makkelijks aan , ik heb persoonlijk ook niet echt spannends gezegd, buiten het feit om dat ikd e dieren over het algemeen weinig aansprekend vind, buiten die van Nuka om,.

maar waar ik wel over viel is , waarom kiezen jullie/jij voor dit puntensysteem waarbij een dier met een benedenmaatse stap toch een gekeurde hengst kan worden?
waarom wil je dieren met slechte basispunten in de genenpool?

Colorance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:50

Sonja_vR

Die zin was niet direct tegen jouw bedoeld.
Tuurlijk mag je zeggen dat het jouw type paard niet is, dat het selectie systeem niet goed is, etc, etc
Heb ik helemaal geen probleem mee. Maar een paard afzeiken op een foto is heel laag onder de gordel. Ik nodig die mensen dan ook uit om een foto van hun paard op dit forum te zetten, dan zal ik die even ontleden positief en NEGATIEF!

Waarom wij voor dit puntensysteem gekozen hebben heb ik al een aantal keer uitgelegd, dus even paar pagina's terug beginnen te lezen. Beter de punten geven die het paard verdient dan het paard erin punten! En nogmaal een 5.5 is een voldoende! Ik wou dat ik vroeger altijd een 5.5 had gehaald.

Fokkers trots - Op de site staat dat alle hengsten van KWPN, KFPS, AES, NRPS, IHW geaccepteerd worden. Hengsten van andere buitenlandse stamboeken worden eerst bekeken door de fokcommissie of ze een bijdrage kunnen leveren aan ons fokdoel.

fokkerstrots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 09:21

Ok, duidelijk. Nog wat vraagjes:

Worden de BP gekeurde hengsten ook CEM en EVA getest?
Want het laatste wat ik als fokker zou willen is een van deze ziektes oplopen omdat een hengst zowel natuurlijk als KI dekt. Deze 'zekerheid' heb ik nl wel op een EU station.

Waarom geen rontgenrapporten?

Wanneer publiceren jullie waar de hengsten gestationeerd worden?

Op de site staat een video impressie vd veulenkeuringen, kunnen we die ook zien van de aangekeurde dekhengsten?

Klopt het dat er huiskeuringen worden gedaan? Of houden jullie de veulenkeuringen alleen in Drenthe? Ik kan me voorstellen dat niet iedere fokker uren wil reizen met merrie en veulen. (kortom komen er meer landelijke punten bij voldoende deelname?)

Colorance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:10

Fokkerstrots- Stamboek keurt de hengsten en CEM en EVA is een staak van PVV

Nu nog geen rontgen!

Op de site is een link/overzicht hengsten. Daar staat info .

Video HK komt ook nog.

Voor keuring elders in het land moeten er minimaal 5 paarden opgeven worden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 13:41

Sammie schreef:
Adil18 schreef:
Fokken is compenseren, toch?

Fokken is verbeteren. Een hengst met een 5 (bij wijze van) kruizen met een merrie die een 10 heeft levert echt geen 7,5 op :n

Fokken is toch wel echt compenserende punten vinden en daardoor verbeteren. wie dat durft met een dergelijke hengst...Moedig. Ikzelf niet. Toch blijf ik er bij dat je de zwakke punten van je merrie compenseert met een hengst die beter scoort op die gebieden, en daarmee is fokken verbeteren, zo bedoelde ik dat...

adit: Het zegt niet dat het succes gaat geven....Maar als ik een klein, klassiek gebouwd sportpaard zou hebben zou ik toch en groot en langgelijnde hengst er op pakken....

savath

Re: Eerste Barockpinto hengstenkeuring verloopt naar wens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:10

Mijn merrie zou nog goed in jullie fokbeleid kunnen.
Ik heb een homezygote zwart bonte merrie,zwaarder type met vol nrps papier.
We twijfelen of we onze Farid erop gaan zetten binnen twee jaar of we gaan voor een fries,wat altijd resulteerd in een zwart bint veulen.
Om die reden volg ik dit topic.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:09

Savath, je maakte me nieuwschierig, maar ik zie haar op je site (die overigens helaas verschrikkelijk traag is) niet terug?

Colorance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:02

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:15

Stef ik heb haar destijds gekocht van janderelaar hier op bokt,en naar een vriendin verkocht,ik heb haar daar een maand geleden terug gekocht door omstandigheden.

Vandaar dat ze nog niet op mijn site staat.
Ik zal de link zoeken van het topc waaruit ik haar kocht.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:19

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:50

Colorance schreef:
Fokkerstrots,

Ja dat is mogelijk om Friese goedgekeurde hengsten te gebruiken en de hengsten die jij aangaf zijn ook rastypische hengsten. Dat is juist de bedoeling. Alle ggk hengsten van een EU erkend stamboek worden door het BP geaccepteerd en de veulens worden in het veulenboek ingeschreven.

ECHA stamboek is EU erkend, AES overigens niet. Wij accepteren de hengsten die bij ECHA zijn ggk overigens NIET aangezien daar met 7 GGK hengsten met de afstammelingspapieren is gesoemeld.
In Denemarken werken ze onder ECHA maar dat is nu verleden tijd en daar zal het PINTO stamboek de BP gaan registreren. Daarom hebben we in Nederland een vereniging opgericht en eenheid in het type paard te krijgen. Ook beginnen we dit jaar met verplicht DNA van ALLE veulens en (eerste stamboek) zodat we een zo goed als waterdicht registratiesysteem hebben en dat is eigenlijk de belangrijkste taak van een stamboek

Karin1985, Wij willen dus de originele BONTE FRIES terug fokken en een Tinker, etc past niet bij in het fokdoel. We gebruiken de warmbloed voor de kwaliteit en kleur maar daarna terug naar Fries.

Ecudes - Nee uit een effen kleur krijg je nooit een homozygoot tobiano. Ik bedoel dat nu al - BP (75% Fries zwartbont) X BP (75% Fries zwartbont) met elkaar gekruist kunnen worden. Dan heb je 25% kans dat er een homozygoot tobiano paard geboren kan worden.

Meer vragen brand maar los?

Het AES is natuurlijk wel erkend Arnold. Het ES is dat niet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:58

Ik hoop dat het fokbeleid wel zo is dat er binnen een paar jaar zulke nakomelingen zullen zijn zoals bijv. Tietse maar dan bont. Alhoewel ik begrijp dat een stamboek in opbouw leden nodig heeft vraag ik me wel af of je de eisen niet beter wat strakker kunt maken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 01:37

Tja, wat voor type zou er nagestreefd moeten worden...Lastig, want wat wij tegenwoordig als "echt Fries" of "barok" zien, hoe zag dat er ruim 100 jaar geleden uit?

Ik heb een plaatje uit opa's boek, dat meer dan 100 jaar oud is, opgedoken.

Afbeelding

Niet zo'n harige supershowbink dus, maar wat functioneler van bouw, als je het mij vraagt. Meer een paard dat gefokt is om te werken. Ik moet eerlijkheidshalve erbij vermelden, dat rond 1880 de vraag naar harddravers zó groot werd, dat de Fries er bijna aan onderdoor ging, als ras... Ook de Fries werd richting harddraver en niet als "stepper" (met veel knieactie) zoals wij hem nu kennen gefokt.

Kruisingenfokken is zo oud als de weg naar Rome, en vermoedelijk nog ouder. Ik vond het gewoon leuk om even de afbeelding te laten zien.

fokkerstrots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:55

Nog even een vraagje aan Arnold (colorance):

Op jullie site staat dat James Bont Jr. homozygoot is voor agouti, dit kan echt ONMOGELIJK, er is nl. uit een Friese merrie een zwartbont veulen van hem geboren.
Zou hij echt homozygoot voor agouti (bruin) zijn, dan zou de kans op een fokzuivere Friese merrie zijn:

Offspring Color Probability

50.00% - Bay Tobiano
50.00% - Bay

Het wordt steeds gekker, vorig jaar was ie nog homozygoot tobiano, toen niet omdat er een eenkleurig (effen) veulen opdook, nu is hij getest homozygoot agouti terwijl er al zwartbont is geboren.

Heeft hij veranderlijk DNA ofzo? :+

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 15:05

Zoolgangster schreef:
Tja, wat voor type zou er nagestreefd moeten worden...Lastig, want wat wij tegenwoordig als "echt Fries" of "barok" zien, hoe zag dat er ruim 100 jaar geleden uit?

Ik heb een plaatje uit opa's boek, dat meer dan 100 jaar oud is, opgedoken.

http://img715.imageshack.us/img715/8152 ... rd1900.png

Niet zo'n harige supershowbink dus, maar wat functioneler van bouw, als je het mij vraagt. Meer een paard dat gefokt is om te werken. Ik moet eerlijkheidshalve erbij vermelden, dat rond 1880 de vraag naar harddravers zó groot werd, dat de Fries er bijna aan onderdoor ging, als ras... Ook de Fries werd richting harddraver en niet als "stepper" (met veel knieactie) zoals wij hem nu kennen gefokt.

Kruisingenfokken is zo oud als de weg naar Rome, en vermoedelijk nog ouder. Ik vond het gewoon leuk om even de afbeelding te laten zien.

Dat is wel interessant om te zien...Maar je hoeft niet eens zo ver terug te kijken in de tijd, dit voorbeeld bijv. zegt genoeg:

Afbeelding
Brandus 345

Afbeelding
Opa van Brandus, Hearke

Ik vind dit verschil al enorm...Hoe komt het trouwens dat de Fries van jouw foto zo weinig aan behang heeft...? Zo veel weet ik niet over de geschiedenis van de Fries...

Colorance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:27

Welke eisen zo jij strenger willen Jande...?

Volgens uitslag is hij aa, klopt dus niet homozygoot maar op Fries Zwart/ of Bont

Aes is in Nederland volgens onze informatie niet een EU erkend stamboek. ECHA in Duitsland (nog) wel.

fokkerstrots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:56

En het Barockpinto Stamboek? (= Europees erkend?) Er kan toch maar 1 Europees Bont stamboek zijn, heb ik begrepen.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:30

fokkerstrots schreef:

Op jullie site staat dat James Bont Jr. homozygoot is voor agouti, dit kan echt ONMOGELIJK, er is nl. uit een Friese merrie een zwartbont veulen van hem geboren.
Zou hij echt homozygoot voor agouti (bruin) zijn, dan zou de kans op een fokzuivere Friese merrie zijn:

50.00% - Bay Tobiano
50.00% - Bay

Het wordt steeds gekker, vorig jaar was ie nog homozygoot tobiano, toen niet omdat er een eenkleurig (effen) veulen opdook, nu is hij getest homozygoot agouti terwijl er al zwartbont is geboren.

James Bont Junior is homozygoot recessief op agouti getest: aa
aa: Zwart pigment is overal in de haar aanwezig. Alleen het recessieve allel is aanwezig. De basiskleur is zwart bij afwezigheid van andere kleurfactoren.
Was hij homozygoot dominant op agouti getest, AA, dan zou hij altijd de bruine kleur doorgeven.
Nu doet hij dat dus zelf nooit. Op een fries welke geen vosfactor draagt, geeft hij dus altijd zwart. Of zwartbont. :D

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:15

fokkerstrots schreef:

50.00% - Bay Tobiano
50.00% - Bay

Het is al uitgelegd door Coloured, maar de advertenties doen idd iets anders vermoeden, want daar staat overal Homozygoot voor Agouti, dus ik snap je vraag wel ;) Kun je zien hoe belangrijk de uitleg binnen het kleurenfokken is!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:44

Colorance schreef:
Welke eisen zo jij strenger willen Jande...?

Volgens uitslag is hij aa, klopt dus niet homozygoot maar op Fries Zwart/ of Bont

Aes is in Nederland volgens onze informatie niet een EU erkend stamboek. ECHA in Duitsland (nog) wel.

Rechtstreeks van de AES website. Erkend door de EU en lid van de WBFSH. Dus ik snap niet precies waar jij de info vandaan hebt.
Citaat:
The Anglo European Studbook is a British based studbook for performance horses, recognised by the Ministry of Agriculture, Fisheries and Food and by the EU. It is a full member of the World Breeding Federation of Sports Horses, and maintains close links with the National Equine Database.

Eigenlijk heb ik een heel waslijstje van strengere eisen.Alleen door geselecteerd en gezond te zaaien kun je goed oogsten. En dat geselecteerde zaad moet de kweekcriteria van het te ontkiemen plantje zo dicht mogelijk benaderen. Alleen op die manier krijg je een veld vol gelijke plantjes. Wat jullie nu doen is allerlei verschillend zaad gebruiken waardoor er geen éénduidend plantje komt. En zonder éénduidend plantje is er ook geen basis voor erkenning.

Mijn voorstellen zouden zijn: Ik zou de hengsten graag op de foto gehad hebben. Nu weet ik alleen dat Willem en Ceasar op de foto geweest zijn.
Ik zou ook selecteren op de vosfactor bij hengsten omdat het niet wenselijk is dat er in 2 of 3 generaties ineens allemaal vosbonten of vossen rondlopen. Vosfactor uitsluiten dus.
Effen gekleurde hengsten niet toelaten tot de dekdienst. Er zijn zo ontzettend veel goede, goedgekeurde Friezen dat dat echt niet nodig is. Je hebt er zelf 1 op stal tenslotte. Bijkomend nadeel is dat die effen BP gekeurde ook weer effen merrie's gaan dekken waarvan vervolgens de nakomelingen (effen!) weer bij het BP aangemeld worden. Zo heb je binnen 2 of 3 generaties een vergaarbak van effen, vosbonten, vossen (!), bruinbonten en zwartbonten. Dit terwijl het gewenste fokdoel platenbont zwart is ( volgens de website ). Zoals er nu gekeurd en gefokt gaat worden haal je dit doel nooit meer.
De enige manier hoe je dit vooruitzicht direct een halt toe kunt roepen is alles wat anders gekleurd is dan zwartbont een fokstop te geven. Dus wel registreren maar niet meer mee fokken.
Deze impopulaire maatregel had voorkomen kunnen worden door direct bij de eerste selectie hier heel streng op te selecteren.
Beter een kwalitatieve goede start dan een kwantitatieve. Ik begrijp dat je voor de erkenning een x aantal dieren ingeschreven moet hebben maar dan maar een jaartje later toch?

Ik hoop dat je dit niet als een aanval ziet maar als een support want ik vind het BP stamboek een goed initiatief en ik gun jullie al het succes.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:47

@janderegelaa:
Zou de basis van het stamboek dan niet veel te smal worden?
Alleen Caesar kan op dit moment 100% zeker een zwartbonte Barock Pinto geven op een friese merrie.
En een kruising andersom is ook niet eenvoudig, zoveel homozygoot zwartbonte warmbloed merries met papieren zijn er niet.
Het zou mooi zijn als er homozygote zwartbonte hengsten bij zouden komen, met ander bloed.
Heb zelf bijvoorbeeld aan een APHA-hengst als Mac Summer Bar gedacht, is overigens ook te koop, als hij al niet verkocht is, maar wil je dat bloed in het BP-stamboek hebben? (Denk het niet...)

Als zwartbont je doel-kleur is, zou ik liever het bruine als basiskleur weglaten bij het selecteren van hengsten dan de vosfactor.
Een vos-veulen kun je voorkomen, een van beide ouders moet dan geen vosfactor dragen. Maar een bruine kun je niet voorkomen; als de hengst zijn basiskleur bruin is, heb je 50% kans op een bruine basiskleur. Zijn nakomeling zal dan ook weer 50% de bruine kleur doorgeven en ga zo maar door. En als hij AA is, heb je alleen maar bruine nakomelingen.

Wat betreft de effen kleur: Het blijft gewoon moeilijk want je zult altijd effen nakomelingen houden omdat de eerste generatie kruisingsprodukten nu eenmaal niet homozygoot voor de tobiano-factor kan zijn. Voordat je de bontfactor homozygoot vastgelegd hebt in een fries type paard, ben je heel wat generaties verder en dat kan mijns inziens echt niet op een hele smalle basis. het is een kwestie van een hele lange adem, maar die heb ik wel over voor dit mooie type paard!

Bij de tinkers zie je dat er verhoudingsgewijs redelijk veel homozygoot-bonte veulens geboren worden, maar binnen dat ras overheerst volgens mij dan ook de bonte kleur.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 03-03-10 00:14, in het totaal 2 keer bewerkt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:56

Dan zou je eventueel de regel in kunnen voeren dat mininmaal 1 van de ouders vosfactor vrij is. Dan ben je er ook. Heeft wel als consequentie dat de merrie ook getest moet worden.

Er zijn in principe genoeg hengsten te vinden die als basiskleur zwart hebben maar dan wordt de regel wel heel erg streng en de genenbank wel erg smal, zover hij dat al niet is.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:25

@ janderegelaa:
Ik zou de bruinbonte kleur persoonlijk ook niet weglaten, zeker niet in het begin.

Voor mij is een bruinbonte Barock Pinto ook een Barock Pinto. (De naam van het stamboek zegt eigenlijk dat het om kleur en type gaat.) Het is echter geen bonte fries, die zijn namelijk alleen zwartbont. Voor zover je de term bonte fries al een bestaansrecht gunt natuurlijk... ;)

Bedoel jij met dat er genoeg hengsten te vinden zijn die als basiskleur zwart hebben, zwartbonte hengsten en dan ook nog eens homozygoot bonte hengsten? Want het lijkt me dat je daarmee het snelst je doel bereikt, zeker in het beginstadium van het stamboek.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 03-03-10 00:37, in het totaal 4 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:26

Coloured schreef:
Ik zou de bruinbonte kleur persoonlijk ook niet weglaten, zeker niet in het begin.

Voor mij is een bruinbonte Barock Pinto ook een Barock Pinto. (gaat om kleur en type) Het is echter geen bonte fries, die zijn namelijk alleen zwartbont. Voor zover je de term bonte fries al een bestaansrecht gunt natuurlijk... ;)

Ik vind mijn bruinbonte met 50% Fries bloed toch eigenlijk best wel een bonte Fries hoor... :o