Colorance schreef:Welke eisen zo jij strenger willen Jande...?
Volgens uitslag is hij aa, klopt dus niet homozygoot maar op Fries Zwart/ of Bont
Aes is in Nederland volgens onze informatie niet een EU erkend stamboek. ECHA in Duitsland (nog) wel.
Rechtstreeks van de AES website. Erkend door de EU en lid van de WBFSH. Dus ik snap niet precies waar jij de info vandaan hebt.
Citaat:
The Anglo European Studbook is a British based studbook for performance horses, recognised by the Ministry of Agriculture, Fisheries and Food and by the EU. It is a full member of the World Breeding Federation of Sports Horses, and maintains close links with the National Equine Database.
Eigenlijk heb ik een heel waslijstje van strengere eisen.Alleen door geselecteerd en gezond te zaaien kun je goed oogsten. En dat geselecteerde zaad moet de kweekcriteria van het te ontkiemen plantje zo dicht mogelijk benaderen. Alleen op die manier krijg je een veld vol gelijke plantjes. Wat jullie nu doen is allerlei verschillend zaad gebruiken waardoor er geen éénduidend plantje komt. En zonder éénduidend plantje is er ook geen basis voor erkenning.
Mijn voorstellen zouden zijn: Ik zou de hengsten graag op de foto gehad hebben. Nu weet ik alleen dat Willem en Ceasar op de foto geweest zijn.
Ik zou ook selecteren op de vosfactor bij hengsten omdat het niet wenselijk is dat er in 2 of 3 generaties ineens allemaal vosbonten of vossen rondlopen. Vosfactor uitsluiten dus.
Effen gekleurde hengsten niet toelaten tot de dekdienst. Er zijn zo ontzettend veel goede, goedgekeurde Friezen dat dat echt niet nodig is. Je hebt er zelf 1 op stal tenslotte. Bijkomend nadeel is dat die effen BP gekeurde ook weer effen merrie's gaan dekken waarvan vervolgens de nakomelingen (effen!) weer bij het BP aangemeld worden. Zo heb je binnen 2 of 3 generaties een vergaarbak van effen, vosbonten, vossen (!), bruinbonten en zwartbonten. Dit terwijl het gewenste fokdoel platenbont zwart is ( volgens de website ). Zoals er nu gekeurd en gefokt gaat worden haal je dit doel nooit meer.
De enige manier hoe je dit vooruitzicht direct een halt toe kunt roepen is alles wat anders gekleurd is dan zwartbont een fokstop te geven. Dus wel registreren maar niet meer mee fokken.
Deze impopulaire maatregel had voorkomen kunnen worden door direct bij de eerste selectie hier heel streng op te selecteren.
Beter een kwalitatieve goede start dan een kwantitatieve. Ik begrijp dat je voor de erkenning een x aantal dieren ingeschreven moet hebben maar dan maar een jaartje later toch?
Ik hoop dat je dit niet als een aanval ziet maar als een support want ik vind het BP stamboek een goed initiatief en ik gun jullie al het succes.