Item over oplichting door paardenverkoopster op tv *CLIP*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

misskiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:07

1900 euro.... klinkt weinig maar reken het is om...
voor dat bedrag kan je echt wel een leuk recreatiepaard kopen hoor!
ga je kijken naar het bloed, ja dan worden ze duurder.

en ik weet uit eigen ervaring dat op het moment dat je je eerste paard gaat kopen, je een beetje blind bent
van verliefdheid zeg maar. achteraf denk je aan alle dingen die gezegd zijn door de handelaar en sla je jezelf
voor je kop. maar jeetje... je eerste paard. dat is wel heel bijzonder natuurlijk als je daar jaren naar toeleeft.

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:19

Misschien een beetje off-topic, maar als je toch 4 jaar moet sparen om 1900 euro bij elkaar te krijgen... Dan kun je dus maar 40 euro per maand sparen. Dan is het sowieso hopen dat je nieuwe aankoop niks onder de leden heeft of krijgt want dan heb je vast weinig achter de hand.
Maar los daarvan is het zeker een triest verhaal voor de betrokkenen.

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:39

Suus schreef:
Misschien een beetje off-topic, maar als je toch 4 jaar moet sparen om 1900 euro bij elkaar te krijgen... Dan kun je dus maar 40 euro per maand sparen. Dan is het sowieso hopen dat je nieuwe aankoop niks onder de leden heeft of krijgt want dan heb je vast weinig achter de hand.
Maar los daarvan is het zeker een triest verhaal voor de betrokkenen.

Het geld voor het paard moest ze zelf bij mekaar sparen.
De rest van de kosten betaalde de ouders, zoals stalling en noem maar op.

Fenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 07:32

Ik vind het helemaal niet zo gek dat je als je een paard een week op proef krijgt dat je het niet eerst laat keuren.
Als het paard niet bevalt en je hebt de afspraak dat hij terug kan dan ga je toch niet eerst kosten maken?

Nogmaals de verkoopster heeft een probleem want die heeft zich niet aan haar afspraak gehouden.
De rechter heeft uitgesproken dat ze 1500 euro terug moest betalen en dat heeft ze niet gedaan.
Wat maakt iedereen zich toch druk over Melanie zeg!
Of ze wel of niet het onderhoud van een paard kan betalen etc.
Dat ze vooraf had moeten laten keuren.
Daar gaat het hier niet om!!!!!!!!!!!!
Wat een onzin ook dat je voor 1900 euro geen gezond paard kan kopen. Natuurlijk wel. Melanie je hebt helemaal niets verkeerd gedaan hoor. Hopelijk krijg je snel je geld terug!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 08:03

Ik vraag me dan altijd af: Waar zijn de "beste stuurlui" die je normaal gesproken altijd van ongevraagd "advies" voorzien. Neem aan dat dt meisje op een stal staat en les heeft in iedergeval tot ze een eigen paard koopt. Heeft dan niemand haar gezegt:
-Eerst keuren dan betalen.
-Eerst geld dan paard terug.
lekkere paardevrienden of was ze erg eigenwijs?

alano

Re: Item over oplichting door paardenverkoopster op tv *CLIP*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 08:47

JJane: Dat hoeft niet hoor. Ik had een stal uitgekozen en daarna kwam mijn paard pas daar op stal dus dat hoeft helemaal niet zo gegaan te zijn.

Die laatste zin slaat nergens op. Jij weet niet hoe het is gegaan...

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:06

Alano, ze had in ieder geval wel iemand mee met 'verstand' van paarden. Of die had er toch geen verstand van of ze heeft het advies in de wind geslagen. Maar tekenen voor iets dat je nog niet hebt, daar had haar vader haar voor moeten behoeden.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:22

kamsel schreef:
Alano, ze had in ieder geval wel iemand mee met 'verstand' van paarden. Of die had er toch geen verstand van of ze heeft het advies in de wind geslagen. Maar tekenen voor iets dat je nog niet hebt, daar had haar vader haar voor moeten behoeden.

Had ze iemand mee met verstand van paarden? Diegene zal dan wel gedacht hebben verstand van paarden te hebben...?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:37

Dit schreef Priamos (een vriendin van gedupeerde) op blz 5.

priamos schreef:
Ze heeft wel iemand meegenomen met verstand.

Ik heb zelf de filmpjes gezien die ze toen hebben gemaakt waar die gewoon weg stijf liep. Zat slecht in z'n vacht maar verder was er weinig te zien.
Toen ze het paard op proef had kwamen ermeer dingen na voren. Waardoor ze het paard na een week hebben laten keuren.

Priamos zei ook dat het filmpje was gemaakt tijdens het proefrijden....

Oja, Priamos, in dat filmpje heeft ze geen cap op, op z'n zachtst gezegd niet handig als je gaat proefrijden op een paard dat je niet kent.
(Er loopt hier een topic over een meisje dat met proefrijden viel, maar gelukkig wel een cap op had, daarin kun je lezen dat niet alle verkopers eerlijk zijn over de braafheid van het paard dat ze verkopen.)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:13

kamsel schreef:
Dit schreef Priamos (een vriendin van gedupeerde) op blz 5.

priamos schreef:
Ze heeft wel iemand meegenomen met verstand.

Ik heb zelf de filmpjes gezien die ze toen hebben gemaakt waar die gewoon weg stijf liep. Zat slecht in z'n vacht maar verder was er weinig te zien.
Toen ze het paard op proef had kwamen ermeer dingen na voren. Waardoor ze het paard na een week hebben laten keuren.

Priamos zei ook dat het filmpje was gemaakt tijdens het proefrijden....

Oja, Priamos, in dat filmpje heeft ze geen cap op, op z'n zachtst gezegd niet handig als je gaat proefrijden op een paard dat je niet kent.
(Er loopt hier een topic over een meisje dat met proefrijden viel, maar gelukkig wel een cap op had, daarin kun je lezen dat niet alle verkopers eerlijk zijn over de braafheid van het paard dat ze verkopen.)

Nou, hopen dat Priamos dat doorgeeft aan het meiske. Dat ze na alle tegenslagen ook vooral volgens 'bokt' wel de volgende keer een cap op moet zetten met proefrijden. Zo'n 'tip' zal ze inderdaad op zitten te wachten :roll:

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:47

Ik heb een dubbel gevoel hierbij!
Ik heb de uitzending gezien en tuurlijk is de verkopende partij vies vals gemeen om zoiets te doen.
Maar ik denk ook gelijk dat de koper wel heel naief is geweest om een paard te kopen zonder iemand mee te nemen die er een goede kijk op heeft.Dan neem je al een risico door te zeggen dat ie thuis word gekeurd,beetje dom!
En ten tweede,welke gek laad eerst zn paard op,laat de ander ermee vertrekken en handeld dan pas de geld kwestie af!!!!!
Zoooo dom!!!!En dat terwijl vader er ook bij was.
Zijn zulke mensen dan wel kapabel genoeg om überhaubt een paard te houden denk ik dan!

Ik vind zulke praktijken echt walgelijk,maar in dit geval had veel leed kunnen worden voorkomen door eerst eens logisch na te denken!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:13

funnyhorses schreef:
Zijn zulke mensen dan wel kapabel genoeg om überhaubt een paard te houden denk ik dan!

:roll: Wat een opmerking weer

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:18

hoezo wat een opmerking?
Dit verhaal bewijst toch maar weer hoe onervaren mensen worden uitgebuit!
Het heeft ze met hun onkunde niks gebracht en dat meisje staat nu met legen handen en een heleboel stres!
Is het dat waard om dan zo onbezonnen aan een eigen paard te beginnen?
Het is een valse rotstreek wat ze haar geflikt hebben en ik hoop dat ze hun straf gaan krijgen maar laat dit ook een wijze les zijn voor iedereen die zn eerste paardje wil gaan kopen.
Want laten we eerlijk zijn,op het filmpje waar ze op het paard reed was goed te zien dat ze een echte beginner was.

Ze had een veel leukere start kunnen hebben als ze het wat beter had aangepakt!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:38

Je kent heel het meisje en haar familie niet, je bent er niet bij geweest, hoe durf je zulke opmerkingen te maken.

Waarom zouden mensen met wat minder ervaring niet aan een paardje mogen beginnen? Dan mogen ze zomaar bedonderd worden, eigen schuld dikke bult?
Krijgen ze misschien op stal waar ze komen staan niet de nodige begeleiding?

Maar goed, je zult het zelf wel allemaal prima voor elkaar hebben. De beste stuurlui staan meestal aan wal.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:47

Het lijkt wel of veel van jullie (dus niet iedereen!) de koopster meer verwijten dan de verkoopster.
Jullie schrijven met de verwijten naar de verkoopster in ieder geval meer bladzijde vol.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:09

Wat die verkoopster heeft gedaan is echt een hele smerige streek. :( :( :(
En ja misschien was Melanie wel erg verdrietig dat haar paardje weg ging. Een gevoelskwestie dus.
Waardoor ze misschien niet meer scherp kon denken. Heeft niemand daar bij stil gestaan dan??
Ik hoop echt dat ze haar geld terug gaat krijgen, en evt een geschikt paard kan vinden in de toekomst.
Ik kan me zo voorsttellen dat ze er even genoeg van heeft. En de volgende keer wel beter oplet bij een paardje kopen.
Mensen kun je nu eenmaal niet meer 100% vertrouwen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:47

paarden houden is een hele dure hobby!
Daar staan al veel mensen niet meteen bij stil en kopen zich dan het eerste beste(soms goedkope) paardje wat ze leuk vinden.
Vaak komen ze er dan na een poosje achter dat het arme dier van alles mankeerd.Hadden ze het dier laten keuren dan had er waarschijnlijk geen koop plaats gevonden.

Ik maak het toch zelf ook vaak mee dat men ineens de rage krijgt om een paard of pony aan te schaffen omdat men denkt met een jaartje op een manege gereden te hebben er klaar voor te zijn!
Dit is verre van juist!Tuurlijk men raakt nooit uitgeleerd maar als je aan zo'n dure hobby begint zorg dan dat er iemand met ervaring je daarin kan begeleiden.

Dat zou echt het een en ander aan ellende schelen.
En ik verwijd de koopster helemaal niks in die zin dat ze is bedonderd maar "verwijd" haar wel haar eigen handelswijze.(en dat zal ze nu zelf ook wel doen)
Wat ik hier schrijf is ook meer in algemene zin bedoelt en niet persoonlijk want ik ken ze idd niet!

Bovendien kon ik in het verhaal opmaken dat de verkoper had gezegt dat het paard stijf liep en al een poos niet had gelopen!Ook al word er dan gezegt dat het niks te betekenen heeft,er moeten dan echt wel wat belletjes gaan rinkelen om het dier eerst na te laten kijken door een arts voor je je beurs gaat trekken!

Fran_Tygo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:55

Ik vond het ook een beetje dom; het is wel een normale gang van zaken om eerst te keuren en daarna pas te kopen, maar goed (dat doe je ook als je bijv een auto koopt, om maar eens wat te noemen).

Maar wat mij opviel; ik weet dat je in je recht staat als na de aankoop blijkt dat een paard niet goed is (mits hij een bepaalde afwijking niet bij jou gekregen kan hebben.....) Dat het dan nog een jaar (!!!!!!) duurt voordat dit dan allemaal is afgehandeld! Het meisje heeft toch ook nog een jaar voor het paard gezorgd, ik vind het vreemd dat ze dat geld (voor het voer e.d.) dan ook niet vergoed krijgt??

Ik heb zelf wel eens een pony gekocht die niet zo braaf bleek te zijn als de mensen beweerden. Ik had een mail van hen (dus zwart op wit) waarin ze vertelden dat hij geschikt was voor een beginner, dat was dus echt niet zo!!
Ik heb toen ook overwogen om er een advocaat aan te wagen, nu ik lees dat het zeker een jaar kan duren, ben ik blij dat ik het niet heb gedaan! Ik heb de pony uiteindelijk voor minder geld (dus met verlies voor mij) verkocht aan een gevorderde ruiter, jammer maar helaas!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:29

funnyhorses schreef:

Zij moest zelf het paardje kopen, de rest (stalling ed) betaalden haar ouders. Staat ook al diverse malen in dit topic, door bekenden van Melanie beschreven.
Kon jij aan meneer zijn hoofd zien dat ie het niet kon betalen?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:58

IKbenEllen schreef:
funnyhorses schreef:

Zij moest zelf het paardje kopen, de rest (stalling ed) betaalden haar ouders. Staat ook al diverse malen in dit topic, door bekenden van Melanie beschreven.
Kon jij aan meneer zijn hoofd zien dat ie het niet kon betalen?

Als je me wilt qouten dan qoute de hele tekst en niet 1 zinnetje zo trek je mn hele antwoord uit het verband!
Weet niet wat je daarmee wilt bereiken hoor.

MLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:22

Hypofocus schreef:
Het kwam op mij een beetje over als een voorval van onduidelijke afspraken en veel naïeve beslissingen.

Ze hebben ook niet goed het verhaal van de verkopende partij kunnen laten zien.
En wie weet; als het paard destijds echt door haar vriend verkocht is, dan heeft die vrouw er technisch gezien niets mee te maken. De koop is dan niet bij haar gesloten, maar bij haar vriend, dus zou Melanie inderdaad het geld bij die ex-vriend moeten gaan halen, en niet bij die vrouw.

Ik vond 't in ieder geval allemaal erg vaag.
Geen duidelijke afspraken. Niets op schrift gezet.
En bij dat filmpje van het rijden dat ze lieten zien, kon ik direct al zien dat er met die achterhand van dat paard iets góed mis was. Als Melanie een expert of kenner had meegenomen bij de aankoop van het paard, dan was dit ook niet gebeurd. Want het was overduidelijk te zien dat dit paard niet goed was in z'n achterhand.
En zeker bij dat soort twijfel; direct laten keuren voor aankoop.

Een koper heeft natuurlijk ook gewoon een onderzoeksplicht.

En bij het ophalen van het paard... Vaag gedoe met ontvangstbriefjes voor geld die uit haar handen getrokken zou zijn...
De vader van Melanie was er toch ook bij, volgens het verhaal? Die zou toch ook beter moeten weten. Niet iets tekenen voordat je geld in je handen hebt.

Het is natuurlijk een hele vervelende situatie.
Maar ik denk dat beide partijen hier gewoon van moeten leren.
Aankoop details op schrift zetten. Niets tekenen voordat voldaan is aan hetgeen waarvoor je tekent. En zorgen dat je een kenner mee neemt bij aankoop van een paard.

ik weet niet hoor,, maar jij hebt er geen bal verstand van wat er allemaal is..want ten 1e was op dat filmpje niet eens het paard waar het om ging want melanie had al eerder gekeken bij andere paarden en dat hebben ze toen gefilmd en dat hebben ze uitgezonden..
en ten 2de je weet niet eens hoe dat voelt als alles je word afgenomen :S. ik zou jou wel eens willen zien als je in haar schoenen had gestaan! dus ga niet zo'n reactie plaatsen ;)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:26

wat ik dom vond is dat ze het dier eerst hadden opgeladen en weg lieten rijden en toen pas het financieële deden afhandelen.
In de huidige tijd moet men toch beter weten,en zeker als de afspraken zo stroef in het begin verliepen.

Maar het blijft een hele lage rotstreek van de verkopende partij en die meid die dat deed en snel met de auto weg reed verdient dezelfde straf als dr ex vriend!!!

Fenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:24

Het lijkt me nogal een emotionele aangelegenheid als je te horen krijgt dat het dier waar je een jaar voor gezorgd hebt naar de slacht gaat! De rechter had besloten dat Melanie haar geld terug zou krijgen. Moest ze er dan meteen vanuit gaan dat het zo zou aflopen?

Ik ben zelf ook ooit goed belazerd met een paard en dat ging ook om een veel hoger bedrag. Nogal kort door de bocht om iemand dom te noemen terwijl je diegene niet eens kent.
Alle mensen maken fouten en daar mogen we van leren zonder door anderen in het hokje "dom" geplaatst hoeven te worden.

melanie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:45

Cayenne schreef:
Nieuwsredactie

Melanie kocht een paard voor een bedrag van 1900 euro. Ze sprak met de verkoopster af dat de koop ongedaan zou worden gemaakt wanneer het paard volgens de keuring niet gezond zou zijn. Uiteindelijk bleek het dier toch van alles te mankeren en kwam de verkoopster haar afspraken niet meer na.

Melanie had na vier jaar sparen eindelijk voldoende geld voor de aankoop van een paard. Via internet kwam ze terecht bij een paardenhandelaar. volgens de verkoopster had het paard wel enige tijd stil gestaan, maar Melanie zou het paard zo weer dressuurmatig op kunnen pakken. Hij liep wel stijf, maar dat stelde volgens de verkoopster verder niets voor.

Melanie en haar vader besluiten het paard te kopen, maar met de voorwaarde dat het paard terug kan worden gebracht wanneer het wordt afgekeurd. Volgens de verkoopster is dit geen enkel probleem.
Tijdens de keuring blijkt het dier een scheefstaand bekken te hebben en ook de buigproef verloopt dramatisch, met beide achterbenen loopt het paard kreupel.

Na de negatieve uitslag van de keuring neemt Melanie weer contact op met de verkoopster. De verkoopster laat Melanie weten geen paarden terug te nemen bij een negatieve keuringsuitslag, terwijl de afspraak was dat Melanie bij afkeuring van het paard haar geld terug zou krijgen en het paard terug mag brengen.

Melanie laat het er niet bij zitten en stapt naar een advocaat. Er wordt tijdens de rechtzaak afgesproken met de verkoopster dat ze Melanie 1500 euro moet terugbetalen, met behoud van het zadel.

De familie denkt dat zij het verhaal nu na bijna een jaar te kunnen afsluiten, maar niets blijkt minder waar op de dag dat de verkoopster het paard komt ophalen. Een dag van tevoren belt de verkoopster dat ze het paard komt ophalen omdat het direct naar de slacht gaat. Wanneer het paard van het erf af wordt gereden, geeft de verkoopster een contract aan Melanie waarin staat dat zij de 1500 euro contant in haar handen zal krijgen.
De vrouw wil het geld echter niet aan Melanie geven waar alle getuigen bij zijn en loopt naar haar auto om Melanie daar te betalen.
Melanie en haar vader lopen mee naar de auto en zijn stomverbaasd wanneer de verkoopster hen plotseling 50 euro geeft, het -inmiddels door Melanie ondertekende- contract uit haar handen grist en er in haar auto vandoor gaat.

De verkoopster lijkt met de noorderzon vertrokken en Melanie kan naar haar geld fluiten. Omdat Melanie wel de ontvangstverklaring heeft getekend maar niet haar geld heeft ontvangen, moet de verklaring worden vernietigd. Dit kan worden gedaan door een aangetekende brief te sturen naar de verkoopster, waarin staat dat Melanie onder bedrog heeft getekend en dat de ontvangstverklaring daarom geen waarde heeft.

Das je Goed Recht presentator John van den Heuvel confronteerde de verkoopster.
De vrouw geeft direct haar ex-vriend de schuld en zegt dat zij er slechts toevallig bij was, ook zegt de vrouw van niets te weten over een weggegriste ontvangstverklaring en het niet terugbetalen van het aankoopbedrag. Ze wil niets weten van terugbetalen en geeft aan dat Melanie nog geluk heeft gehad dat zij (verkoopster) aanwezig was tijdens het ophalen van het paard, en niet haar ex.

De verkoopster blijft zich achter haar ex-vriend verschuilen en dus zal de zaak opnieuw voor de rechter moeten komen. Melanie wil inmiddels ook een schadevergoeding voor de geleden emotionele schade.

Bekijk hier de aflevering van Das je Goed Recht.
Het item begint rond 24:20.

melanie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:47

even voor de duidelijkheid.. dat filmpje was niet het paard waar het om ging... het is reconstructie...!!!