Amerikaanse man sterft na bizarre aanval van eigen hengst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:51

Cassidy: ik geef je volledig gelijk. Ik wil gewoon de mensen duidelijk maken dat dit geen uitzonderlijk verhaal of gedrag is voor een hengst. Het is dominantie en territoriaal gedrag. Volledig natuurlijk. ALs hij die man beschouwde als indringer op zijn territorium heeft hij gewoon zijn natuurlijke instinct gevolgd. Een merrie is ook onderhevig aan hormonen en kan dit gedrag dus ook vertonen. Een ruin heeft geen hormonen en als deze dergelijk gedrag vertoont, is hij inderdaad gestoord. En er zijn duizenden brave hengsten en merries, maar er zijn er ook die dit gedrag vertonen. En daar zijn geen excuses voor nodig, dat is gewoon normaal en natuurlijk gedrag. Dat sommige mensen dit niet willen geloven en in een droom leven waar paardjes allemaal braaf zijn en onze vrienden, zolang je ze maar goed behandelt, dat is inderdaad een probleem.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:02

Cassidy schreef:
@Adil, heb jij naast je hengsten ook merries bij je op het bedrijf staan?

Hengsten in de natuur vormen ook vrijgezellenkuddes, en dat gaat daar goed. En uit die vrijgezellenkuddes komen dan de uitdagers die de leidende hengst van de volgende kudde met paarden die ze tegenkomen van zijn plek proberen te verdrijven. En de hengsten die de leiderschap kwijt raken, kunnen - als ze de confrontatie al overleven - daar ook weer naar terug.

Dus een koppel met hengsten bij elkaar...jawel kan wel. Als er maar geen merries bijkomen.

Elke zomer staat er een koppel met merries en ruinen naast de drie hengsten. Uiteraard niet bij de hengsten op de wei, want we willen niet allemaal een baby bij het paard :+

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:08

Ik ken een hengst die al heel vaak heeft geprobeerd hetzelfde te doen bij verschillende mensen. Echt een gruwelijk eng beest waar ik het liefst 100 meter bij vandaan bleef...
Het belangrijkste was dat je nooit of te nimmer je rug naar hem toe draaide, dan greep hij zijn kans.
Die hengst heeft mijn werkgeefster daar (in Wales) al eens ernstig verwond...

Ik denk dat dat bij deze hengst gewoon hetzelfde was. Met zo'n hengst moet je om kunnen gaan.

Gruwelijk verhaal.. Voor alle partijen echt heel erg..

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:17

geerke schreef:
ik denk dat als een paard zo gevaarlijk is,om wat voor reden dan ook,dat je alleen gewapend met een stok de wei in kunt...dat het tijd is om het paard te laten hemelen.

En nooit een hengst de rug toe keren las ik ergens?
Ik kruip al 16 jaar op mijn knieen de stal door,iedere ochtend ,om drollen te rapen....en dat terwijl dat levensgevaarlijke beest staat te eten :D

Veel mensen hier zeggen dat de situatie reddeloos is verloren als je een stok nodig hebt. Voel me toch geroepen om te reageren omdat er ook dan nog hoop is. Toen ik mijn paard net had gekocht, ging ik ook niet zonder (carrot)stick het weiland in. Nou okee, de eerste keer wel, maar daarna niet meer :D

Hij rende met open kaken op iedereen af die het weiland binnen kwam. Niet alleen mensen, ook ruinen moesten van hem oprotten (merries mochten blijven). Ik heb hem steeds de keus gegeven: als jij lief doet, doe ik lief. Doe je dat niet, dan doe ik wat nodig is om jou op afstand te houden. Als hij bijvoorbeeld op me af kwam rennen en hij was op 30 meter, dan ging de stok met een ruk omhoog. Stopte hij niet, dan ging ik met de stok zwaaien. En als hij dan doorliep... dan koos hij er zelf voor om met zijn neus in mijn 'ventilator' te lopen.

Het is wel lastig, je moet soms letterlijk binnen een halve seconde van 'lief' naar 'kl**tzak' gaan en weer terug. Het is ook niet leuk om een stok nodig te hebben om niet het weiland uitgejaagd te worden, maar gelukkig was het na een paar weken niet meer nodig. Ik heb wel nog tijden voor de zekerheid met die stok rondgelopen, zelf als ik met een kruiwagentje het land in ging om poep te scheppen had ik die stok mee. Liever iets te vaak dan iets te weinig.

Naar mensen toe is hij nu superaanhankelijk, naar merries toe is hij normaal en naar andere ruinen is hij nog steeds min of meer een terrorist. We zullen nooit weten wat er met dit doodgeschoten paard nou aan de hand was. Als het een tumor was, is dat niet zomaar even op te lossen, maar ik betwijfel dat het een tumor was, als ze hem op hondsdolheid hebben onderzocht hebben ze wellicht ook gecontroleerd of hij een tumor had?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:21

Jaba:
Citaat:
Een ruin heeft geen hormonen

Ho, wacht eens even. Dit slaat echt helemaal nergens op. Misschien eens even een lesje biologie gaan volgen? Hormonen heb je voor van alles nodig hoor. Die hebben echt niet alleen maar met voortplanting te maken.

Ayasha
Blogger

Re: Amerikaanse man sterft na bizarre aanval van eigen hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:36

Een ruin heeft geen testosteron. ;)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:00

Sisco4life schreef:
Apart verhaal. Zo'n dier wordt niet zo gestoord geboren :n

Super erg voor alle fam en vrienden van Travis, dat hoop je nooit mee te maken zeg!

Dat kan wel, we hebben ook zo'n paard gekend die gewoon een steekje los had dachten we. Later bleek dat hij een hersentumor had.

edit: Na ik het hele topic heb doorgelezen zie ik dat hersentumors dus wel vaker voorkomen :\

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:36

CK88 schreef:
Sisco4life schreef:
Apart verhaal. Zo'n dier wordt niet zo gestoord geboren :n

Super erg voor alle fam en vrienden van Travis, dat hoop je nooit mee te maken zeg!

Dat kan wel, we hebben ook zo'n paard gekend die gewoon een steekje los had dachten we. Later bleek dat hij een hersentumor had.

edit: Na ik het hele topic heb doorgelezen zie ik dat hersentumors dus wel vaker voorkomen :\

Is het dan einde verhaal? Als het door een hersentumor komt? Of is dat nog weg te snijden oid? Lijkt me wel erg zoiets bij je paard te ontdekken. Of kom je daar pas achter als het paard al dood is?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:52

Citaat:
Is het dan einde verhaal? Als het door een hersentumor komt? Of is dat nog weg te snijden oid? Lijkt me wel erg zoiets bij je paard te ontdekken. Of kom je daar pas achter als het paard al dood is?

Hersentumor doe je vaak niks aan, je gaat niet zo snel bij een paard een hersenoperatie uitvoeren vanwege het prijskaartje. Als het goedaardig is kan ie er nog best lang mee leven, soms kan de tumor wel verwijderd worden, ligt eraan wat voor tumor het is. Albert Voorn heeft zijn merrie Isla ook aan een tumor laten opereren.

Tumoren zijn ontstekingen, er kan bijvoorbeeld een tumor worden gevormd door een onsteking van de bovenkiezen die onder het oog liggen. Een wortelontsteking die niet behandeld word kan tot een vergroeiing leiden en daardoor kan het hoofd misvormd raken, en zo zijn er ongeveer nog 3 verschillende tumoren waaronder 1 die niet door een onsteking word gevormd maar door het bot. Een osteoma is harder als andere tumoren en kan als hij tijdig word ontdekt goed worden weggehaald.

Een tumor ontdekken doe je door te kijken naar de symptomen, bv neusuitvloeiing, hoofd scheef houden, verandering van gedrag of dat 1 van de ogen groter word, dit allemaal omdat de tumor op bepaalde delen in het hoofd drukt.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:55

CK88 schreef:
Citaat:

Hersentumor doe je vaak niks aan, je gaat niet zo snel bij een paard een hersenoperatie uitvoeren vanwege het prijskaartje. Als het goedaardig is kan ie er nog best lang mee leven, soms kan de tumor wel verwijderd worden, ligt eraan wat voor tumor het is. Albert Voorn heeft zijn merrie Isla ook aan een tumor laten opereren.

Tumoren zijn ontstekingen, er kan bijvoorbeeld een tumor worden gevormd door een onsteking van de bovenkiezen die onder het oog liggen. Een wortelontsteking die niet behandeld word kan tot een vergroeiing leiden en daardoor kan het hoofd misvormd raken, en zo zijn er ongeveer nog 3 verschillende tumoren waaronder 1 die niet door een onsteking word gevormd maar door het bot. Een osteoma is harder als andere tumoren en kan als hij tijdig word ontdekt goed worden weggehaald.

Een tumor ontdekken doe je door te kijken naar de symptomen, bv neusuitvloeiing, hoofd scheef houden, verandering van gedrag of dat 1 van de ogen groter word, dit allemaal omdat de tumor op bepaalde delen in het hoofd drukt.

Interessant! Dankjewel!

geerke

Re: Amerikaanse man sterft na bizarre aanval van eigen hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 01:08

een tumor is een ontsteking?...laat ik nu altijd hebben gedacht dat het een wildgroei van cellen was die het lichaam ook nog zo gek krijgt er bloed heen te sturen....dat had ik dus fout....

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 01:23

heel erg voor de familie en wat er gebeurt had ,

maar er moet iets aan de hand geweest zijn . misschien dat het paard een nare ervaring had gehad op vroegere leeftijd. of dat het echt zijn instict was en die man zag als een bedreiging .
in zwijndrecht is een man gebeten door een fries toen hij de fries hooi gaf. in zijn gezicht dus stukje neus is ook weg

Funfun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 01:44

Nou dat is een raar verhaal. Ik heb nog nooit gehoord dat een paard iemand zo toutakelen (spelling??) Ik weet nog een paar jaar geleden dat er een western ruiter door haar hengst in haar hals was gebeten en dat ze "uitbloeden" Triest verhaal

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 01:54

Brrr vreselijk!
Zo zie je maar weer wat er kan gebeuren.
Ik ga alle risico's uit de weg die ik van een ander zijn paard kan oplopen...
Ik hou het bij mijn eigen vertrouwde paard die ik zelf heb opgevoed :P

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 04:18

Malenka schreef:
Jaba:
Citaat:

Ho, wacht eens even. Dit slaat echt helemaal nergens op. Misschien eens even een lesje biologie gaan volgen? Hormonen heb je voor van alles nodig hoor. Die hebben echt niet alleen maar met voortplanting te maken.

Mijn ruin gaat ook gewoon om beter te kunnen zien wat er aan de andere kant van de bak gebeurt op me mini merrie'tje zitten :j

dat was dus gewoon gekheid ^^
Ruinen hebben zeker wel hormonen ;)

xxBentexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:42

dat paard is denk ik niet goed bij zijn hoofd!!!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:05

JaBa schreef:
Eum, wat moet ik met de penny-opmerking? Het zijn geen leugens die ik vertel. Het gebeurt dikwijls dat paarden niet zo lief zijn onderling en bijvoorbeeld door een trap van een ander paard een been breken. Ik ken zelf persoonlijk al drie zulke paarden. En mijn veearts zegt dat het regelmatig gebeurt en dan vooral bij hengsten. Omdat die al eens op een ander paard durven te springen. Als dat paard trapt, krijg je heel vaak een fractuur van het bovenbeen van een paard. Volgens de kliniek de meest voorkomende breuk bij hengsten.

Ik bedoel juist dat jij gelijk hebt. Ik maak je niet uit voor leugenaar of whatever, sorry hoor.
Ik zeg toch juist dat IK dat niet had verwacht?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:22

Een hele arm er afrukken >;) ? Waar ze naar hebben lopen zoeken?
Als dat zo was dan zou de 68 jarige man ter plaatse zijn leeggebloed.

Een hele arm afrukken, dat kunnen paarden helemaal niet, héél vreemd verhaal.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:56

Malenka schreef:
Jaba:
Citaat:

Een ruin heeft geen hengsten hormonen, dus geen testosteron. Geen spatje meer. Ik bedoelde dus niet dat hij helemaal geen hormonen meer heeft, dat is natuurlijk onmogelijk, maar de testosteron (het mannelijk hormoon) dat voor dit soort gedrag zorgt, is weg. Hij kan dus ook geen gedragsschommelingen krijgen die veroorzaakt zijn door mannelijk hormoon. Zowel bij merries als hengsten is het gedrag grotendeels bepaald door de geslachtshormonen. Die fluctueren in de loop van de maand bij merries en bij hengsten is dat ook zo. Daarom hebben ze meestal geen volledig gelijkmatig karakter, maar is dat afhankelijk van het gehalte hormonen. Een ruin is dus veel gelijkmatiger wat dat betreft, aangezien hij geen schommelingen kan hebben van geslachtsthormoon, want dit heeft hij niet meer.

Ik weet niet meer wie het gezegd heeft, maar de uitleg dat een tumor een ontsteking is, is volledig verkeerd. De definitie van een tumor is een wildgroei van cellen, waarbij de cellen hun normale functie en morfologie verliezen, waardoor ze schadelijk zijn. Een tumor kan toruwens ook gewoon schadelijk zijn omdat hij door druk belangrijke weefsels hindert. Hij kan een ontsteking veroorzaken, maar dat is dus helemaal niet hetzelfde!

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:05

Paardentango schreef:

Ze kunnen zeker wel een hele arm afrukken. Ze kunnen je bovenarm breken als ze echt doorbijten en dan is het niet meer moeilijk om de arm er ook af te trekken. Dat zal wel niet het doel geweest zijn van deze hengst, maar als hij al zijn kracht gebruikt op een mens, dan kan hij die mens zeer lelijk toetakelen! En als een ledemaat zo wordt afgerukt dat het zwaar gekneusd is, dan hoeft dat niet te bloeden. Dan zijn de aders toegeplet of zo gekneusd, dat ze niet bloeden.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:36

Geloof je ook in Sinterkaas en kaboutertjes? Zal ik je vertellen dat die niet bestaan....

Sorry, broodje aap verhaal. Daar zijn ze goed in de Pers.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:41

Misschien zie ik dit wel verkeerd, maar:
- Waar staat dat de man het paard zo gemaakt en niet zo gekocht?
- Waar staat dat hij die stok gebruikte waardoor hij die reactie heeft uitgelokt?

Ik heb vroeger een shet hengst verzorgt, lief dier maar als je hem uit het oog verloor al was het maar 2 seconden had hij je vast. Het dier had nog nooit gedekt, was nooit mishandeld, was sociaal opgevoed en toch zat het in zijn karakter. Kan dat bij deze hengst ook niet zo zijn geweest? Misschien stond de hengst wel gewoon gestald bij hun, maar van een andere eigenaar? Dan kan je niet beslissen om hem te castreren. Misschien is hij wel aangekocht met contract? Kan het niet gewoon zijn dat er geen klik tussen man en dier was en dat de hengst hem gewoon uit zijn territorium heeft geprobeerd te krijgen? Dat hij zijn eigen krachten verkeerd gebruikt heeft en doordat de man gevallen is, dat de hengst is doorgeslagen?

Dit soort vragen roept het artikel bij op, niet of de hengst van de buren bij wijze van morgen een stapel uiteengescheurde mensen heeft liggen, of dat de hengst van mijn tante (lief dier overigens) morgen vanuit het niets aanvalt. Het gaat hier om 1 hengst en ineens zijn zelfs goede en lieve hengsten vals en gemeen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:01

JaBa schreef:
Paardentango schreef:

Ze kunnen zeker wel een hele arm afrukken. Ze kunnen je bovenarm breken als ze echt doorbijten en dan is het niet meer moeilijk om de arm er ook af te trekken. Dat zal wel niet het doel geweest zijn van deze hengst, maar als hij al zijn kracht gebruikt op een mens, dan kan hij die mens zeer lelijk toetakelen! En als een ledemaat zo wordt afgerukt dat het zwaar gekneusd is, dan hoeft dat niet te bloeden. Dan zijn de aders toegeplet of zo gekneusd, dat ze niet bloeden.

Ooit gezien hoeveel moeite een leeuw moet doen om ledematen van zijn prooi te 'rukken'? En hij heeft toch echt de meer optimalere tanden/"kaakbouw"/"kaakkracht" daarvoor... :P

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:07

Die Amerikaanse hengsten niet hoor, die zijn heul erg sterk !

:= _O- :') _O-

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:12

Paardentango schreef:
Geloof je ook in Sinterkaas en kaboutertjes? Zal ik je vertellen dat die niet bestaan....

Sorry, broodje aap verhaal. Daar zijn ze goed in de Pers.

En dan zal ik je uit jouw my little pony droomwereld verlossen. Paarden zijn niet altijd zachtaardige en lieve wezentjes. Ze hebben een enorme kracht en zijn in staat om een mens te vermoorden als ze om één of andere reden denken dat die mens ofwel een gevaar vormt, ofwel hun territorium binnendringt. Een paard is zeker in staat om een mens een arm of ander ledemaat af te rukken. Dat is niet met opzet gebeurd, maar beeld je eens in wat 600kg pure kracht met 80 kilo mens kan doen. Hij kan die mens in de arm gebeten hebben en kan hem met gemak zo opheffen. Als hij dan wat heen en weer schudt (wat hengsten doen als ze iets vast hebben) dan kan die arm heel goed gebroken zijn en vervolgens afgescheurd. Ze kunnen soortegenoten een been afslaan met gemak. Dus een klein mensje is al helemaal geen probleem. Waarschijnlijk vinden vele mensen het niet leuk om te horen, maar niet alle paarden zijn lief en een hengst is ondanks een goede opvoeding soms een gevaar voor zijn omgeving. Het blijven dieren en dan nog eens dieren met een veel grotere kracht dan wij hebben.