Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cassidy schreef:@Adil, heb jij naast je hengsten ook merries bij je op het bedrijf staan?
Hengsten in de natuur vormen ook vrijgezellenkuddes, en dat gaat daar goed. En uit die vrijgezellenkuddes komen dan de uitdagers die de leidende hengst van de volgende kudde met paarden die ze tegenkomen van zijn plek proberen te verdrijven. En de hengsten die de leiderschap kwijt raken, kunnen - als ze de confrontatie al overleven - daar ook weer naar terug.
Dus een koppel met hengsten bij elkaar...jawel kan wel. Als er maar geen merries bijkomen.
geerke schreef:ik denk dat als een paard zo gevaarlijk is,om wat voor reden dan ook,dat je alleen gewapend met een stok de wei in kunt...dat het tijd is om het paard te laten hemelen.
En nooit een hengst de rug toe keren las ik ergens?
Ik kruip al 16 jaar op mijn knieen de stal door,iedere ochtend ,om drollen te rapen....en dat terwijl dat levensgevaarlijke beest staat te eten
Sisco4life schreef:Apart verhaal. Zo'n dier wordt niet zo gestoord geboren
Super erg voor alle fam en vrienden van Travis, dat hoop je nooit mee te maken zeg!
CK88 schreef:Sisco4life schreef:Apart verhaal. Zo'n dier wordt niet zo gestoord geboren
Super erg voor alle fam en vrienden van Travis, dat hoop je nooit mee te maken zeg!
Dat kan wel, we hebben ook zo'n paard gekend die gewoon een steekje los had dachten we. Later bleek dat hij een hersentumor had.
edit: Na ik het hele topic heb doorgelezen zie ik dat hersentumors dus wel vaker voorkomen
Citaat:Is het dan einde verhaal? Als het door een hersentumor komt? Of is dat nog weg te snijden oid? Lijkt me wel erg zoiets bij je paard te ontdekken. Of kom je daar pas achter als het paard al dood is?
CK88 schreef:Citaat:Is het dan einde verhaal? Als het door een hersentumor komt? Of is dat nog weg te snijden oid? Lijkt me wel erg zoiets bij je paard te ontdekken. Of kom je daar pas achter als het paard al dood is?
Hersentumor doe je vaak niks aan, je gaat niet zo snel bij een paard een hersenoperatie uitvoeren vanwege het prijskaartje. Als het goedaardig is kan ie er nog best lang mee leven, soms kan de tumor wel verwijderd worden, ligt eraan wat voor tumor het is. Albert Voorn heeft zijn merrie Isla ook aan een tumor laten opereren.
Tumoren zijn ontstekingen, er kan bijvoorbeeld een tumor worden gevormd door een onsteking van de bovenkiezen die onder het oog liggen. Een wortelontsteking die niet behandeld word kan tot een vergroeiing leiden en daardoor kan het hoofd misvormd raken, en zo zijn er ongeveer nog 3 verschillende tumoren waaronder 1 die niet door een onsteking word gevormd maar door het bot. Een osteoma is harder als andere tumoren en kan als hij tijdig word ontdekt goed worden weggehaald.
Een tumor ontdekken doe je door te kijken naar de symptomen, bv neusuitvloeiing, hoofd scheef houden, verandering van gedrag of dat 1 van de ogen groter word, dit allemaal omdat de tumor op bepaalde delen in het hoofd drukt.
Malenka schreef:Jaba:Citaat:Een ruin heeft geen hormonen
Ho, wacht eens even. Dit slaat echt helemaal nergens op. Misschien eens even een lesje biologie gaan volgen? Hormonen heb je voor van alles nodig hoor. Die hebben echt niet alleen maar met voortplanting te maken.
JaBa schreef:Eum, wat moet ik met de penny-opmerking? Het zijn geen leugens die ik vertel. Het gebeurt dikwijls dat paarden niet zo lief zijn onderling en bijvoorbeeld door een trap van een ander paard een been breken. Ik ken zelf persoonlijk al drie zulke paarden. En mijn veearts zegt dat het regelmatig gebeurt en dan vooral bij hengsten. Omdat die al eens op een ander paard durven te springen. Als dat paard trapt, krijg je heel vaak een fractuur van het bovenbeen van een paard. Volgens de kliniek de meest voorkomende breuk bij hengsten.
Malenka schreef:Jaba:Citaat:Een ruin heeft geen hormonen
Ho, wacht eens even. Dit slaat echt helemaal nergens op. Misschien eens even een lesje biologie gaan volgen? Hormonen heb je voor van alles nodig hoor. Die hebben echt niet alleen maar met voortplanting te maken.
Paardentango schreef:Een hele arm er afrukken? Waar ze naar hebben lopen zoeken?
Als dat zo was dan zou de 68 jarige man ter plaatse zijn leeggebloed.
Een hele arm afrukken, dat kunnen paarden helemaal niet, héél vreemd verhaal.
JaBa schreef:Paardentango schreef:Een hele arm er afrukken? Waar ze naar hebben lopen zoeken?
Als dat zo was dan zou de 68 jarige man ter plaatse zijn leeggebloed.
Een hele arm afrukken, dat kunnen paarden helemaal niet, héél vreemd verhaal.
Ze kunnen zeker wel een hele arm afrukken. Ze kunnen je bovenarm breken als ze echt doorbijten en dan is het niet meer moeilijk om de arm er ook af te trekken. Dat zal wel niet het doel geweest zijn van deze hengst, maar als hij al zijn kracht gebruikt op een mens, dan kan hij die mens zeer lelijk toetakelen! En als een ledemaat zo wordt afgerukt dat het zwaar gekneusd is, dan hoeft dat niet te bloeden. Dan zijn de aders toegeplet of zo gekneusd, dat ze niet bloeden.
Paardentango schreef:Geloof je ook in Sinterkaas en kaboutertjes? Zal ik je vertellen dat die niet bestaan....
Sorry, broodje aap verhaal. Daar zijn ze goed in de Pers.