Vooral oude paarden zijn de dupe van economische crisis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:17

Kaja schreef:
KiWiKo schreef:
mensen moeten gewoon eens verantwoordelijkheid nemen......... wil je niet meer voor je oude of kapotte dier betalen, laat het dan afmaken.

En jij werkt in de zorg??

Mensenzorg wordt betaald (door ons allemaal). Zolang er geen 'zorg' voor dieren is (en die zal er nooit komen) is afmaken beter dan leuren.

Dat leuren deed men vroeger (middeleeuwen en nog wel recenter ook) trouwens ook met menselijke misbaksels, voordat er gereguleerde zorg was. Afmaken dan nog net niet, maar verhongeren, rariteitenkabinetten, het circus...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:24

Omdat zij nu voor een vrijbrief pleit, dat wanneer je niet meer voor je dier wilt zorgen je het dan maar de dood in moet jagen... Weet je hoeveel dit al aan de dagelijkse orde is???
Ronduit schandalig, mensen moeten zich nou maar eens indenken dat ook een dier met pensioen gaat, of je het nou leuk vind of niet! En dat je dan nog steeds de zorg en de kosten hebt voor een dier!

Wat is het nou voor büllshit om te pleiten voor de dood??

Je rijdt je oma toch ook niet van een klif af omdat ze oud en versleten is?
Of je doet je kind toch ook niet weg omdat het onderhoud zo duur is, daar denk je van tevoren toch over na?

Voorkomen is beter dan genezen, je kunt beter pleiten om dergelijke incidenten te voorkomen, in plaats van iemand gelijk te geven een dier de dood in te jagen als je er geen tijd, zin of geld meer voor hebt!!

Anoniem

Re: Vooral oude paarden zijn de dupe van economische crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:28

Ik denk dat je Kiwiko verkeerd begrepen hebt Kaja.

Als je moet kiezen tussen 2 kwaden, omdat je het paard financieel niet kunt onderhouden, dan kan je een paard beter af laten maken dan de handel in sturen.
Oude paarden gaan in de handel vaak richting Italie namelijk en dat wil jij ook niet voor je oude paard toch.
Sommigen vinden misschien echt een goed huis, maar dat is meer uitzondering dan regel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:31

Kaja schreef:
Je rijdt je oma toch ook niet van een klif af omdat ze oud en versleten is?

Als er in Nederland geen reguliere ouderenzorg was, zou ik hier mijn hand niet voor in het vuur durven steken. Dan zou oma wel eens géén antibiotica kunnen krijgen bij de eerste de beste longontsteking.

Wel eens gezien hoe beroerd ouderen/zieken/zwakkeren in derdewereldlanden het hebben?

Je vergelijkt appels met peren...

Het is eerlijker een paard af te maken dan het een onzekere toekomst en een lijdensweg te geven.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:36

Nee Ibbel het is eerlijker om het dan bij een leskaart op de plaatselijke manege te houden!

Voorkomen is beter dan genezen, je zou de keuze nog niet eens moeten kunnen maken...

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:38

ik vind zelf dat je voor je paard moet blijven zorgen in voor- en in tegenspoed.
je hebt JAREN LANG op zijn/haar rug MOGEN RIJDEN en wanneer dat niet meer kan, je paard wegdoen (in de zin van verkopen/leuren met de oudjes onder het mom goed leerpaard)...dat vind ik erg zwak vd mensheid!

je paard naar een (goed) rusthuis brengen (waarvoor je moet betalen) vind ik een goede optie.
En als je dat niet wilt, wees dan zo dapper om je paard te laten hemelen zodat ie idd niet in de handel (lees wordt salamieworst)komt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:42

Kaja schreef:
Nee Ibbel het is eerlijker om het dan bij een leskaart op de plaatselijke manege te houden!

Voorkomen is beter dan genezen, je zou de keuze nog niet eens moeten kunnen maken...

Weet jij of je over 20 jaar nog werk hebt, niet gescheiden bent, of zelf niet chronisch ziek wordt? Je kunt nú voor een paard kiezen en daar voor kunnen zorgen, en dat over 20 jaar niet meer kunnen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:52

Niemand kan in de toekomst kijken, maar je gaat mij niet vertellen dat als je echt wilt je geen goed plekje voor je paard kunt vinden als hij oud en versleten is...
Als iedereen de regel in acht neemt dat je een oud en versleten paard ook moet kunnen onderhouden, dan ontstaan er al minder problemen en je gaat mij niet vertellen dat al die mensen met een oud en versleten paard tegelijkertijd hun baan verliezen, gaan scheiden of zelf ziek worden...

Actie kent reactie... Als je al geen maandelijke verzekering kunt betalen, hoe ga je dat dan doen als je paard in een kliniek komt te staan?
Een paard aanschaffen is de uitgave niet... toch?

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:54

@ Ibbel, tuurlijk kan je over een paar jaar er heel anders voorstaan als nu. maar waar een wil is, is een weg.
wij mensen kunnen bergen verschuiven hoor, als men maar wilt!!!!

Er zijn denk ik altijd genoeg oplossingen. je kan ook bv je paard op een boerderij zetten, daar betaal je aanzienlijk minder dan een pensionstal. En er zijn genoeg dingen in het dagelijkls leven waarop je kan bezuinigen. Tis maar of iemand het wilt of niet!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:57

Juist en verder kijken dan je neus lang is...
Zelfs bij een hond of een kat denken mensen al slecht na, terwijl dat een paard met gemak de 25 kan halen!!

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:45

ik snap niet dat je je paard waar je zoveel plezier van hebt gehad aan de kant schuift op watvoor manier dan ook... of dat nou verkopen is of laten inslapen..

kijk als je echt geen klik hebt met een paard dan kan ik begrijpen dat je een paard verkoopt, maar als je een paard al jaren hebt dan heb je toch een band opgebouwd.. hoe kan het dan zo zijn dat je die wil opgeven.. ook al kan je niet meer rijden..

ik heb mijn paardje begin november op 25 jarige leeftijd laten inslapen.. maar ik had zo graag nog wel 100 jr voor haar willen zorgen.. de liefde die ik van haar kreeg mis zo ontzettend..
tuurlijk is het fijn als je kan rijden maar ik werd alleen van het kijken naar haar al gelukkig..

en als je dan toch heel graag wil rijden dan kan je toch een bijrijd paardje zoeken

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:48

Ik lees hier veel verschillende dingen. Het 'dumpen' van een oud paard, is iets wat ik gewoon niet kan begrijpen.

Ik heb een bijna 29 jarige fjordenmerrie. Jarenlang heeft zij dienst gedaan als manegepony, ik ik geniet nu alweer 15 jaar met volle teugen van haar. En nog steeds genieten we samen, buiten de oudersdoms-kwaaltjes om. Ze mag bij mij haar laatste adem uitblazen, dat is wat ik haar op z'n minst verschuldigd ben.

Haar weg doen is nóóit in mijn gedachten op gekomen. Ik ben dan meer bezig met een waardige dood, want je hoopt toch dat ze die mag hebben na al die jaren trouwe dienst.

Ik walg van mensen die hun oude paard als het ware bij het grof vuil zetten...

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:40

Ibbel schreef:
Weet jij of je over 20 jaar nog werk hebt, niet gescheiden bent, of zelf niet chronisch ziek wordt? Je kunt nú voor een paard kiezen en daar voor kunnen zorgen, en dat over 20 jaar niet meer kunnen.

er zijn natuurlijk uitzonderingen..
maar dan nog.. als je een paard al 10 jaar hebt dan zal je er toch in ieder geval alles aan om dit paard te houden.. ik ieder geval wel
helaas zijn er heel veel mensen die veels te makkelijk denken
en heb je mensen die houden van paardrijden en je hebt mensen die van paarden houden

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:56

naadjuuuh schreef:
er zijn natuurlijk uitzonderingen..
maar dan nog.. als je een paard al 10 jaar hebt dan zal je er toch in ieder geval alles aan om dit paard te houden.. ik ieder geval wel
helaas zijn er heel veel mensen die veels te makkelijk denken
en heb je mensen die houden van paardrijden en je hebt mensen die van paarden houden

en mensen die realistisch zijn en mensen die naief zijn :=
(zonder je aan te vallen hoor!)

(ik vind het iig niet erg als iemand niet meer wil of kan betalen en zijn onbruikbare paard laat afmaken of zijn bruikbare paard verkoopt. Een onbruikbaar paard wegdoen (mp zetten etc) omdat je er niet meer voor wilt/kunt betalen = imo te risicovol)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:11

De volgorde is volgens mij voor de meesten hier toch wel duidelijk:

Je koopt een paard waar je hoopt heel lang mee te doen. Je gaat er van uit dat je dat paard ook als-ie onbruikbaar is kunt blijven onderhouden.

Je krijgt dusdanige financiele problemen dat je dat paard niet meer kunt onderhouden.

Als je paard nog goed is verkoop je het naar een goede nieuwe eigenaar, en hoop je dat hij dezelfde principes als jij heeft (da's een gok, maar dat is met elk paard dat je verkoopt nu eenmaal zo)
Als je paard té oud en/of kapot (maar niet zo kapot dat-ie lijdt) is, breng je hem in principe naar een opvang, en daar betaal je voor.
Kun je daar óók niet voor betalen, dan ben je een VENT en laat je je oude kapotte paard hemelen.
Je gaat je oude kapotte paard niet gratis weggeven, want dat houdt veel te veel risico met zich mee.
En je laat de paardenopvang óók niet met de gebakken peren zitten door gewoon niet meer te betalen.

Is je oude/kapotte paard zó oud en kapot dat-ie in eigen beheer óók geen goed leven meer heeft, dan laat je hem óók hemelen.

Zo simpel is het toch? Of niet?

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:28

Helemaal mee eens Ibbel

Wat ik zo apart vind:
Als ik een jong beest koop en dat 3 jaar in de opfok zet zonder er noemenswaardig naar om te kijken en tegen beperkte kosten vind iedereen dat doodnormaal.
Maar als ik mijn oude paard een dergelijk bejaardenhuis geef, dank ik mijn paard af ???

Rare gedachtengang....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:56

Helemaal mee eens Ibbel.

lizzytje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:25

ik heb zelf ook een paardje gekocht voor een peulenschil omdat niemand er ook maar iets mee kon. nou ik ben super blij met dat beestje. hij heeft het verleden zoveel meegemaakt met mensen dat hij ze niet meer vertrouwde en ze aanviel. ik voelde met dat beestje mee en heb hem gekocht. ik heb die nu 2 jaar kan er nog niet mee rijden maar het gaat telkens een beetje beter. dit is een paardje wat ik nooit meer zal verkopen omdat ik wil dat hij niet weer zo'n leven meemaakt. daarom dat ik ook gezegt heb dat mijn paardjes nooit bij mij weg gaan.

ik wil het risico niet lopen dat er met hem weer de zelfde fout wordt gemaakt en hij weer vals wordt en mensen aanvalt. de kans was groot dat als ik hem niet gekocht had dat ze hem hadden laten inslapen. omdat het teveel geld en tijd kost (voornamelijk tijd) om hem weer beter te maken.
het is een geweldig vriendelijk beestje maar heel gevoelig een eenkennig. en hij is ook niet meer de aller jongste, maar ik wil hem de tijd die hij nog heeft zo mooi mogelijk maken. en er van leren zodat ik uiteindelijk meer van dat soort paardjes kan helpen.

lizzytje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:26

helemaal met ibbel eens dat is idd hoe ik het ook zie!!!!!

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:58

superwoman schreef:
en mensen die realistisch zijn en mensen die naief zijn :=
(zonder je aan te vallen hoor!)

ik voel me zeker niet aangevallen hoor :D maar ben ook zeker niet naïef :D

superwoman schreef:
(ik vind het iig niet erg als iemand niet meer wil of kan betalen en zijn onbruikbare paard laat afmaken of zijn bruikbare paard verkoopt. Een onbruikbaar paard wegdoen (mp zetten etc) omdat je er niet meer voor wilt/kunt betalen = imo te risicovol)

maar ik vind het dus wel erg als iemand niet meer wil betalen omdat er niet meer op te rijden is.. je paardje heeft wel altijd voor jou moeten klaar staan (daar heeft ie niet om gevraagd) en dan wil jij vervolgens niet voor hem klaar staan.. zo voel ik dat dan hè
kijk als je het echt niet meer kan betalen dan is het wat anders..
maar een paard mag toch zeker ook gewoon een heerlijke oude dag hebben zonder dat er zonodig iemand op ze rug zit.. kijk als hij pijn heeft dan is het ook een ander verhaal..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:30

Die herlijke oude dag... dat is betrekkelijk. Als het bij iemand is die het paard feitelijk niet meer wil, voelt zo'n paard dat ook. En als een paard alleen amar in de wei loopt en geen aandacht krijgt, is hij echt niet zo gelukkig als men denkt. Ik heb eens een boer gevraagd of ik met het dertigjarige paard mnocht wandelen dat bij hem in pension stond. Eigenaar kwam twee maal per jaar klijken. Beestje werd prima verzorgd in de zin van natje droogje, maar stond te verpieteren. Ik ging met hem wandelen en de boer vroeg de volgende dag wat ik met hem gedaan had, want hij galoppeerde door de wei. Had hij nooit eerder gedaan.
Sommige paarden, met name die niet "natuurlijk "(op zich een belachelijke uitdrukking maar dat is ene andere discussie) gehouden worden, zijn erg gehecht aan mensen of in elk geval de aandacht en verpieteren echt zonder. Persoonlijk vind ik het genadiger om eenoud/versleten paard naar de dood te sturen dan te laten verpieteren tot zijn hart het een keer op geeft.
En ik vind het genadiger om een oud/versleten paard de dood in te sturen dan het handelscircuit.
Mensen die werkelijk denken dat we paarden een plezier doen met ene langer leven , gewoon om het leven, denken niet echt goed na op paarden niveau, maar zitten te vergelijken met mensen. Een paard denkt niet na over zijn leven en hoelang het nog zou kunenn hebben. Als het morgen over is, is het over.
We hebebn het niet over "de dood in jagen" we hebben het over een lijdens weg, op welke manier ook, voorkomen. Dat is niet gemeen, maar genadig!
Wij hebben de plicht om zo goed mogelijk voor onze dieren te zorgen, maar als het niet meer kan, moeten we ook zorgen dat het einde zo goed mogelijk is en daar hoort de dood soms ook bij. De dood kan een goed einde zijn. Het is belachelijk om te denken dat alleen een natuurlijke dood de juiste manier is om een paard te laten sterven.

Er zijn gelukkig mesnen die afgedankte paarden opvangen en die zullen er altijd zijn, maar er zijn ook mensen die afgedankte paarden opvangen er er vervolgens helemaal niet geod mee omgaan zodat ze alsnog na een miserabele tijd gewoon van de honger en koude sterven op een achterafje.
Er zijn mensen die alleen een goedkoop paard willen en dat zijn juist de afdankers. En die worden dan ook meestal zo goedkoop mogelijk gehouden, wat soms niet echt denderend is.
Om te voorkomen dat een paard zo'n leven krijgt, is het dan niet genadiger om het te euthaniseren?
Dood is minder erg dan afdanken voor een paard. Dood is onmiddelijk en zonder lijden. Dat kun je niet zeggen van afdanken.

En er is voor mij geen enkel verschil tussen een paard wegdoen omdat je het niet meer kunt betalen of omdat er geen klik meer is. Denk je echt dat het paard de reden van verkoop weet? Die ervaart het gewoon.
Ik vind het raar om mensen te veroordelen die een paard verkopen omdat ze het (plots) niet meer kunnen betalen. Mensen die zo heftig daar op reageren hebben zelf nooit in die positie gezeten en dan is het makkelijk veroordelen!!!!

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:40

Ibbel schreef:
De volgorde is volgens mij voor de meesten hier toch wel duidelijk:

Je koopt een paard waar je hoopt heel lang mee te doen. Je gaat er van uit dat je dat paard ook als-ie onbruikbaar is kunt blijven onderhouden.

Je krijgt dusdanige financiele problemen dat je dat paard niet meer kunt onderhouden.

Als je paard nog goed is verkoop je het naar een goede nieuwe eigenaar, en hoop je dat hij dezelfde principes als jij heeft (da's een gok, maar dat is met elk paard dat je verkoopt nu eenmaal zo)
Als je paard té oud en/of kapot (maar niet zo kapot dat-ie lijdt) is, breng je hem in principe naar een opvang, en daar betaal je voor.
Kun je daar óók niet voor betalen, dan ben je een VENT en laat je je oude kapotte paard hemelen.
Je gaat je oude kapotte paard niet gratis weggeven, want dat houdt veel te veel risico met zich mee.
En je laat de paardenopvang óók niet met de gebakken peren zitten door gewoon niet meer te betalen.

Is je oude/kapotte paard zó oud en kapot dat-ie in eigen beheer óók geen goed leven meer heeft, dan laat je hem óók hemelen.

Zo simpel is het toch? Of niet?

Zo is het zeker!

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:42

Cayenne schreef:
de economische crisis

die bestaat niet..
want we kunnen de armen landen en Haiti ook steunen..

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:50

bello2005 schreef:
Cayenne schreef:
de economische crisis

die bestaat niet..
want we kunnen de armen landen en Haiti ook steunen..

Jij misschien, maar ikke toch niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:38

Kaja schreef:
Niemand kan in de toekomst kijken, maar je gaat mij niet vertellen dat als je echt wilt je geen goed plekje voor je paard kunt vinden als hij oud en versleten is...

Maar daar gaat toch de beginpost net over. Ik stel voor dat we die allemaal opnieuw gaan lezen voordat iedereen met verwijten gaat slingeren.
Als mijn paard oud is, wil ik zeer zeker een goed plekje voor hem/haar, een paardenrusthuis is nu net zo een goed plekje. Maar het zijn nu net die uitbaters die klagen dat te veel mensen hun paarden in een rusthuis willen dumpen.

Dan denk ik: wat moeten we dan doen?
Het is precies nooit goed. Maarja, zolang de mensen iets te klagen hebben...