FEI houdt conferentie over rollkur trainingsmethode

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Re: FEI houdt conferentie over rollkur trainingsmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 00:48

Wie bedoel je met jullie ?

Heeft de wereld zich tegen je gekeerd ofzo, jij en jullie, leg dat eens uit als je wil?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 00:49

renatevb schreef:
volgens mij moet de rollkur niet meer afgestraft worden dan elke ruiter die verkeerd met slofteugel rijd.. Jullie zien alleen die rollkur en al het andere leed (dat vaak nog 10 maal erger is) daar doen jullie vaak niets aan, en dit gebeurt dagelijks in elke manege, waar elk van ons rijd.. Ik ben ook niet voor de rollkur, versta me niet verkeerd, maar ik vind dat het wel gewoon de keuze is van die ruiters/ amazones. En daar hebben wij niets over te beslissen..

Er gebeuren allerlei enge dingen met paarden en dieren het algemeen, maar daar gaat deze conferentie nu eenmaal niet over.
Wereldwijd is de rollkur nu eenmaal onderwerp van gesprek en dat is niets iets waarover je je kop in het zand moet steken of moet afdoen met: er gebeuren wel ergere dingen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 00:49

PT, hebben je paarden al hooi? Hij flext echt wel en rollkurt, maar als het moet (Story en Prive liggen om de hoek in het stof tussen de heg), rijdt hij gewoon regulier volgens het plebs. Hij kan alles, wat je maar wilt en de meeste van zijn paarden ook.
Nogmaals ik ben geen rollkurrijder, want ik kan het niet, maar ik heb respect voor de mensen die het wel kunnen. Evenals de mensen die de klassieke dresuurkunst onder de knie hebben. En ik ga niet uitweiden, want dat is al tig keer gedaan.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 00:54

setteke schreef:
PT, hebben je paarden al hooi? Hij flext echt wel en rollkurt, maar als het moet (Story en Prive liggen om de hoek in het stof tussen de heg), rijdt hij gewoon regulier volgens het plebs. Hij kan alles, wat je maar wilt en de meeste van zijn paarden ook.
Nogmaals ik ben geen rollkurrijder, want ik kan het niet, maar ik heb respect voor de mensen die het wel kunnen. Evenals de mensen die de klassieke dresuurkunst onder de knie hebben. En ik ga niet uitweiden, want dat is al tig keer gedaan.

Dan zal hij enorm blij zijn met mensen zoals jij die dat op de voorpagina van bokt wereldkundig maken. :D
Maar ja, alleen de enige echte kan dat weten natuurlijk.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 00:57

ThePast03 schreef:
setteke schreef:

Dan zal hij enorm blij zijn met mensen zoals jij die dat op de voorpagina van bokt wereldkundig maken. :D
Maar ja, alleen de enige echte kan dat weten natuurlijk.

Huh, ik mis wat, welke voorpagina? Welke enige en echte?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 01:07

Ja, ga nu echt hooi geven, maarre wist je dat....

Painted Black met Mw. van Grunsven afgelopen weekend op zaterdag ook weer aan de kletter is gegaan. Niet z'n beetje ook.
Zou het echt toeval zijn dat ook Dhr. Gal zijn paard bokte maar dat hij een grijns trok. Net alsof hij het wel begreep.

De ene rijdt met kennis en gevoel en de ander met macht en angst. Zal wel toeval zijn en talent denk je niet.
He get, wat word ik soms cynisch.

het gezicht van Mw, van Grunsven was aardig gespannen op het filmpje van horse.nl

PS Denk dat er bedoeld wordt dat als hij, Dhr. Gal, het allemaal zo stiekum doet het niet aardig dat jij, setteke, de enige echte dat hier op het topic 'Voorpagina nieuws' gaat melden.
Ik snap dat wel :=

Moet er wel om grinniken ook nog.

;)

PT

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 01:39

Snap, zoals gewoonlijk weer niets van Bokt, maar dank voor de uitleg via pb. En hartelijk dank voor de heerlijke portie hooi, ik kan weer even vooruit. Tot morgenochtend.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 01:48

Ik snap het inmiddels en ik word uitbetaald in ruimgrijpende passen van Totilas, kassa, kassa, ik loop binnen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 08:30

Zelfs op een forum als Bokt is de algehele opinie dat dat overdreven flexen niet door de beugel kan. En dan praten we hier nog over een site waar over het algemeen toch liefhebbers van het paard komen! Kun je nagaan welke kant de discussie op zal gaan zodra deze gevoerd gaat worden in de 'lekenwereld'.
Ik ben bang dat er dan zelfs niet een voorstander te vinden is. Misschien moet ik inderdaad maar eens de stad in, laat willekeurig wat foto's en filmpjes zien van paarden die met hun borst op de kin geplakt zitten. Ik weet nu al zeker dat het woord 'mishandeling' veel vaker zal gaan vallen dan hier het geval is. Dan is het toch struisvogelpolitiek als je het dan nog steeds gaat verdedigen? Het is gewoon fout, al was het alleen maar uit esthetisch oogpunt. En dan doet het er al niet meer toe of de paarden er geen schade of nadeel door ondervinden. Het is gewoon geen gezicht en dat op zich is al genoeg reden om er mee te stoppen. In ieder geval in het openbaar.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 08:50

Rioolpolitiek en struisvogelpolitiek, hmm, dat vond ik eerlijk gezegd van je laatste zin.
'Niet in het openbaar.'

Geloof niet dat je een probleem daarmee oplost, denk jij van wel?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 08:54

Misschien dat je het probleem niet oplost, maar ik heb ook niet de illusie dat als het bijv verboden zou worden dat dan ook niemand het meer thuis zou doen. Maar als het niet meer in het openbaar gebeurt, zoals bij demonstraties of wedstrijden, dat dan in ieder geval een hele boel mensen, (leken, zoals ze hier vaak genoemd worden) niet meer op het idee komen om dit thuis ook maar eens te gaan proberen. Uit het oog uit het hart, zullen we maar zeggen.
Op het woord rioolpolitiek kan ik helaas geen zinnig antwoord geven, daar ik het woord in de topic niet tegengekomen ben.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 08:58

Het kost me moeite om te menen wat ik nu schrijf, maar op dat gebied heb ik wel enig respect voor Janssen en zijn volgelingen dat men er juist niet stiekum over doet.
Vind dat niet zo'n goed idee eerlijk gezegd.
Ik geloof niet in uit het oog uit het hart politiek.

Zeg maar jij komt dacht ik uit de competitiesport, waarom mag die slof niet op het inrijterrein, weet je dat misschien?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:05

Ik kom uit de springsport, en daar mag de slofteugel nog gewoon. Maar ik kan me er wel wat bij voorstellen, want ook een slofteugel kan bij verkeerd gebruik werken als een scheermes in de hand van een aap. Ik heb gehoord dat het bij de dressuur idd niet meer mag, maar vanaf het Z mag het wel, geloof ik. Bij springen mag je bijvoorbeeld lager dan Z niet rijden met een ander bit dan een gebroken trens. En dat vind ik persoonlijk ook een hele goeie regel, die al tientallen jaar geleden is ingevoerd. Men besefte dat er veel onheil werd aangericht, en direct volgde er een verbod. Daar zou de dressuurcommissie misschien lering uit kunnen trekken. Beter voorkomen dan genezen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:07

dat is in de dressuur ook zo Marcel :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:09

ik denk juist dat dit openbaar behandeld moet worden in clinics ed. Het is de onwetendheid van mensen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:15

MarcelDufour schreef:
Ik weet nu al zeker dat het woord 'mishandeling' veel vaker zal gaan vallen dan hier het geval is. Dan is het toch struisvogelpolitiek als je het dan nog steeds gaat verdedigen?

Ja ik ook. Er zijn genoeg voorbeelden van andere 'gesloten wereldjes' die een confrontatie met de mening van ja en alleman op de straat na iets meer publiek vertoon niet hebben doorstaan. Ik heb eerder al eens verwezen naar het proces dat geleid heeft tot het afschaffen van de vossenjacht in Engeland (meer specifiek, het verbieden van het levend door de honden laten verscheuren van de vos + het amateuristisch afmaken van 'slechte' jachthonden). Aan de oorsprong ligt één docu.. met als resultaat dat het brede publiek dat op slag niet meer pikte.

Gezien de meeste ruiters geen paarden afmaken die niet mee komen (of toch niet in directe lijn) zal het zo'n vaart wel niet lopen, maar ik merk dat de dressuurwereld niet eens bereid is zich te bedenken wat ze gaan doen als de publieke opinie zich hier wél tegen zou uitspreken.
Absoluut kop in het zand en WIJ hebben gelijk, dit is NIET erg.
Ok dat is een manier om er mee om te gaan, maar in het lict van de geschiedenis misschien toch niet zo'n verstandige.

Ik heb genoeg contacten in de pers om al jaren te weten dat die detailfoto op het nieuwsblad van het hoofd met al dat ijzer er in en de wijdgesperde neusgaten nooit gepubliceerd zou worden. Niet omwille van de foto, maar omwille van het beeld. De dag er na regent het klachten.. Ja van Jan en Pol 'die voetbal willen in plaats van een beest in sm uitrusting' maar het is wel een mening, en eentje die nu al genoeg telt om de omgang hiermee door niet-paardenvolk te beïnvloeden (niet publiceren).

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:27

Struisvogelpolitiek is iets doen wat niet mag achter gesloten deuren en dan zeggen O:) ik doe niks hoor O:) Da's pas eng.

Heeft de beroemde amazone zich nu al niet vaak genoeg bewezen dat er toch wel iets mankeert aan haar 'paardkundig inzicht'. Je paard niet eens aan het handje mee durven laten lopen, of iedere keer weer aan de kletter gaan van de rijpaarden geeft op zijn minst een wenkbrauw omhoog.

Dan kom ik uit op een mentaliteitskwestie.
Diegene die LDR wensen te rijden zijn mensen die dit uit angst voor het paard doen. Angst om niet te winnen, wat er dan ook gewonen wordt, en angst voor dat grote sterke en onvoorspelbare dier. Een absoluut gebrek aan inzicht en kunde.

Die vossen en die paarden snap ik niet.....
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 30-01-10 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:28

@Bandida
Zo is het precies, hoe jij het beschrijft.
Het probleem lijkt mij nu te zitten in het feit dat zodra roer je dit onderwerp aan en/of laat je weten geen voorstander te zijn, dan voelen velen zich persoonlijk aangevallen in plaats van te beseffen dat het hier over een systeem gaat en niet over personen. In alle opmerkingen die ik hier gepost heb, heb ik ook niet eenmaal een beschuldigende vinger gewezen naar wie dan ook. Misschien is het ook zo dat de dressuurwereld moet wennen aan tegenstand. In de springsport hebben we dit al vaker meegemaakt. Barreren, smeren, doping, 't is allemaal al de revue gepasseerd. En er is echt wel lering getrokken. Die tafarelen die 10 jaar geleden nog gemeengoed waren, kom je op concours gewoon niet meer tegen. Ik herinner me nog wel dat ik 's morgens om 5 uur op stond om mijn beest een tik tegen de benen te geven. Dat gebeurt hedentendage echt niet meer. En zo zijn er heel veel dingen verbeterd.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:32

Citaat:
Struisvogelpolitiek is iets doen wat niet mag achter gesloten deuren en dan zeggen ik doe niks hoor Da's pas eng.

Dat is niet de betekenis van struisvogelpolitiek, hoor.
"Struisvogelpolitiek dankt zijn naam aan de vermeende analogie met het vluchtgedrag van een struisvogel, die volgens het fabeltje de kop in het zand steekt om de vijand niet te zien en in de veronderstelling verkeert dat de vijand dan de struisvogel ook niet kan zien. De term wordt gebruikt waar men vaak bewust de consequenties van een bepaald beleid (of gedrag) niet wil inzien en simpelweg doorgaat met de ingeslagen weg."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Struisvogelpolitiek

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:32

@ PT ik zie dat in de top toch anders :D bij de wannabe's heb je denk ik helemaal gelijk.

Anky heeft het lef niet meer dat ze jaren terug had, logisch mens is ondertussen moeder geworden van 2 kids, en dan heb je dat gewoon :D En dat haar paarden wel eens aan de kletter gaan is eigenlijk alleen maar goed. Dieren zitten vol krachtvoer, voelen zich super en zijn van zichzelf al behoorlijk heet....... tel alles bij elkaar op en je hebt een soort van neutronenbommetje onder je :)

Juist dat ze aan de kletter gaan betekend dat het geen hersenloze, voorgeprogrammeerde, murwgereden, monddood gemaakte paarden zijn.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:37

Citaat:
Juist dat ze aan de kletter gaan betekend dat het geen hersenloze, voorgeprogrammeerde, murwgereden, monddood gemaakte paarden zijn.

Is helemaal waar. Bovendien ben ik er niet van overtuigd dat Painted echt aan de kletter was. Leek meer op 'gecontroleerd' aan de kletter. Ik doe dat ook regelmatig, vinden die beesten heerlijk om eens lekker te bokken en met die kop te schudden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:39

hihihi inderdaad :) ik deed dat ook heel regelmatig zeker als we net weer met wat nieuws bezig waren geweest of als het even zwaar was...... effe lekker baldadig rondcrossen :D

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:41

Ja en nee.

Ik ben geloof ik langzaamaan bijna antiek, maar ik zie niet overal verbetering. Ik zie vrij veel onkunde en angst wat mensen leidt.
Meer machtsvertoon en veel minder inzicht in het dier zelf. Zelf heb ik nooit de behoefte gehad om paarden pijn te doen. Ik begrijp ook niets van tikken tegen een been behalve om een voetje uit te krabben.
Men maakte zich zorgen over 'in de krul' trekken maar LDR is o.k. Het is goud wat er blinkt wat gepresenterd wordt door een blonde godheid. (smaken verschillen)
Hoe kan het dat vrij veel mensen dat nu wel kunnen en zich niet eens afvragen wat ze doen dus zich ook niet schamen.
Is het de status van het paard, het besef dat paarden hun mond wel houden? Waarom is die behoefte er op na te apen.

Als je in de echte top wil rijden moet je heel wat centjes meebrengen, dus die top is maar klein.
Het paard van Dhr. Gal is ook heet, heeft ook geen tekorten aan voer en kracht. Dergelijke smoezen zie ik niet als teken van o, ja dan is het goed. Ik zie ze als zwakke uitvluchten om je eigen tekortkomingen te verdoezelen.
We zaten een tijdje terug met een Spaanse ruiter te kijken naar proeven, een van de paarden liep enorm te kloten en het ging duidelijk niet goed. De ruiter bracht met hulp van een ander het paard naar achteren en kwam zelf terug. De Spanjaard kwam overeind en zei, "wat gebeurt daar nou?" STOMVERBAASD was de beste man. Hij rijdt al van jongs af aan en is ruiter van beroep. Wij konden alleen maar zeggen ja, dat is hier heel normaal... bedenkend dat men daar in Spanje ook redelijke hete paardjes rijdt waar men veel gekkere dingen mee doet dan een prijsje ophalen.

Niet alles is logisch.
De verkrachter kan heel goed uitleggen waarom, het keurt zijn daad alleen niet goed.
Het aan de kletter gaan kan best eens een keer gebeiuren, maar (weer) krijsen als het gebeurt en hoe vaak het gebeurt vind ik niet echt getuigen van voldoende inzicht... paarden worden niet rustiger als een ruiter zit te krijsen of wel dan, ik moet er inmiddels steeds harder om lachen, dat wel.
Heb je een liedje van: Clouseau met : Daar gaat ze....
en Willleke Aberti met : Telkens weer :=

Stelling: Dressuurruiters wiens paard herhaldelijk aan de kletter gaat zijn goede ruiters, het getuigt van goed afgerichte paarden.

Kun je dat op de lokale wedstrijdjes ook laten gelden?
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 30-01-10 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:46

in de krul trekken zal absoluut gebeuren in wannabe land. Maar dat is niet representatief voor de top :)

Het verschil tussen Edward en Anky is........ dat Edward kan lachen om de grollen van zijn paarden, en Anky gewoon te voorzichtig aan het worden is. Vroeger kon ze er ook om lachen, nu niet meer.

het temperament van de spaanse paarden is niet te vergelijken met het temperament van het KWPN paard.

Krijsen als je paard aan de kletter gaat is nooit goed :D wel menselijk, maar niet goed :)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:50

Goed voorbeeld doet volgen....

De ene is bang omdat het beessie zich klaarblijkelijk in haar ogen als hij ongecontroleerd is heel wonderlijk gedrag vertoont, de ander is niet bang en zijn paard doet niks wonderlijks.

Ik lach echt steeds harder, zie het zelfs nu al aankomen. Eerder vond ik het akelig voor het vrouwtje, maar nu denk ik als jij zo eigenwijs bent de schuld steeds bij andere neer te leggen en nooit naar jezelf te kijken. meid spring nog eens leuk rond dan. :D
Nee allemaal smoesjes, sorry.

Wat dat betreft ben ik erg blij met Dhr. Gal, die is nuchter Hollands bezig en weet het beste uit een paard te krijgen.
Zo te zien.

In Spanje rijdt men niet alleen Spaanse paarden, ook daar zijn KWPN-er (ik vraag me ook af wat ze daar in hemelsnaam mee willen maar goed). Deze paarden zijn meestal wel wat heter, maar niet zo onredelijk zoals onze nationale fok.

Het gaat ook niet om welk soort paard iemand rijdt, het gaat om echte ruiterkunde. Of je nu op een Konik zit of op een KWPN-er. Beide zou je moeten kunnen besturen als je goud met ze hebt gehaald lijkt me... O:)
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 30-01-10 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt