Geen vervolging voor Patrik Kittel na tongincident Scandic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:17

ilse86 schreef:
Nee,maar die brief vind ik nogal vaag. Kom op. Prima dat je iemand op z'n gedrag aanspreekt, maar ook nog zo'n belerende brief vind ik nogal ver gaan.

Dat is alleen om het publiek te sussen joh, Patrik lacht zich nu kapot om die brief en dat weten ze bij de FEI ook wel ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:21

WinBinChes schreef:
Daarbij, als jij goed met je dieren omgaat heb je ook niks te verbergen en dan zou zo'n onderzoek ook geen problemen opleveren.

Het enige enge aan de zaak vind ik dus dat 'goed omgaan met dieren' ook heel subjectief is, zie de vele Boktdiscussies, en dat de FEI klompendanst voor de publieke opinie. Of liever gezegd, niet eens de algemene publieke opinie want de steunbetuigingen aan Patrik zijn ook niet erg gehoord, maar een stel ongenuanceerde schreeuwlelijks die niet gehinderd door enige relevante kennis maar wat roepen...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:22

ik ben niet van mening dat het over de rug van een ruiter is gegaan
als iemand echt niks fouts doet, krijgt ie ook geen onderzoek en zeker niet zo een brief ;)

manic: ik zeg niet dat jij persoonlijk wat te verbergen hebt
maar je bent het wel eens met de manier van rijden wat ik zo begrijp?
ik bedoelde met mijn zin iig wat ik daarna ook zei

Citaat:
ik ben van mening dat als je niks fouts doet je ook niks te verbergen hebt

Anoniem

Re: Geen vervolging voor Patrik Kittel na tongincident Scandic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:25

Bezoekjes van een FEI vertegenwoordiger hier en daar bij een topruiter zal uiteindelijk niet zo erg zijn, ik denk dat het de afstand tussen de ruiters en hun belangenorganisatie verkleint. Het zal echter nooit als resultaat hebben dat al die na-apers uit de basis een keer wat serieuzer gaan leren paardrijden zodat ze verder kunnen kijken dan het idee dat diep rijden goed is omdat de toppers het ook doen.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:28

Misschien geheel offtopic maar er wordt hier vanuit het moderatorteam duidelijk gemaakt dat er alleen op de bal gespeeld mag worden en niet op de man.
De reden waarom mijns inziens op de man gespeeld wordt is omdat sommigen hier in het topic duidelijk geen tot weinig verstand van paarden of dressuur hebben en daar toch een ongefundeerde mening over hebben. Ik vind dat een gevaarlijke tendens, ik hoop voor de toekomst van de dressuursport dat dit soort types niet de overhand krijgen.

Met de laatste zin van Lovely ben ik het helemaal eens. Het probleem zit niet in de top maar bij basisruiters die geen idee hebben waar zij mee bezig zijn.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:29

Urielle schreef:
WinBinChes schreef:
Daarbij, als jij goed met je dieren omgaat heb je ook niks te verbergen en dan zou zo'n onderzoek ook geen problemen opleveren.

Het enige enge aan de zaak vind ik dus dat 'goed omgaan met dieren' ook heel subjectief is, zie de vele Boktdiscussies, en dat de FEI klompendanst voor de publieke opinie. Of liever gezegd, niet eens de algemene publieke opinie want de steunbetuigingen aan Patrik zijn ook niet erg gehoord, maar een stel ongenuanceerde schreeuwlelijks die niet gehinderd door enige relevante kennis maar wat roepen...

Dat laatste ben ik ook zeker met je eens. Helemaal in het geval van Kittel, maar daar heb ik ook met geen woord wat over gezegd.

Het eerste niet. Iedereen kan wel een paar stelregels noemen waarneer je goed voor je paarden bent en wanneer niet, dat is niet zo subjectief. Wat is acceptabel en wat niet. De FEI zou er goed aan doen om daar duidelijk voorschriften over te maken, dan zijn deze discussies ook niet nodig. Dat je paard de tong tussen het bit gooit, kan iedereen gebeuren. Wat ermee gedaan wordt is belangrijk. Wordt het opgemerkt? Wordt er wat mee gedaan? Of juist niet?

Dat je een onderzoek krijgt betekent niet per definitie dat je fout zit. Het betekent alleen dat er klachten binnen zijn gekomen en daar moet wat mee gedaan worden. Zijn de klachten gegrong of niet. In deze kwestie heeft de FEI terecht een pas op de plaats gedaan.

En nogmaals, niemand weet wat er exact in de brief staat, dus daar kan je niet over oordelen. Ook niet waarom de FEI het nodig vond om een brief te sturen en in welke toon dit gedaan is.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:31

Vudress schreef:
Misschien geheel offtopic maar er wordt hier vanuit het moderatorteam duidelijk gemaakt dat er alleen op de bal gespeeld mag worden en niet op de man.
De reden waarom mijns inziens op de man gespeeld wordt is omdat sommigen hier in het topic duidelijk geen tot weinig verstand van paarden of dressuur hebben en daar toch een ongefundeerde mening over hebben. Ik vind dat een gevaarlijke tendens, ik hoop voor de toekomst van de dressuursport dat dit soort types niet de overhand krijgen.

Met de laatste zin van Lovely ben ik het helemaal eens. Het probleem zit niet in de top maar bij basisruiters die geen idee hebben waar zij mee bezig zijn.

De basis ruiters hebben hier niks mee te maken. Alleen iemand die het het nodig vond om een ''fout'' op te zoeken en deze erger te doen laten lijken dan dat het werkelijk is. Blijkt ook meer weer eens uit het onderzoek naar Kittel, als de aanteigingen terecht waren geweest, dan was Kittel goed op de vingers gemept met een startverbod oid.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:31

Vudress schreef:

ik zie na de hulk absoluut niet dat er op de man gespeeld wordt :n
misschien een quote?

als het echt zo ernstig is dan is temmen natuurlijk ook een optie :j
overigens kan je niet over mensen hier oordelen en zeggen dat ze geen of weinig verstand hebben van paarden of dressuur
aangezien je de mensen hier niet persoonlijk kent ;)
en woorden als dit "soort type's" is denk ik meer op de man spelen dan op de bal ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:34

Ikdoemaarwat, het maakt wel een beetje uit in hoe men een paard ziet. De een ziet hem als een maatje om gezellige dingen mee te doen, een ander ziet het als een atleet waar hij mee traint om er een nog betere atleet van te maken. Ertussenin ligt een wereld aan grijs waar de meeste mensen rondrijden. Feit is echter wel dat wie neigt naar de ene kant van dat universum erg weinig begrip op kan brengen voor dat wat zich aan de andere kant afspeelt. Omdat het dan gaat over een heleboel onkunde, onbegrip en verschil in inzicht is het soms beter om er geen uitspraken over te doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:36

WinBinChes aan wat voor voorschriften zat je te denken?

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:38

ikdoemaarwat schreef:
Vudress schreef:

ik zie na de hulk absoluut niet dat er op de man gespeeld wordt :n
misschien een quote?

als het echt zo ernstig is dan is temmen natuurlijk ook een optie :j
overigens kan je niet over mensen hier oordelen en zeggen dat ze geen of weinig verstand hebben van paarden of dressuur
aangezien je de mensen hier niet persoonlijk kent ;)
en woorden als dit "soort type's" is denk ik meer op de man spelen dan op de bal ;)

Grappig, over de mensen op bokt mag men niet oordelen terwijl hele volkstammen hier Patrik wel mogen veroordelen zonder hem te kennen en nav een filmpje wat op gewone snelheid 10 seconden duurt...

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:39

@ Urielle
Nee maargoed. De negatieve geluiden hoort men vaak het hardst. Dat is ook de reden waarom ik vind dat zo'n onderzoek wel goed is. Ik rij zelf ook dressuur (amateurklooiertje, dat wel. Maar ik vind het fijn om te doen) en kijk ook graag dressuur. Vind wel dat de paarden op een fatsoenlijke manier getraind moeten worden. Als dat al wel zo is, is het wel fijn dat dat ook bevestigd wordt.
Goede training begint uiteraard bij de basis. Dus goede begeleiding van een instructeur die jou beter maakt, jou bewuster maakt en jou zo laat handelen dat het paard er beter van wordt en zich ook goed voelt. Ik weet dat de termen die ik gebruik subjectief zijn, maar zo ervaar ik het.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:40

Lovely schreef:
Ikdoemaarwat, het maakt wel een beetje uit in hoe men een paard ziet. De een ziet hem als een maatje om gezellige dingen mee te doen, een ander ziet het als een atleet waar hij mee traint om er een nog betere atleet van te maken. Ertussenin ligt een wereld aan grijs waar de meeste mensen rondrijden. Feit is echter wel dat wie neigt naar de ene kant van dat universum erg weinig begrip op kan brengen voor dat wat zich aan de andere kant afspeelt. Omdat het dan gaat over een heleboel onkunde, onbegrip en verschil in inzicht is het soms beter om er geen uitspraken over te doen.

Maar het paard blijft het paard....
en ja ik ben met je eens dat bepaalde methode's kilometers van elkaar afwijken en bepaalde groepen het daardoor nooit eens kunnen worden
maar wat ik bedoelde is dat je hier vanaf een scherm daar niet over kunt oordelen, je kent de mensen niet en je hebt ze ook niet zien rijden of met paarden om zien gaan
en alleen op basis van wat tekst kan je geen zuivere beoordeling maken toch?
datgene wat ik toch zie gebeuren in de eerder gequote tekst waar ik op inhaakte

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:42

zipje71 schreef:
Grappig, over de mensen op bokt mag men niet oordelen terwijl hele volkstammen hier Patrik wel mogen veroordelen zonder hem te kennen en nav een filmpje wat op gewone snelheid 10 seconden duurt...

Ja, want patrik is hier idd het onderwerp van de discussie
als dit niet zou mogen dan zouden deze berichten idd niet op bokt geplaatst worden

Overigens is er hier op bokt meer bekend over Patrik dan over jou en mij, ik zie hier toch echt absoluut een wezenlijk verschil in :j

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:43

Urielle schreef:

Om in te haken op de zaak Kittel

Wat te doen bij tong over het bit? Antwoord lijkt me vrij duidelijk...

En zo kan je er nog wel een paar verzinnen.

Spoorgebruik, zweepgebruik enz enz

En dan niet perse voor de ruiter, in de meeste heb ik wel vertrouwen, maar voornamelijk voor de omstanders. Wat is geoorloofd en wat niet. Wat moet er gedaan worden als er een ''fout'' zoals deze voorkomt.

Als er bijvoorbeeld in een voorschrift had gestaan ''Ruiter dient de tong te corrigeren en mag hierna zijn training vervolgen'' was deze hele kwestie nooit aan de orde geweest.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:44

het gaat ook niet om de persoon Patrik. Het gaat om hoe hij handelt. Dat is heel wat anders.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:46

ilse86 schreef:
het gaat ook niet om de persoon Patrik. Het gaat om hoe hij handelt. Dat is heel wat anders.

Ook dat niet eens. De discussie draait voornamelijk om de FEI en hoe deze met de kwestie om gaat. Het Kittel discussie is al aan bod geweest, lijkt me onnodig om die discussie te herhalen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:48

WinBinChes schreef:
ilse86 schreef:

Ook dat niet eens. De discussie draait voornamelijk om de FEI en hoe deze met de kwestie om gaat. Het Kittel discussie is al aan bod geweest, lijkt me onnodig om die discussie te herhalen.

het is iig onlosmakend verbonden

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:56

Nog even terugkomend op diegene die zei dat Patrik zich waarschijnlijk doodlacht om die brief... Ik denk dat er wel eens vergeten wordt dat achter een bekende naam ook maar een mens zit... Ook al is het "maar" een brief kan dit denk ik toch heel hard aan komen.

@ikdoemaarwat Miscommunicatietje :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:56

WinBinChes schreef:
Urielle schreef:

Om in te haken op de zaak Kittel

Wat te doen bij tong over het bit? Antwoord lijkt me vrij duidelijk...

En zo kan je er nog wel een paar verzinnen.

Spoorgebruik, zweepgebruik enz enz

En dan niet perse voor de ruiter, in de meeste heb ik wel vertrouwen, maar voornamelijk voor de omstanders. Wat is geoorloofd en wat niet. Wat moet er gedaan worden als er een ''fout'' zoals deze voorkomt.

Als er bijvoorbeeld in een voorschrift had gestaan ''Ruiter dient de tong te corrigeren en mag hierna zijn training vervolgen'' was deze hele kwestie nooit aan de orde geweest.

Even advocaat van de duivel he, om verder uit te kristalliseren ;)
Bij de tong over het bit moet dat gecorrigeerd worden
> Wat als iemand het niet gevoeld heeft
> Wat tijdens de proef
> Wanneer een sanctie erop?

Spoorgebruik
> Sporen zijn voorgeschreven dus daar kan niet meer mee gerommeld worden, dan is de ruiter gewoon klaargereden.
> Wat is wel toegelaten in frequentie en druk en hoe meet je dat?
> Maakt het type paard nog verschil (dun volbloedhuidje die overal wondjes van krijgt tegenover lagen eelt van het veelvuldig spoorgebruik ;) )
> Maakt de omstandigheid nog verschil (denk aan stakend paard)

Zweep
> Lengte is voorgeschreven, mag niet mee in de proef
> Wanneer sanctie, (plaats, frequentie, kracht, omstandigheden)

En nog een paar waar ik zelf aan dacht:
Stang en trens-gebruik
> Hoe meten, wanneer teveel doorgeslagen, maakt het nog uit of de kinketting strak of los zit?

Trainingsmethodes (laag en rond, of juist opgericht met weggedrukte rug, kin op de borst, ...)

Loswerkmethodes bij het longeren

.............;

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:07

Cayenne schreef:
manic schreef:
Gaat de FEI straks ook thuiscontroles uitvoeren om te kijken hoe de dieren getraind worden? Kom op zeg.

Dat staat inderdaad wel in de planning voor op langere termijn.
(Alleen voor topruiters.)

Ik denk dat ze beter die controles kunnen gaan houden bij de gem. huis/tuin/keuken ruiter/amazone als bij de echte topruiters!

Trouwens dat geen vervolg op P Kittel komt is toch niet zo vreemd, ik kan me niet voortstellen dat er maar iemand serieus heeft gedacht dat hij vervolgd zou gaan worden. Dat die tong over/tussen het bit komt, ok, dat hoort niet, maar het wordt snel en correct opgelost en de training gaat weer op een fijne manier verder. Liever dit dan iemand die 50 min rondhobbelt op een paard met tong over het bit en het niet eens door heeft :+

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:21

Ja tuurlijk. Maar ik vind het wel goed dat de FEI hier op inspeelt. Al is het alleen maar om een signaal af te geven. Die ruiters hebben een voorbeeldfunctie en als men bij dit soort dingen (blauwe tong) achteloos de schouders worden opgehaald, denken de huis/tuin/keukenruitertjes (zoals ik) dat het ook zomaar getolereerd wordt en dat het normaal is.
Nu wil ik niet zeggen dat amateurs achterlijke wezens zijn die niet voor zichzelf kunnen denken, maar ze nemen wel een voorbeeld aan die ruiters!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:50

Citaat:
Patrik lacht zich nu kapot om die brief en dat weten ze bij de FEI ook wel ;)

Zou je denken? Volgens mij is het hoe dan ook niet leuk om zo'n brief te krijgen, ook al slaat de inhoud nergens op.
Uit het handelen van de FEI in deze zaak blijkt m.i. dat ze niet goed weten hoe met dit soort incidenten om te gaan. De FEI zit duidelijk in een spagaat tussen de publieke opinie, voornamelijk bepaald door mondige schreeuwers die direct klaarstaan met het hakblok als ze topruiter iets dieronvriendelijks menen te zien doen, en de wereld van de paardensport waar de opvatting gangbaar is dat leken zich hoe dan ook geen mening mogen vormen over zaken waar ze geen verstand van hebben (hier dus:training van dressuurpaarden).
Zelf was ik aanvankelijk ook nogal geschokt door het filmpje en die blauw aangelopen tong, maar ik heb erover nagedacht en ik denk toch niet dat je hier kan spreken van bewust een paard pijn doen, eerder van een ongelukkig incident.
Het toezicht op het losrijgebeuren in het algemeen, dat mag van mij wel wat beter geregeld worden, of het nu gaat om een simpel dressuurwedstrijdje op een achterafweiland of om een GP met een internationaal deelnemersveld van topruiters.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:55

Askja schreef:
Citaat:
Patrik lacht zich nu kapot om die brief en dat weten ze bij de FEI ook wel ;)

Zou je denken? Volgens mij is het hoe dan ook niet leuk om zo'n brief te krijgen, ook al slaat de inhoud nergens op.
Uit het handelen van de FEI in deze zaak blijkt m.i. dat ze niet goed weten hoe met dit soort incidenten om te gaan. De FEI zit duidelijk in een spagaat tussen de publieke opinie, voornamelijk bepaald door mondige schreeuwers die direct klaarstaan met het hakblok als ze topruiter iets dieronvriendelijks menen te zien doen, en de wereld van de paardensport waar de opvatting gangbaar is dat leken zich hoe dan ook geen mening mogen vormen over zaken waar ze geen verstand van hebben (hier dus:training van dressuurpaarden).
Zelf was ik aanvankelijk ook nogal geschokt door het filmpje en die blauw aangelopen tong, maar ik heb erover nagedacht en ik denk toch niet dat je hier kan spreken van bewust een paard pijn doen, eerder van een ongelukkig incident.
Het toezicht op het losrijgebeuren in het algemeen, dat mag van mij wel wat beter geregeld worden, of het nu gaat om een simpel dressuurwedstrijdje op een achterafweiland of om een GP met een internationaal deelnemersveld van topruiters.

Daar ben ik het ook mee eens. Losrijden op reguliere wedstrijdjes hier in de buurt is ook niet altijd even vriendelijk. Ook in de ring zelf gebeuren dingen die je liever niet ziet. Maargoed...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:10

Ik vraag me heel erg af na het zien van het filmpje hoeveel bokkers die kijken ook werkelijk ZIEN.

Wat ik zie is een ERG ontevreden paard dat de oren plat heeft, vuil kijkt, erg zwaait met zijn staart en veel protest toont met zijn boven lip. Dit nog los van zijn tong. Het is allemaal een teken van protest hoe het dier gereden word en in de "krul" (als je de kin op de borst trekken zo wil noemen) getrokken word. (het dier word gemartelt in mijn ogen)
Er maakte ook iemand een opmerking dat de ruiter GEEN druk op de stang teugel heeft.
HALLO kijk eens wat beter, ik zie hem alleen maar druk geven op de stangteugel en weinig druk op de trensteugel. Enig idee hoe zo'n kinketting voelt? Zo op een dun velletje en bot? Hij drijft ook erg met wielspoortjes, zelf al eens gevoelt hoe dat is op je ribben?

Ik twijfel er aan of de tong over het bit zit, al word dat hier wel gesuggereerd. Hoe komen jullie daar bij? Ik kan niet zien dat zijn tong over/tussen het bit(ten) zit, zijn mond zit n.m. dicht. Knap dat jullie dat wel zien. (of zijn jullie helderziend?)
Dat zijn tong SLAP (dus er NIET mee speelt, dit werd een paar keer gezegt) en blauw buiten zijn mond hangt is een feit.
Het duurt 10 tot 15 minuten voor een tong blauw word, spreek uit ervaring. Bij dravers binden ze vaak de tong met een stuk nylon kous vast aan de onderkaak zodat die niet over het bit komt. Zit deze te strak, word de tong slap en blauw/paars. Dit word ook veroorzaakt door veel te veel druk op het bit, ook zien gebeuren.
Er word door deze ruiter met erg veel kracht op de teugels gereden dat de bitten de tong wel af moeten knijpen. Ik heb veel kracht maar wil echt niet gaan armpje drukken met deze man. Ik vraag me af hoe lang hij het zou volhouden als de teugels vervangen zouden worden door strotouwtjes. }>

Ik vind het een goede zaak dat dit onderzocht gaat worden. Er zou meer geconroleert moeten worden bij inrij ringen, ook bij niet profesionele werdstrijden. Bij western wedstrijden is prakties altijd een ringstuwart. Als deze ziet dat je je paard niet netjes behandelt loop je het risico dat je niet mag starten. Een goede zaak vind ik. :D

Als de mederheid deze manier van rijden goed keurt is het toch wel heel droef gestelt met de dressuursport in NL. ;(

En ja, ik heb ervaring met S&T rijden, en ja, ik heb ook paarden gereden die zz dressuur zijn.
Ik heb veel ervaring opgedaan in verschillende disiplines van paardensport om te kunnen zeggen dat dit niet kan en mag voorkomen. Zeker niet bij een "profesional" als deze ruiter.
Hoeveel jaren ervaring hebben jullie zelf hier in verschillende takken van paardensporten?
Dat jullie (sommige toch wel jong) al zo wijs (denken) te zijn om dit gedrag van deze ruiter goed te praten? Leer verder kijken dan je neus lang is.