"Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:41

De beste situatie voor èlk paard is gewoon dat het dier zèlf kan kiezen tussen zowel een fijne stal / schuilplek als lekker buiten rondlopen. Met andere paarden , waar ze zich ook weer van af kunnen zonderen als ze daar behoefte aan hebben.

Wij mensen hoeven het dan niet voor hun te bepalen en kunnen het ook niet fout doen , want ze kunnen zèlf kiezen dus het is dan altijd perfect wat ze nodig hebben +:)+

Ook al staat het ene paard dan de hele dag in dat hok , en het andere paard juist nooit : dat doet er niet toe. Het gaat er om dat ze de mogelijkheid hebben.

Ik wil mijn paardje ABSOLUUT niet opsluiten op stal , zelfs niet voor een nachtje. Maar ik wil haar ook niet onder alle omstandigheden zonder schuilmogelijkheid buiten laten lopen.

Nu is het perfect weer voor paarden die gewend zijn om buiten te lopen , maar als het dagenlang regent en dan met die vieze koude wind..... of in de zomer als het dagenlang bloedheet is in de volle zon....dat kun je echt niet maken om je dieren dan geen uitwijkmogelijkheid te bieden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:44

We hebben het hier wel over gezonde paarden die altijd buiten hebben gestaan, Lovely. Een ziek paard moet je natuurlijk niet in de regen buiten zetten (maar ook niet ineens een stal in waar de temperatuur direct 20 graden hoger ligt..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:46

MysticTinker schreef:
We hebben het hier wel over gezonde paarden die altijd buiten hebben gestaan, Lovely. Een ziek paard moet je natuurlijk niet in de regen buiten zetten (maar ook niet ineens een stal in waar de temperatuur direct 20 graden hoger ligt..)

HOe weet je dat? Kennelijk kunnen de dieren waar de OP over gaat er niet goed tegen. Ik denk ook niet dat je voor ieder paard kan bepalen dat die wel prima kan gedijen in dit weer, wat nu al 3 weken is zoals het is en nog wel even aanhoudt.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:56

Lovely, ken je de achtergrond van deze paarden? Imo kijken de eigenaren er he-le-maal niet naar om. Je ziet toch snel genoeg of een paard echt triest en koud in de wei staat of niet? Ik had ze allang binnen staan sowieso.
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben kies geen partij, omdat ik geen van bijde goed of slecht vind.
Maar geen een paard is hetzelfde. De paarden in kwestie staan er zo te horen gewoon bar bij. En kunnen er blijkbaar niet tegen, wil dus zeggen dat de eigenaar er gewoon geen snars vanaf weet :n Laat staan, kan zien of zijn/haar paarden er wel tegen kunnen of niet/koud zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:57

NOrway_girl, dat ben ik met je eens. Maar dat die paarden er zo bij staan is ook alleen maar de schuld van de eigenaar. Maar het is wel een teken dat niet elk paard dit weer aan kan.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:57

Lovely, jij hebt het nu over uitzonderingssituaties. Natuurlijk is een ziek paard een ander verhaal en moet zo'n paard intensiever verzorgd worden, eventueel in een (goed geventileerde!) stal. Maar verder kan je mensen toch moeilijk wijsmaken dat ze verkeerd bezig zijn als ze in deze tijd van het jaar hun paarden buiten hebben staan, je kent immers de situatie niet... Zelfs warmbloedpaarden kunnen prima tegen deze temperaturen hoor, ik zou zeggen, verdiep je er eens in en lees eens wat artikelen over thermoregulatie. Paarden in de frisse buitenlucht die een goede vacht hebben en goed worden gevoerd zijn gezonde paarden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:59

Lovely schreef:
Twiggy en Sees en de andere buitenmensen, dus jullie vinden het wel best dat die beestjes waar het topic over gaat in dit soort omstandigheden maar buiten moeten blijven terwijl ze er dus onder lijden? Jullie vinden omdat jullie je paarden per se coute que coute jullie paarden buiten willen houden dat andere dieren dat ook maar moeten? Er loopt hier elders op bokt ook nog een topic over een grietje dat haar zieke paard buiten heeft terwijl de veearts heeft gezegd dat dat niet goed is, maar nee, kind wil met alle geweld dat beestje buiten laten (en heeft waarschijnlijk geen geld voor een betere oplossing).

Lees eens goed wat ik zeg over paarden met verminderde weerstand, voordat je dingen gaat roepen die ik en naar mijn idee niemand hier zegt? ;)

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:59

Lovely schreef:
NOrway_girl, dat ben ik met je eens. Maar dat die paarden er zo bij staan is ook alleen maar de schuld van de eigenaar. Maar het is wel een teken dat niet elk paard dit weer aan kan.

Nou helemaal waar dus :j Zo simpel ligt het. Als je als eigenaar niet ziet of je paard het trekt of niet kan je netzogoed gaan dammen :+ Als ze er al schraal bijstonden, geen reserves hebben, niet genoeg toegang tot ruwvoer hebben gaat het gewoon heel simpel fout.

Wat MT en de andere eigenlijk ook wel beweren ;) Zei weten wèl wat ze doen, persoon in kwestie dus niet.
Laatst bijgewerkt door Norway_girl op 06-01-10 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:01

Peer2005, zeggen dat het allemaal wel prima kan voor elk paard is nogal wat, ik denk niet dat je daar gelijk in hebt.

Twiggy, heb je ook antwoord op mijn vraag? Ik roep namelijk niks, ik vraag alleen iets.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:05

Welk topic is dat?

Ik heb ergens allang antwoord gegeven op jouw vraag, hoor. Namelijk dat ik vind dat ongezonde/oude dieren niet zomaar in dit weer buiten gezet mogen worden, tenzij bv met deken, zoals bv dat oudje van 38 bij ons (die verder kerngezond is trouwens). Die gaat 's avonds lekker naar binnen. Mag je van me aannemen dat ik dat dus net zo bedoel bij zieke dieren.

Als mijn paard ziek is, regel ik ook wat, no matter wat het me kost. Gelukkig heb ik de mogelijkheid dat ik altijd een box kan huren, indien nodig. Die mogelijkheid is voor iedereen wel handig, al hoewel je het in de praktijk bij een gezond dier gelukkig maar weinig nodig hebt.

Ben verder helemaal met je eens, dat als je verhaal klopt iemand maatregelen moet nemen, maar nogmaals, om wel topic gaat het, want ik ben wel benieuwd....

PS: Je riep trouwens wel wat, namelijk (pfff, moet ik dat nog aangeven ook?), 'dus jullie vinden het wel best... en bladiebla'). Het is zo jammer als mensen alles maar invullen, terwijl de essentie van het verhaal totaal verkeerd uitgelegd wordt op die manier. ;)
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 06-01-10 18:07, in het totaal 2 keer bewerkt

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:06

Ik zeg toch niet dat het prima kan voor elk paard, dat zeg jij! Ik zeg slechts dat warmbloedpaarden met dit weer ook prima buiten kunnen staan. Zal ik mijn idee dat even verhelderen? ;) Stel, je hebt een warmbloedpaard en die houd je altijd, of iig heeel veel op stal, en dan ook nog met een dikke deken erop. Zou ik je dan aanraden om je paard met dit weer lekker zonder dek op 24-7 buiten te zetten? Nee dus... Hetzelfde geldt voor paarden die van jongs af aan op stal zijn opgehokt. Het leven is niet zwart wit hoor! Ik denk alleen wel dat paarden zoveel mogelijk naar buiten (en daarbij horen ook sportpaarden, want dat is geen andere diersoort ;)) een mooi en belangrijk streven is, ik teken er iig voor!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:09

Als mijn paarden niet kunnen schuilen en ik mag geen hok voor ze maken dan zal ik ze ergens anders zetten zodat ze toch wat bescherming hebben, kunnen zoeken ed.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:38

Lovely schreef:
MysticTinker schreef:
Mijn paard heeft nog nooit zo vaak gerold als sinds de sneeuw er ligt. Hij vind het héérlijk, die kou.

Of je paard hoopt dat het zand is wat hem normaal gesproken beschermt tegen kou en regen, dat kan ook. Maar helaas heeft je paard niks anders in zijn repertoire dan dat en dus zal hij het blijven doen.

zoals je weet isoleert sneeuw.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:39

waarom maken mensen die geen verstand van dieren hebben er altijd zo'n probleem van dat paarden geen schuilstal hebben??
kijk naar de paarden in het wild die redden zich toch ook prima zonder schuilstal!
en ik vind dat het de eigenaars keus is of zijn of haar paard een schuilstal krijgt.
shetjes, ijslanders, fjordjes, hafjes en dat soort rassen kunnen makelijk tegen de kou hier in nederland

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:46

Lovely schreef:
Twiggy en Sees en de andere buitenmensen, dus jullie vinden het wel best dat die beestjes waar het topic over gaat in dit soort omstandigheden maar buiten moeten blijven terwijl ze er dus onder lijden? Jullie vinden omdat jullie je paarden per se coute que coute jullie paarden buiten willen houden dat andere dieren dat ook maar moeten? Er loopt hier elders op bokt ook nog een topic over een grietje dat haar zieke paard buiten heeft terwijl de veearts heeft gezegd dat dat niet goed is, maar nee, kind wil met alle geweld dat beestje buiten laten (en heeft waarschijnlijk geen geld voor een betere oplossing).

Dat is natuurlijk gewoon oer STOM.
Als mijn paard morgen ziek blijkt te zijn en hij is beter af in een stalletje en een dekentje dan krijgt hij dat.
Als volgend jaar met zijn 20ste ineens moeite blijkt te hebben met de winter krijgt ie ook een dekentje....daar zijn die dingen voor uitgevonden.

Paarden van nu zijn gewoon veels te veel verwend, kunnen niks hebben. Sla eens een divoza catalogus open van pakweg 20 jaar geleden(toen ik begon met rijden) toen kon met een canvas deken krijgen in nde winter en dat is het. Tegenwoordig pakken we die knollen in met hele dekbedden tot over de oren aan toe...wel eens sleezy's gezien die ze bij de westernsport gebruiken, dat is gewoon belachelijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:47

Dekbedden.... _O-

(Maar ik ben het helemaal met je eens, die Divoza catalogus is echt te erg voor woorden! :roll: )

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:52

@Amy_luna
Mijn AV (en vele met hem) staat gewoon zonder deken buiten.
Normaal zelfs 24/7 al 4 jaar lang.
Afgelopen 3 jaar had hij een overdekte paddock ter beschikking, maar hij stond altijd buiten. Zelfs met die rare stormen ging hij niet naar binnen.
Het is omdat mijn merrie 's morgens (bij het ochtendgloren) niet op het gras mag, daarom staan ze nu sinds 2 weken 's nachts binnen.
Als ik niet oplet (boel dicht laat) staan ze beide te zweten op stal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:59

Zweten op stal is ook lastig.... ;)
Ben je niet bang voor hun weerstand?

Ik ken ook diverse Arabieren en KWPNers die het buiten prima doen. Die zijn gewoon niet geschoren, zijn het buitenleven gewend en het gaat prima. Wij hebben een draver in de kudde, die vroeger in zijn koerstijd ook traditioneel gehouden werd (op stal/dekens etc.), maar die het nu prima doet buiten. Alleen bij extreme regen, heeft hij wel wat extra's nodig in de winter, maar met deze kou en wat sneeuw gaat het prima.

Ik heb zelf een kruising koudbloed/warmbloed trouwens.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:04

Als ik de boel maar open laat dan zweten ze niet hoor, maar ik ben het weleens vergeten en stonden ze (licht op de hals) te zweten.
Ze gaan naar binnen als het donker wordt (nu 17:15 uur) en krijgen dan wat hooi, en 's avonds krijgen ze nog een x hooi en kan ik ze controleren hoe ze erbij staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:05

jury schreef:
Dit vind ik echt een hele omgekeerde benadering.
Omdat de gemeente geen bouwvergunning geeft hebben de beesten geen schuilstal?
Of was je opmerking cynisch bedoeld?

Als je gemeente je de bouw van je schuilstal verbied of je sommeert het weg te halen, tja dan is er geen schuilstal. War is daar omgekeerd aan?

In principe kunnen gezonde dieren best buiten, liefst met schuilstal voor de keuzevrijheid. Liever geen zieke dieren 24/7 per dag buiten met dit weer.
Hier rollen de paarden ook in de sneeuw hoor, niet allemaal, maar sommigen vinden het heerlijk, de jonkies vooral. Ze kunnen ook binnen rollen, maar de sneeuw is interessanter.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:06

Brainless, ah, ok, dan snap ik je. :D

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:08

Nou ik ben net even gaan bijvoeren en water bijgevuld.
Even gevoeld of ze het koud hadden, nou niet dus ze waren heerlijk warm.
Heb oren onder de manen en tussen de borst gevoeld.
Het zijn trouwens een Draver en een NRPS van 5,5 jaar jong.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:12

amy_luna schreef:
waarom maken mensen die geen verstand van dieren hebben er altijd zo'n probleem van dat paarden geen schuilstal hebben??
kijk naar de paarden in het wild die redden zich toch ook prima zonder schuilstal!
en ik vind dat het de eigenaars keus is of zijn of haar paard een schuilstal krijgt.
shetjes, ijslanders, fjordjes, hafjes en dat soort rassen kunnen makelijk tegen de kou hier in nederland

Lekker kort door de bocht := Lees nu eens wat er gezegd word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:14

Wat heeft een gedomesticeerd paard nu weer met een in het wild levend paard te maken. Een wild paard kan gaan en staan waar hij wil en zijn eigen beschutting zoeken, tja dat gaat ik een wei met hekje iets minder.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:19

Maar wat wordt er dan bedoeld met beschutting? Toch ook alleen maar iets om de eventuele wind tegen te houden, want er zijn genoeg plekken waar (semi-)wilde paarden leven waar echt geen bos te bekennen is hoor. Snijdende wind met slagregens is dan het meest ingrijpende/uitputtend voor een paard denk ik, en dan is een bepaalde beschutting wel prettig denk ik, alhoewel misschien ook nieteens echt noodzakelijk, dat kan ik niet beoordelen. Waar zou je je paard met dit winterweer dan precies voor moeten 'beschutten' vraag ik me af?