ESSA wil brandmerken van paarden graag behouden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:42

pharagirlke schreef:
Ik geloof dat er met die chip anders ook nog heel wat problemen zijn.... Nee als het anders kan dan het alternatief hier, stomme rotchip zit al in de merrie en die haar reactie sprak boekdelen... Als ze de DA had kunnen opvreten had ze'm met huid en haar verslonden denk ik.

Het is niet ideaal, maar het brandmerk als alternatief... nee, dat is me te summier qua info die je kwijt kunt.
Enne, ook daarmee gebeuren nare dingen... het zal niet voor het eerst zijn dat het brandmerk eraf gesneden of gebrand wordt.
Gelukkig heb ik die verhalen alleen maar van overseas, en zitten er in NL waarschijnlijk niet van die idioten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:44

Chip "verdwijnt" (god mag weten waarheen), is niet meer leesbaar, wordt verkeerd gezet enz enz. Weet iemand trouwens de precieze afmeting van een chip? (en dan bedoel ik niet "ter grootte van een rijstkorrel" want daar heb ik niets aan :+ ) Geen van beide is betrouwbaar of pijnloos.

Als je een brandmerk er af snijd moeten er toch al belletjes gaan rinkelen (litteken, de wonde) terwijl een chip die stuk (gemaakt) is of er simpelweg niet zit al veel "moeilijker" op te sporen is. Want misschien is het apparaatje wel stuk of de chip zelf, jouw woord tegen het hunne of de chip er al dan niet zit.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:48

Ninx schreef:
Nemurin schreef:
Dan krijg je die hele kudde, of niks. :+

Dat wordt nog spannend dan ;)

Benieuwd of je blijft staan als die hele zooi op je af komt rennen...
Maar even serieus, pijn is voor een dier geen probleem tenzij het permanent wordt. Niet dat je ze nou expres de pijnlijkste methode aan moet smeren, maar je kunt de pijn wel afwegen tegen de beste methode. Wat dat betreft ben ik het verder wel met pharagirlke eens: geen van beide is beter of pijnloos lijkt me.

Weet niet precies hoe groot die chip is want heb hem niet van ZO dichtbij gezien, maar wel dat het niet echt zo'n hele dikke naald was.

Ayasha
Blogger

Re: ESSA wil brandmerken van paarden graag behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:48

Wat is niet zo dik? 2 mm?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:50

pharagirlke schreef:
Liedje: het gaat over pijn, denk je echt dat die chip geen pijn doet? Als je dan zo down to earth bent besef dan ook dat die chip al evenmin goed doet, en ja, daar kunnen ze ook een paar dagen last van hebben :\

Tuurlijk kan die chip ook pijn doen, ik heb ook nergens gezegd dat ik perce voor chippen ben. Ik kan het natuurlijk nooit zeker weten maar ik denk omdat wij als mensen een vergelijkbare huid hebben een brandwond ook uitzonderlijk pijnlijk moet zijn. Chippen is misschien ook wel pijnlijk maar eerlijk gezegd denk ik dat een brandwond toch pijnlijker zal zijn. Misschien zou daar bij chippen ook eens naar gekeken moeten worden maar brandmerken is misschien vooral afgeschaft op de redenering dat het niet eerlijk is voor het dier en dat het pijnlijk zou zijn. Niet omdat het onbetrouwbaar was of omdat er vaak complicaties optreden.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:51

Geen van beide beter of minder pijn? Brandmerken is eigenlijk zo goed als doelloos in mijn ogen. (Behalve dan het brandmerken van afgekeurde paarden, daar kan ik me nog wel in vinden.. Maar of ik voor ben is iets anders).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:52

Citaat:
De chip is 13,4 mm lang, heeft een doorsnede van 2 mm en weegt 0,11 gram.

(da's overigens wel een flinke rijstkorrel :+ )
en
Citaat:
De Back Home chip is steriel verpakt in een kunststof wegwerp-applicator (naald: 2,5 x 25 mm).

2.5mm diameter dus... Nou, ik heb nog niet zo bijzonder lang geleden 2x een naald van 2 mm in mijn buik laten steken uit eigen keuze (liedje zal het wel kennen, een MD, voor de andere mensen: een implantje/piercing) en toevallig heb ik me al evenmin bijzonder lang geleden met het etentje voor mijn vriend verbrand aan een oven die verwarmd was tot 200°C (niet bij het voorverwarmen he, toen het gerecht er al uitgehaald werd dus op het heetst) En als ik een van de twee opnieuw zou moeten doen kwa pijn, dan ga ik toch voor de oven :x En dan nog liever 10x de oven dan nog 1x die naald.... Echt... Ook kwa pijn achteraf... Ondanks dat het implantje niet eens in de buurt van mijn spieren kwam (anders had ie te diep gestoken :D) had ik toch een paar dagen flink spierpijn aan mijn buikspieren enz... Die brandwonde deed een paar secondjes pijn en dan was het klaar.. Zalfje derop en hup. Dat implantaatje heeft 3 maanden nodig gehad (en doet nu soms nog pijn)

Dus als mensen dan toch te vergelijken zijn met paarden kwa pijn enz... :) Dan weet ik wat ik moet kiezen. De brandwonde was kwa oppervlakte trouwens groter dan de twee implantaatjes bij elkaar.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-01-10 00:58, in het totaal 3 keer bewerkt

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:53

Ik steek m'n kop niet in het zand maar ik heb geen paard en geen hond. :+ Na mijn studie zal ik er meer van weten en meer toegang hebben tot de juiste onderzoeken en tot die tijd heb ik lekker hier een grote/neutrale bek. :+

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:01

Ik denk ook dat chippen 9 van de 10 keer goed zal gaan... Het is maar net of je dat risico wilt nemen.
Die verhalen die ik heb gelezen overal heb me toch aan het denken gezet.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:05

pharagirlke schreef:
Citaat:
De chip is 13,4 mm lang, heeft een doorsnede van 2 mm en weegt 0,11 gram.

en
Citaat:
De Back Home chip is steriel verpakt in een kunststof wegwerp-applicator (naald: 2,5 x 25 mm).

2.5mm diameter dus... Nou, ik heb nog niet zo bijzonder lang geleden 2x een naald van 2 mm in mijn buik laten steken uit eigen keuze (liedje zal het wel kennen, een MD, voor de andere mensen: een implantje/piercing) en toevallig heb ik me al evenmin bijzonder lang geleden met het etentje voor mijn vriend verbrand aan een oven die verwarmd was tot 200°C (niet bij het voorverwarmen he, toen het gerecht er al uitgehaald werd dus op het heetst) En als ik een van de twee opnieuw zou moeten doen kwa pijn, dan ga ik toch voor de oven :x En dan nog liever 10x de oven dan nog 1x die naald.... Echt... Ook kwa pijn achteraf... Ondanks dat het implantje niet eens in de buurt van mijn spieren kwam (anders had ie te diep gestoken :D) had ik toch een paar dagen flink spierpijn aan mijn buikspieren enz... Die brandwonde deed een paar secondjes pijn en dan was het klaar. Zalfje derop en hup. Dat implantaatje heeft 3 maanden nodig gehad (en doet nu soms nog pijn)

Dus als mensen dan toch te vergelijken zijn met paarden kwa pijn enz... :) Dan weet ik wat ik moet kiezen.

Ik snap wat je bedoeld. Maar een brandmerk is volgens mij wel heter dan 200C (houtvuur is heet hoor, mijn hand in de kachel verbranden was 10x pijnlijker dan ik ooit aan een pan heb gedaan). Volgens mij is je buik ook nog wel redelijk gevoelig, het is natuurlijk moeilijk te bepalen hoeveel pijn iemand anders voelt ook bij paarden. Je hebt bijv. ook van die verdovende creme voor op de huid zoiets zou je best standaard kunnen maken bij het chippen. Bij het chippen gaat de naald er volgens mij niet super diep in weet niet wat ze me jou buik hebben gedaan dus kan ook niet inschatten hoe vergelijkbaar dat dan is.

Ik weet natuurlijk niet wat meer pijn doet. Ik weet wel welke van de twee is afgeschaft omdat het pijn zou doen. Met het doet geen pijn krijg je het dan echt niet terug, omdat je heel veel mensen daar niet van kan overtuigen met 'maar mijn lieve knollie bollie heeft niet tegen me gezegd dat het auw ie bouwie deed' :+ . Het verbaast mij dus vooral dat mensen dat als argument geven.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:08

Citaat:
en tatoos doen ze dan in tong/lip en dat wordt er dan weer uitgesneden door mensen die kwaad willen.
en ook die zijn niet altijd goed af te lezen....

ieder voordeel heeft zijn nadeel... en tot aan nu zijn er meer voordelen dan nadelen aan de transponder...
transponder is niet te manipuleren... altijd afleesbaar (muv de hele oude readers die ze niet kunnen lezen)

ook de chips zijn er uit te snijden door mensen die kwaad willen, om vervolgens een andere chip er in te zetten.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:10

Alle brandmerken die ik ooit heb gezien gebeuren op de kont, die lijkt me iets minder gevoelig dan de huid op de buik. Ik heb het nooit op de buik gezien?
En als we over mensen die kwaad willen beginnen: die zijn er altijd en die vinden altijd wel een manier. Niets is idiootproof.
Laatst bijgewerkt door Alet74 op 04-01-10 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd bericht weggehaald

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:11

Volgens mijn piercer is de buik de minst gevoellige plek voor dat soort dingen bij mensen. Er zijn nl ook heel veel mensen die bv navelpiercings nauwelijks voelen en mijn MD's zitten vlak boven mijn navelpiercing.

Verdovende creme is niet goed genoeg, geloof me maar. Dat hebben we nl voor de lol getest en dat gaat niet diep genoeg ;) Da's echt voor oppervlakkige dingen, het enige verschil is dat je dan het eerste prikje niet voelt en dat de échte pijn dubbel zo hard op je over komt omdat er geen enkele waarschuwing is. Heb die verdovende creme trouwens onder mijn sleutelbeenderen gesmeerd en mijn vriend op zijn pols, maar dat merk je nauwelijks dat je er creme op hebt. (zijn toch twee totaal verschillende plekken kwa pijn) Sowieso hebben paarden veel meer haar en het is dus vrijwel onmogelijk (tenzij je gaat kaalscheren enz) om het goed op hun huid te krijgen... Dus bij paarden zal het nog nuttelozer zijn. Het moet om echt te werken nl op je huid en dan liefst nog minstens een uur afgeplakt zijn. Dat hebben wij dus ook netjes gedaan maar ik voelde geen verschil tussen MD 1 en MD 2 (enige verschil tussen beide MD's was dat de ene onder mijn linkersleutelbeen zat en de ander onder mijn rechtersleutelbeen :') ) dus dat doet echt niets af. :)

Ik denk dat menig minister ten eerste meer geld zag in de chip en ten tweede nog nooit zelf zo'n dikke naald met een lichaamsvreemd voorwerp in zich heeft gevoeld ;) Dat wondje op zich is niet groot, maar net doordat er een lichaamsvreemd voorwerp in zit duurt de genezing langer en is die pijnlijker dan bij een 'ordinaire brandwonde'.

Mijn arm was trouwens voor een klein stukje 3e graads := (het middelste deel was 3e graads, zijn naar de dokter gegaan omdat het eerst zwart was en daarna ineens heel grauw := )

Aanvullend ken ik ook mensen die een branding (heeft veel weg van een brandmerk maar gaat nog minder snel omdat ze geen kant en klaar ijzertje hebben en het figuur dus getekent moet worden) hebben en die beweren dat het minder pijn doet dan hun implants.... Zelf heb ik dat niet.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-01-10 01:13, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:12

Bovendien is er ook wel eens opstand over bitten en boom zadels. Ik zie daar dan alleen zo weinig echt bewijs bij behalve een weblog waarop iemand anoniem beweerd dat zijn hond/paard/oma/kind/auto bijna dood neerviel maar toen zijn ze gestopt met inenten/bitten en bomen/douchen/regel maken/tanken en huppelde het mens dier of ding in kwestie weer gelukkig door het leven :+ .

Ik zet daar dus vaak wat vraagtekens bij. Tuurlijk zijn er complicaties mogelijk bij het chippen maar wanneer je dieren niet kan identificeren loop je enorm veel risico op fraude, bij epidemien etc. Dus je zal een methode moeten gebruiken ik denk dat chippen echt wel vaker dan 9 op de 10 keer goed gaat staat er in jou directe omgeving 1 paard met complicaties? (Chips die je niet meer kan lezen daar gelaten immers dan dat ook gewoon een probleem in alleen de chip zijn niet in het hele paard)
Laatst bijgewerkt door Alet74 op 04-01-10 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd bericht weggehaald

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:23

pharagirlke schreef:
Volgens mijn piercer is de buik de minst gevoellige plek voor dat soort dingen bij mensen. Er zijn nl ook heel veel mensen die bv navelpiercings nauwelijks voelen en mijn MD's zitten vlak boven mijn navelpiercing.

Verdovende creme is niet goed genoeg, geloof me maar. Dat hebben we nl voor de lol getest en dat gaat niet diep genoeg ;) Da's echt voor oppervlakkige dingen, het enige verschil is dat je dan het eerste prikje niet voelt en dat de échte pijn dubbel zo hard op je over komt omdat er geen enkele waarschuwing is. Heb die verdovende creme trouwens onder mijn sleutelbeenderen gesmeerd en mijn vriend op zijn pols, maar dat merk je nauwelijks dat je er creme op hebt. (zijn toch twee totaal verschillende plekken kwa pijn) Sowieso hebben paarden veel meer haar en het is dus vrijwel onmogelijk (tenzij je gaat kaalscheren enz) om het goed op hun huid te krijgen... Dus bij paarden zal het nog nuttelozer zijn. Het moet om echt te werken nl op je huid en dan liefst nog minstens een uur afgeplakt zijn. Dat hebben wij dus ook netjes gedaan maar ik voelde geen verschil tussen MD 1 en MD 2 (enige verschil tussen beide MD's was dat de ene onder mijn linkersleutelbeen zat en de ander onder mijn rechtersleutelbeen :') ) dus dat doet echt niets af. :)

Ik denk dat menig minister ten eerste meer geld zag in de chip en ten tweede nog nooit zelf zo'n dikke naald met een lichaamsvreemd voorwerp in zich heeft gevoeld ;) Dat wondje op zich is niet groot, maar net doordat er een lichaamsvreemd voorwerp in zit duurt de genezing langer en is die pijnlijker dan bij een 'ordinaire brandwonde'.

Mijn arm was trouwens voor een klein stukje 3e graads := (het middelste deel was 3e graads, zijn naar de dokter gegaan omdat het eerst zwart was en daarna ineens heel grauw := )

Aanvullend ken ik ook mensen die een branding (heeft veel weg van een brandmerk maar gaat nog minder snel omdat ze geen kant en klaar ijzertje hebben en het figuur dus getekent moet worden) hebben en die beweren dat het minder pijn doet dan hun implants.... Zelf heb ik dat niet.

Lekker dan zo'n creme, dat is trouwens ook wel een beetje zo met gewone plaatselijk verdoving. Ik had een wond die dubbel laaggsgehecht moest worden maar de onderste laag hielp de plaatselijk verdoving ook niet echt tegen (ze kunnen het dan niet in de wond spuiten oid, jammer genoeg heeft de arts toen ook niet genoeg hechtingen gezet in de onderste laag dus deed nog voor niks zeer ook is heel lelijk geworden daarna :( ). Het lijkt me dan trouwens wel veel makkelijker om een brandmerk te verdoven die gaat niet onder de huid en dan werkt plaatselijke verdoving nog best redelijk. Lijkt me trouwens nog steeds dat het branden langer pijnlijk is, dan het chippen is het meer irritatie/jeuk volgens mij omdat ze dan ook nog wel eens schuren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:30

Mwa brandwonde kan je dan weer pijn verlichtende dingen op smeren (flamugel bv) dat sneller heelt, op zo'n chip kan je niets smeren want er is toch niets dat door de vacht gaat. :)

En ja, die zalf is puur voor gemoedsrust hoor... Zeker bij dieren (met hun vacht)... Net zo'n onzin als bv die koudspray die veel piercers gebruiken als zijnde "verdoving"... Echt, effe koud dat wel, maar verdoven niet :') Misschien dat het op een tong oid wel werkt maar niet op gewone huid. :D De zalf voor mensen is trouwens Emla, ik weet zelfs niet of ze voor paarden een (krachtigere) vorm hebben van plaatselijk verdovende zalf? Met Emla ga je het iig niet redden bij een paard... Ook niet met een tube of drie.

Brandwonde vind ik persoonlijk ook niet echt pijnlijk zolang er geen heet water op komt (en hoeveel paarden komen in contact met heet water)... Maar van die MD's heb ik de eerste maand écht spijt gehad :') Om nog maar te zwijgen van het moment waarop ik die naald er in voelde gaan :') Dus doe mij maar een brandmerk ipv een chip.. :=

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:37

als iemand vind dat een brandmerk niet pijn doet,
vind ik dat ie zelf een brandmerk om zijn of haar kont moet laten zetten!
het doet echt wel pijn hoor!!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:37

Doe maar... Als ik zelf het figuurtje mag kiezen :') (Het zou nog fijner zijn als ze het op mijn schouderblad mochten zetten trouwens? Als ik dan toch eentje neem dan ook meteen op de juiste plek :') )

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:41

Ik heb alleen mijn oren gepierced maar dat is ook meer omdat mijn huid zo gevoelig is ik kan alleen chirugsch staal zonder poespas hebben dus dat is niet zo mooi. Ken de plaatselijke verdoving dus alleen van horen maar ja misschien geeft het bij sommige wel zoveel gemoedsrust dat ze eens ontspannen en dat het daardoor wat minder pijnlijk is. Dat gaat natuurlijk niet werken bij je paard :Y) .Tenzij je met hem kan communiceren dan :Y)

In mijn ervaring werkt die brandwondenzalf trouwens ook niet zo geweldig maar dat kan dus ook weer aan mijn huidtype liggen. (bij mij is handcreme ook pijnlijk dus wat dat betreft). Wat dat betreft verschild dat ook per individu wat meer pijn doen als je het bijpaard a zeker weet is dat bij paard b ook niet perce hetzelfde. (Omdat jij die naald verschrikkelijk vind maar sommige hem nauwlijks voelen)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:46

Tuurlijk, maar het kan dus ook best zijn dat paard B niets van dat brandmerk voelt. Terwijl die zou verrekken van die chip... IMO moeten ze je dan de keuze geven... Mijn merrie verstijfd al zodra ze door heeft dat de DA met een naald komt (da's nog geen dikke naald, 1.6je geloof ik dat ze voor paarden gebruiken, ze ging aan zijn handen ruiken waarin hij de naald met het plasticje er op vast had en ze verstijfde serieus nog voor hij bezig was met medicatie, dus ergens moet ze toch op een of andere manier de link gelegd hebben. Moet er bij zeggen dat ze op dat moment elke twee weken eentje kreeg dus ze wist waarschijnlijk wel "wat er ging komen") maar voor de rest voelt die volgens mij geen pijn. Dus voor haar zou een branding volgens mij gewoon veel fijner geweest zijn dan die chip. En haar reactie op die chip was gewoon sneu... Tien minuten later stond ze nog stijf :(:) Dus ik heb bij het zetten echt een ontzettend negatieve ervaring gehad....

WB het materiaal: Ben jij niet beter af met titanium? Is over het algemeen beter (minder allergie gevoellig) dan chirurgisch staal.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:48

pharagirlke schreef:
Doe maar... Als ik zelf het figuurtje mag kiezen :') (Het zou nog fijner zijn als ze het op mijn schouderblad mochten zetten trouwens? Als ik dan toch eentje neem dan ook meteen op de juiste plek :') )

Wel net als bij het paard het geen draadje en dan rustig gewoon ram zo'n ding op je schouder als je het niet verwacht :Y) . (Ik zie nu iemand uit de bosjes achter je opspringen volgens mij schrik je je de tering, voel je het misschien nog minder; adrenaline. Wel kans dat hij een beetje verschuift dan :+ ). Denk dat dat toch ook nog wel verschil maakt hoor, in een keer of rustig stukje voor stukje terwijl je weet dat het komt.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 03-01-10 01:50, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:49

pharagirlke schreef:
Tuurlijk, maar het kan dus ook best zijn dat paard B niets van dat brandmerk voelt. Terwijl die zou verrekken van die chip... IMO moeten ze je dan de keuze geven... Mijn merrie verstijfd al zodra ze door heeft dat de DA met een naald komt (da's nog geen dikke naald, 1.6je geloof ik dat ze voor paarden gebruiken, ze ging aan zijn handen ruiken waarin hij de naald met het plasticje er op vast had en ze verstijfde serieus nog voor hij bezig was met medicatie, dus ergens moet ze toch op een of andere manier de link gelegd hebben. Moet er bij zeggen dat ze op dat moment elke twee weken eentje kreeg dus ze wist waarschijnlijk wel "wat er ging komen") maar voor de rest voelt die volgens mij geen pijn. Dus voor haar zou een branding volgens mij gewoon veel fijner geweest zijn dan die chip. En haar reactie op die chip was gewoon sneu... Tien minuten later stond ze nog stijf :(:) Dus ik heb bij het zetten echt een ontzettend negatieve ervaring gehad....

WB het materiaal: Ben jij niet beter af met titanium? Is over het algemeen beter (minder allergie gevoellig) dan chirurgisch staal.

Vind titanium niet super veel mooier bovendien is het niet zo makkelijk te kopen bij de gemiddelde sieraden winkels, allemaal blikjes metaal.

EDIT: Snap dat ook best opzich in jou geval. Maar je weet nog steeds niet zeker of dat een betere ervaring was geweest voor je paard. Imo zou je gewoon omdat je niet weet wat je paard voelt in een nieuwe situatie toch moeten kijken of het verdoofd kan/werkt. En er niet blind vanuit gaan dat hij geen pijn voelt als een ander het niet doet.
Ik snap trouwens nooit dat die beesten zo bang zijn voor de DA. meestal zijn ze helemaal niet hardhandig ofzo. Onze hond vind de DA trouwens de allerhipste toffeste aardigeste gast van allemaal :+ , maar die heeft niks tegen prikken en heel veel met koekjes :Y) .
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 03-01-10 01:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:50

S__L schreef:
Ik denk ook dat chippen 9 van de 10 keer goed zal gaan...

Maar toch, ik heb meerdere malen veulens gezien die volkomen in paniek waren door die chip plaatsen en gruwelijk gevoelig waren de daaagen daarna nog. Terwijl ik dat nooit bij gebrandmerkte paarden meegemaakt heb. En ja, ik ken er nog wel die gebrandmerkt zijn. ;)

De meeste honden hebben wat meer vel (katten helemaal) dus die hoeven m niet recht erin gezet te krijgen. Paarden wel, en het lijkt me gewoon niet fijn. Ik heb al wel eens kittens gechipt, maar een veulen... Denk niet dat ik dat zou kunnen.. :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:52

Ik wil sowieso nooit weten wanneer ze iets gaan doen en vast houden doen ze me al evenmin :') (mag wettelijk gezien niet denk ik... :D) Peerd weet trouwens echt wel dat iets komen gaat... Voelen ze wel :j Wat komen gaat weten ze niet maar goed, dat weten ze IMO met een chip ook niet.. :)

Stukje voor stukje kan je je lelijk in vergissen ;) Hoe sneller hoe minder pijnlijk. Zo snel die door heeft wat gebeurt en dat het pijn doet heeft ie het ergste al gehad. :)

Adrenaline komt helaas pas als het voorbij is :') Als je weet dat het gaat komen doet het vaak meer pijn omdat je je er te veel op focust. (ken je het idee dat je een wondje hebt gekregen zonder dat je het weet, maar zo snel je het wondje hebt opgemerkt begint het ineens te pikken?)

En wb je oorbellen; smeer er eens doorzichtige nagellak op en laat goed drogen ;) Doe ik met die blikjesdingen... Heb er dan geen last van terwijl ik, als ik er CS in steek zonder nagellak oid na een uur een dikke rode oorlel heb met korsten enz... Bijkomend voordeel is dat ze minder snel dof worden gezien het een beschermlaag vormt.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-01-10 01:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:54

Mijn piercing hebben ze in 1 keer gezet en die van mijn vriend ging echt in.....uit.... nou geloof me dat die meer pijn gehad heeft...