Anky: Oppassen met heksenjacht zoals bij Patrik Kittel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:49

Bandida schreef:
De groep die uit prestatiedrang het paardenwelzijn op de 5de plaats hebben is me veel te groot.

Ik denk dat dat wel meevalt. Paarden leveren geen prestaties zonder dat ze een bepaalde mate van welzijn hebben en dus zullen prestatiegerichte mensen ook zorgen dat hun paard het goed heeft

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:49

Zonder hetze was de Berlijnse muur ook niet gevallen. :+

Wat ik maar zeggen wil: Het onstaan van een hetze is op zich niet slecht. Het is heel vervelend voor degene waartegen het gericht is, maar het is niet aan die persoon/instantie om het ontstaan van de hetze op zichzelf te veroordelen.
Als er een grote groep is die zich tegen je richt, is het enige wat je kunt doen: uitleg geven over het hoe en waarom, of het laten onderzoeken door een onafhankelijke instantie.

Het veroordelen van de hetze an sich is naar mijn idee een zwaktebod, en het niet instemmen met een onderzoek al helemaal. Ik vind het alleen maar goed dat de FEI niet per definitie achter haar ruiters staat, maar ook een kritische houding aan kan nemen. Als de ruiter in kwestie dan onschuldig bevonden wordt, dan is dat oordeel ook wat waard.

Deze verklaring doet mij een beetje denken aan de verklaring van Willem Alexander, toen er ophef was over de vader van Maxima. Een beetje dom. :D

Ik ga verder niet in op het filmpje, want ik zie in inrijbakken wel vaker dingen die naar mijn idee niet door de beugel kunnen, en niet alleen bij dressuur. Ik heb op zo'n moment ook niet de guts om er wat van te zeggen, dus dat ga ik nu ook niet doen.

Hmm, dat brengt me wel op een idee. Het is moeilijk om er iets van te zeggen als je iets ziet gebeuren wat naar jouw idee niet kan, maar dankzij de internetfilmpjes heb je nu een ideale zin:
"Als iemand dit filmt en op internet zet heb je volgens mij een probleem."
Zo veroordeel je diegene niet direct. Je geeft slecht een tip/hint. Toch is het een stuk minder laf dan het zomaar filmen en op internet zetten zonder er op dat moment iets van te zeggen. Want in dat opzicht ben ik het wel met Anky eens: op internet is het wel heel makkelijk om kritiek te spuien, wat je in het echte leven niet zou durven. (Hoewel daarmee de kritiek nog niet per definitie ongegrond is, maargoed...)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:56

Bandida schreef:
... veel mensen die met de kat op schoot een minuutje zwetend, kwijlend, en op ritme van de sporen ronddansend paard zien voorbij komen zappen gewoon verontwaardigd weg.

Dát is waarom het onderwerp van de kritiek bedreigend is voor de ruiterij. Niet de kritiek erop vanuit de ruiterij. De ruiterij uit deze kritiek omdat ze vóór ruiterij is.

Van de verontwaardigde mensen met de kat op schoot mag het helemáál afgeschaft worden. Hun belangenbehartigers kunnen daarvoor nog steekhoudende argumenten aandragen ook.

Ruiterij let op uw saeck; het op de bres kilimmen voor het probleem bevestigt bij de verontwaardigde wegzappers het probleem.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:57

Huertecilla schreef:
Karl66 schreef:
Natuurlijk is er wel dierenwelzijnswetgeving in Nederland en daar vallen paarden ook gewoon onder.

Alleen zijn er geen bepalingen voor paarden :)*
De (onder)grenzen voor paarden ontbreken GEHEEL.
Dit is voor het Min.v.LNV onder de aandacht gebracht in haar beleidsnota Dierenwelzijnsnota 2002. Daarin is met vanuit een heldere probleemstelling voor de Sectraad een concrete opdracht geformuleerd. De sectoorraad is tot invullen gesommeerd en nog steeds is er niets. Oh, sorry, dat is er wel; de sectorraad is net gekomen met een invulling; dat het prikkeldraad om wedstrijdterreinen weg moet.

Ook is de interpretatie van wat in onze westerse samenleving als dierenmishandeling gedefinieerd wordt bij paarden uniek en een groot verschil tov bijvoorbeeld honden.
Door het ontbreken van (onder)grenzen is het net deze definitie welke overblijft |(

FEI dressuur is doordat de Hollandse School daar een voor velen grensoverscheidend voorbeeld geeft een onderwerp wat aanleiding geeft voor aandacht daarop in juist Nederland.
Het klopt zich op de borst over het voorop lopen mbt dierenwelzijn én het succes van de Hollandse School.
Zoals Bandida al opmerkte hoef je maar op Youtube te zoeken op Rollkür om te zien dat internationaal de Hollandse School en Nederland géén pluim krijgen voor paardenwelzijn.
Dat er in NL géén invulling is van de welzijnswetgeving mbt paarden is daarbij :o

de Hollande School waar jij het steeds over hebt, krijgt van jou geen pluim. Probeer toch niet steeds jouw mening als de enige waarheid over te laten komen. JOUW grenzen worden overschreden, JOUW mening is anders, probeer toch niet te doen alsof jij de enige bent die alles weet. Je begint een beetje te doen alsof je God bent.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:02

Michael1104 schreef:
de Hollande School waar jij het steeds over hebt, krijgt van jou geen pluim. Probeer toch niet steeds jouw mening als de enige waarheid over te laten komen. JOUW grenzen worden overschreden, JOUW mening is anders, probeer toch niet te doen alsof jij de enige bent die alles weet. Je begint een beetje te doen alsof je God bent.

Hoe groot is de BHS?
Dhr. Jansen noemt zelf de methode waar de achterban van de BHS over valt de Hollandse School.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:03

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:03

slotje wegens herhaaldelijk offtopic gaan na een modopmerking