Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jericho91

Re: Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:01

Dank voor je reactie. Bottom line is dat er heel veel andere onderwerpen aan de orde komen dan alleen het welzijn van deze dieren, bijv. hoefijzers uit de 11e eeuw.... Waar hebben we het over???
Graag alleen reacties/discussies over het welzijn van de paarden en honden van mevr. de Kok!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:18

Zeeuwtje68 schreef:
Maar hoe is het nu met de paardjes daar, is er al wat veranderd?
en zo ja wat?

Jericho91 Hier ben ik dus benieuwd naar.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:48

Jericho91 schreef:
Dag Funnyhorses, zo'n kwaaie buurvrouw ben ik nou ook weer niet hoor!

jij bent toch die mevrouw die op het filmpje heel duidelijk werd?hahaha
Nou,jou wil ik wel als buurvrouw,maar die miep die beweerd dat ze ook nog orthopedisch hoefsmid is hoef ik ook niet naast me te hebben.
Ik geef je groot gelijk!

Jericho91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:54

Thanks!!! Ben er niet trots op, hoor! Maar ik werd/was zo verschrikkelijk boos op dat onmens....

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:57

Jericho91 schreef:
Thanks!!! Ben er niet trots op, hoor! Maar ik werd/was zo verschrikkelijk boos op dat onmens....

geeft niet!tegenwoordig moet je wel zo uit je slof schieten om dat soort onbenul wakker te krijgen.
Ik kan me echt heel goed voorstellen dat mensen er niet vrolijk van worden om elke dag zo'n vies,onhygienisch dierenleed te moeten aanzien.
En zeker als men totaal geen inzet en verbetering ziet dat zou mij boos maken!
En dan ontstaat er een topic over en waar draait het dan op uit?????Op hoefijzers uit de romeinse tijd whahahahaha tja wat moet ik nog meer zeggen he? :P

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 02:03

Bandida schreef:
Ik ben er als archeoloog redelijk in thuis, HC heeft gelijk. Er zijn 0 hoefijzers uit betrouwbare contexten ouder als de 11de eeuw.

andere betrouwbare bronnen melden vondsten daterende van 294 n. Chr, men kon niet bewijzen dat de gevonden hoefijzers, dus het ijzer an sich van die tijd stamt, en houdt men het op de vroege middeleeuwen...
vermoeden bestaat dat de kelten de 'uitvinders' waren van de ijzers die vernageld werden...
hipposandalen, de voorloper van de hoefijzer zijn weer ouder...

daarnaast is men het er nog steeds niet overeens wanneer de middeleeuwen begonnen...
zelfs zonder bokt had men al discussies :D

voor het ontopic gedeelte: herhalen wordt ook eentonig... :D

en ben het geheel met het vetgedrukt van joyce B eens...
vaak wordt er veroordeelt zonder te oordelen, zeker was de situatie nijpend, maar gelijk veroordelen van de mevr vind ik ver gaan ze had beter kunnen handelen maar het moet ook maar zo simpel kunnen...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 07:50

Alane schreef:
andere betrouwbare bronnen melden vondsten daterende van 294 n. Chr, men kon niet bewijzen dat de gevonden hoefijzers, dus het ijzer an sich van die tijd stamt, en houdt men het op de vroege middeleeuwen...

Niet betrouwbaar dus.
Dat gaat inderdaad redelijk off-topic, maar als ik ergens allergisch aan ben is het aan onzin uit mijn vakgebied.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 09:34

Jericho91 schreef:
Dank voor je reactie. Bottom line is dat er heel veel andere onderwerpen aan de orde komen dan alleen het welzijn van deze dieren, bijv. hoefijzers uit de 11e eeuw.... Waar hebben we het over???
Graag alleen reacties/discussies over het welzijn van de paarden en honden van mevr. de Kok!

Jericho: de paarden zíjn al in beslag genomen.

Een karrenvracht keien is voorgesteld als oplossing voor deze en andere gevallen. Dat is een wateraflatende verhoogde verharding welke de pootjes traint. Nattigheid noch opgevroren pieken zijn dan een probleem.

Het onderliggend probleem is dat er voor paarden geen invulling is in de dierenwelzijnswetgeving. Er is dus geen ondergrens voor criteria voor houden van paarden. NUL!
Zelf in het geval van het ts zal het nog een hele klus worden om er echt iets aan te doen. Ze krijgt ze waarschijnlijk terug omdat de dieren niet in barre conditie zijn. Er is gewoon geen maat waar aan getoetst kan worden.
Vandaar ook de reacties over de vele andere paarden die ook slecht staan, het absoluut subjectieve van ´slecht´; er is geen ´goed´ gedefinieerd.

Jij kan je wel kwaad maken over deze mevrouw en iedereen die niet op haar hamert doch er ís geen wettelijke invulling van criteria en de maatschappelijke norm mbt bio-ethiek geldt niet in de paardenwereld.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 09:53

nou HC, sorry dat ik het zag hoor, maar een lading keien in de paddock storten als oplossing?
dat zou ik een pony dus echt nooit aandoen!
je bedoeld toch echt keien als in: ronde stenen?
dat glijdt alle kanten op, volgens mij gaan paarden daar alleen naar staan kijken, en er echt niet overheen lopen!
wat de leefruimte dus wel heel klein zal maken (alleen de containerstal nog).
of bedoel je misschien keien, en daar tussen en overheen grond, zodat de padock enigszins gedraineerd is?

wbt het heftig reageren, ik zie sommigen zeggen van ja soms moet dat wel enz,
ik ben van mening dat dat nooit 'hoeft'.
ik vind het, hoe dan ook, te ver gaan.
ik begrijp dat de buurvrouw zich machteloos heeft gevoeld,
maar door te gaan schreeuwen en rare opmerkingen te maken kom je niet tot een oplossing.
respectvol met elkaar omgaan, dat is imo het beste.
zoals Joyce al zei, er zit bijna altijd een verhaal achter.
een oordeel is snel geveld, maar hoe eerlijk is dat?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:04

maar als die persoon geen hulp aanneemt of zelf es een balletje opgooit dat iemand haar moet helpen en altijd het beter weet nou dan gaan mijn nekharen ook overeind staan!

HC keien in een paddock?zie ik echt niet zitten tenzij je graag je paarden kreupel hebt?!

Jericho91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:26

HC, de paarden zijn nog niet allemaal in beslag genomen, hoor!

Marigold, allereerst ben ik geen 'buurvrouw' maar een buurtbewoner. Al jaren hebben we geprobeerd met mevr. de Kok, op een normale en nette manier, te praten. Echter dit trof absoluut geen doel! Dat een uitbarsting niet hoeft, ben ik met je eens. Daarom ook jammer dat ze de rest van het gesprek niet hebben uitgezonden! M.i. kan je nog beter tegen een boom praten dan tegen mevr. de Kok, dus misschien dat deze uitbarsting dit keer wel z'n doel treft!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:55

Misschien moeten ze haar een duidelijke oplossing voorleggen onder welke voorwaarden ze haar paarden terug kan krijgen?
En een termijn waarbinnen die oplossing gerealiseerd moet zijn? En eventueel ook hulp aanbieden om het te kunnen realiseren...

Keien in de modder gooien is ook niet mijn oplossing. En puin als ondergrond moet ook heel precies gebeuren, anders slibt dat ook dicht en blijft het water er ook op liggen en kun je door mest en andere rommel alsnog een modderzooi krijgen.
(wij hebben gebroken puin deels als erfverharding en het is lastig te onderhouden, en dan lopen er nog geen eens paarden op, gaat ook niet gebeuren, het wordt "vervangen" door (gebruikt als ondergrond voor) bestrating op termijn)

Tip voor de dierenbescherming als voorstel:
Stallen helemaal leeg halen en schoon maken. Het stuk afgraven tot op droge en schone grond, schoon droog zand er op, en dan 1/3 tot de helft (rond de stallen) aantrillen en enigszins schuin richting greppel of sloot of afvoerput, betontegels of klinkers leggen, en de andere 2/3 tot helft liefst draineren (als het daar nu nog droog genoeg voor is, bij hoge grondwaterstand en slecht weer aanleggen lukt niet goed), en aanvullen met goed doorlatend grof zand.
Dan heb je een vlakke harde ondergrond rond de stallen die je schoon kan houden met uitmesten, vegen, sneeuwschuiver, bladblazer etc. Door schuin te leggen naar afvoer blijft er geen water op de bestrating staan (niet schuin leggen richting het zand, want dan moet die zandpaddock nog meer water verwerken, wordt het niet beter van) De paarden kunnen op de vlakke bestrating fatsoenlijk lopen, en je kunt de bakken hooi er droog opzetten en het hooi wat er uit valt elke keer netjes opruimen. En de inloopstallen blijven droger en schoner en het strooisel uit de stallen wordt niet direct het zand ingelopen zodat, als daar ook elke dagelijks de mest wordt verwijderd, het zand langer schoon en doorlatend blijft.
Als het goed is heb je dan een oplossing voor meerdere jaren in plaats van met zand bij storten elke keer voor hoogstens een winter...

En dan als dierenbescherming regelmatig (wekelijks?) blijven controleren of het geheel netjes onderhouden wordt met uitmesten, bestrating en stallen schoonhouden, voldoende voer/schoon water etc.

Voor die verzorgkinderen en ruiters al een stuk makkelijker om te helpen de boel netjes te houden als ze niet door decimeter diepe modder hoeven te ploegen met kruiwagens mest en voer, en uitmesten op schoon en droog zand en verharde bodem wil ook veel makkelijker...

Maar goed, moet ze natuurlijk wel voor rede vatbaar zijn en het tot zich door laten dringen. En soms is daar een rechterlijke uitspraak voor nodig voordat mensen door hebben dat men het echt meent en dit niet langer accepteert... En voor anderen is zelfs dat niet een eye-opener...

Ik hoop van harte dat er een goede oplossing wordt gevonden, liefst voor alle partijen...

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:01

Als deze mevrouw eens kijkt op marktplaats dan ziet ze daar partijen stoeptegels gratis aangeboden. Ook geel zand zie je daar gratis aangeboden. Wel moet je dan zelf scheppen.
Maar doe dat met een paar vrienden die je daarna mee uit eten neemt en je hebt voor weinig geld een deel verhard.
Maar dan moet deze mevrouw wel zelf inzien dat wat ze doet een probleem is.

Jericho91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:09

Tja, en dat gaat niet gebeuren.... Dat druist namelijk in tegen haar idee over het houden van dieren! Dacht dat dat nu wel duidelijk was?? Het gaat al ruim 6 jaar op deze manier.
NOGMAALS: als het aan mevr. de Kok ligt blijft de situatie zo, want zo horen paarden en honden te leven!!!!!!!!!!!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:14

funnyhorses schreef:
HC keien in een paddock?zie ik echt niet zitten tenzij je graag je paarden kreupel hebt?!

Ook om dat juist te voorkomen :)*

Joyce B: de voorwaarden kúnnen erg moeilijk voorgelegd worden omdat er geen wettelijk kader is met de minimum-eisen voor paardhouden.
Droge voeten noch schuilstal zijn een criterium. Als de paarden geen regenrot hebben, geen door verweking kapotte hoeven, wel prima in conditie zijn, dan is er geen basis voor wat ook.

Die basis zou er wel moeten komen.
Het probleem is dan dat de 199.998 andere paarden daar dan ook aan moeten voldoen.
Komend jaar viert de paardensector daar een eeuwfeest over: over het ontbreken van invulling van welzijnswetgeving mbt paarden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:20

Jericho91 schreef:
Tja, en dat gaat niet gebeuren.... Dat druist namelijk in tegen haar idee over het houden van dieren! Dacht dat dat nu wel duidelijk was?? Het gaat al ruim 6 jaar op deze manier.
NOGMAALS: als het aan mevr. de Kok ligt blijft de situatie zo, want zo horen paarden en honden te leven!!!!!!!!!!!!

NOGMAALS Jericho: er ZIJN geen (wettelijke) normen waaraan zij getoetst kan worden.

Deze mevrouw is slechts één eigenaar. Maneges met de paarden op stand krijgen gewoon vier sterren!!
Met gezelschap buiten in de modder is dan reden om de benen van de eigenaar te breken?
Mwaw.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:22

@HC, op welke gronden zijn er nu 2 in beslag genomen dan.
er zijn wel regels voor het houden van paarden dacht ik.
zo in diepe blubber laten staan met een lekke stal en gammel hekwerk, dat is gewoon niet goed.
ze zouden het altijd nog op overlast kunnen gooien misschien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:01

Marigold schreef:
@HC, op welke gronden zijn er nu 2 in beslag genomen dan.
er zijn wel regels voor het houden van paarden dacht ik.
zo in diepe blubber laten staan met een lekke stal en gammel hekwerk, dat is gewoon niet goed.
ze zouden het altijd nog op overlast kunnen gooien misschien.

Wel, Jericho meldt dat ze niet in beslag genomen zijn.

Vertel, waar zijn die regels voor paarden?

De minister van LNV wil dat ook graag weten.

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:12

Er zijn geen regels op het houden van paarden volgens mij! (werdt er nou op korte termijn wel aan gewerkt weet iemand dat?)
Wel zijn er regels over het onnodig laten lijden van dieren en de noodzakelijke zorg onthouden maar dat gaat over dieren algemeen de dierenwelzijnwet.

@joyce B heel mooi en bondig samengevat en ook de meest makelijke en beste oplossing iedereen!

Helaas krijg ik het idee dat iedereen aan het zoeken is voor oplossingen (buren, instantie's) maar dat de eigenaar niet echt heel creatief is met haar oplossingen om het zo maar te noemen. Maar toch haar poot stijf wil houden.
Je zou toch denken dat ieder zinnig mens alles er aan wil doen zijn paarden te houden en de boel laat bestraten of stappen neemt om te voorkomen dat de dierenbescherming of de levende have op de stoep staat!

Groetjes Nathalie

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:02

nathalie25 schreef:
Er zijn geen regels op het houden van paarden volgens mij! (werdt er nou op korte termijn wel aan gewerkt weet iemand dat?)

In de dierenwelzijnsnota van 2002 staat dat er geen regels voor paarden zijn en dat dit niet kan.
Verder wordt er een probleemstelling over het hoge % stereotype gedrag geformuleerd. De sectorraad paarden krijgt concreet opdacht hiervoor met in een regels vertaalde oplossing te komen.

De minister heeft sindsdien de sectorraad gevraagd haast te maken, daarna een ultimatum gesteld en dat ultimatum is verstreken.

Verder niets concreets op het voorstel mbt prikkeldraad om wedstrijdterreinen na.

Óf er concreet gewerkt wordt is de vraag.
De minister zou volgens het ultimatum van het ministerie de sectorraad nu ontheven moeten hebben van
de opdracht.
Er is míj niets bekend van een opdracht aan zeg Wageningen.
Waarschijnlijk is de status dat er nog steeds alleen maar een uitspraak is dat het onderzocht gaat worden....

Er loopt hier op het nieuwsforum een topic over een ´welzijnsmeter´ en daarin kan je lezen wat de non-voortgang is.
Scheet in een netje: niets.

Ondertussen kan een eigenaar alleen aangepakt worden op ernstige verwaarlozing welke onder dierenmishandeling valt.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:17

Ik vind het allemaal toch wat overdreven alle reacties!
Ok het kon er opgeruimder uitzien en een verhard stuk is geen overbodige luxe.
De paarden staan samen, hebben genoeg beweegruimte (ik vind dit nog beter dan 22 uur op stal), er hangt een hooiruif, er is water! Beter dan 22 uur op stal!!!

Hoe denken jullie dat de haflingers in oostenrijk erbij staan? Gewoon in de sneeuw hoor!

Ik vind het gewoon allemaal heel erg opgeblazen en vind dit echt niet leuk voor de mevrouw in kwestie!
Haar adres, naam en gezicht wordt tot schande gemaakt!

Vind maar is een stuk land in de omgeving Den Haag voor jezelf! Misschien is dat wel het probleem en is de buurt haar liever kwijt dan rijk! En de gemeente zet er het liefst nog meer huizen op!

Nee ik vind het heel erg overdreven en zou zeker een rechtzaak hierover beginnen als ik de eigenaresse was! Haar paarden zijn in beslag genomen, haar adres, naam en gezicht is bekend gemaakt! Totaal publiekelijk veroordeeld en in een kwaad daglicht gesteld! Bah!

En je zo laten uitkafferen op tv door een buurvrouw! Dit had ik echt niet genomen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:24

Alves schreef:
Ik vind het allemaal toch wat overdreven alle reacties!
Ok het kon er opgeruimder uitzien en een verhard stuk is geen overbodige luxe.
De paarden staan samen, hebben genoeg beweegruimte (ik vind dit nog beter dan 22 uur op stal), er hangt een hooiruif, er is water! Beter dan 22 uur op stal!!!

Hoe denken jullie dat de haflingers in oostenrijk erbij staan? Gewoon in de sneeuw hoor!

Ik vind het gewoon allemaal heel erg opgeblazen en vind dit echt niet leuk voor de mevrouw in kwestie!
Haar adres, naam en gezicht wordt tot schande gemaakt!

Vind maar is een stuk land in de omgeving Den Haag voor jezelf! Misschien is dat wel het probleem en is de buurt haar liever kwijt dan rijk! En de gemeente zet er het liefst nog meer huizen op!

Nee ik vind het heel erg overdreven en zou zeker een rechtzaak hierover beginnen als ik de eigenaresse was! Haar paarden zijn in beslag genomen, haar adres, naam en gezicht is bekend gemaakt! Totaal publiekelijk veroordeeld en in een kwaad daglicht gesteld! Bah!

En je zo laten uitkafferen op tv door een buurvrouw! Dit had ik echt niet genomen!

kom op zeg, dit is een halve bak 24/7! Alleen eruit gehaald om te rijden..
Daarbij gaat het niet over "hoe het slechter kán"
Kon ook nóg slechter volgens de eigenaresse - vroegah was het nog erger volgens haar en kon ze ook prima mee leven |o

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:31

Hoe slechter het kan?
Die beesten in Oostenrijk vinden de sneeuw heerlijk!
En ja 22 uur op stal (alleen) vind ik nog erger! Kan de dierenbescherming meteen even alle paarden van menigeen manege/ pensioenstal in beslag nemen! Ik kan er wel wat opnoemen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:54

Alves schreef:
Hoe slechter het kan?
Die beesten in Oostenrijk vinden de sneeuw heerlijk!
En ja 22 uur op stal (alleen) vind ik nog erger! Kan de dierenbescherming meteen even alle paarden van menigeen manege/ pensioenstal in beslag nemen! Ik kan er wel wat opnoemen!

Het gaat er niet over dat het nóg slechter kán!
Tuurlijk kan het nóg slechter, maar dit is al héél slecht!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:18