Zenyatta doet onmogelijke en schrijft geschiedenis *filmpje*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:44

ZENYATTA!!! *\o/* *\o/* *\o/* Wat een superkoers!!!!

Tuurlijk zal deze merrie nog steeds bereden worden, sowieso het aftrainen zal aardig wat tijd in beslag nemen, denk ik...

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:55

Als ze eenmaal op de stoeterij staat zal er niet meer gereden worden met haar, daar hebben ze op de meeste stoeterijen geen tijd meer voor. :n Of ze vinden de merries te kostbaar.

Wel zal ze als BP-er erg veel aandacht gaan krijgen van al het publiek wat speciaal voor haar op bezoek zal komen en wat waarschijnlijk een hoop appels en wortels mee brengt :))

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:58

Haar eigenaar heeft zojuist de bekostiging van haar pensioen verdiend (dankzij haar overwinning), dus zij zal het echt wel krijgen ;)
Wat het rijden missen betreft, denk ik toch echt dat ze nog liever zelf zonder ruiter door een enorme wei haar kunsten vertoont, als onder het zadel, want dat is toch het mooist voor een paard? :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:32

SusanW schreef:
Haar eigenaar heeft zojuist de bekostiging van haar pensioen verdiend (dankzij haar overwinning), dus zij zal het echt wel krijgen ;)
Wat het rijden missen betreft, denk ik toch echt dat ze nog liever zelf zonder ruiter door een enorme wei haar kunsten vertoont, als onder het zadel, want dat is toch het mooist voor een paard? :)

Ieder paard is anders, sommige hebben hart voor het werk en vinden juist helemaal niks aan het wat rondslenteren in de wei op lange termijn.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:34

xx_Horsiex schreef:
SusanW schreef:
]

Ieder paard is anders, sommige hebben hart voor het werk en vinden juist helemaal niks aan het wat rondslenteren in de wei op lange termijn.

Klopt helemaal, duurt echt wel een tijd voor ze zich erbij neerleggen dat ze neit meer mogen werken!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:39

Ik denk allleen dat er geen comeback voor haar inzit. Ze heeft namelijk wel een naam te verliezen. Dat je al die tijd nog geen wedstrijd hebt verloren, en zelfs de breeders cup hebt gewonnen, zal meer wegen dan het geluk van de merrie.

En heel voor heel veel merries gaat een wereld open op het moment dat er een veulen aan de voet loopt. Al denk ik dat ze bij Zenyatta aan Embryotransfer gaan doen, al is het maar om meer nakomelingen van haar te krijgen dat de biologische limiet van 1 per jaar (als alles goedgaat)...

(Mag er bij Engelse Volbloeden eigenlijk aan ET gedaan worden? Ik weet wel dat natuurlijke dekking mag, en invriezen/cooled/frozen semen niet....)

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:44

@melaniepk: zelfs al zouden de nakomelingen van Zenyatta tegenvallen, dan nog zal deze merrie verzekerd zijn van een goed pensioen.
Zeker tegenwoordig, waar ook in de USA aandacht uitgaat naar paarden die uitgeraced zijn een goede "oude" dag te bezorgen, en dan gaat het vaak om de wat mindere goden die op de renbaan niet goed genoeg waren en anders zeker in de salami zouden zijn geeindigd. Na zeer veel protesten van organisaties is er gelukkig veel meer aandacht voor deze materie en worden de meeste paarden niet meer achter de stallen opgekocht door handelaars die daar speciaal voor rondlopen.
En een merrie als Zenyatta zou, als ze als fokmerrie niet goed genoeg zou zijn, kunnen verhuizen naar het Kentucky Horse Park, waar ook Cigar, de miljoenen winnende hengst die onvruchtbaar bleek te zijn, zijn dagen mag slijten.
Ook bestaat er nog een organisatie die "Old Friends" heet en uitgeracede renpaarden opvangt op hun boerderij.

Ik denk dus dat het wel goed komt.. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:48

Ik denk dat, op het moment dat de merrie onvruchtbaar blijkt maar nog wel in staat is om te koersen, er dan wel een comeback gepland staat...

En verder is ET bij een merrie mogelijk, als ze daartoe in staat blijkt. En idd, het Kentucky Horse Park in Lexington is blij met een nieuwe attractie...

Jaimyliefje

Re: Zenyatta doet onmogelijke en schrijft geschiedenis *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:48

Ik denk van niet cassidy, denk dat dat te veel tijd gaat kosten, om een uitgekoerste merrie weer helemaal in conditie te krijgen.
Maar zo'n merrie beland sowieso niet in de salami, reken maar dat als ze niet vruchtbaar is en er niet meer mee gekoerst wordt, dat er nog miljoenen fans zijn over de wereld die zenyatta wel op stal willen hebben ;)

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:57

Citaat:

Zenyatta heeft straks hele andere zorgen, die heeft het straks veel te druk met haar kroos opvoeden ;)

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:01

JuravelOX schreef:
Ik vraag me alleen wel af als een paard niet goed genoeg is. Waar belanden ze dan?? Gaan ze dan naar een veiling en worden verkocht? En wat doen ze dan met volbloeds in amerika?? Hier worden ze dan toch wel voor eventing gebruikt ofzo??? Kan iemand die de ins en outs van ex volbloed renpaarden weet en het mij kan vertellen??

Meeste paarden worden dan verkocht aan andere mensen binnen de rensport die ze proberen op kleinere banen waar het prijsgeld ook iets minder is.
Als ze dan nog te langzaam zijn gaan ze vaak weg als dressuur/recreatie/spring of eventer, en vaak worden gegeven of voor een klein prijsje verkocht want het zijn renpaarden en omscholen vaak wel een tijdje kan duren (maar dat kan natuurlijk per paard verschillen.

@ Steefje
Aan de ene kant is het zonde dat ze niet meer laten racen maar stel dat ze in de volgende race in eens een been breekt, kan zomaar gebeuren. Je kan een paard proberen te redden, zelfde wat ze probeerde met Barbaro maar helaas krijgen ze vaak te veel andere complicaties waardoor je ze dan toch moet in laten slapen. De eigenare van zenyatta willen dit voorkomen, en gaan liever met haar fokken en over een jaar of 2 a 3 genieten van zenyatta's kind.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 00:07

* droom *

geweldig!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 01:21

Een One-In-A-Lifetime merrie! Een spectacular race tegen de 'leading men' van de race circuit in U.S.A. en dan in de prestieuze 'Breeder's Cup'.

Bij thoroughbreds die geregistreert zijn in de "Jockey Club", HET engels volbloed stamboek, mag niet 'on-natuurlijk' gedekt worden. Alles puur natuur. Gebeurt dat toch dan moet er dispensatie voor gevraagt worden EN, na de geboorte, alles DNA typed, MAAR het veulen is dan niet gerechtigt voor deelname in verschillende grote wedstrijden.

Deze merrie wordt nog steeds getraind maar dan niet tot piek maar 'let down' zoals de amerikanen dat zeggen ... een atleet mag niet zomaar stoppen. De training wordt op een minder niveau voort gezet zodat er geen blessuurs optreden. Eenmaal in het fokkerij zal zij NIET meer bereden worden ... rust is rust, en een multi-million $ fokmerrie ga je niet in gevaar brengen.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 08:16

Knap gedaan!
Toch blijf ik erbij dat ik deze tak van de paardensport niks vind..

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 08:19

Girl Power!

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 09:06

Fantastisch om te zien!

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 09:16

Wauw. wat een paard, en natuuuuuuurlijk is het een vrouw :D :D :D

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 09:26

prachtig om te zien!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 09:41

Allemachtig, WAT een merrie :oo ! Op 1 van de filmpjes zie je hoe haar groom haar zowat langs de fotografen moet sleuren ... wat een prachtig en zelfbewust paard!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:05

:wow: wat een merrie zeg! Wat een power!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:33

Tof zeg, en wat tof voor jockey Mike! Die was een van de jockey's in het programma op animal planet. Maakt zo'n filmpje nog wat persoonlijker als je de mens achter de jockey kent. Erg leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:59

wow ik wist het had die serie van die jockeys gezien en dit paard had het gewoon.

topprestatie

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:05

Hahhaaa, geweldig zoals het omschreven staat, Girlpowerrrrrrr

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:09

Abeltje77 schreef:
Tof zeg, en wat tof voor jockey Mike! Die was een van de jockey's in het programma op animal planet. Maakt zo'n filmpje nog wat persoonlijker als je de mens achter de jockey kent. Erg leuk!

sluit ik me geheel bij aan! super serie om te zien hoe en wat op de renbaan en dan zo'n prestatie! gewoon wauw!!!!

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:41

Wat een ongelofelijke prestatie zeg!
Prachtig; zulke girl-power !!
Wat een paard _/-\o_