'Paarden op stal tijdens situatie met atypische myopathie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elinaa

Re: 'Paarden op stal tijdens situatie met atypische myopathie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:30

we hebben hier wel een redelijke storm gehad, maar iemand anders in ene van de drie topics zei dat het er bij hun geen storm geweest was voor haar paard stierf.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:30

Als het komt van wat ze nu denken dan heeft bijvoeren zeker zin. Want dan gaan ze geen bladeren eten, maar kuil of hooi. Dit omdat het gras zo goed als op is.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:32

Maar in mijn wei staat hoog gras is dat net zo verdacht, of alleen kale weien met bladeren?

Pony's krijgen ook hooi en hebben een schuilstal.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:34

bj ons aten ze toen haast geen hooi omdat er nog redelijk wat gras stond dus ja dat kan wel gevaarlijk zijn.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:38

Dankjewel Elinaa, dat vraag ik me namelijk al even af, dus advies is toch s'nachts het paddock op met hooi.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 09:50

Het is heel simpel; hoe minder gras ze eten; hoe kleiner de kans dat ze de schimmel binnenkrijgen via het gras,bladeren of ander spul.
Bij ons staan ze nu op een stuk wei van 80 bij 30 waar praktisch niks meer groeit en het een grote blub bende is; ze krijgen flink van hooi dus volgens mij doen we wat we kunnen...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:50

ja, totdat je klachten van welwillende omwonenden krijgt en de dierenbescherming op de stoep staat omdat je paarden in de modder staan... En daar sta je dan...

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:13

reactie op Quir.

clostridium bacterieen zijn inderdaad gevoelig voor anti-biotica, maar de toxinen die ze produceren niet. in een lichaam kun je met AB de bacterieen uitschakelen en dan houdt de productie van toxinen op, in grond of water kan dat niet.

wat steeds wel als mogelijke oorzaak genoemd wordt zijn dus de toxinen en niet direct de bacterie zelf. er zijn vele soorten clostridium bacterieen, oa degene die tetanus veroorzaken en dat in het paard doen, een andere is botulisme en ook daar spelen vaak de toxinen buiten het paard een grotere rol.

eerdere onderzoeken op werkelijk van alles zijn terug te lezen op de volgende linken.

http:/www.appalachianequine.com/AM.pdf (2004 votion et all) engels

http:/www.facmv.ulg.ac.be/amv/articles/2002_146_4_04.pdf (delguste et all) frans

als iemand er handiger mee is dan ik, voel je vrij de linken aan te passen!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:49

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:05

@ tug, super bedankt voor je reactie. Zo had ik het nog niet geredeneerd. :)

Maar dan speelt er nu bij mij nog wel even een andere vraag op. Vormt de bacterie de toxine in het lichaam van het paard of daar buiten? Als het in het lichaam vormt en je kan meteen van begin af aan AB geven, dan is de bacterie dood en maakt dus geen toxines meer aan? In dit geval zou er toch een genezings kans zijn? Door het lichaam te zuiveren en zo? Want (dacht ik) de toxine wordt toch afgebroken door de nieren en die houden er op een gegeven moment van gezien (daar komt de donkere kleur van de urine toch ook vandaan? Van de toxines afbreken). Dus als het bloed gezuiverd wordt, voor dat de nieren er mee op houden en er AB gegeven wordt zodat de bacterie dood gaat en er geen nieuwe toxines gevormd worden.

Echter snap ik dat dit vrijwel onmogelijk is, omdat de ziekte zo'n enorm snelle afloop heeft. Dan zou er bij de aller eerste symptomen al ingegrepen moeten worden, maar die herkennen lijkt me lastig. Dus de symptomen voor het liggen nog...

Ik ga even je link lezen! Alleen de engelse, want frans kan ik niet. :o

Edit: Net nogmaal sjouw stukje door gelezen, maar Clostridium kan dus zowel toxines in het lichaam als daar buiten aanmaken? Dus weten ze nog niet wat C. Sordellii doet? Of is dat wel al bekend. :)

pyrodaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:01

Quir schreef:
@ tug, super bedankt voor je reactie. Zo had ik het nog niet geredeneerd. :)

Maar dan speelt er nu bij mij nog wel even een andere vraag op. Vormt de bacterie de toxine in het lichaam van het paard of daar buiten? Als het in het lichaam vormt en je kan meteen van begin af aan AB geven, dan is de bacterie dood en maakt dus geen toxines meer aan? In dit geval zou er toch een genezings kans zijn? Door het lichaam te zuiveren en zo? Want (dacht ik) de toxine wordt toch afgebroken door de nieren en die houden er op een gegeven moment van gezien (daar komt de donkere kleur van de urine toch ook vandaan? Van de toxines afbreken). Dus als het bloed gezuiverd wordt, voor dat de nieren er mee op houden en er AB gegeven wordt zodat de bacterie dood gaat en er geen nieuwe toxines gevormd worden.

Echter snap ik dat dit vrijwel onmogelijk is, omdat de ziekte zo'n enorm snelle afloop heeft. Dan zou er bij de aller eerste symptomen al ingegrepen moeten worden, maar die herkennen lijkt me lastig. Dus de symptomen voor het liggen nog...

Ik ga even je link lezen! Alleen de engelse, want frans kan ik niet. :o

Edit: Net nogmaal sjouw stukje door gelezen, maar Clostridium kan dus zowel toxines in het lichaam als daar buiten aanmaken? Dus weten ze nog niet wat C. Sordellii doet? Of is dat wel al bekend. :)

Op zich zijn de eerste tekenen veel gapen... moeilijker plassen, en ook donkerder van kleur.. wat moeizaam worden vanuit de achterhand... zoals bv. slepen met de achterbenen... lui worden vauit achteren terwijl je dat toch traind... En heel goed naar je eigen buik gevoel luisteren... Niet naar goed bedoelende adviezen van vrienden of dierenartsen... heeel goed naar je eigen gevoel luisteren.
Twijfel je... zeg dat dan duidelijk tegen je dierenarts en laat je NOOIT met een kluitje in het riet sturen..

pyrodaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:03

Muzefee schreef:
Weet iemand toevallig nog hoe het in de herfst van 2006 is gegaan?

Het is ons hier sowieso opgevallen dat het blad erg snel van de bomen is komen vallen dit jaar. Paarden staan hier nog altijd op het goede stuk land.

Hoe zit het met blad van eikelbomen? Dit is ook niet goed voor ze, als ze daar grote hoeveelheden van eten (in het geval ze naar gras zoeken onder die bladeren) is het ook alles behalve bevordelijk voor de gezondheid.

Een ding snap ik niet... we hebben het allemaal over de gevallen bladeren... maar hoe zit het dan in de lente... want tussen april mei is er weer een gevaren tijd... dus zelf heb ik niet het idee dat het de gevallen bladeren zijn.
Heeft iemand hier nog een goed idee over?

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:17

@Elina, dat wilgenbladeren goed zijn weet ik wel, toen alles nog groeide aan de bomen kregen ze ook regelmatig een paar takken, maar nu zijn het dode bladeren..

in Noordwolde is ook een paard overleden een AM, vertelde de verzorgster van het paard (meisje zit bij mij op school, maar zit geloof ik niet op bokt)

Dus het is lekker bezig :\

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:09

En daarbij vallen bladeren ook in paddock en of bak....
Iig hier wel, al nemen we wel het zekere voor het onzekere en hebben we vandaag weer zoveel mogelijk blad geharkt en verwijderd :)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:38

MDJ schreef:
@Elina, dat wilgenbladeren goed zijn weet ik wel, toen alles nog groeide aan de bomen kregen ze ook regelmatig een paar takken, maar nu zijn het dode bladeren..

in Noordwolde is ook een paard overleden een AM, vertelde de verzorgster van het paard (meisje zit bij mij op school, maar zit geloof ik niet op bokt)

Dus het is lekker bezig :\

Wat voor stuk land stond dit paard? Noordwolde is toch een bomenrijk gebied. :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:47

FriesWytske schreef:
Ik zit in de gemeente Gaasterland in Friesland. En hier zijn een paar weken terug al de eerste gevallen geweest. Gelukkig niet bij ons. Maar wij kennen wel 1 eigenaar die zijn drachtige merrie is verloren. En deze liep in een land met esdoornbomen. Zo ook een paar andere paarden. Zodoende denken ze dat het een schimmel is die op deze bladeren zit. Maar ze durven het niet met zekerheid te zeggen. Onze dierenarts zei ook zolang je goed bijvoerd dan kan er weinig gebeuren. Want dan beginnen ze niet aan de bladeren te eten. Het zijn meestal paarden op een stuk weiland waar niks meer te eten valt.

jij zegt het en ik dacht eigenlijk hetzelfde.
valt me namelijk de laatste tijd erg op dat er ontzettend veel bomen zijn waarvan de bladeren last hebben van wat ik dan denk dat het meeldauw is.
ik vraag me af of deze schimmel misschien een veroorzaker kan zijn.

ik heb bij mij op stal wel doorgegeven om maar even geen paarden meer te gaan verzetten.,we hebben wel een weiland met bomen rondom staan,die pony's krijgen al geruime tijd hooi bij gevoerd

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:31

2006:
- 4 in Hollandsche Rading (Noord Holland)
- 7 in Delftzijl (Groningen) waarvan er 3 leven
- 2 in Egmond (Noord Holland) waarvan er 1 leeft
- 1 in Oploo (Brabant)
- 3 op Terschelling (Friesland) waarvan er 2 leven
- 1 in aarle rixtel (Brabant)
- 1 in Milsbeek (Brabant)
- 1 in Vogelezang (Noord Holland)

2007:
- 1 in ... (Zeeland/Noord-west Brabant)
- 2 in ... (Twente)

2008:
?

2009:
2 in Tiel (Gelderland)
2 in Kolham (Groningen)
1 in Eelde (Drenthe)Niet 100% zeker overleden aan AM
1 in Lippenhuizen(Friesland)
1 in Uithuizen (Groningen)
7 in gem. Gaasterland (Friesland)
3 in gem. Wieringermeer (Noord-Holland)
1 in Noordwolde (Friesland)

Tot en met 2007 Uit mijn eigen archieven, de rest uit het andere topic.

Ik heb trouwens nog wel behoorlijk wat gegevens bewaard uit 2006.

Het eerste geval in 2006 was op 3-11 in Hollandsche rading in Noord Holland. Het werd toen net koud en regenachtig. Tijdens de gehele periode was het fris en regenachtig, maar boven 0.
Het laatste geval was op 20-11 in Vogelezang in Noord Holland.

Totaal kregen 20 paarden het.
7 in Noord-Holland.
7 in Groningen.
3 in Friesland.
3 in Brabant.

Van 15 weten we de leeftijd.
10 waren er onder een jaar.
Er waren er 1 van 3, 4 en 6.
2 Slachtoffers waren er 11.

13 van de 20 gevallen zijn overleden.

Ik wil heel graag de gegevens van dit jaar ook weer in de lijst opnemen.
Willen de mensen die een paard verloren hebben, ziek hebben of de kennissen daarvan de volgende gegevens misschien met ons delen? (Mag aan mij per pm of in dit topic)?
Ras, Datum van ziek worden, Plaats, Provincie, leeftijd, overlijdens datum (of datum dat het dier uit de gevaren zone is), uren in de wei, weer van de dag, bijvoeding (wat?) en bijzonderheden (bv paard was al zwak, dronk nog bij z'n moeder, stond in een wei met veel bomen enz).

pyrodaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:42

ellepel schreef:
FriesWytske schreef:
Ik zit in de gemeente Gaasterland in Friesland. En hier zijn een paar weken terug al de eerste gevallen geweest. Gelukkig niet bij ons. Maar wij kennen wel 1 eigenaar die zijn drachtige merrie is verloren. En deze liep in een land met esdoornbomen. Zo ook een paar andere paarden. Zodoende denken ze dat het een schimmel is die op deze bladeren zit. Maar ze durven het niet met zekerheid te zeggen. Onze dierenarts zei ook zolang je goed bijvoerd dan kan er weinig gebeuren. Want dan beginnen ze niet aan de bladeren te eten. Het zijn meestal paarden op een stuk weiland waar niks meer te eten valt.

jij zegt het en ik dacht eigenlijk hetzelfde.
valt me namelijk de laatste tijd erg op dat er ontzettend veel bomen zijn waarvan de bladeren last hebben van wat ik dan denk dat het meeldauw is.
ik vraag me af of deze schimmel misschien een veroorzaker kan zijn.

ik heb bij mij op stal wel doorgegeven om maar even geen paarden meer te gaan verzetten.,we hebben wel een weiland met bomen rondom staan,die pony's krijgen al geruime tijd hooi bij gevoerd

Ik snap je reactie... maar hoe zit het dan in de lente!!!!!....
Dan zijn er geen gevallen bladeren... ikhoop dat iemand daar iets over kan melden... Ik heb namelijk niet het iedee dat het de bladeren zijn...
Iemand???

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:54

ik heb ook een gerucht van een mogelijk sterfgeval in haren (gn)
ik ken de mensen niet, heb het niet uit de eerste hand. bind me er niet op vast.

mijn jaarling speelt nu lekker in de bak, ipv in de wei. ik hou het zo totdat ik meer zekerheid heb over of het gevaar is geweken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:03

misschien dat hetgeen de AM veroorzaakt na een milde winter weer of nogsteeds aanwezig is, dus dat het de winter overleefd, en dan weer een piek krijgt bij vochtig voorjaarsweer?
en/of misschien dat er dan pas paarden op het perceel komen, en het dan pas opvalt?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:29

wie heeft hier nog meer overlevenden dan? dan kunnen we nagaan of deze ook allemaal Ab hebben gehad.

pyrodaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:56

Marigold schreef:
misschien dat hetgeen de AM veroorzaakt na een milde winter weer of nogsteeds aanwezig is, dus dat het de winter overleefd, en dan weer een piek krijgt bij vochtig voorjaarsweer?
en/of misschien dat er dan pas paarden op het perceel komen, en het dan pas opvalt?

Oke.... maar hoe komt t dan dat het me ook in 2001 in een hengste wei waar totaal geen bomen of struiken tot ver in de weide omtrek staan???

Persoonlijk ben ik er meer van overtuigd dat het komt door het vele kunstmest dat sinds de jaren 40 langzaam aan meer werd... het eiwit gehalte wordt zo hoog... en daar door hopen de eiwitten op in de spieren waardoor je weer extra verzuring krijgt...
Misschien denk ik te simpel en ik ben absoluut geen dierenarts... maar naar mij idee moeten we het meer daar in zoeken...

Wie weet of er idd kunstmest gebruikt is op de weilanden van alle overleden paarden???

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:09

als het door kunstmest komt en daardoor paarden teveel van iets verkeerds binnenkrijgt, dan zou het zo zijn als bij JKK lijkt me, dat het zich opbouwd, en op een gegeven moment teveel wordt waardoor ze ziek worden en overlijden.
AM gaat daarvoor te snel naar mijn idee.
gezond-ziek-dood binnen 1 tot 3 dagen...

wel bijzonder eigenlijk dat er ook paarden zijn die het overleven, zoals bij Elinee van Bokt, een paar van haar shetlanders had het overleefd toen..

je eerste zin, wat was er in 2001 gebeurd, ben je toen ook een paard kwijtgeraakt aan vermoedelijk AM?
is dat toen onderzocht? (kon het toen al gediagnostiseerd worden?)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:15

Het zou ook al langer in hun systeem kunnen zitten en op een gegeven moment zodanig losbreken dat het snel lijkt te gaan.

Hier op het paardenland ligt geen kunstmest, alleen normale koeienmest. :) Paarden staan eigenlijk ook nooit op land wat met kunstmest bemest is. :n

pyrodaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:22

Marigold schreef:
als het door kunstmest komt en daardoor paarden teveel van iets verkeerds binnenkrijgt, dan zou het zo zijn als bij JKK lijkt me, dat het zich opbouwd, en op een gegeven moment teveel wordt waardoor ze ziek worden en overlijden.
AM gaat daarvoor te snel naar mijn idee.
gezond-ziek-dood binnen 1 tot 3 dagen...

wel bijzonder eigenlijk dat er ook paarden zijn die het overleven, zoals bij Elinee van Bokt, een paar van haar shetlanders had het overleefd toen..

je eerste zin, wat was er in 2001 gebeurd, ben je toen ook een paard kwijtgeraakt aan vermoedelijk AM?
is dat toen onderzocht? (kon het toen al gediagnostiseerd worden?)

Nee... toen wist ik niet eens dat het bestond... maar ik kwam tot de conclusie doordat beide paarde het zelfde reageerde.. koud aanvoelend... maar toch zweten als een otter.. totaal verstijd zijn...

Ik ben er namelijk van overtuigd dat het zich in +/- 4 jaar innesteld in je paard.. Maar bij mn eerste hengst werd "gewoon tussendoor gemest" Want het perceel was zo groot dat kon toch geen kwaad... dat was wat de boer me toen vertelde...
Zo doende ben ik persoonlijk er van overtuigd dat het daarom bij mn eerst zo snel is gegaan...
En snel... binnen een dag was het einde verhaal... Dat er paarden zijn die het 3 dagen redden vind ik werklijk een wonder... Ik kan me er niet eens een voorstelling van maken... 6 oktober was mijn grootste hel! Dat gun je niemand toe!