Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Quir schreef:@ tug, super bedankt voor je reactie. Zo had ik het nog niet geredeneerd.![]()
Maar dan speelt er nu bij mij nog wel even een andere vraag op. Vormt de bacterie de toxine in het lichaam van het paard of daar buiten? Als het in het lichaam vormt en je kan meteen van begin af aan AB geven, dan is de bacterie dood en maakt dus geen toxines meer aan? In dit geval zou er toch een genezings kans zijn? Door het lichaam te zuiveren en zo? Want (dacht ik) de toxine wordt toch afgebroken door de nieren en die houden er op een gegeven moment van gezien (daar komt de donkere kleur van de urine toch ook vandaan? Van de toxines afbreken). Dus als het bloed gezuiverd wordt, voor dat de nieren er mee op houden en er AB gegeven wordt zodat de bacterie dood gaat en er geen nieuwe toxines gevormd worden.
Echter snap ik dat dit vrijwel onmogelijk is, omdat de ziekte zo'n enorm snelle afloop heeft. Dan zou er bij de aller eerste symptomen al ingegrepen moeten worden, maar die herkennen lijkt me lastig. Dus de symptomen voor het liggen nog...
Ik ga even je link lezen! Alleen de engelse, want frans kan ik niet.
Edit: Net nogmaal sjouw stukje door gelezen, maar Clostridium kan dus zowel toxines in het lichaam als daar buiten aanmaken? Dus weten ze nog niet wat C. Sordellii doet? Of is dat wel al bekend.
Muzefee schreef:Weet iemand toevallig nog hoe het in de herfst van 2006 is gegaan?
Het is ons hier sowieso opgevallen dat het blad erg snel van de bomen is komen vallen dit jaar. Paarden staan hier nog altijd op het goede stuk land.
Hoe zit het met blad van eikelbomen? Dit is ook niet goed voor ze, als ze daar grote hoeveelheden van eten (in het geval ze naar gras zoeken onder die bladeren) is het ook alles behalve bevordelijk voor de gezondheid.
MDJ schreef:@Elina, dat wilgenbladeren goed zijn weet ik wel, toen alles nog groeide aan de bomen kregen ze ook regelmatig een paar takken, maar nu zijn het dode bladeren..
in Noordwolde is ook een paard overleden een AM, vertelde de verzorgster van het paard (meisje zit bij mij op school, maar zit geloof ik niet op bokt)
Dus het is lekker bezig
FriesWytske schreef:Ik zit in de gemeente Gaasterland in Friesland. En hier zijn een paar weken terug al de eerste gevallen geweest. Gelukkig niet bij ons. Maar wij kennen wel 1 eigenaar die zijn drachtige merrie is verloren. En deze liep in een land met esdoornbomen. Zo ook een paar andere paarden. Zodoende denken ze dat het een schimmel is die op deze bladeren zit. Maar ze durven het niet met zekerheid te zeggen. Onze dierenarts zei ook zolang je goed bijvoerd dan kan er weinig gebeuren. Want dan beginnen ze niet aan de bladeren te eten. Het zijn meestal paarden op een stuk weiland waar niks meer te eten valt.
ellepel schreef:FriesWytske schreef:Ik zit in de gemeente Gaasterland in Friesland. En hier zijn een paar weken terug al de eerste gevallen geweest. Gelukkig niet bij ons. Maar wij kennen wel 1 eigenaar die zijn drachtige merrie is verloren. En deze liep in een land met esdoornbomen. Zo ook een paar andere paarden. Zodoende denken ze dat het een schimmel is die op deze bladeren zit. Maar ze durven het niet met zekerheid te zeggen. Onze dierenarts zei ook zolang je goed bijvoerd dan kan er weinig gebeuren. Want dan beginnen ze niet aan de bladeren te eten. Het zijn meestal paarden op een stuk weiland waar niks meer te eten valt.
jij zegt het en ik dacht eigenlijk hetzelfde.
valt me namelijk de laatste tijd erg op dat er ontzettend veel bomen zijn waarvan de bladeren last hebben van wat ik dan denk dat het meeldauw is.
ik vraag me af of deze schimmel misschien een veroorzaker kan zijn.
ik heb bij mij op stal wel doorgegeven om maar even geen paarden meer te gaan verzetten.,we hebben wel een weiland met bomen rondom staan,die pony's krijgen al geruime tijd hooi bij gevoerd
Marigold schreef:misschien dat hetgeen de AM veroorzaakt na een milde winter weer of nogsteeds aanwezig is, dus dat het de winter overleefd, en dan weer een piek krijgt bij vochtig voorjaarsweer?
en/of misschien dat er dan pas paarden op het perceel komen, en het dan pas opvalt?
Marigold schreef:als het door kunstmest komt en daardoor paarden teveel van iets verkeerds binnenkrijgt, dan zou het zo zijn als bij JKK lijkt me, dat het zich opbouwd, en op een gegeven moment teveel wordt waardoor ze ziek worden en overlijden.
AM gaat daarvoor te snel naar mijn idee.
gezond-ziek-dood binnen 1 tot 3 dagen...
wel bijzonder eigenlijk dat er ook paarden zijn die het overleven, zoals bij Elinee van Bokt, een paar van haar shetlanders had het overleefd toen..
je eerste zin, wat was er in 2001 gebeurd, ben je toen ook een paard kwijtgeraakt aan vermoedelijk AM?
is dat toen onderzocht? (kon het toen al gediagnostiseerd worden?)