Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
madamX schreef:Dit soort besmettingen (schimmels) hebben helemaal niets te maken met paddenstoelen.
Zoals ik al opmerkte is dit feit al decennia's lang bekend. Probleem is echter dat er tientallen soorten schimmels bestaan die in gras kunnen voorkomen en giftig zijn; dát is het probleem. Daarom is men voorzichtig met een uitspraak over wát het precies is; men wil eerst zeker weten om wélke schimmel het gaat.
De schimmels zitten over het algemeen IN de plant en van buiten valt er weinig aan het gras te zien. In grote lijnen kan men concluderen dat gras wat een lage weerstand heeft vatbaar is voor schimmels; een lage weerstand wordt bereikt door bv overbeweiding (te kort laten afgrazen), temperatuurverschillen, over- of onderbemesting, maar ook ' inteelt' van grassoorten. Dat laatste speelt vooral een grote rol bij de raaigrassen.
De tientallen soorten schimmels die dus schadelijk zijn, produceren alkaloïden, en dát is uiteindelijk het gif wat voor sterfte kan zorgen.
Een goed weidebeheer kan dus een heleboel problemen voorkomen/oplossen, maar helaas willen velen hier niet aan, omdat dat geld kost.
Twiggy2008 schreef:Maar Laetitiaatje, kun jij hen daar niet over bellen dan? Ik bedoel, je hebt toch wel recht om te horen of ze wat bij Karim aangetroffen hebben en over de grond, waar hij destijds op stond?
laetitia schreef:Twiggy2008 schreef:Maar Laetitiaatje, kun jij hen daar niet over bellen dan? Ik bedoel, je hebt toch wel recht om te horen of ze wat bij Karim aangetroffen hebben en over de grond, waar hij destijds op stond?
Heb ze destijds een paar keer gebeld maar er was toen nog steeds niets bekend, informatieverstrekking vanuit Uithof was eigenlijk nihiel...Heb zelfs een paar keer gevraagd om schriftelijke bevindingen, maar nooit gekregen. Uiteindelijk heb ik het maar gelaten
Toch raar dat het steeds rond dezelfde periode is, deze meldingen. Weet niet hoe het vorig jaar was, maar volgens mij is het echt de periode als de bladeren van de bomen vallen, het echt herfstweer wordt (met veel wind en regen) en als er veel paddestoelen zijn. Vind dat er dit jaar weer heel veel paddestoelen zijn te vinden in het bos, overal vliegenzwammen etc. En dat was 3 jaar geleden ook zo. Vorig jaar kan ik me niet herinneren dat het mij toen is opgevallen dat er veel paddestoelen waren.
laetitia schreef:Ja Karim en de rest werd toen al een tijd bijgevoerd. In het begin van de herst met snijmais en later nog kuil erbij.
Gras was al redelijk kort en op toen het gebeurde. Het land werd inderdaad bemest (werd toen in centraal topic AM verteld door andere mensen die hun paarden daar hadden staan. Ik ken de situatie zelf niet goed omdat ik daar natuurlijk maar een paar maanden heb gestaan).
Lijkt mij wel dat er gegevens worden bijgehouden door de Universiteiten, anders kunnen ze natuurlijk nooit onderzoek doen.
Dus ik denk wel dat de onderzoekers die zich met AM bezig houden al jaren lang al deze variabelen steeds noteren/vastleggen.
Vind het wel weer onheilspellend moet ik bekennen...Bepaald gevoel is dat zo in de herfst...iets ongrijpbaars...regen, wind, vallende bladeren, vroeg donker, en dan 'iets' uit het 'niets' dat paarden kan treffen en binnen no time hun laatste adem laat uitblazen :-(
(maar dat is mijn herinnering aan 3 jaar geleden denk ik die nu weer bovenkomt).
Nemurin schreef:MirjamN schreef:De stikstof uit dierlijke mest komt geleidelijker vrij, uit kunstmest haast instantaan. De regels van de mestwetgeving waarover jij spreekt, gaat uit van enkele honderden kilo's per hectare, waartegenover ik het over enkele 10-tallen hebt. Valt met die vervuiling dus reuze mee! Wij moeten dus wel aan dei wetgeving voldoen (als boer zijnde). Ik heb helaas zuring, wat ik dan ook weer bestrijdt met vergif. Mijn partner is boer, dus die bepaalt de hoeveelheden. Ik ben dus ook niet de expert, maar het heeft wel mijn interesse, dus weet er inmiddels ook een beetje van.
Oh ja dat is ook zo, en daarom zei ik er eventjes bij van als je geen boer bent zal het wel meevallen, maar dat had ik misschien gewoon meteen moeten roepen. Wel grappig dat je je erin verdiept: de meeste mensen doen maar wat.
madamX schreef:Dit soort besmettingen (schimmels) hebben helemaal niets te maken met paddenstoelen.
Zoals ik al opmerkte is dit feit al decennia's lang bekend. Probleem is echter dat er tientallen soorten schimmels bestaan die in gras kunnen voorkomen en giftig zijn; dát is het probleem. Daarom is men voorzichtig met een uitspraak over wát het precies is; men wil eerst zeker weten om wélke schimmel het gaat.
De schimmels zitten over het algemeen IN de plant en van buiten valt er weinig aan het gras te zien. In grote lijnen kan men concluderen dat gras wat een lage weerstand heeft vatbaar is voor schimmels; een lage weerstand wordt bereikt door bv overbeweiding (te kort laten afgrazen), temperatuurverschillen, over- of onderbemesting, maar ook ' inteelt' van grassoorten. Dat laatste speelt vooral een grote rol bij de raaigrassen.
De tientallen soorten schimmels die dus schadelijk zijn, produceren alkaloïden, en dát is uiteindelijk het gif wat voor sterfte kan zorgen.
Een goed weidebeheer kan dus een heleboel problemen voorkomen/oplossen, maar helaas willen velen hier niet aan, omdat dat geld kost.