Dierenarts luidt noodklok na dode paarden door schimmelgras

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gitta1977

Re: Dierenarts luidt noodklok na dode paarden door schimmelgras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:05

Ja ok, ik heb het in dit geval niet over de koudbloedpaarden, die kunnen nog wel wat hebben. Hoewel ik mijn Shet wel altijd bijvoer (maar die mag ook wel op dieet :=)...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:50

ai daar gaan we weer, vorig jaar was er in belgie ook het een en ander om te doen. Hopen dat ze snel meer weten (en dat het eens goed gaat vriezen)

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:53

madamX schreef:
Dit soort besmettingen (schimmels) hebben helemaal niets te maken met paddenstoelen.
Zoals ik al opmerkte is dit feit al decennia's lang bekend. Probleem is echter dat er tientallen soorten schimmels bestaan die in gras kunnen voorkomen en giftig zijn; dát is het probleem. Daarom is men voorzichtig met een uitspraak over wát het precies is; men wil eerst zeker weten om wélke schimmel het gaat.
De schimmels zitten over het algemeen IN de plant en van buiten valt er weinig aan het gras te zien. In grote lijnen kan men concluderen dat gras wat een lage weerstand heeft vatbaar is voor schimmels; een lage weerstand wordt bereikt door bv overbeweiding (te kort laten afgrazen), temperatuurverschillen, over- of onderbemesting, maar ook ' inteelt' van grassoorten. Dat laatste speelt vooral een grote rol bij de raaigrassen.
De tientallen soorten schimmels die dus schadelijk zijn, produceren alkaloïden, en dát is uiteindelijk het gif wat voor sterfte kan zorgen.
Een goed weidebeheer kan dus een heleboel problemen voorkomen/oplossen, maar helaas willen velen hier niet aan, omdat dat geld kost.

Ook beetje geschrokken van het hoofdbericht in dit topic.
En niet alle post gelezen.
Maar zag jouw post en vroeg me af wat jij eigenlijk verstaat onder goed weide beheer?
Ben wel benieuwd namelijk wat dat precies inhoudt en of wij dan risico lopen op die schimmel.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:15

@madamX, ik heb even je profiel bekeken, kende je nog niet van hier (bokt),
en je komt 'ineens' met deze (bovenstaande post) stellige bewering.
uit je profiel denk ik te kunnen afleiden dat je kennis van zaken hebt, zou je er meer over kunnen uitleggen?
het zit dus echt in het gras zelf, hoe werkt dat dan, hoe kan harde wind invloed hebben op stoffen in het gras?
of is het toevallig dat AM vaak na harde wind en temp schommelingen komt, en komen we daardoor op een dwaalspoor?
ik had vandaag navraag gedaan bij mensen die al jaren (half leven of zo) met natuur en dieren bezig zijn, hoorde daar dus dat het niet logisch is te denken dat het door paddelstoelen(sporen) kwam, het was even mijn idee, brainstormen..
jij sluit dat dus ook uit, en zegt dat het in het gras zit.
wat versta je onder goed weidebeheer?
is bijvoorbeeld een koeienweide die regelmatig bemest en gemaaid wordt, een veilige weide voor de winter, voor een groepje pony's?
is een 'uitgeputte' wei vatbaarder dan een bemeste wei?
de veroorzaker van AM lijkt jaarlijks terug te kunnen keren op een eenmaal besmette wei, is daar dan ook iets tegen te doen?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:18

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:45

Twiggy2008 schreef:
Maar Laetitiaatje, kun jij hen daar niet over bellen dan? Ik bedoel, je hebt toch wel recht om te horen of ze wat bij Karim aangetroffen hebben en over de grond, waar hij destijds op stond? :)

Heb ze destijds een paar keer gebeld maar er was toen nog steeds niets bekend, informatieverstrekking vanuit Uithof was eigenlijk nihiel...Heb zelfs een paar keer gevraagd om schriftelijke bevindingen, maar nooit gekregen. Uiteindelijk heb ik het maar gelaten :Z

Toch raar dat het steeds rond dezelfde periode is, deze meldingen. Weet niet hoe het vorig jaar was, maar volgens mij is het echt de periode als de bladeren van de bomen vallen, het echt herfstweer wordt (met veel wind en regen) en als er veel paddestoelen zijn. Vind dat er dit jaar weer heel veel paddestoelen zijn te vinden in het bos, overal vliegenzwammen etc. En dat was 3 jaar geleden ook zo. Vorig jaar kan ik me niet herinneren dat het mij toen is opgevallen dat er veel paddestoelen waren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:59

laetitia schreef:
Twiggy2008 schreef:
Maar Laetitiaatje, kun jij hen daar niet over bellen dan? Ik bedoel, je hebt toch wel recht om te horen of ze wat bij Karim aangetroffen hebben en over de grond, waar hij destijds op stond? :)

Heb ze destijds een paar keer gebeld maar er was toen nog steeds niets bekend, informatieverstrekking vanuit Uithof was eigenlijk nihiel...Heb zelfs een paar keer gevraagd om schriftelijke bevindingen, maar nooit gekregen. Uiteindelijk heb ik het maar gelaten :Z

Toch raar dat het steeds rond dezelfde periode is, deze meldingen. Weet niet hoe het vorig jaar was, maar volgens mij is het echt de periode als de bladeren van de bomen vallen, het echt herfstweer wordt (met veel wind en regen) en als er veel paddestoelen zijn. Vind dat er dit jaar weer heel veel paddestoelen zijn te vinden in het bos, overal vliegenzwammen etc. En dat was 3 jaar geleden ook zo. Vorig jaar kan ik me niet herinneren dat het mij toen is opgevallen dat er veel paddestoelen waren.

Ja, ben ik wel met je eens. Ik snap niet waarom men niet allang een soort onderzoekssysteem heeft bedacht door gegevens bij te houden (wat voor bodem, wat voor weersomstandigheden, wat voor voeding, wat voor omgeving, paddestoelen, soorten bomen, soorten gras, al dan niet bijgevoerd worden, leeftijd zieke/dode paarden, data, noem maar op.....).

Werd Karim toen nog niet bijgevoerd trouwens destijds? Weet jij nog hoe het gras erbij stond? En op die stalling worden de landjes toch wel bemest enzovoort? Weet jij dat nog, Laetitia?

Vorig jaar was het relatief droog in het najaar. En toen kwam de vorst. Het was best een fijne winter vond ik, in vergelijking met de jaren er voor (nat/guur/koud/storm).

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:05

MadamX, je komt op mij ook als deskundige over. Kun jij misschien vertellen of alleen paarden problemen hebben met deze schimmel, of dat dit ook op gaat voor koeien/schapen/geiten?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:13

In een van de artikelen word genoemd dat het niet geld voor andere dieren, schapen, koeien etc alleen voor paarden

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:14

Ja Karim en de rest werd toen al een tijd bijgevoerd. In het begin van de herst met snijmais en later nog kuil erbij.

Gras was al redelijk kort en op toen het gebeurde. Het land werd inderdaad bemest (werd toen in centraal topic AM verteld door andere mensen die hun paarden daar hadden staan. Ik ken de situatie zelf niet goed omdat ik daar natuurlijk maar een paar maanden heb gestaan).

Lijkt mij wel dat er gegevens worden bijgehouden door de Universiteiten, anders kunnen ze natuurlijk nooit onderzoek doen.
Dus ik denk wel dat de onderzoekers die zich met AM bezig houden al jaren lang al deze variabelen steeds noteren/vastleggen.

Vind het wel weer onheilspellend moet ik bekennen...Bepaald gevoel is dat zo in de herfst...iets ongrijpbaars...regen, wind, vallende bladeren, vroeg donker, en dan 'iets' uit het 'niets' dat paarden kan treffen en binnen no time hun laatste adem laat uitblazen :-(
(maar dat is mijn herinnering aan 3 jaar geleden denk ik die nu weer bovenkomt ;-)).

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:14

Misschien dan een domme vraag, maar zou begrazing van koeien de schimmel dan weg kunnen nemen?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:16

Krijgen die koeien dan niet de schimmel? Het is wel zo dat niet iedere diersoort er even zwak tegen is maar dat moet dan eerst uitgezocht worden denk ik. En toch ben ik dan ook wel benieuwd of, zoals een aantal anderen hier hebben gezegd, het wel die schimmel is.
Maar neem aan dat die dierenarts dat nog gaat onderzoeken/onderbouwen voor ie verder gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:22

In het nieuwsblad van het noorden van vandaag stond er Atypische myopatie bij vermeld.

Als symptoom werd koffiekeurige urine genoemd.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:32

Moet de titel niet aangepast worden?

"Atypische Myopathie steekt deze herfst weer de kop op"

zoiets? Of wordt dat nog niet gedaan omdat er nog niet is aangetoond dat het in de gevallen van het artikel om AM gaat?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 01:10

laetitia schreef:
Ja Karim en de rest werd toen al een tijd bijgevoerd. In het begin van de herst met snijmais en later nog kuil erbij.

Gras was al redelijk kort en op toen het gebeurde. Het land werd inderdaad bemest (werd toen in centraal topic AM verteld door andere mensen die hun paarden daar hadden staan. Ik ken de situatie zelf niet goed omdat ik daar natuurlijk maar een paar maanden heb gestaan).

Lijkt mij wel dat er gegevens worden bijgehouden door de Universiteiten, anders kunnen ze natuurlijk nooit onderzoek doen.
Dus ik denk wel dat de onderzoekers die zich met AM bezig houden al jaren lang al deze variabelen steeds noteren/vastleggen.

Vind het wel weer onheilspellend moet ik bekennen...Bepaald gevoel is dat zo in de herfst...iets ongrijpbaars...regen, wind, vallende bladeren, vroeg donker, en dan 'iets' uit het 'niets' dat paarden kan treffen en binnen no time hun laatste adem laat uitblazen :-(
(maar dat is mijn herinnering aan 3 jaar geleden denk ik die nu weer bovenkomt ;-)).

Maar er wordt dus geadviseerd om bij te voeren bij paarden die 24/7 buiten staan in deze tijd van het jaar. Bij jullie gebeurde dat destijds en helaas heeft ook dat niet geholpen. Ik blijf het nare gevoel houden dat men maar wat roept en eigenlijk nog helemaal niets weet........ ;(

In die zin vind ik dit hele verhaal dus ook zo onheilspellend. Ik hoop dat ze gegevens bijhouden, maar gezien de vele verhalen en 'adviezen', begin ik me dat wel eens af te vragen.....

Onze paarden staan op een groot stuk wat vrijwel niet bemest wordt (natuurgebied). Er staat zowel langer als kort gras, het is geen klein weitje, soms lopen er ook schapen op, er staan al jaren paarden op, nooit iets aan de hand. Maar ja, dat zegt niets natuurlijk. Was het maar waar! :))

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 08:56

Nemurin schreef:
MirjamN schreef:
De stikstof uit dierlijke mest komt geleidelijker vrij, uit kunstmest haast instantaan. De regels van de mestwetgeving waarover jij spreekt, gaat uit van enkele honderden kilo's per hectare, waartegenover ik het over enkele 10-tallen hebt. Valt met die vervuiling dus reuze mee! Wij moeten dus wel aan dei wetgeving voldoen (als boer zijnde). Ik heb helaas zuring, wat ik dan ook weer bestrijdt met vergif. Mijn partner is boer, dus die bepaalt de hoeveelheden. Ik ben dus ook niet de expert, maar het heeft wel mijn interesse, dus weet er inmiddels ook een beetje van.

Oh ja dat is ook zo, en daarom zei ik er eventjes bij van als je geen boer bent zal het wel meevallen, maar dat had ik misschien gewoon meteen moeten roepen. Wel grappig dat je je erin verdiept: de meeste mensen doen maar wat.

Ik neem het paard houden nogal serieus ;-)! Ik heb het nog even nagevraagd: weiland mag 200kg stikstof per jaar op worden uitgereden. Dat is al snel zo'n 800kg kunstmest (27% stikstofhoudende kunstmest, KAS). Wij strooien daarnaast ook 26-14-0 (26% stikstof, 14% fosfaat). Bij mij is er dit jaar inderdaad zo'n 70kg opgegaan (op 0,6ha), dus zo'n 120kg per hectare. Dat is dus maar 30kg stikstof en mijn weide licht erbij als een gazonnetje zo groen, op dat ene stuk na wat al langer geleden is dat er kunstmest op is gestrooid, daar zit die bruine roest in. Dus voor 60 euro per hectare heb je jaarrond een fijne weide met genoeg gras. (Die voldoet aan de mestwetgeving en voor relatief weinig geld, want 1 grote baal hooi kost al 40 euro en voer ik in 2 maanden op).

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 08:59

madamX schreef:
Dit soort besmettingen (schimmels) hebben helemaal niets te maken met paddenstoelen.
Zoals ik al opmerkte is dit feit al decennia's lang bekend. Probleem is echter dat er tientallen soorten schimmels bestaan die in gras kunnen voorkomen en giftig zijn; dát is het probleem. Daarom is men voorzichtig met een uitspraak over wát het precies is; men wil eerst zeker weten om wélke schimmel het gaat.
De schimmels zitten over het algemeen IN de plant en van buiten valt er weinig aan het gras te zien. In grote lijnen kan men concluderen dat gras wat een lage weerstand heeft vatbaar is voor schimmels; een lage weerstand wordt bereikt door bv overbeweiding (te kort laten afgrazen), temperatuurverschillen, over- of onderbemesting, maar ook ' inteelt' van grassoorten. Dat laatste speelt vooral een grote rol bij de raaigrassen.
De tientallen soorten schimmels die dus schadelijk zijn, produceren alkaloïden, en dát is uiteindelijk het gif wat voor sterfte kan zorgen.
Een goed weidebeheer kan dus een heleboel problemen voorkomen/oplossen, maar helaas willen velen hier niet aan, omdat dat geld kost.

Is het niet (ook) zo dat veel mensen gewoon niet weten hoe goed weidebeheer moet? Ik verdiep me er nu al een jaar of drie in en wordt elk jaar weer wijzer... en elk jaar gaat het beter. Maar ik kan nog steeds vragen stellen waarop ik geen antwoord krijg....

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:12

Misschien een hele stomme vraag maar zou het ook in kuil of hooi kunnen zitten??

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:46

wij zetten onze pony's in de herfst niet meer op het 'getroffen' stukje weiland in de herfst.
het leek toen zo mooi, schuilstalletje..veel gras omdat we de veulens daar toen neer zetten toen ze gespeend werden. hooi en biks wilden ze nog niet hebben.
mooi omheind met bomen en struiken en toen dus die AM.

@destiny22. ik heb zelf het idee dat er nu teveel aandacht word geschinken aan de schimmels, terwijl nog altijd niet duidelijk is waar het aan ligt.

bovendien word hooi/kuil in de zomer al verpakt en denk dus zelf dat het daar niet in kan zitten, maar zeker weten doe ik natuurlijk niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:00

Elinaa, ik ga helemaal met je mee wat betreft dat ze het zo zoeken in die schimmels. Dan hadden ze toch allang wat meer kunnen uitzoeken ondertussen? (bv. gras/bodem van het getroffen weiland in combinatie met sectie op het lichaam van het getroffen dode paard en nog diverse andere factoren). Daarbij lees ik overal dat de weidepaarden bijgevoerd moeten worden (wordt geadviseerd), maar zie in Laetitia's geval, daar werden ze bijgevoerd. Daarbij ken ik het getroffen gebied en het is toch wel heel vreemd dat de paarden in het direct naast gelegen land nergens last van hebben gehad. Dat kan natuurlijk, maar ik vind het toch gek........

Daarbij, zou het niet zo zijn dat je het dan nog veel vaker zou horen, van dit soort afschuwelijke gevallen? Er staan in NL toch aardig wat paarden buiten 's winters. Ik ben zo bang dat ze het in een totaal verkeerde hoek zoeken (al weet ik niet waar je dan zou moeten beginnen). Ik mag toch hopen dat ze in alle gevallen, naast de bodemmonsters en sectie op de paarden, ook kijken naar andere factoren, om zo een verband te gaan vinden. En daar heb ik nog zo mijn twijfels bij of ze dat ook echt doen!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:15

dat word vast wel gedaan, ze zijn natuurlijk al heel wat jaren bezig met het onderzoeken ervan.

maar in het Am topic hebben we toen met meerdere mensen alles vergeleken en helaas waren niet alle situaties nagenoeg hetzelfde.

ook zijn er meerdere mensen hun weiland afgelopen om te zoeken naar aanwijzingen naar wat het zou kunnen zijn maar waar de meesten bv veel bladeren vonden lag er bij een ander weer niks aan blad.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:19

Mijn paard heeft begin 2008 een 'vergiftiging' opgelopen (gamma-Gt waarde in het bloed veel te hoog). Aangezien ik natuurlijk wilde voorkomen dat het nog eens zou gebeuren, heb ik geïnventariseerd welke oorzaken het zou kunnen hebben: bomen, gras, onkruiden, paddo's, water, hooi, bix, etc. Ondanks alle inspanningen (heb er echt veel tijd en energie ingestoken) ben ik er nooit achter gekomen... In het geval van AM kunnen het ook alle bovbenstaande oorzaken zijn, en bijvoorbeeld ook nog parasieten of andere beestjes in de grond (of lucht), bacterien/virussen, etc. Ik hoop echt dat dat ook allemaal in het onderzoek wordt meegenomen en dat er snel duidelijkheid komt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:25

leatitia, we hadden voorgaande jaren idd een soort enquete gemaakt toen toch, die mensen met getroffen paarden konden invullen?
weet even niet meer of dat nou ergens op bokt staat, of dat ik het in mijn documenten moet hebben, ik had toen elders op internet ook oproepen geplaatst of mensen het wilden invullen.
misschien moeten we weer zoiets opstellen of de oude erbij zoeken en aanvullen met nieuwe gevallen, en die gegevens opsturen naar degenen die het in onderzoek hebben?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:28

Ergens aan het begin van dit topic wordt de link gegeven van Dominique Votion, van de universiteit Luik. Die houdt zich al jaren bezig met onderzoek naar A.T. Op die site is ook een enquete-formulier waarmee ze zoveel mogelijk gevallen in kaart willen brengen.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:42

die enquete bedoel ik idd :j staat volgens mij in dat topic