Anky eindigt als laatste tijdens reiningwedstrijd van Lyon

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:47

Authentic schreef:
Een plezierruiter hoort niet thuis in in een wedstrijd om de wereldbeker.

Het zou een heel slecht teken als iemand die niet al haar hebben en houden in de reiningsport steekt toch op de Wereldkampioenschappen verschijnt. Omdat je er vanuit mag gaan dat alleen de besten op het WK mogen starten, als een heleboel serieuze ruiters er wat reining betreft uit gereden worden door iemand die het erbij heeft als hobby zegt dat iets over het niveau van die andere ruiters. Als alle reiningruiters slechter reining rijden dan Anky, dan is de sport toch helemaal niks? Mensen die jarenlang bloed, zweet en tranen stoppen in de beste trainingsmethoden ontwikkelen, jarenlang verschillende paarden trainen specifiek voor de reining en dan komt Miss Dressuur eraan om iedereen eruit te rijden.

Dan zou de reiningsport echt een schop onder z'n reet moeten hebben, want dat zou betekenen dat je de sport helemaal niet serieus kan nemen. Als je op het WK wilt verschijnen moet je imo een topsporter zijn, imo ben je een topsporter als je alles steekt in die sport.

Dat ze zoveel prijzen heeft gewonnen in de dressuur heb ik het niet over, reining is heel anders. Als je niet in de finale van het NK mag starten komt het toch niet in je hoofd op om een jaar later op het WK te starten?

Als ze volgend jaar daadwerkelijk zo goed is, dan is het niveau van de topreiningruiter veel lager dan ik had ingeschat en ik zou echt teleurgesteld zijn. Niet omdat het Anky is, maar omdat ze de reiningsport niet op de eerste plaats heeft staan.

Wat betreft het slechte teken, ik denk dat dat toch voor een deel te wijten is aan de reglementen die haar starten toestaan op zulke wedstrijden. Hoewel ik die reglementen voor een deel ook wel begrijp.
En ik geloof niet dat je bang moet zijn dat Anky alles wint, want de jury was het er duidelijk over eens dat ze niet de eerste plaats in beslag mocht nemen. Ik denk dat je veel te ver in het voren kijkt.
Ik snap best dat je het niveau hoog wilt houden van jouw sport, dat wil ik ook van 'mijn' dressuur (want als ik soms kijk naar wat er op de regionale wedstrijden rondhobbelt word ik er droevig van!!), je moet je sport ook ten alle tijde van alle kanten bekijken, behoeden voor het slechte. Maar maak je je nu niet iets te druk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:49

Authentic schreef:
Als ze volgend jaar daadwerkelijk zo goed is, dan is het niveau van de topreiningruiter veel lager dan ik had ingeschat en ik zou echt teleurgesteld zijn. Niet omdat het Anky is, maar omdat ze de reiningsport niet op de eerste plaats heeft staan.

Uh, volgens mij hebben de meeste topreiningruiters naast hun 'topreiningruiter-zijn' ook nog wat anders te doen. Paarden trainen van anderen, lesgeven, bedrijf runnen bijvoorbeeld... Want van alleen wedstrijden rijden kunnen ze niet allemaal leven, volgens mij.
Met Anky werkt het dan toch net zo? Ze rijdt western, traint daar fanatiek in, en runt daarnaast haar bedrijf waarvoor ze ook paarden rijdt. Zij het in een andere rijstijl. Maar als dat samen kan, is dat toch geen probleem?

Daarbij vermeldt ze nota bene ook zélf dat ze western ziet als serieuze hobby waar ze ver in wil komen. Kentucky lijkt me persoonlijk dan ook wat hoog gegrepen, wellicht dat ze zichzelf wat overschat in díe zin dat ze natuurlijk alles in de dressuur bereikt heeft wat er maar te bereiken valt. En aan de andere kant zal ze ook een zeer ambitieuze ruiter zijn, of dat nou op Engels of westernvlak is. Daarom heeft ze ook meegedaan aan deze wedstrijd: ze is tenslotte niet teleurgesteld dat ze niet hoog is geëindigd maar ze is tevreden met hoe het ging. Ervaring opbouwen hebben de 'topreiningruiters' ook moeten doen. Nou heeft Anky natuurlijk ook nogeens de mazzel dat ze een geweldig paard onder haar kont heeft, waarom zou ze dan niet eens kijken hoe ver ze komt? Ik vind het knap dat ze überhaupt mee durfde te doen, maar ik gok wel dat ze nu gezien heeft dat ze in iets minder 'hooggegrepen' wedstrijden voorlopig beter op haar plek is.

jolieke14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:52

Edit; sorry foutje.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:54

Trainen reiningpaarden, geven reiningles en runnen een reiningbedrijf ja. ;)

Het enigste waar ik me druk om maak is dat zij het voor zichzelf een realistisch doel vindt om volgend jaar het WK te kunnen starten. Dus ze is of onze sport aan het onderschatten of onze sport heeft daadwerkelijk een dusdanig niveau. Beide vind ik negatief.

Maar dan worden er woorden als afgunst in de mond genomen en weetikveelwat. Ik heb het niet over op de lange termijn ik heb het over haar doel; WK 2010.

Popstra

Re: Anky eindigt als laatste tijdens reiningwedstrijd van Lyon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:58

Ik heb net het filmpje bekeken van Anky en vind dat ze alweer een stuk beter gaat dan op de NK. Leuk dat ze zo fanatiek is en ja het is echt moeilijk ook al heb je een kanon als waar zij op rijd onder je kont die alles kan!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:58

Authentic schreef:

Het enigste waar ik me druk om maak is dat zij het voor zichzelf een realistisch doel vindt om volgend jaar het WK te kunnen starten. Dus ze is of onze sport aan het onderschatten of onze sport heeft daadwerkelijk een dusdanig niveau. Beide vind ik negatief.

Maar dan worden er woorden als afgunst in de mond genomen en weetikveelwat. Ik heb het niet over op de lange termijn ik heb het over haar doel; WK 2010.

Je moet je niet zo snel aangesproken voelen ;)
Je hebt een duidelijke goed onderbouwde mening, maar menigeen in dit topic relt maar over Anky, spreekt 2 of 3 woorden waar uit ECHT afgunst blijkt. Diegenen maken verder ook weinig vuil aan de reden van hun negativiteit. :)

We zullen zien of het realistisch is, het lijkt me in ieder geval heel zwaar om op je 41e nog eens keihard te gaan trainen om het ene niveau op te krikken en het andere niveau te behouden. We zullen zien of ze het aankan.
En als ze start en laatste wordt, weet je ook weer dat jouw sport geen laag niveau heeft. :)

345

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:59

Ik vind het goed dat ze het probeerd en kan me erg goed voorstellen dat het niet simpel is.

giannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:20

dit bewijst maar weer dat western helemaal niet zo simpel is als veel mensen denken.

en tsjah.... je kan nog zo'n duur paard kopen....maar dat geeft nog geen garantie voor goede scores. Anky had een 64,5 en een 65 meen ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:51

Authentic schreef:

In dat geval ben ik het met je eens. Al lijkt zij mij wel een ultiem competitief ingesteld persoon die een dergelijk doel ook echt voor ogen heeft. Maar ja, hoe het gaat, de tijd zal het leren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:57

ik geloof dat er voorbij gegaan word aan het feit dat mevrouw van Grunsven ook echt wel een leuk stukkie kan sturen :D

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:10

Authentic schreef:

ik bedoelde uiteraard niet iedereen hier, het is aan jezelf om je aangsproken te voelen of niet.

johanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:58

als men van grunsven een beetje kent zal ze er alles aan doen om haar doel te bereiken en weet (al is reining moeilijk) zij heeft gevoel voor rijden en zal zich zeker tussen de beste gaan scharen (misschien wordt ze wel cowgirl)

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:29

KiWiKo schreef:
ik geloof dat er voorbij gegaan word aan het feit dat mevrouw van Grunsven ook echt wel een leuk stukkie kan sturen :D

Jep, in dressuur ja. Maar western is zoo verschillend. Bij dressuur is stelling en buiging belangrijk. Bij western is er bijna geen stelling, de schouder moet meekomen. En dat doe je ook niet zomaar. En zo zijn er nog zoveel meer verschillen.

Als je een voorgekauwd paard onder je kont krijgt, scheelt het al de helft van de inspanning. Maar de andere helft zou je toch zelf moeten doen, hoe een goed paard je ook hebt. En dat is dus niet de spins, stops, chargementen en gallop die het paard met zijn hoeven in zijn neus kan doen, maar dat is het sturen, de controle en de techniek van de ruiter. De spins, stops rollbacks ed. zien er heus netjes uit bij Anky(dat kent het paard), maar als je verder gaat kijken in de techniek (dus het paard duidelijk maken wat je wilt) heb ik serieus veel gewone mensen zoals jij en ik gezien die dat al veel beter kunnen dan Anky hoor. Maar dat is ook weer een verschil; met western moet je gewoon stilstaan, de cirkels moeten perfect, de lijnen recht. En met dressuur maakt het heus niet zoveel uit al sta je net iets voor de X, of als je volte iets te klein is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:38

heeeei........ je hebt het of je hebt het niet............. qua discipline is het dan omschakelen..........

maar paardengevoel heb je of je hebt het niet :)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:40

ach, toen ik begon met mennen werd ik de eerste 3 wedstrijden gediskwalificeert. Je moet gewoon even inkomen in een neiuwe tak van de sport!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:40

Dus dressuur is helemaal niet zo precies? Wel eens gekeken bij de B/L1 dressuur? Je volte 15 meter te groot? Aftrek. Te klein? Aftrek. En niet stilstaan? OOK aftrek. Ook voor mevrouw van Grunsven (volgens mij kan Whiz best stilstaan en komt Sali echt niet in de westernring). Maar daar lijk je niet bij stil te staan.

Jij bent een van die personen die haar afgunst wel eens mag verantwoorden...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:43

beetje kromme redenering janine.............

sali is geen westernpaard

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:46

Evanescence8 schreef:
Yep, makkelijk is het nu eenmaal niet, en zeker niet na al die jaren dressuur te hebben gereden, en dan nog even vlug vlug vlug proberen het met western te worden, omdat het nu met dressuur minder gaat... Dat wordt oefenen.

Uhhm het gaat niet minder meer hoor ze is weer op de terugweg!

Trouwens ik denk dat zij dit op den duur wel kan "handelen". Iemand met zoveel paardengevoel en verstand van beweging en spieren moet dit op den duur kunnen begrijpen. (net als in het andere topic) Ik ga wederom mee met kiwiko: Mevrouw van grunsven kan inderdaad een aardig stukkie sturen. En daar heb ik niet alles mee gezegd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:56

KiWiKo schreef:
beetje kromme redenering janine.............

sali is geen westernpaard

Nee, maar er staat wel dat je met Western echt stil moet staan, alsof dat met Dressuur niet hoeft?
Het is misschien wel Anky die er op zit, maar Whiz en Sali zijn twee verschillende paarden. Wat ik heb gezien, stond Whiz wel stil, iig met NK :)
Daar doelde ik op ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:59

in de dressuur moet dat ook....... maar de aftrek van het niet stilstaan word gecompenseerd met de punten over de rest :)

je mag een 0 halen ergens in een onderdeel en toch 9gens halen bij de rest en o een kampieonschap winnen :)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:00

Persoonlijk valt mij wel eens op dat Sali stilstaan moeilijk vind (ja ik kijk stiekem dressuur :P ).

Bij reining moet je de onderdelen echt tonen, ze gooien heel snel met 0-scores die dan voor je hele proef gelden. Je kan een knallend gave proef rijden maar als je een kwart teveel spint heb je 0 punten, als je met 2 handen de teugels vastpakt heb je 0 punten, als je de verkeerde kant opgaat mag je helemaal vertrekken. Terwijl mij vaak opvalt aan dressuur dat je minpunten krijgt en dat als je dus een knallend goede proef rijdt met 1 foutje, je alsnog kan winnen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:06

KiWiKo schreef:
in de dressuur moet dat ook....... maar de aftrek van het niet stilstaan word gecompenseerd met de punten over de rest :)

je mag een 0 halen ergens in een onderdeel en toch 9gens halen bij de rest en o een kampieonschap winnen :)

Jep, en zo is elk onderdeel van de sport anders. En moet je ook geen onderdelen gaan vergelijken. Een Sven op 1.500m en een Sven op 10.000m is ook een wereld van verschil.

Maar kijk eens naar de SGW, althans dat wat ik begreep uit berichten op de OS over Tim Lips, daar heb je dressuur ook enkel met aftrekpunten, toch?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:07

Authentic schreef:
Persoonlijk valt mij wel eens op dat Sali stilstaan moeilijk vind (ja ik kijk stiekem dressuur :P ).

Bij reining moet je de onderdelen echt tonen, ze gooien heel snel met 0-scores die dan voor je hele proef gelden. Je kan een knallend gave proef rijden maar als je een kwart teveel spint heb je 0 punten, als je met 2 handen de teugels vastpakt heb je 0 punten, als je de verkeerde kant opgaat mag je helemaal vertrekken. Terwijl mij vaak opvalt aan dressuur dat je minpunten krijgt en dat als je dus een knallend goede proef rijdt met 1 foutje, je alsnog kan winnen.

Kijk naar Isabelle Werth inderdaad! Daar heb je een heel goed punt, iets wat eigenlijk niet zou mogen. Maar daarvoor moet ons jurysysteem ook eens grondig overhoop... :P

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:36

Janine1990 schreef:
Dus dressuur is helemaal niet zo precies? Wel eens gekeken bij de B/L1 dressuur? Je volte 15 meter te groot? Aftrek. Te klein? Aftrek. En niet stilstaan? OOK aftrek. Ook voor mevrouw van Grunsven (volgens mij kan Whiz best stilstaan en komt Sali echt niet in de westernring). Maar daar lijk je niet bij stil te staan.

Jij bent een van die personen die haar afgunst wel eens mag verantwoorden...

Nee maar met western is het veel erger als je een cirkel niet groot genoeg maakt. Je kan er soms zelfs gediscwalificeert voor worden. En met dressuur is het, oh jammer ik heb voor dit onderdeel een 3, maar dan rijd je weer vrolijk verder, en probeert dan de punten weer omhoog te halen door oefeningen heel goed te doen ;)

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:39

Authentic schreef:

_/-\o_