Authentic schreef:Een plezierruiter hoort niet thuis in in een wedstrijd om de wereldbeker.
Het zou een heel slecht teken als iemand die niet al haar hebben en houden in de reiningsport steekt toch op de Wereldkampioenschappen verschijnt. Omdat je er vanuit mag gaan dat alleen de besten op het WK mogen starten, als een heleboel serieuze ruiters er wat reining betreft uit gereden worden door iemand die het erbij heeft als hobby zegt dat iets over het niveau van die andere ruiters. Als alle reiningruiters slechter reining rijden dan Anky, dan is de sport toch helemaal niks? Mensen die jarenlang bloed, zweet en tranen stoppen in de beste trainingsmethoden ontwikkelen, jarenlang verschillende paarden trainen specifiek voor de reining en dan komt Miss Dressuur eraan om iedereen eruit te rijden.
Dan zou de reiningsport echt een schop onder z'n reet moeten hebben, want dat zou betekenen dat je de sport helemaal niet serieus kan nemen. Als je op het WK wilt verschijnen moet je imo een topsporter zijn, imo ben je een topsporter als je alles steekt in die sport.
Dat ze zoveel prijzen heeft gewonnen in de dressuur heb ik het niet over, reining is heel anders. Als je niet in de finale van het NK mag starten komt het toch niet in je hoofd op om een jaar later op het WK te starten?
Als ze volgend jaar daadwerkelijk zo goed is, dan is het niveau van de topreiningruiter veel lager dan ik had ingeschat en ik zou echt teleurgesteld zijn. Niet omdat het Anky is, maar omdat ze de reiningsport niet op de eerste plaats heeft staan.
Wat betreft het slechte teken, ik denk dat dat toch voor een deel te wijten is aan de reglementen die haar starten toestaan op zulke wedstrijden. Hoewel ik die reglementen voor een deel ook wel begrijp.
En ik geloof niet dat je bang moet zijn dat Anky alles wint, want de jury was het er duidelijk over eens dat ze niet de eerste plaats in beslag mocht nemen. Ik denk dat je veel te ver in het voren kijkt.
Ik snap best dat je het niveau hoog wilt houden van jouw sport, dat wil ik ook van 'mijn' dressuur (want als ik soms kijk naar wat er op de regionale wedstrijden rondhobbelt word ik er droevig van!!), je moet je sport ook ten alle tijde van alle kanten bekijken, behoeden voor het slechte. Maar maak je je nu niet iets te druk?

).