Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Imitador schreef:Interessant onderzoek, jammer dat het niet zo degelijk is opgezet en dat het artikel en de conclusies nergens naar lijken.
Ze halen zelf ook al aan dat het misschien wel andersom werkt: karakater werkt mee aan de tak van sport die het paard zal gaan bedrijven. Zoals rustige paarden geschikt zijn voor voltige, zijn nerveuze (en daardoor misschien wel 'spectaculaire') paarden vaker gekozen voor dressuur?
De conclusies zijn echt uit de lucht gegrepen, jammer...
Twiggy2008 schreef:Alane schreef:een bitloos hoofdstel dat niet goed past...
slecht passend zadel..
overkruisd laten galoperen...
handelen niet stil kunnen houden..
niet stil kunnen zitten...
dat zie ik meer en vaker bij mensen die roepen dat dressuurrijden slecht is... die roepen dat bitloos beter is...
let op: dat is mijn mening gebasseerd op mijn ervaring, en geen generaliseren... of vooroordelen hebben.
Ken maar weinig dressuurruiters die weten waar ze het over hebben m.b.t. de bitloze ruiters.![]()
Het zijn vaak twee verschillende werelden, al valt mij wel op dat er steeds meer bitloze ruiters zijn die dressuurmatig gaan rijden. Of is het andersom, dressuurruiters die ook bitloos gaan rijden.![]()
Bandida schreef:hoe hoog moet de stapel worden voor de meerderheid van de dressuurruiters .
Alane schreef:een ieder die op het paard gaat zitten is een dressuurruiter... is dressuur iets waarbij het welzijn van het paard in het gedrang komt??
Bandida schreef:Alane schreef:een ieder die op het paard gaat zitten is een dressuurruiter... is dressuur iets waarbij het welzijn van het paard in het gedrang komt??
Ah ok, nu ineens wel? Over het algemeen vindt men dat hier namelijk niet als je zegt dat je aan TREC doet, of terreinrijden, of een zondagse wandeling, of aan boodschappendressuur![]()
Ik had het over FEI type zandbakmetlettertjesrijden. Maar gezien de reactie..daar ben je dus niet verkeerd mee bezig vind jij? Wel, ik wel.. we verschillen van mening.
hyppolyte schreef:Het waren dus allemaal franse dravers, nou mag ik een debiel zijn hoor, maar dravers worden volgens mij doorgaans niet gebuikt voor de dressuur/springen etc, maar voor het koersen. Dus tenzij het hier heel anders is, hebben ze blijkbaar een test gedaan met paarden die niet specifiek geselecteerd zijn voor een bepaalde discipline, maar zijn het dravers die ingezet zijn als dressuur/spring of voltigepaard? Dit zal vast wel weer niet zo zijn, maar zoals het er zo staat kan ik er weinig anders van maken.
Dus dan hebben ze allemaal hetzelfde nadeel wat bouw en capaciteiten betreft voor de verschillende disciplines... Dan zou het toch nog niet zo'n heel verkeerd onderzoek zijn geweest.
Alane schreef:ze hebben het over:"French Saddlebred horses ".
maar wat is een French Saddlebred horse?
de SF ken ik eigenlijk ook alleen maar als springpaard of eigenlijk springen gefokt...
Ik heb een halve SF op stal staan... en puur springen gefokt.
Hermelientje schreef:Verder weet ik niet zo goed wat ik van dit stuk tekst moet maken:
"Apart from the 7 voltige horses, none of these horses had been selected for a particular type of work when they arrived, at the age of 4 or 5. French saddlebreds at that time were only selected for jumping and therefore there were no bloodlines selected for dressage, or high school in our sample that could explain the behavioural differences observed."
Iemand die wel snapt wat ze daar bedoelen. Het feit dat er geen specifieke bloedlijnen werden geselecteerd, zegt toch niks over eventuele selectie (op karakter) voor een discipline. Vreemd dat Saumur wel voltigepaarden op geschiktheid uitzoekt maar hogeschoolpaarden gewoon maar toevallig zou kiezen.
Bandida schreef:Waarom stel je je er ook zo veel vragen bij? Je had 'dat' filmpje toch ook gezien.. moet daar nog uitleg bij? De dierenmishandeling druipt van je scherm. Als je nog twijfelt of die beesten stressen, laat dat dan maar eens bekijken door een kind van 6 of zo.. boeiend wat de reacties zijn.
Onderzoek hiernaar is eigenlijk volstrekt overbodig. Het verschaft wat data over iets wat een deel van de paardenwereld al lang in de gaten heeft, en een ander deel hardnekkig probeert niet te zien. Maar dat komt zo ook in orde..kwestie van tijd.
Bandida schreef:Als je nog twijfelt of die beesten stressen, laat dat dan maar eens bekijken door een kind van 6 of zo.. boeiend wat de reacties zijn. .