Taboe op paardenvlees is onterecht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:17

Snoevie schreef:
mooi geschreven,eppie38.
je doet toch wat jij denkt dat het beste is voor je paard,en waar je jezelf ook 'goed' bij voelt.

daar heeft een ander niets over te zeggen.

wat je alleen dan kan doen als je voors en tegens kunt afwegen... en/of kennis hebt van de mogelijkheden die er zijn...

Zo kies ik bewust, voorop gesteld dat het kan, voor (nood)slacht... snel en vlot en geen gehik en gedoe. (is geen prettig gezicht als het dooie dier eerst nog een eind verderop 'gebracht' moet worden opdat de rendac het mee kan nemen)
En uit eigen ervarng, 1 X een paard op mijn erf laten inslapen, dier was al behoorlijk van de wereld... en ik had het idee dat de andere paarden hem al niet meer zagen als paard, ook toen hij er niet meer was... hebben de andere paarden er niet naar omgekeken...

Janine1990

Re: Taboe op paardenvlees is onterecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:13

Wat betreft het afscheid nemen vraag ik me altijd af...
Is het wegnemen van een paard dat dood moet niet exact hetzelfde als het wegnemen van een paard dat verkocht is?
Missen zullen ze 'm wel even, maar ik geloof dat dat gemis in een kudde echt snel over is.
Laat je een kudde rouwen om een dood paard, zal het alleen wel wat anders zijn...

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:24

Ik vindt dat je paardenvlees gewoon moet kunnen eten (voor diegene die het willen)
Ze hebben inderdaad vaak een beter leven dan de andere dieren.
Ze worden inderdaad dood gemaakt omwillen van hun vlees maar de andere dieren toch ook!!
Ik heb het zelf niet eerder bewust op maar eet wel kroket frikandellen enz
en ze zeggen dat het daar ook in zit maar dat vindt ik lekker en zal het er niet voor laten staan

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:28

Wij hebben hier 1 keer een dood paard gehad hebben de paarden niet naar om gekeken.
En we hebben er een keer 1 weggebracht om te laten inslapen.
Dat vondt ik zo naar alle paardjes stonden op een rij te kijken en te hinniken ging door merg en been.
Ze voelde gewoon dat ze weg ging en niet meer terug kwam |(
Dus ja wat is nu het beste bij ons ging het niet anders maar was zo raar

Poffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:14

Nog even terugkomen op die Canadezen: Mijn ex-man is Canadees, hij is koeienboer ( vleeskoeien) Vond het ook vreemd dat wij Paardenvlees eten. Maarrr, wat kreeg ik voorgeschoteld toen ik eens op een nieuwjaarsfeest was? Eekhoornsoep!!! Ik vond het erg lekker, maar ik had er toch ook wel een vreemd idee bij.... Nu was die soep gemaakt van grijze eekhoorns en die zijn ongeveer zo groot als konijnen, dus niet van die kleintjes, zoals we die hier hebben. Ik eet wel paardenvlees en houd ook van wild, ook redeneer ik dat die dieren een beter leven hebben gehad, bovendien is de smaak ook beter. Ik zie bijna iedere morgen als ik naar mijn werk rijd van die grote vrachtwagens vol met varkentjes van de snelweg afkomen, op weg naar het slachthuis, als je die snuitjes ziet.... Dan voel ik mezelf echt hypocriet dat ik dat ook nog eet. Ik sta er dus ook wel eens naast en zie dan krassen en andere beschadigingen die waarschijnlijk tijdens het vervoer of al tijdens het laden zijn ontstaan en dat is niet mis soms. Ik heb ook een keer een vrachtwagen de bocht door zien gaan met een pootje dat uitstak uit een van die gleuven die er aan de zijkanten in zitten. En als je dan bedenkt hoe deze dieren al gehouden worden...Om te huilen soms.... Dan heb ik toch liever vlees van dieren die een wat beter leven hebben gehad... ( ik lust trouwens geen rundvlees, ik vind het stinken bij het bakken en die smaak proef ik ook als ik het eet)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 06:04

Alane schreef:
Snoevie schreef:
mooi geschreven,eppie38.
je doet toch wat jij denkt dat het beste is voor je paard,en waar je jezelf ook 'goed' bij voelt.

daar heeft een ander niets over te zeggen.

wat je alleen dan kan doen als je voors en tegens kunt afwegen... en/of kennis hebt van de mogelijkheden die er zijn...

Zo kies ik bewust, voorop gesteld dat het kan, voor (nood)slacht... snel en vlot en geen gehik en gedoe. (is geen prettig gezicht als het dooie dier eerst nog een eind verderop 'gebracht' moet worden opdat de rendac het mee kan nemen)
En uit eigen ervarng, 1 X een paard op mijn erf laten inslapen, dier was al behoorlijk van de wereld... en ik had het idee dat de andere paarden hem al niet meer zagen als paard, ook toen hij er niet meer was... hebben de andere paarden er niet naar omgekeken...

dat ben ik ook wel met je eens hoor.
maar je eigen kennis en ervaringen kunnen weer verschillen ten opzichte van die van een ander.

enne eekhoornsoep?dat klikt best vreemd zeg.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:44

Poffie schreef:
Nog even terugkomen op die Canadezen: Mijn ex-man is Canadees, hij is koeienboer ( vleeskoeien) Vond het ook vreemd dat wij Paardenvlees eten. Maarrr, wat kreeg ik voorgeschoteld toen ik eens op een nieuwjaarsfeest was? Eekhoornsoep!!! Ik vond het erg lekker, maar ik had er toch ook wel een vreemd idee bij.... Nu was die soep gemaakt van grijze eekhoorns en die zijn ongeveer zo groot als konijnen, dus niet van die kleintjes, zoals we die hier hebben. Ik eet wel paardenvlees en houd ook van wild, ook redeneer ik dat die dieren een beter leven hebben gehad, bovendien is de smaak ook beter. Ik zie bijna iedere morgen als ik naar mijn werk rijd van die grote vrachtwagens vol met varkentjes van de snelweg afkomen, op weg naar het slachthuis, als je die snuitjes ziet.... Dan voel ik mezelf echt hypocriet dat ik dat ook nog eet. Ik sta er dus ook wel eens naast en zie dan krassen en andere beschadigingen die waarschijnlijk tijdens het vervoer of al tijdens het laden zijn ontstaan en dat is niet mis soms. Ik heb ook een keer een vrachtwagen de bocht door zien gaan met een pootje dat uitstak uit een van die gleuven die er aan de zijkanten in zitten. En als je dan bedenkt hoe deze dieren al gehouden worden...Om te huilen soms.... Dan heb ik toch liever vlees van dieren die een wat beter leven hebben gehad... ( ik lust trouwens geen rundvlees, ik vind het stinken bij het bakken en die smaak proef ik ook als ik het eet)

Blijft terugkomen, dit onderwerp. Ik kan 'm blijkbaar niet wegklikken.
Maar nu ik dit lees, bedenk ik ineens dat ik elke dag zo in de bus zit... Van het Zernike complex naar het Centraal Station in Groningen. Zelfs met een extra dienstbus zit je nog als een stel sardientjes in een blikje op elkaar gestampt. (Elke tien minuten twee verschillende lijnen, een uitgevoerd met extra bus in het middaguur.) En de buschauffeur maar roepen: "Even doorlopen naar achteren."
Nee, een handvat heb je niet meer nodig, vallen doe je toch niet.
Iemand met een gebroken been die wil zitten? Prima, komt er wel iemand tegenover je te zitten, of zit er een stoeltje zo dicht op je dat je been niet eens recht kan houden bij wijze van spreken. Nee, zelfs een gezonde persoon (de wat langere uitvoering) kan niet normaal in een bus zitten, de stoeltjes zitten zo dicht op elkaar.
Natuurlijk is het OV een keuze (wel maatschappelijk verantwoord), en kan je ook met de auto gaan (wat minder maatschappelijk verantwoord). Maar schaam je niet te diep als je dit soort dieren eet... Ook al is die busrit (met heel veel beetje geluk) maar van korte duur.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:08

Janine1990 schreef:
Blijft terugkomen, dit onderwerp. Ik kan 'm blijkbaar niet wegklikken.
Maar nu ik dit lees, bedenk ik ineens dat ik elke dag zo in de bus zit... Van het Zernike complex naar het Centraal Station in Groningen. Zelfs met een extra dienstbus zit je nog als een stel sardientjes in een blikje op elkaar gestampt. (Elke tien minuten twee verschillende lijnen, een uitgevoerd met extra bus in het middaguur.) En de buschauffeur maar roepen: "Even doorlopen naar achteren."
Nee, een handvat heb je niet meer nodig, vallen doe je toch niet.
Iemand met een gebroken been die wil zitten? Prima, komt er wel iemand tegenover je te zitten, of zit er een stoeltje zo dicht op je dat je been niet eens recht kan houden bij wijze van spreken. Nee, zelfs een gezonde persoon (de wat langere uitvoering) kan niet normaal in een bus zitten, de stoeltjes zitten zo dicht op elkaar.
Natuurlijk is het OV een keuze (wel maatschappelijk verantwoord), en kan je ook met de auto gaan (wat minder maatschappelijk verantwoord). Maar schaam je niet te diep als je dit soort dieren eet... Ook al is die busrit (met heel veel beetje geluk) maar van korte duur.

Dat is een keuze, JIJ kiest daar voor,. Aan dieren wordt natuurlijk helemaal nooit iets gevraagd, ze moeten gewoon zo goedkoop mogelijk op je bordje terecht komen. In mijn ogen mag je je heel diep schamen als je bioindustrie dieren opeet.
En overigens loop ik ook vaak met een kruk, en krijg ik bijna altijd fijne medewerking in het OV. En dan woon ik niet in Groningen, maar in Amsterdam, waar het toch ook heel erg druk is in de spits.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:13

Ik zeg ook dat dat een keuze is. Maar als student heb je vrij weinig keus he? :+

Ik schaam me ook niet voor het feit dat ik niet de meest vriendelijke stukjes vlees eet... Maar dan worden die dieren toch nog nuttig geconsumeerd. Mijn buikje rond, die dieren niet voor niets geslacht en weer bij afval gezet omdat een supermarkt ze niet meer mag verkopen....

Ga je eens verdiepen in die bedrijven, die mensen willen het misschien wel anders, maar hebben geen geld voor anders. Hoe vaak komt dat wel niet voor? Ik gun die mensen ook hun inkomen. :) Misschien dat ze met dat inkomen ook nog kunnen zorgen voor beter...
Ohja, en bekijk de wet op mestafval maar eens heel goed...

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:24

Waarom heb jij weinig keus? Van mij hoef jij niet te studeren, maar ik betaal er graag aan mee hoor. En van mij hoef je al helemaal geen vlees te eten, zonder kan ook. Doe ik zelf ook. En als jij je nou een serieus zou verdiepen in de bio-industrie, zou je er ook achter komen dat dat door de boeren zelf bedacht is. Want meer EURIES per m2.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 09:14

Er is ook nog zoiets als de maatschappij, en als boeren doorhebben dat ze op deze manier minder inkomsten hebben omdat in de media wordt gepraat over de manier van houden op dit moment voor die boer... Dan willen ze echt wel wat veranderen. Bovendien moeten ook boeren aan de toekomst denken. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen heet dat, toch nuttig, dat studeren van mij. En dan gaat het niet alleen om het mileu, maar ook om werknemers en over het passen van een bedrijfsvoering in de maatschappij.

Laten we gezamelijk stoppen met studeren, zodat er voor de boeren nog minder geld en innovatie is om om te boeken naar maatschappelijk verantwoordde onderneming, die past binnen het denkbeeld van de mens zoals deze gevormd wordt door de media.

En zet mij een week zonder vlees, ik zou het haten. Want vlees vind ik heerlijk en blijf ik eten. Omdat ik die boeren hun inkomsten gun en de dieren daarmee een zonniger toekomstbeeld. :)

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 10:01

PattyOosten schreef:
En als jij je nou een serieus zou verdiepen in de bio-industrie, zou je er ook achter komen dat dat door de boeren zelf bedacht is. Want meer EURIES per m2.

De enige reden dat er meer dieren per m2 gehouden worden is het drukken van de kostprijs. En dat die kostprijs gedrukt moet worden heeft enkel en alleen met de opbrengsten te maken! Zolang er nog steeds geld bij moet kan je niet anders, al zou je willen.
Maarja een boer is zowieso al een beetje knetter, ik bedoel ga jij naar je werk ook al weet je dat je geen salaris krijgt aan het eind van de maand? Nee. En dan al helemaal niet 24/7, of wel soms? Dus neem van mij aan dat de meeste het toch echt wel uit liefde voor hun vak gewoon doorgaan en niet anders kunnen vanwege de inkomsten, regels etc.
Ga gewoon eens langs bij een intensief bedrijf, je bent bijna overal welkom! Vráág eens gewoon op de man af waarom dingen zijn zoals ze zijn! Dan wordt er een hele hoop duidelijk en wordt het eens wat rustiger met alle vooroordelen!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 10:16

Van mij hoeft er niemand te stoppen met het eten van vlees, maar waarom willen jullie niet iets meer betalen voor een eerlijk stukje, ipv de bio industrie te sponsoren. Dan zijn de boeren blij, de dieren blij, en wint iedereen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:37

misschien zijn er wel mensen die best een eerlijk stukje willen eten,maar waarvoor het te duur is?
dat is echt niet 'niet willen' maar misschien wel 'niet kunnen'

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:45

SusanW schreef:
PattyOosten schreef:
En als jij je nou een serieus zou verdiepen in de bio-industrie, zou je er ook achter komen dat dat door de boeren zelf bedacht is. Want meer EURIES per m2.

De enige reden dat er meer dieren per m2 gehouden worden is het drukken van de kostprijs. En dat die kostprijs gedrukt moet worden heeft enkel en alleen met de opbrengsten te maken! Zolang er nog steeds geld bij moet kan je niet anders, al zou je willen.
Maarja een boer is zowieso al een beetje knetter, ik bedoel ga jij naar je werk ook al weet je dat je geen salaris krijgt aan het eind van de maand? Nee. En dan al helemaal niet 24/7, of wel soms? Dus neem van mij aan dat de meeste het toch echt wel uit liefde voor hun vak gewoon doorgaan en niet anders kunnen vanwege de inkomsten, regels etc.
Ga gewoon eens langs bij een intensief bedrijf, je bent bijna overal welkom! Vráág eens gewoon op de man af waarom dingen zijn zoals ze zijn! Dan wordt er een hele hoop duidelijk en wordt het eens wat rustiger met alle vooroordelen!

_/-\o_ Het boer zijn wordt zwaar onderschat....

En ik geloof dat je door het sponsoren van de bio-industrie een stuk verder komt dan met het kopen van biologisch vlees. Want dáár moet de verandering vandaan komen, niet uit de bio-industrie. Dan maak je pas boeren blij :)
Want volgens mij krijgt producent (want dat blijft een boer toch) van biologisch vlees geen hogere opbrengsten ten opzichte van de boer uit de bio-industrie. Misschien is het biologische vlees wel in ons eigen nadeel, gezien de wet op mestafval, quota etc.

En inderdaad, niet iedereen heeft geld over voor dat duurdere vlees. En de voedselbank zal echt niet voor biologisch vlees kiezen... :n

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:17

De bio industrie is in ieder geval enorm in het nadeel van de dieren. En als jij dat lekker wilt sponsoren, vooral doen.

En bio vlees is duurder, maar je hebt niet iedere dag vlees nodig, ik zou liever een verantwoord stukje vlees per week eten, dan bio industrie spul iedere dag voor weinig.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:38

ook misschien weleens gedacht dat niet iedereen dagelijks vlees eet omdat dat niet te betalen is,en dat een stuk biologisch vlees dan helemaal te duur is?

ik ben het wel met je eens,maar je doet erg aanvallend naar mensen die een gewoon stuk vlees kopen.
misschien wil iemand wel biologisch vlees kopen,maar is het gewoon te duur.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:33

PattyOosten: Het is maar wat je wílt lezen he?
Voor innovatie en verbetering moet je niet bij de biologisch verantwoorde industrie aan te kloppen, daarvoor moet je juist de bioindustrie sponsoren... Gooi die prijzen maar omhoog, ten goede van de boeren. Maar dat wil je niet lezen he? :)

Klinkt hard, maar zolang ik nog lekker aan mijn stukje vlees zit te eten, maak ik me niet al te druk. Laten we eerst de economische crisis maar eens overleven :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 05:53

ik begrijp patty ook wel,het bio industrieleven is voor de dieren verschrikkelijk.

maar niet iedere consument kan ervoor kiezen om duurder (en beter) vlees te kopen,zo is de harde realiteit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:08

Is zeker waar, Snoevie, maar ik denk dat je door geld in biologisch vlees te pompen geen hulp biedt aan de dieren in de bio-industrie. Zoals al werd gezegd, boer zijn is en blijft gewoon iets dat je uit liefde voor het vak doet... Zulke boeren willen het beste voor hun dieren, ook al zijn het 'maar' vleeskoeien, die moeten ook goed eten krijgen, en het welzijn moet ook gewaarborgd worden. Maar zonder inkomsten kan je daar als boer niet aan werken. Zo'n boer wil heus wel verandering, die ziet biologisch vlees ook steeds populairder worden, die leest en ziet ook berichten over bio-industrie en hoe slecht dat in het denkbeeld van de huidige maatschappij past. Maar zonder geld, geen verandering...

Verder zijn er in Nederland ook wel mensen die verplicht vega moeten zijn, omdat vleesproducten zo ontzettend duur zijn. Armoede is niet per definitie leven in een ghetto in Zuid-Amerika... Armoede, echte armoede, komt ook in Nederland voor. En dan heb ik het niet eens over de plaatselijke zwerver...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:07

@ Janine, mensen in dergelijke situaties (weinig geld) kopen meestal handburgers en dat soort goedkoop 'restvlees' uit de vriezer.

wat betreft het kopen van bio industrie vlees om de boeren te steunen, zit wat in, maar dan moet je wel eerst zeker weten of het wel nederlands vlees is.
en dat is nou juist steeds zo onduidelijk bij bio industrie vlees!
op biologisch vlees wordt het wel vermeld.
ik vind echt dat er veel meer duidelijkheid moet komen zodat de consument bewustere keuzes kan maken, ook qua de bio industrie producten!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:19

helemaal mee eens.
als het duidelijk is kan je zelf een weloverwogen keuze maken.