'De paardensector is niet in beweging te krijgen'

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:02

Joto schreef:
Dus dat gaat dan ook betekenen, voor de fokkerij, alle hengsten ballen er af en op het land er mee, met vriendjes.


Voor die hengsten een zegening toch?!
Kun je nagaan; de letterlijke castratie van een deel van hun natuurlijke gedag is beter dan het alternatief....
Mooie illustratie van het gewicht van mensenbelang ten opzichte van het welzijnsbelang van het paard.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31340
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:03

Lovely schreef:
Van een paar vierkante centimeter meer wordt een paard heus niet gelukkiger of zit hij daardoor opeens beter in zijn vel, het welzijn blijft voor dat paard gewoon gelijk en wordt niet verbeterd door een dergelijke ingreep


Dat denk ik dus ook, het paard heeft er veel meer aan om meer tijd buiten die box door te kunnen brengen.

Fantastico

Berichten: 382
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:05

lovely: je vergeet 1 belangrijk ding.
Niet alleen de staleigenaar wordt er beter van, zoals jij zegt
vooral het paard wordt er beter van, en daar gaat het hier juist om.

en inderdaad, als je geen geld hebt om je paard op die manier te houden,
dan hoor je gewoon geen paard te hebben zoals Huertecilla al zegt

nicole: het is maar 1 van de regels, er moeten weer andere regels komen
voor de tijd die ze buiten de box moeten doorbrengen

previr

Berichten: 1245
Geregistreerd: 06-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:06

Jannepauli schreef:
Citaat:
Het algemene beeld is dat van de dieren die als hobby worden gehouden, minstens de helft onvoldoende beweging krijgt. Het gaat daarbij naar schatting om 100.000 dieren


Hoe hebben ze dat kunnen vaststellen? Met welke criteria ( voldoende beweging?)


en de dieren die voor sport maar vooral handel worden gehouden dan?
denk dat je dan op een nog hoger getal uit komt.
Ik denk dat paarden t beter hebben kwa bewegingsvrijheid bij hobby mensen dan sport/handel mensen!!

Fantastico

Berichten: 382
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:06

ik weet niet of het zo is hoor,
maar zijn nu niet juist de mensen die zo fel tegen de regels zijn,
ook de mensen die hun paard niet kunnen houden volgens die mogelijke regels?

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:10

Ja top! helemaal geweldig ik vind 4 uur eigenlijk maar bar weinig hoor, maargoed vooruitgang in kleine stapjes?
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 18-09-09 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Fantastico

Berichten: 382
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Roosendaal

Re: 'De paardensector is niet in beweging te krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:11

precies maartje, daar ben ik het mee eens!

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:11

en dat gezeik over 'geen ruimte in NL/de randstad' is trouwens ook gewoon koeienpoep:

Als ik van Alkmaar naar Amstelveen rij, zie ik links én rechts genoeg groene, lege, weilanden. Er ligt een hoop weiland groen en leeg te wezen tussen Amsterdam/Rotterdam/Den Haag

Amsterdam zelf is nog geen 60 km breed, direct daarbuiten beginnen de polders alweer. Dus al woon je in het centrum dan hoef je nooit verder dan 40 km te reizen voor de groene lege polders.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ndstad.png

het is dus écht koeienpoep om te roepen dat er niet genoeg ruimte is

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:17

ik heb vissen, maar geen aquarium. ze zitten bij mij in een ruime vijver. dus zonder aquarium kan je heel makkelijk vissen houden :P dus die vertgelijking kunnen we wel weggooien.er worden ook vaerkens gehouden zonder modderpoel, en zo kunnen we maar doorgaan.
echt gebeurd verhaaltje:
ik heb een 20 jaar geleden op een( toeristen)manege gewerkt.de paarden gingen na het werk lekker het land op met zn allen.ze moesten werken (buitenritten) van s ochtend s 8 tot s avonds 8, soms nog wat later.
dus:
1- weidegang
2- contact met soortgenoten
3- (meer dan ) voldoende beweging
ideaal toch ??
wel volgens de DB.
HELAAS kregen de paarden hier alleen voedingsarme bolkaf erbij, en wat schraal hooi, geen bix, of krachtvoer!!.dus ze waren graatmager, met wonden op de rug van de slechtpassende zadels, en het vele rijden.
ik ben hier ook met ruzie om de behandeling van de paarden weggegaan.maar dat terzijde, volgens de regels die er ingevoerd gaan worden, was hun welzijn prima???
of zouden er toch belangrijkere dingen zijn die eerst komen, zoals voeding, verzorging, en niet uitbuiten...
zeg het maar!
ik denk dat willekeurig welk paard toen liever een scheppie voer had, als contact met zn buurman....

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:18

@arabesk- 40 km. is veel, als je alleen een fietsie hebt.....

Fantastico

Berichten: 382
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:21

je moet wat voor je vriend over hebben spicegirl
en lekker makkelijk om de regels maar mt zo'n verhaal te verwerpen

het gaat hier om het WELZIJN van een paard,
dat houdt in dat de huisvesting en de voeding goed moet zijn..
Laatst bijgewerkt door Fantastico op 18-09-09 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:21

geen 80 km. fietsen tussen mn werk en huishouden door.....

Fantastico

Berichten: 382
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:24

dus dan moet jou paard het maar minder goed hebben,
omdat jij geen tijd hebt om hem elders beter te stallen
goede logica!
(ik weet overigens niet hoe je paard wordt gehouden,
maar dit is gebasseert op jou reactie)

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31340
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:25

Fantastico schreef:
ik weet niet of het zo is hoor,
maar zijn nu niet juist de mensen die zo fel tegen de regels zijn,
ook de mensen die hun paard niet kunnen houden volgens die mogelijke regels?


Ik ben voor die regels, ik zou sommige belangrijker vinden dan andere, dat wel.
Maar ik denk dat dan veel mensen hun paard niet volgens elk van die regels kunnen houden en vraag me dus af wat er dan met al die paarden moet gebeuren, als ze op hun huidige plek weg moeten. Want vind maar eens een plek waar je iets neer mag zetten dat aan alle eisen voldoet. De stallen die er wel al aan voldoen zijn zo vol en de stallen die moeten aanpassen krijgen minder stalplaatsen (tenzij ze dus in ruimte mogen uitbreiden)

Fantastico

Berichten: 382
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Roosendaal

Re: 'De paardensector is niet in beweging te krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:27

maar het lijkt mij dat als deze regels er gaan komen,
de gemeente ook wat meer moet meewerken.
En ik snap best dat je niet ineens een weiland kunt maken,
maar een kleine uitloop is al een begin,
en dat moet toch te realiseren zijn
desnoods zet je ze een paar uur in de rijbak,
zijn ze wel even de stal uit

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6704
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:01

spicegirl schreef:
ik heb vissen, maar geen aquarium. ze zitten bij mij in een ruime vijver. dus zonder aquarium kan je heel makkelijk vissen houden :P dus die vertgelijking kunnen we wel weggooien.er worden ook vaerkens gehouden zonder modderpoel, en zo kunnen we maar doorgaan.
echt gebeurd verhaaltje:
ik heb een 20 jaar geleden op een( toeristen)manege gewerkt.de paarden gingen na het werk lekker het land op met zn allen.ze moesten werken (buitenritten) van s ochtend s 8 tot s avonds 8, soms nog wat later.
dus:
1- weidegang
2- contact met soortgenoten
3- (meer dan ) voldoende beweging
ideaal toch ??
wel volgens de DB.
HELAAS kregen de paarden hier alleen voedingsarme bolkaf erbij, en wat schraal hooi, geen bix, of krachtvoer!!.dus ze waren graatmager, met wonden op de rug van de slechtpassende zadels, en het vele rijden.
ik ben hier ook met ruzie om de behandeling van de paarden weggegaan.maar dat terzijde, volgens de regels die er ingevoerd gaan worden, was hun welzijn prima???
of zouden er toch belangrijkere dingen zijn die eerst komen, zoals voeding, verzorging, en niet uitbuiten...
zeg het maar!
ik denk dat willekeurig welk paard toen liever een scheppie voer had, als contact met zn buurman....


Volgens de DB worden dit soort paarden net zo goed verwaarloosd. Voldoende voer en water is een basisbehoefte en zelfs met de huidige wetgeving is het onthouden hiervan strafbaar. Dus je hele voorbeeld kunnen we wegvegen. Dat kan trouwens ook al omdat het sowieso een drogreden is om te gaan roepen dat er altijd nog ergere zaken zijn. Die zijn er altijd, overal. Totaal geen reden om daarom maar niks te doen!

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:30

@fantastico-lekker kortzichtig.40 km. is gewoon niet haalbaar.jij hebt een auto zeker....

en nee, m'n verhaal slaat niet nergens op.allerbelangrijkst is toch voldoende voer, medische zorg, en een goede behandeling.daarna kijk je naar de rest.zolang het eerste nog geeneens fatsoenlijk gecontroleerd kan worden, kan je dat voor de rest ook niet.
wie kan bij houden hoelang mijn paard buiten staat?? worden de paarden nagemeten, en dan de box uitgemeten?
ze roepen maar wat in de ruimte, maar kunnen dat toch niet handhaven...

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:50

Arabesk schreef:
en dat gezeik over 'geen ruimte in NL/de randstad' is trouwens ook gewoon koeienpoep:

Als ik van Alkmaar naar Amstelveen rij, zie ik links én rechts genoeg groene, lege, weilanden. Er ligt een hoop weiland groen en leeg te wezen tussen Amsterdam/Rotterdam/Den Haag


Bij mijn pensionstal in de buurt ook Arabesk, niks dan weiland eromheen, want het is een prachtige agrarische en bosrijke regio. Helaas zijn die mooie weides wel in handen van boeren die het houden als hooiland en die er niet over piekeren om jou een stuk te verhuren, zelfs niet als graaslandje voor af en toe. Ik vind het toch nog niet simpel om een stuk weiland te vinden, ik ben nu nog op zoek naar een flink stuk wei in de buurt van ons nieuwe huis en hoop daar meer geluk te hebben, maar ik weet inmiddels wel dat groene regio niet automatisch inhoudt dat er wei te vinden is.

Fantastico

Berichten: 382
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Roosendaal

Re: 'De paardensector is niet in beweging te krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:56

ik snap dat niet overal een weiland te vinden is,
maar heb je dan niks op stal waar je paard toch buiten kan staan? een paddock of een bak ofzo?
al is het maar een paar vierkante meter, dat is toch al wat

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: 'De paardensector is niet in beweging te krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:04

Bij mijn pensionstal zijn drie weilanden en een paddock. We hebben momenteel 18 paarden op stal. Dus dat is inschikken, zeker omdat er ook drie hengsten bij zitten, die kunnen weer niet naast de merries dus dat maakt het ook weer moeilijker. Ik heb nu de hengsten 's nachts buiten maar voor de winter vind ik dat ook geen optie. Hopelijk kan ik de paarden snel verhuizen, dan kun je ook al eens makkelijker zelf de paarden wisselen en bijv. kiezen voor tweemaal daags even de wei op, dat breekt de dag ook voor de dieren.

Overigens moet je in Belgie voor een vergunning 2500 m2 weiland per paard ter beschikking hebben en geen hond die dat heeft (en blijkbaar dus ook geen vergunningen). Dus ik denk dat een wet aardig die kant op gaat in praktijk gezien.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:06

ik heb in zeeland ook te maken gehad met mensen, die een weiland braak hadden liggen, maar nix wilden verhuren...
tegenover mijn huis ligt ook een mooi stukje. word al minstens 9 jaar niet gebruikt, en 1 x per jaar glad gemaaid. maar het waterschap wil het niet verhuren voor een paard.wel schapen. en nee, het is geen dijk of waterkering....dus dezelfde overheid die wil dat je paard naar buiten gaat, zorgt ervoor dat je paard niet naar buiten kan.ik heb met de gemeente 6 jaar in de clinch gelegen voor een paddock.maar een braakliggende wei aan de overkant is toch een doorn in mn oog |(

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:12

haha, dat herken ik. Ik zie regelmatig prachtige weilanden, staat het hele jaar niks op... dan heb ik dus echt fantasieen dat ik mijn paarden er gewoon op loslaat en bij ontdekking met een onschuldig gezicht mijn schouders ophaal 'Tja, ze zijn ontsnapt, kan er ook niks aan doen, ze zijn door de draad gegaan!'

Hermelientje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:27

Mooie titel: De paardensector is niet in beweging te krijgen.
Ja precies die ruiters die liften altijd liever mee op de rug van iemand anders. ;)

Ik heb net op de site van de dierenbescherming gelezen wat ze zeggen over paarden, zie:
http://www.dierenbescherming.nl/houden-van-paarden
en verdere links in menu aan linkerzijde en onderaan de bladzijde.

Dat is toch prima wat daar gezegd wordt en helemaal niet extreem lijkt mij. Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar iemand is die zich niet kan vinden in wat daar gezegd wordt. Er wordt ook aandacht geschonken aan het feit dat bijvoorbeeld gemeentes moeten meewerken aan schuilstallen. Ik vind het juist een heel goed idee dat er eindelijk eens wat concreets wordt voorgesteld. Je moet gewoon en keer ergens beginnen.

Neem het kinderwetje van van Houten uit 1874 als voorbeeld. Men wilde een eind maken aan kinderarbeid in fabrieken en mijnen. Door de armoede waren heel veel mensen (juist ook ouders van de kinderen die in fabrieken werkten) hier tegen, maar toch kwam er een wet waarin stond dat je kinderen onder de 12 jaar niet in dienst mocht hebben behalve voor landarbeid en huishoudelijk werk. Natuurlijk was het probleem niet meteen opgelost dat duurde nog bijna 30 jaar, toen de leerplicht werd ingevoerd. Nu vinden we het ondenkbaar dat zulke jonge kinderen in fabrieken werken.

Welzijnsverbetering voor mens of dier gaat altijd langzaam, er moet altijd tegen de stroom in worden geroeid, maar je moet gewoon ergens beginnen en dat kan alleen maar met concrete voorstellen. Al dat algemene geroep over hoe slecht het allemaal wel niet is in de paardenwereld (overdreven volgens mij) en de reacties daarop dat er helemaal niks aan de hand is in de paardenwereld (ook overdreven volgens mij) kan nooit tot iets zinvols leiden. Er moeten gewoon concrete voorstellen komen, zodat er beter kan worden opgetreden tegen de ergste misstanden. Nu kan dat niet echt goed, wel bij lichamelijke verwaarlozing, maar een paard dat nu moederziel alleen staat en maanden zijn stal niet uitkomt daar kunnen ze volgens mij niets aan doen mits hij dagelijks verzorgd wordt.

Ik denk verder dat mensen zich niet zo'n zorgen moeten maken over uitzonderingssituaties zoals bijvoorbeeld een geblesseerd dier. Het gaat er om dat er concrete richtlijnen komen waar je normaal gesproken minimaal aan moet voldoen.

@HC
Je maakte ergens een opmerking dat het paard het enige gedomesticeerde dier is waarvoor geen welzijnsregels bestaan. Maar zijn die er dan wel voor bijvoorbeeld honden en katten. Ik dacht alleen dat je ze niet voor bont mocht fokken en er zijn regels over het niet in dierenwinkels verkopen. Maar zijn er eigenlijk regels over het houden van honden. Het lijkt mij dat veel van hetgeen over het paard wordt gezegd ook op honden van toepassing is. Volgens mij zitten er heel veel honden uren alleen. Ik zeg dit nadrukkelijk niet om de ene misstand met de andere goed te praten, maar alleen maar om aan te geven dat er misschien gewoon weinig regels zijn over het houden van hobby- of huisdieren.

Wat bedoel je precies met het paard als rijdier en het verschil met de bio-industrie. Zoals ik het nu lees zou het dus ok zijn om het paard "slecht" te houden als we hem maar opeten. :?
Als je dat bedoelt moeten we dat idee wel stilhouden, je zou maneges nog eens op ideeën kunnen brengen. Moeten ze alleen niet tegen de meisjes zeggen wat er op de jaarlijkse barbecue gegrild wordt want dan zijn ze in één keer al hun klanten kwijt. ;)

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:04

dat van de DB snijd ook geen hout.
het mag niet warmer zijn dan 10 - 15 graden in de stal....een airco plaatsen als het buiten 30 graden is ? (voor de paarden die niet 24/7 op een weiland gehouden kunnen worden) dan tocht het weer, wat ook niet mag. ze dienen elke dag geborsteld worden.en de paarden dan die wel zomer en winter buiten staan? het vet uit de vacht borstelen.
in de stal ruiken aan de buurman is niet genoeg. gaan ze dit ook vertellen aan anky? ben benieuwd of haar toppaarden ook in een hit-actief stal moeten. of geld het alleen voor niet-beroemden ? en zieke paarden, paarden in quarantaine?
het lijkt wel een penny-artikel.

Joto

Berichten: 4297
Geregistreerd: 02-04-07
Woonplaats: Hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:06

Huertecilla schreef:
Voor die hengsten een zegening toch?!
Kun je nagaan; de letterlijke castratie van een deel van hun natuurlijke gedag is beter dan het alternatief....
Mooie illustratie van het gewicht van mensenbelang ten opzichte van het welzijnsbelang van het paard.


Deels ja en deels nee.

Je snapt neem ik aan zelf ook wel he.. Nu ballen er af, dat er over 30 jaar geen paard meer rondloopt?