"Boete van 2250 euro voor paardenmest op de openbare weg"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:59

In het centrum kom ik nooit met mijn paard, maar er ligt een ruiterpad in egmond dat richting het dorp loopt (het bloedpad) en om naar het strand te gaan moet je idd en stukje door het dorp. Deze route gebruik ik als de strandafgangen in Egmond Binnen en Bakkum afgeslagen zijn door de zee en te gevaarlijk zijn om deze te gebruiken. Als je paard dus op de weg poept daar kun je het eigenlijk niet ens opruimen want je kunt het nergens laten. (En ik begin echt niet aan die zak, m'n paard ook niet denk ik) Ik ben benieuwd wat voor oplossing ze daar voor kunnen vinden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 23:04

KimH schreef:
Als je paard dus op de weg poept daar kun je het eigenlijk niet ens opruimen want je kunt het nergens laten. (En ik begin echt niet aan die zak, m'n paard ook niet denk ik) Ik ben benieuwd wat voor oplossing ze daar voor kunnen vinden.

Als je met je paard gewoon op de rijbaan rijd kunnen ze daar niet zoveel mee doen omdat dat de plek is waar je moet en mag rijden. De plek net voor de strandopgang, voor het Lido, is dan weer voetgangersgebied en daar zou je het wel op moeten ruimen.

hyppolyte

Re: "Boete van 2250 euro voor paardenmest op de openbare weg"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 23:08

Wat een BS weer zeg, gaat dat dan ook gelden voor de polderweggetjes? Dat is namelijk gewoon de rijbaan, en je ontkomt er niet aan om die te betreden, dan zou je niet van je land af kunnen. Die boete is ook absurd hoog en bovendien wordt de overlast ook schromelijk overdreven, in het dorp in schoorl mag je sowieso al niet meer met je paard komen, dus de paardenpoep die daar ligt moet al neergelegd zijn, en ik heb in het centrum van bergen ook nog nooit een hoop zien liggen.
Bovendien is paardenpoep, in tegenstelling tot hondenpoep, goed zichtbaar en valt het vanzelf weer onder je schoenen vandaan. En het stinkt bij lange na niet zo erg.

Wordt lachen, dan kun je straks 6 keer van je paard op en afstappen omdat ze hebben gepoept. Zo'n kleine moeite vind ik dat niet, bovendien is het voor je paard z'n rug ook niet echt lekker. Zo'n strontzak is helemaal lachen, dan kom je nergens meer in stap heen.

Gaan ze dan ook wat doen aan al die toeristen die overlast veroorzaken, en hun meuk overal dumpen in het bos en op straat? Laat ze eens een andere hobby gaan zoeken in bergen zeg :n.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 23:10

Gelukkig wil de gemeente eerst praten *\o/*
Maar als dat niet helpt wordt gedreigd met een boete van 2250,-. Maar waarom daar ophouden. We hebben nog cellen over in Nederland! Ik lees hier op Bokt steeds maar de meest negatieve berichten over de "Nederlandse ruiterij". Waarom niet eens een keer goed aanpakken. Kennelijk zit in Bergen en Schoorl de harde kern van deze boevenbende, daar dan maar beginnen met de grote schoonmaak. Nu gebleken is dat de Hells Angels toch echt een gezellig motorvriendenclubje is heeft het OM misschien eindelijk eens tijd om zich vast te bijten in die vermaledijde ruiterij. :+

In Nederland moet een boete nog altijd in verhouding staan met het vergrijp. Als op wildplassen/poepen een boete van 90 euro staat, en dat wildplassen dan ook nog vaak binnen plaatsvindt op stations en in liften (en geloof me dat wildplassen is precies tien keer zo ergerlijk als paardenpoep) ben ik benieuwd welke rechter zo'n boete in stand zal houden. Het zijn bijna allemaal vrouwen de rechters in Nederland, en grappig genoeg ken ik er een stel die zelf ook bij die afschuwelijke ruiterij horen (al ruimen zij vast wel altijd netjes de poep op).

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 23:14

Ook de gemeente zit in crisis tijd :D

Verder ronduit belachelijk. Wildplassen, 50 km te hard rijden door een woonwijk en bezopen achter het stuur is nog goedkoper.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 23:18

Dit is gewoon te bizar om te geloven %) Dringt niet tot me door!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 23:28

Veel sterkte Alane, Aldil, CharlieT et al.

Ik zie op basis van dit topic steeds meer argumenten voor een ´Verboden, tenzij´ voor paardrijden in de openbare ruimte.

hc (instructeur boodschappendressuur)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 23:39

Huertecilla schreef:
Veel sterkte Alane, Aldil, CharlieT et al.

Ik zie op basis van dit topic steeds meer argumenten voor een ´Verboden, tenzij´ voor paardrijden in de openbare ruimte.

hc (instructeur boodschappendressuur)

Volgens mij hadden ze zo'n verbod ook eigenlijk in de troonrede willen stoppen vandaag, maar ze kwamen niet tot overeenstemming of ze dan ook stokpaardjes moesten verbieden, tenzij.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 07:04

Cayenne schreef:
Voor diegene die zich afvragen hoe het beste de poep op te ruimen: een poepzak kan uitkomst bieden. De paardenpoepzak of mest-opvangzak is een kunststof zak die de mest opvangt tijdens het mennen of rijden

Ja leuk verzonnen nog steeds die zakken (weken super met het mennen overigens) maar zie mn paard hier nog niet mee lopen, 4 klio stront bungelend onder zn staart (is dit al getest door artsen, fysiotherapeuten ed wat voor effect dit heeft op de spiergroepen zo'n bungelend gewicht wat trekt aan het zadel?)

en moeten eigenaren van honden die op straat schijten ook zo'n hoge boete betalen? Ohnee die betalen hondenbelasting dus dan mag je legaal op de stoep kakken.

En gaan ze van die geïnde boetes ruiterpaden aanleggen zodat de paarden niet meer op straat hoeven te poepen?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:51

Vippie schreef:
en moeten eigenaren van honden die op straat schijten ook zo'n hoge boete betalen? Ohnee die betalen hondenbelasting dus dan mag je legaal op de stoep kakken.

En gaan ze van die geïnde boetes ruiterpaden aanleggen zodat de paarden niet meer op straat hoeven te poepen?

Honden mogen ook niet op de straat 'schijten'. Dan krijg je als eigenaar ook een bekeuring. Waarom toch steeds het ene kwaad met het andere goedpraten? Dat slaat kant nog wal.

Ruiterpaden worden van belastinggeld aangelegd. Ook wegen worden daarvan aangelegd. Maar we kunnen natuurlijk wachten met de verbreding/verbetering van enkele knelpunten zodat een stel ruiters op een zandpad kunnen rijden. :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:26

sokje87 schreef:
Honden mogen ook niet op de straat 'schijten'. Dan krijg je als eigenaar ook een bekeuring. Waarom toch steeds het ene kwaad met het andere goedpraten? Dat slaat kant nog wal.

Ruiterpaden worden van belastinggeld aangelegd. Ook wegen worden daarvan aangelegd. Maar we kunnen natuurlijk wachten met de verbreding/verbetering van enkele knelpunten zodat een stel ruiters op een zandpad kunnen rijden. :j

Wangedrag ´goedpraten´ doordat een voorrecht niet uitgebreid genoeg is, is een voorbeeld van het verwrongen wereldbeeld van veel te veel ruiters.
Dat graaft het graf van in de openbare ruimte rijden.

Je kan op dit topic lezen dat er aardig wat ruiters zijn die regels en fatsoensnormen naar eigen believen aan de rijlaars lappen.
Hoe meer er daarvan in de openbare ruimte rijden hoe meer frictie er ontstaat.
Agressief vingerwijzen over puur fout eigen gedrag werkt averechts.

Mbt het topic kan de Gemeente via een Algemene Politie Verordening héél veel bepalen.
Van een poepverbod op de openbare weg tot zelfs een verbod voor paarden. Ze kunnen zonder enig probleem wegen verboden voor ruiters maken. Stuk makkelijker te handhaven dan een poepverbod.
Hoéven ook geen ruiterpaden aan te leggen. Niet algemeen, niet als alternatief.

Ruiterij: Tel uw zegeningen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:29

tsja dit soort acties krijg je he, als de staatsschuld op loopt :=

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 10:15

Tja, ik ruim de mest eigenlijk alleen op als het bij de buren voor de deur wordt gedeponeerd, verder zitten we toch in het buitengebied. Meestal wordt de mest hier gewoon in de berm gereden binnen notime dus overlast?

Tis ook maar net waaraan je je wílt ergeren, en het soort mensen dat gelijk de gemeente gaat bellen bij een hoopje poep, is meestal van het slag dat ook voor elkaar krijgt dat bomen worden gekapt (bladoverlast in de herfst), zandbakken voor kleine kinderen worden verwijderd (waait zand uit) en dat het zelfs voor elkaar krijgt dat de gemeente onderhoudswerkzaamheden moeten staken omdat zíj er overlast van hebben.

Tip voor de inwoners van gemeenten waar een antipaardenmesthetze dreigt te ontstaan: verspreid onverwijld het gerucht dat er een groot tentenkamp voor asielzoekers ergens in het centrum zal komen. Je weet vast nog wel ergens een plantsoen. ;)
Geeft de burger wat anders om op te kauwen. :+

@HC: kan aan mij liggen, maar volgens mij dragen jouw paarden ook geen poepzak. Of loop jij je routes altijd langs om de paardenmest te verwijderen?

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 11:28

Dat ze dat soort boetes uit gaan delen aan mensen die hun dier verwaarlozen of mishandelen...
Misschien iets voor de gemeentes om zich daarmee bezig te houden, ipv met een hoopje vermalen stro wat bij de eerstvolgende regenbui vrijwel niet meer te zien is.

Stelletje lapzwansen.

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:38

die boete is belagelijk, voor dat geld heb ik me paard niet eens gekocht:|

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:59

randalinpony schreef:
Tis ook maar net waaraan je je wílt ergeren, en het soort mensen dat gelijk de gemeente gaat bellen bij een hoopje poep, is meestal van het slag dat ook voor elkaar krijgt dat bomen worden gekapt (bladoverlast in de herfst), zandbakken voor kleine kinderen worden verwijderd (waait zand uit) en dat het zelfs voor elkaar krijgt dat de gemeente onderhoudswerkzaamheden moeten staken omdat zíj er overlast van hebben.

Haha die boombladeren zijn inderdaad ook velen een doorn in het oog en ook levensgevaarlijk voor motorrijders. Dan zou het bericht als volgt luiden.

Aangepast citaat:
Citaat:
"Boombladeren maken onze leefomgeving minder aangenaam en kan levensgevaarlijke situaties opleveren voor het verkeer", aldus b en w. van Bergen in een gemeentelijke publicatie aan de plaatselijke bevolking. Zij wijzen op een artikel in de Algemene Plaatselijke Verordening, die over het fenomeen boombladeren heel duidelijk is:

"De eigenaar van een boom, struik of andere bladverliezende plant is verplicht om ervoor te zorgen dat een plant zich niet ontdoet van afvallende groenmaterie op een voetpad, fietspad of andere voor publiek toegankelijke plaatsen. Mocht het toch gebeuren dan geldt een opruimplicht. Bij het niet nakomen wordt een boete van maximaal 2250,- euro per verontreiniging geriskeerd."

Niet ver van waar ik woon is een dorpje waar af en toe een groep ruiters van een stal in de buurt doorheengaan. Daar komen vaak mensen met kinderen even zwaaien naar de paarden en ruiters en daar hoeft niet te worden afgestapt als ze natuurlijk net allemaal daar gaan poepen want plaatselijke paardeneigenaren roepen dan altijd laat maar wij doen het wel. Van zulke gebeurtenissen wordt ik altijd erg vrolijk.

Het is natuurlijk nooit fijn als mensen geen rekening met elkaar houden en doof zijn voor elkaars argumenten. Maar of gelijk met zware boetes dreigen (of nog een stapje verder met verboden gaan dreigen) de oplossing is dat betwijfel ik. Er is toch ook niemand die roept dat het maar verboden moet worden voor mannen om de lift op het station te gebruiken omdat er wild geplast wordt. Of om te zeggen dat mannen alleen maar in de lift mogen met een duidelijk zichtbare plaszak aan. Het zou wel wat leuke nieuwe borden erbij kunnen opleveren, ik zie al voor me hoe je dat met een pictogram gaat verduidelijken. :D

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:09

en als ze niet weten van welk paard het mest is dat op de weg ligt gaan ze dan overal langs om te kijken doormiddel van dna van welk paard het is :') _O-

vind het echt onzin maargoed het is crisistijd he.laten ze dan over schepjes neerzetten voor ons is ook wat makkelijker als wegschoopen zodat je schoen weer helemaal onder zit ;)

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:15

Citaat:
"Boombladeren maken onze leefomgeving minder aangenaam en kan levensgevaarlijke situaties opleveren voor het verkeer", aldus b en w. van Bergen in een gemeentelijke publicatie aan de plaatselijke bevolking. Zij wijzen op een artikel in de Algemene Plaatselijke Verordening, die over het fenomeen boombladeren heel duidelijk is:

"De eigenaar van een boom, struik of andere bladverliezende plant is verplicht om ervoor te zorgen dat een plant zich niet ontdoet van afvallende groenmaterie op een voetpad, fietspad of andere voor publiek toegankelijke plaatsen. Mocht het toch gebeuren dan geldt een opruimplicht. Bij het niet nakomen wordt een boete van maximaal 2250,- euro per verontreiniging geriskeerd."

_/-\o_ _O- _/-\o_ Hahaha geweldig!! die moet doorgestuurd worden naar de gemeente

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:21

kleine moeite? >;) hoe zit het dan met de veiligheid als mijn hysterisch stuiterende paard de weg over heen en weer rent omdat er een poepzak achter zijn kont bungelt? met zo'n regel verbied je in feite gewoon het toch aardig bloederig zijnde sportpaard van tegenwoordig om nog van het erf af te gaan >;)

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:23

Jade schreef:
kleine moeite? >;) hoe zit het dan met de veiligheid als mijn hysterisch stuiterende paard de weg over heen en weer rent omdat er een poepzak achter zijn kont bungelt? met zo'n regel verbied je in feite gewoon het toch aardig bloederig zijnde sportpaard van tegenwoordig om nog van het erf af te gaan >;)

:') _O-
sorry moest er echt veen om lachen en zag het helemaal voor me

maar f fontopic dat is niet verandwoord maar daar denken hun anders over dnek ik

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:27

nikita_benno schreef:
en als ze niet weten van welk paard het mest is dat op de weg ligt gaan ze dan overal langs om te kijken doormiddel van dna van welk paard het is :') _O-

O ja die DNA test die was ook al eens voorgesteld voor hondenpoep. Alle honden verplicht in een DNA-bank zodat het te controleren was welke hond gepoept had. Maar de hond van mijn buren dreigt hierover door te procederen tot aan het Europese hof, aantasting van zijn privacy volgens hem. ;)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:19

ik heb verrekt een keer een rechtzaak aan mijn broek gehad omdat mijn paard poepte :+ en het was niet eens het fietspad of andere gelegenheiden waar ik niet met mijn paard mag komen, nee ik reed netjes op de weg. (schets van de situatie weg,fietspad, stoep, oprit huis) mijn paard deed het dus op de weg (een 30weg) en meneer komt naar buiten gerent dat hij mijn singalement heeft en dat ik zou boeten := efin ik krijg een brief thuis gestuurd dat ik voor de rechter moet komen in eerste instantie had ik dus helemaal niet door waar het over ging? openstaande boetes mss? maar ik had geen auto toen. Ik gebeld was het vanwege stront op de weg... Ik heb gelijk gekregen trouwens, de man die mij had aangeklaagd heeft alle kosten moeten betalen. Want ik reed gewoon op de weg, waar ik dus moest rijden. Als ik dus op het fietspad had gereden had ik dus echt niet gewonnen...

edit: foutjes, ik ben er nog steeds verbaast over moet ik eerlijk zeggen. Maar ik rijd dus echt niet meer op een fietspad, of wandelpad met mijn paard :+ de rechter zei nog dat ik geluk had dat ik gewoon op de weg reed

mbkaatje

Re: "Boete van 2250 euro voor paardenmest op de openbare weg"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:34

Wel gek hoor. Gelukkig heb je gewonnen, maar wat ik me dan afvraag is waarom je wel op de weg mag rijden, maar niet op het fietspad? Dat lijkt me toch iets veiliger.

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:45

Ik begrijp het wel dat paarenpoep best lastig kan zijn,het is ten slotte een flinke hoop! ;) Maar het kan te gek ook!
Weet je wat gevaarlijke situaties zijn, als dronken automobilisten op de weg zijn of,
harde racende scooters of motors die ook nog eens met hoge snelheid langs je paard rijden dat levert pas gevaarlijk situaties op!
Laten ze dat maar aanpakken.
Ik heb vanmorgen nog een ronde gedaan waar ik een stukje door een bewoond gebied liep,
mijn vrees was groot en als mijn paard maar niet poept op de weg. :=
Helaas deed mijn paard het toch ,ik ben afgestapt en heb netjes aan de kant geveegd zodat er hopelijk niemand last van heeft.
Ik zal maar niet zeggen waar ik heb gelopen straks geeft iemand mijn aan. :D
Ik rijd overigens 95 % van mijn ritten in het bos en duinen.
Het is maar hoe je ermee om gaat.

Wat misschien wel een idee is is een zak die je aan je zadel kan bevestigen mocht je paard poepen.
Ik vraag me af of zón bungelende zak veilig is straks heb je een stuitend paard.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:35

Tigarida schreef:
Wat misschien wel een idee is is een zak die je aan je zadel kan bevestigen mocht je paard poepen.
Ik vraag me af of zón bungelende zak veilig is straks heb je een stuitend paard.

Of een rugzak meenemen met daarin een plastic tas (om de rugzak schoon te houden ;) ) en een schepje, zo'n ijzeren die je ook voor het werk in de tuin hebt. Ik zou er wel mee gaan rijden. Niet kunnen op- of afstappen is het probleem van de ruiter, niet van de mensen die overlast hebben. De ruiter besluit te gaan rijden, dus die neemt dan het risico dat er soms eens afgestapt moet worden.

Ik vind dit op veel punten in het topic een hele vreemde discussie worden. Als je buiten rijdt waar geen ruiterpad beschikbaar is, rij dan waar je hoort. Dat is op de weg of eventueel in de berm als die er is. Niet op het fietspad en al helemaal niet op de stoep. Excuses als "ze rijden hier zo hard en de weg is zo smal" etc. etc. gaan gewoon niet op, simpelweg omdat jou plaats de openbare weg is. Kan je paard zich hier niet gedragen, dan hoor je ook niet op de weg thuis.

En ja, ook ik moet gelijk vanaf het erf een smalle weg op waar de maximum snelheid 60km is, maar de gereden minimumsnelheid over het algemeen minstens 80km is. Daar kan zoals HC al aangeeft ook over geklaagt worden :)*

Verder ga ik helemaal mee met de reacties van HC, het wordt hier goed duidelijk hoe slecht het is gesteld met de kennis van de regels. Om nog maar niet te spreken over het rekening houden met elkaar, ruiters en niet-ruiters....