Bitloos hoofdstel volgens studie beter dan hoofdstel met bit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:22

Bandida schreef:
Abstract:

The study tested the null hypothesis that if a horse is ridden in a snaffle bridle and then a crossunder bitless bridle, there will be no change in its behaviour. It was predicted that there would be change and that behaviour would improve when bitless. Four horses, none of which had ever been ridden in a crossunder bitless bridle, were ridden through two 4-min, exercise tests, first bitted then bitless. An independent judge marked the 27 phases of each test on a 10-point scale and comments and scores were recorded on a video soundtrack. The results refuted the null hypothesis and upheld the predictions. Mean score, when bitted, was 37%; and through the first 4 min of being bitless, 64%. A binomial probability distribution suggested that the results were significantly different from random effects. All 4 horses accepted the crossunder bitless bridle without hesitation. Further studies are warranted and it is hoped that others will build on this new field of investigation. The authors are of the opinion that the bit can be a welfare and safety problem for both horse and horseman. Equestrian organisations that currently mandate use of the bit for competitions are urged to review their rules.

Het accent ligt toch wel iets anders als wordt gesuggereerd in de beginpost, laat staan in vele van de reacties.
Verder vind ik het zelf ook niet indrukwekkend, maar dat het plaats vindt wel een boeiende ontwikkeling.

Ligt het accent iets anders? Laat ik een ander zinnetje dik drukken:

The study tested the null hypothesis that if a horse is ridden in a snaffle bridle and then a crossunder bitless bridle, there will be no change in its behaviour. It was predicted that there would be change and that behaviour would improve when bitless. Four horses, none of which had ever been ridden in a crossunder bitless bridle, were ridden through two 4-min, exercise tests, first bitted then bitless. An independent judge marked the 27 phases of each test on a 10-point scale and comments and scores were recorded on a video soundtrack. The results refuted the null hypothesis and upheld the predictions. Mean score, when bitted, was 37%; and through the first 4 min of being bitless, 64%. A binomial probability distribution suggested that the results were significantly different from random effects. All 4 horses accepted the crossunder bitless bridle without hesitation. Further studies are warranted and it is hoped that others will build on this new field of investigation. The authors are of the opinion that the bit can be a welfare and safety problem for both horse and horseman. Equestrian organisations that currently mandate use of the bit for competitions are urged to review their rules.

Lijkt mij toch een typisch gevalletje van een mening proberen te funderen dmv "onderzoek", en niet van een nul-hypothese testen om een mening te vormen. Ik heb het artikel niet gelezen en de filmpjes niet gezien. En met deze abstract lijkt mij dat ook helemaal niet nodig. En de geloofwaardige meningen die hier geuit zijn bevestigen deze indruk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:22

Nemurin, op de plek waar de neusriem ligt bij mijn paard, is het onmogelijk het neusbot te breken, hoor ;) . Buiten het feit dat de optoming die ik gebruik dat ook echt niet voor elkaar gaat krijgen (en dan heb ik het nog niet over mijn handgebruik, want rukken, trekken e.d., ik doe er niet aan ;) ).

Je moet de neusriem wel op de goede plek leggen natuurlijk. Net als dat je het bit op de juiste plek hoort te leggen, anders krijg je ook geheid problemen. ;)

Mij maakt het niet uit waar iemand mee rijdt, mits je maar je handen netjes gebruikt en ervoor zorgt dat het paard blij is met de optoming waar je mee communiceert. Al dan niet met of zonder bit. :)

Ik heb trouwens een paard, die voor vele mensen met paarden, als 'te sterk' bestempeld werd. Toch rij ik moeiteloos zonder bit rond, ook buiten in de natuur en op straat. Samenwerking is de truuk, geen dwang(middelen). Met samenwerking kun je alles samen, is mijn persoonlijke ervaring.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:23

ik vind het erg leuk en psotief dat hier onderzoek naar gedaan word.
wel vind ik het helaas niet een heel god onderzoek.
1 jury, 4 paarden.

dat staat niet als een paal boven water zeg maar.

maar dat er onderzoek naar egdaan word is een stap in de goede richting.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:25

"te sterk" vind ik sowieso altijd een beetje gek... Een paard kan zich pas te sterk maken als jij je ook sterk maakt... := Er zijn wel dieren die van nature wat minder zacht in het mondje zijn en waar wat meer tijd in steekt om ze zacht te krijgen dan een paard dat van nature heel zacht is, maar te sterk? tja...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:26

Bandida schreef:
LADPR schreef:
Bandida: Vraag me af waarom jij denkt te kunnen oordelen over paarden die je helemaal niet kent?

Welk paard? Ik heb alleen maar gezegd dat alle normale gezond geboren paarden bitloos gereden kunnen worden. Dat vraagt een andere aanpak als klassiek, maar ik zie niet welke je zou moeten uitsluiten en waarom.

Helaas zijn niet alle paarden op deze aardbol normaal en gezond meer of zelfs zo geboren. Die bagage (al dan niet erfelijk) kan op de meest rare momenten de kop op steken. En aangezien je als ruiter verantwoordelijk bent voor de veiligheid van zowel jezelf als je paard als je medemens zijn sommige optomingen gezien de combinatie onverantwoord. Dat is heel jammer voor zowel paard als ruiter, maar dat is alleen op te lossen met een cultuuromslag in training en fokkerij en dan nog zal je altijd aparte exemplaren houden die een andere aanpak nodig hebben.

Dat een hack de neus kan breken is volgens HC's berekening trouwens onmogelijk. De scharnieren van de hack breken eerder dan het neusbeen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:26

Bandida: Jij roept dus gewoon een diagnose terwijl het zoveel verschillende oorzaken kan hebben. Vind dat behoorlijk gevaarlijk als je daar zo stellig in bent.

Ken ook een paard waarbij ooit de beenbescherming heel verkeerd gezeten heeft, elke keer als ie nu iets om krijgt gaat ie kreupelen, niet omdat het zeer doet maar omdat het die een keer zoveel pijn gedaan heeft.

Zonder iets te zien is het heel gevaarlijk om te gaan roepen dat een paard een bepaalde ziekte/aandoening heeft.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:29

pharagirlke schreef:
"te sterk" vind ik sowieso altijd een beetje gek... Een paard kan zich pas te sterk maken als jij je ook sterk maakt... := Er zijn wel dieren die van nature wat minder zacht in het mondje zijn en waar wat meer tijd in steekt om ze zacht te krijgen dan een paard dat van nature heel zacht is, maar te sterk? tja...

Tja, en wat doe jij als een paard continu met je aan de haal zou gaan? Je niet sterk maken? Als je op de hei zit? Nou, reken maar dat je dat wel doet, hoor, althans, ik zie de gemiddelde ruiter dat wel doen. :D

Ik denk dat je meer moet denken aan een paard met een behoorlijk sterk eigen initiatief. Wat doe jij dan? Het paard wil naar rechts, maar jij wilt naar links. Leg eens uit wat jij dan doet? Ben ik even benieuwd naar. ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:30

LADPR schreef:
Zonder iets te zien is het heel gevaarlijk om te gaan roepen dat een paard een bepaalde ziekte/aandoening heeft.

Ik denk dat dat behoorlijk mee valt zo op Bokt. Wat is nu het ergste dat kan gebeuren? Dat ze volgende keer als er wat raars aan de hand is op vlak van gevoeligheid denkt, hmm misschien toch eens wat over lezen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:30

Ik ga met een paard dat ik niet kan houden niet buiten, da's onverantwoord en niet bepaalt slim :') En wat ik doe, blijven proberen, opsluiten tussen mijn benen, gaat het mis, nog een keer proberen. Verdraagt het paar de zweep, eventueel een subtiel "he joh zo niet" tikje op de schouder. :') Ik moet meer denken aan een paard met behoorlijk sterk eigen initiatief? :oo :x

Denken dat je een paard dat echt naar rechts wil naar links kan trekken met je 60kg is niet verstandig :D

Het is vast verbazend, maar met dergelijke paarden heb ik echt engelengeduld. :')

LADPR

Re: Bitloos hoofdstel volgens studie beter dan hoofdstel met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:33

Bandida: Kan je zo wat vorobeelden noemen waardoor wat jij doet errug gevaarlijk is gebleken. Maar dat gaat wel heel ver oftopic

Ik hoef me daar neit in te verdiepen als mijn paarden wat mankeren bel ik de dierenarts en ga ik niet op diagnoses af van mensne die geen dierenarts zijn

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:35

pharagirlke schreef:
Ik ga met een paard dat ik niet kan houden niet buiten, da's onverantwoord en niet bepaalt slim :') En wat ik doe, blijven proberen, opsluiten tussen mijn benen, gaat het mis, nog een keer proberen. :') Ik moet meer denken aan een paard met behoorlijk sterk eigen initiatief? :oo :x

Ken jij dat soort paarden dan wel?
Ik had er eentje. Karaktertrekje. :D
Inmiddels is het zo'n schat van een paard geworden, waar ik nog steeds werk aan heb, hoor, tuurlijk, maar door hem goed op zit in te rijden, veel grondwerk te doen, les te hebben van iemand die weet wat ze doet, kun je er zoveel positiefs uithalen. Daar had geen bit de oplossing bij geboden, hoor. Ondanks dat ik van veel traditionele typjes wel zoiets aan moest horen destijds ('ik zou er een bit indoen'). Bladiebla.....

Ieder zijn ding, hoor, maar als ik hier een verhaal lees van iemand die beweert dat haar paard er meteen 'misbruik' van ging maken, dan...... :O

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:36

Nee twiggy, ik hobbel rond op 28jarige shetten die nog amper beseffen dat ze vier hoeven hebben :') Maar als oplossing B goed gaat, ga ik ze niet in de stress gooien omdat ik oplossing A wil ;) Dus als dat peerd zo doet met bitloos, dan word het gewoon bitloos opgelost, ik ga er dan echt geen bit in hangen omdat ik met mijn eigen paarden met bit rijd. Wat ie niet zonder bit doet, ga je ook niet met bit klaar krijgen.

Dus wat bedoelde je nu precies?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:38

Cayenne schreef:
Ik moet zeggen dat ik het zelf ook een beetje vind rammelen.

Dr. Cook leidt het onderzoek zelf, en dat had beter gedaan kunnen worden door een groep onafhankelijke mensen.
Vier paarden geven ook geen compleet beeld.

Mustad heeft ook zijn eigen onderzoek betaald naar het equilibrium ijzer }:0

Vier is wel weinig ja.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:41

Ik zeg ook niet dat jij dat beweert ;) , maar je kunt ze de kost geven die dat helaas wel beweren, omdat ze echt niet beter weten. Reden van dit onderwerp; iemand die eerder in dit topic riep dat haar paard meteen 'misbruik' maakte van het bitloze rijden. ;)
Dat ligt toch echt aan je eigen rijkunst dan. Mijn mening.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:42

Inderdaad, zoals zo mooi omschreven werd in dat artikel van de laatste BIT; bitloos rijden laat zien wat je wérkelijk kan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:43

Dat is sowieso onzin. Ik beweer enkel dat niet elk paard geschikt is voor bitloos, net zoals niet elk paard geschikt is voor een bit. :) En daar ben ik nog steeds van overtuigd. Maar een paard dat prima gaat op bitloos hoeft van mij echt geen bit in... Alleen: andersom ook niet. :)

Ik denk sowieso dat een paard geen misbruik maakt van een optoming, maar van de ruiter.... Ik zou niet weten hoe het anders komt dat mijn merrie bij mij onder het zadel ondanks haar eigenzinnigheid ontzettend betrouwbaar is, terwijl ze als zijnde "gevaarlijk" afgeleverd werd. Heb er zelfs een zachter bit ingestoken dan wat ze had :') Dat zegt IMO genoeg voor mij. Tegelijkertijd weet het jonge ding dat ik rijd verrekte goed wat ik kan en wat ik niet kan.... Zo heeft hij heel goed door dat als hij met zijn 600kg besluit dat ie niet wil, dat ik dan niets in te brengen heb :') Da's misbruik maken van mijn zwaktes... Niet omdat het halster niet juist is :')

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:46

Hehe Pharagirlke, dan zijn we het aardig eens. :D ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:47

Zoals gewoonlijk :')

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:48

Wat ontzettend jammer. Ik las de titel en dacht 'heey, wat leuk!' maar ben zwaar teleurgesteld. Ik heb zelden een zo slecht opgezet wetenschappelijk onderzoek gezien. Er klopt niets aan, niet aan de opzet (altijd eerst met bit, daarna zonder; alle paarden waren met bit opgeleid; maar víer paarden met zeer verschillende achtergrond ook nog??; ieder paard een andere ruiter; twee ruiters met ervaring met bitloze hoofdstellen), de beoordeling (geen objectief protocol van geobserveerde gedragingen, maar gewoon jureren door een jurylid; hoogstwaarschijnlijk bevooroordeelde jury; wist het jurylid van tevoren waar het onderzoek over ging? Kijk maar eens naar haar commentaren...), slechte analyse (ze gaan uit van onafhankelijke waarnemingen en dat zijn het dus echt absoluut niet), en beroerde referenties ('onderzoeker' refereert acht keer naar zichzelf en één keer naar een ander). Echt heel jammer en zelfs als 'preliminary' onderzoek weinig waard. Ik vind het zeker niet voorpagina waardig...

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:58

Arabesk schreef:
Cayenne schreef:

Dr. Cook leidt het onderzoek zelf, en dat had beter gedaan kunnen worden door een groep onafhankelijke mensen.

What's your point?

Mrkk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:59

Mij lijkt het rijden met een bitloos hoofdstel heel fijn..
Ik ga het dan zeker ook een keer proberen, lijkt me voor het
paard ook fijner, al denk ik wel dat je hulpen duidelijker moeten zijn

Trekken en rukken moet je sowieso niet doen, dus het neusbotje lijkt me
veilig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:08

Citaat:
Feit blijft dat er zonder teugel contact gereden word in de filmpjes en dus de resultaten daardoor sowieso al niet betrouwbaar zijn.

Kun je nagaan wat de resultaten waren geweest als er wel met teugelcontact was gereden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:09

Arabesk schreef:
Inderdaad, zoals zo mooi omschreven werd in dat artikel van de laatste BIT; bitloos rijden laat zien wat je wérkelijk kan.

Of, zoals iemand anders hier al zei, verdoezeld dat je niet met een stille en zachte hand kan rijden.Geen goed onafhankelijke zit hebt,

Tja daarvoor dus een echt onderzoek...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:27

JoviBan: Dat slaat dus nergens op. Waar baseer je dat op?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:34

Arabesk schreef:
Cayenne schreef:

Vier is wel weinig ja.

Mag ik hieruit (uit deze prachtige drogreden) concluderen dat je dit onderzoek net zo hard aan de kant schuift als het equilibrium onderzoek? Dat mag ik tenminste wel hopen, aangezien je volgens mij een wetenschappelijke achtergrond hebt? Dan neem ik aan dat je dit onderzoek ook echt niet serieus kan nemen?
Elk onderzoek dat economische belangen heeft moet kritisch bekeken worden. Dit onderzoek niks meer of minder dan een onderzoek naar ijzers.
Ik vraag me sterk af wat je nou werkelijk vind van dit onderzoek? want daar laat je je niet over uit. En dan heb ik het dus met name over de betrouwbaarheid en daarmee dus ook hoe serieus je zijn conclusies moet nemen.