'Let heel goed op dierenleed in de paardenwereld'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:51

Lovely schreef:
Misschien kunnen ze folderen bij een Feyenoordwedstrijd, een paar hooligans zouden niet misstaan in het bestuur van die partij en zouden het niveau opkrikken.

Volgens info die ik heb....zijn er al bij die geen onberispelijk gedrag hebben ;)

Ennuh de hoge pieten daar zijn allemaal dierenactivisten hè..... is al een beetje "harde kern" :j

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:11

Wat is er tegen op hooligans? Die zijn dat toch geworden, zodat ze regelmatig de kans krijgen om een politiepaardje te aaien? (pennies die ze eigenlijk zijn) :D :D :D

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:29

Citaat:
Goed artikel!! Ligt altijd gevoelig bij sommigen, maar die hebben daar vaak een reden voor ;-) .

ja .. overbemoeienis zie onder

Citaat:
Het is ONBEGRIJPELIJK dat deze grove situatie door vertraging en sabotage in stand gehouden wordt door mensen die beweren alles over te hebben voor het dier wat ze blijkbaar massaal suboptimaal houden omdat zíj zo graag wat willen met dat arme dier.

hc

Heb eigenlijk best gemengde gevoelens over deze opmerking. Denk na over paardenleed in mijn omgeving, de stallen die ik ken en heb de mening dat de dieren die ik hier ken het erg goed heben, veel weidegang hebben en het ergste dat ik zie is dat ze te weinig bereden / aandacht krijgen (maar genoeg voer, water, weidegang, contact met soortgenoten, ruime boxen). Misschien dat het rondom grote steden dan wat minder is?[/quote]

die arme 3 dieren hier (waaronder 1 hengst) zijn ze arm niet :D
ze hebben weide zand modder en droog stukje
onbeperkt eten op diverse plekken water andere plek mineralen op weer andere plek
zo hebben ze iets te doen

24/7 in een stand is een ander verhaal

maar dit ingestuurde kranten berichtje
tja .. kleine opsomming van dingen die iedere
paarden liefhebber doet gruwen
dingen waar ik absoluut niet mee geassocieerd wil worden
maar een leek nu wel zou kunnen doen

einde verhaal mag er dadelijk helemaal niet meer gesprongen worden
of gedressuurd of gelongeerd ...

piezze schreef:
Jannepauli, het gaat niet om krampachtig reageren op basiswelzijn voor paarden. Die "krampachtige" reactie is een reactie op verboden uitwassen en overdrijvingen in het artikel waar de meeste paardensporters (ik tenminste wel) niet mee geassocieerd wil worden en ook niks mee te maken heeft.

Het gaat om het onterecht wijzende vingertje, waar ik niet mee aangewezen wil worden, omdat ik wel paardensporter ben en tegelijk niks met die uitwassen van doen heb.

Dit vind ik de beste reactie van de avond +:)+[/quote]

eens ..

gegarandeerd dat er nu mensen zjin die vragen
oh heb jij springpaard en jij springt , DUS jij slaat je paard met ijzeren staaf zodat ..

verder ..

mijn paarden staan 24.7 buiten
heb zelfs ooit de db aan de deur gehad omdat OP MIJN SHET sneeuw lag en geen deken :+
wil voor de toekomst , voor mijn ouder wordende paard die hopelijk nog heel veel jaren
van zijn oude dag mag genieten
graag een stalletje bouwen
maar ja dat mag niet 8-)

had voorheen een loopstal
:+ niet dat ze er in gingen ...
zeker niet bij slecht weer
dan staan de paarden hier liever op de open weide

verder vrees ii met grote vrezen dat zelfs het voer geregeld gaat worden
als mijn paarden de advies hoeveelheid vd leverancier zouden krijgen
kan ik ze beter direct afschieten

ze hebben weide onbeperkt hooi wat knabbel stro en twijgen
en daarbij ook meusli en brok
maar wel afgestemd op het paard
en dat is heeel veel minder dan de advies hoeveelheid

verder maak ik wel eens gebruik van hulpteugels
bij longeren , om paarden sterker te maken
zodat ze mij goed kunnen blijven tillen en
voor al RECHT blijven
om problemen te voorkomen waardoor ze langer mee kunnen

en dat wel (schrik niet ) max 2 x per week max 10 minuten

niet om ze onnatuurlijk in de krul te trekken

punt is als je lief vraagt paardje doe is beetje inbuigen
dan werkt dat niet :+

mijn ene paard heeft elke 6 weken smid nodig
de andere elke 6 maanden
maar straks MOET de smid misschien wel iedere 8 weken komen
want tja zo staat het in de wet ..

dat soort dingen vrees ik

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:53

Ik heb bij het lezen van het artikel gemengde gevoelens;
Ik vind het een slecht, generaliserend stuk, welke een grote groep paardenhouders verwijt aan extreme bewuste (en onbewuste) mishandeling te doen, terwijl vele van de genoemde voorbeelden zich voordoen in de professionele paardenhouderij. Daarmee strijken ze een hele grote groep hobbymatig paardenhoudende mensen tegen de haren in, waardoor de goodwill voor het voeren van een goede discussie eerder verder weg komt dan dichterbij-helaas, want die discussie is denk ik wèl nodig (mi).

Er zit namelijk wel degelijk een kern van waarheid in het stuk, welke overigens bijzonder slecht geformuleerd en toegelicht wordt (door het noemden van voorbeelden die de plank misslaan en getuigen van weinig werkelijke kennis van paardrijden). Noemt dan geen voorbeelden, òf voorbeelden waaruit blijkt dat je je huiswerk beter gedaan hebt. Je huiswerk doen kàn door met mensen met paarden in gesprek te gaan.

Ik ben het er in die zin mee eens dat ook ik vind dat vele -niet alle!- paardenhouders egoïstisch zijn en hun eigen belang -het hèbben van een paard, boven het acceptabel kùnnen hòuden van een paard stellen (het eerder genoemde vis-aquaruim verhaal). Ik denk dat dit mede komt doordat steeds meer paarden houders "mensen met paarden", ipv. paarden mensen zijn. Hierdoor is in de loop der jaren een groot gebrek aan kennis ontstaan, waardoor vele mensen niet weten hoe "beter paarden houden of beter omgaan met paarden" eigenlijk (anders) zou moeten. Want laten we eerlijk wezen; het zelf bezitten van paarden is ruiterbelang, niet die van het paard. Ook geldt het hebben van een paard nog steeds in veel gevallen als statussymbool. Hiermee is niet zoveel mis, zolang je de kennis en vaardigheden bezit of verkrijgt, zolang het paard een zogezegd "paardwaardig" bestaan kan hebben.

Het is naar mijn mening dan ook hard nodig om de balans te herstellen; minder paarden méér ruimte kunnen bieden, evenals de dieren beter in staat stellen om hun natuurlijke gedrag te kunnen uiten. Men denkt naar mijn mening te gemakkelijk over de aanschaf en het omgaan met paarden, we fokken te vaak maar lukraak omdat een veulen toch zo leuk lijkt.

Wanneer dan blijkt dat zelfregulering niet werkt, ben ik van mening dat regelgeving nodig is. Niet in de zin van pietluttige regeltjes die betuttelend zijn (zoals genoemd; de frequentie van hoefsmid en (kracht)voerbeleid), maar in het stellen van een aantal basisvoorwaarden waarop er verantwoord een paard kan worden gehouden. De wijze waarop deze regelgeving ontstaat, dient echter wel respectvol en gedegen (= in samenspraak met paardenhouders zelf) te gebeuren, zonder direct de gehele paardensector zwart te maken en paardeneigenaren tegen zich in het harnas te jagen.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 06:22

Goed stuk! Hier mag wel eens de aandacht op gevestigd worden naar de rest van NL toe..

savath

Re: 'Let heel goed op dierenleed in de paardenwereld'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 06:55

Bij koeien en andere dieren zijn er ook wetgevingen betreft ruimte jaja,zelfs luchtcirculatie(amoniak)

heb hier voor mijn arabjes en halfbloeds stallen van 3op 3 en 4 op 3 ,met veel lichtinval en een plafond op 6 meter,dus veel luchtcirculatie.
Daarbij komt nog dat ze van de zomer 10 uur per dag buiten zijn en swinters bij slecht weer toch nog minstens een uur of 2 per dag.
verder vind ik dat er geen hoefsmid of voer beleid moet zijn,maar dat je paard aan bv normen moet voldoen(lees binnen een marge ) van wat de voeten en omvang van het lichaam betreft.
Ook mag erop toegekeken worden of wonden wel degelijk verzorgt worden(bv vieze etterwonden)

Dan nog een regel wat betreft de benen te kunnen strekken en zich uitleven en dan zou al veel leed de wereld uit zijn.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 07:06

Hinke schreef:
*scrollt door naar einde artikel* Geschreven door esther ouwehand... 1ste klas poepdoos van de enige partij die door niemand nog serieus genomen wordt, oftewel de partij voor de dieren.

Ik krijg na het lezen van het artikel niet het idee dat ze weet waar ze het over heeft.

Citaat:
Een paard is gebouwd om in een snel tempo lange afstanden te kunnen rennen, niet om een last te dragen. Wanneer je het natuurlijke bewegingspatroon van het paard als uitgangspunt hanteert, kan paardrijden fantastisch zijn. Het kan dus wel, maar dan moet je het dier daar zorgvuldig en verantwoord op voorbereiden: eerst voldoende oefeningen om de spieren en wervels in de rug te versterken voordat je erop gaat zitten.

Ehmm? Je kan in principe wel op je paard rijden, maar dan moet je eerst de spieren versterken, vóordat je erop gaat zitten? In welk boekje heeft ze dat gelezen?

Ben razend benieuwd hoeveel ervaring esther ouwehand zelf met paarden heeft. Ben het met een aantal punten wel eens (sociaal contact en veel ruimte vind ik ook belangrijk) maar waarom zoekt de volkskrant dan niet iemand met verstand van paarden die weet wat hij zegt en niet alles uit een boekje opleest..

nou dan vraag ik me af wat jíj van paarden weet....

want dat heeft ze mooi wel goed...

al die blessures en rugproblemen komen toch echt door ons en heeft een paard in de vrije natuur niet :n

ik begin ook voor ik op mijn jonkies stap met een fysio, of ik met een lichamelijk 'goed' paard begin en die komt bij mij eens in de 3 maanden om in de gaten te houden of alles goed gaat met hun lijf en leden...

kijk eens naar al die manegepaarden, kop omhoog, onderhals erop, rug strak en als een plank door de bocht....

och och och wat een schik hebben die beesten :n

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 07:24

CindyUniek schreef:
en idd wat ze schrijven over het rijden e.d. mogen ze van mij ook hard aan pakken! VOORAL de 'martelwerktuigen' e.d.

Het martelwerktuig is de ruiter (handler) zelf, die bepaald nl. wat, hoe, wanneer etc iets gebeurt/gebruikt wordt, dus alle paardenbezitters opruimen dan maar ;) ?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:17

jilleroo schreef:
ikdoemaarwat schreef:
en dressuur word toch ook niet genoemd
grapje die hoed nog rand slaat ;)

goed overheen gelezen dan, dan nog worden alle takken niet genoemd en slaat de opmerking nergens over want het gaat in paardensport in het algemeen

opmerking gaat wel degenlijk ergens over als we wel sommige takken af gaan kraken en anderen niet.
(ja ik zie het idd als afkraken)

zover zie ik artikelen bij de PvdD die wel dergelijk waarde hebben maar jammer dat alles gelijk over 1 kam gescheerd word.

dan gaat het toch nergens over of zie ik dat nou verkeerd
het is toch welzijn voor paarden , en niet welzijn voor tak van paardensport
discussie over welke tak van paardensport slecht is en welke niet hoort hier niet thuis :n

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:21

Citaat:
...... Gezien de omvang van het dierenleed in deze sector, is dat niet langer te verantwoorden.

Wat is die omvang, waar hebben we het over?

Citaat:
...... De manier waarop veel paarden en pony’s worden gehouden in Nederland is het tegenovergestelde daarvan. De dieren staan het grootste deel van de tijd alleen in een kleine box.....

Citaat:
...... Veel paarden worden te jong ingezet en te slecht getraind

Citaat:
...... Veel paarden worden te jong ingezet en lopen levenslang met blessures.

Citaat:
......Bij de eventing cross country, een raceparcours met vaste hindernissen, lopen paarden vaak ernstige blessures op

Citaat:
......Voor dressuur worden paarden met behulp van pijnlijke methodes vaak in houdingen gedwongen

Citaat:
......Uit angst voor blessures laten de meeste eigenaren hun sportpaarden nooit in de wei

Wat is veel? Wat is vaak? Wat is meeste?
Het gaat de hele tijd over veel en vaak, maar waar praten we nu eigenlijk over? Tuurlijk gebeuren er wel dingen (en dat praat ik echt niet goed, daar moet wat aan gedaan worden), maar denk juist dat dat heel erg meevalt. Dit is gewoon roepen en dan komt het wel aan. Om discussie los te krijgen is het leuk (en kijk, het werkt :D ), maar gefundeerd hier iets over zeggen is hier niet aan de orde.

Bovendien:
Cayenne schreef:
......Springpaarden krijgen tijdens trainingen metalen palen tegen hun benen geslagen als ze over een hindernis

hier wordt niet eens vaak, veel of meeste genoemd, hier lijkt het een feit, nou dat mag helemaal wel eens aangetoond worden, want dit geloof ik echt niet, dan zou ik het al vaak gezien moeten hebben, maar nee, dat is niet zo.

Wat ik zie is dat de meeste mensen die een eigen paard hebben hier in de buurt een stal, maar ook een weide hebben en dat hun paarden dagelijks in de wei komen en zeker niet in de stal. Ze worden gereden en soms ook niet (die staan dan weer wel meestal alleen maar buiten :) ) En de meeste paarden hebben geen blessures en zijn niet mishandeld. Het zal allemaal best wel gebeuren, maar vaak en veel en meestal, dat lijkt me niet (of de cijfers moeten het aantonen, maar ik heb ze nog niet gezien.)

Bovendien, het gaat over regels, maar mishandeling heeft nog nooit gemogen, dus ook zonder welzijnsbeleid voor paarden, kom je daar niet mee weg.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:22

Helemaal eens met dit stuk!!!! :j

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:32

Ik kan me wel vinden in de reactie van Irma_Maandag. Ook ik vind dat er hoognodig iets gedaan moet worden aan de manier waarop er met sommige paarden wordt omgegaan in Nederland. Ik vind het echter hoogst verontrustend dat dat door een populistisch clubje als de PvdD aangezwengeld moet worden.
Deels is dat "onze" (de sector's) eigen schuld, als je niet zelf dingen regelt worden ze je opgelegd. Uit dit stukje blijkt wie daar de hand in gaat hebben: een groep mensen met schrikbarend weinig kennis en een totaal gebrek aan sociale vaardigheden om de onderhandelingen tot een goed einde te brengen. Je ziet aan dit topic al hoeveel weerstand ze opwekken met dergelijke uitspraken, terwijl 9 van de 10 keer de mensen het er wel mee eens zijn dat er iets moet gaan gebeuren.

Overigens vond ik het stukje tekst over "een varkensboer die een centje bij wil verdienen met wat krakkemikkige stallen" weer zo'n ontzettende laag-bij-de-grondse (en domme!) opmerking. Nog even een stiekeme trap opzij naar een sector waarvan ze weten dat die bij de gemiddelde Miep uit de grote stad al in een slecht daglicht staat (zie ook hier en daar in dit topic de opmerkingen over "bio-industrie"). Wakker worden: bij de varkens is dit geneuzel al lang niet meer aan de orde. Daar lopen de varkens verplicht in groepshuisvesting op een minimum oppervlak met afleiding/speelmaterialen. Kun je natuurlijk discussieren over of dat voldoende is, maar het begin is er, daar heeft men in ieder geval het fatsoen gehad met zijn allen regels op te stellen en zich er aan te houden. Moeten we bij de paarden nog maar eerst eens voor elkaar zien te krijgen.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:33

aslo schreef:
CindyUniek schreef:
en idd wat ze schrijven over het rijden e.d. mogen ze van mij ook hard aan pakken! VOORAL de 'martelwerktuigen' e.d.

Het martelwerktuig is de ruiter (handler) zelf, die bepaald nl. wat, hoe, wanneer etc iets gebeurt/gebruikt wordt, dus alle paardenbezitters opruimen dan maar ;) ?

dat snap ik natuurlijk zelf ook wel 8)7
neem aan dat het de bedoeling is dat er bepaalde 'hulpteugels' e.d. verboden gaan worden
net als er al stallen zijn waar je niet met slof mag rijden ;)

@ neff, ik denk dat jij met je ogen in je broekzak loopt...
dit gebeurt ontzettend veel! ga eens op een willekeurige knhs wedstrijd kijken en let dan eens goed op hoeveel ruiters en nog met een lach rondrijden? het hoort leuk te zijn en niet 'dwingen om dat plaatje dus de punten te halen'
ga eens op een manege kijken, hoeveel paarden lopen daar die echt lekker hun lijf kunnen ontspannen?
ga eens op een willekeurige (wat duurdere) stal kijken, hoe lang staan de paarden daar buiten?
ga zo maar door.... vind het struisvogelpolitiek als je denkt dat het allemaal wel meevalt

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:40

CindyUniek schreef:
neem aan dat het de bedoeling is dat er bepaalde 'hulpteugels' e.d. verboden gaan worden
net als er al stallen zijn waar je niet met slof mag rijden ;)

Tja, dat zou ik dus jammer vinden. Hulpteugels kunnen m.i. nl. helpen het paard te verbeteren, vandaar dat ik zeg: voorlichting juist gebruik oké, verbieden nee.

Anoniem

Re: 'Let heel goed op dierenleed in de paardenwereld'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:45

Neff, je hebt volkomen gelijk, de hele rij aanklachten is gebaseerd op aannames en niet op feitelijkheden en dat is dus een vrij domme benadering voor een politieke partij. Een lachertje dus, dit artikeltje.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:46

Het is met het hele artikel vooral een probleem dat oorzaak en gevolg niet juist worden genoemd.

Veelal is niet het 'martelwerktuig(De slof)' het probleem, maar juist de ruiter die er niet mee kan omgaan. Want de slof werkt eigenlijk pas goed, als die niks doet...

Dan zie ik vervolgens het probleem van de manegepaarden al komen, want die zijn zielig omdat ze niet goed bereden worden... Dan kan dus eigenlijk niemand meer naar maneges toe, want veel mensen (en zeker de beginners) krijgen hun paard daar niet mooi rond en nageeflijk, dus ze lopen met onderhals en stijf als een plank zoals iemand op deze pagina reeds noemde. Tienduizenden mensen mogen dan dus niet meer rijden? (goed voor de manegebedrijven/handel etc...NOT)

vervolgens zouden de paarden niet gemaakt zijn voor het dragen van gewicht.... Dus eigenlijk mogen we over een aantal jaar niet meer rijden... Alhoewel voor snelheid zijn ze wel gemaakt zegt ze even verderop. Ik geloof dat ik mijn paarden dan maar meeneem naar de renbaan, om keihard te gaan racen, dat zal dus beter zijn (verstappen o.i.d. kan daar niet????)

huisvesting waarbij contact is met soortgenoten, dus vanaf nu wordt iedereen verplicht om ten minste 2 paarden te hebben?

Ik mis nog de link naar de zogenaamde 'vleesindustrie' varkens/kippen en naar het verbieden van de jacht... want dat is ook zielig....

Wellicht moet deze 'politieke' partij zich eens druk gaan maken om de échte problemen in het land als de economische situatie, tekort aan politiemensen, onjuist declaratiegedrag, gebrekkige zorg of het steeds groter wordende fileleed.

Ik wil niet zeggen dat er geen problemen zijn in de paardenwereld, maar het is niet zo makkelijk als hier wordt aangegeven, het is niet zwart-wit, er zit nog een grijs gedeelte tussen. Ik vraag het me ook af of het wel de politiek is, die met regels en richtlijnen moet komen, of dat juist vanuit de paardenwereld zelf (sectorraad) een manier van zelfregulering moet worden geregeld. richtlijnen lijkt me ook beter als verboden/geboden. Want wie gaat het controleren en wie gaat handhaven en vooral: wie gaat het betalen....

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:48

Post van Irma_Maandag: hear, hear _/-\o_ .

Ook hier gemengde gevoelens over de toonzetting van het stuk, en over het ongefundeerd in het wilde weg slaan. Maar ook besef dat er een waarheid inzit die, ondanks het moraliserende toontje, niet genegeerd mag worden.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:58

CindyUniek schreef:
@ neff, ik denk dat jij met je ogen in je broekzak loopt...
dit gebeurt ontzettend veel! ga eens op een willekeurige knhs wedstrijd kijken en let dan eens goed op hoeveel ruiters en nog met een lach rondrijden? het hoort leuk te zijn en niet 'dwingen om dat plaatje dus de punten te halen'

Het gaat mij te ver, dat als je niet lacht, je geen plezier hebt en het paardenwelzijn in het geding komt? Ja, dan is er heel veel mis..... ;) :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 09:04

Hermelientje schreef:
Huertecilla schreef:

In NL is de universiteit van Wageningen het officiële adviesorgaan van de Minister op dit soort punten.

´Wageningen´ heeft zonder enig probleem op het netvlies wat de invulling van de vijf vrijheden voor het paar concreet inhoudt.

Wat daar uitkomt is geen voor of tegen maar wat ís.

Hun officiële positie is voor goede lezers al bekend. Let wel, dat is geen´mening´ maar een wetenschappelijk onderbouwd standpunt van een expert adviesorgaan.

hc

O ja enig die fantastische ideeën voor paarden uit Wageningen, lekker met zijn allen "hongerwinteren" in de Oostvaardersplassen. De oppergod van de natuurgebieden heeft na zijn tijd in Wageningen jarenlang op het ministerie zijn eigen bedachte wetenschap waar verder niemand in de hele wereld het me eens was in de praktijk mogen brengen. O ja straks nog wolf erbij en dan is het paard helemaal gelukkig. Voldoet dat wel aan de vijf vrijheden vraag ik me af?
.

Je vergeet in essentieel detail, die vijf vrijheden zijn opgesteld voor GEDOMESTICEERDE dieren en niet voor dieren die in het wild leven.

Voordat je kritiek gaat geven op Wageningen UR, kan je je misschien eens inlezen in alle onderzoeken die zij hebben gedaan wbt welzijn, fysiologie e.d. Met die onderzoeken is namelijk niks mis, ze houden een flinke spiegel voor waar de mens zich liever voor wegkeert. Geld en welzijn voor dieren gaat blijkbaar niet zo goed samen... Goed voor je dieren zorgen kost namelijk veel geld.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 09:06

Elaine schreef:
Het is een goed stuk, maar tekent de paardenwereld wel weer erg negatief af. Tegenover de 'niet-paardenmensen' kan je je dan weer verklaren waarom je paard een half uurtje minder lang buiten heeft gestaan.. want 'ze hebben in de krant gelezen dat........'

ik vind het eerlijk gezegd een goed stuk. ook al wordt alles negatief afgetekend in jouw ogen, imo is het wel de realiteit. en die mag best een duidelijk gemaakt worden. wie weet dat het mensen laat denken...
er staat niet dat ALLE paarden het slecht hebben, maar wel de meeste... en dat is gewoon waarheid. en ja: somige mensen schijnen dat niet te willen zien :z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 09:11

zij schreef:
Elaine schreef:
Het is een goed stuk, maar tekent de paardenwereld wel weer erg negatief af. Tegenover de 'niet-paardenmensen' kan je je dan weer verklaren waarom je paard een half uurtje minder lang buiten heeft gestaan.. want 'ze hebben in de krant gelezen dat........'

ik vind het eerlijk gezegd een goed stuk. ook al wordt alles negatief afgetekend in jouw ogen, imo is het wel de realiteit. en die mag best een duidelijk gemaakt worden. wie weet dat het mensen laat denken...
er staat niet dat ALLE paarden het slecht hebben, maar wel de meeste... en dat is gewoon waarheid. en ja: somige mensen schijnen dat niet te willen zien :z

Je bedoelt dat dat jouw waarheid is en jij dat graag zo wilt zien :).
De mensen die het hier zo mee eens zijn, schijnen niet te zien dat zij ook het onderwerp zijn :D.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 09:12

Jannepauli schreef:
Karl, dat wijzende vingertje van mevrouw Ouwehand zal mij een zorg zijn. Ik voel me niet aangesproken en ik vind die emotie ( zo typerend voor paardenhoudend Nederland) ook niet relevant. Misschien is het de aard van het politieke beestje en vanuit die optiek ook wel nodig om een bepaald bewustzijn te crëeren - als er niet wat flinke dreunen uitgedeeld worden, roept tenslotte niemand 'au'..

Als we de franje van de gewraakte uitspraken nu eens even weglaten.....

... blijft het feit overeind dat er toch te veel paarden gehouden worden op een manier die niet goed is. En daar zouden we ons als paardenliefhebbers sterk voor moeten maken.

Inderdaad! Helemaal mee eens!

Paardenwereld is echt belachelijk stug zoals ik het de laatste jaren hier op Bokt heb meegemaakt...
Men wat een enorme stugheid...

Daarbij: dan wordt het maar duurder om een paard te houden in de Randstad.
Dat is nu eenmaal het gevolg van in de Randstad wonen. Huizen zijn er immers toch ook stukken duurder dan in bijv. Groningen.
Lid zijn van een golfclub kost ook bakken meer met geld in de Randstad dan in Overijssel in verband met duurdere gronden...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 09:13

Karl66 schreef:
Het gaat om het onterecht wijzende vingertje, waar ik niet mee aangewezen wil worden, omdat ik wel paardensporter ben en tegelijk niks met die uitwassen van doen heb.

Wie de schoen niet past hoeft die niet aan te trekken staat al in het artikel.
Wie zich bezint voor hij begint, koopt geen vissen voor hij een adequaat aquarium heeft.
Als jij jouw paarden goed houdt en - behandelt doe je al wat de PvdD wil.

De PVdD wijst volkomen terecht naar een scheve situatie en in plaats van daarover te mauwen hoor je :o te hebben als je er zelf nooit over begonnen bent.

Er ís een probleem, een gefundeerd groot probleem, en de sector heeft de concrete opdracht van de Minister uit 2002 genegeerd.
Daar wijst nu een groep dierenliefhebbers op. Terecht.
De paardenwereld zou zich de ogen uit het hoofd moeten schamen dat ze zelf deze situatie heeft laten onstaan. Zíj is toch de enige die alles zo goed weet?!
Waar ben je in vredesnaam tegen Karl? Is de PvdD niet op de goede manier om alle mogelijke lange tenen gelopen?
Ze hebben gewoon een erg triest punt.
De paardensector is aan anachronisme dat zich door vertraging en sabotage aan een eeuw dierenwelzijnswetgeving heeft onttrokken.
De sector paard heeft een enorme áchterstand mbt dierenwelzijn. Daarbvoor verdient de páárdensector een foei, niet degene die de maatschappij daarop wijst :)*

Wie al goed bezig is, is al goed bezig. Die hoeft zich niet aangesproken te voelen. De rest is angstagressie van mensen met een boterberg op het hoofd en bewijs dat zelfregulering nooit gaat plaatsvinden.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 09:17

laetitia schreef:
Jannepauli schreef:
Karl, dat wijzende vingertje van mevrouw Ouwehand zal mij een zorg zijn. Ik voel me niet aangesproken en ik vind die emotie ( zo typerend voor paardenhoudend Nederland) ook niet relevant. Misschien is het de aard van het politieke beestje en vanuit die optiek ook wel nodig om een bepaald bewustzijn te crëeren - als er niet wat flinke dreunen uitgedeeld worden, roept tenslotte niemand 'au'..

Als we de franje van de gewraakte uitspraken nu eens even weglaten.....

... blijft het feit overeind dat er toch te veel paarden gehouden worden op een manier die niet goed is. En daar zouden we ons als paardenliefhebbers sterk voor moeten maken.

Inderdaad! Helemaal mee eens!

Paardenwereld is echt belachelijk stug zoals ik het de laatste jaren hier op Bokt heb meegemaakt...
Men wat een enorme stugheid...

Daarbij: dan wordt het maar duurder om een paard te houden in de Randstad.
Dat is nu eenmaal het gevolg van in de Randstad wonen. Huizen zijn er immers toch ook stukken duurder dan in bijv. Groningen.
Lid zijn van een golfclub kost ook bakken meer met geld in de Randstad dan in Overijssel in verband met duurdere gronden...

Eerlijk gezegd denk ik dat je in de provincie veel ergere dingen tegen komt dan in de Randstad hoor. Wat dacht je van boertjes die met een houtjetouwtje stalling nog een zakcentje proberen te verdienen en dat vooral op een uiterst economische wijze doen? Er zijn in de provincie ook zat stallen zonder weiland en onvoldoende ruimte om een buiten te creeren. Dus hoezo de Randstad? Rondom Den Haag is het allemaal kltn met een rietje, maar dat is maar een klein deel van de Randstad.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 09:22

Lovely schreef:
zij schreef:

Je bedoelt dat dat jouw waarheid is en jij dat graag zo wilt zien :).
De mensen die het hier zo mee eens zijn, schijnen niet te zien dat zij ook het onderwerp zijn :D.

Ik denk dat sommigen hun paarden wel een goed leven geven, en ik denk dat het aan ieder voor izch is om te kijken of zij daar onder vallen of niet. Ik val er ook niet onder idd: Mijn paard staat op stal snachts en in de winter. Dit is iets wat ik heeeeeeeel graag anders zie. Ik weet dat ik dan beter mijn paard zou moeten verkopen aan iemand die haar wel een goed plekje zou kunnen geven, maar in dat opzicht ben ik egoïstisch en probeer ik haar een zo goed mogelijk leven te geven. Daarbij ben ik ook hard opzoek naar een plakje met 24/7 de mogelijkheid tot buiten lopen...