Rechtszaak over anti-rollkür tapes van start gegaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:18

Citaat:
Het portretrecht is een beperking van het auteursrecht. Het geeft geportretteerde personen het recht zich te verzetten tegen publicatie van hun portret.

Onder portret wordt in dit verband verstaan, elke zichtbare weergave waarop iemand herkenbaar is afgebeeld, bijvoorbeeld in een foto, schilderij, tekening of in filmbeelden. Als er op een foto of film meerdere personen te zien zijn, heeft elk van hen het portretrecht.

Als de afbeelding niet in opdracht van of ten behoeve van de afgebeelde persoon is gemaakt, is het portretrecht beperkt. De afgebeelde persoon kan zich dan alleen maar verzetten tegen publicatie (openbaarmaking), voor zover die persoon een redelijk belang heeft om zich daartegen te verzetten. Er is geen grond om het maken van de foto zelf te verbieden. In de woorden van de Auteurswet 1912:

Is een portret vervaardigd zonder daartoe strekkende opdracht, den maker door of vanwege den geportretteerde, of te diens behoeve, gegeven, dan is openbaarmaking daarvan door dengene, wien het auteursrecht daarop toekomt, niet geoorloofd, voor zoover een redelijk belang van den geportretteerde of, na zijn overlijden, van een zijner nabestaanden zich tegen de openbaarmaking verzet.

Als de afgebeelde persoon de publicatie van het portret wil verbieden, zal de rechter een belangenafweging maken. (Artikel 21). De rechter zal daarbij zo nodig ook rekening houden met de vrijheid van meningsuiting en de persvrijheid.

Het zal een zeer interessante zaak worden

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:21

Je vergeet het woord 'zonodig' dik te drukken...
Als je dat dikdrukt, is het dan nog zo'n interessante zaak?

Edit: Eigenlijk die hele laatste alinea. Want het gaat om een belangenzaak. Welk belang zal zwaarder tellen? De producent zijn belang, mbt mishandeling en weet ik veel wat allemaal, en waarschijnlijk zijn belang om de portemonnee te vullen. Of het belang van VMT, laster, eerroof, inbreuk op portretrecht, haar status en haar naam?
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 14-08-09 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:22

Interessante rechtszaak !
Daar zou wel eens jurisprudentie uit voort kunnen komen.

Als je iemand lovend publiceert is er meestal niet zo veel aan de hand, maar als je iemand niet lovend publiceert voelt die persoon dat als een persoonlijke aanval.
Juffrouw Victoria ziet het duidelijk zo. Terwijl ze gebruikt is, de beelden van haar ruiterkunsten dan, als voorbeeld en niet als individu.

Voor zover ik weet mag je idd mensen 'onherkenbaar' publiceren. Zoals te keneaars van de Telegraaf de verdachten toch behoorlijk herkenbaar uitbeeldt. Dat mag, initialen mag ook.

Ik ben heel erg benieuwd wat er uit voort gaat komen. (Weet wel wat ik hoop, maar dat zal niet zomaar veranderen).

Weet iemand een link waar je e.e.a. kunt volgen ?

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:23

Kijk, dit is nuttige info Arabesk. En precies de vraag waar het daadwerkelijk om gaat. Buiten de welzijnsdiscussie om.

Vergeet deze niet:

Citaat:
Wetboek van Strafrecht (Sr)

Artikel 261 | Sr, Boek 2, Titel 16
1.
Hij die opzettelijk iemands eer of goede naam aanrandt, door telastlegging van een bepaald feit, met het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven, wordt, als schuldig aan smaad, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.

2.
Indien dit geschiedt door middel van geschriften of afbeeldingen, verspreid, openlijk tentoongesteld of aangeslagen, of door geschriften waarvan de inhoud openlijk ten gehore wordt gebracht, wordt de dader, als schuldig aan smaadschrift, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

3.
Noch smaad, noch smaadschrift bestaat voor zover de dader heeft gehandeld tot noodzakelijke verdediging, of te goeder trouw heeft kunnen aannemen dat het te last gelegde waar was en dat het algemeen belang de telastlegging eiste.

en

Citaat:
Wat is het verschil tussen smaad, smaadschrift en laster?
Vrijheid van meningsuiting is als grondrecht in de wet verankerd. Toch kan niet alles zomaar gezegd of geschreven worden. Zo is bijvoorbeeld discriminatie op basis van ras, geloof, sexe, levensovertuiging en politieke overtuiging, verboden. De wet kent daarom de begrippen smaad, smaadschrift en laster.

Smaad is het opzettelijk zwartmaken van een ander door deze in het openbaar van feiten te beschuldigen waaraan hij of zij zich schuldig zou hebben gemaakt, zonder dat wordt gehandeld uit noodzakelijke verdediging. Het doel is het aantasten van iemands reputatie of goede naam. De aantasting kan mondeling, bij schrift of bij afbeelding plaatsvinden. Deze laatste varianten vallen onder het begrip smaadschrift.
Laster is het zwartmaken van een ander door deze in het openbaar van feiten te beschuldigen waarvan men weet dat deze niet waar zijn. Het doel is het aantasten van iemands goede naam of reputatie.

Anders dan bij laster gaat het bij smaad niet om beschuldigingen waarvan men weet dat ze niet waar zijn. Vaak worden de beschuldigingen aangedikt om het slachtoffer zo veel mogelijk te schaden.

De motieven voor beide delicten verschillen, maar worden vaak gevonden in wraak en frustatie, bijvoorbeeld na het beëindigen van een relatie, na ontslag of verlies.

Smaad (art.261 Sr) kan worden bestraft met maximaal een jaar celstraf, laster (art.262 Sr) met maximaal twee jaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:24

Janine1990 schreef:
Arabesk schreef:
Betalen ze de ruiters of de organisatie van het evenement?

Ik zal mijn zus eens vragen naar hoe het allemaal zit, zij is juriste.

Ze betalen voor uitzendrechten, vraag me niet wie ze daarvoor betalen...
Maar ik heb zo het vermoeden (HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL KLEIN VERMOEDEN) dat dat NIET de ruiters zijn...

Dat is uiteraard geheel van de grootte en het belang afhankelijk.
Voor veel evenementen is een kort item reclame en de sponsoren willen maar wat graag deze belichting. Van betalen is dan geen spráke.
Met de intrede van de commerciële televisie is het zelfs helemaal niet uitzonderlijk dat een evenement uitzendtijd betáált.

Als deelnemer aan evenmenten verklaar je je door inschrijving akkoord met de reglementen. Idem als je (eventueel verplicht) lid ben van een sportbond daarvoor. Uitzendrechten, publicaties van beelden staan daar in.
Slechts héél weinig mensen lezen welke rechten en plichten ze ondertekenen, afstand van doen..

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:33

double schreef:
Kijk, dit is nuttige info Arabesk. En precies de vraag waar het daadwerkelijk om gaat. Buiten de welzijnsdiscussie om.

Heel belangrijk is of de gepotretteerde een ´publieke persoon´ is.
Beelden van een topruiter op een evenement of in/vanuit de openbareruimte genomen zijn niet vergelijkbaar met die van een deed-ook-mee die toevallig in beeld komt of als garnering gebruikt wordt.

Hier in Spanje speelt dit in extrema met de koninklijke familie. De aangehuwde prinses is vrij wild, haar burgerzus is beschermd.

hc

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:38

In welk land is de rechtszaak? Heb het vermoeden in Duitsland. Daar is weer een andere wetgeving.

Kan het namelijk niet vinden op horses.nl

(Hi, hi de aangehuwede vrij wilde prinses, wat mooi uitgedrukt! Ze hebben ook wel wat te stellen met het Koniklijk huis daar, en maar lachen een poosje geleden over 'onze' Mabel.)
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 14-08-09 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

double

Re: Rechtszaak over anti-rollkür tapes van start gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:44

HC, de naam Victoria Max-Theurer zegt mij (maar goed wie ben ik :+ ) erg weinig, maar ja ze reed op de WEG in Aken, niet een minste wedstrijd lijkt me? Maar maakt dat je dan weer een topruiter/publiek persoon?
Lastige kwestie!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:20

ik denk ook dat het een vreselijk voorbeeld is en natuurlijk is dat neit fijn om te horen als je overtuigd bent dat je het goed doet ( ga ik ervan uit dat ze die overtuiging heeft)
Van mij mogen er meer ruiters gefilmd worden, ze mogen mij ook filmen prima, hou dit soort discussies over welzijn van het paard en de rijkunst maar onder de aandacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:23

garny95 schreef:
welzijn van het paard

Gaat heen. :+ ;)
Dit heeft niks met welzijn te maken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:46

Heeft iemand het gewraakte document eigenlijk gezien? Het is zeker niet op YT te vinden, het is een CD/Video die in de verkoop is.
In het boek van Heuschmann zijn alle ruiters die hij als goede of slechte rijders bespreekt en toont, onherkenbaar gemaakt.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:55

Het gaat niet over een document of over zijn boek Jannepauli, maar over een video opname.
Als die nu commercieel wordt aangeboden kan het complexer worden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:00

en wat zegt de duitse wet:
Citaat:
§ 22 Bildnisse dürfen nur mit Einwilligung des Abgebildeten verbreitet oder öffentlich zur Schau gestellt werden. Die Einwilligung gilt im Zweifel als erteilt, wenn der Abgebildete dafür, daß er sich abbilden ließ, eine Entlohnung erhielt. Nach dem Tode des Abgebildeten bedarf es bis zum Ablaufe von 10 Jahren der Einwilligung der Angehörigen des Abgebildeten. Angehörige im Sinne dieses Gesetzes sind der überlebende Ehegatte oder Lebenspartner und die Kinder des Abgebildeten und, wenn weder ein Ehegatte oder Lebenspartner noch Kinder vorhanden sind, die Eltern des Abgebildeten.

Afbeeldingen (als in foto en filmmateriaal zodat men de afgebeelde duidelijk kan herkennen) mogen alleen met toestemming van de afgebeelde vermenigvuldigd of openbaar gemaakt worden. Die toestemming lijkt bij twijfel gegeven zijn, als de afgebeelde hiervoor een 'beloning' heeft gekregen.
Na de dood van de afgebeelde heb je tot na 10 jaar de toestemming nodig van de familie van de afgebeelde. Familie in de zin van levenspartner echtegeno(o)t(e), kinderen van de afgebeelde, is er geen levenspartner, echtgeno(o)t(e) of kind(eren) dan de ouders van de afgebeelde.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:16

Hmm.. boeiend !

Alleen de slimmerikken die professioneel, en méér dan dik betaald woorden kunnen verdraaien (advocaten) zullen vast wel weer artikeltjes vinden om dat weer te weerleggen.

Ben benieuwd naar de uitspraak.

Ook al vind dat getrek gruwelijk, diep in mijn hart heb ik ook wel een beetje morele wroeging om mensen die op een paard zitten in beeld te brengen (kan het geen pardrijden noemen sorry..).
Is dat wel correct, en dan kom een beetje op niet echt.

Maar de wet is er niet om morele zaken te regelen, de wet is er voor ons westerlingen dat het in ieder geval 'geregeld' is.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:22

Scandicnr1 schreef:
Nou wees maar niet bang de paarden van Anky hebben het heus heel goed !

Als je met goed bedoeld dat ze zo'n 20 uur per dag op stal staan, geen contact met soortgenoten hebben en amper de wei in mogen, dan hebben ze het geweldig ja.

Maargoed, ik dwaal af. :+

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:29

Geeft helemaal niks hoor, dat je afdwaalt Inge_. Ze doen niet anders hier. Dat maakt het zo vermakelijk, en vooral niet te serieus. Al die welzijnsridders op de barricaden, zich wentelend in hun eigen gelijk. Geweldig om te volgen, hoewel je soms met heel veel moeite bepaalde hersenspinsels kunt volgen.
Even een offtopic vraag: is alleen de dressuur zo hysterisch bezig met rollkur etc. Ik lees zelden iets over springruiters en hun kunsten. Wie helpt me op weg.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:30

Paardentango schreef:
Het gaat niet over een document of over zijn boek Jannepauli, maar over een video opname.
Als die nu commercieel wordt aangeboden kan het complexer worden.

Dat 'document' is dus een video/CD - dat schreef ik toch? Hij is gewoon te koop hoor. Voor 59 euries heb je 'm in huis.

@Alana: dat is maar één paragraafje - er zal heel wat juris prudentie zijn en vast nog veel meer in de duitse wet te vinden zijn over het afbeelden van personen, al dan niet met toestemming.

Ik herhaal mijn vraag nog eens: heeft iemand de video/CD gezien en is de dame in kwestie als ruiter herkenbaar getoond?

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:34

Alane schreef:
en wat zegt de duitse wet:
Citaat:
§ 22 Bildnisse dürfen nur mit Einwilligung des Abgebildeten verbreitet oder öffentlich zur Schau gestellt werden. Die Einwilligung gilt im Zweifel als erteilt, wenn der Abgebildete dafür, daß er sich abbilden ließ, eine Entlohnung erhielt. Nach dem Tode des Abgebildeten bedarf es bis zum Ablaufe von 10 Jahren der Einwilligung der Angehörigen des Abgebildeten. Angehörige im Sinne dieses Gesetzes sind der überlebende Ehegatte oder Lebenspartner und die Kinder des Abgebildeten und, wenn weder ein Ehegatte oder Lebenspartner noch Kinder vorhanden sind, die Eltern des Abgebildeten.

Afbeeldingen (als in foto en filmmateriaal zodat men de afgebeelde duidelijk kan herkennen) mogen alleen met toestemming van de afgebeelde vermenigvuldigd of openbaar gemaakt worden. Die toestemming lijkt bij twijfel gegeven zijn, als de afgebeelde hiervoor een 'beloning' heeft gekregen.
Na de dood van de afgebeelde heb je tot na 10 jaar de toestemming nodig van de familie van de afgebeelde. Familie in de zin van levenspartner echtegeno(o)t(e), kinderen van de afgebeelde, is er geen levenspartner, echtgeno(o)t(e) of kind(eren) dan de ouders van de afgebeelde.

klinkt leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:38

sporter schreef:
Dat jij het dierenmishandeling vind wil niet zeggen dat dit een feit is! al weet ik dat dat voor sommige mensen nogal lastig uit elkaar te houden is.
Ik hoop dat deze dame gelijk krijgt. Misschien stoppen mensen vdan met dat misselijke stiekume gefilm.

Als je niets te verbergen hebt en je doet niets fout, wat is het probleem dan? Dat zij er zo op reageert, tja wie de schoen past, trekke hem aan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:44

Jannepauli schreef:
Heeft iemand het gewraakte document eigenlijk gezien? Het is zeker niet op YT te vinden, het is een CD/Video die in de verkoop is.
In het boek van Heuschmann zijn alle ruiters die hij als goede of slechte rijders bespreekt en toont, onherkenbaar gemaakt.

Goed punt.
Een uitgever hakt routinematig met dit bijltje.

Als de betreffende amazone ook niet direct herkenbaar gemaakt is, dan zal ze best nog steeds te herkennen zijn door kenners.
Voor háár mogelijk een probleem, maar als haar gezicht niet herkenbaar is wordt het verder moeilijk. Van menig topper kan een kenner de schaduw herkennen.

Voorlopig ligt er een zaak bij de rechter en weten wij niet in hoeverre ze wel/niet herkenbaar is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:50

Mindim schreef:
Als je niets te verbergen hebt en je doet niets fout, wat is het probleem dan? Dat zij er zo op reageert, tja wie de schoen past, trekke hem aan.

Wat ze deed doet niet terzake.
Het punt is dat zij vindt dat ze in een negatief daglicht gesteld is.
De vraag is in hoeverre zij als individu belicht is.

De rest is niet van belang.

hc

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:30

Bandida schreef:
sporter schreef:
Een maatschappelijke discussie over paarden waar dus heel de maatschappij over mee praat en dan bedoel je vooral de niet paarden mensen neem ik aan?
Ik denk niet dat de maatschappij daar op zit te wachten.

:+ Ik denk dat voornamelijk een deel van de paardensector daar niet op zit te wachten.

Ja en nu maak je imo een denk fout. Het gross van de mensen die vind het zielig als paarden zonder deken staan en roepen ahh en ohh als ze anky bezig zien. Dat vinden ze namelijk mooi. Dat word maar weer bewezen dat doordat de dierenbescherming anky als voorbeeld nemen in hun spotje.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:33

Arabesk schreef:
Waarom begint ze een rechtszaak? Omdat ze toch voelt dat er iets niet in de haak is!

Als iemand mijn bitloze filmpjes zou jatten en hierover een docu zou maken met 'dit is slecht' erbij, zou ik er niet wakker van liggen en me niet aangesproken voelen.

Het feit dat deze amazone reageert als door een wesp gestoken, verraad meer dan dat ze zelf toegeeft. Ik weet niet of ze herkenbaar in beeld is gebracht, ik heb de dvd zal hem nog eens kijken, maar ik dacht dat alles afgeplakt was.

Sommige mensen hebben principe's en houden er niet van om zonder toestemming gefotografeerd te worden. En helemaal om vervolgens in een hokje geduwd te worden waar ze helemaal niet thuis horen.
Ik zou er ook niet van gediend zijn helemaal niet omdat deze man lekker geld aan het verdienen is met oa foto's waar ik op sta.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:35

Arabesk schreef:
Als Heuschmann de ruiter onherkenbaar in beeld heeft gebracht is de amazone kansloos. Daar hangt het van af. ;-) In Nederland ben je niet strafbaar of wat dan ook als je iemand maar niet herkenbaar in beeld brengt. 8-)

Dat heb jij dan nog niet helemaal begrepen of wel? :+

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:20

Dat is nu precies de hamvraag ja. :j

Kan dit, mag dit zo en is het moreel ook nog verantwoord.

Brengt mij eerder op 'neen, dat mag niet zo nee'. Ook al begrijp ik het allemaal wel, en ergens juich ik het ook toe moet je wel opletten met mensen niet te smaden. Van de komende uitspraak, en die moet dus nu gedaan worden, hangt ook een heleboel meer af, ik ben blij dat ik geen rechter ben in deze.
Nogmaals, als ik een foto publiceer van en ruiter die leuk te (blij)paard zit en er een mooi artikel van maak voelt het anders, maar is in wezen hetzelfde. Dat zou dan ook lastiger worden.
Lastig voor de sportfotografen, waar leg je grens? Bloopers ja/nee?

Wat doe je met publiek, moet je die ook onherkenbaar maken als de uitspraak meldt dat de amazone in het gelijk is gesteld.
Dat vind ik wel boeiend, de afwegingen waarom.