Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aeris

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:18

Heel mooi en verhelderend stukje.
Ik ben zelf niet pro-slachten of pro-spuitje, verschilt van paard tot paard en ook het waarom...
Twee jaar geleden heb ik mijn merrie laten inslapen. Maar ik had niet meer de keuze tussen inslapen en slacht. Merrie was naar de dierenkliniek in Moerbeke, een halswervel verdwenen en eentje gebroken, spoedprocedure gestart om haar erdoor te krijgen (zwaar atactisch) maar heeft niet mogen baten.
Na meer dan 24u niet meer willen opstaan (ook niet met hulp van mensen en draagsingel) heb je niet veel keuze meer, dan is het gewoon inslapen.
Met een paar dat nog helder genoeg is om op een trailer te kunnen stappen, zou ik misschien eerder naar de slacht rijden, kort en bondig.

Hoe erg het ook is, de manier waarop deze man zijn beroep uitoefend, is geweldig. Vooral als ik zo lees dat het menselijke aspect er ook bij komt kijken, iets wat lang niet iedereen zou doen.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:21

En ook ik blijf het niet begrijpen dat mensen zo aan hunzelf blijven denken...
Je paard moet toch dood, of het nou door middel van een spuit gebeurd of met een pin door het hoofd.(Sorry dat het zo bot over komt)
Het belangrijkste is toch dat het zo snel mogelijk gebeurd en je paard niet lijd en geen pijn voelt?!

Niemand kan hier zeggen of een paard de spuit wel meemaakt of de pin, maar ik persoonlijk kies ervoor om het zo snel mogelijk te laten doen, en mijn ervaringen (zowel de spuit als het schieten) laten mij doen geloven dat het schieten vele malen sneller gebeurd als de spuit. Als het paard natuurlijk te vervoeren is, zo niet, zit er niks anders op. Of ik moet iemand vinden die een noodslachting op locatie doet..

Tuurlijk reageerd ieder paard met inslapen er anders op maar ik heb nog nooit een paard met het schieten zien "vechten".
Dat kan gewoon niet. Bij de injectie kunnen ze dit wel want geen enkele DA kan garanderen dat jou paard op een rustige manier op het middel reageerd...

Mijn verhaal over het inslapen staat nog niet op bokt (ben ik nog niet aan toe om het van me af te schrijven)
Maar mijn verhaal over het slachten wel...
Misschien als mensen dit lezen, krijgen ze een ander beeld.
Dit paard was ook geen makkelijke en ook ik was bang dat ze de "dood" zou ruiken maar ik heb ervaren dat dit allemaal onzin is. Als je paard er klaar voor is en jij ervoor zorgt dat je rustig blijft en er vrede mee hebt, is er niks aan de hand..

Voor de nieuwschierige mensen onder ons: [IM] R.I.P Lieve Jasmijn..!

Ook hierin stellen mensen vragen zoals: Waarom niet inslapen etc..

(Met dit bericht geef ik alleen mijn EIGEN mening en ervaring met het slachten en inslapen. Dit kan voor iedereen anders zijn en ik respecteer dan ook jullie meningen, ook al verschillen ze met die van mij ;) )

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:27

MissRoxyy schreef:
Je paard moet toch dood, of het nou door middel van een spuit gebeurd of met een pin door het hoofd.(Sorry dat het zo bot over komt)
Het belangrijkste is toch dat het zo snel mogelijk gebeurd en je paard niet lijd en geen pijn voelt?!

Niemand kan hier zeggen of een paard de spuit wel meemaakt of de pin, maar ik persoonlijk kies ervoor om het zo snel mogelijk te laten doen, en mijn ervaringen (zowel de spuit als het schieten) laten mij doen geloven dat het schieten vele malen sneller gebeurd als de spuit. Als het paard natuurlijk te vervoeren is, zo niet, zit er niks anders op. Of ik moet iemand vinden die een noodslachting op locatie doet..

Tuurlijk reageerd ieder paard met inslapen er anders op maar ik heb nog nooit een paard met het schieten zien "vechten".
Dat kan gewoon niet. Bij de injectie kunnen ze dit wel want geen enkele DA kan garanderen dat jou paard op een rustige manier op het middel reageerd...

Ik vind het wel raar dat jij vindt dat mensen die hun paard laten inslapen en daarna laten cremeren of de rendac laten komen egoistisch zijn. Prima dat jij liever voor de slager kiest dan voor inslapen, maar dat is niet per definitie paardvriendelijker, imo.

Ja, er zijn verhalen van paarden die vechten tegen het inslapen, maar er zijn ook verhalen dat het heel rustig ging en dat het paard er vrede mee had.

Ikzelf zal, als de tijd komt dat ik mijn paard moet laten gaan, kiezen voor inslapen en daarna cremeren. Ik ben echt niet egoistisch tov mijn paard, ik heb alles voor hem over, dat kunnen mensen die mij & mijn paard kennen wel beamen.
Ik ken mijn paard erg goed, en hoewel hij makkelijk de trailer instapt en niet erg nerveus is als hij op een ander terrein de trailer weer uitstapt, wil ik hem toch die stress bewaren. Ik wil niet dat dat dat zijn laatste herinnering is. Ik wil dat hij rustig op zijn eigen stalling wordt ingeslapen.

En daarna wordt hij gecremeerd. Dat maakt voor hem dan niet meer uit, maar dat doe ik voor mezelf. Hij is jarenlang mijn maatje geweest en ik wil dan afscheid van hem nemen op een voor mij gepaste wijze. Het idee dat hij op iemands bord beland of in de gehaktmolen bij de Rendac gaat, vind ik verre van fijn.

Ik heb geen ervaring met het inslapen van paarden, heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt, maar ik ga ervan uit dat mijn DA weet wat ze doet en dat mijn paard dan rustig zal overlijden.

anouuk1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:13

MissRoxyy schreef:
Mijn verhaal over het inslapen staat nog niet op bokt (ben ik nog niet aan toe om het van me af te schrijven)
Maar mijn verhaal over het slachten wel...
Misschien als mensen dit lezen, krijgen ze een ander beeld.
Dit paard was ook geen makkelijke en ook ik was bang dat ze de "dood" zou ruiken maar ik heb ervaren dat dit allemaal onzin is. Als je paard er klaar voor is en jij ervoor zorgt dat je rustig blijft en er vrede mee hebt, is er niks aan de hand..

Voor de nieuwschierige mensen onder ons: [IM] R.I.P Lieve Jasmijn..!

Ook hierin stellen mensen vragen zoals: Waarom niet inslapen etc..

(Met dit bericht geef ik alleen mijn EIGEN mening en ervaring met het slachten en inslapen. Dit kan voor iedereen anders zijn en ik respecteer dan ook jullie meningen, ook al verschillen ze met die van mij ;) )

mijn god ik heb even je topic gelezen (nou het 2e deel waar je vertelde hoe het gebeurde enzo)
en ik zat gewoon met tranen in me ogen,
Je vertelt het gewoon op een bepaalde manier dat je het op de een of andere manier voor je ziet
& dan ook nog dat ze je nog aan keek ;(
Nou ik moet er allemaal niet aan denken hoor, afscheid nemen van je paardje (of een ander dier)
het blijft allemaal verschrikkelijk ;(

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:01

miss roxy.....

niks anders dan diep respect!!!

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:17

MissRoxyy schreef:

Het is niet zozeer bot, door dit stukje laat je eigenlijk zien geen respect te hebben voor mensen die er iets anders over denken dan jij.

M.i. is een dier niet om op te eten, maar ik ben dan ook al vanaf mijn 11e vegetariër. Ik zal mijn paard nooit, maar dan ook nóóit naar een slachterij brengen omdat dat zwaar in strijd is met mijn principes. Maar dat wil niet zeggen dat ik het niet kan begrijpen dat mensen het wel doen. Die man heeft een sterk punt en dat is dat de meeste paarden een heerlijk leventje hebben gehad en het schoon vlees is. Wanneer dat voor alle dieren gold, was ik waarschijnlijk nooit vegetariër geworden.

Daarnaast ben ik paraveterinair en heb ik al ontelbare keren meegemaakt dat een dier geeuthanaseerd wordt. Het kan ook echt wel vriendelijk en zonder dat het dier pijn lijdt of een lange weg af legt voor het dood is.

Overigens zou mijn persoonlijke keuze, mocht het ooit zover komen met mijn paard, euthanasie zijn en laat ik haar daarna cremeren.

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:22

wel mooi geschreven maar zou ook nooit een paard naar de slacht durven doen

ik heb een paard gehad waar ik veel plezier mee had en ook veel om gaf, hij was altijd helemaal gezond maar opeens ging het heel snel
hij stond op de lingehoeve en ging sleeds slechter. hij is toen ingeslapen ben er zelf ook bijgebleven
en vond het een super nare ervaring en zal dat beeld nooit vergeten(krijg er ook altijd traan ogen van als ik er aan denk)

maar ben tog blij dat hij ingeslapen is en niet geslacht is.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:27

Ik ben enorm blij dat van Veen steeds zo open en eerlijk naar buiten treed met zijn verhaal.
Het beeld van de vreselijke slachtingen en slachten is zielig wordt zo beetje bij beetje weggenomen.
Een topvent, dat vind ik hem!
eerlijk, open en een enorm groot hart voor dieren, dat is waarom hij zijn werk zo goed uitvoert!

Ik denk dat de discussie slachten vs inslapen er met echte voor en tegenstanders toch nooit uitkomt, maar ik hoop wel dat mensen voor beide kanten hun ogen openen en inzien dat beide een keuze is die gemaakt kan worden, de één niet sjieluger dan de ander..
Een paard kwijt raken is hoe dan ook vreselijk en ieder kiest hiervoor zijn eigen manier, het is alleen jammer dat er zoveel vooroordelen zijn. Fijn dat een slachter zo open is om iedereen te ontvangen en ieders vragen te beantwoorden zodat de vooroordelen in ieder geval weggenomen worden voor een hoop mensen.

Mijn persoonlijk 'beste manier' is schieten op de wei. Ik zou mijn paard echt met een gerust hart aan van Veen overlaten ( moet er niet denken, aan dat moment, dat terzijde!). Die man is zo rustig en beheerst, beheerst zijn vak ook zo vreselijk goed en stelt de dieren écht op hun gemak.
Schieten op de wei zou voor mijn dieren het prettigst zijn ( in hun eigen vertrouwde omgeving, vervoeren is geen optie, vind ze vreselijk! dus slachten in de slachterij daarmee ook niet, inslapen heb ik meegemaakt met mijn oude pony die klaar was met het leven, dat is heel rustig en netjes gegaan, maar voor mijn paarden nu zou dat geen optie zijn, wellicht wel als ze oud en op zijn...)
Daarna laten afvoeren door de Rendac, dat is bij mijn pony zo gegaan en dat wil ik nu niet anders. Ik zou het niet kunnen verkroppen het idee te hebben dat wanneer ik een bierfstukje eet het een stukje mijn paard zou kunnen zijn ( hoe hypocriet ook, dat besef ik me dondersgoed). Rendac is niet mooier of beter, tenslotte belanden er ook delen van elk dier in van alles en nog wat ( te denken aan gelatine, lijm, knopen etc etc) maar dat vind ik toch een fijner idee voor mezelf

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:36

Inge_ schreef:
Ik vind het wel raar dat jij vindt dat mensen die hun paard laten inslapen en daarna laten cremeren of de rendac laten komen egoistisch zijn. Prima dat jij liever voor de slager kiest dan voor inslapen, maar dat is niet per definitie paardvriendelijker, imo.

Ja, er zijn verhalen van paarden die vechten tegen het inslapen, maar er zijn ook verhalen dat het heel rustig ging en dat het paard er vrede mee had.

Ikzelf zal, als de tijd komt dat ik mijn paard moet laten gaan, kiezen voor inslapen en daarna cremeren. Ik ben echt niet egoistisch tov mijn paard, ik heb alles voor hem over, dat kunnen mensen die mij & mijn paard kennen wel beamen.
Ik ken mijn paard erg goed, en hoewel hij makkelijk de trailer instapt en niet erg nerveus is als hij op een ander terrein de trailer weer uitstapt, wil ik hem toch die stress bewaren. Ik wil niet dat dat dat zijn laatste herinnering is. Ik wil dat hij rustig op zijn eigen stalling wordt ingeslapen.

En daarna wordt hij gecremeerd. Dat maakt voor hem dan niet meer uit, maar dat doe ik voor mezelf. Hij is jarenlang mijn maatje geweest en ik wil dan afscheid van hem nemen op een voor mij gepaste wijze. Het idee dat hij op iemands bord beland of in de gehaktmolen bij de Rendac gaat, vind ik verre van fijn.

Ik heb geen ervaring met het inslapen van paarden, heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt, maar ik ga ervan uit dat mijn DA weet wat ze doet en dat mijn paard dan rustig zal overlijden.

Ja ik vind het egoistisch van sommige mensen dat die hun paard niet laten slachten omdat ze niet willen dat andere mensen hun paard opeten of zoals ik wel vaker heb gelezen, omdat HUN het gewoon akelig vinden... :\
Ik vind gewoon dat je moet doen wat het beste voor je paard is en in mijn ogen is dat: Zo snel en pijnloos mogelijk..

Kijk, iedereen heeft zijn eigen mening hierover en ik meld ook duidelijk in mijn post dat ik iedereen in zijn keuze respecteer alleen heb IK het anders ervaren als mensen hier beschrijven.
Jij zegt ook duidelijk in jou post dat je geen ervaring hebt met het inslapen en dus jij weet niet hoe het in het echt gaat. Ik heb het allebei in levende lijve meegemaakt en mijn DA vertelde me gewoon eerlijk dat er meer kans is dat je paard er tegen "vecht" zoals ze het noemen, dan dat hij rustig in elkaar zakt en dan rustig inslaapt...
Je hebt namelijk 3 manieren van reageren op het euth-middel:
1. Je paard zakt rustig door de benen en gaat zo liggen en kan dan rustig worden ingeslapen. (vaak bij paarden die al "op" zijn)
2. Je paard raakt in paniek en valt opzij om en wilt uit reflex opstaan (vluchtdier).
3. Je paard komt omhoog en valt dan naar opzij/achteren en wilt uit reflex opstaan (vluchtdier) .

En de DA zei dus dat nr 2 en 3 vaker voorkomen dan nr 1.....
En jij kan er dan wel vanuit gaan dat het zo gebeurd maar er is gewoon geen garantie.
Onze DA heeft dat dus verteld voordat het gebeurde en wij hoopte op nr 1 maar nee nr 3 gebeurde..
Terwijl wij ook wel dachten dat nr 1 gebeurde omdat ze al 25 was en 2x hersenbloeding in 2wkn en dus bijna niet op haar eigen benen kon staan.
Tuurlijk ga je zon paard dan niet meer naar de slacht brengen. Die stress van het laden etc.
Het ligt ook aan de situatie van het dier, als het nog fatsoenlijk te vervoeren is...

Ik wil mensen nu heus niet overhalen om hun paard te laten slachten omdat ik dat als beter heb ervaren, ik wil gewoon mijn verhaal hier doen en mijn mening geven ;)
En tuurlijk wil ik niet nadenken over wat er daarna met je paard gebeurd, zowel het slachten/opeten als de Rendac. Het is allebei niet leuk maar dood is dood en je paard voelt hier niks meer van.
Cremeren is natuurlijk voor de meeste denk ik wel de beste keuze maar aangezien je hiervoor aardig wat centjes moet hebben, en wij dat simpelweg gewoon niet hebben, dan heb je geen andere keus.

In mijn topic over Jasmijn klinkt het allemaal erg naar en ja het was ook een naar gezicht en ook ik moest me aardig inhouden. Maar ik heb het voor Jasmijn gedaan en die had er gewoon vrede mee, anders had ze nooit zo rustig naast me gestaan.
Ik had gewoon me verstand op 0 gezet en het welzijn van Jasmijn op de 1e plaats. Dat is toch het minste wat ik voor haar kon doen....

Nogmaals: Inge_ dit is dus niet persoonlijk bedoeld en wil niemand voor egoist uitmaken, ik kan het gewoon niet bevatten dat mensen met zulke opmerkingen een keuze maken. Kom dan met een realistisch argument.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:37

Rosita: Als ik iemand weet die een paard op locatie schiet, zou ik daar nog eerder voor kiezen dan bij een slachthuis.
Niks is fijner om het op eigen vertrouwde terrein te doen.
Dan zou ik dus alsnog kiezen voor schieten dan voor inslapen :j

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:42

Jose22 schreef:
MissRoxyy schreef:

Het is niet zozeer bot, door dit stukje laat je eigenlijk zien geen respect te hebben voor mensen die er iets anders over denken dan jij.

Dan komt dit op bokt toch echt anders over dan dat ik bedoel ;)
Ik maak telkens duidelijk dat ik iedereen erin respecteer, alleen ik kan het niet bevatten, dat is iets anders dan niet respecteren ;)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:56

MissRoxyy schreef:
Rosita: Als ik iemand weet die een paard op locatie schiet, zou ik daar nog eerder voor kiezen dan bij een slachthuis.
Niks is fijner om het op eigen vertrouwde terrein te doen.
Dan zou ik dus alsnog kiezen voor schieten dan voor inslapen :j

Het mág wel, alleen moet er een da bij zijn ter bevestiging incl 'certificaat' dat het dier echt geslacht is én officieel mag het bloed de grond niet in en moet dat afgevoerd worden, dus zou je met emmers/bakken, whatever in de weer moeten.
Leegbloeden moet omdat anders het hart nog een aantal minuten doortikt terwijl het paard hersendood is, dan ademt/stuiptrekt etc het paard nog gewoon. Met doodbloeden is dat na een halve minuut over.
Ik vind dat idd ook de beste manier..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:57

Erg verhelderend.
Ik geloof inderdaad dat echt niet dieronvriendelijk is of iets dergelijks.
Tja, dood gaat dat paard toch. Nu kan er nog iets nuttigs mee gedaan worden.
Al kan ik ook begrijpen dat niet iedere paardeneigenaar kan accepteren dat zijn/haar paard in een frikadel, o.i.d verdwijnt.
Als het zover is kan ik me zo voorstellen dat je toch misschien wel twijfels hebt of je je paard wilt laten slachten. Je paard wordt toch wel even helemaal overhoop gehaald, en met een spuitje word hij gewoon in volledige staat gecremeerd. Ik weet niet wat ik zou doen, maar ik geloof in ieder geval dat slachten niet zieliger voor het paard is dan een spuitje, eerder zieliger voor de eigenaar...

Btw, ik moest stiekem wel lachen om die voice-over van dat filmpje, hij vertelt het zo langzaam en droog. :P

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:04

@ Rosita: Oke dat is iets wat ik niet wist, dat het niet in de grond mag en je het dus moet laten opvangen etc..
Jasmijn heeft na het schieten nog maar 2sec. door geademd en had maar 2stuiptrekkingen, verschilt misscchien per paard?

@ Babico3: Ja nu ik deze post lees, ik moet ook wel eerlijk bekennen dat ik vroeger, toen ik nog wat jonger was etc. Ook heel lang heb geschreeuwd. MIJN PAARD LAAT IK NEVER NOOIT SLACHTEN!
Alleen toen ik voor de keuze werd gesteld met Jasmijn, dan ga je er pas overnadenken etc...
Daarom heb ik ook mijn post geplaatst zodat het mensen misschien aan het denken zet :j
Als iemand voor het spuitje kiest omdat het bijvoorbeeld niet haalbaar is om te schieten of het paard zou compleet de pan uit flippen op vreemd terrein of de trailer met een hoop stress in gaat, en er geen noodslachter is, dan zou ik ook een spuitje geven, maar goed, dat heb ik hierboven al beschreven :)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 01:25

Ik ga er nog 1x op reageren. Had ik eerder al gedaan, maar was ff afgehaakt..
Ten eerste vind ik cremeren het nobelste wat je kunt doen, je dier was toch je maatje. Als ik het geld had zou ik dat gelijk doen. Helaas is die keuze niet voor iedereen weggelegd.

Volgens mij ging het topic over het artikel dat het beroep van Jan aan het verdwijnen is, en dat zou ik jammer vinden. Voor het dier, voor de keuze en voor de vakmensen (en voor de mensen die paardenvlees eten??).

Ik snap dat euthenasie of een spuitje beter klinkt dan een schot of slachten. Maar ik vind het 'fijn' dat de paardenslager nog bestaat. En ik respecteer iedereen die die mening niet deelt, ieder moet doen wat hij/zij op dat moment het beste voor het paard vind.

Ik zou trouwens nooit met een paard gaan leuren wat niet in de trailer wil, angstig is of niet meer vooruit kan. Dan idd het spuitje en de rendac, maar goed als het dus wel kan..

Het is voor ieder een persoonlijke keuze op een moeilijk moment. Zoveel mensen, zoveel meningen. Ik denk dat het goed is dat er hier over gebokt wordt want ik denk dat er misschien veel mensen niet over weten of er niet over nadenken.

het gepraat op het filmpje klinkt trouwens idd wel erg saai en monotoom, viel mij ook op!

@ Roony heel veel sterkte!

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 01:32

ah bah, nee sorry ik vind het echt niet fijn. Ik zou mijn paard nooit laten slachten. Geef hm dan liever een spuitje.. lekker liggend op de wei..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:02

@missroxy
Ik heb je verhaal over Jasmijn gelezen, zo te horen ging het daar niet zo netjes aan toe als bij Van Veen?

Je kunt zeggen dat je dingen van een ander respecteert, doordat in je stukje er bij te zetten, de rest van het stukje is niet geschreven met dat in het achterhoofd.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:07

Volgens mij laten wij onze koe ook altijd naar die slagerij in Nijkerk brengen (of er moeten er meer in Nijkerk zitten :+ )

Wij brengen af en toe een koe van onszelf naar de slagerij, deze wordt dan daar geslacht en wij kunnen een week later de stukjes vlees ophalen, netjes verdeelt in porties.
Dit vlees is gewoon veel lekkerder dan uit de supermarkt, en we weten zeker dat die koe een goed leven heeft gehad. :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:08

ThaGirl schreef:
Volgens mij laten wij onze koe ook altijd naar die slagerij in Nijkerk brengen (of er moeten er meer in Nijkerk zitten :+ )

Wij brengen af en toe een koe van onszelf naar de slagerij, deze wordt dan daar geslacht en wij kunnen een week later de stukjes vlees ophalen, netjes verdeelt in porties.
Dit vlees is gewoon veel lekkerder dan uit de supermarkt, en we weten zeker dat die koe een goed leven heeft gehad. :9

Bij onze familie gaan ook altijd 3 koeien, vrij jong, ze zijn dacht ik een jaar of twee, maar hebben het wel leuk gehad.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:35

MissRoxyy schreef:
Ja ik vind het egoistisch van sommige mensen dat die hun paard niet laten slachten omdat ze niet willen dat andere mensen hun paard opeten of zoals ik wel vaker heb gelezen, omdat HUN het gewoon akelig vinden... :\
Ik vind gewoon dat je moet doen wat het beste voor je paard is en in mijn ogen is dat: Zo snel en pijnloos mogelijk..

Kijk, iedereen heeft zijn eigen mening hierover en ik meld ook duidelijk in mijn post dat ik iedereen in zijn keuze respecteer alleen heb IK het anders ervaren als mensen hier beschrijven.
Jij zegt ook duidelijk in jou post dat je geen ervaring hebt met het inslapen en dus jij weet niet hoe het in het echt gaat. Ik heb het allebei in levende lijve meegemaakt en mijn DA vertelde me gewoon eerlijk dat er meer kans is dat je paard er tegen "vecht" zoals ze het noemen, dan dat hij rustig in elkaar zakt en dan rustig inslaapt...
Je hebt namelijk 3 manieren van reageren op het euth-middel:
1. Je paard zakt rustig door de benen en gaat zo liggen en kan dan rustig worden ingeslapen. (vaak bij paarden die al "op" zijn)
2. Je paard raakt in paniek en valt opzij om en wilt uit reflex opstaan (vluchtdier).
3. Je paard komt omhoog en valt dan naar opzij/achteren en wilt uit reflex opstaan (vluchtdier) .

En de DA zei dus dat nr 2 en 3 vaker voorkomen dan nr 1.....
En jij kan er dan wel vanuit gaan dat het zo gebeurd maar er is gewoon geen garantie.
Onze DA heeft dat dus verteld voordat het gebeurde en wij hoopte op nr 1 maar nee nr 3 gebeurde..
Terwijl wij ook wel dachten dat nr 1 gebeurde omdat ze al 25 was en 2x hersenbloeding in 2wkn en dus bijna niet op haar eigen benen kon staan.
Tuurlijk ga je zon paard dan niet meer naar de slacht brengen. Die stress van het laden etc.
Het ligt ook aan de situatie van het dier, als het nog fatsoenlijk te vervoeren is...

Ik wil mensen nu heus niet overhalen om hun paard te laten slachten omdat ik dat als beter heb ervaren, ik wil gewoon mijn verhaal hier doen en mijn mening geven ;)
En tuurlijk wil ik niet nadenken over wat er daarna met je paard gebeurd, zowel het slachten/opeten als de Rendac. Het is allebei niet leuk maar dood is dood en je paard voelt hier niks meer van.
Cremeren is natuurlijk voor de meeste denk ik wel de beste keuze maar aangezien je hiervoor aardig wat centjes moet hebben, en wij dat simpelweg gewoon niet hebben, dan heb je geen andere keus.

In mijn topic over Jasmijn klinkt het allemaal erg naar en ja het was ook een naar gezicht en ook ik moest me aardig inhouden. Maar ik heb het voor Jasmijn gedaan en die had er gewoon vrede mee, anders had ze nooit zo rustig naast me gestaan.
Ik had gewoon me verstand op 0 gezet en het welzijn van Jasmijn op de 1e plaats. Dat is toch het minste wat ik voor haar kon doen....

Nogmaals: Inge_ dit is dus niet persoonlijk bedoeld en wil niemand voor egoist uitmaken, ik kan het gewoon niet bevatten dat mensen met zulke opmerkingen een keuze maken. Kom dan met een realistisch argument.

Zoals Mindim hierboven al zegt, je kunt wel zeggen dat je de meningen van anderen respecteert, maar zo komt het imo niet echt over. Vooral die eerste alinea in je eerste post is op zijn zachtst gezegd twijfelachtig. :D Ik voel me daar overigens niet door aangesproken hoor, het zal mij een worst wezen of jij mij egoistisch vindt. ;)

Je schrijft ook dat je argumenten als 'Ik wil niet dat mijn paard op iemands bord beland' niet realistisch vindt. Als iemand voor inslapen kiest omdat hij het idee dat zijn paard op iemands bord beland niet fijn vindt, is hij dus een egoist, omdat er een kans is dat het inslapen niet rustig gaat en zijn argument is ook nog eens niet realistisch.

Dát is wat je zegt. Dan kun je vervolgens wel zeggen dat je de mening van mensen die er anders over denken respecteert, maar de rest van je woorden ondersteunen die zin over respect niet. :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:02

Je kunt je paard ook alleen laten schieten bij de slachterij, en er voor kiezen om hem niet te laten slachten.(als jij dat niet wilt!!) dan beland hij ook niet bij iemand op zijn bord.

Thuis schieten wordt weinig meer gedaan, omdat je tegenwoordig voor het schietmasker een wapenvergunning nodig hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:18

Inge_ schreef:
Zoals Mindim hierboven al zegt, je kunt wel zeggen dat je de meningen van anderen respecteert, maar zo komt het imo niet echt over. Vooral die eerste alinea in je eerste post is op zijn zachtst gezegd twijfelachtig. :D Ik voel me daar overigens niet door aangesproken hoor, het zal mij een worst wezen of jij mij egoistisch vindt. ;)

Je schrijft ook dat je argumenten als 'Ik wil niet dat mijn paard op iemands bord beland' niet realistisch vindt. Als iemand voor inslapen kiest omdat hij het idee dat zijn paard op iemands bord beland niet fijn vindt, is hij dus een egoist, omdat er een kans is dat het inslapen niet rustig gaat en zijn argument is ook nog eens niet realistisch.

Dát is wat je zegt. Dan kun je vervolgens wel zeggen dat je de mening van mensen die er anders over denken respecteert, maar de rest van je woorden ondersteunen die zin over respect niet. :+

Een argument gebruiken als 'IK wil niet dat mijn paard op iemands bord beland' kan je inderdaad als egoïstisch beschouwen.
Je moet in het belang van je paard beslissen, en daarbij moet je je eigen belangen overboord zetten.
Als je paard meer belang heeft bij een slager, en dus te worden geslacht, maar jij weigert dit te doen omdat jij niet wilt dat je paard op iemands bord komt, ben je egoïstisch bezig.

Wat mij heel erg opvalt is dat de mensen die hun paarden laten slachten argumenten gebruiken als: 'Het is beter voor het paard' en 'Het is snel en pijnloos', terwijl mensen die hun paard laten inslapen vaker argumenten gebruiken als: 'Ik moet er niet aan denken dat hij wordt opgegeten' en 'Ik moet er niet aan denken dat mijn paard geschoten word'.

Wat na het slachten / inslapen gebeurd ligt daar in tegen weer helemaal bij jou.
Het paard krijgt hier niks meer van mee en hoe je dit 'oplost' ligt dus helemaal aan jou manier van denken en doen (en gedachtes)
Cremeren is een heel nobel iets, en als jij daar behoefte aan heb (en het kan betalen) moet je dat zeker doen. Helaas kan niet iedereen een crematie betalen, terwijl anderen het onnodig vinden (omdat het paard het toch niet mee krijgt).

Dat je er niet mee kan leven met de gedachten dat jou paard wordt opgegeten en dus naar Rendac wordt gebracht, kan ik helemaal begrijpen. Zo dacht ik vroeger ook, totdat ik het verhaal van Rendac leerde kennen. Sinds dat ik weet wat er bij Rendac gebeurt, moet ik er niet aan denken dat hij daar heen gaat. Helaas kan je paard niet worden geslacht als hij is ingeslapen. Uiteraard als ik ooit voor de beslissing slachten / inslapen kom te staan, kies ik uit het belang voor het paard: ik ga een paard niet tegen beter weten in naar de slacht slepen, alleen maar zodat hij daarna niet naar Rendac moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:24

Ik laat mijn paard inslapen uit eerder genoemde redenen. Dat heeft niets te maken met mijn standpunt voor of tegen slacht of inslapen, want die heb ik niet. Ik kies in het belang van mijn paard bij leven. Als ze dood is krijgt ze er niets meer van mee, dus dat komt op mijn gevoel daarbij en heeft niets meer met belang van het paard te maken.
Als jij vind dat paarden per definitie beter af zijn bij slacht dan is dat jouw mening, ik ben daar niet bij alle paarden zeker van.
Mijn oude paard laat ik inslapen en dan denk ik JUIST in het belang van haar. Bij een ander zou ik misschien voor de slacht kiezen.
Het slachthuis dat miss roxy beschrijft, gaat er al weer anders aan toe dan bij meneer van Veen. Niet iedereen heeft zo'n fijn meedenkend slachthuis in de buurt.

Paarden ruiken overigens wel de dood hoor, kadavers iig wel. Daar lopen ze met een boogje omheen en vaak ook huiverig, ook al ruiken ze het elke dag. Mijn opa had een slachthuis, je kon bij wijze van spreken de schapen gewoon laten staan en koffie drinken, half uur later stonden ze er nog.
Slacht is heel humaan voor een dier, alleen niet voor alle, zo zwart wit is het niet.
Mensen die hun paard naar de slacht brengen gaan heus niet allemaal voor de snelle manier, er is ook daadwerkelijk een percentage dat voor de centen gaat.
Mensen die hun paard laten inslapen, zijn niet per definitie bang voor de slacht of voor een paard op het bord.
Het kost een smak geld, je paard wordt op een rot manier afgevoerd en veranderd in 'moes' zoals hier wordt genoemd. Ja die mensen die hun paard laten inslapen, zijn echt egotrippers.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:39

Een smak geld valt ook alles mee. Ik was voor mijn pony 5 jaar geleden medicijnen, inslapen en ophalen door Rendac op terrein ( wat duurder is dan langs de weg) 110 euro kwijt.
Had een véél hogere rekening verwacht omdat het in verhouding met een hond in laten slapen en een muis ( ja verklaar mij maar voor debiel :+, was 60 gulden kwijt ) me alles meevalt.

Kadavers ruiken ze, daar ben ik het mee eens, die ruik ik ook.
Maar ik ben op excursie bij van Veen geweest en ik kan je vertellen dat je daar niets ruikt.
Op het moment van leegbloeden wel en wanneer het vlees open gesneden wordt ruik je een vlees lucht zoals het bij de ambachtelijke slager ook ruikt. Na het leegbloeden en weghangen van het vlees in de koeling wordt alles schoongespoten en is er echt geen luchtje meer open.
Ik heb in totaal 6 paarden geslacht zien worden, een koe en een schaap en alles is met rust en vertrouwen naar binnen gelopen. 1 twijfelde, maar keek echt de ruiimte in zo van: 'shit, das nieuw, ga niet naar binnen' maar met een klopje en aaitje van van Veen en zijn slagers liep met alle rust naar binnen en was het gebeurd voor ie uberhaupt kon beseffen dat het een vreemde plek was...

Ik vind het beide niets. Het idee dat ik mijn paard opeet als in een biefstuk of worst, maar ook niet het idee dat er een gedeelte terug komt in knopen, gelatine en lijm...
't is beide vreselijk, alleen staat het idee van de Rendac dan net iets verder van me af dan het slachten zelf.
Schieten vind ik de beste manier, maar daarna zou ik toch afvoeren naar de Rendac

Idd kun je ook laten schieten en daarna afvoeren naar de Rendac, maar dat doet meneer van Veen niet. Hij zit midden in een woonwijk en alle resten gaan in een soort kliko's. Dus er is vanaf de weg/wijk niets te zien en te ruiken. Wanneer een paard in zijn geheel afgevoerd moet worden, betekend dat dat zo'n paard een dag op zijn terrein ligt en het dan wel zichtbaar/ruikbaar is voor de buurtbewoners. Dat wilt hij voorkomen.
Thuis slachten mag idd wel, maar daar zijn wel een hoop regeltjes aan verbonden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:57

Een slachthuis is natuurlijk een stuk hygienischer dan een kadaverton op een boerderij, helemaal mee eens.
Maar als ik het verhaal miss roxy lees, gaat het niet alle slachterijen zoals bij van Veen.
Citaat:
Helaas hadden ze toch nog 4koeien eerst geschoten waardoor we moesten wachten. Vlak voor mijn neus werd een koe ontveld en de benen afgeknipt. Naast me stond een bak met geitenkoppen en een rij met afgehakte koeienkoppen, opgehangen aan een haak...

Ook niet alle slachterijen gaan even zorgvuldig om met hun restproduct, maar goed das een ander verhaal.

Maar de mensen die inslapen onwaardig vinden naar het paard, hoe gaan jullie huisdieren zoals honden en katten dan, als inslapen zo onhumaan is? Principe is toch hetzelfde, zolang de da maar niet op de stofjes bezuinigd? En volgens mij kun je daar als eigenaar heel goed een hand in hebben.