Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MissRoxyy schreef:En ook ik blijf het niet begrijpen dat mensen zo aan hunzelf blijven denken...
Je paard moet toch dood, of het nou door middel van een spuit gebeurd of met een pin door het hoofd.(Sorry dat het zo bot over komt)
Het belangrijkste is toch dat het zo snel mogelijk gebeurd en je paard niet lijd en geen pijn voelt?!
Niemand kan hier zeggen of een paard de spuit wel meemaakt of de pin, maar ik persoonlijk kies ervoor om het zo snel mogelijk te laten doen, en mijn ervaringen (zowel de spuit als het schieten) laten mij doen geloven dat het schieten vele malen sneller gebeurd als de spuit. Als het paard natuurlijk te vervoeren is, zo niet, zit er niks anders op. Of ik moet iemand vinden die een noodslachting op locatie doet..
Tuurlijk reageerd ieder paard met inslapen er anders op maar ik heb nog nooit een paard met het schieten zien "vechten".
Dat kan gewoon niet. Bij de injectie kunnen ze dit wel want geen enkele DA kan garanderen dat jou paard op een rustige manier op het middel reageerd...
MissRoxyy schreef:Mijn verhaal over het inslapen staat nog niet op bokt (ben ik nog niet aan toe om het van me af te schrijven)
Maar mijn verhaal over het slachten wel...
Misschien als mensen dit lezen, krijgen ze een ander beeld.
Dit paard was ook geen makkelijke en ook ik was bang dat ze de "dood" zou ruiken maar ik heb ervaren dat dit allemaal onzin is. Als je paard er klaar voor is en jij ervoor zorgt dat je rustig blijft en er vrede mee hebt, is er niks aan de hand..
Voor de nieuwschierige mensen onder ons: [IM] R.I.P Lieve Jasmijn..!
Ook hierin stellen mensen vragen zoals: Waarom niet inslapen etc..
(Met dit bericht geef ik alleen mijn EIGEN mening en ervaring met het slachten en inslapen. Dit kan voor iedereen anders zijn en ik respecteer dan ook jullie meningen, ook al verschillen ze met die van mij)
MissRoxyy schreef:En ook ik blijf het niet begrijpen dat mensen zo aan hunzelf blijven denken...
Je paard moet toch dood, of het nou door middel van een spuit gebeurd of met een pin door het hoofd.(Sorry dat het zo bot over komt)
Het belangrijkste is toch dat het zo snel mogelijk gebeurd en je paard niet lijd en geen pijn voelt?!
Inge_ schreef:Ik vind het wel raar dat jij vindt dat mensen die hun paard laten inslapen en daarna laten cremeren of de rendac laten komen egoistisch zijn. Prima dat jij liever voor de slager kiest dan voor inslapen, maar dat is niet per definitie paardvriendelijker, imo.
Ja, er zijn verhalen van paarden die vechten tegen het inslapen, maar er zijn ook verhalen dat het heel rustig ging en dat het paard er vrede mee had.
Ikzelf zal, als de tijd komt dat ik mijn paard moet laten gaan, kiezen voor inslapen en daarna cremeren. Ik ben echt niet egoistisch tov mijn paard, ik heb alles voor hem over, dat kunnen mensen die mij & mijn paard kennen wel beamen.
Ik ken mijn paard erg goed, en hoewel hij makkelijk de trailer instapt en niet erg nerveus is als hij op een ander terrein de trailer weer uitstapt, wil ik hem toch die stress bewaren. Ik wil niet dat dat dat zijn laatste herinnering is. Ik wil dat hij rustig op zijn eigen stalling wordt ingeslapen.
En daarna wordt hij gecremeerd. Dat maakt voor hem dan niet meer uit, maar dat doe ik voor mezelf. Hij is jarenlang mijn maatje geweest en ik wil dan afscheid van hem nemen op een voor mij gepaste wijze. Het idee dat hij op iemands bord beland of in de gehaktmolen bij de Rendac gaat, vind ik verre van fijn.
Ik heb geen ervaring met het inslapen van paarden, heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt, maar ik ga ervan uit dat mijn DA weet wat ze doet en dat mijn paard dan rustig zal overlijden.
Jose22 schreef:MissRoxyy schreef:En ook ik blijf het niet begrijpen dat mensen zo aan hunzelf blijven denken...
Het is niet zozeer bot, door dit stukje laat je eigenlijk zien geen respect te hebben voor mensen die er iets anders over denken dan jij.
MissRoxyy schreef:Rosita: Als ik iemand weet die een paard op locatie schiet, zou ik daar nog eerder voor kiezen dan bij een slachthuis.
Niks is fijner om het op eigen vertrouwde terrein te doen.
Dan zou ik dus alsnog kiezen voor schieten dan voor inslapen
ThaGirl schreef:Volgens mij laten wij onze koe ook altijd naar die slagerij in Nijkerk brengen (of er moeten er meer in Nijkerk zitten)
Wij brengen af en toe een koe van onszelf naar de slagerij, deze wordt dan daar geslacht en wij kunnen een week later de stukjes vlees ophalen, netjes verdeelt in porties.
Dit vlees is gewoon veel lekkerder dan uit de supermarkt, en we weten zeker dat die koe een goed leven heeft gehad.
MissRoxyy schreef:Ja ik vind het egoistisch van sommige mensen dat die hun paard niet laten slachten omdat ze niet willen dat andere mensen hun paard opeten of zoals ik wel vaker heb gelezen, omdat HUN het gewoon akelig vinden...![]()
Ik vind gewoon dat je moet doen wat het beste voor je paard is en in mijn ogen is dat: Zo snel en pijnloos mogelijk..
Kijk, iedereen heeft zijn eigen mening hierover en ik meld ook duidelijk in mijn post dat ik iedereen in zijn keuze respecteer alleen heb IK het anders ervaren als mensen hier beschrijven.
Jij zegt ook duidelijk in jou post dat je geen ervaring hebt met het inslapen en dus jij weet niet hoe het in het echt gaat. Ik heb het allebei in levende lijve meegemaakt en mijn DA vertelde me gewoon eerlijk dat er meer kans is dat je paard er tegen "vecht" zoals ze het noemen, dan dat hij rustig in elkaar zakt en dan rustig inslaapt...
Je hebt namelijk 3 manieren van reageren op het euth-middel:
1. Je paard zakt rustig door de benen en gaat zo liggen en kan dan rustig worden ingeslapen. (vaak bij paarden die al "op" zijn)
2. Je paard raakt in paniek en valt opzij om en wilt uit reflex opstaan (vluchtdier).
3. Je paard komt omhoog en valt dan naar opzij/achteren en wilt uit reflex opstaan (vluchtdier) .
En de DA zei dus dat nr 2 en 3 vaker voorkomen dan nr 1.....
En jij kan er dan wel vanuit gaan dat het zo gebeurd maar er is gewoon geen garantie.
Onze DA heeft dat dus verteld voordat het gebeurde en wij hoopte op nr 1 maar nee nr 3 gebeurde..
Terwijl wij ook wel dachten dat nr 1 gebeurde omdat ze al 25 was en 2x hersenbloeding in 2wkn en dus bijna niet op haar eigen benen kon staan.
Tuurlijk ga je zon paard dan niet meer naar de slacht brengen. Die stress van het laden etc.
Het ligt ook aan de situatie van het dier, als het nog fatsoenlijk te vervoeren is...
Ik wil mensen nu heus niet overhalen om hun paard te laten slachten omdat ik dat als beter heb ervaren, ik wil gewoon mijn verhaal hier doen en mijn mening geven
En tuurlijk wil ik niet nadenken over wat er daarna met je paard gebeurd, zowel het slachten/opeten als de Rendac. Het is allebei niet leuk maar dood is dood en je paard voelt hier niks meer van.
Cremeren is natuurlijk voor de meeste denk ik wel de beste keuze maar aangezien je hiervoor aardig wat centjes moet hebben, en wij dat simpelweg gewoon niet hebben, dan heb je geen andere keus.
In mijn topic over Jasmijn klinkt het allemaal erg naar en ja het was ook een naar gezicht en ook ik moest me aardig inhouden. Maar ik heb het voor Jasmijn gedaan en die had er gewoon vrede mee, anders had ze nooit zo rustig naast me gestaan.
Ik had gewoon me verstand op 0 gezet en het welzijn van Jasmijn op de 1e plaats. Dat is toch het minste wat ik voor haar kon doen....
Nogmaals: Inge_ dit is dus niet persoonlijk bedoeld en wil niemand voor egoist uitmaken, ik kan het gewoon niet bevatten dat mensen met zulke opmerkingen een keuze maken. Kom dan met een realistisch argument.
Inge_ schreef:Zoals Mindim hierboven al zegt, je kunt wel zeggen dat je de meningen van anderen respecteert, maar zo komt het imo niet echt over. Vooral die eerste alinea in je eerste post is op zijn zachtst gezegd twijfelachtig.Ik voel me daar overigens niet door aangesproken hoor, het zal mij een worst wezen of jij mij egoistisch vindt.
![]()
Je schrijft ook dat je argumenten als 'Ik wil niet dat mijn paard op iemands bord beland' niet realistisch vindt. Als iemand voor inslapen kiest omdat hij het idee dat zijn paard op iemands bord beland niet fijn vindt, is hij dus een egoist, omdat er een kans is dat het inslapen niet rustig gaat en zijn argument is ook nog eens niet realistisch.
Dát is wat je zegt. Dan kun je vervolgens wel zeggen dat je de mening van mensen die er anders over denken respecteert, maar de rest van je woorden ondersteunen die zin over respect niet.
Citaat:Helaas hadden ze toch nog 4koeien eerst geschoten waardoor we moesten wachten. Vlak voor mijn neus werd een koe ontveld en de benen afgeknipt. Naast me stond een bak met geitenkoppen en een rij met afgehakte koeienkoppen, opgehangen aan een haak...