Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:43

Filmpjes van shark zijn suggestief in elkaar gezet. Aan de reacties hier te lezen werkt de marketing campagne ook hier.

Er gaat makkelijk wat fout bij een "sport" waarbij zulke felle bewegingen de norm zijn. Dan nog is de vraag hoeveel paarden er per jaar dit werk doen en welk aantal daarvan een blessure oploopt. Als ik een beetje ga zoeken op bv youtube kan ik voor elke tak van sport wel een flinke serie ernstige/dodelijke ongelukken laten zien. Kies de juiste muziek erbij en een tekstje wat een beetje opstookt en ik krijg dezelfde reacties.

Ik wil dus eigenlijk de cijfers wel eens zien. Hoeveel paarden sterven er per jaar in de rodeo? Zowel de bokkers als de paarden van de deelnemende cowboys.

Neemt niet weg dat ik de lol van het op een bokkend paard gaan zitten echt niet inzie. En ik mij eigenlijk afvraag hoe stom een ouderwetse cowboy wel niet moet zijn geweest om zulke risico's te nemen met zijn lijf en dus zijn noodzakelijke positie als kostwinner door op een bokkend paard te stappen.

KiWiKo

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:44

Gut............ er gaat een keer een paard dood bij een rodeo.............. DRAAMAAAA........

er gaan dagelijks veel meer paarden dood door onkundige eigenaren, wellicht is het beter deze misstanden aan te pakken

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:47

Citaat:
2000: Out of 71,743 animal exposures, 38 injuries occurred. This calculates to a rate of injury of .00052, or five-hundredths of one percent.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:48

Needje schreef:
Citaat:
2000: Out of 71,743 animal exposures, 38 injuries occurred. This calculates to a rate of injury of .00052, or five-hundredths of one percent.

verwaarloosbaar.............

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:50

Lijkt mij ook.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:54

ik denk dat ik een bedrijf op ga zetten in het verzekeren van rodeopaarden............. ga ik eindelijk eens goed geld verdienen :)

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:54

Caesar schreef:
Eerlijk gezegd valt het mij nog mee. Wat je ziet is dat het paard verkeerd terecht komt en daarbij volgens mij haar nek breekt. Als ze anders was gevallen, was ze gewoon weer opgestaan. Dikke pech, maar in feite is het paard op dat moment al dood, enkel de stuiptrekkingen zijn nog aanwezig. Ik denk dat ze de benen bij elkaar binden om te voorkomen dat het paard gaat slaan of probeert op te staan en zichzelf daarbij verwond.
(Maar misschien ben ik nu wel erg veel gewend omdat ik ook noodslachtingen met gebroken been heb gezien e.d.)
Dat het juist nu in deze tak gebeurd, is erg vervelend, maar het kan ieder paard overkomen tijdens het (in)rijden. Ik weet niet wat de cijfers zijn van fatale afloop in deze vorm van rodeo?

Ik denk dat er in de dressuursport meer paarden afgemaakt worden vanwege niet te genezen blessures, zelfs in verhouding met de in mindere getale beoefening van de rodeo.

Ik praat enkel over deze vorm van rodeo. Elke vorm van tak waarbij dieren de dood "definitief" in gejaagd worden, zoals stierenvechten, keur ik ten zeerste af.

Dit vind ik een hele goeie opmerking en sluit mij daar bij aan.

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:09

Sorry maar ik vindt dit geen sport ;( vindt het ook afgrijselijk om naar te kijken afschaffen die boel :Y)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:11

Needje schreef:
Citaat:

Bron?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:12

ik ben het volledig met Ceaser eens! Maar ik verafschuw daarentegen wel heel erg de stiergevechten! Want daar zijn ze gewoon uit op dood! En dat is fout!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:23

Caesar schreef:
Eerlijk gezegd valt het mij nog mee. Wat je ziet is dat het paard verkeerd terecht komt en daarbij volgens mij haar nek breekt. Als ze anders was gevallen, was ze gewoon weer opgestaan. Dikke pech, maar in feite is het paard op dat moment al dood, enkel de stuiptrekkingen zijn nog aanwezig. Ik denk dat ze de benen bij elkaar binden om te voorkomen dat het paard gaat slaan of probeert op te staan en zichzelf daarbij verwond.
(Maar misschien ben ik nu wel erg veel gewend omdat ik ook noodslachtingen met gebroken been heb gezien e.d.)
Dat het juist nu in deze tak gebeurd, is erg vervelend, maar het kan ieder paard overkomen tijdens het (in)rijden. Ik weet niet wat de cijfers zijn van fatale afloop in deze vorm van rodeo?

Ik denk dat er in de dressuursport meer paarden afgemaakt worden vanwege niet te genezen blessures, zelfs in verhouding met de in mindere getale beoefening van de rodeo.

Ik praat enkel over deze vorm van rodeo. Elke vorm van tak waarbij dieren de dood "definitief" in gejaagd worden, zoals stierenvechten, keur ik ten zeerste af.

dat vind ik erg kortzichtig, hopelijk snap je zelf ook wel dat de kans groter is dat een paard omvalt bij het steigeren (en vervolgens daar aan overlijdt) bij een sport waarbij het de bedoeling is dat ze steigeren dan bij een sport waarbij het absoluut niet getolereerd wordt... Om dit soort redenen.......

en denk je niet dat een groot deel van die blessures van dressuurpaarden er ook niet waren geweest als het spring of rodeopaarden waren geweest. Al dat steigeren en bokken ed. Lijkt me een stuk belastender voor een paard dan gemiddelde dressuurtraining :o
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-07-09 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:23

Dat dit filmpje een toevalstreffer' is lijkt me aannemelijk. Anders zouden er veel meer filmpjes te vinden zijn. Je kunt tegenwoordig weinig meer doen of er is beeldmateriaal van.

Je hoeft naar aanleiding van dit filmpje en de anderen die ik bekeken heb ook niet meteen het hele gebeuren af te blazen maar ze mogen overduidelijk wel eens hun regels en controles mbt dierwelzijn onder de loep nemen. En dan heb ik het met name over dat gebeuren met die kalfjes. Niet grappig hoe daar mee omgegaan word.
Die band om de lies laat ik nog goed wezen. Dat is alleen paardje pesten. Die taser moet wel echt weg

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:30

Ik vind persoonlijk dat dit soort praktijken afgeschaft mogen worden, net zoals stierenvechten , kalfjes aan de lasso blabla.

Waarom moet dat ter vermaak?
Als het nog enig doel heeft zoals koeien vangen op een ranch, dan snap ik het nog (wil niet zeggen dat ik het goedkeur)

En dan staat er ergens in de tekst:
De organisatie van de Cheyenne Frontier days Rodeo heeft inmiddels besloten foto- en videocamera's te verbieden tijdens dit evenement.

Waarom foto en videocamera's verbieden als je niks te verbergen hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:39

Caesar schreef:
x_channel_x schreef:
@ caesar Ik vind er een groot verschil tussen rodeo en en de andere sporten ik noem dit zelf geen sport ik vind het eerder mensen die het geduld niet hebben (of het niet kunnen) om gewoon te rijden.
Dit kan ik echt niet vegelijken met de gewone sport hoor natuurlijk zijn er ook veel ruiters die niet juist handelen die zouden ze er dan ook moeten uithalen maar dit word gewoon toegelaten maar als jeje hond een tikje geeft bezien ze je als een dierenbeul.
En ik denk dat iedereen dat een paard heeft, zijn paard al wel eens minder goed heeft behandeld maar ik hang er geen riem aan zodat die blijft bokken en doen of een slof die tot zijn borst is getrokken e.d.
Ja sorry ik snap de gelijkenis gewoon niet.

Maar jij rijdt wel met een bit om hem te laten doen wat je verwacht? Of met sporen om je hulpen te verfijnen?
Dat heeft het paard geaccepteerd en wij ook, dus wordt het ondergaan. Maar als je echt zwart-wit gaat kijken, is het toch ook een materiaal om een paard JOUW oefeningen uit te laten voeren? Dat is toch net zo dwingend om een paard te laten bokken?

met als verschil dat mijn paard het niet doodeng vindt, en zo in paniek raakt dat het het risico heeft om zichzelf te verwonden. Mocht dat wel ergens in de dressuursport gebeuren mogen ze die ruiter ook flink aanpakken van mij ook.

Het feit dat zo'n paard zo bokt, het lijken mij geen vreugdebokjes eerlijk gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:43

KiWiKo schreef:
er gaan dagelijks veel meer paarden dood door onkundige eigenaren, wellicht is het beter deze misstanden aan te pakken

of gewoon beiden :D

suzannelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:48

met een woord ''vreselijk!!!'

Roxymo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:50

WAT IS HUN PROBLEEM??!!!! zit heir bijna te janken ik word helemaal gek ik kan die mensen wel wat aan doen stoppen dit is geen sport!!!!!!!
nooit geweest die paarden worden zo extreem belast in hun rug hun spieren en pezen worden helemaal kapot gemaakt!!!!
ik HAAT hun

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:52

wat is dit erg zeg!! Heb ook een ander filmpje gekeken e ik snap niet dat er mensen op deze wereld zijn die dit kunnen.. die mensen hebben geen gevoel. Het gaat hier alleen maar om geld..

Afschaffen die hap en ga een andere sport doen waar je niks of niemand pijn kan doen. Inderdaad jammer dat die kerels er weinig aan overhouden.. :n dat hun maar eens goed hard neer komen!!

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:59

AAAHRGH.. ik heb zin om daar heen te gaan en iedereen die daar zit te kijken en mee doet neer te schieten.. wat een vreselijke mensen. Ik snap ook inderdaad niet hoe mensen zulke dingen kunnen doen, ophangen die hap. Zullen we hun eens ff lekker gaan martelen, kijken of ze dat ook zo leuk vinden. Stelletje debielen!!!!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:59

Als ze niets te verbergen hadden dan zou er toch gewoon gefilmd mogen worden lijkt me? Juist doordat ze dit besloten hebben lijkt het me vrijwel zeker dat ze dus wel iets te verbergen hebben.

Bij een aantal takken van de paardensport heb ik zo mijn twijfels maar omdat ik er geen verstand van heb zou ik er nooit echt een oordeel over kunnen hebben. Ik weet alleen dat ik dit geen fijn filmpje vond om te zien en dat ik vraagtekens zet bij hun besluit.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:03

Je ziet wat een zo'n filmpje teweeg brengt. Ondanks dat het gewoon een stom ongeval was. Kan me voorstellen dat je niet op negatieve publiciteit zit te wachten.
Waar zijn de filmpjes van de 50 andere paarden die die dag gebokt hebben?.....

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:10

Afschuwelijke sport die wat mij betreft meteen verboden mag worden
Net als het vangen van kalfjes met een lasso (ook zij breken regelmatig hun nek :( )

Dat ze niet (meer) willen dat er gefilmd mag worden zegt natuurlijk al genoeg }:0
En Coca cola... boycotten die handel!!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:12

Cayenne schreef:
http://www.horsetalk.co.nz / Nieuwsredactie

"Er is absoluut geen enkel excuus om paarden te forceren zo erg te bokken tot het punt dat zij zich kunnen verwonden of zichzelf kunnen doden," aldus PETA directrice Debbie Leahy. "Het enige doel van de flankriem is om pijn te veroorzaken zodat de paarden als een gek tekeer gaan in een poging om de riem kwijt te raken."

Zonder flankriem geen rodeo, dat weten die organisaties ook wel. In Duitsland (vorig jaar dacht ik), mochtten ze ook een rodeoshow houden máár zonder flankriem. Het resultaat was dat geen enkel paard bokte en daar ging de show...

Citaat:
PRCA woordvoerder Cindy Schonholtz vertelde echter dat de organisatie afhankelijk is van veterinairen die ervaring hebben met paarden en welzijnsreglementen, inclusief de specificaties voor het tuig dat de rodeo-organisatie mag gebruiken. Flankriemen zijn volgens haar speciaal ontworpen om de paarden te laten bokken, en de paarden zijn gefokt om op deze manier te bokken.

Paarden voor pijn fokken kan volgens mij écht niet...

:\

Sorry, maar die mensen zijn echt ruimschoots blind.

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:16

Verschrikkelijk hoe onmenselijk er mee word gegaan..
:n