Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Paardentango schreef:Paarden maken echt géén vitaminen zelf aan.
Paardentango schreef:...
Paardentango schreef:Het is een fabel dat paarden zèlf vitamines aanmaken, alleen D kunnen ze zelf aanmaken, als ze licht hebben.
Paardentango schreef:Bitsig niet nee, hoogtsens melancholisch.
Maar mooie, Amerikaanse stukken. Ik vertel gewoon wat me geleerd wordt, met je benodigde bronvermelding en die bron heeft vast wel nummers voor je.
Adrian schreef:Paarden zijn gewoon geboren om op een karig grasrantsoen te kunnen overleven, anders bestonden ze al lang niet meer.
Arabesk schreef:Vertel mij dan eens hoe de paarden die pas 600 jaar aanwezig zijn in Amerika en dús afstammen van het huis tuin en keuken paard, dan toch kunnen overleven in de rocky mountains zónder granen.
Het wilde paard bestaat alláng niet meer, we hebben slechts te maken met 'feral horses' oftewel 'opnieuw verwilderde gedomesticeerde paarden' die zijn dus exact hetzelfde als ons HTK paard genetisch gezien. Ook blijkt dat het misgaat met deze paarden wanneer zij gevangen worden, en worden gehuisvest en gevoederd zoals we dat gewend zijn, krijgen ze direct alle bekende paardenziektes die we van onze HKT paarden kennen. Terwijl ze die ziektes niet hadden toen ze nog vrij rondliepen.
Citaat:die paarden waar jij het over hebt die hun bestaansrecht ontleenden aan het rantsoen van grove stengels bestaan al lang niet meer. In de "nieuwe wereld" al zo'n 10.000 jaar niet meer en in de "oude wereld" al een paar eeuwen niet meer.
Citaat:Dus in de gehele ontwikkeling gezien zijn die 5000 jaar niks, maar door het selectieve fokken en het totaal andere dieet wel degelijk zeer ingrijpend.
Hermelientje schreef:Adrian schreef:Paarden zijn gewoon geboren om op een karig grasrantsoen te kunnen overleven, anders bestonden ze al lang niet meer.
Ik heb nieuws voor je:
die paarden waar jij het over hebt die hun bestaansrecht ontleenden aan het rantsoen van grove stengels bestaan al lang niet meer. In de "nieuwe wereld" al zo'n 10.000 jaar niet meer en in de "oude wereld" al een paar eeuwen niet meer.
Wat wel nog bestaat zijn gedomesticeerde paarden, waaronder bijvoorbeeld de arabier die eeuwenlang bijna uitsluitend gevoerd werd met graan. Het was namelijk niet erg praktisch voor de bedoeïen in de woestijn om kilo's hooi mee te sjouwen, nog afgezien van het feit dat er geen hooi was. Verder mochten ze ook nog lekker bij de mensen in de tent in de koudere woestijnnachten om zo min mogelijk energie te verbruiken en ze kregen dan 's nachts een zak gerst omgehangen, en dan kregen ze ook nog melk (dierlijk eiwit dus) erbij voor de spieropbouw. Hier in Europa kregen bijvoorbeeld de dekhengsten eieren als extra voeding voordat er brok bestond. In het verre oosten kregen paarden gerst en (gekookte) rijst. Dus wat is nog natuurlijk voor een gedomesticeerd paard?
Ik ben het wel eens met de "ruwe" strekking van het artikel, maar het zou wel fijn zijn als mensen onder ogen willen zien dat het paard een gedomesticeerd dier is. Zoals Darwin al wist is domesticatie een evolutionaire hogedrukpan. Dus in de gehele ontwikkeling gezien zijn die 5000 jaar niks, maar door het selectieve fokken en het totaal andere dieet wel degelijk zeer ingrijpend. Ik begrijp dus niet waarom men elkaar zo aanvalt. De ene mens wil kennelijk graag het oerpaard terug en de andere wil de "slanke racemachine" zoals de arabier en de volbloed behouden.
Overigens kan vitamine C door bijna alle dieren worden gesynthetiseerd uit glucose, behalve door mensen, apen en marmotten dacht ik. Dus vroeger op de schepen hadden alleen de mensen maar last van scheurbuik, gelukkig maar voor de scheepshonden anders hadden zij ook zuurkool moeten eten.
Paardentango schreef:Ja, daar heb je helemaal gelijk in. Ik neem medici inderdaad wel serieus Arabesk.
Ik heb ook geen mustangs, mijn paarden zijn gewoon Europees, net als ik dat ben. Dus wat ze in Amerika doen, ik ben er niet zo kapot van die ideeen daar.
(Columbus ontdekte ' Amerika' in 1492 Amerika en het duurde nog even, paar eeuwen, voor er paarden daar kwamen)
Verder ben ik, en de paardjes dik tevreden met de kennis die in NL voorhanden is. Gewoon nuchtere kennis.
Verstandig voeren met beleid en goed nadenken.
Als je trouwens zou weten over de vaak erbarmelijke omstandigheden van je verwilderde gedomesticeerde ideaalbeeld is zou je misschien schrkken, en een beetje gaan nadenken of al dat natuurlijke nu wel zo ' natuurlijk' is en of je dat wel kan maken in 2009.
Ik wil geen ruzie, alleen het beste voor de paarden die hier leven en de rest van NL.
Ik hou ze immers gevangen.
Edit: moest erg grinniken om die scheepshonden, wat een geluk !
Arabesk schreef:Er komen steeds meer natuurlijke pensionstallen bij. Hier in de buurt was een stal die half boxen half groepshuisvesting wilde doen. Na het lezen van het boek paardnatuurlijk hebben ze alle boxen platgeschoven, want ze zeiden 'groepshuisvesting' wordt de toekomst.
Ze hebben nu al een wachtlijst. Door vraag een aanbod zullen ook uiteindelijk andere pensionstallen meer mogelijkheden moeten aanbieden.
Helaas is het nu nog zo dat als je vraagt of het ook anders kan, je soms gewoonweg kan vertrekken. Hier op bokt was een meisje dat n.a.v. de campagne van de DB een papiertje liet zien aan haar stalhouder en vroeg of haar paard overdag een paar uurtjes naar buiten mocht ipv 23/7 op stal. Ze kon gelijk vertrekken
Hermelientje schreef:Ik heb nieuws voor je:
die paarden waar jij het over hebt die hun bestaansrecht ontleenden aan het rantsoen van grove stengels bestaan al lang niet meer. In de "nieuwe wereld" al zo'n 10.000 jaar niet meer en in de "oude wereld" al een paar eeuwen niet meer.
Wat wel nog bestaat zijn gedomesticeerde paarden, waaronder bijvoorbeeld de arabier die eeuwenlang bijna uitsluitend gevoerd werd met graan. Het was namelijk niet erg praktisch voor de bedoeïen in de woestijn om kilo's hooi mee te sjouwen, nog afgezien van het feit dat er geen hooi was. Verder mochten ze ook nog lekker bij de mensen in de tent in de koudere woestijnnachten om zo min mogelijk energie te verbruiken en ze kregen dan 's nachts een zak gerst omgehangen, en dan kregen ze ook nog melk (dierlijk eiwit dus) erbij voor de spieropbouw. Hier in Europa kregen bijvoorbeeld de dekhengsten eieren als extra voeding voordat er brok bestond. In het verre oosten kregen paarden gerst en (gekookte) rijst. Dus wat is nog natuurlijk voor een gedomesticeerd paard?
jesito schreef:Ik denk dat HC en Arabesk blij mogen zijn met hun eigen plekje zodat ze hun ding kunnen doen, helaas heeft niet iedereen die mogelijkheid.
Huertecilla schreef:jesito schreef:Ik denk dat HC en Arabesk blij mogen zijn met hun eigen plekje zodat ze hun ding kunnen doen, helaas heeft niet iedereen die mogelijkheid.
Is dat een excuus of iets om je ogen uit je hoofd te schamen wanneer je dan wel een paard hebt?!Als je geen aquarium hebt kan je geen zeepaardje houden.
Wat is dat toch met landpaardjes dat hun eigenaars dat niet willen begrijpen mbt hún welzijnseisen.
Toen ik geen mogelijkheden had om paarden te houden, had ik geen paarden Jesito
Paardentango schreef:(Columbus ontdekte ' Amerika' in 1492 Amerika en het duurde nog even, paar eeuwen, voor er paarden daar kwamen)