KiWiKo schreef:onnodig.............. op alle fronten.................
Beter is het eigenlijk niet te verwoorden.. Ik hoop dat die man bestraft word
. Schadalig dit. Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
geerke schreef:ik WIL het filmpje niet eens zien....maar wat ik mij afvraag...voordat een paard neerstort van uitputting zie je toch dat hij niet meer kan lijkt mij....op tijd ingrijpen is niet verkeerd,dan gebeurt dit niet.
Maysie schreef:KiWiKo schreef:onnodig.............. op alle fronten.................
Beter is het eigenlijk niet te verwoorden.. Ik hoop dat die man bestraft word. Schadalig dit.
Raja schreef:Roxymo schreef:verschrikkelijk paard ook nog duwen dat het op moet staan
Wat zou jij doen???
En dan doet deze meneer het nog zeer vriendelijk ook!
Ik heb ze bij mij op stal een paard met koliek wel eens hardhandiger omhoog zien proberen te krijgen

)
trekpaardluf schreef:Ik zie:
- een man die probeert zijn paard over eind te krijgen,
- een 2e paard die een beetje onrustig is door de vliegen, maar er niet mager, met slecht hoeven.
- het 2e paard briest, wat het teken is dat ze zich prettig voelen
- de paarden niet echt staan uit te hijgen
- het liggende paard pogingen doet om over end te komen aleen lukt hem dit niet.
- de man hem met een doek het zweet er probeert af te wrijven,
-toeristen die gewoon staan toe te kijken
- de man het 2e paard een beetje aan de kant zet om de liggende paard ruimte te geven
- aan de stem van de man kun je op geven moment horen dat ie erg lief tegen het paard praat
Uit dit filmpje kun je niet halen wat het dier had en hoe ziek het was. hij probeert serieus op te staan maar kan echt niet meer. Ik vind die paardenman echt niet wreed overkomen en ik zou ook proberen om mijn paard overeind te krijgen. Tja, die toeristen die doen niks, je weet helemaal niet of hij alle hulp afslaat of niet. en als iedereen wiil helpen dan heb je een lekkere gaos om dat paard heen en daar word het beestje ook niet rustiger van. de paarden zien er goed uit en niet ondervoed, hebben goede hoeven en hun vacht blingt nog. ook staan hun ogen niet echt dof...
Vraagje? wie heeft jullie verteld dat er geen DA, emmers water ofzowiets is geweest?
Geld de regel 14 mensen in de huifkar voor 1 of 2 paarden, als het maar voor 1 paard geld heeft die kerel niks verkeerd gedaan.
waarom zou dat paard aan vermoeing zijn overleden als het ander paard er nog briestend en in het rond staat te kijken? wanneer dat ander epaard ook echt moe was zou hij niet briesten, met zijn hals naar beneden hangen en niet om zich heen kijken.
Jongens doe alsjeblieft nou niet zo zielig! je weet niet wat er vooraf is gebeurt en je weet al helemaal niet wat die eigenaar heeft gedaan om het paard in leven te houden. weten jullie veel waar ze zaten toen het gebeurde? misschien was er wel geen water en geen dierenarts in de buurt. in Polen hebben ze echt niet overal dierenartsen lopen die op elk moment op kunnen draven. mensen die niet veel geld hebben hebbben misschien wel niets om dan de dierenarts te betalen.
Zo ik moest even allles eruitschrijven :s in eerste instantie had ik ook zo iets van ohh wat zielig maar toen ik het filmpje nog een keer bekeek vielen mij veel dingen op en dat de eigenaar zich over eht lot van het beestje ontvermde

Nemurin schreef:Trekpaardluf: grotendeels mee eens, maar er is ook niet te zeggen dat er GEEN emmer water of dierenarts aan kwam, en dat bedoelden al die mensen met dat te zeggen. Je weet het gewoon niet. Maar dat zei jij ook al dus dit is meer een detail-hamer-neiging van mijzelf....
Lexxie schreef:Gwn te erg![]()
zoiets kan je je eigen paard toch niet aan doen?!
Of wel soms, en hallo zeg dat die andere mensen niks doen.
Khoop dat ze die man opsluiten en dat dat andere paard naar GOEIE eigenaar mag.
Kom op zeg het dubbele!

Silly_Woman schreef:ik gooi er nog een laatste post in en daarna ben ik er klaar mee....
Iemand had een leuke berekening hierboven over 29 mensen a 50 kg. Ik ga eens mee rekenen:
Nou stel je voor 29 mensen à 75 kg = 2175 kg
Volgens de FAQ van Aangespannen rijden (en ik heb t zo ook op school gehad) is dit de vuistregel:Citaat:Hoeveel kan mijn paard trekken?
Vuistregel is dat een paard op vlakke weg 3x zijn eigen gewicht kan trekken, op onverharde vlakke weg 2x zijn eigen gewicht, en in zwaar terrein (mul zand, heuvelachtig) 1x zijn eigen gewicht. Dat betekent dat je met een mini-Shetlander hooguit 100-150 kilo erachter kan hangen als je de duinen in wilt, en dat als je met een KWPN tuigpaard alleen over asfalt rijdt je er makkelijk 1500 kg achter kan hangen.
Nou die man komt op een gegeven moment naast t andere paard te staan en volgens mij is het dus een aardig groot span. Ze zijn beiden goed doorvoed (zie je op de film)
Als je miniem gaat rekenen zijn deze paarden zo'n 500 kg. (en volgens mij zijn ze wel iets zwaarder, maar we rekenen krap)
Volgens de asfalt berekening (aangezien je een netjes betegelde weg ziet) zou dat betekenen:
1 paard a 500 kg kan 1500 kg trekken...
2 paarden a 500 kg kunnen dan dus ongeveer 3000 kg trekken...
Zélf al zou iedereen 90 kg wegen kom je nóg onder de 3000 uit en dan reken je de laatste 400 maar voor de kar...
Dus op zich als je het zo uit rekent zouden ze best 29 mensen kunnen trekken. Toch?
Verder hoop ik ngo steeds dat we er iets meer over horen.. Ben nu wel schierig waar het dier aan overleden is...