Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardje532
Berichten: 90
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:19

Trouwens, volgens volgende onderzoek blijkt meestal een minder gevaarlijke variant van de West Nijl virus in Europa voor te komen dan die in de VS.

Is van een betrouwbare website, The Centers for Disease Control (CDC)
http://www.cdc.gov/ncidod/EID/vol12no04/05-1379.htm


"Lineage 1 and 2 Strains of Encephalitic West Nile Virus, Central Europe

Tamás Bakonyi,*† Éva Ivanics,‡ Károly Erdélyi,‡ Krisztina Ursu,‡ Emőke Ferenczi,§ Herbert Weissenböck,* and Norbert Nowotny*¶
*University of Veterinary Medicine, Vienna, Austria; †Szent István University, Budapest, Hungary; ‡Central Veterinary Institute, Budapest, Hungary; §"Béla Johan" National Center for Epidemiology, Budapest, Hungary; and ¶United Arab Emirates University, Al Ain, United Arab Emirates

Suggested citation for this article

Two different West Nile virus (WNV) strains caused lethal encephalitis in a flock of geese and a goshawk in southeastern Hungary in 2003 and 2004, respectively. During the outbreak in geese, 14 confirmed human cases of WNV encephalitis and meningitis were reported in the same area. Sequencing of complete genomes of both WNV strains and phylogenetic analyses showed that the goose-derived strain exhibits closest genetic relationship to strains isolated in 1998 in Israel and to the strain that emerged in 1999 in the United States. WNV derived from the goshawk showed the highest identity to WNV strains of lineage 2 isolated in central Africa. The same strain reemerged in 2005 in the same location, which suggests that the virus may have overwintered in Europe. The emergence of an exotic WNV strain in Hungary emphasizes the role of migrating birds in introducing new viruses to Europe.

Geographically, West Nile virus (WNV) is the most widespread member of the Japanese encephalitis virus (JEV) complex within the genus Flavivirus and the family Flaviviridae. The first strain (B 956) was isolated from a human patient in the West Nile district of Uganda in 1937; later the virus was also detected in several mosquito species, horses, humans, and other hosts in Africa, Europe, Asia, and Australia (where it has been named Kunjin virus) (1–3). WNV was introduced into the United States in 1999, and it spread quickly over large parts of North America and reached Mexico (4–7). The clinical impact of WNV varies in different regions. In the Old World, WNV causes relatively mild infections with influenzalike symptoms or no apparent disease (2); encephalitis and fatalities in the human population, horses, or poultry are spasmodic (3,8,9). In the New World, WNV exhibits increased virulence among the local wild bird populations and causes more frequent severe central nervous system symptoms and deaths in humans and horses (6,10). Although exactly how WNV was introduced into New York is unclear, phylogenetic comparison of the viral nucleic acid sequences has shown a close relationship between the American WNV isolates and strains isolated from encephalitic geese and storks in Israel in 1998 (11–13). Experimental infections of rodents indicated that the neurovirulence of WNV correlates with its genotype, and the North American strains are highly neurovirulent for mice (14).
...
..."

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:58

Hahaha ik heb serieus aan mijn vriendin die Engels studeert gevraagd of "overwintered" een echt Engels woord was... het klonk me zo erg als een te letterlijke vertaling in de oren. :)

Weer wat geleerd. Gelukkig maar dat hier in Europa dan minder ernstige varianten zijn... Maar wat een boel varianten toch weer, heel irritant.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:19

Nou echt minder ernstig dan het WNV in de USA zijn de varianten hier niet. Er zijn dan wellicht minder sterfgevallen op te tekenen, maar de neurologische schade is ook in deze varianten niet mis! En zelfs als zou de amerikaanse variant ernstiger zijn: ook daar lopen een heleboel paarden rond die drager zijn en milde symptonen ( en zelfs géén symptomen) vertonen, maar wel besmet zijn. Dus.. echt geruststellend vind ik het stukje niet!

Er is genoeg om ons zorgen te maken - vergeet ook de Afrikaanse paardenpest niet ( wordt overgebracht door die leuke mugjes die onze paarden in de zomer het staart- en maneneczeem bezorgen....)

Paardje532
Berichten: 90
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:04

Mee eens Jannepauli, zo was het stuk zeker niet bedoeld.
Voor alle duidelijkheid: zeker inenten.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 00:23

Vind ik ook!
Ik ben best kritisch t.o.v. enten maar voor dit virus zal ik zeker een uitzondering maken als blijkt dat het ook in Nederland verwacht kan worden. En voor mensen die hun paarden naar gebieden transporteren waar dit virus al de ronde doet, kan ik alleen maar zeggen: doen! Idem voor de Afrikaanse paardenpest: als je toevallig met paarden richting Zuid-Europa gaat.. daar is vaccin voorhanden.
De nieuwste en tot nu toe succesvolste vaccin voor WNW is PreveNile (heb géén aandelen van Intervet!!) met een éénmalige, jaarlijkse enting. http://www.prevenile.com/why.asp

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:05

Tja ik hou aan de andere kant al die ziektes niet zo HEEL goed bij natuurlijk dus die hele Afrikaanse paardenpest heb ik nooit van gehoord. Ik bedoel, ik heb zelf alleen een paard als ik 's nachts mijn oogjes dichtdoe.

(Hij is wel lief, overigens, dat paard. Beetje ondeugend. ;))

Chikiboy
Berichten: 923
Geregistreerd: 07-12-06
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:54

Nemurin schreef:
Gelukkig maar dat hier in Europa dan minder ernstige varianten zijn...


Nou het is maar hoe je het bekijkt :o Vorige zomer waren er hier in de provincie bij onze paardenkliniek 4 gevallen van WNV...3 v d 4 stierven....enkel Negro overleefde...waarschijnlijk dan wel omdat ik de Amerikaanse arts erbij haalde en zijn therapie toepaste (aangevuld ook met rescue remedy)

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:56

Nou ja het waren maar 3 paarden in die test maar alsnog 100%... dus je moet maar zien wat je wilt proberen, toch? Veel mensen zijn bereid die dure behandeling te proberen voor hun paard als het ze hoop op herstel geeft. :)

Gelukkig voor Negro (en jou), toch?

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 00:43

........... hoezo?

Ja ik snap wel dat je van zo'n bericht schrikt, maar toch niet omdat je denkt dat dit iets met WNV te maken heeft?

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:59

Wondjes bij de kogel zijn gevaarlijk, niet de antibiotica/prik op zichzelf, tessii.

Omdat er op dat gebied veel vuil etc. binnen kan komen is het JUIST handig om antibiotica te geven in geval van een infectie, omdat iets op die plek een brandhaard is voor dat soort dingen.
Je leest er nu alleen over omdat het op een wedstrijd/keuring/weet ik veel zelf is gebeurd, en dan lijkt het ineens bijzonder. :)

Paardje532
Berichten: 90
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:58

Jannepauli schreef:
...
De nieuwste en tot nu toe succesvolste vaccin voor WNW is PreveNile (heb géén aandelen van Intervet!!) met een éénmalige, jaarlijkse enting. http://www.prevenile.com/why.asp


... en die is niet verkrijgbaar in NL. -O-
Evtl na minimaal 2 jaar, maar dan in de vorm van basis enting, en 3-4 weken later een tweede, en daarna jaarlijks. Bron: Intervet/Schering-Plough

Maar ja, niets mis met die van Fort Dodge. Zowel Intervet en Fort Dodge vaccins zijn voor 95% effektief. De éénmalige van Intervet was dan wel ff handiger.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:16

Hmm.... die van Intervet is voor zover ik weet ook gemaakt op basis van een iets afwijkend virus..?

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:03

Jannepauli: Wat wou je doen dan, een nog levend WNV sample nemen? Ouch.

Paardje532
Berichten: 90
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:04

Jannepauli schreef:
Hmm.... die van Intervet is voor zover ik weet ook gemaakt op basis van een iets afwijkend virus..?


:j En daarom komt het niet naar NL. Als Intervet wat hier op de markt wil brengen, zal het vergelijkbaar zijn met die van Fort Dodge (gedood virus), en daarom 2x enten met 3-4 weken tussen, daarna jaarlijks.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 00:42

De vraag is of dat inderdaad kan: gedood virus. Prevenile is gebaseerd op het Gele Koorts Virus waarvan een deel van het DNA weggenomen is en 'opgevuld' met WNV DNA en is inderdaad een levend virus.
Fort Dodje ( Innovator en Innovator dNA) en Recombitech (Meriel) zijn natuurlijk ook goede vaccinaties maar moeten geboosterd worden.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:13

Nou ja de vaccins waar ik over gelezen had bevatten een doodgemaakt virus, zodat de eiwitreceptoren alsnog zouden herkennen dat het een bepaald virus was en anti-stoffen gingen aanmaken... Ik zeg het niet helemaal goed maar het klopt wel.

Maar ik weet wel dat er inderdaad meestal een verzwakt of een gemodificeerd virus gebruikt wordt, dus vond het wel vreemd.

CCindy

Berichten: 1348
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: Leiden

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:20

Er stond nu ook een stuk over in de PaardenSport.
Ik ga even navragen bij mijn pensioneigenaren, wat hun mening is. Maar ik denk dat ik ook ga enten!

CCindy

Berichten: 1348
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: Leiden

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:10

Dus het WNV is nu al in NL en heeft al aan verschillende paarden het leven gekost...?

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:29

Geen idee, ik heb de paardensport niet gelezen. Ik krijg dat ding eens in het kwartaal geloof ik.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:55

CCindy schreef:
Dus het WNV is nu al in NL en heeft al aan verschillende paarden het leven gekost...?


Hoe kom je daar nu bij?
Graag toelichting uit welke bron je dit hebt !!

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:59

Denk dat ze mijn verhaal half heeft gelezen?
En dat ze nu denkt dat dat veroorzaakt is door het WNV?

CCindy

Berichten: 1348
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:04

Chikiboy schreef:
Nemurin schreef:
Gelukkig maar dat hier in Europa dan minder ernstige varianten zijn...


Nou het is maar hoe je het bekijkt :o Vorige zomer waren er hier in de provincie bij onze paardenkliniek 4 gevallen van WNV...3 v d 4 stierven....enkel Negro overleefde...waarschijnlijk dan wel omdat ik de Amerikaanse arts erbij haalde en zijn therapie toepaste (aangevuld ook met rescue remedy)


Dat bedoelde ik. Dus is het toch al in NL? Of bedoelt Chikiboy iets anders? Of woont hij/zij niet in NL?

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:11

Nee is Spanje ;)

CCindy

Berichten: 1348
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: Leiden

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:17

Oh haha :P
Heb wat rondgevraagd, maar de meeste mensen aan wie ik het vroeg, weten nog niks van dit WNV..
Nog niet aan staleigenaren gevraagd, ga ik deze week wel doen.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:56

Ja Chikiboy is illegaal op dit forum. :P