Vrouw die te paard door tunnel reed snapt commotie niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:22

Ik begrijp niet dat iemand zo dom is om daar uberhaupt in te rijden met een dier. Ten eerste het is verboden, ik sluit me aan bij Pharagirlke, ten tweede is het harstikke gevaarlijk en dit zowel voor ruiter-paard als de bestuurders van de wagens, en ten derde is het hartstikke ongezond. Die tunnel, die best heel lang is hangt vol uitlaatgassen die amper wegkunnen.

Snap niet dat je zo egoistisch kan zijn en we komen als belgen weer leuk in het nieuws :-(

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:32

pharagirlke schreef:
een gewone weg idd wel. Maar dit is een autoweg. Dat houd in dat er geen paarden, brommers, landbouwvoertuigen en nog wat dingen op mogen. Wat ze deed was dus gewoon tegen de wet. Op een gewone stadsweg/dorpsweg mag je dus wel met het paard maar niet op een autoweg. Een autoweg word aangegeven met een speciaal bord (staat de pagina hier voor) Een bord dat ook voor deze tunnel staat.
Afbeelding
Dit bord geeft dus aan dat het een autoweg is en daarmee geeft het ook de beperkingen aan. Dus welke voertuigen er wel en niet mogen komen. Paarden mogen er niet. ;) Dat is wat anders dan een gewone weg dus. Bij een gewone weg ben je idd verplicht om op de weg te gaan rijden gezien je als ruiter als bestuurder gezien word. Maar op een autoweg mag je gewoon helemaal níet komen met een paard. Zelfs niet met een brommer.

Ik krijg echt het idee dat ik gewoon tegen mezelf aan't praten ben... Ik hoop dat jullie niet op de baan komen :=

PG: bewondering voor je geduld! Je blijft het maar opnieuw moeten uitleggen! Maar je doet het steeds weer op een rustige manier!
Top _/-\o_

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:33

Fien__ schreef:
oh,maar een gewone baan mag wel toch?
geen drukke,gewone autobaan,
of mag dat ook niet,
k snap er echt niks meer van :')

Je hebt wegen binnen de bebouwde kom: toegestane snelheid max. 30, 50 of 70 km/h (voor bestuurders, dus daar mag je met je paard rijden)

Je hebt wegen buiten de bebouwde kom: toegestane snelheid in Nederland tot 80 km/h en in Belgie tot 90 km/h afhankelijk van de borden (voor bestuurders, dus daar mag je met je paard rijden)

Je hebt autowegen: toegestane snelheid tot 100 km/h buiten de bebouwde kom en 50 binnen de bebouwde kom in Nederland, in Belgie borden opvolgen(alleen motorvoertuigen die min 60 km/h kunnen rijden, dus geen paarden). Op deze wegen mogen ook geen manouevres worden uitgevoerd of stilgestaan zonder een reden.
Afbeelding

Je hebt autosnelwegen: toegestane snelheid tot 120 km/h (in Nederland voor motorvoertuigen die harder dan 60 km/h kunnen en in Belgie 70 km/h, dus ook weer geen paarden)
Afbeelding

Verbindingen tussen linkeroever en rechteroever:
Waaslandtunnel (autoweg)
Sint-Annatunnel (voetgangers en fietsers)
Kennedytunnel (snelweg)
Brabotunnel (metro)
Liefkenshoektunnel (snelweg)

Er is dus geen enkele verbinding die te paard genomen mag worden.

eekhoornerik

Re: Vrouw die te paard door tunnel reed snapt commotie niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:36

Vind anders dat ze het beste de metro had kunnen nemen met haar paard ;-)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:40

_O- Staat daarover iets in de wet?

Kortom Urielle: mensen zijn gedoemd om aan hun kant van de Schelde te blijven. }>
Ik begin de vete's van 'den andere kant van 't water' te begrijpen. :))

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:47

Hoe doen mensen met een gehandicaptenvoertuig dat? En ander langzaam verkeer? Is er ook geen pont?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:54

Niet gedoemd, he :+ Dan kunnen ze nog met de trailer/vrachtwagen gaan.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:58

Gedoemd ja. Ik mag niet met trailer/vrachtwagen rijden. :))

Er is wel een pont, maar aan een héle andere kant. Paar dorpen verder als ik me niet vergis, niet echt haalbaar met paard of ander langzaam verkeer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:58

Billy schreef:
Wat mij betreft moet ze de boete krijgen voor het in gevaar brengen van medeweggebruikers en niet voor het betreden van de tunnel...

Ho.

Ik weet de details van de belgische wet niet. Als de weg en tunnel geen verboden toegang zijn voor bestuurders te paard, dan is niet ZIJ het gevaar maar de eventuele onoplettende anderen :)*

Ik zou ook gewoon door een smalle tunnel rijden. Reflectievest aan, verlichting op het paard en rijden, hop in galop uit sociale overweging om zo min mogelijk te hinderen. Het is míjn verantwoordelijkheid dat ik mijn rijdier veilig bestuur en dat is in orde.
Laat het overige verkeer dat ook maar doen.

Dit is een beetje dezelfde rare kronkel als met betrekking tot rustig rijden met je auto. Dan ben je ook gelijk een gevaar op de weg omdat hasters dan gaan duwen en inhalen. Duh.... dan zijn die duwers en inhalers gevaarlijk.
Nogmaals, ik weet niet wat er in deze in de Belgische verkeerswet staat, maar als het weg is waar zij rijden mag en zij haar rijdier beheerst zie ik het probleem van het gevaar niet bij háár.

Mag het niet; terecht bekeurd.

hc

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:01

In mijn eigen is de veroorzaker het gevaar. Niet de reactie die daar op volgt.

Als iemand met 60 km per uur wil invoegen op de snelweg is dat ook een gevaar. Of moeten andere automobilisten dan maar afremmen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:07

Huertecilla schreef:
Dit is een beetje dezelfde rare kronkel als met betrekking tot rustig rijden met je auto. Dan ben je ook gelijk een gevaar op de weg omdat hasters dan gaan duwen en inhalen. Duh.... dan zijn die duwers en inhalers gevaarlijk.

Ben ik het niet met je eens.
Je kunt ook dingen uitlokken..
Overal waar té voor staat is niet goed. (tevreden uitgesloten natuurlijk)
Dus wanneer je té rustig rijd zonder duidelijke reden, is dat vervelend voor andere weggebruikers en kun je verwachten dat er iemand is die daar op reageerd.
De manier van reageren kan idd gevaarlijk zijn, maar degene die té langzaam rijdt is ook gevaarlijk bezig ivm reacties uitlokken. Daarbij is het normaal dat je dingen wel en niet kan verwachten op de weg, zeker als je het stuk herhaardelijk heb gereden. Dat is een normale reactie.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:12

hoe moet je dat dan doen als je met een koets/kar bent? in de berm gaan rijden ofzo. dan moet je toch ook door die tunnel heen

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:13

Huertecilla schreef:
Billy schreef:
Wat mij betreft moet ze de boete krijgen voor het in gevaar brengen van medeweggebruikers en niet voor het betreden van de tunnel...

Ho.

Ik weet de details van de belgische wet niet. Als de weg en tunnel geen verboden toegang zijn voor bestuurders te paard, dan is niet ZIJ het gevaar maar de eventuele onoplettende anderen :)*

Ik zou ook gewoon door een smalle tunnel rijden. Reflectievest aan, verlichting op het paard en rijden, hop in galop uit sociale overweging om zo min mogelijk te hinderen. Het is míjn verantwoordelijkheid dat ik mijn rijdier veilig bestuur en dat is in orde.

Nogmaals, ik weet niet wat er in deze in de Belgische verkeerswet staat, maar als het weg is waar zij rijden mag en zij haar rijdier beheerst zie ik het probleem van het gevaar niet bij háár.

hc

Ze mocht daar niet rijden het was een autobaan!
Ik vind jouw redenering overigens kant noch wal raken. Zelfs als men ergens 60 mag en jij gaat in galop over het harde, gladde asfalt (kun je dus nooooit hard gaan) kun je op je gekst misschien 20 km/ph... dan hinder je aan alle kanten verkeer (kun je nog lelijke kopstaart-botsingen mee veroorzaken), nog afgezien van de kijkers. Want als vrachtwagenchauffeur passer je niet dagelijks een paard en ruiter in een tunnel waar stevig doorgereden word, zonder enige mogelijkheid van uitwijken. Nee daarvoor hou ik iets teveel van mijn eigen leven en die van mijn paard. Ik ga er niet vanuit dat mijn medeweggebruikers maar opletten, omdat het anders sukkels zijn. Want als zij niet opletten, ben ik deel van het asfalt en daar teken ik niet voor!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:16

quera schreef:
hoe moet je dat dan doen als je met een koets/kar bent? in de berm gaan rijden ofzo. dan moet je toch ook door die tunnel heen

Er niet doorheen gaan? En als je echt, echt, echt aan de andere kant wil komen, dan huur je een trailer met oplader. Of je laat inderdaad in samenwerking met de politie op een bepaald tijdstip op een bepaalde dag voor meerdere combinaties ofwel de tunnel 'reserveren' of de snelheid aanpassen. hebben ze hier ooit bij beverwijk gedaan, snelheid werd paar keer per jaar terug gebracht naar 30. Kon het hele mengezelschap naar de andere kant (overigens was dat omdat de paaltjes op het fietspad niet los konden (was een klein defect haha).

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:18

Authentic schreef:
IndianLady schreef:
Ja dus? Geem berm, voetgangerstunnel slecht idee dus gaat ze netjes over de rijbaan is het weer niet goed. Wat willen ze nou?

Mijn idee, ik weet niet hoe het daar zit met de wet. Hier moet een paard officieel op de weg, geen gek die 't doet. Doet iemand 't en dan is 't weer niet goed want dan hinder je het verkeer enzo, joh. :roll:

nou, precies wat ik dacht...

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:19

ik vind het wel onverantwoordelijk gedrag! dit had echt nasty kunnen aflopen!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:20

Bonita_Bon schreef:
quera schreef:

Er niet doorheen gaan? En als je echt, echt, echt aan de andere kant wil komen, dan huur je een trailer met oplader. Of je laat inderdaad in samenwerking met de politie op een bepaald tijdstip op een bepaalde dag voor meerdere combinaties ofwel de tunnel 'reserveren' of de snelheid aanpassen. hebben ze hier ooit bij beverwijk gedaan, snelheid werd paar keer per jaar terug gebracht naar 30. Kon het hele mengezelschap naar de andere kant (overigens was dat omdat de paaltjes op het fietspad niet los konden (was een klein defect haha).

dan heb ik t natuurlijk over als je zelf een rit met de kar/koets maakt.
die heb ik al een aantal keer door de maastunnel zien lopen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:24

Huertecilla schreef:
Billy schreef:

Ho.

hc

het mocht dus niet.
HAd je geweten als je behoorlijk gelezen had...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:25

Bonita_Bon schreef:
Ze mocht daar niet rijden het was een autobaan!

Dan is ze terecht bekeurd, klaar.

Citaat:
Ik vind jouw redenering overigens kant noch wal raken. Zelfs als men ergens 60 mag en jij gaat in galop over het harde, gladde asfalt (kun je dus nooooit hard gaan) kun je op je gekst misschien 20 km/ph... dan hinder je aan alle kanten verkeer (kun je nog lelijke kopstaart-botsingen mee veroorzaken), nog afgezien van de kijkers. Want als vrachtwagenchauffeur passer je niet dagelijks een paard en ruiter in een tunnel waar stevig doorgereden word, zonder enige mogelijkheid van uitwijken. Nee daarvoor hou ik iets teveel van mijn eigen leven en die van mijn paard. Ik ga er niet vanuit dat mijn medeweggebruikers maar opletten, omdat het anders sukkels zijn. Want als zij niet opletten, ben ik deel van het asfalt en daar teken ik niet voor!

Jee. Ik doe het bijna dagelijks en in elke gang. Ook samen met mijn paard wandelend/rennend. Ook dat mag/moet op de rijbaan.
Hier zijn geen fietspaden, geen ruiterpaden en geen vluchtsroken, vaak geen bermen langs de meest wegen.
Ook niet langs de twee provinciale wegen welke gewoon deel uitmaken van het wegennet waar ik te paard op mag rijden (en mee wandelen).

Je hebt wel helemaal gelijk met jouw opmerking dat je niet op de oplettendheid van anderen mag vertrouwen, dat je zelf vernatwoordelijk bent voor het welzijn van jouw paard.
Dát is echter een heel ander punt dan een gevaar op de weg zijn; ik mag en hoor gewoon op de provinciale weg (80 km/u, geen autoweg) te kunnen rijden.

hc

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:30

Ik ga ervanuit dat het bij jullie, anders is dan in NL. NL is niet paardvriendelijk, over het algemeen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:34

Billy schreef:
het mocht dus niet.
HAd je geweten als je behoorlijk gelezen had...

...en jij dus dat ze daarvoor bekeurd is en de opmerking mbt het verkeer in gevaar brengen is dan? :P

De kern is tweeledig:
- dat je niet mag rijden waar dat niet mag (dus ook niet op fietspaden)
- dat rijden waar dat hoort geen in het gevaar brengen van het verkeer ís (hoewel het wel gevaarlijk kan zíjn door het óverige verkeer)

Je kan dan als verantwoorlijke voor jouw dier kiezen om de wet te overtreden en voor jouw paard veiliger te rijden; kiezen potentieel gevaarlijk verkeer te ontwijken door op het fietspad te rijden.
Dat staat echter totáál los van het wegenverkeersreglement :)* hoewel de politie de redening over de keuze voor een kleine overtreding om een groot risisco te vermijden binnen dat regelement kan interpreteren als veiligheidsverhogende gedrag.
De vrouw uit het topic deed beiden andersom. Dat is mooi verhelderend over bovenstaande +:)+

hc

Hidalgo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:45

Sommige reacties hier vind ik echt vreemd! Je haalt het toch niet in je bol om door zo een tunnel te galloperen/stappen/draven whatever? Sorry hoor waar ben je dan mee bezig..

Een autoweg is bedoelt voor motorvoertuigen die harder kunnen dan 50, een paard kan het misschien wel maar MAG het gewoon niet!

Nogmaals, als automobilist ben je niet voorbereid op een stilstaand object (in stap is een paard voor een auto qwa snelheid gewoon een stilstaand iets). Jij moet maar eens maar met 30 km bovenop een stilstaand iets rijden...die gevolgens zijn niet te overzien.

En mensen die met 60 km de snelweg opkomen zijn gewoon een gevaar voor zichzelf en de rest...gewoon wieberen met die handel!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:45

Er kwam later uit dat het een autoweg was.
Dat had ik niet gezien op de foto's, maar stond er ruim na mijn eerste reacties....
Verder vind ik het erg grappig dat je het boerenland van Spanje vergelijkt met binnenstad Antwerpen....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:46

Bonita_Bon schreef:
Ik ga ervanuit dat het bij jullie, anders is dan in NL. NL is niet paardvriendelijk, over het algemeen.

...en wát is dan het gevaar? Wie brengt dan wie in gevaar?

Hier krijg ik overigens ook wel eens een buitenspiegel tegen een stijgbeugel. Moet ik ook wel eens op de stoep opzij springen.
Verder zijn loowerkers met bonkend dansende karren achter de luidruchtig te snel passerende trekken routine.
Idem crosser zonder kenteken maar met open uitlaat, borstelwagens, toeterende autos, agressieve honden of wat denk je van een straatveger in een ´luid´ gekleurd pak met een gróóóte bezem in de goot ;)
Geheel volgens Murphy komt de knettercrosser je achterop als de trekker eraankomt en die passeren je in een blinde bocht als jij nét bij de straatveger bent die met een walkman op in zijn eigen wereld veegt....

Ik rij wel eens in Proteccion Civil-uniform te paard en dat is gewoon surrealistisch :D
Dan rij ik exact als altijd, waar ik normaal ook rij. Dan merk je prima wie nu eigenlijk wie in gevaar brengt :)*
De knetterbrommer heeft je dan van vérre ineens wel gezien en is al verdwenen om je te vermijden. De trekker remt af om je niet te hinderen en knijpt de billen dicht want zijn kar is niet legaal. De straatveger..... weet van niets 8-)

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:47

Billy schreef:
Verder vind ik het erg grappig dat je het boerenland van Spanje vergelijkt met binnenstad Antwerpen....

Ja, hier wordt op de proviale buitenweg 120 gereden of het niets is 8-)

hc