Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:59

Huertecilla schreef:
Bandida schreef:
Ik rijd zelf al jaren met dit soort optoming, super materiaal en op vlak van rijden een andere (betere!) wereld.. maar dus ook een ander type van dressuur.

(*) r- is het wegnemen van een vervelend gevoel als beloning bij goed gedrag, p+ is actief straffen, vervelend gevoel veroorzaken bij ongewenst gedrag
http://en.wikipedia.org/wiki/Operant_conditioning

Jij bent destijds hierheen gekomen voor het invullen van het hoé-dan? van de omschakeling van P+ gebaseerd naar R+ gebaseerd. Een P+ loze optoming was een logische, afgeleide, voorwaarde.

Met bit is P+ loos dresseren onmogelijk, dus P+ loze dressuur.
Dit geldt in verschillende mate ook voor ´de beter geschikte´ bitloze optomingen. Bijvoorbeeld de mechanische hackamore, welke ook, is niet P+ loos te gebruiken. Idem een touwhalster en verschillende anderen.
Hoewel het P+ gebaseerde bitloze per definitie niet onde de noemer ´Klassiek´ kán, is de manier van dresseren vergelijkbaar bij hetzelfde P+ gebruik.
Bij een mechanische hackmore is dat inherent hetzelfde en dus is dat het makkelijkste vergelijkbaar.
Blijft dat het niet ´Klassiek´ genoemd kan worden omdat het niet ´Klassiek´ ís.
P+ gebaseerde bitloze optomingen kunnen prima binnen de structuur van ringdressuur, ook met de zelfde jury, doch per definitie onder een andere noemer dús niet in dezelfde klasse.

P+ loze optomingen kunnen op geen enkele manier, ook niet onder een correcte naam, vergeleken worden binnen de ringdressuur-structuur omdat het een op een ander uitgangspunt gebaseerde manier van dresseren, communiceren en rijden is.

Samengevat:
1. FEI ringdressuur-proeven of welke dressuurproeven ook kunnen met elke bitloze optoming en zonder gereden worden (doch niet alles wat optomingsloos kan, kan met een P+ gebaseerde optoming, met of zonder bit).
2. P+ gebaseerde bitloze optomingen passen naadloos binnen de structuur van FEI ringdressuur doch ís niet ´Klassiek´ en dient dús onder een andere noemer te vallen.
3. P+ loze optomingen passen niet binnen de structuur van FEI ringdressuur omdat het fundamenteel een andere dressuurvorm is.

hc

wat zijn precies je criteria voor P+ loze/P+ gebaseerde optomingen? Naar mijn idee kunnen alle optomingen zowel R- als P+ geven? ligt meer aan de ruiter en de manier van hulp geven.

Ik begrijp nog steeds niet dat iedereen maar mee mocht doen met een willekeurige optoming. Optomingen met een hefboom zijn zowieso al niet te vergelijken met optomingen zonder hefboom, dus ik begrijp niet helemaal waarom die nu toegestaan werden :? Dat zal toch officieel nooit toegestaan worden.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:59

nou het probleem met de gewone hackamore is dat hij niet stabiel ligt. hij wiebelt en trekt de bakstukken in de ogen.

en waarom zou een bitloze optoming met hefboom werking niet in het Z1 voorkomen?

e_horse

Re: Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:05

Youtube wil niet uploaden... heb nog een klein filmpje van het verhaal van de ruiter van het leuke vosje.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:08

ik lees op dat juryplatform allemaal juryleden die met tegen-argumenten komen van dat de paarden er dan vandoor zouden gaan?
en kinderen die te weinig kracht zo zouden hebben ? Klein kind wat paard mét bit rijd kan die ook niet houden als die op hol slaat, toch?
En ze hebben het over onervaren ruiters in de B en onervaren paarden nee nee dat zou niet gaan hoor veel te gevaarlijk.
Ehm, das mét bit toch ook?Onervaren ruiters, met misschien wel onervaren paarden?

Vreemde lui.. denk ik dan :D
Gelukkig ken ik een jurylid die het geen bal uitmaakt!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:10

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:10

alsof een volwassene iets in te brengen heeft bij een op hol slaande shet :D

en inderdaad is een bit niet van belang bij onervaren paarden of mensen :)

Bitloos krijg je zowizo een paard veel sneller op de hohouder :)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:16

nah kiwiko maar net wat voor paard je onder je bips hebt
maar ik vind het gewoon vreselijk kort door de bocht hoe ze daar allemaal reageren. alsof je dan gelijk je paard niet kan houden.

Iemand die zijn paard nog niet onder controle heeft, hoort niet op een wedstrijd thuis. DAT is de regel die je moet stellen.
Want dan zou je em ook al nie tuit de trailer kunnen halen, want dan heeftie ook geen bit in, maar (ohnee!!) alleen een halster. Stel je vóór dat hij er dan vandoor gaat (eh, hoeveel reguliere wedstrijden hebben losbrekende paarden, met of zonder hoofdstel :D )
sorry hoor. vind t maar flauw gezeur. Maar dat komt denk ik, omdat ik bit en bitloos rijd op verschillende paarden. dus ik weet wat dat betreft waar ik over praat. Degene die zo kort door de bocht vliegen zullen gewoon nog nooit bitloos gereden hebben.....
dénk ik.

Kunnen wij ook daar reageren?

Bailey_Mar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:18

Mooie fotos!! :D en super dat het een succes was :+

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:18

Volgens mij kan iedereen er reageren.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:24

KiWiKo schreef:
Bitloos krijg je zowizo een paard veel sneller op de hohouder :)

Nou.. niet helemaal waar... :D Ik ben een tijdje geleden bitloos met mijn 25 jarige volbloed naar t duin geweest en meneer is enorm aan de kletter gegaan en NIET meer te houden. Sindsdien gaat híj ook gewoon weer op bit :+ Mijn jonge merrie ben ik momenteel wel bitloos aan t beleren, máár mocht ook zij bitloos niet te houden zijn buiten, dan helaas.. gaat er ook gewoon een bit in.. Veiligheid voorop immers!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:26

op hol, is op hol............ en dan helpt niks meer behalve een doodlopende straat :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:33

sanne83 schreef:
Naar mijn idee kunnen alle optomingen zowel R- als P+ geven?

Nee, niet als je ze gebruikt zoals ze bedoeld waren, en al helemaal niet in de dressuurring. P+ daar valt nog over te discussiëren, dat kan met slechte wil bij alles wel, maar aan bv een gewone sidepull moet je toch al een flinke ruk geven wil dat als p+ overkomen. Dat soort handelingen zijn niet subtiel uit te voeren in een dressuurring. Voor R- is diezelfde sidepull gewoon niet gemaakt, je hoort daarmee geen constante aanleuning op de neusriem te hebben. Weerom komt dat niet erg subtiel over in de ring als je het wel doet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:37

Hier een close up van de hackemore van een van de deelnemers

van hem hebben we ook een ver af filmpje, maar ik ga nu eerst Sjolvir uploaden :D

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:39

haha ja helaas die heb je niet in de duinen :+ Dat gáát maar door, serieus, ik heb de hele weg naar huis staan trillen en ben er niet meer op gegaan :+ Uiteindelijk bij mensen hulp gevraagd, die gaven me een bit en fietsten mee naar stal, toen durfde ik pas weer :+
Máár dit paard is op bit dus beter te rijden :) Pech voor hem, maar ja.. ik vertrouw hem zonder bit gewoon niet meer. Nu hij weer een bit in heeft kunnen we tenminste weer gewoon normaal rijden buiten ( nja, bejaardenritjes :') )

Maar.. even ontopic, erg jammer dat er zo kort door de bocht wordt geredeneerd. Ik zie met bit af en toe ook combinaties waarvan ik denk.. joh.. ga eerst eens fatsoenlijk leren rijden voordat je je paard op wedstrijd uitbrengt.. En dan maakt bit of geen bit echt niet uit..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:40

FahyaFemke schreef:
ik lees op dat juryplatform allemaal juryleden die met tegen-argumenten komen van dat de paarden er dan vandoor zouden gaan?
en kinderen die te weinig kracht zo zouden hebben ?

Kijk ik lees hier dingen als 'negativisme beu' maar het zijn wel jullie die gekozen hebben om te gaan meerijden in een sport waarbij de jury's die de punten geven van de hoogste tot de laagste al van in den beginne overtuigd zijn dat een paard 'onder controle', gedomineerd, en op kracht gereden moet worden. Ik ben niet verbaasd, en als jullie niet alleen toegelaten willen worden, maar en passant de hele dressuur tot in de wortels willen veranderen voorspel ik een teleurstelling.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:46

Bandida......... dit vind ik nou weer zooooooo jammer :)

juryleden zijn niet al van den beginne overtuigd dat een paard onder controle gedomineerd en op kracht gereden moeten worden.......

JUIST niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:47

Bandida, dat ben ik met je eens. Niet zozeer over dat op kracht rijden, maar dat doet er nu even niet toe. Waar ik ook een beetje een waakzaam oor op houdt is op het laatste. Net als dat er geen aparte puntenlijsten of rubrieken zijn voor Fjorden en Haflingers denk ik ook dat op de reguliere wedstrijden niet anders met bitloos omgegaan moet worden. Hoe dressuur gereden moet worden ligt vast en als je daar niet aan kunt voldoen, hoor je niet op een wedstrijd thuis. Ga je wel op een gewone wedstrijd rijden, dan zal het al gauw oneerlijk overkomen, maar het is niet oneerlijk als slecht beoordeeld wordt als je niets laat zien dat aan de doelstellingen beantwoordt.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:47

Je filmpje doet het niet Arabesk.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:48

KiWiKo schreef:
JUIST niet :)

Nee het lijkt niet, het is wel. Maar ik ga er verder niet over beginnen discussiëren, tijd zal het wel leren.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:49

@ filmpje.... die hack moet wel pijn doen op de jukbenen van het paard...... Dat is ook de reden dat we die er snel weer hebben afgehaald.....
Ruiter rijdt ook met wel heel veel hand lijkt het.

( desondanks denk ik dat zo iemand met bit net zo hard/strak is maar dan in de mond van het paard)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:50

Arabesk schreef:
Hier een close up van de hackemore van een van de deelnemers

van hem hebben we ook een ver af filmpje, maar ik ga nu eerst Sjolvir uploaden :D

WOW............. confronterend!!!!!

zo zie je het heel, heel anders dan op volle snelheid zeg!!!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:50

amondi schreef:
@ filmpje.... die hack moet wel pijn doen op de jukbenen van het paard...... Dat is ook de reden dat we die er snel weer hebben afgehaald.....

( desondanks denk ik dat zo iemand met bit net zo hard/strak is maar dan in de mond van het paard)

Jep, mooie illustratie van 'what's the difference??'

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:51

amondi schreef:

ik vond het behoorlijk veel geweld inderdaad, maar ook met bit zie je dit soort praktijken. Ook het steeds weer aanprikken met sporen is niet mijn ding. Moet je een paard nou écht bij elke stap vertellen dat hij moet lopen?

De hackemore is een soort snuitklem geworden die ook nog eens vreselijk trekt achter de oren. Een beetje druk op de teugels geeft toch al snel meer dan twintig kilo druk achter de oren, door de hefboomwerking van de optoming. Nou dan wil je als paard wel in een krulletje lopen, héél snel.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:54

Arabesk schreef:
Ook het steeds weer aanprikken met sporen is niet mijn ding. Moet je een paard nou écht bij elke stap vertellen dat hij moet lopen?

In deze sport wel ja.. dat probeer ik al heel de tijd te zeggen. Probleem mee, ok.. doe dan wat anders. Maar dit niet zien zitten en wél willen meedoen gaat niet werken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:54

Bandida schreef:
sanne83 schreef:
Naar mijn idee kunnen alle optomingen zowel R- als P+ geven?

Nee, niet als je ze gebruikt zoals ze bedoeld waren, en al helemaal niet in de dressuurring. P+ daar valt nog over te discussiëren, dat kan met slechte wil bij alles wel, maar aan bv een gewone sidepull moet je toch al een flinke ruk geven wil dat als p+ overkomen. Dat soort handelingen zijn niet subtiel uit te voeren in een dressuurring. Voor R- is diezelfde sidepull gewoon niet gemaakt, je hoort daarmee geen constante aanleuning op de neusriem te hebben. Weerom komt dat niet erg subtiel over in de ring als je het wel doet.

Als je een flinke ruk geeft, is het toch altijd P+? maakt toch niet uit waarmee je dat doet? je hoeft niet eens een flinke ruk te geven, ook een klein irritant rukje is gewoon P+.
Je zegt: voor R- is de sidepull niet gemaakt, maar volgens mij werken alle optomingen op druk op R- of P+ (ligt aan de ruiter) en constante aanleuning heeft daar niet veel mee te maken. Dat is een constante en zou dus nul druk moeten zijn.