Huertecilla schreef:Bandida schreef:Ik rijd zelf al jaren met dit soort optoming, super materiaal en op vlak van rijden een andere (betere!) wereld.. maar dus ook een ander type van dressuur.
(*) r- is het wegnemen van een vervelend gevoel als beloning bij goed gedrag, p+ is actief straffen, vervelend gevoel veroorzaken bij ongewenst gedrag
http://en.wikipedia.org/wiki/Operant_conditioning
Jij bent destijds hierheen gekomen voor het invullen van het hoé-dan? van de omschakeling van P+ gebaseerd naar R+ gebaseerd. Een P+ loze optoming was een logische, afgeleide, voorwaarde.
Met bit is P+ loos dresseren onmogelijk, dus P+ loze dressuur.
Dit geldt in verschillende mate ook voor ´de beter geschikte´ bitloze optomingen. Bijvoorbeeld de mechanische hackamore, welke ook, is niet P+ loos te gebruiken. Idem een touwhalster en verschillende anderen.
Hoewel het P+ gebaseerde bitloze per definitie niet onde de noemer ´Klassiek´ kán, is de manier van dresseren vergelijkbaar bij hetzelfde P+ gebruik.
Bij een mechanische hackmore is dat inherent hetzelfde en dus is dat het makkelijkste vergelijkbaar.
Blijft dat het niet ´Klassiek´ genoemd kan worden omdat het niet ´Klassiek´ ís.
P+ gebaseerde bitloze optomingen kunnen prima binnen de structuur van ringdressuur, ook met de zelfde jury, doch per definitie onder een andere noemer dús niet in dezelfde klasse.
P+ loze optomingen kunnen op geen enkele manier, ook niet onder een correcte naam, vergeleken worden binnen de ringdressuur-structuur omdat het een op een ander uitgangspunt gebaseerde manier van dresseren, communiceren en rijden is.
Samengevat:
1. FEI ringdressuur-proeven of welke dressuurproeven ook kunnen met elke bitloze optoming en zonder gereden worden (doch niet alles wat optomingsloos kan, kan met een P+ gebaseerde optoming, met of zonder bit).
2. P+ gebaseerde bitloze optomingen passen naadloos binnen de structuur van FEI ringdressuur doch ís niet ´Klassiek´ en dient dús onder een andere noemer te vallen.
3. P+ loze optomingen passen niet binnen de structuur van FEI ringdressuur omdat het fundamenteel een andere dressuurvorm is.
hc
wat zijn precies je criteria voor P+ loze/P+ gebaseerde optomingen? Naar mijn idee kunnen alle optomingen zowel R- als P+ geven? ligt meer aan de ruiter en de manier van hulp geven.
Ik begrijp nog steeds niet dat iedereen maar mee mocht doen met een willekeurige optoming. Optomingen met een hefboom zijn zowieso al niet te vergelijken met optomingen zonder hefboom, dus ik begrijp niet helemaal waarom die nu toegestaan werden