Sjef Janssen: "Onze sport gaat naar de verdommenis"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:13

zipje71 schreef:
pharagirlke schreef:
En als elke wedstrijdregel ook thuis moet gelden waar ik het mee eens ben gaat mn moeder me niet dankbaar zijn. Dat word een hoop witgoed. En dan ook nog eens elke dag vlechten :oo Nee dat word mooi.... Want je moet wel de lijn doortrekken als je 1 regel thuis ook moet toepassen dan het gehele regelement he. Afwisseling is er dan ook niet meer bij tenzij je ook gaat jumping rijden. Dan kan je nog een hindernisje in je proef zetten.

Ik snap niet hoe je de regel nultolerantie op wedstrijd kan doortrekken naar thuis :D
Dus ja KiWiKo, ik vind het onzin. Als je thuis blijft kan je je paard prima behandelen want thuis geld die regel niet.

Dan heeft nuloptie dus niks met diervriendelijkheid te maken maar met competitievervalsing....

Jaaaaa en dus?

Hermelientje: volgens mij wel.

Equimotion schreef:
WinBinChes schreef:
Tja dat is maar net hoe je het bekijkt. Als mijn paard ziek is en een geneesmiddel nodig heeft start ik hem niet eens. Wat is daar nu diervriendelijk aan??? Presteren op wedstrijd als je aan de geneesmidelen zit. Dit vind ik een verkeerd uitgangs punt..

Je bent nog dopingpositief lange tijd nadat je weer van de geneesmiddelen af bent en het paard allang en breed weer beter is... zo zwart wit ligt het dus allemaal niet. Je kunt de herstelperiode bij gebruik van medicatie niet in direct verband stellen met de tijd dat (sporen van) het middel in het lichaam aanwezig is.

Dan moet je wachten tot alle waardes okee zijn. ;)

zipje71 schreef:
Als ik ziek ben en ik krijg iets om op te knappen betekent dat volgens mij niet dat mijn prestaties de volgende dag zoveel beter zouden moeten zijn. Werkt m.i.bij een paard net zo

behalve dat mensen egoïstisch genoeg zijn om te zeggen "nee ik voel me toch nog niet lekker" en paarden wat dat betreft beschermd moeten worden tegen zichzelf. Ik vind mensen met dieren vergelijken in dit soort discussies best dom eerlijk gezegd.

cissie

Re: Sjef Janssen: "Onze sport gaat naar de verdommenis"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:46

Misschien ben ik een domme boer, die zich eerlijk gezegt niet zoveel met dit soort dingen bezig houd, maar als je paard iets mankeert en behandeld wordt met medicatie is het totdat de kwaal/ziekte over is toch tijdelijk einde sport?

Olympisch paard of paard van de buurman maakt wbt financiele consequentisch nogal wat uit, maar dat zou eigenlijk niet zo mogen zijn, vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:59

maar als de kwaal of ziekte over is dan kan de stof van de mediciatie nog een tijdje in het bloed zitten..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:03

Dat snap ik en is erg vervelend maar als je geen risico wilt lopen zul je je paard wat langer thuis moeten laten staan, denk ik
Zo zijn de regels toch? of men zou het hele regelement hierom heen moeten aanpassen, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:08

ik vind dus wel dat ze het regelement moeten aanpassen.. zoals ik al zei, met eczeem bijv. als ze daar entingen tegen krijgen en daar zitten stoffen in die als doping gezien kunnen worden dan mag je daar dus bijv. geen wedstrijden mee rijden.. terwijl het paard verder kerngezond is.. dat is toch zonde? hetzelfde met iets kleins als mok.. als dat goed behandeld is dan belemert dat het paard niet..

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:15

Knavia schreef:
Paar puntjes om de discussie boven penny-niveau uit te tillen:

* antibiotica (op 1 uitzondering na, procaine-penicilline) testen NIET dopingpositief. Dus deze stoffen kunnen gewoon toegepast worden. Alleen behandeling met antibiotica tijdens een wedstrijd moet wel gemeld worden middels een op de website van de FEI te downloaden formulier. Indien de behandeling of de reden van behandelen volgens de wedstrijddierenarts (die weer overleg heeft met andere officials) tenminste geen welzijnsaantasting voor het paard inhoudt als deze deelneemt. Dus: een snee op de bil die niet diep is, mag met 2 nietjes worden gesloten en het paard mag daarna gewoon een prik antibioticum krijgen en de volgende dag starten.

* de stoffen waarnaar gezocht wordt door de FEI zijn de stoffen die dopingpotentie hebben, ofwel andere stoffen met dopingpotentie kunnen verhullen. Capsaicine kán worden toegepast om bij springpaarden de benen te hypersensibiliseren, daarom zoekt de FEI ernaar. Het antidepressivum in het paard van Isabel Werth heeft geen enkele 'veterinaire' toepassing maar maakt het dier net iets tammer en meegaander in het werk. Daarmee wordt een sensibel talentvol paard (gaat vaak samen, talentvol en sensibel) makker en gaan de scores omhoog. Vroeger werd hiervoor de stof 'reserpine' toegepast. Reserpine was tot een jaar of 5 geleden maar tot een week of wat na toediening op te sporen, maar maakte het paard gedurende een maand gemiddeld meegaander. Zo ongeveer 50% van de springpaarden die in de jaren 80 en 90 op FEI wedstrijden liep, was ermee behandeld. Toen de FEI de detectietijd had weten te verlengen, vielen er plots allemaal ruiters door de mand. Dus moest er in de paardensport op zoek gegaan worden naar alternatieven. De FEI heeft inmiddels geleerd dat zodra er een nieuw antidepressivum of anderszins stemmingsbeinvloedend medicijn voor mensen op de markt komt, hierop meteen ook te gaan testen bij paarden. Omdat ze uit ervaring weten dat deze stoffen veel toegepast worden in de (sub)topsport.

* de kans dat het paard van Isabel Werth deze stof toegediend heeft gekregen zónder dat ofwel de amazone, ofwel de trainer ervan wisten is nagenoeg nihil. Dit zijn professionals, die echt wel het klappen van de zweep kennen. Op dat niveau in de sport is alles wat ook maar een klein voordeel t.o.v. de concurrentie op kan leveren zéér interessant. Of ze ervoor uit zullen komen ooit, is natuurlijk iets héél anders. Als ze het echt niet weten dan is het omdat ze bewust de andere kant op hebben gekeken.

* De 0-optie is het beste wat we momenteel kunnen hanteren. En behandelen tussen de wedstrijden door gaat echt prima nog. Zo heeft Metacam (ontstekingsremmer/pijnstiller/koortsverlager) een detectietijd van zo'n 72 uur. Nou, dan calculeer je voor de zekerheid nog 1 dag extra en dan kan je je paard dus al veilig en eerlijk tot 4 dagen voor een start behandelen. Best redelijk toch? Kortwerkende sterke corticosteroiden zitten ook op ongeveer even lang. Domosedan heeft een nog kortere detectietijd, dus je kan je paard rustig scheren tot zo'n 3 dagen voor de start. En echt, dit zijn feitjes die iedere trainer en sportpaardenarts weet. Soms gaat het mis omdat een stalhulp niet overlegt, maar het grote deel van de positieve tests zijn echt het gevolg van doelbewust toepassing en toch gesnapt worden.

Stop de naieviteit en stap in de realiteit!

O ja, laatste opmerking: mokzalf test niet postief, er wordt wel voor gewaarschuwd, maar uiteindelijk is dit écht geen oorzaak (net zoals oogzalfjes). Echter, diezelfde stoffen kunnen gebruikt worden voor gewrichtsinjecties (ik bedoel de werkzame stoffen, niet de zalfjes) en daarmee een kreupel paard rad maken voor de start. Mokzalf (en oogzalfjes) worden wel altijd als excuus aangedragen door de gesnapte ruiter, maar de FEI weet onofficieel beter....

Aha, klinkt allemaal goed onderbouwd. Mijn dierenarts kon trouwens ook nog wel een duit in het zakje doen. Volgens hem is wel eens getest hoeveel zalf je moest smeren op je paard om een positieve dopingtest te krijgen. Ze hadden het paard helemaal centimeters dik ingesmeerd en wat denk je:
geen positieve dopingtest. Dus elke ruiter die dit zegt in zijn interview moet ernstig in twijfel worden getrokken mbt een dergelijke uitspraak mbt een zalfje dat een positieve dopingtest zou geven. Dus, de moraal van dit verhaal. Geloof toch alstublieft niet alles wat "in de krant" staat. Ik kan er over meepraten.
|(

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:22

Misschien leuk testje, maar een beetje te simpel gedacht . Centimeters dik maakt natuurlijk niets uit omdat het over het oppervlakte van het paard gaat waarop de zalf zit. Interessanter is het om te zien hoe het zit bij repeterend, bijv 2 x daags gebruik. Wordt dan wel door cumulatie een drempelwaarde bereikt?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:26

Tja, dat weet ik ook niet, maar zo simpel als het door sommige betrapte ruiters erover wordt gedaan om de schuld bij een zalfje te leggen, mag je volgens mij dus wel in twijfel trekken.
Trouwens, ik vind dat Sjeff ook een beetje vreemd reageert. Hoezo nuloptie maakt de sport kapot, geen geneesmiddel mogen geven. Het verhaal ging toch over Isabell die een prestatiebeinvloedend middel had gegeven? Daar is Sjeff toch hopenlijk wel mee eens dat dat verboden moet blijven. }>

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:31

Weet ik niet of je dat in twijfel mag trekken. Bij repeterend gebruik van een middel wat relatief makkelijk de huid penetreert en met een lange halfwaarde tijd, kan ik me voorstellen dat je nog wel wat kan vinden. Zeker als er een zero tolerance beleid is.
Bij Isabelle is het overigens nog maar de vraag of ze niet ter goedertrouw heeft gehandeld. Volgens haar verklaring had ze de wachttijd in acht genomen en was er toch nog wat te vinden. Tja wie zal het zeggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:32

Een volgend bericht laat weten dat het twee tot drie weken werkt... Dus dan is die wachttijd ook minstens de tijd dat het werkzaam is lijkt me?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:42

Werkzaamheid heeft te maken met een bepaalde drempelwaarde waarboven effect te verwachten is en het medicijn op zich. Dat je het vindt wil niet zeggen dat het iets doet in het lijf. De geloofwaardigheid van het verhaal hangt bij mij wel af van de gevonden concentraties in het bloed. Als ze zeer dicht bij 0 zitten, kan ik me ook nog wel voorstellen dat het ene of het andere paard wel verschilt qua metabole klaring.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:43

Even om te kijken of ik je goed begrijp: dus het is niet omdat het drie weken werkzaam is dat er ook drie weken sporen van terug gevonden worden?

Dank voor de uitleg :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:45

Ja dat je iets vindt wil niet zeggen dat het effect heeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:52

nee dat bedoel ik niet, maar als het dus drie weken effectief is, vind je dan ook sowieso nog drie weken het terug?

De stof die Isabelle gebruikte zou twee tot drie weken werkzaam zijn. Dus dan word het sowieso ook twee tot drie weken terug gevonden?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:58

Ik neem aan van wel. Zit na te denken of ik uitzonderingen kan bedenken, maar kan ze niet bedenken. Anders zou je een placebo effect hebben. Wat er niet is kan geen effect hebben.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:05

De fei heeft anders een lijst waar alles op staat incl de hoeveelheden die aanwezig mogen zijn... Sommigen dingen zijn gewoonweg verboden/ niet toegestaan...

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:06

vur schreef:
Aha, klinkt allemaal goed onderbouwd. Mijn dierenarts kon trouwens ook nog wel een duit in het zakje doen. Volgens hem is wel eens getest hoeveel zalf je moest smeren op je paard om een positieve dopingtest te krijgen. Ze hadden het paard helemaal centimeters dik ingesmeerd en wat denk je:
geen positieve dopingtest. Dus elke ruiter die dit zegt in zijn interview moet ernstig in twijfel worden getrokken mbt een dergelijke uitspraak mbt een zalfje dat een positieve dopingtest zou geven. Dus, de moraal van dit verhaal. Geloof toch alstublieft niet alles wat "in de krant" staat. Ik kan er over meepraten.
|(

Grappig dat je dit zegt. In een oud topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1027742& beweerde Anky het volgende (stukje uit kolom in de Telegraaf):

Citaat:
In Hongkong zijn vijf springpaarden en één dressuurpaard positief bevonden. Ik heb op de springpaarden niet zo'n goed zicht, maar in het geval van mijn Amerikaanse collega Courtney King en haar paard Mythilus wil ik enige nuance aanbrengen. Want in het bloed van Mythilus werd 14 milligram gevonden van de pijnstiller Felbinac.

Terwijl er bij een rat (!) pas effect optreedt bij zevenduizend milligram. Wij hebben in de paardensport echter te maken met de zogenaamde nullijn. Wij mogen onze paarden niks geven. Nog geen aspirientje. In de humane sport is dat niet denkbaar.

Ik heb het toen eens uitgerekend en citeer mezelf even

Citaat:
Het is wel heel grappig hoor wat Anky hier beweert. Om 7000 milligram Felbinac in het bloed van een een ratje te kunnen krijgen zijn heel wat tubes gel nodig. Er zit ongeveer 1000 milligram werkzame stof in 1 tube Felbinac gel. Moet je dus 7 tubes creme op het arme ratje smeren, maar dan gaat nog niet alles door de huid heen het bloed in, dus smeer er nog maar een stel tubes bij. Meer dan 10 tubes gel op één ratje, als het dan nog niet werkt dan weet ik het niet meer, maar je hebt in ieder geval wel een heel kleverig ratje!

Hoe het met dat aspirientje zit weten we inmiddels van Knavia. Ik heb trouwens de site van de FEI even gelezen en het is precies zoals Knavia het zegt, iedereen kan het gewoon opzoeken. Raar dat ik het zo kan vinden maar dat onze bondscoach het niet weet. Maar ja daar had hij ook al last van met Salinero die niet naar Las Vegas mocht.
De langste tijd die genoemd wordt voor alle middelen op de lijst met toegestane geneesmiddelen om uit het bloed te verdwijnen is 7 dagen. Nog een paar dagen extra voor de veiligheid en je kunt weer starten. En je kunt ook gewoon een melding maken. Dit alles is dus gewoon heel duidelijk terug te vinden op de site.

http://www.fei.org/Athletes_AND_Horses/Medication_Control_AND_Antidoping/Horses/Documents/Detection%20Times%20website%2005062008.pdf

Het door Isabel gebruikte middel is trouwens helemaal geen middel voor dieren maar voor mensen en staat niet op de lijst met medicamenten voor paarden maar op de dopinglijst.
Dus inderdaad mensen stop die naïviteit en laat je niet voor de kar spannen door deze "toppers" die handelen uit eigenbelang.

@Pharagirlke
Ik was het gisteren ook helemaal met jouw eens, wat een dag voor jou :+
De truc is trouwens als volgt: je zoekt een middel dat heel lang werkt maar wel redelijk snel uit het bloedbeeld verdwijnt (ik denk dat dit vooral mogelijk is bij middelen die inwerken op de chemische processen in de hersenen, ken je het middel LSD dat kan na jaren nog een hernieuwde "trip" opleveren).

Ik vind het zeer bemoedigend dat de Duitse bond dit van de top af durft aan te pakken, dat zie ik hier in Nederland niet gebeuren. Ook zeer bemoedigend dat uit veel reacties in kranten en tijdschriften uit Duitsland blijkt dat mensen het goed vinden dat het wordt aangepakt (en dat ze iets minder goedgelovig zijn dan in Nederland).

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:31

Dan heeft nuloptie dus niks met diervriendelijkheid te maken maar met competitievervalsing....[/quote]
Jaaaaa en dus?

Dan slaat het geleuter over paardenwelzijn nergens op.

zipje71 schreef:
Als ik ziek ben en ik krijg iets om op te knappen betekent dat volgens mij niet dat mijn prestaties de volgende dag zoveel beter zouden moeten zijn. Werkt m.i.bij een paard net zo

behalve dat mensen egoïstisch genoeg zijn om te zeggen "nee ik voel me toch nog niet lekker" en paarden wat dat betreft beschermd moeten worden tegen zichzelf. Ik vind mensen met dieren vergelijken in dit soort discussies best dom eerlijk gezegd.[/quote]

Je moet ze de kost geven die wel met een aspirientje WEL gaan werken. Ik denk dat de meeste paardeneigenaren en topruiters hun paard goed genoeg kennen om een beslissing te kunnen nemen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:36

ik ben eigen baas.......... en dus nooit ziek......... en als ik mij hemels beroerd voel dan stop ik mezelf onder de roze knikkers en ga ik werken........

ik denk dat de paarden in de sport ongeveer dezelfde drive hebeben als ik

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:28

vur schreef:
|(

Hoe verklaar je dan dat de springruiters die nu geschorst zijn op de Olympische Spelen betrapt zijn door een zalfje?
Het is allang bewezen dat er wel degelijk positieve testen kunnen komen na gebruik van een zalf, dat is ook bekend uit de humane sport!

@Hermelientje, leuk dat je uitgerekend hebt hoeveel zalf er op een ratje moet, maar dat staat er helemaal niet. Er staat dat er pas effect optreedt bij een rat bij 7000 mg, er staat niet dat dat ratje met zalf is ingesmeerd. Hij kan het middel dus ook op een andere manier binnen hebben gekregen tijdens de testen.

Nikka, Knavia, jullie zeggen allebei zinnige dingen, misschien kunnen jullie het volgende mysterie voor mij oplossen:
Hoe komt het dat er aan de ene kant gezegd wordt dat je wél mag behandelen mits je de voornoemde periodes in acht neemt, maar dat aan de andere kant telkens weer berichten naar buiten komen dat paarden "betrapt" worden op restwaardes die vér NA die periode worden gevonden? Dan zouden deze toch niet gestrafd mogen worden? Toch gebeurt dat als ik de artikelen mag geloven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:20

horseyfries schreef:
Toch gebeurt dat als ik de artikelen mag geloven.

Tatááá *\o/*

Je kan ze dus niet geloven :)*

1. De FEI lijst van wat niet mag is laagdrempelig toegankelijk.
2. Het is geen verrassing hoe lang deze stoffen in het systeem blijven.
3. Het is geen verrassing waar deze stoffen in zitten.

De heer Jansen predikt voor zijn eigen parochie van mensenbelang.
De heer Jansen onderbouwt dat de deelnemers de verantwoordelijkheid voor het welzijn van hun paard niet kunnen dragen en dat de nullijn de enige keuze is.

Gegeven is dat;
- paardgericht gehouden paarden vrijwel geen geneesmiddelen nodig hebben,
- héél veel geneesmiddelen wel kunnen en
- wat niet toegestaan is in het bloed van aan wedstrijden deelnemende paarden, met goede reden niet mag.

hc

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:20

Volgens mij ligt het wat anders HC: er zijn een AANTAL middelen waarvan er restwaardes gevonden mogen worden, omdat dit medicatie is tegen veel voorkomende ziektes. Zoals je in de link een paar posts hierboven kunt zien is die lijst behoorlijk kort.
De genoemde uiterst lage restwaardes hebben wel degelijk tot veroordelingen geleidt omdat dit om andere middelen ging, en het ligt dus allemaal een stuk genuanceerder dan jij wilt doen geloven.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:49

horseyfries schreef:
Volgens mij ligt het wat anders HC: er zijn een AANTAL middelen waarvan er restwaardes gevonden mogen worden, omdat dit medicatie is tegen veel voorkomende ziektes. Zoals je in de link een paar posts hierboven kunt zien is die lijst behoorlijk kort.
De genoemde uiterst lage restwaardes hebben wel degelijk tot veroordelingen geleidt omdat dit om andere middelen ging, en het ligt dus allemaal een stuk genuanceerder dan jij wilt doen geloven.

Iedereen die in staat is online te gaan kan net als HC en ik de site van FEI.org bezoeken en precies de reglementen nalezen. Lees alle berichten van Knavia nog eens heel goed door want zij geeft het heel erg goed weer en ik heb de indruk dat je toch nog niet goed snapt hoe het zit met de diverse lijsten van de FEI en de interpretatie van de regels. Ook over die smeerseltjes en zalfjes heeft zij al een duidelijke uitleg gegeven. Vervolgens kun je zelf op de site van de FEI eea nalezen. Zet dan de roze bril af en ga eens heel goed nadenken. Wat voor belang hebben onze bondscoach en onze meervoudige olympische kampioen er bij om steeds die nuloptie totaal verkeerd voor te stellen aan alle goedgelovige fans. Hoe kan het dat onze bondscoach de regeltjes niet kent terwijl elke ruiter in de basissport elke maand Paard en Sport ontvangt waarin hij/zij niet alleen wordt herinnerd aan de regels omtrent medicatie maar zelfs nog kan vinden waar de knoopjes van het rijjasje mogen zitten. En onze bondscoach zou dan de regeltjes niet kennen. Je bent vast net als veel andere mensen heel erg gek op je paarden en heel gek op dressuur, maar laat je niet voor de kar van deze "toppers" spannen. Als je je paard zulke middelen geeft als Isabel heeft gedaan en dan nog een beetje verbolgen gaat doen over hoe oneerlijk het is dat de testen nu beter zijn en je gepakt bent op een middel dat helemaal niet in een paardenlijf thuishoort, dan verdien je geen steun. Gelukkig lopen de Duitse bond en het Duitse publiek voorop in deze ontwikkeling en zijn ze niet bang om zelfs hun absolute toppers aan te pakken en zo hoort het ook. Hoge bomen vangen veel wind en terecht. Ze hebben ook de voordelen van hun beroemdheid gehad. Ik zie het hier in Nederland nog niet gebeuren. De KNHS zal wel een paar subtoppers betrappen, die toevallig een paar dagen te vroeg zijn gestart nadat hun paard een legitiem medicijn heeft gehad en alweer beter is. Ruiter krijgt een lichte straf (kun je ook allemaal opzoeken) en zij kloppen zich op de borst dat ze ook goede controles uitvoeren.

Ik ga er zonder meer vanuit dat jij gek bent op jouw paarden en het beste met ze voorhebt, zou jij je paard dat lijdt aan een neurologische aandoening (waarvan bekend is trouwens dat het achterbeen van het paard dan progressief zwakker wordt) gaan trainen voor het hoogste niveau in de sport en hem/haar dan een "medicijn" geven dat langdurig inwerkt op de chemische processen in zijn hersens (en toevallig tot voor kort slechts korte tijd aan te tonen was), met de wetenschap dat het medicijn bedoeld is voor psychiatrische patiënten en helemaal niet getest is op paarden, maar waarvan wel is vastgesteld dat als het aan paarden wordt gegeven het zeer ernstige bijwerkingen kan veroorzaken (Parkinson-achtige symptomen) en wat ook nog vermeld wordt op de lijst van de FEI bij absoluut niet toegestane middelen. En zou je dat paard dan nog op een wedstrijd uitbrengen met de wetenschap dat je 2 jaar geschorst wordt als je gepakt wordt. Als je net zo bent als sommige van de toppers dan luidt het antwoord: Ja als ik maar zeker weet dat ik niet gepakt wordt.

Iedereen is gewaarschuwd voor Aken. En die periode dat dit soort rotzooi in het paardenlijf kan worden opgespoord nadat het gebruikt is, is heel erg lang tegenwoordig. Gelukkig maar voor het paard. Ik weet dat het soms heel moeilijk is als je mensen enorm bewondert om dan in te zien dat ze niet helemaal of helemaal niet recht door zee zijn. In dit geval kun je echt zelf controleren dat het onzin is wat Sjef Janssen beweert. Aan jou de keus. Het is niet gemakkelijk om die knop om te zetten. Zo ken ik ook een hoop wielerliefhebbers die echt elk jaar weer oprecht geloven dat de tour de France nu helemaal "schoon" is.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:56

Kleine aanvulling:

Hier een uitspraak van het tuchtcollege.
http://www.knhs.nl/objects/00011965.pdf

Dit gebeurt er dus als je een (noodzakelijk?) medicijn geeft en niet lang genoeg (in dit geval 7 dagen + een veiligheidsmarge) wacht en betrapt wordt. Dat is niet leuk, maar er hangt je geen schorsing van 2 jaar boven het hoofd.

Het middel waarop Isabel betrapt is hoort tot deze categorie (die dus gewoon niet mag worden aangetroffen) en wordt zelfs specifiek genoemd op de lijst die er bij staat:
Agents, cocktails or mixtures of substances that may affect the performance of a horse;
masking agents; substances with no generally accepted medical use in competition horses;
substances which are usually products prescribed for use in humans or other species; agents
used to hypersensitise or desensitise the limbs or body parts

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:14

DE volgende keer rustig laten hoesten dus.
lekker diervriendelijk.