Oh zo, ik snap je 
Stress heeft een negatieve invloed op shivers, toch zeker bij mijn paard.
Wanneer hij gestresst raakt, dan kan hij van het ene op andere moment beginnen te "shiveren".
Thuis kan ik hem ontspannen werken, echt heel relax, maar in een vreemde omgeving is de spanning bij hem zo erg, dat hij helemaal achter verkrampt omwille van de aandoening.
Voorbeeldje, we laten hem beslaan op de kliniek, dus vreemde omgeving, eerste jaar had hij 1cc Domosedan + 0.7cc Torburgesic nodig om hem 20 minuten te verdoven voor hoefbeslag achter. Nu 2 jaar later kan dit met een dosering van 0.3cc + 0.3cc, want hij is volledig vertrouwd geraakt met de omgeving en dus geen gestress.
Het is een vicieuze cirkel tot op zekere hoogte, hangt er vanaf hoe het paard zich positief aanpast door vaker van het terrein afgehaald te worden en vaker onder stress te komen. Of het zich daardoor nu juist beter of slechter kan ontspannen.
Traileren was vroeger een enorm probleem, na 5 minuten begon mijn paard reeds te shiveren. Valeriaan & kleine dosis acepromazine hielpen hem te leren aanvaarden dat hij best wel voor langere periodes komfortabel op de trailer kon blijven. Nu heeft hij helemaal niks meer nodig. Hij vindt traileren niet meer eng, hij heeft zijn evenwicht gevonden en we hebben totaal geen verdovende middelen meer nodig.
Maar confronteer hem met iets bangelijks & we zijn opnieuw vertrokken te shiveren.
Nog een stom voorbeeldje, vorige zomer gingen we uitrijden in het park. Alles super rustig, gezellig, ontspannen, tot daar plots een miniatuurpaardje met kar erachter verscheen en tot overmaat van ramp had de vrouw op het karretje ook nog een paraplu open voor de zon.
Mega-paniek en hij begon onmiddelijk te shiveren. Ik heb moeten afstappen voor mijn eigen veiligheid en hem bij de hand terug naar de trailer geleid. Ik had gelukkig wat acepromazine in de wagen en dat hielp uiteindelijk om hem terug naar huis te brengen.
Ikzelf heb nog nooit Fluphenazine gebruikt bij hem, maar had er wel reeds van gehoord. Ik ben er ietwat bang van. Ik heb een ex-renpaard gekend die 2 jaarlang op Fluphenazine stond (echt psychotisch paard, die rende door weide omheining heen, was soms echt haar verstand kwijt). Dat had een heel positive invloed op haar gedrag, alsof ze eerst nadacht vooraleer weg te hollen, maar na 2 jaar stierf ze aan een hartinfarct. Gerelateerd? Geen idee.