KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Re: KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:10

horseyfries heeft zeker een punt daar!
leuke berichten, zijn er nu ook al bekend dat er in het Z mee doen? Weet het even niet meer.
Ik heb me maar in de B ingeschreven. We hebben tenslotte nog maar 1 wedstrijd gereden. Weet niet of we dan al een L proef moeten gaan doen.
Nou er doen er ook al in het L mee, en in het M.
Zit in ieder geval niet iedereen in 1 klasse!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:22

Vanavond met hackemore gereden (dat was het enigste dat ik hier in de buurt kon lenen)
en heb 10 minuten geleden me per mail ingeschreven voor Z1 paarden.
Ben benieuwd of ik mee mag doen.

Hack eraan gehangen, probleempje was dat uiteraard mijn hoofdstel te weinig gaatjes had.
Wel mee gereden, ging best. Erin gehangen, gewoon over de dijk naar de manege gereden.
(onder het motto, als dat met halster en 2 touwtjes kan, dan zeker met een hack.)
Daar even alle knopjes getest, deden het gewoon.
Alleen even wennen, grappig gezicht in de schaduw, Sjol haar hoofd met centebakjes onder lip.
En miste het gevoel wat je voelt als je paard een keer op een bit knabbelt :D
Geloof dat deze opgave betekend, dat ik de komende weken weer moet gaan doen of we serieus
dressuur rijden, dus meer dan 1 x per week dressuur uurtje :Y) , arme pony.
(rij al tijden geen wedstrijden meer, misschien me dan nu ook maar opgeven voor Strijen, met bit)

Moet nog even aan het hoofdstel geknutseld worden met gaatjes tang.
En ga nog even bij verdere kennissen vragen of die nog een ander systeem hebben.

Wat Kwiko als zegt, jammer dat de grootste monden het af laten weten.
Ik als blije hobby ruiter vind het wel weer een leuke nieuwe uitdaging. (zolang ik maar geen voltige hoef te doen }> )
Hier op bokt doorgaans toch wel meer dan 20 man die schreeuwt vreselijk bitloos te zijn, zou het proefrijden zo vol zitten!
(Uiteraard is er reeel de kans dat ik ik afga als een gieter, kan daar niet zo reusachtig mee zitten, maar vinden de echte bitlozen
dat dan geen probleem? Dat ik als bitloze (not) wannabee hun mogelijkheid tot bitloos zit te verprutsen? Overigens liep ze
dus vanavond prima op die hack anders had ik me niet opgegeven (zo maf ben ik nou ook weer niet).)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:47

Lijkt me super om jullie allemaal in het echt te zien straks!!! Nu in elke klasse toch een combinatie in ieder geval.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 23:03

Jeddah schreef:
Zonden bit kunnen ze ook prima kantelen hoor :j
Maar wat je zegt klopt als een bus, alles wat je verder noemt doen ze om de druk van dat bit te ontwijken :j En zonder bit zit dat druk niet op die plek en hoeven ze het ook niet te ontwijken. Reken maar dat paarden vindingrijk genoeg zijn om op een andere manier hun onvrede te laten blijken als de druk op de neus net zo onprettig ervaren wordt :j

Ze zullen veel minder snel de neiging hebben om te kantelen, simpelweg omdat een paard maar één neusbeen heeft maar twee lagen. Bij het neusbeen zal het kantelen niet veel verschil maken qua druk, bij de lagen is het door het kantelen echter mogelijk om één kant te ontlasten, wat vaak de bedoeling is van het kantelen. Ze kunnen dus nog altijd wel kantelen als je met een neusoptoming rijdt, maar omdat de beloning (druk die wegvalt) achterwege blijft zullen ze dat minder doen.
Ik ben dus benieuwd of de juryleden vinden dat ze nog altijd goed kunnen beoordelen of iemand correct en met een fijne aanleuning en nageeflijkheid rijdt, of dat ze dat moeilijker vinden met een neusoptoming.

Wel top dat een aantal van jullie toch de strijd aangaan, daar heb ik respect voor!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 23:09

"Ik ben dus benieuwd of de juryleden vinden dat ze nog altijd goed kunnen beoordelen of iemand correct en met een fijne aanleuning en nageeflijkheid rijdt, of dat ze dat moeilijker vinden met een neusoptoming."

Dat vraag ik me dus ook af, maar het zal blijken, toch?

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 06:47

ik denk dat die juryleden er wel zijn hoor.

leuk dat er al meer opgaves zijn, zelfs al een Z-ruiter ;)

ja de hack moet heel hoog, ik heb er pony bakstukjes voor moeten kopen, heb nu alleen nog het probleem dat ie wat te ruim om zijn neus zweeft zeg maar, ik heb er al een een dikke schapenvacht onder maar dat helpt nog niet zo.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:00

ik had tijdens de onderlinge gewoon offciele juryleden die anders ook jureren. Die vonden beide dat we een leuke combinatie waren, en er stond nergens iets van lastig te zien of in die richting. en dat zouden ze heus wel opzetten als het ze zo enorm opviel, of niet?
Je ziet het verschil bitloos ook wel of de ruiter een ton of een veertje in de handen heeft als ik zo even snel 1 ding bedenk..
en jury's hebben nog tientallen andere dingen om op te letten of er ontspanning is of niet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:27

Een onderlinge voor de leut is wel iets anders dan op het moment dat je daar zit om beleid voor deze wedstrijden te bepalen hé ;).
Het hele reglement is nu eenmaal gebaseerd op rijden met bit, daar zal dus dan wel naar gekeken moeten worden. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat degenen die mét bit niet kunnen rijden er straks gewoon een hackamore aan hangen en dan maar bitloos gaan. Ook de controle op bijv. open plekken op het neusbeen zou dan in de regels moeten worden opgenomen.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:36

ik denk idd dat er wel wat meer controle moet komen dan, weet niet of er bij springen op gelet word? maar bij de mensport heb je altijd bittencontrole.. kan me voorstellen dat je dat ook gaan doen en dan niet op bitten maar idd op onvriendelijk bitloze optomingen..

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:35

Ik kreeg net een bericht van iemand van Bitloos.nl (die ook in de organisatie zit) dat ze nu 10 deelnemers hebben, en dat je ook gerust met een halster met 2 touwtjes mee mag doen. Ik ben er zelf nog steeds over aan het nadenken maar dacht dat jullie deze informatie ook wel even wilden hebben.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:07

vind ook dat er controle moet zijn ja
want je kunt de neus makkelijk kapot rijden,net zo goed als de mondhoeken.Maar wordt daar al op gecontroleerd dan?

horseyfries, ik neem aan dat onderling ook gewoon zoals een normale wedstrijd word beoordeeld? en dat ze op de bitloze probeersel dag niet ineens super streng gaan beoordelen want dat zou niet eerlijk zijn.

Er zijn toch genoeg mensen die onderling starten, om te kijken of ze landelijk er al aan toe zijn? Dus dan moet de kijk van de jury toch gelijk zijn?? Daarom schreef ik ook wel: ben beoordeeld door officiele jury's. En ik deed mee omdat ik wilde laten zien wat we konden, en dit niet landelijk mocht maar wel onderling.

Iemand zei al tegen me: ja ze beoordelen toch niet zo streng als bij een echte wedstrijd. Toen dacht ik dat zal toch zeker niet?? Want als dat zo is, dan weet ik nog steeds niet of we met en landelijke mee zouden kunnen doen??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:44

wat zou de toegevoegde waarde zijn als deze wedstrijd anders werd beoordeeld dan regulier?

Dan kan je het net zo goed laten. want het gaat erom bitloos toe te staan op wedstrijden...... en dus moet er ook gewoon gejureerd worden als op wedstrijden :)

anders kan je er net zo goed een kermisattractie van maken

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:47

maar 1 manie rom daar achter te komen ;)

als ik de foto's zie, ben je er wel aan toe.
foto's zeggen niet alles, maar ik zie ene braaf netjes nageeflijk ontspannen paard lopen, en een ruiter die netjes zit.
dat is de hele basis toch! 8-)

doe je wel mee in Ermelo?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:16

FahyaFemke schreef:
Iemand zei al tegen me: ja ze beoordelen toch niet zo streng als bij een echte wedstrijd. Toen dacht ik dat zal toch zeker niet?? Want als dat zo is, dan weet ik nog steeds niet of we met en landelijke mee zouden kunnen doen??

Echter daar waar ik reed, werden onderlinge proeven, ook al zaten er KNHS jury leden altijd aanzienlijk
vriendelijker beoordeeld dan echte KNHS proeven.
(ouders van kinderen wilden dat nog wel eens niet helemaal snappen, kregen het idee briljant te zijn en
kregen vervolgens toch wel een deksel op hun neus bij hun 1e KNHS wedstrijd. )
Dus als je daar makkelijk winst rijdt, zegt dat niet per definitie iets over reguliere wedstrijden.

Neem aan dat deze bitloze proef normaal wordt beoordeeld, aangezien het probeersel is van de KNHS zelf.
Geen idee hoeveel jury leden ze ergens vandaan gaan halen.
Heb bericht ontvangen dat ik mee doe.

Wat betreft optoming, dus alles met teugels wat bitloos is. (dus niet neckrope etc. )
Rest standaard harnachement, zoals beschreven in de regelementen.
Kleding, Cap verplicht, verder laarzen en gladde leren minichaps, rijbroek en iets netjes erboven.
Hoeft dus niet perse wedstrijdkleding te zijn.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:36

overzichtje?

B opgave

*Janna (niet op bokt) Met Senna. Paard
*fahyafemke met Fahya
*
*
*

L Opgave

*
*
*
*
*

M Opgave

*Moonprayer met Ulysses
*
*
*
*

Z opgave

*Sjolvir met sjolvir
*
*
*
*
*

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:20

Evelienepien met Guillermo WH klasse L2 :D

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:19

kiwiko dat dacht ik dus ook ja
moonprayer ik doe mee, veilig in het B zolang die niet vol is, anders heb ik gemeld dat ik ook wel L wil. Heb een bevestiging gehad voor de B voorlopig.
Lesgeefster zegt dat ik het kan, maar ben bang dat ik het daar dan toch verpest en dat zou erg zonde zijn..Al gaan de trainingen wel super de afgelopen keren!! Nog ontspannender en zachter, en dat moeten we hebben.

wat stom dat ze onderling zachter beoordelen. Dan weet je nog niet of je winst gaat rijden met een echte KNHS.

Ik ga in volledig pakkie hoor. anders vind ik het niet echt ;)

--piezze hier op bokt doet ook mee in de B!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:22

Ik ga ook gewoon in wedstrijd kleding.
Moet het allemaal weer bij elkaar zoeken.
Knopen aannaaien etc. maar komt goed!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:49

ik ben aanwezig als verslaggever :j en erg benieuwd naar reacties van deelnemers en toeschouwers

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:25

ohh ik heb er wel heel erg zin in hoor!!
ben wel erg zenuwachtig voor de reis. Zo lang op de trailer.
Denk dat het niet verkeerd is als ik dat tussendoor eens oefen of niet? Es een ritje in de trailer gaan maken met iemand.. ze is er nu 2 keer me weggeweest in paar maanden tijd. Dus gelijk 2 uur in zon ding, voor een 3e keer is wl een hele opgave.

En tussen door stoppen? Of juist in 1 keer doorrijden?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:52

FahyaFemke, ik zou vast een paar keer een kort trailerritje maken. Inladen, wat lekkers geven, rondje om het blok, weer wat lekkers. Zodat het voor je paard een aangename, ontspannen ervaring wordt. Laadt hij wel makkelijk? Tijdens de lange rit zou ik ook even stoppen tussendoor en even wat lekkers geven en aaien, zodat het een prettige ervaring blijft.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:56

Die dag in 1 x doorrijden. Lekker op tijd daar zijn.
Onderweg kan je je paard toch nergens van de trailer halen.
Duurt het op de trailer staan alleen maar langer van.
Jeetje, zie net dat je bij Middelharnis weg moet komen. pfffffff.

Ik ben als ik zo'n eind moet rijden altijd graag lekker op tijd.
Zodat ik daar mijn paard kan laten grazen, kuil eten etc. (maar die van mij is doorgewinterde meesleeppony.)

Is jouw paardje rustig in vreemde omgeving? eet hij daar? drinkt hij daar? mest en plast hij daar?
Je kan daar eventueel aan de hand gaan grazen even lekker relaxen na lange trailerrit.

Je kan in de tussentijd natuurlijk een keer op stap gaan.
Maar of je hem met een keer of twee voor die tijd kunt omtoveren tot ervaren trailerrij en
wedstrijd paard lijkt me sterk. Je kunt ook gewoon een keer met de trailer naar een plaatselijk
bos rijden en lekkere buitenrit gaan maken, misschien dat je paard dan trailer rijden met iets leuks
gaat associeren. (vooropgesteld, dat je paard bosritjes leuk vind :o )

Ha, die Lielle, zo heb ik je nog nooit gezien, zo kom ik je "overal" tegen ;)
Vind het wel jammer dat er eigenlijk geen run is van echte bitlozen die mee willen doen.
Reguliere dressuur wedstrijd heb je sneller vol als organiserende vereniging, dan deze pilot.
Zou gemiste kans zijn als er 1 1/2 paard mee zou doen en dan vooral ook nog mensen die eigenlijk regulier rijden,
maar nu even van harnachement gewisseld hebben.
Vraag me af of de KNHS als zich geen 20 deelnemers aanmelden het uberhaupt door laat gaan.
Kan me zo voorstellen, dat dit niet in het voordeel is van diegenen die graag bitloos willen starten.
Hiermee gooit men zijn eigen glazen in en is hun lobby voor niets geweest.
Met de huidige ruiters heb ik dan geen medelijden, eigen schuld, maar voor toekomstige zou het sneu kunnen zijn.

Ga morgen mijn geleende hack in uit de kelder gevist cob hoofstel hangen, kijken of dat beter past.
En proeven boekje zoeken om de proef van de betreffende maand even door te lezen.
Hoop dat het er geen een is met 2 x uitgestrekte draf en middendraf etc., aangezien we dat nooit
gaan leren, met of zonder bit. :+ .

Voor het algemeen vermaak, Sjol heeft nu een topic over de tijdelijke overstap van bit naar bitloos.
Ga daarin onze ervaringen beschrijven.
Sjolvir @ [NA] Overstap van S&T naar bitloos, Sjol goes natural.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:55

jaja inderdaad in de buurt van Middelharnis.
Ze laadt helaas niet makkelijk. dus we rijden in 1 keer door maar.
bosritjes zijn wel leuk (voor zover ik haar begrijp), dus zou een leuke en goede oefening zijn.
Ze is nu 2 x meegeweest naar vreemd terrein, eerst even stressen(strand en 1e keer met zoveel andere paarden rijden woehoe!) en de 2e keer met de wedstrijd bleef ze enorm koel, dat had ik niet eens verwacht. Tuurlijk even kijken en even huppelen maar al snel weer bij de les zogezegd.
Gras eten kan altijd :+) , Drinken had ik met de strandrit ook laten doen, volgens mij nam ze wel een slokje maar liever niet.

ik hoop wel dat het doorgaat, en zullen toch zeker wel 20 bitloze ruiters bestaan????

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:33

Jawel, ik las hier ergens dat ze er al 10 hebben :D . Binnen 1 week tijd dus we gaan errvan uit dat het goed komt!
Sjolv: wat leuk dat je in die klasse mee doet!
En ja, ik snap je mening tov de echte bitloze maar ik denk dat dat moeilijk is om die met zo'n wedstrijd te krijgen. Ze zijn immers al die jaren al verbannen uit de wedstrijdsport, dus ja: waarom nu dan wel meedoen? Misschien dat dat toch een hoop zenuwen mee brengt omdat ze (misschien) niet thuis zijn in het knhs gebeuren? (of krijg ik nu heel bitloos-bokt op mijn dak door dit neer te zetten? dat is in ieder geval niet mijn bedoeling :o )

Lielle: wat leuk dat je komt als bokt-correspondent! Maak je dan toevallig ook foto's ;) ????

Ben nu hard op zoek naar een slaapplaats voor vriendlief en mij want we hebben besloten om toch een nachtje te blijven. Gui kan daar gestald worden alleen voor ons hadden ze geen plek ivm kampen ed.
Dusse .. als iemand nog een goedkope slaapplaats weet in de buurt vh knhs-centrum????

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:58

Simpel idee, ahum.
Gewoon in je trailer slapen, luchtbedje mee.
Daar in de buurt zit een super ijstent in het dorp!
En nog dichter bij een friettentje met giga kinderboerderij.

(was dat van dat luchtbed en de trailer aan het overwegen)