Wat te doen als een paard overlijdt tijdens een wedstrijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:52

Er zijn een aantal regels van de KNHS, waar ik zachts gezegd 'niet vrolijk' van wordt en dit is er één van.

Zoals aangegeven: stel dat ik met mijn paard op wedstrijd zou zijn (dit staat/stond voor 2010 in de planning, maar weet niet of dat nog doorgaat) en hij overlijdt, dan zou mijn pony niet eens afscheid van hem kunnen nemen en dat zou voor haar verschrikkelijk zijn.
Andersom ook: als een toekomstige bijrijder wedstrijden met mijn pony gaat rijden zou ik ook graag hebben dat mijn paard na overlijden van haar nog afscheid kan nemen.

Als ze zonodig willen weten hoeveel mensen de regels aan hun laars lappen zouden ze meer moeten doen aan preventie zoals dopingcontroles etc., in plaats van de eigenaren van die 3 tot 5 paarden zo dwars te liggen. Maarja, ze maken misbruik van de staat waarin je dan als eigenaar bent...

Ik heb er al vaker aan gedacht en zie het aan de ene kant helemaal niet zitten om dat op te gaan zetten, maar misschien dat de KNHS met een concurrent dit soort rare dingen uit zijn hoofd laat.
Imo maken ze behoorlijk wat misbruik van hun monopolypositie. Het is namelijk: of wedstrijden rijden via de KNHS, of geen wedstrijden rijden...

Libbylib

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:56

Miss87 schreef:
Ik geloof dat er hier maar een iemand is die een hoop heisa maakt terwijl die persoon niet eens lid is van de KNHS... Maar vooruit.
Als mijn paard dood gaat wens ik ze veel plezier met de sectie, ik wil juist ook wel weten wat er aan de hand is. En als je wedstrijden onder de vlag van de KNHS rijdt zul je je aan hun regels moeten houden en ik vind het niet meer dan logisch dat er sectie gepleegd wordt op een paard wat op een wedstrijd die onder hun verantwoordelijkheid valt dood gaat.

Altijd dat eeuwige gezeik op de KNHS, het lijkt wel of ik de enige ben die er nog nooit problemen mee heeft gehad, of ben ik gewoon niet zo'n zeur? Alle beslissingen daar worden echt niet door de eerste de beste secretaresse genomen, daar zitten mensen die meer verstand van het hele gebeuren hebben dan heel bokt bij elkaar.

helemaal mee eens ..door deelname aan evenementen ga je akkoord met regels anders blijf je thuis ..internationaal starten houdt ook in dat je paard verplicht op het evenement opstal blijft staan ..hoef je ook niet af te komen met "mijn paard dus ik beslis waar hij de nacht doorbrengt "
maar hoe serieus kan je als wedstrijdruiter genomen worden als je zegt ..dat je je paard nadat ie dood neervalt ff mee naar huis neemt zodat " de kudde " er afscheid van kan nemen :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:02

Esther schreef:
Als het voor het welzijn van het paard wordt onderzocht waarom dan op een niet representatieve selectie uit het aantal (dode) paarden?
Ik denk dat er namelijk veel meer paarden onverwacht sterven dan die paar op wedstrijd.

Sport vriendelijker maken doe je niet door dode paarden te gaan onderzoeken. Dat doe je door strengere controle op het losrijterrein op de manier van rijden van mensen en de behandeling van het paard op de wedstrijd. En door van levende paarden bloed af te tappen voor controle op doping, dan kun je misschien nog wel voor zijn dat een paard dood neervalt.

Dat is helemaal waar, maar de knhs heeft geen poot om op te staan, als het gaat om sterfgevallen buiten de wedstrijden om. De knhs heeft op die terreinen meer in te brengen dan op particulier terrein. Als eigenaar zou ik bij een sterfgeval thuis zeker sectie laten uitvoeren! Voor de knhs is deze sectie een mogelijkheid om te kijken naar de staat waarin het paard heeft verkeerd, welke mogelijk kan leiden tot een rapportage negatief, dan wel positief. Pas als er ook daadwerkelijk sterfgevallen zijn waarbij het één en ander niet lijkt te kloppen, kan de knhs strengere controles invoeren op wedstrijden, wat betreft de eerlijkheid in de sport (mocht een paard de dupe zijn van doping). Er zijn veel te veel ruiters die doping gebruiken, wat meestal niet geheel (understatement) ten goede komt van het paard.

Natuurlijk moet de sport op een andere manier ook vriendelijker gemaakt worden. Maar wat schiet je op met toezichthouden? Ga eens op een gemiddelde wedtrijd uit van 20-25 paarden op een inrijterrein (wbt dressuur), je kent de paarden niet, althans niet het karakter. Wie ben jij als toezichthouder dan om te vertellen wat wel en niet kan, niet wetende hoe het paard is. Wat zeker moeilijk is als je meerdere paarden in de gaten moet houden. En ik denk dat de ergste misbaksels van ruiters, op een concours hun paard niet afraggen. Ik heb er in ieder geval nog maar weinig gezien, en die die ik heb gezien, lokken de reactie van het paard zelf uit (maar dat weet iedereen, lijkt mij :Y) ) .

Ik ben ook zeker voor een dopingcontrole, zo nu en dan. Want het is wel ongelooflijk lastig om elke week controles te houden. En natuurlijk een grote bijkomstige koste. Wat leidt tot verlies van deelnemers op concoursen, ik neem aan dat de knhs dit soort grapjes niet zelf gaat betalen. Dit kost natuurlijk een stuk meer dan die geschatte 3 tot 5 paarden die dood neervallen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:04

Judje schreef:
Imo maken ze behoorlijk wat misbruik van hun monopolypositie. Het is namelijk: of wedstrijden rijden via de KNHS, of geen wedstrijden rijden...

Dit geldt voor zoveel sportbonden.
Volgens mij heb je als voetballer ook alleen keuze uit de KNVB.
Er is wel een ledenraad die voor de belangen van de leden opkomt.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:09

licht er aan hoe hij overlijd
vald ie ineens dood neer (en cru gezegd het is op kosten van het knhs) laat ik um wel onderzoekken
is het door een overduidelijke oorzaak zoals een gebroken been oid ?? over mijn lijk

verder vind ik het wel een goed iets door dit soort onderzoekken kun je een hoop leren en het mocht het voor komen een volgende keer voorkomen

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:10

Libbylib schreef:
Miss87 schreef:
maar hoe serieus kan je als wedstrijdruiter genomen worden als je zegt ..dat je je paard nadat ie dood neervalt ff mee naar huis neemt zodat " de kudde " er afscheid van kan nemen :+

Hoe serieus kan je als paardenliefhebber genomen worden als je je niet verdiept in het wezen paard en zijn instinctieve behoeftes en manier van leven. Ook een zgn. sportpaard is een paard met zijn instincten die ze vaak niet kunnen uiten...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:14

Esther schreef:
Hoe serieus kan je als paardenliefhebber genomen worden als je je niet verdiept in het wezen paard en zijn instinctieve behoeftes en manier van leven. Ook een zgn. sportpaard is een paard met zijn instincten die ze vaak niet kunnen uiten...

Ik durfde het niet te zeggen, maar ik ga mee in de uitspraak van Miss87!

Het idee om een dood paard mee naar huis te nemen, vind ik niet passen binnen de normen en waarden in onze samenleving.
Je gaat je hond toch ook niet meer uitlaten als die dood is? Om maar even een korte bocht te nemen.
Het feit dat je moet om kunnen gaan met de instinctieve behoeven van een paard, wil niet meteen zeggen dat je niet paard-vriendelijk handelt als je je dode paard achterlaat en het achterblijvende paard zo laat?
Jij hebt het neem ik aan over de instinctieve behoeften en manier van leven, bij een levend paard?

Aurelle_

Re: Wat te doen als een paard overlijdt tijdens een wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:26

Ik ben het ook eens met de bovenstaande uitspraak. Stel dat jou paard nog leeft en je verkoopt hem, dan weet de kudde toch ook niet dat ze afscheid moeten nemen. Ik begrijp dat er instinctieve behoeften zijn maar als je daar altijd aan wil voldoen moet je je paard ook niet rijden en vrijlaten in de natuur.

Libbylib

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:06

buiten al dat ..probeer maar eens een hartstikke dood en gelijk stokstijf paard van 600 kg in een trailer te stoppen ..kan denk ik alleen maar door 4 benen te breken

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:50

Esther schreef:
Miss87 schreef:

LEER EERST EENS FATSOENLIJK QUOTEN! Ik heb dit dus nooit gezegd! Neemt niet weg dat ik het er totaal mee eens ben....

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:10

Libbylib schreef:
buiten al dat ..probeer maar eens een hartstikke dood en gelijk stokstijf paard van 600 kg in een trailer te stoppen ..kan denk ik alleen maar door 4 benen te breken

wat een ontzettend domme opmerking
een paard is niet na zijn dood gelijk stokstijf hoor

ik persoonlijk zou een paard niet meer meenemen naar huis, dat gaat mij ook te ver
maar ik wil wel zelf beslissen wat er dan wel met mijn paard gebeurd

ik vraag me af hoe paardenverzekeringen er tegen aankijken
vergoeden die het paard dan nog wel?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:15

Miss87 schreef:
LEER EERST EENS FATSOENLIJK QUOTEN! Ik heb dit dus nooit gezegd! Neemt niet weg dat ik het er totaal mee eens ben....

Yooo chill...
Iedereen kan fouten maken... ;)

spatter: Een dood paard wordt sneller stijf dan je denkt. Ga er maar mee naar huis in de trailer (vraag me af hoe je die eerst in de trailer wilt krijgen?), en haal 'm d'r daar maar weer uit.
Denk dat dat erg lastig wordt...

Verzekeringen doen altijd moeilijk, een paard wordt al niet uitgekeerd als het wordt afgeschoten op een weiland... 8)7
Althans, zo'n verhaal heb ik eens meegemaakt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:20

als je een paard neerlegt met de benen ingetrokken komt hij er hooguit stijf met ingetrokken benen weer uit
maar zoals ik al zei ben ik ook geen voorstander van een paard mee terug nemen

hooguit als het een klein paardje of veulen is, dat zou ik waarschijnlijk wel meepakken als de kans er voor was
mijn honden heb ik ook thuis begraven(niet dat ik een veulen zou begraven) en niet bij de DA achter gelaten
waren er ook bij formaatje kalf

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:31

beste mensen

wat een gezeur allemaal, neem van mij aan (ik heb het meegemaakt mijn paard heeft zijn been gebroken tijdens een wedstrijd)
dat je helemaal niet nadenkt over hoe nu verder, want je wilt alleen het beste voor je paardje
je bent niet bezig met laten we zeggen onbelangrijke zakken zoals: het is mijn paard daar blijven ze met de tengels van af of hij moet nog afscheid nemen thuis

wij hebben ook de dierenarts laten komen op de wedstrijd en als de DA dan verteld dat ie 15 % kans heeft op herstel en daarna nooit meer kans heeft op pijnvrij in het land te lopen dan kies je ervoor om het paard te laten inslapen

ik vind het zo gezever dat jullie al 8 pagina's aan het vullen zijn over iets dat altijd al in het wedstrijdregelement heeft gestaan
wees blij dat er iets geregeld is en dat je niet op het wedstrijd terrein aan je lot overgelaten wordt met je vriendje die niet meer leeft daar wil je niet mee gaan zeulen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:35

Mensen toch.. gaan we het hier hebben over hoe idioot ik wel of niet ben om een dood paard mee naar huis te willen nemen. Open dan een ander topic. Wil ik daar best op ingaan.

Nee ik ga niet 200 km slepen met een dood paard. Maar een paard dat een wedstrijdje met bijrijder loopt op de wedstrijd 2 km verderop en onverwacht sterft, is echt heel makkelijk die 2 km te vervoeren en ligt dan echt geen uren op een terrein en je hoeft er ook de benen niet voor te breken ;). Als het om zo'n kleine afstand gaat, dan heb ik de voorkeur om haar maatje afscheid te laten nemen. Of ik rij het maatje naar de plek waar het paard aan de weg ligt op de rendec te wachten. Dat is mijn zaak. Ik hecht aan dit soort gevoelens tussen paarden. Om dezelfde reden verkoop ik overigens ook geen paarden.

Ga ik dan ook mijn dode hond uitlaten zoals iemand suggereert... ? Kom zeg, laat naar je kijken.

Kan ik niet rijden omdat ik die keuzevrijheid wil? Dat is een interessante vraag, maar ik geloof niet dat er een oorzakelijk verband is tussen mijn rijkunstig niveau en mijn keuze.

Voorts gaat iedereen toch maar steeds voorbij aan het belangrijkste onderdeel in mijn argumenten (overige argumenten zijn bijzaak) en dat is dat de KNHS meent te kunnen beschikken over mijn eigendom zonder mijn toestemming.

Ter vergelijk: als mijn fiets kapot gaat op het terrein van een fietswedstrijd, dan zou in de reglementen opgenomen staan dat de fiets ingenomen wordt zonder toestemming van de eigenaar en geheel stukgesneden zou worden (i.c. sectie verrichten). En dat mag niet van de wet. Dat heet wederrechtelijk toeeigenen. Of je dat nu wel of niet in de regels zet.

Dat je wilt weten of er ongeoorloofde zaken gebeuren. Dat kan ik me voorstellen. Ik ben altijd bereid mee te werken aan dopingonderzoek en ik vind ook dat je iemand moet kunnen aanspreken op ongeoorloofd gedrag. Dit zijn allemaal voorliggende voorzieningen die meer zoden aan de dijk zetten dan een 'verplichte sectie' op de 3 paarden die jaarlijks doodvallen. Het feit dat er dergelijke voorliggende voorzieningen zijn, maakt de toegepaste maatregel helemaal discutabel. Want uit 3 secties haal je geen statistische informatie. Het is hooguit goedkoper dan geregelde dopingcontrole.

Kortom: de KNHS kan me vragen. En misschien werk ik dan mee. De KNHS kan eisen dat van mijn levende of eventueel dode paard bloed wordt afgenomen voor dopingcontrole, maar de KNHS kan zich niet mijn eigendom toeeigenen.

Al het andere kunnen we best over van mening verschillen. Iedereen mag iets over mijn rijden zeggen, of over mijn sportmentaliteit of over wat dan ook.. maar het gaat ultiem om wel of niet wettelijke eigendomsrechten.
Laatst bijgewerkt door Anya op 26-05-09 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:37

lanouska dat is het punt ook niet
het punt is dat je paard vervolgens wordt opgeladen en naar Deventer wordt gebracht en open wordt gehaald om van binnen te bekijken

hebben ze daar soms studenten zitten die nog wat moeten bijleren of zo? >;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:45

In Deventer zitten geen studenten, die zitten in Utrecht. En tot dit jaar gingen de paarden volgens mij ook altijd naar Utrecht, althans, ik ben deze regel dus al eerder in de reglementen tegengekomen, zoals lanouska ook al zei, deze regel is helemaal niet nieuw.
Volgens mij is het enige nieuwe, dat ze nu naar de GD in Deventer gaan, ipv naar de Faculteit Diergeneeskunde.

Maar in Deventer werken alleen afgestudeerde Veterinair Pathologen, geen studenten in opleiding.

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:52

Ik vind dit hoe langer hoe hilarischer worden, vooral door de offtopic reacties die er gegeven worden:

Uit eigen ervaring dan nog maar: een paard is met een uur of 5 na zijn dood echt al behoorlijk stijf, de benen 'inklappen' gaat je echt niet lukken als ie dood is, geloof mij, dan moet je er al die uren zeker op gaan hangen. Sorry, maar dat zie ik helemaal voor me en daar moet ik best een beetje om grinniken.

Voor het transport de benen breken. Sorry, maar wát voor kronkel heb je in je hoofd dat je denkt dat er altijd zo ontzettend respectloos met de dood wordt omgesprongen? Ik vraag me echt af of degene(n) die dat denkt(denken) wel helemaal goed wijs zijn. Als een bank niet rechtop door de deur past, dan draai je 'm toch een kwartslag? Met een man of 4-5 en een speciale trailer (die alleen wordt gebruikt voor het transport dan dode dieren en telkens wordt ontsmet, er zijn strenge regels voor) met lier krijg je een paard echt wel op zijn rug. Mijn paard had ook een been gebroken, maar dat kwam niet door het oplieren, dat kwam doordat hij in zijn doodsstrijd (enkele seconden) zijn voorbeen dusdanig verdraait heeft dat het kootbeen was gebroken. En dat is niet zielig (even voor de duidelijkheid, ik weet dat dit bokt is en dat alles zielig is), want hij heeft er helemaal NIETS van gevoeld.

In stukken hakken bij een sectie. Daar kan ik me ook helemaal niets bij voorstellen. Er zijn namelijk regels voor het verrichten van secties. Bovendien speelt de anatomie ook een rol. En als het paard na een sectie nog moet worden afgevoerd door de Rendac (waarvan de kosten óók voor de eigenaar zijn en los staan van de sectie en het transport van het dode paard), is het wel zo netjes als ze de boel weer een beetje dichtnaaien en dat zullen ze ook heus wel doen. Maar goed, als er bokkertjes zijn die er graag in willen geloven dat alles wat er met dode dieren gebeurt op een gruwelijke en misdadige manier gebeurt, be my guest, ik vind het hilarisch om te lezen :D

Het afscheid laten nemen van de kudde: ach, ik heb 2 paarden naar de slager gebracht en dat heeft maar een dagje geduurd (het gemis, niet het slachten, dat was wat sneller ;) ). De achterblijvers hadden het heus wel door, maar die gingen ook gewoon door. Een paard dat een weekje (of langer) op de kliniek moet staan is -voor zover ik heb gemerkt- ook niet langer dan een dag gemist. Het dode paard in de stal heeft een wat langduriger indruk gemaakt, het maatje is daar echt weken van ondersteboven geweest en heeft nog een hele poos bij elk buitenritje lopen roepen en achter iedere boom gekeken waar zijn maatje toch was, terwijl hij heel goed heeft kunnen zien dat zijn maatje dood was. En ja, ik had hem dat leed liever bespaard, ik denk dat hij beter af was geweest als zijn maatje gewoon 'weg' was. Want ook het oplieren heeft hij redelijk bewust meegekregen en daar was hij ontzettend boos over (hij brak de wei af, in de box ernaast laten staan was natuurlijk geen optie).

Ontopic is de discussie geloof ik wel redelijk gevoerd, ik ben er wel aardig van overtuigd dat wat de KNHS wil (het overleden paard in beslag nemen) niet wettig is en buiten kantooruren draait dus inderdaad de eigenaar van dat dode paard voor de kosten op. Ik wens ze erg veel succes bij het nastreven van deze absurde regel en ik ben uitermate tevreden dat mijn wedstrijdcarrière definitief ten einde is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:34

Dikke pluimen voor de reacties van lanouska en Laui!

Lanouska omdat zij even van dichterbij laat zien hoe het gaat.
Laui! omdat zij even een REALISTISCH beeld schept van de scheve opmerkingen hier.

Anya, ik vind jouw reacties naarmate het topic vorderen, steeds vager worden. Niemand heeft gezegd dat jij beter moet leren rijden, maar dat je je tijd beter kunt besteden aan rijden, dan zo'n zinlose discussie die je in je eentje toch niet kunt winnen.

Een paard is geen mens, een paard heeft een instinct. Of ze kunnen denken en gevoelens hebben, wie kan dat bevestigen?
Het is ook niet een direct missen, maar het is een hechting die ze met andere paarden hebben. Gewenning speelt daarin een grote rol, denk ik.
Maar écht missen, treuren ze niet lang over. Het blijven vluchtdieren. Denk je dat een wilde kudde paarden een paar dagen in de buurt van een dood dier blijft? Natuurlijk niet! Al snel komen er roofdieren op af en dat maakt de overgebleven kudde ook een makkelijke prooi.

Correct me if I'm wrong :o

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:56

lanouska schreef:
beste mensen

wat een gezeur allemaal, neem van mij aan (ik heb het meegemaakt mijn paard heeft zijn been gebroken tijdens een wedstrijd)
dat je helemaal niet nadenkt over hoe nu verder, want je wilt alleen het beste voor je paardje
je bent niet bezig met laten we zeggen onbelangrijke zakken zoals: het is mijn paard daar blijven ze met de tengels van af of hij moet nog afscheid nemen thuis

wij hebben ook de dierenarts laten komen op de wedstrijd en als de DA dan verteld dat ie 15 % kans heeft op herstel en daarna nooit meer kans heeft op pijnvrij in het land te lopen dan kies je ervoor om het paard te laten inslapen

ik vind het zo gezever dat jullie al 8 pagina's aan het vullen zijn over iets dat altijd al in het wedstrijdregelement heeft gestaan
wees blij dat er iets geregeld is en dat je niet op het wedstrijd terrein aan je lot overgelaten wordt met je vriendje die niet meer leeft daar wil je niet mee gaan zeulen

Lanouska je hebt helemaal gelijk!

Ik lach me ook een ongeluk over de over-the-top-sentimentele reactie's hier.
Misschien moet ik er maar een bedrijfje van maken, het opbaren van het overleden paard, voor een waardig afscheid voor z'n achter gebleven vriendjes.....
Want inderdaad wanneer je paard een week (of langer) op een kliniek verblijft moeten de thuis blijvers zich ook maar redden of bij verkoop.
Allemaal antropomorfismen, tuurlijk wanneer het paard thuis dood gaat kun je de stal/weide genootjes 'afscheid' laten nemen (al zal ik dat zelfs achter wege laten). Maar je gaat toch niet een dood peerd van het wedstrijdterrein naar huis slepen :roll:

En dan voorstelling die sommigen hier hebben van aan obductie, raakt ook kant nog wal.
Het dier merkt er niks meer van en het wordt gewoon netjes gedaan.

Dus ik zou zeggen, kom gewoon met beide beentjes op aarde :)

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:03

Ik denk dat een manege-eigenaar echt wel de helpende hand toe steekt als er op zijn concoursterrein een paard overlijdt...
(de aanwezige/opgeroepen dierenarts zal ook een oplossing aandragen...)
Al is het alleen al om de rust en kalmte sneller te doen terugkeren bij de paarden en mensen/publiek...
En hij zit er echt niet op te wachten om een dood paard nog 2 dagen op zijn terrein te hebben liggen....
Dus dit zal binnen een uur best verwijderd (kunnen) zijn..
Een dood paard is met 5 of 6 man echt wel in een trailer te krijgen (ervaring)

Maar ook ik vind dat de KNHS niet steeds hun regeltjes door de strot van de leden moet duwen!!
Ik heb zwz al hekel aan het woord verplichting...
Het is fijner als de keuze gemaakt kan worden...
Dan wijst de praktijk ook vanzelf wel uit, of er behoefte is aan de geboden service...
Bij doping of medicatiefouten wordt de eigenaar/ruiter al gestraft doordat hij zijn paard kwijt is geraakt...
Iemand die dan sectie wenst zal er gebruik van maken, en wie dat niet wenst zal geen gebruik willen maken van de service.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:20

@Janine: als je even echt terugleest dan zul je zien dat deze opmerkingen allemaal worden gemaakt. Niet vaag dus. Keurig gereageerd.

Overigens is onlangs in een wetenschappelijke publicatie bewijs voor gevoel bij dieren geleverd. Dat gaat verder dan instinct. Maar ook hiervoor geldt: wil je erover praten? Open even een nieuw topic.

En beste Manie: ik weet vrij goed hoe een sectie eraan toegaat. Meermalen is al aangegeven dat bij vragen wellicht -afhankelijk van de situatie- door mij toestemming voor sectie wordt gegeven.

Het gaat niet om sectie, vervoer, wel of geen afscheid nemen, het gaat om het 'wederrechtelijk in beslag nemen van een wettelijk eigendom'. En dat mag niet.

Maar ik begrijp dat jij Manie er geen probleem mee hebt om je fiets, paard, hond, kat, auto, of willekeurig welk ander eigendom te laten afnemen om 'sectie op te verrichten' als een toevallige vereniging dat in de regels zet. Als dat zo is, dan is het toch goed :j

Het gekke is, dat de mensen die tegen deze regel zijn niet het topic volschrijven met het veroordelen van degene die het een prachtige maatregel vinden. Andersom gebeurt dat wel. Intolerant :j

verder is antropomorfisme verkeerd gebruikt in dit geval. Dat betreft namelijk het toekennen van menselijke kenmerken. Ik denk niet dat mijn paard een mens is hoor ;) Ik denk ook niet dat mijn paard denkt als een mens, mijn paard denkt wel (deze hersenactiviteiten zijn te meten). Mijn paard heeft echt een ander geheugen dan een menselijk geheugen, maar wel degelijk een geheugen. Dat wil zeggen dat een paard in staat is om specifieke zaken te onthouden die verder gaan dan 'instinct'. Ik denk ook niet dat mijn paard het koud heeft als ik een jas aantrek. Dat zou allemaal antropomorfisme zijn. Ik denk wel dat er sprake is van een sociale structuur bij paarden. En dat wij die structuur wel heel gemakkelijk voor ze wijzigen ongeacht de gevolgen voor de dieren zelf (bijvoorbeeld door ze te verkopen, verplaatsen etcetera). En ik denk dus ook dat dieren emoties hebben.

Maar goed: ik ga het topic verlaten. Dit is namelijk geen discussie meer, maar het wordt een vorm van modder gooien. Dat mag natuurlijk.. maar het voegt zo weinig toe.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:04

De leden maken de KNHS,de leden hebben deze structuur bedacht van het aanpassen/wijzigen en toevoegen van regels...
De KNHS opzich doet niets.... het bureau is er alleen voor de administratie...
Als je dan terug kijkt in die rij, dan hebben de leden deze regel bedacht en goedgekeurd...

Daarnaast als ik het niet eens ben met de regels,ik moet geen lid blijven, ik hoef niet te starten...

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:11

Mensen roepen maar makkelijk aan "als ie een been breekt, weten we de oorzaak al", maar ook een paard met een gebroken been kan doping in zijn lijf hebben (en misschien dat ie daardoor wel zo hoog sprong en daardoor zijn been brak). Nu kun je doping met bloed wel aantonen, maar misschien kunnen ze dan toch nog iets afleiden uit het feit hoe het been gebroken is, of aan de huid zien of er smeersels op gedaan zijn en dergelijke..

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:49

Ilzas schreef:
Mensen roepen maar makkelijk aan "als ie een been breekt, weten we de oorzaak al", maar ook een paard met een gebroken been kan doping in zijn lijf hebben (en misschien dat ie daardoor wel zo hoog sprong en daardoor zijn been brak). Nu kun je doping met bloed wel aantonen, maar misschien kunnen ze dan toch nog iets afleiden uit het feit hoe het been gebroken is, of aan de huid zien of er smeersels op gedaan zijn en dergelijke..

precies je paard kon al wel een blezure gehad hebben en was het al onverantwoordelijk om uberhoud aan de start te verschijnen met het paard,of brak het paard zijn been doordat de bodem niet goed was,had het paard een ziekte waardoor hij brosse botten had?.
wat veel mensen vergeten is..DAT JE NA SECTIE ZELF KAN BEPALEN WAT ER MET HET LICHAAM GEBEURT!wil je dat het lichaam naar de stal word gebracht zodat anderen afscheid kunnen nemen of wil je je paard laten cremeren dan is dat mogenlijk.
toen er bij ons een veulen werd opgehaalt voor sectie werd ik netjes gevraagt wat ik na sectie met het lichaam wou!