JoviBan schreef:Ik was benieuwd welke wetenschappelijke lectuur jij allemaal hebt gelezen, aangezien je daarmee schermt.
Maar je kunt ze dus niet opsommen. Weet ik genoeg.
Nee, want ik weet precies waar dat toe leidt... Ik doen niet mee aan het elkaar doodgooien met allerlei wetenschappelijke artikelen. Ik vind dat zo zinloos... Ik heb je op hooflijnen mijn overwegingen aangegeven. Ik vind dat vooralsnog voldoende om mijn standpunt tegenover jou te 'verantwoorden'.
chevax schreef:Hoe kun je nu toch zeggen dat er naar de individuele hoef wordt gekeken als het uitgangspunt is dat hoefijzers overbodig zijn, in welke situatie dan ook?
Dat is ook waar wat mij betreft de discussie stopt met pro-NB-ers...
thijm schreef:Als er geen definities of consensus bestaat (naast alle paarden van de ijzers af) dan hangt de manier van bekappen dus niet alleen af van het individuele paard en zijn conformatie maar ook de individuele bekapper en zijn overtuiging....
Precies.
JoviBan schreef:Wanneer is een ijzer nodig? Een hoefsmid vindt het al vrij snel "nodig"; zijn oplossing zit al gauw in een ijzer.
Mijn hoefsmid vind een ijzer helemaal niet per definitie noodzakelijk. IK vind ijzers tijdens het 'groene seizoen' nodig omdat ik niet op een gladde grasmat met mijn kalf van 1,78 op een voltetje 8M onderuit wil glijden. Ik wil dat mijn paard goed uitgerust is zodat hij goed en verantwoord kan doen wat ik van hem vraag. In het verleden heb ik ook ijzerloos op grasmatten gereden en dat is zowel mij als mijn paarden slecht bevallen.
JoviBan schreef:Een NB-er ziet de oplossing in de manier van bekappen, in het hoefonderhoud, in de leefomstandigheden, in de ondergronden waar het paard op loopt, in de voeding, etc etc.
Ja, ja dat klinkt allemaal leuk, maar ik heb er niets aan als iemand voor mij gaat bepalen dat ik makkelijk zonder ijzers kan als ik mijn paard maar op een andere ondergrond laat lopen. DAT is voor mij geen oplossing. Ik wil dressuurwedstrijden rijden, wat inhoudt dat ik de ondergrond niet altijd voor het uitkiezen heb. En daar wil ik mijn paard zo goed mogelijk voor uitrusten DUS krijgt hij in de zomer ijzers.
En men kan hoog en laag springen over dat je ijzerloos ook makkelijk wedstrijden kan rijden. Nou in mijn ogen en op mijn niveau vind ik dat dus niet verantwoord.
Kim_Peters schreef:En daarnaast kunnen de meeste wedstrijdpaarden, met name spring- en eventing paarden nu eenmaal niet zonder ijzers omdat je ze scherp moet kunnen zetten. Dat valt echt niet op te lossen met een bepaalde manier van bekappen.
Precies. Hoe je ook bekapt, je hebt gewoon in bepaalde gevallen ijzers nodig.
thijm schreef:en ja er zijn een aantal mensen voor en tegenstander en het is onwaarschijnlijk dat die in een paar posts het met elkaar eens worden....
Ik denk toch dat ik redelijk genuanceerd ben geweest. Ik heb al meerdere keren benoemd dat ik NB heus niet per definitie afschrijf. Ik wacht de ontwikkelingen gewoon nog even rustig af, tot IK vind dat er wel voldoende overtuigend bewijs is dat een andere wijze beter is. Tot die tijd blijf ik gewoon bij mijn TB. Voor veel mensen ben je dan automatisch tegenstander van NB. Ik ben geen tegenstander, enkel heel secuur in wie ik aan mijn paard zijn voeten laat en gewoon niet gevoelig voor trends.
Verder hou ik niet alleen met een schuin oog de ontwikkelingen in de gaten, maar ook WIE het toepast. De ruiters die ik hoog heb zitten, die voor mij een voorbeeld zijn als het gaat om omgang/verzorging en training van hun paarden doen allemaal nog gewoon aan TB. Dat zegt voor mij ook veel. Niet alles, maar toch wel wat dus.