Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:25

Kim_Peters schreef:
Als de verzenen van je paard al aan de lage kant zijn gebeurt er natuurlijk niets. Maar als je paard VAN NATURE hoge verzenen heeft en je gaat hem dan laag zetten breek je de voetas. Of dit nu op korte termijn of lange termijn gebeurt, je zult hetzelfde resultaat krijgen. Oftewel het veranderen van de NATUURLIJKE stand van een paard geeft problemen waardoor het paard al dan niet op den duur kreupel zal gaan lopen.

Hoe bepaal je dat een paard van nature hoge verzenen heeft of een natuurlijke stand heeft. Een paardenhoef is voortdurend aan verandering onderhevig, wat je ziet is een momentopname. Wanneer je bepaalde veranderingen niet in toom houdt, krijg je problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:26

Joviban, waar haal je het vooroordeel vandaan dat een TB hoefsmid alleen maar iets denkt op te lossen met een ijzer?

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:29

Het enige wat aan een paardenvoet hoort te veranderen is dat de hoef in zijn geheel vanuit de kroonrand groeit, wel of niet beslagen. Door te kijken naar de stand van het been en de voet van een paard kan een deskundige bepalen wat de natuurlijke stand van een paard is. Veranderingen zoals ontstekingen enz. zijn enkel en alleen op te lossen met beslag omdat je daarmee de voet van een paard kunt ontlasten. Dit kan helaas niet door alleen maar te bekappen want dan zou je de voet misvormen...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:35

Breghje schreef:
Breghje schreef:
Dat kan ik voor je navragen, mijn NBér is een AANHCP gecertificeerde bekapper.

Voutje, hij is UKNHCP gecertificeerd. Was net effe andere afkorting. :D

OEPS!

Waarom gooien jullie toch altijd zo met modder naar elkaar in dit soort discussies??

WAAROM LATEN JULLIE ELKAAR NIET GEWOON IN DE WAARDE EN DOEN JULLIE LEKKER WAT JULLIE ZELF GOED VOOR JE PAARD VINDEN??

1. het zijn altijd dezelfden die er maar niet uitkomen met elkaar
2. ieder houdt sterk vast aan zijn of haar mening en is niet bereid om ervaring op te doen met de andere methode (dit geldt zowel voor NB als TB).
3. Deze discussie is volgens mij al 100 x gevoerd op bokt.
4. Bokt is geen wetenschappelijk forum met wetenschappers en op dit onderwerp gepromofeerde deskundigen.
5. Het ene paard heeft baat bij NB, het ander bij TB.

thijm

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:42

Nou ja volgens mij blijkt ook over duidelijk op bovenstaande dat niemand gepromoveerd is of wetenschappelijk sterk onderbouwd maar dit is toch juist de bedoeling op bokt dat je je mening mag geven en volgens mij doet iedereen dat ook en ja er zijn een aantal mensen voor en tegenstander en het is onwaarschijnlijk dat die in een paar posts het met elkaar eens worden.... maar er wordt toch niet met modder gegooid..... of mis ik iets? En over je punt 5 gaat nu net de hele discussie, het is niet waar dat het ene paard gebaat is bij NB en het andere bij TB dan was het makkelijk geweest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:47

Thijm, het probleem is dat er zo makkelijk met drogredenaties geschermd wordt en dat maakt de discussie wel eens lastig. Maar goed, dat weet je bij deze mensen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:48

laetitia schreef:
Breghje schreef:
Dat kan ik voor je navragen, mijn NBér is een AANHCP gecertificeerde bekapper.

Voutje, hij is UKNHCP gecertificeerd. Was net effe andere afkorting. :D

OEPS!

Waarom gooien jullie toch altijd zo met modder naar elkaar in dit soort discussies??

WAAROM LATEN JULLIE ELKAAR NIET GEWOON IN DE WAARDE EN DOEN JULLIE LEKKER WAT JULLIE ZELF GOED VOOR JE PAARD VINDEN??

1. het zijn altijd dezelfden die er maar niet uitkomen met elkaar
2. ieder houdt sterk vast aan zijn of haar mening en is niet bereid om ervaring op te doen met de andere methode (dit geldt zowel voor NB als TB).
3. Deze discussie is volgens mij al 100 x gevoerd op bokt.
4. Bokt is geen wetenschappelijk forum met wetenschappers en op dit onderwerp gepromofeerde deskundigen.
5. Het ene paard heeft baat bij NB, het ander bij TB.

Eeeehmm pardon???? Waar gooi ik met modder als ik aangeef dat mijn NBér niet AANHCP gecertificeerd is maar UKNHCP????

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:58

@Breghje:

Miscommunicatie. Ik had jouw gequote, maar dat staat los van mijn verdere bericht ;-) .
Quote was alleen voor mijn Oeps :+ !

Had even de quote moeten aanpassen!

Sorry!! ;(
Laatst bijgewerkt door eekhoornerik op 20-05-09 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:59

laetitia schreef:
@Breghje:

Miscommunicatie. Ik had jouw gequote, maar dat staat los van mijn verdere bericht ;-)

Had even de quote moeten aanpassen.

Sorry!!

Okidoki!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:01

Zal niet met modder gooien hoor...

(wel met geld...daar smijt ik dan liever mee)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:05

Lovely schreef:
Joviban, waar haal je het vooroordeel vandaan dat een TB hoefsmid alleen maar iets denkt op te lossen met een ijzer?

Kijk, dit is nou iemands woorden verdraaien en neerzetten alsof iemand zoiets letterlijk gezegd heeft. Dit doe je dus vaker en is èrg bevorderlijk voor de discussie. *not*
"Alleen maar" zijn jouw eigen woorden.
Ik schreef: "Een hoefsmid vindt het al vrij snel "nodig"; zijn oplossing zit al gauw in een ijzer."
En dat is ook geen vooroordeel, dat is een gegeven. Blader Bokt maar eens door en verras jezelf met wat mensen vertellen waarom hun paard zonodig ijzers "nodig heeft". Stel zelf eens vragen aan hoefsmeden zoals "Wat zou jij doen in dat en dat geval" en het antwoord is vaak (ik zeg niet 'altijd') een ijzer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:22

JOviban, het is zeker geen gegeven.

Een ander vals uitgangspunt dat zoveel mogelijk aan de onwetende massa wordt verteld is dat de hoef zelf zou weten hoeveel en hoe deze moet groeien. Nu is een hoef een heel complex ding, maar nadenken... nee, dat kan een hoef niet. Van nature heeft de hoef ook niet de neiging om de groeisnelheid aan te passen aan het gebruik of aan de ondergrond. Het is echt kwalijk dat zulke kolder als waarheid verkocht wordt. Want: hoeven van paarden op gras groeien niet langzamer (in tegendeel zelfs) dan hoeven van paarden op hardere ondergronden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:46

JoviBan schreef:
Ik was benieuwd welke wetenschappelijke lectuur jij allemaal hebt gelezen, aangezien je daarmee schermt.
Maar je kunt ze dus niet opsommen. Weet ik genoeg.

Nee, want ik weet precies waar dat toe leidt... Ik doen niet mee aan het elkaar doodgooien met allerlei wetenschappelijke artikelen. Ik vind dat zo zinloos... Ik heb je op hooflijnen mijn overwegingen aangegeven. Ik vind dat vooralsnog voldoende om mijn standpunt tegenover jou te 'verantwoorden'. ;)

chevax schreef:
Hoe kun je nu toch zeggen dat er naar de individuele hoef wordt gekeken als het uitgangspunt is dat hoefijzers overbodig zijn, in welke situatie dan ook?

Dat is ook waar wat mij betreft de discussie stopt met pro-NB-ers...

thijm schreef:
Als er geen definities of consensus bestaat (naast alle paarden van de ijzers af) dan hangt de manier van bekappen dus niet alleen af van het individuele paard en zijn conformatie maar ook de individuele bekapper en zijn overtuiging....

Precies.

JoviBan schreef:
Wanneer is een ijzer nodig? Een hoefsmid vindt het al vrij snel "nodig"; zijn oplossing zit al gauw in een ijzer.

Mijn hoefsmid vind een ijzer helemaal niet per definitie noodzakelijk. IK vind ijzers tijdens het 'groene seizoen' nodig omdat ik niet op een gladde grasmat met mijn kalf van 1,78 op een voltetje 8M onderuit wil glijden. Ik wil dat mijn paard goed uitgerust is zodat hij goed en verantwoord kan doen wat ik van hem vraag. In het verleden heb ik ook ijzerloos op grasmatten gereden en dat is zowel mij als mijn paarden slecht bevallen.

JoviBan schreef:
Een NB-er ziet de oplossing in de manier van bekappen, in het hoefonderhoud, in de leefomstandigheden, in de ondergronden waar het paard op loopt, in de voeding, etc etc.

Ja, ja dat klinkt allemaal leuk, maar ik heb er niets aan als iemand voor mij gaat bepalen dat ik makkelijk zonder ijzers kan als ik mijn paard maar op een andere ondergrond laat lopen. DAT is voor mij geen oplossing. Ik wil dressuurwedstrijden rijden, wat inhoudt dat ik de ondergrond niet altijd voor het uitkiezen heb. En daar wil ik mijn paard zo goed mogelijk voor uitrusten DUS krijgt hij in de zomer ijzers.

En men kan hoog en laag springen over dat je ijzerloos ook makkelijk wedstrijden kan rijden. Nou in mijn ogen en op mijn niveau vind ik dat dus niet verantwoord.

Kim_Peters schreef:
En daarnaast kunnen de meeste wedstrijdpaarden, met name spring- en eventing paarden nu eenmaal niet zonder ijzers omdat je ze scherp moet kunnen zetten. Dat valt echt niet op te lossen met een bepaalde manier van bekappen.

Precies. Hoe je ook bekapt, je hebt gewoon in bepaalde gevallen ijzers nodig.

thijm schreef:
en ja er zijn een aantal mensen voor en tegenstander en het is onwaarschijnlijk dat die in een paar posts het met elkaar eens worden....

Ik denk toch dat ik redelijk genuanceerd ben geweest. Ik heb al meerdere keren benoemd dat ik NB heus niet per definitie afschrijf. Ik wacht de ontwikkelingen gewoon nog even rustig af, tot IK vind dat er wel voldoende overtuigend bewijs is dat een andere wijze beter is. Tot die tijd blijf ik gewoon bij mijn TB. Voor veel mensen ben je dan automatisch tegenstander van NB. Ik ben geen tegenstander, enkel heel secuur in wie ik aan mijn paard zijn voeten laat en gewoon niet gevoelig voor trends.

Verder hou ik niet alleen met een schuin oog de ontwikkelingen in de gaten, maar ook WIE het toepast. De ruiters die ik hoog heb zitten, die voor mij een voorbeeld zijn als het gaat om omgang/verzorging en training van hun paarden doen allemaal nog gewoon aan TB. Dat zegt voor mij ook veel. Niet alles, maar toch wel wat dus.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:52

Mijn paard loopt op gras met ijzers en proppen trouwens een stuk minder dan blootvoets. Blootvoets had hij veel meer controle over zijn benen en ook voldoende grip om gewoon een parcoursje te springen. Om medische redenen staat hij nu op ijzers en hij is een stuk lomper geworden, struikelt vaker en minder handig met zijn benen waardoor hij veel eerder weg glijdt. := Ik ben blij als hij straks weer van de ijzers mag, maar goed ken genoeg paarden die wel meer grip krijgen met ijzers. Is toch wel per paard verschillend, maar kan er daardoor best slecht tegen als mensen zonder eerst te proberen er bij voorbaat als ijzers onder laten slaan. Zonde van de hoeven... :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:57

joopie7 schreef:
Is toch wel per paard verschillend, maar kan er daardoor best slecht tegen als mensen zonder eerst te proberen er bij voorbaat als ijzers onder laten slaan. Zonde van de hoeven...

Een kalf van 1.78 bovenop me krijgen was het resultaat van het ijzerloze experiment ;) Eens maar nooit weer dus :D

Als ik mij er enigzins prettig/veilig bij zou voelen om ijzerloos de grasmat op te gaan zou ik dat dat doen. Dan zou mij een hoop centen besparen. Een simpel bekap beurtje is stukken goedkoper dan goed beslag met stiftgaten rondom.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:10

JoviBan schreef:
Wanneer is een ijzer nodig? Een hoefsmid vindt het al vrij snel "nodig"; zijn oplossing zit al gauw in een ijzer. Een NB-er ziet de oplossing in de manier van bekappen, in het hoefonderhoud, in de leefomstandigheden, in de ondergronden waar het paard op loopt, in de voeding, etc etc. Alles wat dus maar kan bijdragen aan het herstel van de hoeven.

Wat een achterlijke aanname zeg. Mijn hoefsmid raad hoefijzers juist af als je ze nergens voor nodig hebt. Alleen als het echt nodig is slaat hij er hoefijzers onder. Jij doet nu net alsof TBers alles zomaar oplossen met ijzers. Het lijkt nu net alsof TBers niet verder kijken en dat is niet waar. Hoe kom jij er bij dat traditionele bekappers geen oplossingen zien in extra hoefonderhoud, voeding etc. ?

edit: verkeerd gequote

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:23

Moderatoropmerking:
De sfeer in dit topic gaat zo langzamerhand behoorlijk naar beneden. Graag ontopic verder op een respectvolle manier. :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:12

thijm schreef:
Nou ja volgens mij blijkt ook over duidelijk op bovenstaande dat niemand gepromoveerd is of wetenschappelijk sterk onderbouwd maar dit is toch juist de bedoeling op bokt dat je je mening mag geven en volgens mij doet iedereen dat ook en ja er zijn een aantal mensen voor en tegenstander en het is onwaarschijnlijk dat die in een paar posts het met elkaar eens worden.... maar er wordt toch niet met modder gegooid..... of mis ik iets? En over je punt 5 gaat nu net de hele discussie, het is niet waar dat het ene paard gebaat is bij NB en het andere bij TB dan was het makkelijk geweest!

Ik heb wel ervaring met TB voor het ene paard en NB voor het andere paard :)) .

Mijn eigen paard heb ik zo lang als mogelijk was NB laten bekappen (wel door iemand MET diploma van AANCHP, aangezien ik echt geen kwakzalver aan mijn paard laat klooien. Doe dit zelf ook niet, heb er geen kennis van.)
Echter toen ik hem steeds meer ging berijden en langere tochten ging maken, begon zijn ene voorhoefje te snel af te slijten als gevolg van een mechanische onregelmatigheid als gevolg van zenuwbeschadiging in zijn schouder. Ik heb toen nog een tijdje hoefschoenen geprobeerd maar dit was na lang aanklooien geen succes. Uiteindelijk heb ik hem toen toch voor op ijzertjes laten zetten door een TB'er.

Mijn bijrijdpaard heeft jaren op ijzers gestaan, rondom, vanwege spat achter. Eigenaresse heeft jaren gedoe gehad met diverse vormen van hoefbeslag voor haar paard.
2 jaar geleden liep paard zo slecht dat ze toen eens geprobeerd heeft de ijzers er af te laten halen en een NB'er te laten komen.
Paard liep inderdaad gevoelig in het begin, vooral op kiezels en klinkers. Maar dat was na een maand over en hij heeft nu zeer sterke en harde hoeven, ze zien er heel erg mooi uit!

Wat ik hiermee wil zeggen is: Het ene paard heeft baat bij TB en eventueel een ijzer of aangepast beslag (zoals paard met HKO bij ons op stal) en het andere paard kan weer baat hebben bij NB.

Naar mijn mening is er niet 1 methode dé methode en de andere methode compleet lariekoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:16

Wat ik mij afvraag, iemand met een AANCHP diploma, zou die ook slagen voor een hoefsmedenopleiding zoals in Deurne?

thijm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:31

Laetitia, jou nb paard loopt waarschijnlijk ook prima wanneer hij TB bekapt zou worden....schijnbaar een paard met goede voeten en een behoorlijke conformatie. Voor mij is dat geen bewijs dat het voor het ene paard werkt en het ander niet.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:52

thijm schreef:
Laetitia, jou nb paard loopt waarschijnlijk ook prima wanneer hij TB bekapt zou worden....schijnbaar een paard met goede voeten en een behoorlijke conformatie. Voor mij is dat geen bewijs dat het voor het ene paard werkt en het ander niet.

Ik zie daar ook geen 'bewijs' in. Ik laat mijn paarden alleen in het groene seizoen rondom op ijzers zetten. van september tot april loopt de een gewoon blootvoets en de ander alleen voor op ijzers.

Mijn paard loopt ook gewoon goed zonder ijzers.... de ander loopt gewoon net een fractie beter als hij voor zijn ijzers houdt. Als ze niet op ijzers staan worden ze ook gewoon traditioneel bekapt.

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:52

Inderdaad bij een paard met goede voeten kan weinig fout gaan. Behalve wanneer het paard geen "doorsnee" voeten heeft... Ik weet in ieder geval wel dat ik nooit maar dan ook nooit een NB'er aan mijn paarden laat komen en ik raad het absoluut iedereen af. Als je trouwens in het belang van je paard handelt ga je er zelf niet aan sleutelen maar laat je dat iemand doen die ervoor opgeleid is.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:53

Lovely schreef:
Wat ik mij afvraag, iemand met een AANCHP diploma, zou die ook slagen voor een hoefsmedenopleiding zoals in Deurne?

waarschijnlijk niet, want een ijzer smeden leren ze niet denk ik :Y)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:03

thijm schreef:

Daar heb je gelijk in :j , ik weet niet hoe dit paard loopt als hij via TB methode bekapt zou worden.
Weet alleen dat zijn hoeven nu veel mooier zijn dan 2 jaar geleden en ook een stuk harder zijn geworden.

Vroeger bijrijdpaard van mij staat nu ook zonder ijzers en wordt TB bekapt, en die hoeven zien er ook super uit +:)+ .
Die zijn ook mooi van vorm en heel hard.

Maar ik heb dus zelf positieve ervaringen met beide methodes en ik ben dus nog steeds van mening dat de ene methode gewoon naast de andere kan bestaan, mits het uitgevoerd wordt door mensen met vakkennis en een diploma.

En wat betreft of de mensen van het AANCHP slagen bij vakopleiding Deurne:
je kan het ook omkeren he :P

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:05

Kim_Peters schreef:
Inderdaad bij een paard met goede voeten kan weinig fout gaan. Behalve wanneer het paard geen "doorsnee" voeten heeft... Ik weet in ieder geval wel dat ik nooit maar dan ook nooit een NB'er aan mijn paarden laat komen en ik raad het absoluut iedereen af. Als je trouwens in het belang van je paard handelt ga je er zelf niet aan sleutelen maar laat je dat iemand doen die ervoor opgeleid is.

Heb jij ooit een gecertificeerde NBer aan het werk gezien?