Vader mishandelt pony na val van kind in Wezep

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:20

Gerner schreef:
Hoezo is die van jou een uitzondering?
Accepteert hij het niet?
Dat is toch prachtig, dan kan hij nog steeds zichzelf zijn, een vrije geest.
Of een heel dominant dier, die voor zich zelf blijft opkomen, totdat je echt te ver gaat.
En dan heb je echt een explosie.

Nope accepteert hij niet. is deels wel dominant dus dat zal er ook mee te maken hebben, maar zou je bij hem niet moeten proberen vrees ik. hij is braaf op stal enzo, met rijden ook maar zoiets moet je niet mee afkomen bij hem, loopt het zeker mis. gelijk heeft ie uiteindelijk ook wel. ik ken paarden die zich geen mm verzetten terwijl er met de zweep keihard op geslaan wordt. bij hem een tik teveel laat hij heel duidelijk merken, en dan spreek ik nog niet over slaan :). Zou ik trouwens ook niet doen, is nergens voor nodig.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:22

Ik kan me best voorstellen dat je een pony even wil corrigeren als hij fratsen uit haalt. Maar dan pak je een wat ouder meisje (of jongen) die je erop zet die de pony even kan 'doorrijden' en aan pakken op het moment dat hij het dan weer doet.

Dan ga je niet daarna eens lopen meppen en schoppen :n , al is het alleen al omdat je dan het punt al lang voorbij ben waar de pony begrijpt wat ie gedaan heeft en dus niet weet waarom hij dan gestraft wordt.

Het ergste hiervan vind het voorbeeld wat de vader hierbij geeft. Ik heb genoeg kinderen gezien die hun pony op de meest verschrikkelijk manieren straffen (rukken aan het bit, schoppen, slaan met zweep op hoofd van pony etc) en dat leren ze niet van een vreemde :n
(en ja, ik heb altijd ingegrepen als ik zoiets zag)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:24

Dat er onder de paarden regelrechte smeerpijpen rondlopen is iets wat veel mensen niet weten of zelfs niet willen weten. En laat je zo'n dier lekker begaan, dan weet je van te voren dat je in no time een paard hebt staan waar je niks meer mee kunt, behalve naar kijken en te vreten geven.
Vooropgesteld dat ik niet bij het voorval was, waar dit topic over gaat, wil ik toch even de zaak van een andere kant belichten.
Twee jaar geleden was ik geregeld met een kleine meid van toen 8 jaar naar de Bixieswedstrijden. Haar pony had op een gegeven moment het wiel uitgevonden, een paar megabokken en er dan als een speer vandoor waarop het arme schaap keer op keer op keer tegen het zandbed bonkte. Met gevolg dat ik die pony ook een paar maal een best pak op de donder heb gegeven, helaas, het moest!!!
Natuurlijk maak je daar geen vrienden mee, maar de combinatie is wel een combinatie gebleven en ze kan nu met dezelfde pony heel goed meekomen in de officiele wedstrijden en scoort niet alleen regelmatig een mooi puntenaantal maar het aantal rozetten in de prijzenkast begint ook al leuk te groeien.
Pony braaf, meisje rijdt steeds beter, eind goed al goed.
Ik kan me overigens best voorstellen dat ouders even uit hun stekker gaan als ze zien dat ponylief van hun kind elke keer net geen gewonden veroorzaakt....

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:33

Met stijgende verbazing lees ik dit topic. Niemand hier zeker nog nooit van zijn of haar paard afgevallen? Laatste keer dat ik namelijk viel dat ik mn fjord al 100.000 keer eraan herinnert dat hij moet kijken waar hij zn voeten neerzet, nee meneer was afgeleid. Opeens ziet hij een voetganger (die ik allang had gezien) hij schrikt en springt opzij, ik hing nog naar rechts en heb me laten vallen, kon met geen mogelijkheid terug in het zadel komen. Alle stress van dat ritje heb ik toen ook even op hem gericht. Ik was zo ontzettend kwaad op hem. (speelde nog wel meer mee) Heb toen een stukje naast hem gelopen en huilend van schrik en kwaadheid een vriendin opgebeld. Toen ben ik weer opgestapt.
Toen ik een paar uur later thuiskwam had ik er zo'n spijt van dat ik mezelf in slaap heb gehuild :o
Gelukkig toen ik wegging van stal stond meneer gewoon 'afscheid' van me te nemen en we hadden toen nog gekroeld. maar ik voelde me naderhand zo slecht.

daquira schreef:
Hoe dom mensen toch kunnen zijn. ER zou een selectieprocedure moeten zijn voor de aankoop van paarden! Nu kan iedere gek zich een paard aanschaffen en dan krijg je dus van deze toestanden. Stel je zelf steeds de vraag "Wat deed ik verkeerd" ipv het paard te straffen. Ze moesten mij eens loslaten op die kerel! Hij zal het geweten hebben en in tegenstelling tot die arme pony zal hij wel geweten hebben wat hij heeft verkeerd gedaan! SUKKEL!

Zeker nog nooit dressuurwedstrijdjes gezien? Als iemand een slechte proef heeft gereden, krijgen 9 van de 10 paarden ook de schuld hoor.
Iedereen weet dat je je paard op het moment zelf moet straffen, maar het ligt nu eenmaal in onze aard om iets niet te vergeten en met rancune te lopen. En ja dat kan dus ineens teveel zijn. Op zulke momenten vergeten wij dat niet het paard de shculdige is, maar wijzelf en dat straffen geen zin heeft.

Ik doe ook lang niet alles goed met mn fjord, maar hij wijst me op mn fouten. Ook leer ik nog elke dag bij met het omgaan van mn shetveulen. Hoe moet ik het anders leren?
Inmiddels weet ik ook wanneer ik wel en wanneer ik beter niet kan gaan paardrijden, maar eer dta ik dat doorhad. Wil er eigenlijk ook niet meer aandenken ;(

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:36

Heb iets soortgelijks meegemaakt vorig jaar in België (regio Turnhout) toen onze kinderen daar nog lid waren v/d LRV.
Een meisje van haar pony gevallen en pony ervantussen op het grote losrij/dressuurterrein (waren minstens 100 pony's en kinderen aan het rijden, zijn meestal wedstrijden met 'n stuk of 30 ringen).
Toen na 10min de pony gevangen was en aan vaders overhandigd werd begon hij de pony compléét af te rossen, harde stompen op het hoofd (neus, wang etc) en schoppen in de buik.. dan liep hij weer 5 meter en wéér stompen en schoppen en iedereen keek maar toe en deed niets. Toen hij voor de 5de keer(!) opnieuw begon ben ik schreeuwend naar die man toegerend en heb 'm hardhandig weggeduwd (hij had een waas voor z'n ogen, hij haalde ook naar mij uit). Mijn eigen kinderen hadden ook alles gezien.
Toen de pony en de man meegenomen werden door twee andere vaders en ik weer terugliep, riep moeders kwaad naar me: 'Wa wit gij d'r nou van, koopte gij em soms?'.

Mooiste van al was dat ik achteraf van de voorzitster van onze eigen club nog een standje kreeg dat ik niet zomaar een ouder zo grof weg mocht duwen op een wedstrijdterrein want ik scheen hem geslagen te hebben (terwijl zij het hele voorval niet meegemaakt had). Ik zei dat ik 't precies zo weer zou doen, mocht ik 't nog eens meemaken....

Overigens reed dochterlief zo'n 30min later keurig een proefje, geen mens die er nog het er over had.....

Ben zelf ook wel eens streng voor de pony's van mijn dochtertjes, maar tussen een afstraffing en mishandeling zit een groot verschil... en als ouder zó uit je dak gaan op een wedstrijd dat kun je niet maken.
Laatst bijgewerkt door Baal op 31-03-09 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Re: Vader mishandelt pony na val van kind in Wezep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:37

suleilitha, dan doe het meteen, niet daarna buiten nog eens.

sindaspecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:41

@superwoman

En waarom heeft hij geen zin?
Omdat het blijbaar niet leuk is om zo'n stuiterend kind op je rug te hebben die in je mond zit te trekken...
Pony's zijn lekker eerlijk. 8-)

JIJ kon dus direkt goed rijden, hebt het dus niet hoeven leren...
Laatst bijgewerkt door sindaspecial op 31-03-09 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:43

Ik doe dat zelf ook meteen Kazary..... verder vind ik de meeste reacties hier weer eens zwaar overtrokken.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:45

Citaat:
Niemand hier zeker nog nooit van zijn of haar paard afgevallen? Laatste keer dat ik namelijk viel dat ik mn fjord al 100.000 keer eraan herinnert dat hij moet kijken waar hij zn voeten neerzet, nee meneer was afgeleid. Opeens ziet hij een voetganger (die ik allang had gezien) hij schrikt en springt opzij, ik hing nog naar rechts en heb me laten vallen, kon met geen mogelijkheid terug in het zadel komen. Alle stress van dat ritje heb ik toen ook even op hem gericht. Ik was zo ontzettend kwaad op hem. (speelde nog wel meer mee)

Iedereen gaat wel eens uit zijn slof tegen zijn paard, terwijl het paard alleen zijn natuurlijk instinct volgt op dat moment.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn pony nu 12 jaar heb en dat is altijd al een schrikkerige en heethoofdige pony geweest, zelfs nu ze 20 is kan ze nog schrikken van een streep in het zand. Maar als ik nu terug kijk, heb ik met haar wel ontzettend goed geleerd om mijn geduld te bewaren met dit soort dingen.
Maar als mijn pony afgeleid is en weer ff bij de les moet komen, dan krijgt ze een porretje met het spoortje en moet ik haar extra aan het werk zetten, dan is ze er zo weer bij hoor...

BTW, als ik weet dat ik niet helemaal lekker in me vel zit en er spelen nog meer dingen mee, dan ga ik bij voorbaat al niet rijden :n zeker omdat ik weet hoe mijn pony is, en ik niet mijn frustratie op haar wil uiten.
Dan ga ik lekker poetsen en longeren of wandelen, volgende keer beter. Scheelt ook een hoop schuldgevoel ;)
Laatst bijgewerkt door Malibu op 31-03-09 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:47

Maar in het artikel staat dat hij buiten ook nog sloeg. En dat gaat er bij dan niet meer in. Ik heb er geen moeite mee als het duidelijk etteren van een paard is hem een knal te verkopen. Als het kan bovenop het paard, maar soms zijn ze je te vlug af :D en dan is het maar vanuit op de grond.

Maar nooit meer even daarna en dat zie je maar wat vaak. Een proef die niet lekker ging en dan krijgt het paard op het losrij terein er nog van langs, terwijl hij daar braaf was. Dat is logisch en heeft nut.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:50

Ik ben ook vaak genoeg van een paard gevallen toen ik nog op de manege reed,
Mijn vader bleef altijd rustig in de kantine zitten en keek of alles in orde was zodra ik opstond en mn duim opstak stak hij zijn duim ook op! :P het is een risico van de sport en het is bijna ten alle tijden de schuld van de ruiter dat je valt :) Maar daar denken de meeste mensen niet bij na!

Verder, als mijn vader zoiets deed had ik zijn hoofd vastgepakt denk ik en hem een paar trappen met de punten van mijn petries in zijn zij gegeven :))

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:54

smokey17 schreef:
Gerner schreef:
Een paard die geslagen wordt, accepteert dit met lede ogen.
Uit liefde voor de mens pikt dit waanzinnige dier al het leed wat hem aangedaan wordt.
Helaas bijft altijd de pijn in zijn lichaam opgeslagen.
Een paard kan niet denken, maar zijn lichaamswijsheid werkt op volle kracht.
Nooit zal een paard zomaar iemand aanvallen of pijn doen,
er is altijd een opgeslagen trauma die ervoor zorgt dat het paard reageert zoals die reageert.

Wij als mens zijn de veroorzakers van deze herinneringen.
En er gebeurt nog veel te veel,
Voor diegene die een paard ziet, zoals die echt is,
is er nog erg veel werk te doen, om al het paardenleed te verzachten.
Deze mensen weten wat ik bedoel.
Paarden zijn geen fietsen met haren, maar je grootste helper en leermeester die je maar kan vinden.
Geweld zie je in de hele wereld, helaas werkt het alleen maar negatiever.
Ik wens een ieder die vind dat je een paard maar een rotschop moet verkopen veel wijsheid in je zoektocht naar de liefde van een paard. Tenslotte was dat de reden waarom een ieder is begonnen met omgaan met paarden. Elke kind zegt, die begint met ponyrijden, ik ga rijden omdat ik pony's lief vind. Na een tijdje zien helaas velen dit vaak niet meer.

Lees eens boeken van Linda Kohanov, dan wordt je veel duidelijk.

Ben ik het absoluut NIET mee eens.
Een meisje op stal is momenteel bezig met een tinker. Die wordt dit jaar 3 jaar oud. Ze wandeld met hem, grondwerk enz enz.

Maar deze kan om niks ineens aanvallen of omdraaien en trappen. En echt gericht om je te raken. Meisje was op een haar na vetrapt door dit beest.
Zo doet hij ook in het land als je hem komt halen, kan hij zomaar uit het niets aanvallen.

Deze tank is op stal geboren. Heeft 2 jaar in de polder gestaan. En heeft nooit een nare ervaring gehad met mensen. Door 3 da's volledig gezond verklaard.
Het is gewoon een vieze etterbak.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:55

als het dier 2 jaar maar ergens gestaan heeft kan dat ook een reden zijn voor zijn gedrag. Ken paard die heel dominant terug kwam uit de opfok omdat hij iedereen de baas was.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:57

Malibu schreef:
BTW, als ik weet dat ik niet helemaal lekker in me vel zit en er spelen nog meer dingen mee, dan ga ik bij voorbaat al niet rijden :n zeker omdat ik weet hoe mijn pony is, en ik niet mijn frustratie op haar wil uiten.
Dan ga ik lekker poetsen en longeren of wandelen, volgende keer beter. Scheelt ook een hoop schuldgevoel ;)

Die dip duurde zo'n 4 maanden. Ik dacht juist die ene keer laat ik ipv longeren, wandelen of tutten nou juist weer eens rijden.
Maar ik zei al is een hele emtionele les geweest voor mij. Ik zal dit ook niet meer zo snel doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:58

dominantie....... daar draait alles om bij een paard!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:04

IndianLady schreef:
Malibu schreef:

Die dip duurde zo'n 4 maanden. Ik dacht juist die ene keer laat ik ipv longeren, wandelen of tutten nou juist weer eens rijden.
Maar ik zei al is een hele emtionele les geweest voor mij. Ik zal dit ook niet meer zo snel doen.

Dat is met mooie van paarden, ze blijven je dingen leren die je van jezelf nog niet wist en wijzen je daar nog eens op ;)

VivaLaVida schreef:
dominantie....... daar draait alles om bij een paard!

Hierarchie lijkt mij eerder het juiste woord hiervoor...

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:59

Dit heb ik ook al meegemaakt, vriendin van mij reed op een manege hier in belgie, er was 1 paard dat steeds bleef weigeren te springen, toen het gedwongen werd weigerde het zo hard dat mijn vriendin (toen nog 13) van het paard viel en haar bovenbeen brak, de instructeur is na de les de stal in gegaan, en heeft het paard zeker een half uur geslaan. Toen men hem deed ophouden werd hij gelukkig op staande voet ontslagen, helaas werd meegedeeld dat het paard achteraf is ingeslapen door "ongehoorzaamheid" :n

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:21

Hmmm, het goede voorbeeld geven aan je kinderen zit er tegenwoordig ook niet meer in.
Wat een idioot! Dit moeten ze zeker niet onbestraft laten.

Hier zou zeker meer controle op mogen komen, zeker op wedstrijden en dergelijke. Goed plan!

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:16

Echt niet normaal. Vind het wel vreemd dat niemand die kerel heeft gedwongen te stoppen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:45

dat zal de pony nu vast nooit meer doen...

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:15

De keren dat ik van een paard afviel waar mijn vader bij was, vroeg hij hoe het met me ging en pakte daarna mijn paard aan de teugels om te controleren of ie wat mankeerde. Hij was er maar 2x bij en die 2x hebben de dieren waar ik op zat mij een flinke duik laten maken, maar ik geloof niet dat zoiets óóit in zijn gedachte was opgekomen.
Ben bang dat dit ook weer een geval is van "ik koop een pony, dat is leuk voor mn dochter, maar ik heb dr geen verstand van". En anders is hij wel een hele erge lompo!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:32

Is dit nu zo'n groot nieuws?
Ik heb het wel vaker gezien hoor :=

Niet dat ik het goed praat, 't arme beestje :(:)

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:15

volgens mij klopt de titel niet helemaal, of ik lees hem verkeerd!

Maar wat een hufter die vader. Hoe kun je

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:17

Hoezo klopt hij niet dan? :9

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:19

zoals ik het lees, valt de pony van het kind
"na val van kind"