suleilitha schreef:Ik deed het niet na, Chubby, het was een kortwerkend middel om de staarten de lucht in te krijgen. Verder is het echt niet ernstig, binnen tien minuten is het volledig uitgewerkt. Ik wed dat het ook bij de KWPN rijpaarden nog steeds wordt gedaan, op keuringen, ik weet het wel zeker. Alleen kom ik er voor uit dat ik dit soort dingen wel eens bij het handje heb gehad, 99,9 % durft er niet voor uit te komen en dát vind ik pas om je te schamen.
Potje sambal is inderdaad niks vergeleken bij andere middelen, denk hierbij aan Tijgerbalsem en Midalgan wat ook wordt gebruikt.
Sernet, ik heb ook wel paarden in de schoenen getraind en zoals jij het hebt gezien, deden ze het daar al fout. Je behoort op tijd los te laten zodat ze wel degelijk hun benen kunnen neerzetten wanneer zij dat willen. Dat opzetten ken ik ook, dat doet men met een zogenaamde Spaanse Ruiter. Alleen hoor je die alleen aan de longe te benutten en het paard er niet mee op stal neer te kwakken. Ik heb nooit een spaanse ruiter gebruikt, nooit een opzetbit, alleen dubbele ijzers, een lik sambal op keuringen en verder schoenen, ringen, en elastieken. (elastiek om koot en aan singel vast, zodat het paard de voeten extreem moest aantrekken, deed je ze los dan vlogen ze net niet met vier voeten een halve meter boven het maaiveld)
Nog even voor de duidelijkheid, met schoenen werken en elastieken doet men incidenteel, net voor een tuigrubriek, of een keuring. Verder weet ik dat binnen de dressuur onder het zadel paarden ook in de schoenen worden gezet.
Resume, ik haat Spaanse ruiters, ik haat opzetbitten. Een vooruitstrevend werkende tuigpaardrijder traint ook de paarden voorwaarts-neerwaarts, dus nageeflijk. Die oprichting komt op de show zelf automatisch wel, uit puur enthousiasme en door ze gewoon hoger in te stellen.
En er zijn mensen die sambal al schokkend vinden, het is maar net wat je hebt meegemaakt en waar je je referentiekaders aan ophangt.
Inderdaad Suleitha, het was een hele extreme manier van je paard in de schoenen te zetten!
Ik heb dit ook wel eens bij iemand anders gezien en deze ging hier totaal anders mee om.
En al helemaal geen stroomstoten!!
Ik durf niet in procenten ook te spreken, maar weet bijna zeker dat een heel groot percentage dus nog steeds zo worden getraind.
Met name vlak voor t concours dat ze nog meer spetteren.
Je ziet zovaak prachtige hackney's op een tuigpaarden-concoursen met een extreme hoge knie actie.
En zo extreem hoog heeft tie vaak echt NIET van nature
Laatst bijgewerkt door sernet op 26-03-09 01:20, in het totaal 2 keer bewerkt