Filmpje over mishandelingspraktijken bij gangenpaarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:20

Dat wil ik best 3 keer per jaar doorstaan als iemand iedere dag voor mij kookt,ik leuke dingen mag doen en diegene ook nog mijn huis opruimt :D
Je maakt imo de fout om paarden met mensen te vergelijken.
Als we dat allemaal zouden doen dan zouden er een hoop mensen zijn die geen geld meer zouden verdienen......
Als alle mensen die fan waren van een bekende ruiter wisten wat zijn of haar grooms doen achter de schermen, dan was het snel over met het fan zijn...
T is allemaal zóóó hypocriet want als jij een gratis clinic van anky krijgt zeg je ook geen nee.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:21

Mensen dit is idd afscheuwelijk!

Maar hoe denk je dat onze salinero, en alle andere dressuur topers pasage en piaffe doen? juist slaan(tikken) met de zweep op de benen, en kont.. een paard in de natuur doet dat ook niet.,

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:22

Cassidy: Dat weet ik al vanaf haar eerste keer dat ze dat zei. heb dat zelfs al een keer eerder duidelijk gemaakt te weten.
Bij mij gaat het er gewoon nog steeds niet in als mensen hier wederom willen beweren dat het niet echt kwaad kan. Er zullen vast ergere dingen zijn (bovengenoemd) maar ik vind sambal ook al te ver gaan. En het lijkt erg lastig te zijn dat door te laten dringen
:)

Wildgirl

Re: Filmpje over mishandelingspraktijken bij gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:24

je hoeft niks door te laten dringen daphaan, ik wéét inmiddels dat jij het schokkend vind.
net zoals ik andere dingen schokkend vindt.
zie het alsjeblieft niet als je doel om mensen hier te gaan overtuigen want dat lukt toch niet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:28

Ik deed het niet na, Chubby, het was een kortwerkend middel om de staarten de lucht in te krijgen. Verder is het echt niet ernstig, binnen tien minuten is het volledig uitgewerkt. Ik wed dat het ook bij de KWPN rijpaarden nog steeds wordt gedaan, op keuringen, ik weet het wel zeker. Alleen kom ik er voor uit dat ik dit soort dingen wel eens bij het handje heb gehad, 99,9 % durft er niet voor uit te komen en dát vind ik pas om je te schamen.
Potje sambal is inderdaad niks vergeleken bij andere middelen, denk hierbij aan Tijgerbalsem en Midalgan wat ook wordt gebruikt.
Sernet, ik heb ook wel paarden in de schoenen getraind en zoals jij het hebt gezien, deden ze het daar al fout. Je behoort op tijd los te laten zodat ze wel degelijk hun benen kunnen neerzetten wanneer zij dat willen. Dat opzetten ken ik ook, dat doet men met een zogenaamde Spaanse Ruiter. Alleen hoor je die alleen aan de longe te benutten en het paard er niet mee op stal neer te kwakken. Ik heb nooit een spaanse ruiter gebruikt, nooit een opzetbit, alleen dubbele ijzers, een lik sambal op keuringen en verder schoenen, ringen, en elastieken. (elastiek om koot en aan singel vast, zodat het paard de voeten extreem moest aantrekken, deed je ze los dan vlogen ze net niet met vier voeten een halve meter boven het maaiveld)
Nog even voor de duidelijkheid, met schoenen werken en elastieken doet men incidenteel, net voor een tuigrubriek, of een keuring. Verder weet ik dat binnen de dressuur onder het zadel paarden ook in de schoenen worden gezet.

Resume, ik haat Spaanse ruiters, ik haat opzetbitten. Een vooruitstrevend werkende tuigpaardrijder traint ook de paarden voorwaarts-neerwaarts, dus nageeflijk. Die oprichting komt op de show zelf automatisch wel, uit puur enthousiasme en door ze gewoon hoger in te stellen.

En er zijn mensen die sambal al schokkend vinden, het is maar net wat je hebt meegemaakt en waar je je referentiekaders aan ophangt.

Afbeelding

Kijk deze is niet getrickt, er zit alleen een staartophouder aan het tuig, verder gewone enkele ijzers, wel op proppen, niet op dubbele ijzers dus. En geen opzetbit. Zoals je ziet, geen overdreven knieactie.

Afbeelding
En dan een oud plaatje van Cambridge Cole uit de oude doos, overduidelijk getrickt. Zie je het verschil? Hoofd helemaal de lucht in gesjord met opzet, dubbele ijzers, vermoedelijk ook nog oordoppen om de oren naar voren gericht te houden. Verder krijg je een paard alleen maar zo aan het lopen als ie in de schoenen heeft gestaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-03-09 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:30

Die Spaanse Ruiter wordt geloof ik ook getoond op de DVD van Lammert Haanstra...

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:40

suleilitha schreef:
Ik deed het niet na, Chubby, het was een kortwerkend middel om de staarten de lucht in te krijgen. Verder is het echt niet ernstig, binnen tien minuten is het volledig uitgewerkt. Ik wed dat het ook bij de KWPN rijpaarden nog steeds wordt gedaan, op keuringen, ik weet het wel zeker. Alleen kom ik er voor uit dat ik dit soort dingen wel eens bij het handje heb gehad, 99,9 % durft er niet voor uit te komen en dát vind ik pas om je te schamen.
Potje sambal is inderdaad niks vergeleken bij andere middelen, denk hierbij aan Tijgerbalsem en Midalgan wat ook wordt gebruikt.
Sernet, ik heb ook wel paarden in de schoenen getraind en zoals jij het hebt gezien, deden ze het daar al fout. Je behoort op tijd los te laten zodat ze wel degelijk hun benen kunnen neerzetten wanneer zij dat willen. Dat opzetten ken ik ook, dat doet men met een zogenaamde Spaanse Ruiter. Alleen hoor je die alleen aan de longe te benutten en het paard er niet mee op stal neer te kwakken. Ik heb nooit een spaanse ruiter gebruikt, nooit een opzetbit, alleen dubbele ijzers, een lik sambal op keuringen en verder schoenen, ringen, en elastieken. (elastiek om koot en aan singel vast, zodat het paard de voeten extreem moest aantrekken, deed je ze los dan vlogen ze net niet met vier voeten een halve meter boven het maaiveld)
Nog even voor de duidelijkheid, met schoenen werken en elastieken doet men incidenteel, net voor een tuigrubriek, of een keuring. Verder weet ik dat binnen de dressuur onder het zadel paarden ook in de schoenen worden gezet.

Resume, ik haat Spaanse ruiters, ik haat opzetbitten. Een vooruitstrevend werkende tuigpaardrijder traint ook de paarden voorwaarts-neerwaarts, dus nageeflijk. Die oprichting komt op de show zelf automatisch wel, uit puur enthousiasme en door ze gewoon hoger in te stellen.

En er zijn mensen die sambal al schokkend vinden, het is maar net wat je hebt meegemaakt en waar je je referentiekaders aan ophangt.

Inderdaad Suleitha, het was een hele extreme manier van je paard in de schoenen te zetten!
Ik heb dit ook wel eens bij iemand anders gezien en deze ging hier totaal anders mee om.
En al helemaal geen stroomstoten!!

Ik durf niet in procenten ook te spreken, maar weet bijna zeker dat een heel groot percentage dus nog steeds zo worden getraind.
Met name vlak voor t concours dat ze nog meer spetteren.

Je ziet zovaak prachtige hackney's op een tuigpaarden-concoursen met een extreme hoge knie actie.
En zo extreem hoog heeft tie vaak echt NIET van nature
Laatst bijgewerkt door sernet op 26-03-09 01:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:42

Blergh Cassidy..... nare filmpjes. En nee, we zijn hier in Nederland niet heilig maar zaken als soring staat me buitengewoon tegen.

Klopt Sernet, die Hackneys en tuigers gaan inderdaad net voor concoursen, liefst de paar laatste dagen ervoor nog, in de schoenen.
Ik heb in mijn vorige post er even een paar foto's tegen aan gekwakt. Bovenste is van een van mijn eigen kuch, creaties, en laat duidelijk zien dat dit de natuurlijke gang is van een tuiger, die overigens wel 10% tuiger is, en op de onderste zie je eentje die volledig was getrickt.

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:45

Inderdaad heel duidelijk beeld daarvan van op de onderste foto!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:49

De filmpjes die ik hier met link heb neergezet zijn exact de filmpjes die in een eerder topic geplaatst zijn. En dan gaat het nieteens over soring maar ook over het feit dat je met simpele kettingen en die gewichten al heel veel pijn kunt veroorzaken. Daar is een beetje sambal niets bij!

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:49

wildgirl: hier niet nee, elders op bokt wel... omdat daar wat rustiger gelezen wordt wat er gezegd wordt...

De meerderheid hier vind de getoonde beelden schokkend en niet door de beugel kunnen. Waar begint het, zou je je kunnen afvragen, en hoe komen we ervan af. ik denk dat je gebruik van bijvoorbeeld sambal, maar ook stroomstokken en noem het allemaal maar op, niet toe moet staan. Kom op, er zijn betere manieren om een paard tot goede prestaties te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:51

Daphaan dan ben ik erg nieuwsgierig hoe jij een paard van het hoogste kaliber tuiger net zo zou kunnen laten lopen als Cambridge Cole dat deed op de zwartwitfoto. Ik heb je nu laten zien wat het verschil is tussen een getrickt en niet getrickt paard.
En oh ja, met een paard wat loopt zoals het paard op de kleurenfoto win je geen prijzen, echt niet.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 01:04

zou ik niet kunnen. en niet willen ook. dat niet getrikte paard ziet er tien keer beter uit. gaven de juries daar maar punten voor, dan zouden we een hoop paardenellende uit de wereld helpen.

(ik ga naar bed, moet morgen bejaarden verzorgen :) )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 01:06

Daphaan schreef:
Cassidy: Dat weet ik al vanaf haar eerste keer dat ze dat zei. heb dat zelfs al een keer eerder duidelijk gemaakt te weten.
Bij mij gaat het er gewoon nog steeds niet in als mensen hier wederom willen beweren dat het niet echt kwaad kan. Er zullen vast ergere dingen zijn (bovengenoemd) maar ik vind sambal ook al te ver gaan. En het lijkt erg lastig te zijn dat door te laten dringen
:)

Aangezien er hier op Bokt ook fora en legio topics zijn over mensen die dingen als ijzers, dekens, bitten en boomzadels, inclusief het houden van paarden op stal al per definitie te ver vinden gaan, ga ik deze opmerking met een vrachtwagen zout nemen....:D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 01:08

Moet je dan niet eerder de conclusie trekken dat er iets mis is met de beoordeling van dergelijke prestaties?

Nb, snel topic, ik reageerde op de opmerking van Suleilitha.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 26-03-09 01:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 01:09

ok, goed plan :P laten we er dan pijnlijke dingen van maken? stressvolle dingen... hmmmm tja, wat moeten we daarmee :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 01:09

Daar zit juist de kneep, met dat niet getrickte paard werd een plaats in de middenmoot gehaald, hadden we haar die keer wel getrickt dan was ze in de top drie geëindigd.
Ik zeg er wel bij dat ze er niks van oplopen, Cambridge Cole van good old Bas Andeweg is ik meen achter in de 20 geworden, verder is algemeen bekend dat tuigers die in de hoogste regionen hebben gelopen, stok en stokoud worden.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 01:10

ja dat bedacht ik me net dus ook. juries keuren dat hoge beenoptrekken goed. dus zij houden het hele systeem op gang

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 01:11

oh ze zullen we vast wel oed mee worden, maar dat zegt nog niet zoveel over het leed dat ze in die jaren hebben gehad. :)
ik vind het wel een mooie insteek om de juries aan hun mouw te trekken om verandering te krijgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 01:15

Nobel streven. Zullen we dan ook de jurering van gecoupeerde trekpaarden even aanpakken?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 01:17

hmmm heb dit al vaker gezien en vind het maar raar, maar besef wel dat ze van zichzelf al een andere gang hebben, al is het niet zo onnatuurlijk als dit. Net zoiets als de Paso Fino met de Paso Walk. Maar ik keur die schoenen en kettingen en chemicalen 100% AF! Ik vind niet dat je dat kunt maken tegenover een paard....

Oja, dat slachtfilmpje kon ik niet zien :? iemand link?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 01:21

lifaya schreef:
Oja, dat slachtfilmpje kon ik niet zien :? iemand link?

Waar heb je het over?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 01:24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 01:24

Daphaan schreef:
oh ze zullen we vast wel oed mee worden, maar dat zegt nog niet zoveel over het leed dat ze in die jaren hebben gehad. :)
ik vind het wel een mooie insteek om de juries aan hun mouw te trekken om verandering te krijgen.

Leed? waar praat je over....

Ik denk dat je nog nooit op een tuigpaardenconcours bent geweest, het fanatisme waar de paarden mee de ring in vliegen zegt meer dan duizend woorden..... en menig huis tuin en keukenpaard wordt lang zo oud niet, maar daar praat niemand over.
Verder verander je de juries niet. Het publiek wil spektakel en betaalt voor spektakel.