Leerlingen hebben verkeerd beeld van werken in paardensector

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:47

Nimmy schreef:
Denk dat het een combi is van betere voorlichting en verbetering van de sector, de paardensector is nog vollop in ontwikkeling, maakt een grote groei door, met daardoor ook een grote wildgroei van bedrijven (pensionstallen) zonder kennis en ervaring met paarden...

Hou maar op over de wild groei, bij ons in een straal van 10 km hebben we al ongeveer 15 bedrijven.
Het bedrijf van ons is een familie bedrijf mijn man zijn vader heeft het opgezet van 4 pony's naar een stal waar 150 paarden staan.Daarvoor (dus opa en overgroot opa)was het een boerderij waar werkpaarden stonden die het land moesten ploegen, s'middags voor de wagen moesten staan en in het weekend mee moesten naar concours
Dus efficiëntie en personeels beleid met een stal met 150 paarden is heel belangrijk. Vooral de vraag die je bezig houd is...hoe hou ik mijn personeel tevreden, ondanks dat je ze geen top salaris kan geven, want geloof me, de mensen die op dit moment voor ons werken verdienen allemaal een top salaris.
Het is best wel frustrerend, ook van de werkgevers kant bekeken.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:52

KiWiKo schreef:
NkPrecious schreef:
Wat ik jammer vind is dat veel bedrijven de studenten ook geen kans geven op een leuke stage. Tuurlijk, het IS keihard werken, maar er zitten ook bedrijven tussen die studenten echt gebruiken, dwz dat zij die echt ALLEEN maar rotklusjes laten opknappen, en geen tijd steken in het leren van handelen in onvoorziene omstandigheden, geen uitleg geven over bijvoorbeeld wat de paarden gevoerd krijgen, waarom ze welke training krijgen of waarom niet en ga zo maar door. Er is zoveel te leren over paarden van bedrijven, het is alleen zo jammer dat zoveel bedrijven misbruik maken van stagiares door ze alleen te gebruiken als stalhulp.

Ik zeg niet dat alle bedrijven zo zijn want ik ben zeker ook bedrijven tegengekomen waarbij het niet zo was!! Maar ik zie het wel vaker terug in de paardenbranche dan in andere branches.

joh........... waar wil je dan beginnen????

voordat je leert hoe een paard tikt zal je toch echt moeten leren dat het dier ook voer en schoon moet hebben........ voor dat je kan leren rekenen mmoet je eerst de cijfers leren kennen

Ik ben zelf stagebegeleider geweest, en de meiden die het in de vingers hebben neem je automatisch al meer mee in de hoe en waarommen..... want die zeuren en zeiken niet, die willen leren........

Ik zeg toch ook niet dat ze helmeaal niets meer doen?? Tuurlijk, je begint onderaan!! maar ik heb hier ook verschillende meiden gehad.. En ik ben ook onderaan begonnen en heb nu een kleinschalige fokkerij staan, maar er zit wel degelijk een verschil in als ik de meiden die hier komen alleen maar de stallen uit laat mesten en het weiland bij laat houden, dan dat ik ze bijv een paar uur strontklussen laat doen en een paar uur mee laat helpen met opvoeding van de veulens, uitleg over voer en ze de mogelijkheid geven om TE KIJKEN bij trainen... ik heb nooit gezegd dat ze gelijk alles mogen!! wel even goed lezen.. ik bedoel alleen maar dat de stagebedrijven vaak alleen de strontklussen laten doen.. terwijl je het zoveel leuker en interessanter kan maken door het ook maar een KLEIN btje af te wisselen!!!

Natuurlijk heb je de meiden die het wel ligt en vragen stellen en meidne die dat niet doen. Maar ook dna is het, lijkt mij, de taak van het stagebedrijf om die meiden ook te laten zien wat er nog mee rbij komt kijken..

Dit is natuurlijk maar 1 kant van het verhaal, want inderdaad, de scholen wekken veel valse hoopbeelden..

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:00

Skygirl schreef:
http://www.aoc-terra.nl/1/727/nl-NL/Paa ... derij.aspx
Citaat:
Wat zijn je beroepsmogelijkheden?
Als je deze opleiding hebt afgerond, zijn er vele beroepsmogelijkheden, o.a. stalmeester, assistent-bedrijfsleider, groom, ondernemer/hengstenhouder. Ook kun je na de opleiding aan de slag bij bijvoorbeeld ruitersportzaken, evenementenorganisaties, stallenbouw en trailerverkoop.

En waar zijn de vacatures? Is dat verder wel genoeg voor een hele lichting studenten?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:01

Pfff, zit momenteel ook een paardenopleiding te volgen en er zijn nog niet eens binnen 2 jaar 4 mensen weggevallen. Er zijn zelfs weer 2, 3 die ook al overwegen om te stoppen van de 16.

Als ik dan ook eerlijk ben word ik ook niet echt warm van de motivatie van mijn medestudenten. Er zijn hoogstens 2 tussen waarvan je het enthousiasme letterlijk kunt proeven, die zitten niet stil, werken en helpen overal mee. Daar kun je van zeggen dat ze het juiste vak hebben gekozen, de rest zit steeds LETTERLIJK met hun smoel tot aan de grond, staan eerst 10 minuten stil voordat ze aan de slag gaan en zelfs dan krijg je geen vriendelijk woord uit ze, laat staan een glimlach.
Het is nu eenmaal hard, hard en keihard werken en ik houd daar dus van!! Laat in bed en vroeg uit je nist, de paarden met liefde verzorgen en voor die liefde krijg ik ook heel veel terug. Met paarden ben je niet bezig van 8:00 tot 18:00, je bent 24/7 aan het werk. Veel mensen beseffen dit niet, denken dat het heel mooi en leuk werk is (wat het inderdaad ook is), maar men denkt té makkelijk hierover. Werk met paarden = levensstijl daar moet je jezelf van bewust maken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:01

Leonie, daar heb je donders gelijk in. Dat bedoel ik nu. Alleen dan leert een leerling hoe het bedrijf daadwerkelijk in elkaar zit. Welke keuzes zo'n bedrijf moet maken en hoe het handelt en wat de redenatie daarachter is.

Naar zulke bedrijven ben ik nu op zoek naar (maar dan in de dierhouderij).

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:07

hns schreef:
Pfff, zit momenteel ook een paardenopleiding te volgen en er zijn nog niet eens binnen 2 jaar 4 mensen weggevallen. Er zijn zelfs weer 2, 3 die ook al overwegen om te stoppen van de 16.

Als ik dan ook eerlijk ben word ik ook niet echt warm van de motivatie van mijn medestudenten. Er zijn hoogstens 2 tussen waarvan je het enthousiasme letterlijk kunt proeven, die zitten niet stil, werken en helpen overal mee. Daar kun je van zeggen dat ze het juiste vak hebben gekozen, de rest zit steeds LETTERLIJK met hun smoel tot aan de grond, staan eerst 10 minuten stil voordat ze aan de slag gaan en zelfs dan krijg je geen vriendelijk woord uit ze, laat staan een glimlach.
Het is nu eenmaal hard, hard en keihard werken en ik houd daar dus van!! Laat in bed en vroeg uit je nist, de paarden met liefde verzorgen en voor die liefde krijg ik ook heel veel terug. Met paarden ben je niet bezig van 8:00 tot 18:00, je bent 24/7 aan het werk. Veel mensen beseffen dit niet, denken dat het heel mooi en leuk werk is (wat het inderdaad ook is), maar men denkt té makkelijk hierover. Werk met paarden = levensstijl daar moet je jezelf van bewust maken.

Ha, 4 maar in 2 jaaR? Bij ons was dat 10 na het eerste jaar, vervolgens nog een paar en nu in het derde jaar zijn we nog maar met 8 man. Van de 22.

CaPrIoLe`79

Re: Leerlingen hebben verkeerd beeld van werken in paardensector

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:10

Voor mensen die handig zijn en een beetje kunnen doorwerken is er echt heel veel leuk werk te vinden en te leren in de paardenwereld. Maar die mensen zijn niet zo makkelijk te vinden...

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:11

ik moest echt lachen toen ik dit las en meteen terug denken aan mijn voormalige instructeur

hij had ook een stage bedrijf en heel vaak ruzie met de stagebegeleiders omdat ze veel mooiere dingen beloofden dan die er kwamen
elke stagair die daar kwam werd eerst aan een kruisverhoor onderworpen om in te schatten of ze echt wat wou en dan ging hij een preek geven van hier tot tokio waarom je het vooral NIET moet doen

ach hij heeft mijn penny beeld ook goed veranderd, en ik heb besloten om de advocatuur in te gaan (met geld kom je bijna overal :P ) instructeur trots maar wel een boze vader, die ziet me toch liever op een paarden opleiding (ouders :z )

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:28

Ik werk al sinds jaar en dag met en tussen de paarden. Ik heb wel eens een stagaire gehad die ik 's morgens vertelde dat we eerst de stal gingen uitmesten. Ze keek me met een vies gezicht aan en heeft mokkend mee geholpen de stallen uit te mesten.
Toen we daarna de paarden buiten gingen zetten vroeg me me erg vriendelijk wanneer we nu gingen rijden... Toen vertelde ik haar dat er onog eerst op gestooid moest worden we daarna gingen vegen en dan pas op de paarden klommen. Eerst het noodzakelijke. Ze stond er een beetje gedesilunioseerd bij. Arm schaap, dacht dat het uit leuk rijden en knuffelen bestond. Was een lief meisje van 15, van het AOC.
Ze heeft wel keihard gewerkt toen ik het haar allemaal uitgelegt had, en de voordelen van het opruimen vertelde.
Een leuk meisje, die nu wel begreep dat het ook keihard werken was...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:40

Vinden jullie dit een realistische tekst?

Citaat:
Vandaag wordt een nieuw paard binnengebracht. Het is Obelix een prachtige jonge hengst. Obelix wordt jou toevertrouwd om hem alles te leren voor de komende hengstenkeuring. Hij komt uit de vrachtwagen en je kijkt of hij fit en gezond is. Morgen ga je beginnen om hem aan de longeerlijn te leren lopen. Vandaag krijgt hij een poetsbeurt en mag hij even lekker in de paddock lopen. Nu ga je nog een paard berijden, na het werk spuit je hem af op de afspuitplek, geeft hem zijn zweetdeken en daarna gaat hij nog even in de stapmolen om uit te stappen.

Een leven zonder paarden kun jij je niet voorstellen. Niet alleen zijn paarden je hobby, je wilt er ook je werk van maken. Op een manege, pensionstal, stoeterij of bij een handelsstal wil jij later je geld verdienen. Het paard staat in je werk en in je leven op nummer 1. Werken met paarden betekent een zware baan waarbij je weet dat paarden geen kantooruren aanhouden. Gelukkig niet, want daar hou je ook niet van.

Da's het reclamepraatje van de school waar ik werk :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:41

En IMO fout nummero 1 helaas.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:43

Dat vind ik ongeveer de tekst van wat ik nu in de paarden doe, sinds mn opleiding, wat vond je daar zelf dan van?

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:44

Daarom heb ik dus voor Hippische Bedrijfskunde gekozen.
Bedrijfskundige studie met paardenvakken zoals Welzijn Paard.

Moet ook stage lopen vanaf april: 4 weken op een primair bedrijf.
En 5 weken bedrijfskundige stage.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:46

Beetje misleidende tekst,
maargoed als je zelf voor een vervolgopleiding gaat kiezen ben je 17? 18? Dan kan je toch wel helder nadenken dat dat niet het enige is wat met paarden werken inhoudt :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:47

Eigenlijk zouden meiden die een paardenopleiding overwegen, hun laatste zomervakantie totaal moeten wijden aan een baantje bij een paardenbedrijf acht weken lang.

'ns kijken of ze dan nog zo staan te springen....

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:55

Zoiets bestond vroeger voor er zo`n wildgroei in paardenopleidingen was en de selectie strenger, voorstage heette dat.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:57

Zoals er goede en minder goede stagiaires zijn, zijn er ook goede en minder goede stagebieders. Er zijn bedrijven die stagiaires inderdaad uitsluitend zien als goedkope hulpjes. Als stagiaire ben bij je bij zo'n bedrijf natuurlijk ook niet op de juiste plek om wat te leren. Dat zijn overigens vaak ook de bedrijven met een slechte planning en stelselmatig te weinig personeel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:00

sportfokker schreef:
Er zijn bedrijven die stagiaires inderdaad uitsluitend zien als goedkope hulpjes.

Da's niet alleen in de paardensector :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:03

Zeer zeker niet nee.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:04

En dat heeft een leerling voor een heel groot gedeelte ook in eigen hand.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:07

Niet alleen de leerling, maar leraren ook... Als ik zie wat voor leraren er soms rondlopen bij ons ops chool.. Ik ga geen namen noemen maar daar trek ik me bijna de haren uit mijn hoofd van frustratie.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:08

En dan ben je niet de enige. Hoe vaak ik hier niet de stress in schiet. Bij vele moet de leerling vaak de leraar wat bijbrengen :roll:

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:09

Geen goede cao, geen goede arbeidsvoorwaarde en een loon van niets. Logisch dat mensen weg blijven. En als je als werkgever je werknemers niet het minimumloon kan bieden, lijkt er mij iets mis met je onderneming.

Voor stallen mesten en vegen heb je bovendien geen opleiding van 4 jaar nodig.

Kunnen die promotieteksten van de scholen trouwens nog kinderachtiger? OMG echt!

tessii1991 schreef:
Beetje misleidende tekst,
maargoed als je zelf voor een vervolgopleiding gaat kiezen ben je 17? 18? Dan kan je toch wel helder nadenken dat dat niet het enige is wat met paarden werken inhoudt :+

Of 15 en je hebt geen idee wat je wilt.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:09

ik heb zelf ook een paardenopleiding gedaan en het beeld wat ze schetsen komt niet overheen. Maar dat wist ik al van te voren ik woonde al op een manege. Ik ben dan wel gestopt in de paarden maar ik zou heel graag terug willen maar we hebben ook een hypotheek te betalen. Het is hard werken maar ook weer niet zo dat het niet te doen is je moet het willen. Maar mensen moeten er toch zelf achter komen en om een ander beeld gaat schetsen, schrik je misschien de goede ook af.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:13

Arabesk schreef:
Eigenlijk zouden meiden die een paardenopleiding overwegen, hun laatste zomervakantie totaal moeten wijden aan een baantje bij een paardenbedrijf acht weken lang.

'ns kijken of ze dan nog zo staan te springen....

Dit heb ik dus ook gedaan, altans, mijn kerstvakantie.
Mijn opa had een stage voor me geregeld op een springstal hier in de buurt, en ik heb er van genoten.
Nog steeds als ze me vragen om te helpen kom ik er aan.
Heb het die 2 weken erg naar mijn zin gehad.
Ik deed het vooral om dat ik niet wist(en nog steeds niet weet) wat ik wil worden, of welke opleiding ik wil gaan volgen.
Dit waren natuurlijk maar 2 weken, maar het heeft wel geholpen.
In de zin dat ik nu een duidelijker beeld heb van de "Paardenwereld"